Print side | Luk vindue

grums på blue-ray?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77850
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 18:29

Emne: grums på blue-ray?
Skrevet af: rene49
Emne: grums på blue-ray?
Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 16:35
har i oplevet grums i billedet på nogen af jeres blue-rays ?

jeg har oplevet det på to af mine film:

National Treasure og Prid and Glory.

det er ikke i alle scener det her, nogen gange hvis den skifter scene, så forsvinder det, og så kan det komme igen.
Andre der har erfaring med dette?

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 16:40

Det kan vel kun betyde, at de pågældende scener skal være sådan.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 16:43
jeg synes ikke at det fremstår som om at scenerne skal være sådan, men jeg synes nærmer at det fremstår som en fejl i billedet.

Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 16:47
"Billedgryn" er en del af hvordan filmen skal se ud. Nogle film har det mere end andre, og det kan godt skifte fra scene til scene. Det skal være sådan, og vil se ud på samme måde i biografen.

Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 16:52
nå men okay.
trist det vælger at ødelægge deres film :)

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 16:56

En sådan udtalelse vil en Instruktør være ked af at høre, når nu han havde tænkt sig at sådan skulle det se ud.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 16:59
En blu-ray er ikke som en demo i en butik.
filmen er som en instruktør har lavet den. Ens display har så en betydning for gengivelsen.
hvis der er støj eller grums skal det sikkert også være der.
ellers er der pillet alt for meget i filmen, eller ens tv prøver og fjerner støjen.

Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 17:02
jeg er godt klar over at film er som de er tænkt til at skal være.
men det fangede mig bare i de to film at det var der, og det var så lidt at jeg var i trivl om mit setup fejlede noget, eller om det var meningen.
men som i siger, så er det helt sikker meningen at det skal være derSmile

Skrevet af: ghost-the-man
Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 18:00
Det har jo også en hvis charme,at billedet er grumset eller der er uro i det,det vil jo se tosset ud,hvis man nu tager en Charlie Chaplin fra omkring 1940,og den står helt krystalklar,det vil da se forkert ud.F.eks så jeg Nær kontakt af tredje grad igår,den står heller ikke helt klart.

-------------
M.V.H Jan

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33699&PN=1&title=ghostthemans-hjemmebio - welcome to Ghost-The-Man`s Hjemmebio/HiFi

Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af ghost-the-man ghost-the-man skrev:

Det har jo også en hvis charme,at billedet er grumset eller der er uro i det,det vil jo se tosset ud,hvis man nu tager en Charlie Chaplin fra omkring 1940,og den står helt krystalklar,det vil da se forkert ud.F.eks så jeg Nær kontakt af tredje grad igår,den står heller ikke helt klart.
jeg kan kun give dig ret Smile men grunden til denne tråd var egentlig bare at jeg var usikker om hvor vidt det var meningen eller ej, jeg var usikker da jeg synes det lignede en teknisk fejl Smile

Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

jeg kan kun give dig ret Smile men grunden til denne tråd var egentlig bare at jeg var usikker om hvor vidt det var meningen eller ej, jeg var usikker da jeg synes det lignede en teknisk fejl Smile
Der er jo heller ikke altid til at videWink,er også selv blevet ret skuffet over billedekvaliteten på nogle af de film jeg har f,eks AC/DC -No Bull The Directors Cut,uha den var ikke godDead,men lyden var okayClap.

-------------
M.V.H Jan

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33699&PN=1&title=ghostthemans-hjemmebio - welcome to Ghost-The-Man`s Hjemmebio/HiFi

Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 18:17

Der er jo heller ikke altid til at videWink,er også selv blevet ret skuffet over billedekvaliteten på nogle af de film jeg har f,eks AC/DC -No Bull The Directors Cut,uha den var ikke godDead,men lyden var okayClap.
nemlig, bare utrolig at kvaliteten kan svinge på den måde på på en hi-def skive LOL

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 18:19
Arh, jeg synes nu ikke, at generaliseringen: "Der skal være grums i billedet - for det er sådan instruktøren har ønsket det" er helt fair over for spørgeren. (Med mindre vi da ligefrem taler om en Lars von Trier-film Wink )

Også jeg oplever jævnligt grums i billedekvaliteten på visse af mine BD-film - primært i mørke eller dunkle scner, der er domineret af sort og gråt. Og det virker altså ikke som noget, der er tiltænkt af én eller anden smart filminstruktør. Snarere om en fejl i bit-afkodningen eller lignende. Smile

Men jeg vil da tro at selskaberne, der udgiver disse berørte Blu-ray film garanteret ville elske, hvis dén bortforklaring automatisk blev accepteret af brugerne. Wink

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 18:32

nemlig, bare utrolig at kvaliteten kan svinge på den måde på på en hi-def skive LOL
Desuden bliver man bare meget mere glad for dem,hvor billedekvaliteten er i topTongue,og hvor man får wauw effektenWink.

-------------
M.V.H Jan

Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 19:07

Desuden bliver man bare meget mere glad for dem,hvor billedekvaliteten er i topTongue,og hvor man får wauw effektenWink.
ja det synes jeg også Smile
transformers synes jeg er utrolig flotte LOL

Skrevet af: MF1971
Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 19:22

De står også flotte, men de har til gengæld et andet problem efter min mening.
Farverne er totalt poppet op, så billedet virker helt unaturligt, men skarpheden i billedet kan man ikke klage over...Smile

Mvh
Michael/MF1971

-------------
Mvh

Michael/MF1971

Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855

Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af MF1971 MF1971 skrev:

De står også flotte, men de har til gengæld et andet problem efter min mening.
Farverne er totalt poppet op, så billedet virker helt unaturligt, men skarpheden i billedet kan man ikke klage over...Smile

Mvh
Michael/MF1971
Det har jeg ikke lige bemærket ?Smile
det kan vel også være forskelligt fra skærm til skærm/projektor vel Embarrassed

Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 22:33
Hvis skærmen er indstillet rigtig så har transformers pumpet Farver.
men ja fin sharphed og fed HD lyd  

lidt som en lcd i en butik hvor farverne er helt skudt ved siden af.
men det sælger åbenbartConfused

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 20-Marts-2010 kl. 23:32
Hører pumpede farver da ikke hjemme i en tegneserie-baseret film?

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 00:48
Der er skam en hele del Blu-ray udgivelser der er ringer eller det samme som DVD udgivelser, så dem skam man passe på ikke at købe.

Men det med at ligge kunstig korn på, når der så også er laget EE og DNR på, så holde det bare ikke, med at man kalde det for et kunstirsk udtryk, men er er det mere tale om en bevist fejl for at kamuflere en ringe overførelse, eller kamuflere at nogle scener er optaget med normalt SD video kamara.

Bl.a. så har vi den max. kvalitet til gode, på film som nærkontakt af tredje grad, film er optaget i 70mm. Og dem der har være inde og se 70mm udgaven i biografer, her står den mange gange beder en Blu-ray udgaven

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 00:51
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Transformers er jo en form for tegneserie-baseret film, da den skal se som en tegnefilm med rigtig skuespiller, plaste til med nogle CGI figuren.

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 01:27
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Transformers er jo en form for tegneserie-baseret film
Tak for oplysningen. Den kommer helt bag på mig.

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 06:52
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Der er skam en hele del Blu-ray udgivelser der er ringer eller det samme som DVD udgivelser, så dem skam man passe på ikke at købe.

Men det med at ligge kunstig korn på, når der så også er laget EE og DNR på, så holde det bare ikke, med at man kalde det for et kunstirsk udtryk, men er er det mere tale om en bevist fejl for at kamuflere en ringe overførelse, eller kamuflere at nogle scener er optaget med normalt SD video kamara.

Bl.a. så har vi den max. kvalitet til gode, på film som nærkontakt af tredje grad, film er optaget i 70mm. Og dem der har være inde og se 70mm udgaven i biografer, her står den mange gange beder en Blu-ray udgaven
har så endnu til gode og se en blu-ray udgivelse som er dårligere end eller samme kvalitet som dvd.
et eksempel er de quick and dead dead. Den er ikke optaget særlig godt og lyden er stadig dolby digital. Men derfor er billedet stadig bedre og lyden er også bedre.

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 10:34
Har du set Men in Black?

Jeg har den kun på Blu-Ray, så jeg kan ikke sammenligne direkte med samme film på DVD, men umiddelbart opfatter jeg billedet som DVD-kvalitet. Jeg har også hørt bedre lyd på DVD end på denne Blu-Ray.

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 10:54
har kun en optagelse fra DR1Big smile

kan kun forstille mig men in black vil både lyde og se dårligere ud på dvd.
nu har jeg så set blu-ray og dvd på en 50 tommer pio og en projektor
på min tidligere PAN 42px80 var forskellen mellem dvd og blu-ray ikke så udtalt
Min erfaring med HD er faktisk det kræver et rigtig godt display, for at kunne udnytte og se alle detajler.
samt hvis en film er dårlig på dvd, vil den heller ikke være en kæmpe oplevelse på blu-ray.
de følger faktisk meget godt hinaden.
men skal da ikke afvise nogen udgivelser på blu-ray stort set er en dvd kopi. 

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

Arh, jeg synes nu ikke, at generaliseringen: "Der skal være grums i billedet - for det er sådan instruktøren har ønsket det" er helt fair over for spørgeren. (Med mindre vi da ligefrem taler om en Lars von Trier-film Wink )

Også jeg oplever jævnligt grums i billedekvaliteten på visse af mine BD-film - primært i mørke eller dunkle scner, der er domineret af sort og gråt. Og det virker altså ikke som noget, der er tiltænkt af én eller anden smart filminstruktør. Snarere om en fejl i bit-afkodningen eller lignende. Smile

Men jeg vil da tro at selskaberne, der udgiver disse berørte Blu-ray film garanteret ville elske, hvis dén bortforklaring automatisk blev accepteret af brugerne. Wink

Det er ikke nødvendigvis sådan at grumset som sådan er tilstræbt, men mængden af støj i en analog filmrulle hænger direkte sammen med lysfølsomheden af filmen. Jo større kornstørrelse i filmrullen, jo mere lysfølsom er den. Derfor er der som regel mere støj i mørke scener, hvor man har enten har brugt en mere lysfølsom film, eller har lysnet en underbelyst optagelse hvilket også fremhæver støj.

Når det er sagt, så er det rent faktisk sådan at selvom støjen som sådan er en ulempe ved analog film, så er det, ligesom at 24p ikke er helt flydende, en del af dét mange filmskabere betragter som "filmisk" udseende.

Der er imidlertid meget udstyr der ikke er i stand til at gengive filmstøjen på en ordentlig måde, men behandler det på en måde der får støjen til at se mere kunstigt ud, og så kan det være et problem.

Derudover er det ignorant at antage at støj ikke kan være tilstræbt, der er masser af eksempler på at filmskaberne bevidst tilføjer støj. "300" er det mest åbenlyse og dermed også mest fortærskede eksempel. Faktisk er det største problem mere når udbyderne lægger støjreduktion på filmene, for at mindske støjen, da det alligevel ikke fjerner støjen, men giver det et mere kunstigt udseende.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 17:03
er det bare mig?.men jeg syntes ikke at transformers 2 imponerede på billede siden. Der er enkelte scener hvor der er meget støj. Men generelt var jeg ikke imponeret

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 17:16
"Faktisk er det største problem mere når udbyderne lægger støjreduktion på filmene, for at mindske støjen, da det alligevel ikke fjerner støjen, men giver det et mere kunstigt udseende". Otto er det faktisk ikke det er der problemet med Transformers 2 Question

Men NDR og EE høre ikke hjemme på Blu-ray, og kan kun betyde at man har brugt en ringe master, ja måske samme master som den man havde til DVD udgaven.

Og med for meget NDR og EE se film ud som den er kraftig komprimeret.

Som sagt kan Blu-ray blive et rigtig god format, hvis filmselskaberne ikke gik efter den lette og billige løsning, men med 3D er alt det gode som tro alt er opnået med Blu-ray, røget sig en tur og offers på 3D alteret.

Print side | Luk vindue