VHS-DVD kvalitet
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=78805
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 18:14
Emne: VHS-DVD kvalitet
Skrevet af: r4miz
Emne: VHS-DVD kvalitet
Skrevet den: 06-April-2010 kl. 23:16
Hej!
Jeg er netop igang med at indspille mine gamle VHS bånd på min Mac vha. Elgato eyeTV!
Dog er jeg letter konfus over hvilke optagelses kvalitet jeg skal vælge:
Standard Video: Mpeg-2, 352:576 fps: 25, 4.0 Mbps (6 Mbps max) - Hvilket vil give 120 min optagelse/dvd
High Video: Mpeg-2, 720:576 fps: 25, 6.0 Mbps (8Mbps max) - Hvilket vil give 90 min optagelse/dvd
Spørgsmålet er som om det kan betale sig at vælge High idet VHS selv kun er en 352:576 opløsning, om det vil gøre den film-kvaliteten bedre??
Derudover undre jeg mig ufattelig meget om det virkelig kan passe at jeg skal bruge flere DVD pr. times optagelse ift. VHS bånd?? - Er der ikke en kompressision hvorpå jeg kan overfører disse hvor udfaldet i kvalitet er uændret men hvor jeg så får 1:1 DVD/VHS overførelse??
På forhånd tak,
R4miz
|
Svar:
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 06-April-2010 kl. 23:55
r4miz skrev:
Derudover undre jeg mig ufattelig meget om det virkelig kan passe at jeg skal bruge flere DVD pr. times optagelse ift. VHS bånd?? - Er der ikke en kompressision hvorpå jeg kan overfører disse hvor udfaldet i kvalitet er uændret men hvor jeg så får 1:1 DVD/VHS overførelse?? |
Med de valgte bitrater (6 eller 8 Mbps) vil du skulle bruge flere DVD5 skiver end VHS bånd, men det er lidt en æbler-bananer sammenligning da det ene er analogt (VHS) og DVD er digitalt. At tale om 1:1 mellem VHS og DVD giver ingen mening.
Du kan sagtens encode med lavere bitrater, bare ikke med det software som du bruger (åbenbart).
Jeg ville afprøve begge encodninger på det samme bånd (vælg det mindst interessante, da bånd slides hver gang de afspilles) og sammenligne DVD kvaliteten.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|