Print side | Luk vindue

Middelmådige test af Panasonic X20

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Plasma TV
Forumbeskrivelse: Forum for Plasma TV (PDP)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=78330
Udskrevet den: 21-September-2024 kl. 16:55


Emne: Middelmådige test af Panasonic X20
Skrevet af: kskruger
Emne: Middelmådige test af Panasonic X20
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 19:23
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1269867762 -
Endnu engang har Flatpanels.dk lavet en grundig test .
 
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1269867762



Svar:
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 19:46
hvad havde du forventet til den pris.
Men synes godt nok de et par tusser er bedre givet ud på en g20


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 20:09
Hvad er der middelmådigt ved den test, den er da ganske godt udført Wink.

X20´eren performer da også rigtig flot af et tv i den prisbillige klasse.



Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 20:27
Både PX80 og X10 fik Top-anbefalings award i deres test, da de blev teste af Flatpanels.dk det har X20 ikke fået. 


Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Både PX80 og X10 fik Top-anbefalings award i deres test, da de blev teste af Flatpanels.dk det har X20 ikke fået. 



De var måske bedre ?

-------------
E.L.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 20:38
Der står da ellers at det får deres anbefaling, så det er da sikkert et ok tv hvis man ikke vil ofre det store på et tv. Ligesom PX80 og X10, er da også et ok tv.
 Jeg vil stadig anbefale X20, som et ægte value-for-money Tv, og X20 erstatter også X10 på vores  http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1169844738 - liste med anbefalinger af fladskærme .


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 20:42
Top-anbefalings award skal jo også give mening. alså ekstra god billedekvalitet til prisen og derfor har en g20 fået det.
synes det er fint nok en x20 ikke har det. andre skærme er blevet bedre og en x20 ikke blevet ekstra god.
en x20 er stadig et rigtig godt køb i den prisklasse. men alle skærme kan jo ikke få Top-anbefalings award.  


Skrevet af: PhDream
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

hvad havde du forventet til den pris.
Men synes godt nok de et par tusser er bedre givet ud på en g20

På 50" modellerne er forskellen mere end et par tusser. Det er snarere fire (4).


-------------
Panasonic S20 i 50"
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB


Skrevet af: JA
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 20:59
Det er meget flot at Flatpanels ( Rasmus Larsen ) også tester reflektioner Clap - om dog bare de andre reviews ville gøre tilsvarende Lamp   

-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

Det er meget flot at Flatpanels ( Rasmus Larsen ) også tester reflektioner Clap - om dog bare de andre reviews ville gøre tilsvarende Lamp   
 
Måske han nævner det i nogenlunde det omfang, som han fornemmer er relevant. Ligesom når han kritiserer nogle isolerede ting ved  feks Philips billedperformance . . . Wink
 
Intet TV er, - eller bliver nogensinde 100% perfekt .Det handler om at sortere nogle kompromisser mest muligt korrekt - i forhold til budget og individuelle behov . .
 


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

Det er meget flot at Flatpanels ( Rasmus Larsen ) også tester reflektioner Clap - om dog bare de andre reviews ville gøre tilsvarende Lamp   
 
Måske han nævner det i nogenlunde det omfang, som han fornemmer er relevant. Ligesom når han kritiserer nogle isolerede ting ved  feks Philips billedperformance . . . Wink
 
Intet TV er, - eller bliver nogensinde 100% perfekt .Det handler om at sortere nogle kompromisser mest muligt korrekt - i forhold til budget og individuelle behov . .
 
enigBig smile


Skrevet af: Erling
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 22:18
Hvad med lydmåling af hvor meget Tv'et støjer hvis det viser et helt hvidt billed?

-------------
De Herligste hilsner
Erling


Skrevet af: JA
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

Det er meget flot at Flatpanels ( Rasmus Larsen ) også tester reflektioner Clap - om dog bare de andre reviews ville gøre tilsvarende Lamp   
 
Måske han nævner det i nogenlunde det omfang, som han fornemmer er relevant. Ligesom når han kritiserer nogle isolerede ting ved  feks Philips billedperformance . . . Wink
 
Intet TV er, - eller bliver nogensinde 100% perfekt .Det handler om at sortere nogle kompromisser mest muligt korrekt - i forhold til budget og individuelle behov . .
 
enigBig smile

@lennon + @xcardman

Hvad er det lige præcis I mener med det I skriver  - at I er enige i det er en god ide at teste fladskærme for reflektioner, eller det er en dårlig ide ?  Eller er det blot mavesure kommentarer ?


-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 23:47
Man skulle næsten tro denne seperate paragraf i anmeldelsen var endnu en anti-LG hentydning?
 
"X20 er imidlertid en smule bedre end LGs http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1269244450 - PK950 , som jeg også havde stående i forbindelse med testen."
 
Er man snu journalist og tager den ud af sammenhæng, så kan man sige at Rasmus så slog fast at X20 bare er bedre.
 
Der skrives også at LG PK950 stod ved siden af, hvorfor er det så ikke også dokumenteret med et billed, hvis et billed af G20 og X20 skulle illustrere forskelle? Så lad os da se de forskelle i reflektionerne mellem PK950 og X20, nu er den vel sendt retur :-) ..
For mange, som sagt tidligere, så mener Rasms at billeder siger mere end ord alene, så kom frem med et foto af det.
 


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 29-Marts-2010 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

Det er meget flot at Flatpanels ( Rasmus Larsen ) også tester reflektioner Clap - om dog bare de andre reviews ville gøre tilsvarende Lamp   
 
Måske han nævner det i nogenlunde det omfang, som han fornemmer er relevant. Ligesom når han kritiserer nogle isolerede ting ved  feks Philips billedperformance . . . Wink
 
Intet TV er, - eller bliver nogensinde 100% perfekt .Det handler om at sortere nogle kompromisser mest muligt korrekt - i forhold til budget og individuelle behov . .
 
enigBig smile

@lennon + @xcardman

Hvad er det lige præcis I mener med det I skriver  - at I er enige i det er en god ide at teste fladskærme for reflektioner, eller det er en dårlig ide ?  Eller er det blot mavesure kommentarer ?
 
Enig i at det er en god ide, hvis det vel at mærke har betydning under nogenlunde normale stuebelysningsforhold . Og hvad det er kan vi så dikutere i evigheder . .


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 07:05
JA
Intet TV er, - eller bliver nogensinde 100% perfekt .Det handler om at sortere nogle kompromisser mest muligt korrekt - i forhold til budget og individuelle behov . .
det er jeg helt enig i
Ja det er fint et tv bliver testet for fladskærme for reflektioner.

problemet er med din holdning at alle skærme med med en smule reflektioner ikke dur.
ergo alle plasma skærme og alle lcd skærme med blank skærm.
du glemmer bare en ting og det er hvordan resten af billedet er.
det har jeg endnu ikke set du har skrevet om. Fint hvis en phillips eller anden skærm med mat skærm ikke har reflektioner. Det hjælper bare ikke en meter hvis man ikke kan lide resten af billedet
både dag og nat.
du har vil skrevet 100 sider om genskin. Men hvis det var et kæmpe problem for alle.
så var der nok ikke solgt en plasma skærm eller lcd med glossy skærm som de nye sony.
prøv for en gangs skyld og kigge lidt mere nuanceret på det.
fremfor kun dine behov angående genskin og reflektioner.




Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 07:09
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Man skulle næsten tro denne seperate paragraf i anmeldelsen var endnu en anti-LG hentydning?
 
"X20 er imidlertid en smule bedre end LGs http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1269244450 - PK950 , som jeg også havde stående i forbindelse med testen."
 
Er man snu journalist og tager den ud af sammenhæng, så kan man sige at Rasmus så slog fast at X20 bare er bedre.
 
Der skrives også at LG PK950 stod ved siden af, hvorfor er det så ikke også dokumenteret med et billed, hvis et billed af G20 og X20 skulle illustrere forskelle? Så lad os da se de forskelle i reflektionerne mellem PK950 og X20, nu er den vel sendt retur :-) ..
For mange, som sagt tidligere, så mener Rasms at billeder siger mere end ord alene, så kom frem med et foto af det.
 
problemet med en snu journalist kan vende alt 180 grader.
Vi har jo Ja her på siden, det er han mester iLOL


Skrevet af: Thomas_R
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Man skulle næsten tro denne seperate paragraf i anmeldelsen var endnu en anti-LG hentydning?
 
"X20 er imidlertid en smule bedre end LGs http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1269244450 - PK950 , som jeg også havde stående i forbindelse med testen."
 
Er man snu journalist og tager den ud af sammenhæng, så kan man sige at Rasmus så slog fast at X20 bare er bedre.
 
Der skrives også at LG PK950 stod ved siden af, hvorfor er det så ikke også dokumenteret med et billed, hvis et billed af G20 og X20 skulle illustrere forskelle? Så lad os da se de forskelle i reflektionerne mellem PK950 og X20, nu er den vel sendt retur :-) ..
For mange, som sagt tidligere, så mener Rasms at billeder siger mere end ord alene, så kom frem med et foto af det.
 
At X20 håndterer reflektioner bedre end LGs pk950 og Rasmus så  skriver det i hans artikel gør vel ikke sætningen til en anti lg hentydning ? Tror kun det er dig der kan få noget "anti" ud af det LOL


Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Både PX80 og X10 fik Top-anbefalings award i deres test, da de blev teste af Flatpanels.dk det har X20 ikke fået. 
 
Måske hænger det sammen med at prisforskellene er blevet mindre mellem de billigste og næstbilligste modeller. Så forsvinder en del af fidusen ved at vælge den billige model og dermed top awarden.


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af Thomas_R Thomas_R skrev:

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Man skulle næsten tro denne seperate paragraf i anmeldelsen var endnu en anti-LG hentydning?
 
"X20 er imidlertid en smule bedre end LGs http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1269244450 - PK950 , som jeg også havde stående i forbindelse med testen."
 
Er man snu journalist og tager den ud af sammenhæng, så kan man sige at Rasmus så slog fast at X20 bare er bedre.
 
Der skrives også at LG PK950 stod ved siden af, hvorfor er det så ikke også dokumenteret med et billed, hvis et billed af G20 og X20 skulle illustrere forskelle? Så lad os da se de forskelle i reflektionerne mellem PK950 og X20, nu er den vel sendt retur :-) ..
For mange, som sagt tidligere, så mener Rasms at billeder siger mere end ord alene, så kom frem med et foto af det.
 
At X20 håndterer reflektioner bedre end LGs pk950 og Rasmus så  skriver det i hans artikel gør vel ikke sætningen til en anti lg hentydning ? Tror kun det er dig der kan få noget "anti" ud af det LOL
Når man læser anmeldelser og at det faktum at LG bringes op og sammenlignes med hans panasonic målinger siger jo allerede lidt om hans frygt, så går man dybere ind i hans artikler og trækker de enkelte sætninger ud, så vil du hurtigt se at Rasmus helst vil være foruden.
Ovenstående sætning skal ses alene! og ikke som du gør referrer til reflekser, for det var jo ikke meningen.
 
Men jeg har da godt læst avforums vurderinger og de er heller ikke gode, men desværre så er panasonic skærmen altså tudegrim og 90's look, så jeg kan ikke få mig over på den model.. men Sony har da et "look" nu, og så er det jo om resten også kan følge med.
 


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Man skulle næsten tro denne seperate paragraf i anmeldelsen var endnu en anti-LG hentydning?
 
"X20 er imidlertid en smule bedre end LGs http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1269244450 - PK950 , som jeg også havde stående i forbindelse med testen."
 
Er man snu journalist og tager den ud af sammenhæng, så kan man sige at Rasmus så slog fast at X20 bare er bedre.
 
Der skrives også at LG PK950 stod ved siden af, hvorfor er det så ikke også dokumenteret med et billed, hvis et billed af G20 og X20 skulle illustrere forskelle? Så lad os da se de forskelle i reflektionerne mellem PK950 og X20, nu er den vel sendt retur :-) ..
For mange, som sagt tidligere, så mener Rasms at billeder siger mere end ord alene, så kom frem med et foto af det.
 
Den sætning går udelukkende på refleksionerne i skærmen. Den står jo også i forbindelse med dette afsnit. Jeg har et billede af PK950 og X20 side om side, men sidder ikke foran min PC lige nu. Jeg skal gerne prøve at finde det frem.
 
Basalt set handler det dog om, at PK950 har et frontglas - det har X20 ikke. Frontglas reflekterer bare meget lys per definition. Hverken PK950 eller X20 kan dog måle sig med Sony NX700 som jeg også har stående. Der er nogle ret seriøse refleksioner i overfladen.


Skrevet af: Thomas_R
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas_R Thomas_R skrev:

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Man skulle næsten tro denne seperate paragraf i anmeldelsen var endnu en anti-LG hentydning?
 
"X20 er imidlertid en smule bedre end LGs http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1269244450 - PK950 , som jeg også havde stående i forbindelse med testen."
 
Er man snu journalist og tager den ud af sammenhæng, så kan man sige at Rasmus så slog fast at X20 bare er bedre.
 
Der skrives også at LG PK950 stod ved siden af, hvorfor er det så ikke også dokumenteret med et billed, hvis et billed af G20 og X20 skulle illustrere forskelle? Så lad os da se de forskelle i reflektionerne mellem PK950 og X20, nu er den vel sendt retur :-) ..
For mange, som sagt tidligere, så mener Rasms at billeder siger mere end ord alene, så kom frem med et foto af det.
 
At X20 håndterer reflektioner bedre end LGs pk950 og Rasmus så  skriver det i hans artikel gør vel ikke sætningen til en anti lg hentydning ? Tror kun det er dig der kan få noget "anti" ud af det LOL
Når man læser anmeldelser og at det faktum at LG bringes op og sammenlignes med hans panasonic målinger siger jo allerede lidt om hans frygt, så går man dybere ind i hans artikler og trækker de enkelte sætninger ud, så vil du hurtigt se at Rasmus helst vil være foruden.
Ovenstående sætning skal ses alene! og ikke som du gør referrer til reflekser, for det var jo ikke meningen.
 
Men jeg har da godt læst avforums vurderinger og de er heller ikke gode, men desværre så er panasonic skærmen altså tudegrim og 90's look, så jeg kan ikke få mig over på den model.. men Sony har da et "look" nu, og så er det jo om resten også kan følge med.
 
Nu står sætningen i "afsnittet" om reflektioner - så joh den skal nok ikke ses alene og tages ud af sin sammenhæng. Det er jo præcis reflektioner der tales om både lige oven over og neden under.
 
At du  påstår han har en frygt og helst vil være foruden... Det virker som om du ser ting andre ikke kan.. Med det kan Rasmus selv kommentere på.
 
Ja de er ikke de pæneste skærme i min bog heller - kan dog godt lide designet på v20 - og gør bestemt ikke noget at rammen ikke er sort.
 
JA så kom man lige lidt forsent.... =)


Skrevet af: JA
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 10:45
Nu har jeg søgt teksten igennem med Firefox, og der er to steder refereret til denne LG; ved reflektioner hvor der smides en kort bemærkning at X20 er lidt bedre ved reflektioner og en bemærkning ang. retention bliver hængende i ganske lang tid. Helt ok i min optik, og man skal virkelig være paranoid LG fan for at gå op i det Wink 

Den med retention er iøvrigt en ret vigtig detalje, hvis det er rigtigt at retention kan hænge i timer efter man har skiftet kanal på denne LG bør man nok undgå denne LG model !

@xcardman
Jeg har blot bemærket at det er flot at Flatpanels nu også tester for reflektioner - du begynder straks at gå i angrebsposition med lange udredninger omkring mig og mine holdninger.

Mht din bemærkning omkring de rette forhold, synes jeg Rasmus har fundet rette forhold - meget informativt og korrekt at sætte de to så tæt og med samme synsvinkel ( man husker bamtams "test" ) - ét billede tæller mere end 1.000 ord:








-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Den sætning går udelukkende på refleksionerne i skærmen. Den står jo også i forbindelse med dette afsnit. Jeg har et billede af PK950 og X20 side om side, men sidder ikke foran min PC lige nu. Jeg skal gerne prøve at finde det frem.
Jeg indrømmer gerne at min henvisning bærer på sarkasme og at det var skrevet pænt at tog man sætningen ud af dets sammenhæng.. Der eksisterer skam lign. tilfælde fra andre tidsskrifter hvor folk henviser til de enkelte paragrafer som kan virke "stærke"/stødende Wink.
 


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 10:49
Ja

er det så underligt med 100 sider omkring genskin og aldrig om billedekvalitet
samt Eller er det blot mavesure kommentarer ?


Skrevet af: JA
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Ja

er det så underligt med 100 sider omkring genskin og aldrig om billedekvalitet
samt Eller er det blot mavesure kommentarer ?


At rose Flatpanels kan vel aldrig være en mavesur kommentar Wink

Billedekvaliteten er nu så tæt i toppen, sort er nu sort nok, plasma teknologien har reelt ikke ændret sig meget siden 2006, tilbage er flueknepperi på sort og billedekvalitet - og forholdet om man overhovedet kan se TV pga reflektioner - her vælger jeg nu engang at fokusere på det ene forhold der har signifikans i 2010 for billedekvaliteten - reflektioner !

Hvad er mest interessant på denne Sony LCD, at fluekneppe sort og billedekvalitet - eller tale om reflektioner ?

http://www.youtube.com/watch?v=V0Yyh2F44hA&feature=player_embedded - http://www.youtube.com/watch?v=V0Yyh2F44hA&feature=player_embedded


-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

Nu har jeg søgt teksten igennem med Firefox, og der er to steder refereret til denne LG; ved reflektioner hvor der smides en kort bemærkning at X20 er lidt bedre ved reflektioner og en bemærkning ang. retention bliver hængende i ganske lang tid. Helt ok i min optik, og man skal virkelig være paranoid LG fan for at gå op i det Wink 
Jeg tror ikke det er værrere end det overvæld af pana brugere som sidder og river i nye brugere og kommer med deres kølige kommentarer til hvilket bør vælges..
 
men ja, jeg har da valgt side og står indtil videre ved det. Men erkender at flere tests og artikler lover ikke godt for 2010 serien.. men det betyder ikke jeg vælger pana skærmen G20 eller det lokum fra B&O i 1990 udgave og 2d look.
 
V serien må jeg op og se i panacentret , så vil jeg se om jeg måske kan lide den..
X20 er ihvertfald ikkke en stueskærm.. soveværelse kunne godt have gået, den ligger jo tæt op af de billige LG skærme som ikke er borderless, og så er det vel funktionaliteten man ser.
 


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Ja

er det så underligt med 100 sider omkring genskin og aldrig om billedekvalitet
samt Eller er det blot mavesure kommentarer ?


At rose Flatpanels kan vel aldrig være en mavesur kommentar Wink

Billedekvaliteten er nu så tæt i toppen, sort er nu sort nok, plasma teknologien har reelt ikke ændret sig meget siden 2006, tilbage er flueknepperi på sort og billedekvalitet - og forholdet om man overhovedet kan se TV pga reflektioner - her vælger jeg nu engang at fokusere på det ene forhold der har signifikans i 2010 for billedekvaliteten - reflektioner !

Hvad er mest interessant på denne Sony LCD, at fluekneppe sort og billedekvalitet - eller tale om reflektioner ?

http://www.youtube.com/watch?v=V0Yyh2F44hA&feature=player_embedded - http://www.youtube.com/watch?v=V0Yyh2F44hA&feature=player_embedded
den holdning har du ret til at have.
men der er nok ikke mange som er enig i det
Men så skulle alle jo bare købe en lcd med mat skærm, så er det problem løst
hvis man ikke kan se forskel på billedekvaliteten mellem de forskellig skærme.
så kan man jo købe en hvilken som helst skærm i 2010



Skrevet af: JA
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 11:02
@pendec

At vælge ny fladskærm er en jungle - selv bruger jeg uger hver gang. Der skal navigeres i reviews der er hæmmet af personlige preferencer, tågehorn på diverse fora, fabrikanternes salgsgas osv

Har nu ventet i næsten et år på 2. generation 21:9, heller ikke det vil være perfekt kva Philips er umådelig ringe på software siden - men det må man ta med for at få 21:9.


-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD


Skrevet af: JA
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 11:07
@xcardman
den holdning har du ret til at have. men der er nok ikke mange som er enig i det

Jeg tror du undervurderer brugerne, er ret sikker på jeg har denne holdning tilfælles med størstedelen af alle fladskærmsbrugere  ( uden vi dog med sikkerhed vil kunne efterprøve vores påstande hver især xcardman )


-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

@xcardman
den holdning har du ret til at have. men der er nok ikke mange som er enig i det

Jeg tror du undervurderer brugerne, er ret sikker på jeg har denne holdning tilfælles med størstedelen af alle fladskærmsbrugere  ( uden vi dog med sikkerhed vil kunne efterprøve vores påstande hver især xcardman )
Men kan du så sige mig hvorfor nogen køber skifter en phillips ud med en sony nx700.
det kan jo ikke være pågrund af genskin.
Men Ja mange vil sikkert gerne have en skærm helt uden genskin og have pioneer billedekvalitet. det kan man ikke i dag. Så personligt venter jeg på oled.
både lcd og plasma vil have genskin fremover. Med mindre man kan leve med en skærm som har mat overflade. Det kan jeg ikke samt mange andre. Derfor har jeg også en lcd monitor med glossy skærm som giver genskin som en i h....
men det er et kompromi 


Skrevet af: JA
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 12:28
Tilbage på sporet, er det centrale her at Flatpanels tester for graden af reflektioner - håber andre reviews lærer af Flatpanels og gør tilsvarende. Hvordan den enkelt vil bruge resulatet er op til den enkelte. Ligesom når der vises mulehår forskel på sort ved total mørkelagt rum - hvordan man vil bruge den information er ligeså op til den enkelte Wink




-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 12:32
Synes det kunne være fint at nævne en måling for genskin i sådanne test.

Har selv haft store problemer med det. det kan let ødelægge et ellers godt billede.


Skrevet af: T-Rex
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 18:01
Hvad ville du måle på? Ja, du kan lave en måling på reflekteret lys i perfekt kontrollerede laboratorieomgivelser, men ville du ane hvad du skulle bruge et tal på "23% reflektion, 72% transmission og 5% tab" til? Et billede af TV'et under "normale" forhold, hvor der netop er et vindue i baggrunden nappet på et tidspunkt hvor solen ikke brager gennem vinduet er da langt mere brugbart.
 
Mht. tidligere kommentarer om måling af støjnivau, så vil det nok kræve adgang til udstyr i en lidt anden kaliber end eks. en kalibrator (for at tage udgangspunkt i hvad de ellers bruger i testen). For at få målt på den relativt lave effekt sådan en lyd udsender, så skal udstyret være i orden. En kalibreret målemikrofon (og tilhørende spectrumanalyzer/målesoftware) i dén klasse får du ikke kylet i nakken ved at flashe et "Jeg tester fladskærme"-kort ude hos Brüel og Kjaer... ;)


Skrevet af: JA
Skrevet den: 30-Marts-2010 kl. 21:43
men ville du ane hvad du skulle bruge et tal på "23% reflektion, 72% transmission og 5% tab" til?

Naturligvis er der enkle metoder til at måle graden af reflektion - en "kop" med en lysdiode samt to censorer, én der måler lysintensiteten fra lysdioden, og en der måler reflektionen i eksempelvis 20 grader. De øvrige parametre du nævner er irelevante - værdien beregnes som reflektionintensitet/lysintensistet af dioden.

Sammenholdes målingen med andre skræme er det ret let at bedømme - eller hvis man véd reflektionsstallet er under eksempelvis 50% er det ok i ens brugssituation - eller hvis man ser et billede af en Sharp LCD kontra en X20 og får angivet Sharp har 20%, og X20 90%, er det vel noget der kan bruges - mulighederne er mange.



-------------
50PV600 plasma
32PFL9604 LCD


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 31-Marts-2010 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

men ville du ane hvad du skulle bruge et tal på "23% reflektion, 72% transmission og 5% tab" til?

Naturligvis er der enkle metoder til at måle graden af reflektion - en "kop" med en lysdiode samt to censorer, én der måler lysintensiteten fra lysdioden, og en der måler reflektionen i eksempelvis 20 grader. De øvrige parametre du nævner er irelevante - værdien beregnes som reflektionintensitet/lysintensistet af dioden.

Sammenholdes målingen med andre skræme er det ret let at bedømme - eller hvis man véd reflektionsstallet er under eksempelvis 50% er det ok i ens brugssituation - eller hvis man ser et billede af en Sharp LCD kontra en X20 og får angivet Sharp har 20%, og X20 90%, er det vel noget der kan bruges - mulighederne er mange.

 
Jeg kan godt følge hvor du vil hen med det, og jeg er helt enig i at folk i lige så høj grad vil kunne forholde sig til sådan en måling, som til alle andre målinger - hvilket vil sige, folk har ingen anelse om hvad tallene reelt dækker over, men større må være bedre (eller i dette tilfælde, mindre må være bedre). Praksis følger bare ikke altid teori, ligesom at 5.000.000:1 i kontrast i praksis viser sig ikke at være væsentligt anderledes end da man skrev 10.000:1 i kontrast... Derfor er tallene farlige.
 
Udover at forskellige mennesker kan have forskellig vægtning af en bestemt faktor - eksempelvis så nedgør du i ekstrem grad vurderinger foretaget i mørke rum, men der findes altså en del mennesker der udelukkende ser tv i mørklagte rum, og for dem er reflektionerne ligegyldige. Det er ikke fair at lave en generaliserende bedømmelse af et tv ud fra enten mørke rum eller lyse rum, hverken i den ene eller den anden retning, så lige så vel som at du ser ned på bedømmelser i mørke rum, så er din egen antagelse af at blanke tv er ubrugelige, kun korrekt for dig og andre med samme udgangspunkt - det er ikke en universel sandhed.
 
For at vende tilbage til målingen: Der er mere i det end bare at måle reflektionen og få et tal. For det første, så er der stor forskel på hvor meget lyset i rummet udvasker sort-niveauet, og dette er ikke direkte sammenhængene med mængden af reflektion. Derfor kan du godt nå til en situation hvor skærmen måler rigtigt flot mht. mængden af reflekteret lys, men i praksis er ubrugelig i lyse rum fordi sort-niveauet udvaskes drastisk. Om noget, så er de to egenskaber omvendt proportionelle, så kunsten er at finde ét hvor de to egenskaber er i balance, ikke ét hvor den ene egenskab stinker mens den anden er perfekt. Og så snart vi er ude i at to forskellige målinger skal opvejes op mod hinanden, så begynder værdien af målingerne at falde, fordi det kræver stor praktisk erfaring at bedømme den praktiske værdi af teoretiske målinger.
 
Udover dette, så er der en generel forskel på hvordan spejlingerne i praksis tager sig ud. Én ting er mængden af lys der reflekteres, noget andet er at det kan se forskelligt ud alt efter om lyset spejles eller spredes, selv om samme mængde lys returneres. Kort opsummeret, så er det ikke nødvendigvis den blankeste overflade der er dårligst i et lyst rum, der er alt for mange variabler i det til at det kan siges så kort.
 
Dét der er den helt overordnede konklusion på det, er at uanset hvilken teknologi man benytter sig af, så får man den bedste billedkvalitet ved at undgå at have lys i rummet der kan reflekteres i billedet.


-------------
Mvh Otto



Print side | Luk vindue