Måske projektor, istedet for tv?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=78565
Udskrevet den: 10-Januar-2025 kl. 10:24
Emne: Måske projektor, istedet for tv?
Skrevet af: Martin Sjøstrand
Emne: Måske projektor, istedet for tv?
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 14:26
Hej recordere folk, håber i kan hjælpe :-)
Jeg skal snart have skiftet det gamle tv ud, og har i den forbindelse kigget meget efter Panasonic VT 20 50" når den udkommer
Så siger min kæreste pludseligt.... hvad med en projektor istedet?
Det skal så siges, at min kæreste intet aner om tv eller projektor.... eller interessere sig for det, for den sags skyld, hun er bare snart træt af at høre mig snakke om 3D, størrelse, billede osv, og tror at hun tænkte, at hvis jeg nu fik sådan en, så holdt jeg vel kæft :-)
Jeg ved så kun en smule om tv, sådan til hobbybehov, jeg aner så intet om projektorer.... andet end at billedet bliver herligt stort :-)
Mit spørgsmål er så... hvad får man af projektor for 15.000-20.000 kr? Jeg tænker billedekvalitet sat op mod et godt tv i den prisklasse? Det skal primært bruges til Blu-ray og spil.... og så almindeligt tv-kiggeri. Her er så også en lille hage kunne jeg forestille mig.... der er vel ikke tuner i sådan nogle, eller hvad. Og i så fald svaret er nej, hvad gør jeg så for tv-billede? Og bliver man træt af, at starte sådan en op, hver gang man skal se tv-avisen... er godt klar over det er en smagssag, men hvad er jeres erfaringer?
På forhånd tak, og god påske til alle :-)
|
Svar:
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 14:51
Hej Martin, og velkommen til.
Jeg ville personligt ikke undvære mit tv,men omvendt ville jeg i dag nedpriotere tv og oppriotere projektor.
Hvis du har eks. YouSee, kan du via deres boks få signal til projektoren. Der er ikke tuner i projektoren, så du skal have tv-signalet udefra.
I mit setup kører jeg signalet fra Yousee via HDMI til min Pioneer receiver, og videre til TV via HDMI-out 1 og til projektor via HDMI-out 2.
Projektor er VANEDANNENDE.
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 15:35
Man får nogle tommer og noget billedkvalitet med en projektorløsning. Men-men-men . . man mister en masse komfort. For at få set-uppet til at yde optimalt skal der mørklægges 100%, - og så er der alt det med lærrede,instalation i loftet (?),tuner,lyd, kabeltræk osv. Jeg vil mægtigt gerne selv ha en projektor, men kan simpelthen ikke se hvordan jeg kan forsvare en løsning i stuen . .
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 16:08
Projektor er VANEDANNENDE det kan jeg skrive under på. Men har alså et rum kun til det og kan mørklægges 100%. har så et 50 tommer i stuen. så du skal nok kigge på hvilken behov du har først. ser du rigtig mange film ser kun HD og blu-ray på min projektor samt hvis din kæreste intet aner om tv eller projektor og du selv kun en smule om projektor. så havde jeg nok holdt mig til en Panasonic 50VT20. har kigget hos mine venner først som har projektor og været rundt forskellige steder, inden jeg besluttede og kaste mig ud i det. Men jeg ser det som en hobby og ikke bare et tv eller projektor.
Men du har et stykke tid og kigge forskellige steder med en projektor opstilling, inden køb af 50vt20.
|
Skrevet af: Østergaard
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 20:11
Hej Martin,
Jeg har både TV og projektor i opholdsstuen. Projektor bruges til film (både DVD og Blu-ray), men kræver så meget mørklægning som muligt, så der kan ikke foregå så meget andet mens man ser film. TV bruges til at, nå ja, se TV på (nyheder, sport, underholdning mv.), og der kan man jo samtidig lave en masse andet såsom at læse avis, lave mad osv.
Projektoren giver en ægte film-fornemmelse, som et TV ikke kan, og selv om det ikke er Blu-ray kvalitet (jeg ser mange film, jeg har optaget fra TV og brændt på DVD), så er det efterhånden vanskeligt at se en film på TV.
Dig og kæresten må gøre op hvad I prioriterer mest i forbindelse med TV/film, og som du selv skriver, så kan en projektor kun vise billeder, dvs. lyd, signal m.v. skal komme fra en anden kilde, hvorimod et TV kan indeholde det hele. Herudover er placering af projektor og lærred ikke lige fleksibelt som at placere et TV. Hvis du er "sort-fanatiker" m.h.t. billede skal du bruge rigtig mange penge for at komme på samme niveau som et godt TV
Som xcardman kan jeg kun anbefale at se nogle forskellige opstillinger, og helst i private hjem, hvor man kan se hvordan hverdagens praktiske problemer er løst (eller hvordan man er noget til et brugbart kompromis).
Hilsen Østergaard
|
Skrevet af: Lukket bruger 2
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 21:21
Nu er det jo forskelligt, hvordan folk bruger tingene i det daglige.
Hvis du ser meget tv i daglys , så kan du nok ikke undvære et tv.
Personligt bruger jeg projektor til det hele. Ejer slet ikke et tv og jeg vil ikke bytte. Det bliver sgu svært at undvære det store billede når de brænder en god film af på DR HD eller sender en god fodboldkamp. Og ja, der skal blændes ned når SAS ligaen ruller over skærmen midt eftermiddag, men det klares nemt med nogle prismæssigt beskedne rullegardiner fra IKEA.
Det kan altså være en smule besværligt, men kabeltræk, tunerboks fra YouSee etc. er altså ikke meget anderledes på projektor end det er på en skærm. Du skal jo have boksen alligevel, hvis du vil have alle fordelene ved systemet og når vi så samtidig selv kan styre valg og brug af programer, så gør det samlet set det hele så anvendeligt, at vi efter 2 måneder solgte tv'et (havde det i starten stående som back-up i tilfælde af osv.). Kabeltræk handler jo blot at sætte en wwekend af til det og så have indkøbt det nødvendige for at gøre det lidt pænt. Hvis det er for uoverkommeligt handler det vist mere om dovenskab
Selv fruen er totalt vild med det. Når hun sidder og nyder USA set fra luften, så er det sgu lidt federe, når hun bare sidder og siger "Wooouuw" flere gangen i løbet af udsendelsen end, at få et "jamen det ser da meget godt ud".
En anden ting jeg har bemærket er, at det i længden er væsentlig mere behageligt for øjnene, da du ikke sider og ser på det direkte lys. Dog skal du selvfølgelig lige tjekke støjniveauet ud på projektoren. Det kan blive lidt surt og skulle sidde og lytte til en blæser der tæsker rundt under TV2 nyhederne, men det skal nu også tages i betragtning selvom den kun bruges til film.
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 21:44
evt en Benq w6000 (ikke så fandens dyr) kan nogle ting med gamma og farveægthed , som et tv vil kigge længe efter. Ang sortniveau. prøv at se et tv under samme helt mørke forhold , som en projektor.............så er der ikke meget forskel på sortniveauet. Mit projektor setup kan godt nå det samme sorte som mit pioneer G8. Når vi snakker shadow detail kører projektoren plasmaen midt over
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet af: PhDream
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 22:42
Et par påmindelser, hvis man ikke lige har tænkt over det (har selv gået med tanker om projektor, men alle de nævnte ulemper + dem, der kommer her, holder mig væk fra sådan en løsning): man skal købe et ordentligt lærred, hvis man vil have et ordentligt billede - går ikke at kaste billedet op på en væg. Et ordentligt lærred koster. Dette lærred skal også hænges ordentligt op, med mindre man køber et stativlærred. Projektor skal ligeledes hænges op. Man skal skifte pærer hver 2000-3000 timer i gennemsnit - nogle gange oftere, andre gange sjældnere, afhængigt af brug og lidt held.
------------- Panasonic S20 i 50"
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB
|
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 23:07
Det er netop møbleringsproblemet jeg ser som noget af en hæmsko . Godt nok skal der trækkes de samme kabler til et TV, - men i langt de fleste tilfælde står/hænger TV´et på/over et møbel hvor enhederne er placeret . Jeg har nærstuderet flere kreative stueløsninger med projektor og lærrede, - men herhjemme går det sgu desværre ikke rigtigt .
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 23:18
Østergaard skrev:
Hej Martin,
Jeg har både TV og projektor i opholdsstuen. Projektor bruges til film (både DVD og Blu-ray), men kræver så meget mørklægning som muligt, så der kan ikke foregå så meget andet mens man ser film. TV bruges til at, nå ja, se TV på (nyheder, sport, underholdning mv.), og der kan man jo samtidig lave en masse andet såsom at læse avis, lave mad osv.
Projektoren giver en ægte film-fornemmelse, som et TV ikke kan, og selv om det ikke er Blu-ray kvalitet (jeg ser mange film, jeg har optaget fra TV og brændt på DVD), så er det efterhånden vanskeligt at se en film på TV.
Dig og kæresten må gøre op hvad I prioriterer mest i forbindelse med TV/film, og som du selv skriver, så kan en projektor kun vise billeder, dvs. lyd, signal m.v. skal komme fra en anden kilde, hvorimod et TV kan indeholde det hele. Herudover er placering af projektor og lærred ikke lige fleksibelt som at placere et TV. Hvis du er "sort-fanatiker" m.h.t. billede skal du bruge rigtig mange penge for at komme på samme niveau som et godt TV
Som xcardman kan jeg kun anbefale at se nogle forskellige opstillinger, og helst i private hjem, hvor man kan se hvordan hverdagens praktiske problemer er løst (eller hvordan man er noget til et brugbart kompromis).
Hilsen Østergaard |
Helt rigtigt
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 23:21
Rysz skrev:
Nu er det jo forskelligt, hvordan folk bruger tingene i det daglige.
Hvis du ser meget tv i daglys , så kan du nok ikke undvære et tv.
Personligt bruger jeg projektor til det hele. Ejer slet ikke et tv og jeg vil ikke bytte. Det bliver sgu svært at undvære det store billede når de brænder en god film af på DR HD eller sender en god fodboldkamp. Og ja, der skal blændes ned når SAS ligaen ruller over skærmen midt eftermiddag, men det klares nemt med nogle prismæssigt beskedne rullegardiner fra IKEA.
Det kan altså være en smule besværligt, men kabeltræk, tunerboks fra YouSee etc. er altså ikke meget anderledes på projektor end det er på en skærm. Du skal jo have boksen alligevel, hvis du vil have alle fordelene ved systemet og når vi så samtidig selv kan styre valg og brug af programer, så gør det samlet set det hele så anvendeligt, at vi efter 2 måneder solgte tv'et (havde det i starten stående som back-up i tilfælde af osv.). Kabeltræk handler jo blot at sætte en wwekend af til det og så have indkøbt det nødvendige for at gøre det lidt pænt. Hvis det er for uoverkommeligt handler det vist mere om dovenskab
Selv fruen er totalt vild med det. Når hun sidder og nyder USA set fra luften, så er det sgu lidt federe, når hun bare sidder og siger "Wooouuw" flere gangen i løbet af udsendelsen end, at få et "jamen det ser da meget godt ud".
En anden ting jeg har bemærket er, at det i længden er væsentlig mere behageligt for øjnene, da du ikke sider og ser på det direkte lys. Dog skal du selvfølgelig lige tjekke støjniveauet ud på projektoren. Det kan blive lidt surt og skulle sidde og lytte til en blæser der tæsker rundt under TV2 nyhederne, men det skal nu også tages i betragtning selvom den kun bruges til film. |
Meget enig. Det med mørkelægning er da til at komme over, og jeg ville også hellere uundvære mit tv end min projektor.
|
Skrevet den: 03-April-2010 kl. 23:28
PhDream skrev:
Et par påmindelser, hvis man ikke lige har tænkt over det (har selv gået med tanker om projektor, men alle de nævnte ulemper + dem, der kommer her, holder mig væk fra sådan en løsning): man skal købe et ordentligt lærred, hvis man vil have et ordentligt billede - går ikke at kaste billedet op på en væg. Et ordentligt lærred koster. Dette lærred skal også hænges ordentligt op, med mindre man køber et stativlærred. Projektor skal ligeledes hænges op. Man skal skifte pærer hver 2000-3000 timer i gennemsnit - nogle gange oftere, andre gange sjældnere, afhængigt af brug og lidt held. |
Hmmm. I det virkelige liv, hvor der ikke står en ivrig sælger og prøver at presse niveauet op kan man komme langt med et lærred til 3-5000 kr., og i mit tilfælde valgte jeg et uden motor da jeg hellere ville bruge pengene på selve lærredet.
Det med pæreskift er selvfølgelig rigtigt,men 2-3000 timer er jo også lang tid, og så kommer man nok over den "ulempe". Til gengæld får man jo nyt liv i projektoren (DLP) ved denne manøvre.
Efter jeg sprang ud i projektet har jeg ikke fortrudt 1 sekund. Og jeg mener oplevelsen ved 120" Full HD er helt fantastisk fra mine biografstole, i en sådan grad at jeg ikke kommer så meget i biografen mere
|
Skrevet af: PhDream
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 00:30
Skyum:
Jeg er helt enig. Film og spil i 120" FHD er klart fedt. Jeg synes dog, at det er temmelig svært at skulle lave en ordentlig PJ-opsætning i en alm. stue. Hvis jeg havde et dedikeret bio-rum, ville jeg kunne leve med ulemperne; at skulle sætte lærred og PJ op, skifte pære hvert (andet) år, osv. For når man har sat det hele op én gang, er det kun pæreskift, man skal bøvle med. Men når man kun har en stue at gøre godt med, er det simpelthen mere praktisk med et tv.
Anyway, selv om jeg kun har en 46" herhjemme, kommer jeg næsten aldrig i biografen længere, da jeg overordnet set får en bedre oplevelse her end i bio. Tænker faktisk seriøst på at finde et større tv - over 50" - når jeg nu ikke kan have en PJ hængende.
------------- Panasonic S20 i 50"
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB
|
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 01:38
Jeg er en af dem der har TV og projektor i samme stue.
Projektoren bliver kun brugt til film på DVD/BD/HD DVD og spil på Ps3 og Xbox360. Jeg ser ikke TV på den. Dels fordi, hvis der yderst sjældent kommer en film jeg har lyst til at se på TV, og hvis der endelig bliver sendt en, har jeg den ofte på DVD. Sport ser jeg ikke, så det er heller ikke aktuelt. Endelig så ved jeg ikke hvor interessant det er at se Jes Dorph i den størrelse...
Jeg kunne aldrig drømme om at skaffe mig af med TV'et, da jeg ikke er interesseret i at skulle mørklægge for at se nyheder. Jeg foretrækker at have lidt lys i stuen når jeg ser TV, og det harmonerer som sagt dårligt med brug af projektor.
Af samme årsag bliver projektoren kun brugt når der er mørkt udenfor (og jeg går derfor den trælse tid i møde hvor solen går sent ned), men det er det valg jeg har gjort mig. Personligt vil jeg ikke have mørklægningsgardiner. Ved mange TV udsendelser ville jeg ikke bryde mig om at sidde for nedrullede gardiner mens solen skinner uden for. Det ville jeg blive noget trist over. Jeg har det fint med at der kommer lys ind og at man kan kigge ud af vinduet, hvis man har lyst.
Hvad angår lærredet, mener jeg Skyum har ret. Drop motor lærredet. Jo, det er da "spændende" at lærredet ruller ned når projektoren bliver tændt, og det er let at imponerer venner med sådan noget, men den slags går hurtigt over. Jeg orker nu snildt selv at trække lærredet ned. Hvis du dropper TV'et, er et fastrammelærred dog at foretrække. At bruge væggen som lærred kan ikke anbefales. Man kan få speciel maling (screen goo), men det er ret dyrt, og jeg ville bruge pengene på et lærred i stedet for.
Tænk endelig på støjen, når du køber projektor. Der er STOR forskel på 30 og 25 db. Det kommer selvfølgelig an på hvor støjfølsom du er og hvor tæt på projektoren du sidder.
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 05:05
Jeg er selv en af dem der indraget min stue til projektion (123" 3 chip D-ILA projektion som jeg bruger til alt jeg spiller/ser), og fra oplevelsesperspektiv kan jeg kun varmt anbefale projektor. Det slår ligesom [og sammen med] et potent lydanlæg et TV stort i både kvalitet og oplevelse.
Imidlertid er projektion heller ikke noget jeg vil anbefale folk der er i tvivl. For det første kræver det som allerede nævnt et dedikeret og totalt mørklagt rum for at blive helt ordentligt, og der til en investering på i hvert fald omkring 65.000 kr. eller derover (alene for billeddelen) at kunne matche eller slå billedkvaliteten på et Panasonic Plasma tv. Alene lærredet det kræver, koster gerne mere end et sådant tv.
Med risiko for at lyde arrogant, så mener jeg ikke at projektion er for almindelige mennesker, men for kompromisløst dedikerede entusiaster og filmelskere. Går man på kompromis med mørklægning eller indretning er man efter min overbevisning generelt bedre stillet både økonomisk og billedkvalitetsmæssigt med et langt billigere 65" plasma tv.
For at tage endnu et eksempel: Selv et blankt hvidt loft og en hvid væg omkring lærredet er lige som utætte mørklægningsgardiner noget der er med til at udvande kontrastforholdet ved projektion (har du nogensinde set hvide væge og hvide lofter i en biografsal? ...nej, vel). Det tror jeg ikke lige er noget konen har tænkt på.
|
Skrevet af: musicus
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 10:17
Jeg er også én af dem, der har både TV og projektor stående i samme stue. Men nu var spørgsmålet så, om det ville være en god idé at vælge en projektor frem for et TV. Altså: "Enten eller".
For mit eget vedkommende er det absolut: "Både og". Primært, fordi jeg desværre ikke er i stand til at mørklægge stuen effektivt nok, til at projektoren med fuld udbytte også kan anvendes i dagtimerne til alm. TV-kigning. Der er simpelthen for meget lys i stuen om dagen. Og når sommertiden, med de lange lyse aftener indfinder sig, ja så kommer projektoren stort set heller ikke i brug i dén periode. Så det er absolut nødvendigt for mig også et have et godt fjernsyn stående.
Men når lys-/mørkeforholdene ellers er til det (og det er det jo om vinteren, efteråret, og også en del af foråret), så er det yderst sjældent TV'et jeg placerer mig foran, hvis der om aftenen skal kigges en film på Blu-ray, eller på DR's HD-kanal.
Til gengæld kunne jeg heller aldrig drømme om at slå lærredet op og tænde for projektoren, bare for at kigge nyhederne eller se "Hammerslag". Det ville være Overkill. Min projektor og 90" lærredet er absolut reserveret til den gode film-oplevelse, og ikke til Folketingsdebatten.
Så mit råd til Martin er: Køb et nyt TV og en projektor - og reservér så projektoren til den ultimative film-oplevelse på 120" lærredet. Du og kæresten ville ellers nok også bare i det lange løb blive lidt trætte af altid at skulle sidde på kigge fjernsyns-udsendelser i mørke.
Og, ja: Jeg kan absolut tilslutte mig udsagnet om, at en projektor er vanedannende. Abstinenserne om sommeren er virkelig slemme.
------------- LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 11:01
PhDream skrev:
Skyum:
Jeg er helt enig. Film og spil i 120" FHD er klart fedt. Jeg synes dog, at det er temmelig svært at skulle lave en ordentlig PJ-opsætning i en alm. stue. Hvis jeg havde et dedikeret bio-rum, ville jeg kunne leve med ulemperne; at skulle sætte lærred og PJ op, skifte pære hvert (andet) år, osv. For når man har sat det hele op én gang, er det kun pæreskift, man skal bøvle med. Men når man kun har en stue at gøre godt med, er det simpelthen mere praktisk med et tv.
Anyway, selv om jeg kun har en 46" herhjemme, kommer jeg næsten aldrig i biografen længere, da jeg overordnet set får en bedre oplevelse her end i bio. Tænker faktisk seriøst på at finde et større tv - over 50" - når jeg nu ikke kan have en PJ hængende. |
Jeg har ikke mørkelagt min stue,hvilket betyder at jeg ikke kan se projektor i fuld solskin, men da jeg alligevel aldrig ser film midt på dagen er det ikke et problem.
Jeg har endnu ikke mødt nogle som ikke oplevede en kæmpe WOW effekt når de så min projektor in action
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 11:10
TBC1 skrev:
Jeg er selv en af dem der indraget min stue til projektion (123" 3 chip D-ILA projektion som jeg bruger til alt jeg spiller/ser), og fra oplevelsesperspektiv kan jeg kun varmt anbefale projektor. Det slår ligesom [og sammen med] et potent lydanlæg et TV stort i både kvalitet og oplevelse.
Imidlertid er projektion heller ikke noget jeg vil anbefale folk der er i tvivl. For det første kræver det som allerede nævnt et dedikeret og totalt mørklagt rum for at blive helt ordentligt, og der til en investering på i hvert fald omkring 65.000 kr. eller derover (alene for billeddelen) at kunne matche eller slå billedkvaliteten på et Panasonic Plasma tv. Alene lærredet det kræver, koster gerne mere end et sådant tv.
Med risiko for at lyde arrogant, så mener jeg ikke at projektion er for almindelige mennesker, men for dedikerede entusiaster og filmelskere. Går man på kompromis med mørklægning eller indretning er man efter min overbevisning generelt bedre stillet både økonomisk og billedkvalitetsmæssigt med et langt billigere 65" plasma tv.
For at tage endnu et eksempel: Selv et blankt hvidt loft og en hvid væg omkring lærredet er lige som utætte mørklægningsgardiner noget der er med til at udvande kontrastforholdet ved projektion (har du nogensinde set hvide væge og hvide lofter i en biografsal? ...nej, vel). Det tror jeg ikke lige er noget konen har tænkt på.
|
Se her er jeg slet ikke enig. Man kan SAGTENS få en god projektor med et anstændigt lærred til omkring 20.000 kr. og i mine øjne sparker det røven af de fleste tv, FORUDSAT at der er rimeligt mørkt i stuen.
Hvis der er nogle der overvejer investeringen og vil opleve "fænomenet" i en almindelig stue, lægger jeg gerne stue til
Mht. støj er jeg eni i at man skal overveje dette, og HER kan det være dyrt at få de sidste db ned.
Min kører vist nok 27 db, men under film med lyd genere det overhovedet ikke.
P.S. Min projektor kostede 13.990 kr. og lærredet knap 4000 kr.
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 11:13
har brugt 25000 kr på en brugt projektor med lærred. dog vil jeg gerne have et bedre lærred på et tidspunkt. er netop varm fortaler for pioneer kvalitet.
men med min jvc projektor er oplevelsen af en film på 90 tommer langt bedre , så kan man godt pakke den pio langt væk for min skyld. men kunne nok ikke undvære et tv i min stue
|
Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 11:51
Jeg ville ikke kunne undvære mit tv. Tv om dagen og projektor om aftenen. Har lavet min projektor løsning oppe i soveværelset. Jeg har købt ind til nettopris og jeg har stadig måtte punge 45000kr op for projektor + lærred + lydanlæg i middelkvalitet.
------------- Samsung 65HU7505
Pioneer VSX-LX50
SVS 5 satelite SVS SB2000
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 11:56
Så jer der mener 20.000 er nok, får ikke engang i middelbio. Anlæg skal i minimum investere 10.000 for at få noget som er okay. lærred minimum 5000kr for at få noget der er okay. maling + gardiner ca 1500kr, som er discount løsningen. projektor minimum 17000kr.
det giver 33500kr, for en middelløsning.
Pioneer VSX-LX50
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 12:03
Sigida skrev:
Så jer der mener 20.000 er nok, får ikke engang i middelbio. Anlæg skal i minimum investere 10.000 for at få noget som er okay. lærred minimum 5000kr for at få noget der er okay. maling + gardiner ca 1500kr, som er discount løsningen. projektor minimum 17000kr.
det giver 33500kr, for en middelløsning. |
Det vil jo altid være individuelt hvad folk mener er en middelløsning. Når OP er nybegynder vil han i mine øjne sagtens kunne nøjes med mindre. Bare det, at man får et stort billede er mange gange nok til at det bliver fedt.
Hvis man har mange midler at gøre med, er det fint hvis man vil bruge mange penge på sit 1. projektor setup, men som nybegynder kan man sagtens starte med noget mindre.
Jeg ville i hvert fald ærge mig hvis jeg havde brugt over 30.000 kr. på noget som med tiden viste sig jeg ikke fik brugt meget.
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 12:05
Sigida skrev:
det giver 33500kr, for en middelløsning. |
Nu var mit forslag godt nok kun projektor og lærred, men jeg er sikker på de fleste vill være tilfreds med min løsning der står i 20.000 (projektor + lærred), men hvis man står hos en forhandler kan "behovet" hurtigt vokse
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 12:15
kaizer nu siger personen at det kun skal være projektor og intet tv, dvs det er en totalløsning som både skal bruges til alm tv og film mv. Derfor er kravene større iforhold til et sjov og balladerum hvor man skal spille noget ps3 og se lidt film.
Laver man en totalløsning skal det gøres ordentlig, det skal både se godt ud da det er en stue og det koster også.
Kan sige dig jeg startede ud med den billige løsning som hed infocus in78 havde den i 8måneder og solgte den med stort underskud, så jeg har lært at man ikke skal satse for lavt :p.
Skyum Yes det vil kunne lade sig gøre hvis vi kun snakker lærred og projektor og intet andet, men han skal nok regne med der er mange flere ting end lige disse 2 ting som får tingene til at stige i valuta.
Pioneer VSX-LX50
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 12:27
Sigida skrev:
kaizer nu siger personen at det kun skal være projektor og intet tv, dvs det er en totalløsning som både skal bruges til alm tv og film mv. Derfor er kravene større iforhold til et sjov og balladerum hvor man skal spille noget ps3 og se lidt film.
Laver man en totalløsning skal det gøres ordentlig, det skal både se godt ud da det er en stue og det koster også.
Kan sige dig jeg startede ud med den billige løsning som hed infocus in78 havde den i 8måneder og solgte den med stort underskud, så jeg har lært at man ikke skal satse for lavt :p.
Skyum Yes det vil kunne lade sig gøre hvis vi kun snakker lærred og projektor og intet andet, men han skal nok regne med der er mange flere ting end lige disse 2 ting som får tingene til at stige i valuta. |
PÅ spørgsmålet om hvor meget en god løsning koster, så mener jeg 20-25.000 kr vil give en fornuftig løsning + evt. prisen på receiver,højttalere,BD-afspiller osv.
Da jeg købte mit grej, forventede jeg at ville købe en bedre projektor ret hurtigt, men jeg regner med at beholde min ½ til 1 år endnu,og så hæve niveauet (eller nærmere bestemt sænke støjniveauet), ellers er jeg fuldt ud tilfreds.
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 12:34
Yes Hvis vi stadig kun snakker projektor plus lærred, men det er jo sjældent kun det man har behov for, der skal males i mørkere tone, som skal pænt i en stue, der skal investere i nogle flotte mørklægningsgardiner da det er en stue, og havde faktisk glemt når det er stue skal det nok være tabtension lærred, koster som minimum 10k, så skal han købe en tvtuner, ca 1000kr, kabler et langt hdmi kabel koster ca 1000kr. som du kan se så løber det op ad. Ved køb af et tv er det bare prisen og ikke meget andet som det er med en projektorløsning
Pioneer VSX-LX50
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 12:44
Alt det med maling og mørkelægningsgardiner, de dyre lærreder osv. er opskruet og bestemt ikke nødvendigt. Ingen tvivl om at det kan forbedre forholdene, men mørkelægningsgardiner er nok det mest nødvendige, og det skridt har jeg ikke taget endnu,men nyder stadig et fantastisk billede og en fantastisk totaloplevelse som sparker benene væk under de fleste tv-oplevelser (om aftenen forstås).
Min stue er med lyse gulve, hvide vægge, store vindues-partier med hvide plisse-percienner der bestemt ikke er lystætte, men hvis jeg bruger projektoren om aftenen gover det et fantastisk billede.
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 12:48
Alternativt kan man jo være heldig at få lov at købe en lettere brugt projektor, evt. med lærred, for på den måde at komme billigere i gang.
|
Skrevet af: kasper-n
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 12:52
Jeg vil klart anbefale en projektor til omkring 8-10k som minimum og et lærred til 3k som minumum. Man kan starte med et 2.1 setup med kompakthøjttalere til omkring 10-12k. Hvis du køber noget ringere bliver man sgu træt af det.
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 13:03
kasper-n skrev:
Jeg vil klart anbefale en projektor til omkring 8-10k som minimum og et lærred til 3k som minumum. Man kan starte med et 2.1 setup med kompakthøjttalere til omkring 10-12k. Hvis du køber noget ringere bliver man sgu træt af det. |
Ja, det kan jeg godt være enig med dig i og hvis stuen ikke er så stor kan man jo godt finde en fornuftig løsning med nogle reolhøjttalere og en sub.
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 13:08
Sigida skrev:
|
Jo vist, men OP giver også udtryk for at han er tvivl om, om en løsning uden TV er noget han vil bryde sig om.
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 13:08
kasper-n skrev:
Jeg vil klart anbefale en projektor til omkring 8-10k som minimum og et lærred til 3k som minumum. Man kan starte med et 2.1 setup med kompakthøjttalere til omkring 10-12k. Hvis du køber noget ringere bliver man sgu træt af det. |
Ja netop en projektor løsning behøver alså ikke 250.000 eller en 1 mio og helst overgå en biograf
men starter stille og roligt og udvider efterhånden, hvis man bliver bidt af det. problemet er så det gør de fleste herinde og så løber det
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 13:13
xcardman skrev:
kasper-n skrev:
Ja netop en projektor løsning behøver alså ikke 250.000 eller en 1 mio og helst overgå en biograf
men starter stille og roligt og udvider efterhånden, hvis man bliver bidt af det. problemet er så det gør de fleste herinde og så løber det |
Helt enig.
|
Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 15:37
Først og fremmest. Mange tak for alle de input i er kommet med. Dejligt med så hjælpsomt et forum!
Umiddelbart lyder det som om, at det ikke "bare" er noget man kaster sig ud i, eller jo, man kan godt købe en rimelig projektor og lærrede, og så knalde det op..... men som jeg lidt kan høre på flere, vil det være en skam, og lokalet bør kunne mørklægges ordentligt osv.
Jeg vil bestemt betegne mig selv som rimelig stor filmentusiast, men her må jeg måske erkende at forholdene i lejligheden, ikke yder en projektor retfærdighed, plus at jeg kan forstå på folk, at der ikke er enten-eller, men både-og.... forstået at et tv, til dagligdags småprogrammer og nyheder, ikke er til at undvære, da man nok ikke gider mørklægge og starte op, for at se tv-avisen
Jeg tror jeg starter ud med at anskaffe et 50" VT20, og håber og regner med at jeg nok skal blive glad for det, til hjemmebiohygge nogle år.... derefter bor vi sandsynligvis ikke i denne lille lejlighed vi pt gør, og har måske til den tid, mere plads til at gå i gang med et projektor setup. Til den tid er mit forbrugs- og studielån nok også afbetalt helt, og så kan jeg bedre afsætte de beløb, som jeg kan forstå på folk herinde, at man meget hurtigt kan ende med at give, når man bliver bidt af det
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 16:24
Det har været en rigtig god tråd - også for andre end trrådstarter .
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 18:00
Skyum skrev:
Se her er jeg slet ikke enig. Man kan SAGTENS få en god projektor med et anstændigt lærred til omkring 20.000 kr. og i mine øjne sparker det røven af de fleste tv, FORUDSAT at der er rimeligt mørkt i stuen. |
Jo jo, jeg hører og forstår hvad du siger, og er for så vidt enig. Men jeg tog blot udgangspunkt i trådstarterens spørgsmål om billedekvaliteten sat op mod et Panasonic VT 20. Du har ret i at man meget nemmere kan få en projektorløsning "der sparker røven af" de dominerende lcd-tv på markedet, men det var så altså bare ikke det jeg mente at ville udtale mig om.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 22:22
Ja det har været en spændende tråd at læse. Jeg synes man får en meget større oplevelse med projektor, og min holdning mht. TV & projektor er, at et projekte ret billed er anderledes naturlig lækkert at kigge på. Det giver et anderledes feel af billedet. Jeg bruger selv projektor til at se tv på, og kan godt forstå jeres argumenter for en kombi løsning til en stue, og alt det med at mørklægge osv. Glæder mig selv til jeg får et biorum Men det handler jo om hvordan den elkelte prioriterer, for en projektor kræver meget (ligesom resten af udstyret i princippet også gør det), og man skal ikke købe en projektor hvis man ikke gider mørklægge minimum 90%, og helst 100%. Jeg synes det er synd at smide en projektor ind i et tilfældigt rum, der egentlig slet ikke egner sig til formålet. Så gør for guds skyld noget for oplevelsen inden i køber udstyret. Og hvis man skal ha en biostemning, så skal man smide noget efter omgivelserne, og male væggene, mørklægge osv.
Det er muligt i dag, at få billige projektorer (under 10k) på brugtmarkedet, der samlet set smadrer alle fladskærms tv på markedet, set i perspektiv af oplevelsen. Jeg vil personligt eksempelvis kigge på en Sony vw50 projektor (under ordentlige forhold), end jeg vil kigge på noget som helst fladskærms tv i 42/50". Selvfølgelig er mange tv på mange parametre, projektoren overlegen, men den samlede oplevelse er noget helt andet.
Jeg synes også du skulle kigge efter det Pana tv du har set. Det lyder til du tvivler lidt på projektoren, og mht. mit indlæg, så vil jeg vælge TVét i din situation.
Mvh. :)
|
Skrevet den: 04-April-2010 kl. 22:41
TBC1 skrev:
Skyum skrev:
Se her er jeg slet ikke enig. Man kan SAGTENS få en god projektor med et anstændigt lærred til omkring 20.000 kr. og i mine øjne sparker det røven af de fleste tv, FORUDSAT at der er rimeligt mørkt i stuen. |
Jo jo, jeg hører og forstår hvad du siger, og er for så vidt enig. Men jeg tog blot udgangspunkt i trådstarterens spørgsmål om billedekvaliteten sat op mod et Panasonic VT 20. Du har ret i at man meget nemmere kan få en projektorløsning "der sparker røven af" de dominerende lcd-tv på markedet, men det var så altså bare ikke det jeg mente at ville udtale mig om. |
Ok. Det kan jeg så bedre forstå Det er også svært at kommentere på uden at have en konkret situation, eks. et konkret rum, et konkret tv og et forventet niveau.
Min oplevelse med projektor er bare at man får en rigtig god projektor for 12-15000 kr. og sagtens kan få et rimeligt godt lærred for 4-5000 kr., men til brug i dagtimer SKAL dermørkelægges for at retfærdiggøre en projektor.
|
Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 06-April-2010 kl. 18:14
Det er svært at give et råd her, da det er et spørgsmål om hvad der det vigtigste for den enkelte. Dette er hvad jeg selv gør: Jeg køber et nyt 50-60 tommers tv i år, og sparer så op til en 3D projektor. I løbet af de næste par år vil der komme en del nye 3D tv og 3D projektorer, og, så længe der ikke er et minimum af 3D film og spil, giver det for mig ingen mening at investere i et 3D tv, eller en 3D projektor for den sags skyld. LG kommer med en 3D projektor i år, og andre producenter vil følge efter. Da andre ting på projektorer konstant bliver forbedret, vil det nok ikke være de værste 3D projektorer man vil kunne købe om et års tid eller to. Sikkert bedre end et af de nye 3D tv. Hvis 3D er noget man VIL have (selvom der ikke ligefrem er tonsvis af materiale...), er det ikke nødvendigvis det smarteste at være en first mover, så 3D venter jeg selv med. Desuden tror jeg at 3D SPIL bliver noget større (og sjovere) end 3D FILM, men, der skal nok komme en masse 3D film i løbet af de næste par år. Hollywood er i fuld gang.
Panasonics V20 skulle levere stort set lige så god 2D billedkvalitet som VT20. Den er bare uden 3D og avanceret kalibrerings-menu, så der har man allerede lagt de først gryn til side til et godt 3D projektor setup, hvis man vælger den i stedet for VT20.
2010 er "gennembrudsåret" for 3D. Det betyder også at man betaler ekstra meget for 3D. Det er efter min mening spild af penge da man vil få mere valuta for pengene næste år og derefter. Der er jo stort set intet 3D materiale i øjeblikket alligevel.
Personligt vil jeg ikke undvære et tv, så i mit eget tilfælde bliver det 50-60 tommers tv i år, og en 3D projektor senere.
------------- Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 06-April-2010 kl. 18:38
xcardman skrev:
kasper-n skrev:
men starter stille og roligt og udvider efterhånden, hvis man bliver bidt af det. problemet er så det gør de fleste herinde og så løber det | Ja, det er jo lige det. Man bliver jo bidt af den slags... Jeg vil selv hellere vente lidt og få det jeg gerne vil have, og have glæde af det i nogle år, end at skifte hvert år. Man kan også købe for billigt, og der er mange herinde som har betalt dyre lærepenge. Så hellere spare nogle flere penge op, og købe noget ordenligt kram lidt senere. Jeg ville ikke selv købe en projektor til 8-10 k. Jeg vil hellere give 20 k eller mere, og så være glad for den i lang tid, uden at skulle ærgre mig over, at jeg skulle have ventet lidt og købt en bedre projektor fra starten.
------------- Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
|