Print side | Luk vindue

Image Retention (burn-in)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Plasma TV
Forumbeskrivelse: Forum for Plasma TV (PDP)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79393
Udskrevet den: 14-November-2024 kl. 09:20

Emne: Image Retention (burn-in)
Skrevet af: COMMMO
Emne: Image Retention (burn-in)
Skrevet den: 17-April-2010 kl. 11:45
Jeg har et spørgsmål i fht. garanti på et Pioneer LX5090H, som desværre har fået brændt et 4:3 aftryk på skærmen.

Hvordan står jeg i fht. garanti, da der i manualen desværre står, at man hest ikke skal se 4:3 udsendelser da det kan medføre burn-in? Skal jeg kontakte Pioneer eller min forhandler?
Jeg er sikker på, at forhandleren vil sige det er selvforskyldt, men til mit forsvar, så havde jeg aldrig i min vildeste fantasi troede burn-in stadig var aktuelt på sidste generations plasma tv.

Og lad så dette være en advarsel til andre potentielle købere af plasma TV - såfremt du vælger et sådan (for billedet er virkeligt imponerende), så se kun i wideformat - også selv om 4:3 udsendelser ligner crap i fht. forhold.

Svar:
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 17-April-2010 kl. 11:58
Hej , ja det lyder godt nok surtCry , du kan prøve at finde en tom analog kanal , hvor der kun er støj på skærmen , og lad den stå et par timer og se om det har hjulpet. Mht garanti , så tvivler jeg på at de kan gøre noget...
MVH

-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K

Skrevet den: 17-April-2010 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej , ja det lyder godt nok surtCry , du kan prøve at finde en tom analog kanal , hvor der kun er støj på skærmen , og lad den stå et par timer og se om det har hjulpet. Mht garanti , så tvivler jeg på at de kan gøre noget...
MVH

Tak for svaret - jeg har næsten udtømt alle mine muligheder i fht. afhjælpning af problemet.
Dit hint i fht. analog kanal afprøvede jeg forleden nat, hvor den fik lov at stå i 12 timer med sne kontrasten sat til 50, lysstyrken til +20 og farven til +20 - ligelidt hjalp det Cry

Gutten her på flatpanels.dk, fik dog min forhåbning lidt op - men det er muligt det kun gælder skærme indkøbt i Sverige:  http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=9964 - http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=9964

Skrevet af: mobanet
Skrevet den: 17-April-2010 kl. 12:19
Jeg har selv samme problem med mit Pioneer 428XD. Det er dog kun tydeligt ved helt lyse baggrunde.

-------------

Skrevet den: 17-April-2010 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af mobanet mobanet skrev:

Jeg har selv samme problem med mit Pioneer 428XD. Det er dog kun tydeligt ved helt lyse baggrunde.

Mit er forfærdeligt ved mørke/sorte optagelser .. pisse irriterende .. føler med dig, mate!

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 17-April-2010 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af COMMMO COMMMO skrev:

Jeg er sikker på, at forhandleren vil sige det er selvforskyldt, men til mit forsvar, så havde jeg aldrig i min vildeste fantasi troede burn-in stadig var aktuelt på sidste generations plasma tv.

Det er ikke et særligt godt forsvar for det tyder bare på at du ikke har fulgt manualen. Dead

Men din skærm er måske alligevel til at redde i større eller mindre grad Shocked

Hvis du sætter en computer til og med et tegneprogram laver et omvendt 4:3 format som er hvide bjælker og sort midt på. Så ophæver du jo den påvirkning som du har lavet med et 4:3 tv billede.
Du må nok fedte lidt med at få bjælkerne til at sidde lige i kanten og måske skal grænsen imellem sort og hvid fade lidt. Husk at slå "Orbiter" fra inde i menuen, så dine bjælker ikke flytter sig for meget rundt på skærmen og sidder hvor de ikke skal.

Brug normal tv opsætning og se med 4 timers mellemrum om den har fået nok i ovnen Smile

Prøv at se om nedenstående billede passer - ellers må du lige tilpasse det eller lave et selv:

1080p billede med omvent 4:3 format

Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 17-April-2010 kl. 13:46
Interessant , men vil det virke? Når noget har sat sig fast , mere eller mindre permanent , så gælder det vel om at " motionere " alle pixels?....
MVH

-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 17-April-2010 kl. 14:07
surt, og husk for at slippe af med sådan noget skal du nogle gange op i flere serier af 24timer førend du begynder at kunne se en bedring.. så prøv evt og se om det du giver den 12timer mere ikke trækker den i den rigtige retning.

-------------
Mvh

René

Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 17-April-2010 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det er ikke et særligt godt forsvar for det tyder bare på at du ikke har fulgt manualen. Dead

Men din skærm er måske alligevel til at redde i større eller mindre grad Shocked

Hvis du sætter en computer til og med et tegneprogram laver et omvendt 4:3 format som er hvide bjælker og sort midt på. Så ophæver du jo den påvirkning som du har lavet med et 4:3 tv billede.
Du må nok fedte lidt med at få bjælkerne til at sidde lige i kanten og måske skal grænsen imellem sort og hvid fade lidt. Husk at slå "Orbiter" fra inde i menuen, så dine bjælker ikke flytter sig for meget rundt på skærmen og sidder hvor de ikke skal.

Brug normal tv opsætning og se med 4 timers mellemrum om den har fået nok i ovnen Smile

Prøv at se om nedenstående billede passer - ellers må du lige tilpasse det eller lave et selv:
Det er jeg ikke sikker på er en god idé. Man får ikke motioneret de celler der er ramt af retention, til gengæld får man retention i resten af billedet også. Det er lidt at prøve at ramme laveste fællesnævner ved at introducere fejl de steder der ikke er det så det bliver jævnt dårligt, i stedet for højeste fællesnævner ved at prøve at fjerne fejlene.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX

Tæller nu film i K!

Skrevet af: bantam
Skrevet den: 17-April-2010 kl. 15:12
Der er forskel på rentention og burn-in. Problemet i denne tråd er burn-in. Burn-in er ældning af cellerne (som indeholder fosfor). Da de er blevet slidt uens, kan man sagtens forestille sig at et billede som det ovenfor kan slide de mest lysstærke pixelceller, således at man kan få dem på samme niveau som de svageste celler. Dette er en naturlig proces, som sker over tid. Hvis TV'et har mange drifttimer bag sig, er bedste gæt, at det vil tage lang tid at rette op på fejlen.

Problemet med metoden er, at overgangen mellem slidte og mindre slidte celler kan være svær at få perfekt - og man kan forestille sig, at der bliver et par lodrette streger/bånd i faseovergangen. Hvor skarpt det bliver afhænger nok af, om der har været brugt orbiter mens, der blev set 4:3-udsendelser.

-------------
/lars

Skrevet den: 17-April-2010 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Det er jeg ikke sikker på er en god idé. Man får ikke motioneret de celler der er ramt af retention, til gengæld får man retention i resten af billedet også. Det er lidt at prøve at ramme laveste fællesnævner ved at introducere fejl de steder der ikke er det så det bliver jævnt dårligt, i stedet for højeste fællesnævner ved at prøve at fjerne fejlene.

Du fjerner jo ikke fejlene hvis det er burn-in som det tyder på.

At forsforen på plasmacellerne er ældet forskelligt i panelet er jo ikke noget som gør hver enkelt celle dårligere. Plasmacellerne er jo skabt til at kunne ældes og problemet opstår først når cellerne ældes uens som det er sket for trådstarter.

Tager du et 3 år brugt plasma panel og sammenligner det med et magen til som er ubrugt. Så tror jeg du kan lave en ISF kallibrering og få ens billede på begge paneler. Så selvom cellerne bliver ældet tror jeg ikke panelet bliver dårligere.

Skrevet den: 17-April-2010 kl. 15:21
Jeg kom lige til at tænke på en ting: De fleste plasma-TV har en mulighed for at slå "sidegardiner" til - altså en nuance af grå udenfor 4:3-området.

Hvis man fodrer TV'et med et sort billedet og slår disse sidegardiner til (fast) i en periode, må man ramme kanten af 4:3-området uanset om orbiter er (eller har været) slået til.

På den må kan man jo forsøge at slide lidt på de mindst slidte pixels. Men det tager som sagt nok et stykke tid - og der skal holdes øje med udviklingen undervejs.

-------------
/lars

Skrevet den: 17-April-2010 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Interessant , men vil det virke? Når noget har sat sig fast , mere eller mindre permanent , så gælder det vel om at " motionere " alle pixels?....
MVH

Hvis det er burn-in, så er fosforen på nogle af cellerne i panelet blevet ældet anderledes end andre steder på panelet. Derfor hjælper det ikke at prøver at "motionere" alle pixels, da de stadig vil have "aldersforskellen"

Hvis det kraftig retention, så kan det fjernes over nogle dages motionering.

Burn-in viser sig ofte som skygger på en hvid baggrund eller nogle gange mørkere områder på en mørk baggrund.
Retention viser sig ofte som lysere ting på en mørk baggrund.

Skrevet den: 17-April-2010 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Jeg kom lige til at tænke på en ting: De fleste plasma-TV har en mulighed for at slå "sidegardiner" til - altså en nuance af grå udenfor 4:3-området.

Hvis man fodrer TV'et med et sort billedet og slår disse sidegardiner til (fast) i en periode, må man ramme kanten af 4:3-området uanset om orbiter er (eller har været) slået til.

På den må kan man jo forsøge at slide lidt på de mindst slidte pixels. Men det tager som sagt nok et stykke tid - og der skal holdes øje med udviklingen undervejs.

Det er nok rigtigt, men som jeg husjer det så er det en 50% grå og det vil nok tage evigheder at få burn-in minimeret på den måde.

Det er iøvrigt en rigtig god ide at bruge auto grå gardiner på Pioneer hvis man ser 4:3 formater. Så sørger tv'et at et lyst billede får lyse gardiner og et mørkt billede mørke gardiner.
Man skal lige vende sig til det, men det er super smart.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 17-April-2010 kl. 15:39

Det vil jo kun kunne bruges når det er ved modtagelse på TVet, og ikke når det er en extern enhed, som f.eks DVD eller STB.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 17-April-2010 kl. 16:52

Det virker på alle kilder. Man skal bare sætte skærmformatet til 4:3, og slå "Side Mask" til (under "Option") og vælge lysstyrken for sidegardinerne til "Fixed". Derefter kan man f.eks. vælge en HDMI-indgang uden signal (= sort billede) og sidegardinerne kommer frem.

Det er rigtigt, at hvis der var mere knald på lyset i sidegardinerne, ville det nok være mere effektivt.

-------------
/lars

Skrevet af: mgmg
Skrevet den: 17-April-2010 kl. 21:28

som desværre har fået brændt et 4:3 aftryk på skærmen.

Kan du beskrive hændelsesforløbet mere nøjagtigt?

Har du kørt break in DVD og hvor længe?

-------------
Kuro

Skrevet den: 18-April-2010 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af mgmg mgmg skrev:

som desværre har fået brændt et 4:3 aftryk på skærmen.

Kan du beskrive hændelsesforløbet mere nøjagtigt?

Har du kørt burn DVD og hvor længe?

Hændelsesforløbet er som følger:

- Juli sidste år indkøbte jeg LX5090H
- Midt Februar i år, købte jeg 4 sæsoner af Scrubs på DVD
- Disse sæsoner blev set i 4:3 over en periode på godt og vel 1½ måned
- Jeg bemærkede først problemet da jeg skulle se en film i normal 16:9 - der havde de mørke scener nu pludselig 4:3 aftryk 
- Efter konstateringen har jeg jævnligt kørt den indbygget "washer" i TV'et; forsøgt skærmen sat til helt hvidt skærmbillede i mange timer, samt slutteligt det analoge TV signal trick i et par dage, hvor den ene kørsel var 12 timer i træk

Der er kommet nogle interessante forslag i denne tråd som jeg vil forsøgte mig med - men umiddelbart ser det dystert ud.

Skrevet den: 18-April-2010 kl. 15:46

Jeg er af den opfattelse, at en brugermanual ikke er en påkrævet læsning, men et værktøj man kan ty til såfremt produktet ikke intuitivt kan benyttes uden hjælp. Eller, som i mit tilfælde, fejlsøgning.

Det er så muligt det er et dårligt argument/forsvar, men jeg når jeg som forbruger køber et TV så forventer jeg ikke produktet ødelagt ved almindelig brug, og om det så kan bruges i retten eller ej må tiden jo vise.

Skrevet den: 18-April-2010 kl. 20:07

Jeg er af den opfattelse, at en brugermanual ikke er en påkrævet læsning, men et værktøj man kan ty til såfremt produktet ikke intuitivt kan benyttes uden hjælp. Eller, som i mit tilfælde, fejlsøgning.

Det er så muligt det er et dårligt argument/forsvar, men jeg når jeg som forbruger køber et TV så forventer jeg ikke produktet ødelagt ved almindelig brug, og om det så kan bruges i retten eller ej må tiden jo vise.

Jamen produktet er jo ødelagt ved en form for brug, som ikke tilrådes i manualen...

Der står jo også i manualen at der ikke må komme vand i tv'et.
Hvis jeg havde boet hele mit liv i Australiens ørken var jeg sikkert vant til at se tv udendørs.
Skulle jeg så kunne få repareret tv'et på garantien, fordi jeg ikke havde læst manualen og ikke vidste bedre omkring vådt vejr?

Jeg ved godt at det er surt show, men jo bedre chancer du skal have for at redde det, jo mindre hele hvide billeder skal du køre. Prøv istedet Bantams gardin løsning eller min med et billede på skærmen. Det burde kunne reducere gardinerne til et minimum

Skrevet den: 18-April-2010 kl. 20:10
Der står jo også i manualen at små påvirkninger over flere dage med samme billede giver samme problem som en lang påvirkning. Derfor er det lige meget om du har set 24 timers Scrubs ud i et eller 24 dage med 1 times Scrubs.

Hvis du skulle have haft undgået det skulle du enten have gardiner på auto eller have strukket dit billede til at fylde hele skærmen.

Skrevet af: PhDream
Skrevet den: 18-April-2010 kl. 20:24

Jamen produktet er jo ødelagt ved en form for brug, som ikke tilrådes i manualen...

Hvis jeg havde boet hele mit liv i Australiens ørken var jeg sikkert vant til at se tv udendørs.
Skulle jeg så kunne få repareret tv'et på garantien, fordi jeg ikke havde læst manualen og ikke vidste bedre omkring vådt vejr?

Den sammenligning holder jo ingen steder! Dead 

For det første er der nok ingen, der ser tv udendørs, uanset om de bor i Australien, Afrika, whatever, uden at tage de nødvendige forholdsregler. Uanset hvilket kontinent man bor på, har man et hus.

For det andet, er man en tåbe, hvis man ikke ved, at elektronik og vand ikke går i spænd.

Sidst, men ikke mindst: du kan absolut ikke sammenligne nogenlunde normalt tv-brug med et meget ekstremt ét, hvor tv'et bruges udendørs. Kan være du mente det som en joke, men det er stadig smagløst. 

-------------
Panasonic S20 i 50"
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 18-April-2010 kl. 20:41

Hvad der står af anvendelsesbegrænsninger i en manual, som man først har fået udleveret efter indgåelse af købsaftalen, er som udgangspunkt ligegyldigt, hvis disse begrænsninger strider mod, hvad en køber med rimelighed bør kunne forvente.

Tænk, hvis du køber en ny bil og efter leveringen opdager, at manualen advarer mod kørsel i solskin.

Så diskussionen bør tage udgangspunkt i, om en køber med rimelighed bør kunne forvente, at han kan se 4:3-udsendelser i korrekt aspect ratio uden at skade TV'et.

Skrevet den: 18-April-2010 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af PhDream PhDream skrev:

For det første er der nok ingen, der ser tv udendørs, uanset om de bor i Australien, Afrika, whatever, uden at tage de nødvendige forholdsregler. Uanset hvilket kontinent man bor på, har man et hus.

For det andet, er man en tåbe, hvis man ikke ved, at elektronik og vand ikke går i spænd.

Sidst, men ikke mindst: du kan absolut ikke sammenligne nogenlunde normalt tv-brug med et meget ekstremt ét, hvor tv'et bruges udendørs. Kan være du mente det som en joke, men det er stadig smagløst. 

Det var for at illustrere forskellige folks viden ikke kan bruges til at antage at man ikke skal læse manualen.

Man er vel ikke en tåbe hvis man aldrig har oplevet at vand ødelægger elektronik?

Jeg ved godt at plasma tv kan tage skade af tv kiggeri i 4:3 format hvis man ikke benytter sig af diverse hjælpemidler indbygget.
Men det vidste trådstarter åbenbart ikke - skal man så kalde ham en tåbe fordi han ikke vidste det?

Folks viden er forskellig, derfor er der behov for manualer. Det kan svige til egen mås hvis man ikke læser dem. Heldigvis går det sjældent galt.

Skrevet af: PhDream
Skrevet den: 18-April-2010 kl. 22:59

Det var for at illustrere forskellige folks viden ikke kan bruges til at antage at man ikke skal læse manualen.

Man er vel ikke en tåbe hvis man aldrig har oplevet at vand ødelægger elektronik?

Jeg ved godt at plasma tv kan tage skade af tv kiggeri i 4:3 format hvis man ikke benytter sig af diverse hjælpemidler indbygget.
Men det vidste trådstarter åbenbart ikke - skal man så kalde ham en tåbe fordi han ikke vidste det?

Folks viden er forskellig, derfor er der behov for manualer. Det kan svige til egen mås hvis man ikke læser dem. Heldigvis går det sjældent galt.

I langt de fleste manualer til plasma tv står der faktisk, klart og tydeligt, at man ikke må stille væsker ovenpå tv'et eller i nærheden, pga. fare for kortslutning.

Det står til gengæld ikke, at man ikke må se udsendelser i 4:3 format.

Derfor er konklusionen endnu en gang, at det faktum, at elektronik og vand ikke går i spænd, er meget kendt, hvorimod det, at se udsendelser i 4:3 format kan give burn-in, er et mindre kendt fænomen. Det er ikke engang et faktum, da det ikke er alle tv, der vil få burn-in af 4:3 udsendelser. Derfor er TS undskyldt. Vi kan lave en meget hurtig rundspørge, og se hvad folk siger.

Jeg vil vove at påstå, at hvis en eventuel sag skulle komme for retten, ville det være meget nemmere at være advokat for brugeren, der fik burn-in af at se 4:3 udsendelser, end at advokere for ham, der spildte vand ned i sit tv. 

-------------
Panasonic S20 i 50"
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB

Skrevet den: 18-April-2010 kl. 23:24
Tak for alle de forskellige svar.

I bagklogskabens ulidelige klare lys har nogle af skribenterne da så afgjort ret i, at jeg må betragtes som værende en tåbe. 

Det er jo direkte tåbeligt, at man har tillid til en fosforbaserede skærm kan håndtere 4:3 format uden øget risiko for burn-in - isært fordi ens gamle CRT baseret skærm (tada: fosfor!) fint klaret opgaven uden burn-in.

Jeg kan desværre nu også se noget der må afskrække alle der har påtænkt sig køb af en plasmaskærm:

De følgende effekter og karakteristika er typiske for en fosforbaseret matrixskærm og dækkes derfor ikke under producentens begrænsede garantier:
• Permanente skyggebilleder i fosforen på panelet.
• Forekomsten af nogle få døde pixel (lysceller).
• Eksempler på lyde fra panelet: Støj fra blæserens motor, og summen fra den elektriske kreds/summen fra glaspanelet.

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 00:18

Mente "break-in DVD" ... spørgsmålet er dog mindre interessant, eftersom problemet er opstået efter et halvt år. Jeg modnede min skærm ca. 50 timer med break-in dvd.

4 sæsoner * 24 afsnit * 25 min = 2400 min = 40 timer = 25 spillefilm

Det er egentlig ikke det store på 6-7 uger.

Jeg tror, jeg har udsat min skærm for mindst samme most med letter box film. Dog suppleret med en del TV og spil som fylder skærmen helt ud.

Er problemet at du *udelukkende* har set 4:3 i den periode?

-------------
Kuro

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 00:20

Der står jo også i manualen at små påvirkninger over flere dage med samme billede giver samme problem som en lang påvirkning. Derfor er det lige meget om du har set 24 timers Scrubs ud i et eller 24 dage med 1 times Scrubs.

Hvis du skulle have haft undgået det skulle du enten have gardiner på auto eller have strukket dit billede til at fylde hele skærmen.

Netop dette scenarie mener jeg producenterne/sælgerne/fagfolkene skal være langt bedre til at advare alm. naive/godtroende/tåbelige mennesker om, idet 4:3 for mig er at foretrække over den forvridning der typisk sker ved 4:3 strukket til 16:9.

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 00:24

Mente "break-in DVD" ... spørgsmålet er dog mindre interessant, eftersom problemet er opstået efter et halvt år. Jeg modnede min skærm ca. 50 timer med break-in dvd.

4 sæsoner * 24 afsnit * 25 min = 2400 min = 40 timer = 25 spillefilm

Det er egentlig ikke det store på 6-7 uger.

Jeg tror, jeg har udsat min skærm for mindst samme most med letter box film. Dog suppleret med en del TV og spil som fylder skærmen helt ud.

Er problemet at du *udelukkende* har set 4:3 i den periode?

Jeg mener egentlig heller ikke, at det er det store i fht. det hype der har været netop omkring KURO skærmene fra Pioneer.

Nu har jeg en hvis dedikation til film og serier, så nej, der er bestemt også blevet set andre udsendelser, men disse har været i 16:9 format og kørt i Dot-by-Dot mode, men der har sandsynligvis været nogle enkelte episoder er Family Guy også, som der er 4:3 - men slet ikke i samme målestok som Scrubs.

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 08:24

I langt de fleste manualer til plasma tv står der faktisk, klart og tydeligt, at man ikke må stille væsker ovenpå tv'et eller i nærheden, pga. fare for kortslutning.

Det står til gengæld ikke, at man ikke må se udsendelser i 4:3 format.

Derfor er konklusionen endnu en gang, at det faktum, at elektronik og vand ikke går i spænd, er meget kendt, hvorimod det, at se udsendelser i 4:3 format kan give burn-in, er et mindre kendt fænomen. Det er ikke engang et faktum, da det ikke er alle tv, der vil få burn-in af 4:3 udsendelser. Derfor er TS undskyldt. Vi kan lave en meget hurtig rundspørge, og se hvad folk siger.

Jeg vil vove at påstå, at hvis en eventuel sag skulle komme for retten, ville det være meget nemmere at være advokat for brugeren, der fik burn-in af at se 4:3 udsendelser, end at advokere for ham, der spildte vand ned i sit tv. 

Jeg kan godt se hvad du mener med at der ikke står noget Wacko

Jeg tror du har samme chancer for at vinde en sag omkring vand som omkring indbrænding af 4:3 format. Specielt hvis du henviser til at du ikke har læst manualen.

Side 8 under "Vigtige brugeriformationer" fra manualen til Pioneer LX5090

Advarsel her på side 53:

Bemærkning her på side 54:

Advarsel her på side 54:

Skrevet af: akas
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:15
ja det viser bare man skal holde sig fra plasmaThumbs Down

Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Nej, det viser bare at man skal læse manualen grundigt igennem før man går i gang med at bruge et nyt elektronisk produkt der indeholder så meget som et tv gør. Det er jo ikke ligefrem en lille bordlampe der er tale om her.

-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Nej, det viser bare at man skal læse manualen grundigt igennem før man går i gang med et nyt elektronisk produkt.

Jeg er faktisk enig med "akas]ja"; det kan ikke være meningen, at man som alm. forbruger skal frygte en 4:3 udsendelse pga. teknologien i et TV - det er ganske enkelt for ringe!

Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:23

Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Nej, det viser bare at man skal læse manualen grundigt igennem før man går i gang med et nyt elektronisk produkt.

Jeg er faktisk enig med "akas]ja"; det kan ikke være meningen, at man som alm. forbruger skal frygte en 4:3 udsendelse pga. teknologien i et TV - det er ganske enkelt for ringe!
Det behøver man heller ikke hvis man retter sig efter manulen der følger med et tv!

-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:35
det kan da ikke være meningen med at man ikke kan se de forskellige formater på 2.35.1 der er
der sorte bjælker for oven og forneden det er da dybt godnat at ha sådan en teknologi der ikke kan bruges uden man skal skifte format hver 5 minut for at man ikke for fejl på skærmenThumbs Down

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:38
Enten så ser man 4:3 udsendelser strukket eller også bruger man auto sidegardiner, hvis man vil være sikker på at undgå indbrændinger ved længere tids brug.

Alt sammen står i manualen...

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:39
det er da dybt godnat at det er den eneste  teknologi som bare kan vise nogenlunde korrekt billede. vil derfor man køber den.  

Skrevet af: Thomas_R
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:47

det kan da ikke være meningen med at man ikke kan se de forskellige formater på 2.35.1 der er
der sorte bjælker for oven og forneden det er da dybt godnat at ha sådan en teknologi der ikke kan bruges uden man skal skifte format hver 5 minut for at man ikke for fejl på skærmenThumbs Down
Du kan da sagtens se de forskellige formater - og nej du skal da ikke skifte format hver 5 minut ?!? Alt med måde lige som med alt andet her i livet. Du kører da vel heller ikke i 1ste' gear heletiden i bilen ? Brug den sunde fornuft.

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:51
ja det er jo ikke lige det han mener når han for burn in efter ganske kort tid nej efter min mening så er det for dårligt at man skal skifte format jævligt for at undgå det.

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

det er da dybt godnat at det er den eneste  teknologi som bare kan vise nogenlunde korrekt billede. vil derfor man køber den.  
    snak for dig selv der bliver solgt langt flere lcd og de er blevet rigtig gode  

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:54

suk

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:56

suk
   ja jeg ved godt du hører til den lille skare af dem der kun kan li plasmaThumbs Down

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 10:01
akas - ja der bliver solgt flere lcd. Det er da ikke pga. billedkvaliteten at lcd sælger flere stk. Men prøv du at gå ned i en butik og lur. 1 ud af hver 10'ende skærm er måske plasma - resten er lcd.

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af Thomas_R Thomas_R skrev:

akas - ja der bliver solgt flere lcd. Det er da ikke pga. billedkvaliteten at lcd sælger flere stk. Men prøv du at gå ned i en butik og lur. 1 ud af hver 10'ende skærm er måske plasma - resten er lcd.
ja og det siger ikke så lidt om hvad det er kunder vil have de kan jo ikke være blinde allesammenTongue

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 10:05

suk
   ja jeg ved godt du hører til den lille skare af dem der kun kan li plasmaThumbs Down

Så har du læst uhyre få af xcardman's inlæg på dette forum, hvor han netop også anbefaler LCD teknologien...

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 10:08

Oprindeligt skrevet af Thomas_R Thomas_R skrev:

ja og det siger ikke så lidt om hvad det er kunder vil have de kan jo ikke være blinde allesammenTongue
Jeg synes nu  mere det siger at folk mere går op i design og pangfarver og ikke nødvendigvis billedet.

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 10:12
ja det er så din meningTongue det er da ikke godt at du synes at plasma har et grimt design det ville jeg aldrig have stående

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 10:13
Nu handlede tråden jo om garanti ved. burnin og ikke lcd <> plasma... så har lige givet mig selv en lussing =)

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 10:20

ja det er så din meningTongue det er da ikke godt at du synes at plasma har et grimt design det ville jeg aldrig have stående
For lige at gøre denne færdig... Mange synes fx. Panasonic´s plasma er grimme og alene af den grund fravælges denne (lige som dig selv) - selvom billedet ligger i toppen af billedkvalitet. Der findes self. LG og Samsung - deres design er nok mere tiltalende for de fleste.
Og ja self. er det min mening - hvis skulle det ellers være ?...

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 10:23
jeg gir op godag man økseskaft

Skrevet af: Halsted
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 11:00
Endnu en tråd om burn-in der udvikler sig til en en omgang Plasma vs. LCD mudderkastning.
Fakta:
- Burn-in KAN forekomme på ALLE fladskærme uanset teknologi.
- Der er forskel fra panel til panel, også på Pioneers plasmaskærme, i samme model og enkelte skærme kan være mere modtagelige over for burn-in end andre.

Jeg har selv en KRP-500 og har brugt den lige fra starten til lige hvad der passer mig i hundredvis af timer, 4:3, 16:9, 2:35.1, 2:40.1 - ja selv PC brug til surfing osv. uden overhovedet at skænke Retention eller Burn-in en tanke. Der har ikke været SKYGGEN af noget som helst. Så drop fordommene om at Plasma ikke kan bruges.
Man kan være uheldig og få en skærm der er været mere modtagelig over for burn-in ligesom trådstarter og det er surt. Men derfra og så fravælge Plasma pga. et par brugere herinde har fået burn-in er ganske enkelt tåbeligt.

/Halsted 

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af Halsted Halsted skrev:

Der er forskel fra panel til panel, også på Pioneers plasmaskærme, i samme model og enkelte skærme kan være mere modtagelige over for burn-in end andre.
Er det noget du tror eller noget du har faktuel viden om?
(andre må meget gerne byde ind her)

Hvis vi nu siger, at man har været uheldig (1 ud af 10000?) at få en skrøbelig skærm, kan  brug af break-in DVD så reducere risikoen burn in?

-------------
Kuro

Skrevet af: Ghidora
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 12:27
Ja det er jo derfor den findes???

-------------
Panasonic G20 50" Plasma
Sony PS3 Slim 320 GB
AVI ADM 9.1T Hvid

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 12:33
Ja, OK, Halsted, du skriver faktisk "Fakta" ...

Kan du ikke uddybe ... hvad er det der gør enkelte skærme følsomme?

Og kan man gøre andet end at "zoome" eller tage chancen?

-------------
Kuro

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Ghidora Ghidora skrev:

Ja det er jo derfor den findes???
Flere erfarne plasmabrugere fra dette forum, har belært mig om brug af break-in DVD er spild af strøm og kun historisk betinget.

Dette til trods har jeg dog valgt ikke at følge disse råd.

-------------
Kuro

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 13:14

At der bliver solgt langt flere LCD tv har ikke nødvendigvis noget at gøre med at de er blevet bedre. De kan fås i mindre størrelser (mange er bange for 'store' tv) og er generelt også blevet uhyrligt billige.

Selvfølgelig skal man ikke holde sig fra plasma-tv fordi én eller to brugere muligvis har fået burn-in. Jeg behandler mit plasma-tv som et tv der skal bruges til lidt af hvert, og det har jeg gjort i et år, helt uden problemer. Præcis som jeg gjorde med de tre andre plasma-tv jeg har haft. Husk på, at det jo kun er dem med problemer der skriver om det på forummet. For hver bruger der klager over lidt retention er der 50 eller 100 der bare nyder deres plasma-tv.

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 13:19

Er det noget du tror eller noget du har faktuel viden om?

Det er et ufravigeligt faktum at panelerne er forskellige. Den samme kalibrering kan ikke bruges på flere forskellige skærmen, netop fordi panelet er anderledes, og skal indstilles derefter. Det er ikke usandsynligt derfor at gå ud fra, at indbrændingsresistensegenskaberne kan være forskellige fra tv til tv. Ellers ville vi jo ikke sidde her og diskutere én eller to brugere med måske burn-in, mens 200 andre brugere bruger deres plasma-tv præcis som det passer dem, uden problemer.

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det er ikke usandsynligt derfor at gå ud fra, at indbrændingsresistensegenskaberne kan være forskellige fra tv til tv.

"Gå ud fra" og "kan være" ... du/I har sikkert ret, men det ville være rart om antagelserne kunne understøttes af en god forklaring, som forhåbentlig kunne være med til at afdække idéer til løsninger og forebyggelse.

-------------
Kuro

Skrevet af: Halsted
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 14:47
Er på arbejde, og kan derfor ikke svare så hurtigt.

Jeg er af samme holdning som Naiera, beklager at jeg skrev fakta hvad det angår. Det er forkert. Jeg går faktisk ud fra det. Det må IMO være forklaringen - ellers må de herrer Otto eller Bantam gerne bidrage her og give en bedre videnskabelig forklaring på sagen Smile

/Halsted

Skrevet af: Tech2010
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 14:51
Jeg har en ven, som netop har fået burn-in på hans KRP-500A. Han havde slået orbiter fra, og spillet en masse FIFA 10, hvorefter FIFA.com logoet og EA SPORTS logoet er brændt fast i hvert sit hjørne. Han har kørt Videomønster, som er integreret i 6 timer.

Var forbi ham i dag, og så disse burn-ins som han havde fået. Jeg anbefalede ham, at sætte skærmen på et analog kanal med sne, som han kunne lade køre i et par døgn. Det var ikke svært at finde en kanal med sne, men selve sneen var meget ujævnt nogle steder. Forstås på den måde for hver gang man går 6 tommer vandret, så er der nogle sne linjer som går hele vejen op lodret.

Sådan så det ud på alle hans sne kanaler.

Hans spørgsmål var så om det ikke også kunne give burn-in, da disse linjer ikke køre over hele skærmen, men er nærmest fordelt visse steder. Jeg sagde nej, men kunne ikke give nogen rigtig god forklaring på det. Confused

Hvad siger I?

Skrevet den: 19-April-2010 kl. 14:55
forstå faktisk ikke nogen slå orbiter fra, når den sat til standard
det er jo netop en sikkerhed, ingen slå vil en airbag fra i sin bil.
havde faktisk ikke tænkt på den funktion, før nogen skrev om den her.
samt den har ikke nogen indfyldelse på billedekvaliteten

Skrevet af: Tech2010
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 15:04

Fuldstændig enig med dig.

Nu skal jeg bare lige kunne give min ven en forklaring omkring det med ujævn/linjer sne. Confused

Skrevet af: OFF
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af Tech2010 Tech2010 skrev:

Fuldstændig enig med dig.

Nu skal jeg bare lige kunne give min ven en forklaring omkring det med ujævn/linjer sne. Confused

Bare prøv at se hvormange der kører uden sikkerhedssele, eller for stærkt, eller......

Skrevet af: amorbavian
Skrevet den: 20-April-2010 kl. 13:52

@Allan Olesen

Jeg har samme opfattelse, som du beskriver paa side 3. Eftersom det er ret betydelig info INDEN koebet, saa er det ikke nok at det staar i vejledningen. Allan skrev:

"Hvad der står af anvendelsesbegrænsninger i en manual, som man først har fået udleveret efter indgåelse af købsaftalen, er som udgangspunkt ligegyldigt, hvis disse begrænsninger strider mod, hvad en køber med rimelighed bør kunne forvente.

Tænk, hvis du køber en ny bil og efter leveringen opdager, at manualen advarer mod kørsel i solskin.

Så diskussionen bør tage udgangspunkt i, om en køber med rimelighed bør kunne forvente, at han kan se 4:3-udsendelser i korrekt aspect ratio uden at skade TV'et."

Jeg har ogsaa proevet at bruge den forklaring over for et Pana-Center, men de/deres vaerksted ville ikke koebe den.
Og hvad staa man saa med? En sag for et klagenaevn...og det orker jeg ikke..

Jeg har en PZ85, som lider af retention og har altid gjort det. Vi snakker om sekunder med et 4:3 billede (uanset farve paa bjaelkerne) og retentionen er der...lidt nederen naar man bagefter skal se en 2.35:1 film, at man kan se hvor 4:3 bjaelkerne var.

Jeg har ogsaa en formodning om, at mange flere skaerme har retention, men folk er uvidne om det, da de ikke kigger godt nok efter - jeg har moedt flere, der har forbandet mig, efter jeg viste dem retentionen paa deres skaerme.
Flere af mine venner samt frue kunne hellere ikke se det paa min skaerm..

PS.

Uddrag fra vejledningen til min nye BMW:

"Bilen kan ikke komme paa en hastighed over 100 km/t i vaadt foere."LOL

-------------

BORING!

Print side | Luk vindue