Print side | Luk vindue

Streaming af musik

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77723
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 21:16

Emne: Streaming af musik
Skrevet af: mtange
Emne: Streaming af musik
Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 16:30
Hej med jer,

Jeg leder efter en løsning som gør at jeg kan styre hvilken musik jeg gerne vil høre via en fjernbetjening, jeg kunne godt tænke mig følgende:

- En harddisk hvor al musikken ligger.
- En fjernbetjening med skærm hvor der er nemt at navigere rundt.

Jeg har kigget på sonos systemet men synes det er ret så dyrt, jeg har ikke behov
for musik i flere rum. Men blot mulighed for at høre musik uden at computer, internet osv. er tændt.
Desuden skal det være nemt at navigere rundt via en fjernbetjening eller lignende.

Er der nogen gode bud på sådan en løsning ?

Mvh
Mikkel

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 16:47
Absolut - Logitech Squeezebox Duet. Og så selvfølgelig en NAS, hvor musikken ligger.
http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/wireless_music_systems/devices/3817&cl=dk,da - http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/wireless_music_systems/devices/3817&cl=dk,da

Kan købes til omkring 1.800,-

M.v.h.

Skrevet af: mtange
Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 16:58
Hej Henrik, den ser interresant ud - men hvilken type NAS skulle jeg købe ?
Kan læse mig til at den skal have en stærk CPU da der skal installeres et program på den som gør at de kan snakke sammen.

Hvor har du set den til 1800,- billigeste sted jeg finder er 2378,-

Mvh
Mikkel

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 17:06
Tjah, jeg har en Synology, andre sværger til Qnap. M.h.t. CPU, så kan det sagtens klares med de mindre NAS'er. F.eks. denne til et par tusinde:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=synology&sp=all&pid=534588 - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=synology&sp=all&pid=534588

M.h.t. prisen på Duet'en, så kører El-mutanten den ofte til ca. 1.800,-

M.v.h.

Skrevet af: sorensen
Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 17:11
sonos er også super til det

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 17:13
Læste du overhovedet mtange's indlæg? Han starter med at skrive at Sono's løsningen er dyr.

M.v.h.

Skrevet af: sorensen
Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 17:16
ok, havde jeg overset

Skrevet af: Letten
Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 17:55
Der er en ny version af Squeezebox Server på vej (omtales som: embedded), som er mindre ressourcekrævende for NAS'er. Egentlig er den lavet til deres nye Touch (som måske er den du bør se på istedet), men den kan vist også bruges til NAS'er.

Touch har touchskærm på enheden og en alm. fjernbetjening.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 17:57
Ulempen med "Touch'en" er, at man skal have dén stående fremme. Med Duet har du kun den lille fikse fjernbetjening stående fremme i den pæne lader...

M.v.h.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 18:00
Touch fylder alstå ikke mega meget mere på reolen end en Duet i holderen.

Hvis man vil anskaffe sig en NAS, kun pga. streaming, vil jeg spare de penge og købe en Touch kombineret med en USB-disk.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 18:36

Ulempen er stadig at du måske har en touch stående "ovre" i reolen, hvor du alligevel ikke kan se displayet. Dertil har du en - i mine øjne - lille tåbelig plastikfjernbetjening, hvor du ikke rigtig kan se, hvad du laver.

På DUet'en har du det hele "lige ved hånden".  Wink

Det er ligesom som om, at efter iPhone har ramt markedet og er blevet "in", så er alt hvad der har en eller anden form for "touch", lige pludselig dét man bare må eje. Jeg er slet ikke imponeret.

M.v.h.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 19:50
Kender godt Duet'en (har den selv) og selvfølgelig er det rart med display, hvis man sidder meget langt fra sit anlæg.

Men jeg har også en SB Classic med "tåbelig plastikfjernbetjening" (som du kalder det) og det fungerer faktisk ret godt også på stor afstand fordi du kan sætte den op i skriftstørrelse.

Touchen er endda så smart at den selv tilpasser display alt efter om man står henne ved den og bruger Touch eller på afstand med remote.

Så jeg vil fastholde at det kommer meget an på ens brugsmønster, hvor stort et rum det skal bruges i. Endvidere vil en simpel Touch opsætning være meget simplere end at kaste sig ud i NAS installation og trådløsnetværk med alle de faldgruber der er i det. med et slag.

Jeg vil gætte på at 95% af alle de supporthenvendelser der omkring Squeezebox kan henføres til folk der ikke har styr på deres trådløse net, ikke kan finde ud af linux på deres undermotoriserede NAS, eller har problemer med antivirus/firewall på den PC de bruger som server. Alt dette undgår man med en USB disk direkte i en Touch koblet til stereoanlægget og en gammeldags IR remote.

Skrevet af: DonBirger
Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 20:07
Ang. touchen så kan den vel også kombineres med logitech remoten altså den med skærmen, eller et alternativt, er en ipod touch med programmet Ipeng.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 20:14
Letten.

M.h.t. opsætning, er det pære let med en Duet - blot man følger manualen slavisk!
Og NAS og linux-problemer siger? Ihvertfald ikke med Synology, som jo understøtter Squeezeserver, ud af af kassen. Man upload'er sin musik til en mappe på NAS'en, går herefter blot ind i NAS'ens opsætning (via sin browser), og starter Squeezeserver. Lader den katalogisere ens musik, og vupti, man er kørende...

M.v.h.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 20:16
DonBirger.

Ja, det er klart en mulighed, som dog fordyrer tingene. Ligesom jeg ikke kan se formålet med "dobbelt-display". Det skulle da lige være, hvis man har glemt remote'en i køkkenet, så kan man stadig nærbetjene i stuen - men ellers ikke.

M.v.h.

Skrevet af: hpdahl
Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Absolut - Logitech Squeezebox Duet. Og så selvfølgelig en NAS, hvor musikken ligger.
Kan købes til omkring 1.800,-
Istedet for en NAS bruger jeg en gammel "udtjent" pc som server med Wake on lan.
Min svoger bruger en gammel bærbar med tilsluttet usb.
Det kører over det trådløse netværk.

-------------
MVH
HPDahl

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 20:40
Jep, mulighederne er mange. :o)

M.v.h.

Skrevet den: 18-Marts-2010 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Letten.

M.h.t. opsætning, er det pære let med en Duet - blot man følger manualen slavisk!
Og NAS og linux-problemer siger? Ihvertfald ikke med Synology, som jo understøtter Squeezeserver, ud af af kassen. Man upload'er sin musik til en mappe på NAS'en, går herefter blot ind i NAS'ens opsætning (via sin browser), og starter Squeezeserver. Lader den katalogisere ens musik, og vupti, man er kørende...

M.v.h.

Jeg vil sige det sådan, at det er blevet meget lettere med de seneste versioner af softwaren. Jeg har haft Duet siden den kom på markedet for ca. 2 år siden - og det var alt andet end let.

Der er dog stadig nogle enkelte der bøvler med antivirus programmer og periodiske forstyrrelser på deres trådløse net - ikke noget der har med Squeezeboxen at gøre, men noget der kan forstyrre oplvevelsen.

Det skal siges at det fungerer upåklageligt hos ig, kunne ikke drømme om at have noget andet.

Korrekt, men Synology er så også en af de meget få der understøtter Squeezebox server officielt, med mange af de andre skal man igennem mere "tekniske" installationer.

Skrevet af: Packer
Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 01:02
Nogen der ved noget nyt om den Touch. Er den snart på vej..

Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 07:36
Der er blev indført codefreeze på version 7.5.0 af server softwaren den 1. marts, så det nærmer sig, men der er ikke meldt nogen dato ud.

Codefreeze betyder at koden er overgivet til QA og man koncentrerer sig om bugfixing.

Hardwaren har været klar i flere måneder.

Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 07:38
Ser lige at flere melder om at der er begyndt at komme bannerreklamer op i forskellige netbutikker herunder Amazon, som snakker om en release i April, men stadig intet officielt.

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 10:57
For nylig havde Sonne en sammenligning i "So Ein Ding" mellem netop Sonos og Squezeebox. Konklusionen var at Sonos er dyr, men lækker og alle pengene værd.

Men det er klart at har man ikke budgettet til det, james så er Squezee det naturlige valg.

Skrevet af: hpdahl
Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

For nylig havde Sonne en sammenligning i "So Ein Ding" mellem netop Sonos og Squezeebox. Konklusionen var at Sonos er dyr, men lækker og alle pengene værd.
Men det er klart at har man ikke budgettet til det, james så er Squezee det naturlige valg.
Konklusionen var også, at Squeeze via plugins kunne meget mere end  Sonos, men det kræver at man nørder lidt mere!
Der hvor det tiest går galt med squeeze er ikke selve systemet, men samspillet med brugerens trådløse netværk.
Der vinder Sonos idet det har sit eget.

-------------
MVH
HPDahl

Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 11:47
Jeg kan igen kun opfordre til at man venligst læser trådstarters første indlæg

Uddrag:
Oprindeligt skrevet af mtange mtange skrev:

Jeg har kigget på sonos systemet men synes det er ret så dyrt

Sonos er altså ikke til debat i denne tråd. Trådstarter efterspørger andre, billigere løsninger.

Skrevet af: chrs
Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 11:59
Bortset fra at Sonos ikke er til debat, mener jeg stadig, at Sonos kun er valget, hvis der skal være den samme musik over hele huset. Jeg kan varmt anbefale Squeezebox i forskellige former. Benytter QNAP Nas med Transporter i stuen og duet i køkkenet.Jeg har valgt kablet løsning og det fungerer perfekt. Benytter også Controller til transporteren

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af mtange mtange skrev:

Hvor har du set den til 1800,- billigeste sted jeg finder er 2378,-

Mvh
Mikkel

Som tidligere nævnt - El-Mutanten - den kommende uge til 1.888,-

M.v.h.

Skrevet af: Hjelm
Skrevet den: 22-Marts-2010 kl. 09:51
Jeg går med samme tænker - men havde tænkt på at bruge en NAS som Itunes server også bruge en Itouch/Iphone som fjernbetjening.
Ind i min receiver havde jeg tænkt mig at bruge en AirPort Express Base Station fra Apple, som kan bruges trådløst eller i for trådet netværk.

Grunden til at jeg vil bruge Itunes er man bruger "coverflow" det ved alle i huset hvordan man bruge og samtidig kan man se hvilken musik der bliver afspillet på de Itouch/Iphone der er tilsluttet severen.

Skrevet den: 22-Marts-2010 kl. 10:09
Squeezebo'en (Duet) viser ligeledes coveret på det der afspilles...

M.v.h.

Skrevet af: chrek
Skrevet den: 22-Marts-2010 kl. 16:54

Hej

jeg har et lille problem der irritere mig lidt efter hånden.

jeg har en synology 207+ nas hvor den henter musik fra,
problemt er at når man trykker næster sang begynder den først 2-3 sek inde i sangen
hvor man så ikke for starten af musiknummert med.:-(

hvis jeg nu henter musikken fra min pc windows 7 er der ikke nogen problemer, så jeg er lidt sikker på det er min synology der har et problem.

Det sidste jeg har lavet på min synology er at opdatere dens software til Version: DSM 2.3-1141; Build Date: 2010/03/13

jeg har prøvet og slå div ting til og fra uden held. håber der nogen der har et godt svar/mulig til noget.

på forhånd tak

eller en lyklig ejer af sonos :-)

-------------
Sonos 1 X ZP90

Sonos 1 x ZP100

Sonos 1 X Connect

Sonos 1 x Playbar

2 x Sonos Play 5

synology ds411

WD TV Live plus

Skrevet den: 22-Marts-2010 kl. 17:08
@ chrek

Du bør oprette en selvstændig tråd til din problemstilling istedet for at hijack'e en andens tråd.

Skrevet den: 22-Marts-2010 kl. 18:13
ok tak skal jeg da lige få gjordt :-)

-------------
Sonos 1 X ZP90

Sonos 1 x ZP100

Sonos 1 X Connect

Sonos 1 x Playbar

2 x Sonos Play 5

synology ds411

WD TV Live plus

Skrevet den: 22-Marts-2010 kl. 18:15
men det er da stadig noget med streaming af musik at gøre !

-------------
Sonos 1 X ZP90

Sonos 1 x ZP100

Sonos 1 X Connect

Sonos 1 x Playbar

2 x Sonos Play 5

synology ds411

WD TV Live plus

Skrevet den: 22-Marts-2010 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af chrek chrek skrev:

men det er da stadig noget med streaming af musik at gøre !
Det er også lige meget nu da jeg har fundet ud af det.

jeg skulle fjerne min sti til min synology på sonos system og så add den igen og lave en ny music index så det køre nu igen super dejligt. :-)

god dag.

Hilsen Chrek

-------------
Sonos 1 X ZP90

Sonos 1 x ZP100

Sonos 1 X Connect

Sonos 1 x Playbar

2 x Sonos Play 5

synology ds411

WD TV Live plus

Print side | Luk vindue