Print side | Luk vindue

Valg af projektor

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79058
Udskrevet den: 10-Januar-2025 kl. 10:27

Emne: Valg af projektor
Skrevet af: Fiedler
Emne: Valg af projektor
Skrevet den: 11-April-2010 kl. 02:38
Hej
Jeg søger lidt vejledning til valg af projektor til vores dagligstue. Stuen er 6,5 x 5 m. og sofaerne er placeret i den ene ende og planen var at billedet skulle være på modsatte væg. Her er allerede en ramme på væggen som er 335 x 180cm, så det passer nogenlunde til 16:9 format.

Projektoren skal hænge i loftet.
Der skal kunne tilsluttes PS3, Xbox, DVD, Computer og TV - men ikke nødvendigvis alt sammen på en gang.
Der er mulighed for at lukke rimeligt godt af for lyset med rullegardiner.

Den skal kunne benyttes til lidt blandet film, fodboldkampe og spil i ny og næ. Jeg har i Forvejen en glimrende 42" Plasma så det er ikke for biograf oplevelsens skyld, men for at vi kan sidde en masse mennesker og hygge med den ind i mellem.

Har i nogle gode bud på en mulighed? Jeg har kigget lidt rundt og jeg syntes virkeligt mulighederne er mange. Havde arbejde nok med at finde den rigtige fladskærm, men syntes dette marked er endnu mere forvirrende :)

Skal jeg have 16:9 eller 4:3 f.eks., det er jo ikke den store "biograf oplevelse" som jeg søger?

Spørg endelig ind til hvis der er andet som er relevant for valget?

Mvh Caspar

Svar:
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 11-April-2010 kl. 02:44
Har du en receiver til evt. højttalere? - det er mange kabler at trække til projektoren. Såfremt du har en reciever, så kan du bruge den som sammenkoblingspunkt og kun trække et enkelt kabel til projektoren (fx. HDMI)

Du skal finde ud af hvor stort billede du vil have og hvor langt fra lærredet projektoren vil hænge. Har du nogen præferencer mht. teknologi? - DLP, LCD eller D-ILA?

Og vigtigste af alt:

Hvad er budget til henholdsvis lærred og projektor?

Skrevet den: 11-April-2010 kl. 03:03
Nej har ingen receiver, kan almindelige gulvhøjtalere ikke bare tilsluttes afspilleren?
Umiddelbart gør det ikke det store for mig at der trækkes mange kabler, men hvis en receiver kan fås til en nogenlunde pris kan selv jeg da se det smarte i den :)

Mht. billedestørrelse har jeg jo denne ramme på 335x180cm til rådighed - så inden for disse mål.
Mht. hvor langt fra lærredet projektoren skal hænge er der sådan set ikke nogen begrænsninger, så dens placering vil blive den som vil passe bedst til billedet.

Mht. til teknologien er jeg lidt hip som hap, da jeg ikke har sol ind af vinduerne efter 14-15 tiden og det mest vil være om aftenen den skal bruges kan der lukkes rimeligt lystæt. Om der kan ses rainbows er heller ikke noget der bekymrer mig da dens formål mest vil være samværet mellem de mennesker vi nu er og ikke altid så meget fokus på billedet.

Hvad angår pris har jeg svært ved at sætte et max. Men jeg gider ikke betale for mere end jeg får brug for - men heller ikke spare hvis det så viser sig at jeg ikke kan bruge den til det jeg har nævnt i #1. Jeg har kigget på forskellige imellem 2500 og 8000 kr og har ikke rigtigt selv kunne se hvor meget mere jeg får for den højere pris,.

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 11-April-2010 kl. 10:03
Du får nok svært ved at finde en projektor der holder sig inden for dit budget, der er så lysstærk at du kan bruge den til så stort et billede.

Skrevet den: 11-April-2010 kl. 10:20
Hvor høj en lysstyrke skal jeg op i?
Det er dog ikke et kriterie at hele rammen skal fyldes ud, det var et maximum.

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 11-April-2010 kl. 12:01

Der står noget om det her: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62750&KW=&title=lysstyrke-i-projektorsetups - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62750&KW=&title=lysstyrke-i-projektorsetups

Jeg har ikke læst det igen, og jeg husker ikke om det er i den tråd der står at skal man meget over 100" kommer man ikke langt for 15.000 - 20.000 kr. Med 180 cm. højt billede er du oppe i 142".

Det er dog stadig en del brugere der har 100" - 120" med projektorer til under 15.000 kr.

Det lyder som om du ikke skal bruge det til at se film på, men mere som noget der bare skal køre lidt i baggrunden, og så betyder der nok en del mindre at der mangler lys.

Skrevet den: 11-April-2010 kl. 12:53
Jo der skal nok ses lige så meget film som der henholdsvis skal spilles og ses fodboldkampe
Hvor stort et billede ville jeg kunne få med disse tre og hvad er der ellers at sige om dem?:
Acer P5271
Acer H5350
Optoma HD 65

Knap 100" ?

Den ene er 4:3, de andre 16:9 et bud på hvad der er at foretrække til mit meget blandede brug?

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-April-2010 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Fiedler Fiedler skrev:

Jeg har kigget på forskellige imellem 2500 og 8000 kr og har ikke rigtigt selv kunne se hvor meget mere jeg får for den højere pris,.

Når du siger "kigget på", har du så set dem i funktion eller læst specifikationerne? Det er lige så svært at læse en projektors billedkvalitet ud fra specifikationerne, som at læse en højttalers lydkvalitet ud fra specifikationerne. Et eksempel: De fleste projektorer kan levere den opgivne lysstyrke, i hvert fald når de er nye, ved at skodde farvegengivelsen så billedet ser elendigt ud. Skal du så justere billedet så det har brugbare farver, så mister de fleste projektorer rigtigt meget af lysstyrken. Eksempelvis, så findes der eksempler på én projektor der er opgivet til 700 lumens, som i praksis (med ny lampe) leverer 6-700 lumens efter kalibrering. Og så findes der en anden projektor opgivet til 2200 lumens, som i praksis (med ny lampe) leverer max 350 lumens efter kalibrering.

Hvis du ville lave 335 cm bredt billede, vil jeg sige det sådan at du ville kunne se mærkbar forskel på om du brugte 50.000,- eller 100.000,-, så du skal IKKE være bange for at skyde over målet. 8000,- er på ingen måder en høj pris på en projektor, det er en discount-projektor som du under ingen omstændigheder skal forvente at få et brugbart billede ud af på mere end 80-100 tommer (medmindre du bare vil have lys nok og er ligeglad med billedkvalitet). Og her mener jeg ikke billedkvalitet som i dén klasse jeg normalt sælger, men bare almindeligt brugbart billede, som man er glad for i mere end de to første måneder hvor man er vældigt imponeret over stort billede.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 11-April-2010 kl. 13:45
Med kigget på mener jeg kun specifikationer.
Jeg har læst din tråd som kaizer linkede til mht. lysstyrke og jeg fik da lidt forståelse.

Målet var ikke nødvendigvis at lave et 335 bredt billede, men det var den plads som der maksimalt var til rådighed, sidenhen har jeg så læst mig til at vi skal ned i en noget anden størrelse. 180-200cm? Og det gør mig heller ikke noget, den skal bruges til sjov og ballede og hygge så det er ikke nødvendigvis billedkvaliteten som er i højsædet, men man skal selvfølgelig kunne se hvad der foregår - følge med i en fodboldkamp, læse teksterne på en film etc.

Billedet bliver som jeg læser det altså ikke mere end MAX 100" i moderat kvalitet (læs, for entusiasten dårlig) - og det er også fint hvis det er hvad det kan blive til for den sum penge.

Jeg har flere gange tidligere set film undervisningsprojektorer, og det syntes jeg da går an - så det skal være ud fra sådanne vilkår at i læser mine krav og kriterier.

Tak for de gode svar, og håber snart det er til at forstå mine behov :)

Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 11-April-2010 kl. 17:45
Køb en Panasonic PT-AX200.

Den er billig, lysstærk, har en fornuftig billedkvalitet, og kan helt sikkert opfylde dine krav. Så kan du altid opgradere til noget bedre, hvis du bliver bidt af det Smile

Skrevet den: 11-April-2010 kl. 21:43
Tak for det Pallec. Den ser jo i hvert fald ud til at leve op til mine kriterier.
Nu har jeg så fundet og set på specifikationer på BenQ W600, hvad får jeg for de 2000 ekstra i Panasonic'en? Umiddelbart kan jeg se at kontrasten er langt højere - men hvor meget bedre er det?

Er det ligesom med fladskærme at man skal tage det opgivne kontrastforhold med et vist gran salt?

Print side | Luk vindue