Print side | Luk vindue

Bitrate Canal Digital

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Satellit TV
Forumbeskrivelse: Canal Digital, Viasat, Astra m.fl. (DVB-S)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79302
Udskrevet den: 06-Januar-2025 kl. 11:27

Emne: Bitrate Canal Digital
Skrevet af: Otto J
Emne: Bitrate Canal Digital
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 08:46
Jeg har altid betragtet Canal Digital som havende den højeste billedkvalitet af de nuværende tv-distributører. Derfor undrede det mig en del da en kunde for nyligt henvendte sig og beklagede sig over dårligere billedkvalitet fra SD kanalerne hos Canal Digital, end hos Viasat og DVB-T. Efter at have besøgt kunden, må jeg konstatere at han har ret - og det viste sig også at da han henvendte sig til Canal Digital, blev han oplyst at der var blevet skruet ned for bitraten på SD kanalerne, for at få plads til HD kanaler. Jeg har taget et billede af uret på TV2's morgen-tv, på hhv. Canal Digital og DVB-T (taget fra et Panasonic 50" V10). Her er det helt tydeligt hvor meget mere pixellering den lavere bitrate giver. (hvis nogen skulle have lyst til lige at resize så de kan uploades direkte i forummet er I velkommen, jeg har åbenbart ikke lige installeret et program der gør det nemt uden at skodde kvaliteten for meget...)

http://img717.imageshack.us/i/tv2dvbt.jpg/ - DVB-T

http://img99.imageshack.us/i/tv2cd.jpg/ - Canal Digital

Dette er ikke i orden! Kvaliteten er blevet uacceptabelt ringe, og der er en meget tydelig og synlig kvalitetsforringelse i forhold til DVB-T (der i forvejen ikke er fantastisk). Jeg vil gerne opfordre alle der oplever samme dårlige kvalitet på Canal Digital's SD kanaler, til at sende dem (og evt. DR og TV2) en mail eller brev med en opfordring om at skrue op. Det er fint nok at vi skal have indført HD, og vi vil gerne have så høj HD kvalitet som muligt, men det må ikke ske på bekostning af så væsentlige SD kanaler som DR og TV2, så længe de ikke findes i HD versioner. Når disse kanaler kommer i en HD version, må de for min skyld levere youtube-kvalitet på SD versionen, men indtil da skal vi have en ordentlig SD kvalitet. Hvis man sender en klage-mail, vil jeg iøvrigt gerne opfordre til at man gør det i en ordentlig tone, også selv om man skulle være vred på dem. Det hjælper dramatisk på hvor konstruktivt de tager imod kritikken.

Er der nogen der har mulighed for at se bitraten på f.eks. DR og TV2 via Canal Digital?

-------------
Mvh Otto

Svar:
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 08:53
dem som har kabeltv eller SAT og en abcom/Vizyon box bør kunne se det med "Bitrate" plugin't. så det lyder spændende, sidst jeg målte de kanaler lå vi da i den pæne ende af 3.5Mbit i snit og viasat cirka. 500Kbit lavere generelt.

den som sender med bedst billed som jeg har fundet var ZDF på astra 19.2 , lå på 7Mbit

Skrevet af: pinkytk
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 09:29
I aften kan jeg lave en måling på både Canal digital og Viasat. Hvis der altså ikke er nogen der har nået det inden da.

Skrevet af: ghost-the-man
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 10:20
Det er hermed gjort,en venlig mail Wink til TV 2/DR/Canal Digital.

-------------
M.V.H Jan

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33699&PN=1&title=ghostthemans-hjemmebio - welcome to Ghost-The-Man`s Hjemmebio/HiFi

Skrevet af: xozzi
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 11:48
Har lavet en måling på tv2 på viasat og CD

Viasat bitrate 4034

CD bitrate 4106

Skrevet af: sapi100
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 12:20
TV2/Lorry CD 4237

TV2/Lorry Viasat 3817

den 15.04.2010 kl. 12.20

-------------

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af xozzi xozzi skrev:

Viasat bitrate 4034

CD bitrate 4106

Spøjst... Spørgsmålet er om CD laver en re-encoding af en eller anden grund, der ødelægger billedet. Forskellen var ret markant.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 15-April-2010 kl. 12:43
Otto: Er det på kabel-tv eller parabol?

Jeg har selv både CD og Viasat på parabol her i testlolaket samt DVB-T, men kan ikke genkende dette.

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af xozzi xozzi skrev:

Viasat bitrate 4034

CD bitrate 4106

Spøjst... Spørgsmålet er om CD laver en re-encoding af en eller anden grund, der ødelægger billedet. Forskellen var ret markant.

Fik svar tilbage fra tv2,at TV2 har ikke ændret på bitraten,og at  Canal Digital encoder nemlig selv en del af TV2-kanalerne.

-------------
M.V.H Jan

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33699&PN=1&title=ghostthemans-hjemmebio - welcome to Ghost-The-Man`s Hjemmebio/HiFi

Skrevet den: 15-April-2010 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Otto: Er det på kabel-tv eller parabol?

Jeg har selv både CD og Viasat på parabol her i testlolaket samt DVB-T, men kan ikke genkende dette.

På parabol.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: culrich
Skrevet den: 16-April-2010 kl. 10:20
Det er vel heller ikke sådan lige at sammenligne.

V10 har jo en meget fin opskalering og gør det på et jomfrueligt signal når vi snakker DVB-T. Alt efter output fra CD modtageren, hvilken model er jo også relevant, og dens output 720p? I såfald vil der jo her komme endnu en opskalering til panelets native opløsning.

Altså SD -> Native opløsning er bedre end SD -> 720p -> 1080p og det er måske det dit eksempel er ramt af?

/Christian

Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 16-April-2010 kl. 20:53

-------------
Tape Connection MKII

Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 16-April-2010 kl. 21:00
Nu er det efterhånden noget tid siden jeg har lavet en a/b sammenligning med DVB-T og min Canal Digital men jeg synes ikke umiddelbart at det er så grelt som billedeeksemplet virker. Dog synes jeg ofte at specielt 'Go' morgen' og 'Go' aften' Danmark er af en ret tvivlsom kvalitet. Jeg må indrømme at jeg ikke har noget at udsætte på kvaliteten af mit DVB-S signal fra CD.

Modtager via Sagem HDD (HD PVR 101 ST), 1080i via HDMI -> Pioneer LX5090

-------------
Tape Connection MKII

Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af culrich culrich skrev:

Det er vel heller ikke sådan lige at sammenligne.

V10 har jo en meget fin opskalering og gør det på et jomfrueligt signal når vi snakker DVB-T. Alt efter output fra CD modtageren, hvilken model er jo også relevant, og dens output 720p? I såfald vil der jo her komme endnu en opskalering til panelets native opløsning.

Altså SD -> Native opløsning er bedre end SD -> 720p -> 1080p og det er måske det dit eksempel er ramt af?

/Christian

Det er prøvet med 576P ud af boxen også, og de-interlacing/skalering vil under alle omstændigheder ikke give den form for pixelleringer der er tale om, det er definitivt et spørgsmål om MPEG-komprimering.

Jeg har skrevet til CD, uden svar desværre.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:40
optog bare en lille bid _Det lille hus på prærien
mediainfo siger 5987 kbps
så det er jo fint nok.
Men DR HD kan dårligt kaldes HD desværre, via dvt-t.

så har begge deleBig smile
meningen var ellers at opsige canal digtial. Men kan ikke undvære HD kvaliteten

Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:54

Jeg har modtaget et svar fra Canal Digtal.

De skiver at der har været en misforståelse i forhold til samtalen med den kollega fra KundeCenter.De siger at de ikke har nedjusteret bitraten på kanalerne for at gøre plads til deres HD kanaler,citat: Vi har nemlig ikke nedjusteret bitraten,derudover sendes HD og SD kanaler ikke via de samme transpondere,dog med undtagelse af ESPN HD.

Jeg sendte også de 2 billeder med.

Fra mail 2 citat:så har vi også kunne se forskellen men bitraten er fortsat uændret og i forhold til måling, er den lidt over 4mbit. Jeg vil dog melde det videre og undersøge om der kunne være andet der er årsagen til dette. Men igen det  skildres slet ikke så markant under vores test, som det gør på de nedenstående billeder.

-------------
M.V.H Jan

Print side | Luk vindue