Print side | Luk vindue

Eksklusive 3D rettigheder

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=78710
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 11:36

Emne: Eksklusive 3D rettigheder
Skrevet af: Otto J
Emne: Eksklusive 3D rettigheder
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 18:32
Hm... Ifølge min bedste overbevisning, er hardware-producenterne godt i gang med at skyde sig i foden mht. introduktionen af 3D i hjemmebio-sammenhæng. Ikke nok med at udvalget af 3D blu-ray film de næste par år er - skal vi sige, sparsomt - producenterne falder åbenbart over hinanden for at få eksklusiv-rettigheder til distributionen af nogle af de vigtigste titler det første år. Nu har jeg ikke nærstuderet dette emne, men ifølge http://hcc.techradar.com/blogs/team-hcc/panasonic-exclusively-bags-ice-age-3d-and-coraline-content-shortage-looms-3d-bd-01-04 - dette link , så kan du vælge at købe Panasonic udstyr hvis du vil se Ice Age, eller Samsung udstyr hvis du vil se Shrek... I hvert fald det første års tid. Sagt med andre ord, så kan du det første år forvente ikke blot at vælge mellem de yderst sparsomme titler der er udgivet, du får kun lov til at købe dén andel af disse få titler som tilfældigvis er distribueret af dén hardware-producent  du har valgt at købe udstyr fra. Hvor fedt er det at sidde med sit nye Panasonic VT20 3D plasma-tv og matchende blu-ray afspiller, spæne ned i Blockbuster for at få fat i Shrek 3D så man rigtigt kan vise naboerne hvad grejet kan, og så få at vide at du kun kan få den hvis du køber en Samsung blu-ray afspiller?

Jeg kan kun sige at uanset hvor spændende man som forbruger må synes at 3D er, så er lige nu et usandsynligt dårligt tidspunkt at investere i 3D udstyr. Man kommer ganske enkelt stort set ikke til at have noget at bruge det til. Jeg kan kun opfordre folk til at holde sig til 2D i hjemmet, og lade 3D være en oplevelse nu og da når man går i biografen, og så vente med introduktionen af 3D i hjemmet til det naturligt kommer ind i dit setup efterhånden som du alligevel skal skifte udstyret ud. Her og nu er 3D på mere end én måde blot en illusion.

-------------
Mvh Otto

Svar:
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 19:26
Det er forhåbentlig en aprilsnar.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: S_Dalsgaard
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 19:29
Tjek datoen på nyheden.. det er det da vidst :)

-------------
http://www.tvseriesonbluray.eu/ - TVSeriesOnBluRay.eu

Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 19:43
Det er absolut IKKE en aprilsnar. Avartar har Samsung eksklusivret på i 3D i en periode, hvor den følger med Samsung 3DBD afspillere. Det er såååååeee skuffende. Og som Otto skriver et MEGA selvmål.

-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 19:45
Jeg tror ikke det er en aprilsnar..

Mere her:

http://www.emoiz.com/tag/keith-evans

og

http://www.techradar.com/news/video/blu-ray/worlds-first-3d-blu-ray-disc-gets-uk-release-date-672154

Det ser ud til at flere titler distribueres eksklusivt samme med Samsungs og Panasoncis hardware. Jeg går dog ud fra at filmene er kompatible, hvis man altså kan få fat i dem.

Det skal dog blive spændende at se om der bliver indbygget direkte begrænsninger på brugen af 3D skiverne. Jeg tænker på om der via firmwaren i afspilleren kan skabes mulighed for at f.eks. "Avatar", i en periode, kun kan afspilles på Samsung hardware...
Måske de er bange for at specielt Sony kunne finde på noget lignende. Sony ejer i forvejen en række produktionsselskaber og da deres meget udbredte hardware (PS3) kan firmwareopgraderes
til 3D vil Sony stå stærkt hvis de kan binde deres titler eksklusivt til deres hardware.

Jeg må dog indrømme at jeg har svært ved at fatte at hverken produktionsselskaberne og hardwareproducenterne ikke kan tage ved lære.
Let tilgængeligt indhold til rimelige priser er efter min mening alfa og omega for en given hardwareplatforms overlevelse. Det eneste de får ud af det her er utilfredse forbrugere der venter med at handle hardware, og yderligere incitament til piratkopiering!
Produktionsselskaberne konkurrerer i forvejen mod gratis (ulovlige) og 100% tilgængelige downloads fra nettet. Det ser ud til at piratebay får kronede dage Confused

tvkartoffel

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 20:03
Det er så bare at købe 3 forskel 3D løsningen (mene at der nu er 3 standart inden for 3D) for at kunne se alle (de få) 3D titler der blive udgive på Blu-ray Confused

Vel næste gang så skal man vel også havde en special mærker Blu-ray afspiller og TV for at kunne se en given 2D Blu-ray titlen.

Jeps dette kan så blive døden for Blu-ray og især for 3D Blu-ray.

Men det er nok tale om en aprilsnar, da 3D Blu-ray standart ikke en betinge af hvilken udstyre 3D film blive spillet på.

Skrevet af: S_Dalsgaard
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 20:06
Sådan som jeg forstår det er det i de nævnte tilfælde i en tidsperiode kun muligt at købe filmene hvis man også har/køber et af Panasonics eller samsungs nye 3D tv, men derfor kan filmene stadig ses på et hvilket som helst 3D apparat (jeg vil gætte på at der er nogle folk der kommer til at tjene godt på ebay). 

Men læg mærke til at det er titler der allerede tidligere er udgivet på Blu-ray (Avatar 3D udgaven er ikke lige på trapperne inden for de næste par måneder), så det er jo ikke nogen film man kommer til at mangle som sådan.

Det er selvfølgelig træls som forbruger, men set fra et forretnings-synspunkt er det da ret smart. Samsung skal nok få solgt nogle fjernsyn på grund af Avatar 3D.

-------------
http://www.tvseriesonbluray.eu/ - TVSeriesOnBluRay.eu

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 20:57
Jeg kan heller ikke se, at det er smart ud fra et forretnings-synspunkt. Hvorfor skal man som forbruger kaste sig ud i at investere i 3D-udstyr, hvis udbuddet af 3D film er kunstigt begrænset i en grad, så man reelt ikke kan bruge sit udstyr?

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af S_Dalsgaard S_Dalsgaard skrev:

Sådan som jeg forstår det er det i de nævnte tilfælde i en tidsperiode kun muligt at købe filmene hvis man også har/køber et af Panasonics eller samsungs nye 3D tv, men derfor kan filmene stadig ses på et hvilket som helst 3D apparat (jeg vil gætte på at der er nogle folk der kommer til at tjene godt på ebay).

Derudover kan Blu-ray film som bekendt kopieres og BD ISO'er kan spredes over fildelingsnetværk (har jeg hørt).

Det er at invitere til fildeling hvis filmindustrien nægter at sælge den ægte vare til folk (og hvis de ikke vil sælge, kan de jo heller ikke komme rendende og sige at de taber $$$, men det vil de nok gøre alligevelLOL).

Hvis der er tale om teknisk inkompatible 3D BD standarder mellem Panasonic og Samsung, er det endnu mere tåbeligt.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 05-April-2010 kl. 21:36
Tja, det er en underlig verden vi lever i, også AV-mæssigt. Og selv mener jeg da også, at det er dybt forkasteligt, at de forskellige producenter sætter begrænsninger over for konkurrenter fsva angår BD 3D materiale.

Omvendt, så afskrækker den filosofi nu ikke mig. Og det er der 2 årsager til:
  • Begrænsningerne kan kun være i en periode
  • Som jeg har set 3D er det så glimrende, at det vil jeg gerne have. 

Men enig, det er da ikke intelligensen der kan have opfundet de begrænsninger - for det tjener ingen på i længdenOuch

Men lad os nu se hvor galt det gårTongue

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 05-April-2010 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det skal dog blive spændende at se om der bliver indbygget direkte begrænsninger på brugen af 3D skiverne. Jeg tænker på om der via firmwaren i afspilleren kan skabes mulighed for at f.eks. "Avatar", i en periode, kun kan afspilles på Samsung hardware...

Det er teknisk muligt, både med AACS (afspilning kræver en key som kun er uddelt til Samsung eller Panasonic indtil videre) eller med BD+ hvis det skal være mere avanceret og "sikkert".

Det kan måske forsinke den uundgåelige "pirat"kopiering et par uger, men næppe mere.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 05-April-2010 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Omvendt, så afskrækker den filosofi nu ikke mig.

Hehe, så dit VT20 er forudbetalt og kan ikke afbestilles...LOLLOL

-------------

Skrevet den: 05-April-2010 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Omvendt, så afskrækker den filosofi nu ikke mig.

Hehe, så dit VT20 er forudbetalt og kan ikke afbestilles...LOLLOL
Hæ hæ, nej så slemt står det ikke til Jesper. VT20 og Pana 3D afspiller er kun bestiltSmile Jeg ser nu nærmest pt. 3D som en gimik, som jeg synes er rigtig godBig smile

Det jeg frygter mest er faktisk, at jeg med mine øjne ikke kan se 3D, uden at jeg blive "skidt", for det oplevede jeg da jeg så Sony LCD 3D. Min læge må om jeg så må side, lige få "Syn" for sagen inden jeg betalerTongue

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: danji
Skrevet den: 06-April-2010 kl. 15:05
Er der nogen der kan bekræfte at forståelsen af exklusive distributionsrettigheder er forstået rigtigt? Sådan har det jo aldrig været tidligere.

Jeg har hele tiden regnet med at det kun er en begræsning for hvilke bundles man kan lave. Dvs. om man må sælge den pågældende film sammen med sit 3D udstyr. Det ville undre mig meget hvis producenterne af filmene ikke stadig ville sælge til alle andre via deres normale distributører.

-------------
Mvh dan.

Skrevet af: jhvl
Skrevet den: 06-April-2010 kl. 15:13
Det er en _RIGTIG_ skidt start for 3D.

Vi husker vel alle hvordan kampen mellem HD-DVD og Bu-Ray i realiteten forsinkede udbredelsen flere år. Nu vil den success historie så "gentage" sig for 3D - bare på en lidt anden måde, og med mindst 3 aktører i stedet for 2, og med endnu færre titler at slås om.

Hvem gider smide 20k kroner efter nyt udstyr, hvis du skal vente 1-2 år med at se 2/3 af alle nyudgivelser.

Man må da håbe at filmselskaberne (dem der ikke er ejet af hardware-producenter) indser at det er HD-DVD vs. BLU ray om igen, og at det kun skader deres indtjening. Så de kan få sat en stopper for det prompte!!

Skrevet den: 06-April-2010 kl. 15:20
Dette er total galskab fra de 3 aktører Angry

Hvem ville give 25.000,- kr. for en 3D løsning som man kun kan se omkring en 1/3 del af 3D film på.

Så ikke nok med at man skal vælge den beste af de 3 standart, nu skal man så vælge system efter hvilken 3D film man ønske at se, hvis man ønske at havde mulighed for at se alle 3D film, skal man havde 3 system, altså 3 3D Blu-ray afspiller og 3 3D TV Wacko

Skrevet den: 06-April-2010 kl. 15:25
Hej alle - Skal vi ikke lige få teknikken korrekt. Læs evt linket fra første indlæg...

Det er umiddelbart _IKKE_ tale om 3 forskellige systemer. 3d Blu ray er (så vidt jeg ved) blevet "standardiseret".

Der er udelukkende tale om eksklusiv rettigheder for _salg_ af visse 3D titler. Således at de kan bundles med 3D afspillere. Producent "X" tror at han kan få alle til at købe netop hans afspiller "X-BD-3D-1" hvis de så samtidig får film "I" - som ellers først kan købes i forretningen om 1 år.

Men den kan til den tid ses på producent "Y"'s afspiller!

Tjøp!

Skrevet den: 06-April-2010 kl. 15:28
Ok sådan, havde nu læst mig frem til at nogle 3D titler skulle være låst til et givet mærke.

Ellers så lade det til at det er Plasma løsning man skal gå efter, når det komme til 3D. Da LCD løsning skulle lide af at være for langsom til 3D.

Skrevet den: 06-April-2010 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Ok sådan, havde nu læst mig frem til at nogle 3D titler skulle være låst til et givet mærke.

Det kan selvf. ikke udelukeks at de kan finde på den slags - men det er ikke det jeg læser ud af det. Det _håber_ jeg i hvert fald ikke!!! Dead

Skrevet den: 06-April-2010 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af jhvl jhvl skrev:

Det kan selvf. ikke udelukeks at de kan finde på den slags - men det er ikke det jeg læser ud af det. Det _håber_ jeg i hvert fald ikke!!! Dead

Bare de ikke også tage BD+ i drift, samme med 3D Blu-ray, så er sandalen da fuldend, så blive 3D virkelig for de få, det er måske det der ide med 3D til hjemmebrug, for at få folk i biffe for at se 3D Film  Angry

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 06-April-2010 kl. 15:45
Jeg forstå heller ikke folk vil give 25000 kr med udstyr og ingen materiale at se.
Hvis man har en nogenlunde skærm i dag, vent 1-2 år.
samt de også bliver bedre både til 2d og 3D

Skrevet den: 06-April-2010 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Jeg forstå heller ikke folk vil give 25000 kr med udstyr og ingen materiale at se.

Det kan da god være noget om, en andet ting er at 3D virkning først er god ved 50" og op, netop den skærme størrelse som Panasonic sælge deres først 3D TV i, som så kun koste 20.000,- kr. og dertil lige 5.000,- kr. til deres 3D Blu-ray afspiller.

Skrevet den: 06-April-2010 kl. 17:05

Bare de ikke også tage BD+ i drift, samme med 3D Blu-ray, så er sandalen da fuldend, så blive 3D virkelig for de få, det er måske det der ide med 3D til hjemmebrug, for at få folk i biffe for at se 3D Film  Angry

Hvilken forskel skulle BD+ gøre? Information ønsker at være fri, og det skal den nok blive..LOLLOL

-------------

Skrevet den: 06-April-2010 kl. 17:41

Du kender ikke mit barnebarnLOL

Og i øvrigt, hvorfor skal det være så kedligt og fornuftigt alt sammen. Jeg har det sådan, at jeg lever kun én gang, det jeg har set, modsat mange af jer andre, så er 3D på et 50 tommer panel ganske fornuftigt, og jeg skal såmænd nok få set lidt 3D - og resten har jeg fin tålmodighed til.Tongue

-------------

Skrevet af: Letten
Skrevet den: 06-April-2010 kl. 18:11

Og i øvrigt, hvorfor skal det være så kedligt og fornuftigt alt sammen. Jeg har det sådan, at jeg lever kun én gang, det jeg har set, modsat mange af jer andre, så er 3D på et 50 tommer panel ganske fornuftigt, og jeg skal såmænd nok få set lidt 3D - og resten har jeg fin tålmodighed til.Tongue

Tja, sådan har jeg det også.

Jeg skal alligevel ud og købe nyt TV til stuen i år, da det vi bruger nu, skal bruges et andet sted.

Når man så alligevel skal ud og købe et 50" TV i den gode ende, så er det da lidt dumt at gå uden om 3D. Kan fint leve med begrænset indhold i starten.

Men jeg har da fuld forståelse for at dem der har et rigtig godt TV, ikke styrter ud og køber nyt.
(Hother er så lige undtagelsen) Wink

Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 06-April-2010 kl. 19:40
Hmmm, mon ikke der kommer 3D projektorer til en fornuftig penge inden for de næste par år? Hvad skal man så med et 50" 3D tv NU, hvor der ikke ligefrem er tonsvis af 3D materiale? 3D på et 50 tommers kan sagtens være en sjov ting. Jeg tror dog at 3D på et stort lærred vil give en noget større WOOOW effekt. Specielt når der et rimeligt udvalg af 3D materiale, og det går der nok noget tid med endnu. Jeg kan ikke se fidusen med 3D lige nu, hvor det er så sparsomt med materiale.

-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 06-April-2010 kl. 20:03
@Letten - Hother er altid undtagelsen TongueLOL

-------------

Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 06-April-2010 kl. 20:11

@Letten - Hother er altid undtagelsen TongueLOL
Nemlig,LOLWink

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 06-April-2010 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Hmmm, mon ikke der kommer 3D projektorer til en fornuftig penge inden for de næste par år? Hvad skal man så med et 50" 3D tv NU, hvor der ikke ligefrem er tonsvis af 3D materiale?

Hvad skal man med en projektor, hvis man hverken har plads til en eller ønsker en?

Der er for mange ulemper ved projektor for os.

Skrevet af: Notional
Skrevet den: 07-April-2010 kl. 03:02
Jeg ser utrolig meget frem til 3D, der på alle måder kan sammenlignes med HD; både for hvad det gør for filmoplevelsen, men også måden teknologien blev introduceret på.

Hvad eksklusiviteten af udgivelser angår, er det så klart om der tales om retten til "bundles" eller reelle udgivelser?
Monsters vs Aliens, feks., kommer vidst ikke engang i en rigtig kassette, men bare et papcover. Om det betyder at den rigtige retail udgivelse udsættes til eklsusivperioden er overstået, synes jeg ikke fremgår officielt nogle steder?

-------------
Region coding is a failed experiment that promotes software piracy.
FOX, the network so dumb it should be called OX!

Skrevet den: 07-April-2010 kl. 07:37
Oprindeligt skrevet af Notional Notional skrev:

Jeg ser utrolig meget frem til 3D, der på alle måder kan sammenlignes med HD; både for hvad det gør for filmoplevelsen, men også måden teknologien blev introduceret på.

Hvad eksklusiviteten af udgivelser angår, er det så klart om der tales om retten til "bundles" eller reelle udgivelser?
Monsters vs Aliens, feks., kommer vidst ikke engang i en rigtig kassette, men bare et papcover. Om det betyder at den rigtige retail udgivelse udsættes til eklsusivperioden er overstået, synes jeg ikke fremgår officielt nogle steder?

Enig, tror man skal passe på med at fare i flint over det her, det er nok ikke så slemt som 3D-skeptikkerne vil gøre det til.

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 07-April-2010 kl. 08:11

Jeg siger heller du ikke skal
men havde ventet et 1 år.
der er jo ikke længe til en ny panLOL 

Skrevet den: 07-April-2010 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af Notional Notional skrev:

Jeg ved kun hvad HCC skriver, og det virker rimeligt entydigt: "With Panasonic locking Ice Age 3D and Coraline out of retail till 2011 and Samsung obtaining 12-month exclusive access to Monsters Vs Aliens on 3D Blu-ray (available only as part of a two 3D glasses bundle for £199 or thereabouts) and the entire Shrek series in 3D, there’s not much else to buy."

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-April-2010 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Hvad skal man med en projektor, hvis man hverken har plads til en eller ønsker en?

Så kan man jo føre dét argument videre til: Hvad skal man med 3D, hvis man ikke har plads til det?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-April-2010 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Så kan man jo føre dét argument videre til: Hvad skal man med 3D, hvis man ikke har plads til det?
Altså mener Otte hermed, at der kun er 3D ved en projektor?Confused

Jeg er da godt klar over, at med en projektor bliver oplevelsen større end ved et 50 ´ panel, men altså alt andet lige, det jeg har set, virker oplevelsen helt okay. Og hvad enten man vil anerkende det eller ej, så er der altså nogen der har ikke har plads - eller ønsker en projektor, oplevelsen er stadig helt fin for mig på et plasmapanelTongue

-------------

Skrevet den: 07-April-2010 kl. 10:24
Tro at 3D ved projektor komme til at koste en formue, da LCD projektor nok er udlukket til dette bruge (hvis man skal havde en billde der er til at holdt ud at se på, det samme gælde for tv, her er det kun plasma, der rigtig dur) og man skal op i de dyre 3 chip DLP, før det se god ud.

Men der er jo ikke rigtig nogle 3D projektor på marked, og dem der er og er på vej er alle ikke i FULL 1080p 3D, de er enten i SD eller i computer opløsning og skal derfor bruge med et 3D computer grafikkort, og disse kort i er kompatible med 3D Blu-ray. 

Skrevet den: 07-April-2010 kl. 11:10

Otto mener, at for at få en god oplevelse af 3D, skal der et billede af en vis størrelse til. Hvor stort det billede skal være, afhænger naturligvis af kigge-afstanden. Om den oplevelse man får af 3D på mindre billeder er nok til at man vil investere i det, er op til den enkelte. Personligt synes jeg pointen med 3D om ikke forsvinder, så i hvert fald formindskes drastisk, når vi kommer ned i de billedstørrelser.

Jeg er da godt klar over, at med en projektor bliver oplevelsen større end ved et 50 ´ panel, men altså alt andet lige, det jeg har set, virker oplevelsen helt okay. Og hvad enten man vil anerkende det eller ej, så er der altså nogen der har ikke har plads - eller ønsker en projektor, oplevelsen er stadig helt fin for mig på et plasmapanelTongue

Jamen jeg vil da hjertens gerne anerkende at der er folk der ikke vil have en projektor, så må de (du) også bare anerkende at dén 3D oplevelse man får, er en handicappet 3D oplevelse, præcist ligesom at dén HD oplevelse man får på et 32" tv er en handicappet HD oplevelse. Jeg ved du er begejstret, så jeg vil gerne igen understrege at det ikke er ensbetydende med at jeg mener oplevelsen er _væk_, men oplevelsen er altså ikke den samme.

På den anden side, så stiller 3D brillerne relativt store krav til billedets lysstyrke, og da flertallet af de projektor-opstillinger der p.t. sidder i folks hjem i forvejen har en lysstyrke til den lave side, så vil 3D i de fleste projektor-opstillinger _også_ være en handicappet oplevelse - så det er ikke et spørgsmål om at jeg mener at enhver projektor-opstilling per definition er bedre end en fladskærm, jeg siger bare at det er forkert at bilde sig ind at man får den fulde 3D oplevelse med en 50" skærm, bare fordi man ikke lige har plads til mere. Humlen i det er at 3D stiller ganske store krav til udstyret der benyttes, hvis det skal være en god oplevelse (i forhold til hvad teknologien er i stand til), og efter min ydmyge mening får man ikke en god 3D oplevelse for 20.000,-, hvadenten det er et tv eller en projektor.

Så må man kalde mig snob hvis man mener jeg er det, men hvadenten man nøjes med et 50" plasma, eller nøjes med en billig projektor uden lys nok, så får man ikke dét ud af 3D som man kunne få. Det er netop dét jeg mener er hele problematikken med 3D, at få en ordentlig oplevelse af det kræver så meget af udstyret at det er meget få mennesker der reelt vil få det. De fleste biografer savner også lys nok til at gøre det ordentligt.

Anyway, humlen er at hvis der skal 100" til for at oplevelsen bliver god, så bliver en 50" oplevelse ikke lige pludselig lige så god bare fordi du ikke lige har plads til de 100".

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-April-2010 kl. 11:11

Men der er jo ikke rigtig nogle 3D projektor på marked, og dem der er og er på vej er alle ikke i FULL 1080p 3D, de er enten i SD eller i computer opløsning og skal derfor bruge med et 3D computer grafikkort, og disse kort i er kompatible med 3D Blu-ray. 

Der er flere 3D løsninger på markedet, bare ikke i en prisklasse der typisk bliver diskuteret her.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-April-2010 kl. 11:45

Der er flere 3D løsninger på markedet, bare ikke i en prisklasse der typisk bliver diskuteret her.

Det er også det jeg mener, at de rigtig god 3D løsning, er super dyre (vel fra 500.000 kr. og op), og de løsningen der er til at komme til for pengene, enten er for dårlige eller kan kun bruges med en computer (de ville sige 3D PC spil).

Skrevet den: 07-April-2010 kl. 12:46

Otto mener, at for at få en god oplevelse af 3D, skal der et billede af en vis størrelse til. Hvor stort det billede skal være, afhænger naturligvis af kigge-afstanden. Om den oplevelse man får af 3D på mindre billeder er nok til at man vil investere i det, er op til den enkelte. Personligt synes jeg pointen med 3D om ikke forsvinder, så i hvert fald formindskes drastisk, når vi kommer ned i de billedstørrelser.

Jamen jeg vil da hjertens gerne anerkende at der er folk der ikke vil have en projektor, så må de (du) også bare anerkende at dén 3D oplevelse man får, er en handicappet 3D oplevelse, præcist ligesom at dén HD oplevelse man får på et 32" tv er en handicappet HD oplevelse. Jeg ved du er begejstret, så jeg vil gerne igen understrege at det ikke er ensbetydende med at jeg mener oplevelsen er _væk_, men oplevelsen er altså ikke den samme.

På den anden side, så stiller 3D brillerne relativt store krav til billedets lysstyrke, og da flertallet af de projektor-opstillinger der p.t. sidder i folks hjem i forvejen har en lysstyrke til den lave side, så vil 3D i de fleste projektor-opstillinger _også_ være en handicappet oplevelse - så det er ikke et spørgsmål om at jeg mener at enhver projektor-opstilling per definition er bedre end en fladskærm, jeg siger bare at det er forkert at bilde sig ind at man får den fulde 3D oplevelse med en 50" skærm, bare fordi man ikke lige har plads til mere. Humlen i det er at 3D stiller ganske store krav til udstyret der benyttes, hvis det skal være en god oplevelse (i forhold til hvad teknologien er i stand til), og efter min ydmyge mening får man ikke en god 3D oplevelse for 20.000,-, hvadenten det er et tv eller en projektor.

Så må man kalde mig snob hvis man mener jeg er det, men hvadenten man nøjes med et 50" plasma, eller nøjes med en billig projektor uden lys nok, så får man ikke dét ud af 3D som man kunne få. Det er netop dét jeg mener er hele problematikken med 3D, at få en ordentlig oplevelse af det kræver så meget af udstyret at det er meget få mennesker der reelt vil få det. De fleste biografer savner også lys nok til at gøre det ordentligt.

Anyway, humlen er at hvis der skal 100" til for at oplevelsen bliver god, så bliver en 50" oplevelse ikke lige pludselig lige så god bare fordi du ikke lige har plads til de 100".
Dine argumenter var jo sådan set det jeg selv fremførte, og er derfor helt bekendt med disse. Det ændre altså ikke på, at jeg synes at 3D på et 50 tommer panel også er en oplevelse, og det er vel så smag og behag. Jeg respektere begge holdningerWink

-------------

Skrevet den: 07-April-2010 kl. 13:09

Min pointe er sådan set at jeg personligt mener at dét 3D man reelt kan få hjemme i stuerne til rimelige penge, ikke er værd at investere i. Fair nok at andre mener noget andet, men min holdning er og bliver: 2D i stuen, 3D i biffen (om overhovedet).

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-April-2010 kl. 13:21

Min pointe er sådan set at jeg personligt mener at dét 3D man reelt kan få hjemme i stuerne til rimelige penge, ikke er værd at investere i. Fair nok at andre mener noget andet, men min holdning er og bliver: 2D i stuen, 3D i biffen (om overhovedet).

Jeg håber så, at vi kan få os en god sludder om dette emne, når du forhåbentligt inden så længe skal på besøg hos mig og kalibrere mit nye Pana VT20Tongue

-------------

Skrevet den: 07-April-2010 kl. 17:22

1) jeg synes egentlig effekten er fin på almindelig se afstand - ikke noget med "som at være der selv" men fin dybde i billedet, der føjer noget positivt til oplevelsen.

2) du kan jo altid trække stolen tættere på. Med mindre der er mange der skal se samtidig er det ikke noget problem.

Skrevet den: 07-April-2010 kl. 17:26

jeg siger bare at det er forkert at bilde sig ind at man får den fulde 3D oplevelse med en 50" skærm, bare fordi man ikke lige har plads til mere.

Det var nu heller ikke det jeg skrev, men det kan jo godt være jeg synes det giver tilstrækkeligt på 50"....

efter min ydmyge mening får man ikke en god 3D oplevelse for 20.000,-, hvadenten det er et tv eller en projektor.

....til at jeg godt vil betale 3-4.000 kroner ekstra for TV'et. 

Skrevet den: 09-April-2010 kl. 10:56

Det er jo en rimelig kendt sag, at jeg har bestilt både et Pana VT20 samt den kommende Pana 3D BD afspiller. Det har betydet, at jeg har fået nogle henvendelser om at komme og se mit setup, når det nye er ordentligt på plads.

Jeg regner med at holde nogle få 3D demoer i Kastrup, så medlemmer der er interesseret, kan se 3D på et 50 tommer plasma panel. Det bliver jo desværre kun med en begrænset deltagelse, da jeg formentligt kun har 2 par 3D brillerLOL

Mere om dette i en speciel tråd - til den tidTongue

Og så blot for god ordens skyld - jeg har absolut ingen kommerciel interesse i det nævnte arrangementSmile

-------------

Skrevet den: 09-April-2010 kl. 11:09

Det er jo en rimelig kendt sag, at jeg har bestilt både et Pana VT20 samt den kommende Pana 3D BD afspiller. Det har betydet, at jeg har fået nogle henvendelser om at komme og se mit setup, når det nye er ordentligt på plads.

Jeg regner med at holde nogle få 3D demoer i Kastrup, så medlemmer der er interesseret, kan se 3D på et 50 tommer plasma panel. Det bliver jo desværre kun med en begrænset deltagelse, da jeg formentligt kun har 2 par 3D brillerLOL

Og så blot for god ordens skyld - jeg har absolut ingen kommerciel interesse i det nævnte arrangementSmile

Og vi to må tage en dag, hvor vi sammenligner sony med panasonic.
Jeg har bestemt mig for sony. Jeg skal alligevel have ny forstærker til næste år, pg til den tid må de være kommet med hdmi 1.4.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 09-April-2010 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Og vi to må tage en dag, hvor vi sammenligner sony med panasonic.
Jeg har bestemt mig for sony. Jeg skal alligevel have ny forstærker til næste år, pg til den tid må de være kommet med hdmi 1.4.
Jamen Flemming - du står allerede på listen over de interesseredeLOL Og der er flere receivere på vej med HDMI 1.4Tongue

-------------

Skrevet den: 09-April-2010 kl. 11:22

Jamen Flemming - du står allerede på listen over de interesseredeLOL Og der er flere receivere på vej med HDMI 1.4Tongue
Jamen det regnede jeg da også med.Big smile Men nu har jeg jo så helt bestemt mig for sony. Og så bliver det jo hurtigt lidt sjovere, når der er noget at sammenligne med.
En 3D krig.Wink

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 09-April-2010 kl. 11:33

Jamen det regnede jeg da også med.Big smile Men nu har jeg jo så helt bestemt mig for sony. Og så bliver det jo hurtigt lidt sjovere, når der er noget at sammenligne med.
En 3D krig.Wink
Ja det skal blive skønt med en 3D krigLOL Bemærk, at AreaDVD har lavet en preview af det nye Samsung LCD 3D panelSmile

http://www.areadvd.de/hardware/2010/samsung_8790.shtml - http://www.areadvd.de/hardware/2010/samsung_8790.shtml

-------------

Skrevet den: 09-April-2010 kl. 13:20

En 3D krig.Wink
Ja det skal blive skønt med en 3D krigLOL Bemærk, at AreaDVD har lavet en preview af det nye Samsung LCD 3D panelSmile

http://www.areadvd.de/hardware/2010/samsung_8790.shtml - http://www.areadvd.de/hardware/2010/samsung_8790.shtml

Med de test der har være, så er det 1-0 til Hother LOLWink

Og ikke at glemme, så er Hother's 3D et 50" Clap

Jepe, det se ud til at Plasma er bedst til 3D, end LCD, man må så håbe at der komme en ny LCD teknologi der kan slå Plasma, og som er god til 3D.

AreaDVD test tage jeg ikke en pind seriøs Confused

Skrevet den: 09-April-2010 kl. 13:26

Med de test der har være, så er det 1-0 til Hother LOLWink

Og ikke at glemme, så er Hother's 3D et 50" Clap

Jepe, det se ud til at Plasma er bedst til 3D, end LCD, man må så håbe at der komme en ny LCD teknologi der kan slå Plasma, og som er god til 3D.

AreaDVD test tage jeg ikke en pind seriøs Confused
Pas. Nu skal vi jo afprøve begge maskine på hothers skærm, så hvad har det med en samsung at gøre. Hvis du skal blande dig, så få lige fat i facts.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Print side | Luk vindue