Print side | Luk vindue

rengørring af plasma

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Plasma TV
Forumbeskrivelse: Forum for Plasma TV (PDP)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79293
Udskrevet den: 14-November-2024 kl. 09:27

Emne: rengørring af plasma
Skrevet af: ladiesman217
Emne: rengørring af plasma
Skrevet den: 14-April-2010 kl. 23:00
hey!

jeg har et panasonic x10, som efterhånden har fået en del fedtet fingeraftryk på sig. hvordan gør jeg lige skærmen ren? ..
har læst nogle siger man skal være forsigtig, og andre siger man bare skal bruge en fugtig klud?

how to do?

Svar:
Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 14-April-2010 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

hey!

jeg har et panasonic x10, som efterhånden har fået en del fedtet fingeraftryk på sig. hvordan gør jeg lige skærmen ren? ..
har læst nogle siger man skal være forsigtig, og andre siger man bare skal bruge en fugtig klud?

how to do?
Det er jo lidt op til en selv. Mange bruger ganske almindeligt opvaskevand, og pudser derefter skærmen med et rent viskestykke, håndklæde eller andet. Opvaskevand tager fedtet af skærmen. Det kan du sagtens bruge til dit X10.

-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 14-April-2010 kl. 23:32
Okay tak!

Jeg troede bare at man ved at bruge alm. opvaskevand og viskestykke ødelagde den overflade på en plasmaskærm, men det gør det så ikke, kan jeg forstå :)

Skrevet den: 14-April-2010 kl. 23:39

Okay tak!

Jeg troede bare at man ved at bruge alm. opvaskevand og viskestykke ødelagde den overflade på en plasmaskærm, men det gør det så ikke, kan jeg forstå :)
Hvad skulle det ødelægge? Det ville nok ikke "ødelægge" mere end hvis du pudsede i meget længere tid fordi der ikke er et middel til at opløse fedtet. Det nemmeste ville være, at undgå fedtede pølser på skærmen. Så kunne du nøjes med at støve skærmen af, medmindre der bliver røget i dit hjem. Nikotin sætter sig fast i alt. Wink

-------------

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-April-2010 kl. 23:42
Altså med mindre det er leverpostejmadder der er smurt ud over, kan du bruge en fin microfiberklud. Følger efterhånden med til alle skærme.

Kluden vrides op i rent lunkent vand og der tørres forsigtigt uden at gnubbeTongue

Skrevet den: 14-April-2010 kl. 23:43
Okay, tak i to :)

Jeg har mikrofibreklude, og jeg har lunkent vand Wink går i gang med det samme!

Jeg troede bare der var et skrøbeligt lag på selve skærmen man skulle passe på, derfor jeg spurgte!

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 14-April-2010 kl. 23:47
Brug IKKE et viskestykke! Brug IKKE midler der indeholder alkohol/opløsningsmidler.

Jeg har én på 3 år og én på 11 mdr. SÅ jeg véd, hvordan det er med fedtede (banan) fingre.
Du skal benytte en tør microfiberklud - intet andet. Er det ikke nok, tager du microfiberkluden og gør den fugtig. Vrid den, så den kun er minimalt fugtig. That's it!  Smile

M.v.h.

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 00:17
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Brug IKKE et viskestykke! Brug IKKE midler der indeholder alkohol/opløsningsmidler.

Jeg har én på 3 år og én på 11 mdr. SÅ jeg véd, hvordan det er med fedtede (banan) fingre.
Du skal benytte en tør microfiberklud - intet andet. Er det ikke nok, tager du microfiberkluden og gør den fugtig. Vrid den, så den kun er minimalt fugtig. That's it!  Smile

M.v.h.
Jeg troede at fedtede fingre på tv skærme hed pølsefingre. LOL Men, ja, mikrofiberklude er ganske udmærket. Jeg bruger selv lunt og rent opvaskevand og håndklæde når uheldet er ude.

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 07:49
Jeg ville egentlig hellere have et jævnt lag fedt over hele skærmen, for at undgå den forbandede genspejling LOL

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af Benny From Benny From skrev:

Jeg ville egentlig hellere have et jævnt lag fedt over hele skærmen, for at undgå den forbandede genspejling LOL
Du må jo lave en undersøgelse om hvilken slags fedt der gir' mindst genskin. Er det bananmos, leverpostej eller slet og ret spegepølse LOL

Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 12:32

how to do?

Fra den aldrig læste manual  LOL  side 5:

Vedligeholdelse
Tag først netstikket ud af stikkontakten.
 Displaypanel:
Almindelig pleje: Tør forsigtigt overfladen ren for snavs med en blød klud.
Kraftig forurening: Tør overfladen af med en blød klud, der er fugtet med rent vand eller fortyndet neutralt rengøringsmiddel
(1 del rengoringsmiddel til 100 dele vand). Anvend derefter en blod klud til at tørre overfladen ren, til den er tør. (Forsigtig)
• Displaypanelets overflade har undergået en specialbehandling og kan nemt lide skade.
Lad være med at banke på eller ridse overfladen med en fingemegl eller andre hårde objekter
• Vær påpasselig med ikke at udsætte overfladen for insektmlddel, opløsningsmidler, fortynder eller andre flygtige
substanser (dette kan fomnge kvaliteten at overfladen).
Kabinet, Hylde:
Almindehg pleje: Tor overfladen ren med en tør, blød klud.
Kraftig forurening: Fugt en blød klud med rent vand eller vand, som indeholder en smule neutralt rengøringsmiddel.
Vrid derefter kluden op og tør overfladen ren med den. Tør til sidst overfladen ren med en tør klud. (Forsigtig)
• Vær påpasselig med ikke at udsætte fjernsynets overflader for rengoringsmidler.
(Væske inden i fjernsynet kan føre til fejifunktion af apparatet.)
• Vær påpasselig med ikke at udsætte overflademe for insektmiddel, opløsningsmidler, fortynder eller andre flygtige
substanser. (dette kan ødelægge overfladen ved at lakken skaller af).
• Lad ikke kabinettet eller hylden være I kontakt med gummi- eller PVC-substanser i længere tid.
Netstik:
Tør jævnligt netstikket af med en tør klud. (Fugt og støv kan føre til brand eller elektrisk stod.)

Mvh JørgenT

Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Anvend derefter en blod klud til at tørre overfladen ren, til den er tør.
Det ville jeg da tro gjorde det værre. LOL

Jeg har selv et eller andet spray halløj jeg fik da Otto kalibrerede mit tv. Det fungerer rigtig godt, og jeg synes der går lang tid før tv'et bliver støvet igen. Ved ikke om der er noget anti-statisk over det.

Når jeg kommer hjem kan jeg lige checke hvad det hedder.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX

Tæller nu film i K!

Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Ja M$ Office OneNote OCR funktion kan have lidt problemer med at stave rigtigt  Big smile

Mvh JørgenT

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 13:19
LOL LOL LOL

Jep, men MS har Frigivet en hotfix på det. De kalder den "Fejl 40"...  LOL LOL LOL

M.v.h.

Skrevet af: bulk
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 13:19

Jeg har selv et eller andet spray halløj jeg fik da Otto kalibrerede mit tv. Det fungerer rigtig godt, og jeg synes der går lang tid før tv'et bliver støvet igen. Ved ikke om der er noget anti-statisk over det.

Det er fuldstændig ligemeget med at bruge noget anti-statisk ... der er overhovedet ikke noget
statisk ...der tiltrækker støv på en plasma skærm.

Næ gør som de foreskriver i brugsanvisningen på side 3 ell 5  som der osse er beskrevet i posten lidt oppe ... brug den lille klud der fulgte med tv'et og evt lidt vand på som beskrevet ovenover ..

og brug for guds skyld ikke håndklæde eller viskestykke som nogle har skrevet ! det er no go..

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 14:07
Jeg har brugt glasrens fra Rema1000 på mit LG plasma i 3 år (vel ca. 1 gang pr. måned) SAMMEN med et viskestykke og kan slet ikke se at det skulle være et problem. Fronten er trods alt...glas Smile

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 14:27
Pilehave.

Problemet er der først, når frontglasset er antiefleksbehandlet. Glasrens indeholder alkohol/opløsningsmidler, som stille og roligt vil ødelægge/stribe antirefleksbehandlingen. Ligeledes er et viskestykke så groft, at det stille og roligt vil "slibe" antirefleksbehandlingen.
Det sker selvfølgelig ikke fra uge til uge, men med tiden....

M.v.h.

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af bulk bulk skrev:

Det er fuldstændig ligemeget med at bruge noget anti-statisk ... der er overhovedet ikke noget

Næ gør som de foreskriver i brugsanvisningen på side 3 ell 5  som der osse er beskrevet i posten lidt oppe ... brug den lille klud der fulgte med tv'et og evt lidt vand på som beskrevet ovenover ..

og brug for guds skyld ikke håndklæde eller viskestykke som nogle har skrevet ! det er no go..

Nå? Det kommer da an på kvaliteten af håndklædet! De håndklæder som jeg har, er af en top kvalitet med høj sugeevne. Den høje sugeevne gør, at man ikke skal gnubbe som en gal for at tørre skærmen, og dermed heller ikke "slide" overfladen unødvendigt! Jeg kender flere som gør det på samme måde med deres plasma skærme. De bruger også lunt vand med en smule opvaske middel i, og enten ordenlige håndklæder eller mikrofiberklude når der er kommet "pølsefingre" på deres plasma skærme. Jeg har endnu ikke hørt om, at det skulle have skadet deres skærme, men, jeg skal da gerne spørge efter om de har opdaget noget for nyligt.

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Pilehave.

Problemet er der først, når frontglasset er antiefleksbehandlet. Glasrens indeholder alkohol/opløsningsmidler, som stille og roligt vil ødelægge/stribe antirefleksbehandlingen. Ligeledes er et viskestykke så groft, at det stille og roligt vil "slibe" antirefleksbehandlingen.
Det sker selvfølgelig ikke fra uge til uge, men med tiden....

M.v.h.
Jeg bruger ikke engang glasrens til mine vinduer. Jeg bruger lunt opvaskevand. Ikke udenfor. Det ordner vinduespudseren. Big smile

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 14:58
Var det ikke nemmere at lære folk at man ikke behøver røre ved skærmen for at pege på noget LOL

Hvis det fejler så er manualen den jeg ville holde mig til - uanset hvad naboen, kollegaen eller en eller anden på "indernettet" har brugt i årevis uden problemer :-)

Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af bulk bulk skrev:

Det er meget muligt. Jeg oplever bare at mit tv støver hurtigere til hvis jeg ikke bruger det.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX

Tæller nu film i K!

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Var det ikke nemmere at lære folk at man ikke behøver røre ved skærmen for at pege på noget LOL

Hvis det fejler så er manualen den jeg ville holde mig til - uanset hvad naboen, kollegaen eller en eller anden på "indernettet" har brugt i årevis uden problemer :-)
Jo, det ville da være det nemmeste, men, hvad skal man stille op når søsterens børn farer rundt og rører ved alt? LOL

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 15:07

Netop! Thumbs Up

Jeg har personligt set antirefleksbehandlinger der efter flere års aftørring med rengøringsmidler, simpelthen "flimrede", når man bevægede hovedet sidelæns....

M.v.h.

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 15:07
.

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 15:08
Jeg har lige haft "søsterens børn" på besøg i denne uge og der blev kun irrettesat en gang.. det må være et spørgsmål om opdragelse eller mangel på samme :-)

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 15:41

Tror ikke de skriver om rengøring af plasma, men ellers meget oplysende site LOL
http://www.thbp.dk/indien/facts.htm - http://www.thbp.dk/indien/facts.htm

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 15:54

Jeg har lige haft "søsterens børn" på besøg i denne uge og der blev kun irrettesat en gang.. det må være et spørgsmål om opdragelse eller mangel på samme :-)
Ork, min søsters børn lytter skam også pænt efter når deres mor eller en af deres søde onkler siger noget, men, sådan noget som "pølsefingre" på skærmen ville jeg ikke irettesætte dem med. Jo, den ældste, men, hun klasker heller ikke hendes hænder på skærmen efter hun har spist is eller andet. De små må næsten alt hos mig. LOL

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 16:43
Jeg vil være barn igen - og bo hos dig LOL

Jeg kan ikke ha' det i mit hovede når der pilles ved skærmen. Jeg kortslutter især når voksne gør det.. og dem kender jeg egentlig et par stykker af - jeg undres over hvorfor de gør det. Det er i min verden et kæmpe "no-go" på linie med at det er en selvfølge at man slukker lyset i det rum man forlader osv. osv.. 

Husk på - det du ikke irrettesætter børnene med nu tager de med i deres voksne liv :) Og kigger man på den brede befolkning i DK er der vist en del der kunne have brugt en irrettesættelse eller to tidligere Confused Men det er vist ikke moderne længere som da jeg var barn. Dengang var der endefulder og stuearrest til - i dag ingen af delene og børn må alt og ikke en kæft råber op når junior står og råber og skriger i Bilka for det er jo en del af barnets frie opdragelse...

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 17:11
Jamen, de opfører sig generelt meget pænt. De skam er meget velopdragne, men, de små må mere end den ældste. Når de bliver lidt ældre, bliver der automatisk sat nogle strengere grænser for hvad de må. Sådan var det også med den ældste. Det har da virket meget fint. Hun opfører sig pænt og min søster har ingen problemer med hende. Hvis man behandler børn godt fra starten af, og skridt for skridt lærer dem hvad der er forkert og hvad der er rigtigt, får man ikke de store problemer med dem. Der er dog mange børn som slet ikke har fået nogen opdragelse overhovedet, og det er trist.

Opdragelse er børn er jo en fin balancegang. Hvornår må de ikke det ene eller det andet? Hvor længe må de overhovedet være BØRN? Jeg er ikke typen der brokker mig når en fireårig kommer til at sætte "pølsefingre" på skærmen. De små må spille Playstation og alt muligt andet når de på besøg hos mig eller en af mine brødre. Det skal hver gang være en god oplevelse for dem når de besøger en onkel. Sådan var det også for mig da jeg var dreng. Nogle af de bedste oplevelser som jeg selv havde som dreng var sammen med en af mine onkler som lærte mig en masse ting som min egen far ikke havde forstand på. Min far havde dog så bedre forstand på andre ting.

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet af: ipk
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Altså med mindre det er leverpostejmadder der er smurt ud over, kan du bruge en fin microfiberklud. Følger efterhånden med til alle skærme.

Kluden vrides op i rent lunkent vand og der tørres forsigtigt uden at gnubbeTongue

Den microfiberklud der følger med en Panasonicskærm er beregnet til de blanke overflader og er efter min mening for grov i fiberne til at jeg vil bruge den til glasset.

-------------
Mv. Ivan

Panasonic 46G15 Viera, Panasonic DMP-BDT220, Denon AVR-2312, Monitor Audio BXW 10 SUB, Monitor Audio BX Center, Audio Pro Cinema/ Allroom C2.

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af ipk ipk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Den microfiberklud der følger med en Panasonicskærm er beregnet til de blanke overflader og er efter min mening for grov i fiberne til at jeg vil bruge den til glasset.
Hvis den er god nok til ikke at ridse plastik'en, så kan du roligt bruge den på panelet også. Du tørrer hen over panelet i én bevægelse frem og tilbage, ovenfra og ned, ligesom hvis du vil rengøre et spejl

Skrevet den: 17-April-2010 kl. 08:35
Så, hvis jeg har fattet det rigtigt, så skal man bruge to mikrofiber klude > én tør og en fugtigt?

Første "renser" man med den fugtige klud, og derefter tørrer man den af? Flot!

Og til ham der skrev noget med jeg kunne læse i min manual, så har jeg sgu ikke den manual længere. De har det med at forsvinde...

Tak for alt jeres input! 

Skrevet af: ghost-the-man
Skrevet den: 17-April-2010 kl. 09:52

Jeg vil være barn igen - og bo hos dig LOL

Jeg kan ikke ha' det i mit hovede når der pilles ved skærmen. Jeg kortslutter især når voksne gør det.. og dem kender jeg egentlig et par stykker af - jeg undres over hvorfor de gør det. Det er i min verden et kæmpe "no-go" på linie med at det er en selvfølge at man slukker lyset i det rum man forlader osv. osv.. 

Husk på - det du ikke irrettesætter børnene med nu tager de med i deres voksne liv :) Og kigger man på den brede befolkning i DK er der vist en del der kunne have brugt en irrettesættelse eller to tidligere Confused Men det er vist ikke moderne længere som da jeg var barn. Dengang var der endefulder og stuearrest til - i dag ingen af delene og børn må alt og ikke en kæft råber op når junior står og råber og skriger i Bilka for det er jo en del af barnets frie opdragelse...
Jeg har det på samme måde,synes sgu snart at de voksne er de værst,hver gang vi holder fødselsdag for ungerne,så er der altid en som skal stå og læne sig hen over min ene højtaler,så beder jeg vedkommende om at fise ned fra min højtaler,for jeg lægger mig jo heller ikke over deres bil,hvis man står ved siden af den,så plejer de at se mærkeligt på migLOL,mine børn og andre ved udemærket godt,at de ikke skal røre ved fars legtøj.Wink
Til rengørring,jeg bruger selv kun en tør microfiberklud til skærmen og rammen,har aldrig brugt en våd klud endnu,men netop rammen på et pio 5090 er meget statisk og tiltrækker vildt meget støv,der har jeg brugt afspændningsmiddel til opvaskemaskinen i lunken vand og microfiberklud som vrides godt op og tørre rammen af,det har altså hjulpet en del på det,så man ikke skal tørre støv af dagligt,jeg har IKKE brugt det på selve skærmen. 

-------------
M.V.H Jan

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33699&PN=1&title=ghostthemans-hjemmebio - welcome to Ghost-The-Man`s Hjemmebio/HiFi

Print side | Luk vindue