Print side | Luk vindue

Holde sin nas kørende ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=78558
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 00:33

Emne: Holde sin nas kørende ?
Skrevet af: Crelle
Emne: Holde sin nas kørende ?
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 11:47
Hey folks..

har en Qnap TS-239 Pro, og er super glad for den " der er ligedes 2 WD EARDS 1.5 tb i den, og køre raid 0"

Og inden folk begynder og råbe Synology osv.. Ville jeg lige sige, denne tråd omhandler ikke det ! altså den evige duel for Syn og Qnap, dette er mere generalt "for alle ved qnap knepper syn i røven" ej FOR SJOV Synology ejere, ved godt de os er ekstrem gode..

MEN, hvordan sørge man bedst muligt for sin nas, mener, på en pc kan man defragmenter sin disk osv.. Og rense den jævnlig, men hvordan er det med NAS'en ?

Køre jævnlig et par test for og se om de køre ordenlig diskene og det gør de skam..

Men er der noget man kan gøre for den bar ekøre "self. firmware af sin nas" men for og holde diskene kørenede ?

For mit vedkommende, der laver Qnapen jo diskene om til EXT3 og EXT4, altså Linux partition, og syntes ikke jeg kan finde et tool i Qnap menuen..

Men hvad siger i folk, man skal måske ikke rigtig gøre noget ?

Svar:
Skrevet af: osbech
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 12:20
Jeg har en Qnap ts-210 med 2x1,5tb diske, altså et setup meget lig dit og jeg gør intet for at vedligeholde det og det spiller stadig..

Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 13:53
Har du ikke problemer med LCC (Load cycle count) med dine HDD'er ? Kan ses i S.M.A.R.T status

-------------

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 15:21
jeg bruger Qnap 219P

Gør intet for at holde det kørrende.  mener ikke er nødvendigt.

Jeg har 2 seagate 1.TB i raid O mode  i min.

Den kører helt fint

Skrevet af: osbech
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Har du ikke problemer med LCC (Load cycle count) med dine HDD'er ? Kan ses i S.M.A.R.T status

Mig?? Pas... 

Ser sådan her ud... Ca har kørt ca 3-4 måneder.
    id            description                                           value         worst value thresshold         RAW value
193Load_Cycle_Count

17717700070317OK

Skrevet af: justrace
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 17:12
193   Load_Cycle_Count   179   179   000   65447   OK
Min har kørt stort set uændret i over halvandet år. :)

Skrevet af: dimzen
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af Crelle Crelle skrev:

MEN, hvordan sørge man bedst muligt for sin nas, mener, på en pc kan man defragmenter sin disk osv.. Og rense den jævnlig, men hvordan er det med NAS'en ?

...

For mit vedkommende, der laver Qnapen jo diskene om til EXT3 og EXT4, altså Linux partition, og syntes ikke jeg kan finde et tool i Qnap menuen..

Som du selv skriver kører Qnap'en linux med ext3 eller ext4 partitioner og de (så jeg har fundet ud af) fragmenter ikke filer, med mindre ens disk er næsten løbet tør for plads.

Se evt. her:
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-general-1/defrag-linux-49861/

PS.
Mine HD's siger dette:
193 
Load_Cycle_Count   200 
200 
000 
19 
OK

Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 07:17
Problemet med WD Green er at de reelt ikke er beregnet til at køre i en NAS. De har gjort alt for at optimere strømforbrug m.m. Og det er bl.a gjort ved at parkere læsehovderne. Problemet er at Linux filsystemet (som langt de fleste NAS kører med) ikke kan håndtere dettet. Det gør at HDD'en mere eller mindre spinner op med det sammen hovedet er parkeret.
Mener at have læst at WD HDD'er er rated til 300.000 LCC, og det tal bliver hurtigt nået når hovedet bliver parkeret mange gange i timen.
Søg på Google - der er masser af info - man kan vist slå denne feature fra ved at smide HDD'en i en PC'er og boote op fra en USB og kører programmet WDIDLE.EXE
Hvis man kikker på producentens hjemmeside (NAS'ens) vil man se at disse HDD'er typisk står som ikke-kompatible - der findes en hel del tråde på Synology's hjemmeside om problemet.

-------------

Print side | Luk vindue