infocus x10 vs BenqW6000
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79488
Udskrevet den: 10-Januar-2025 kl. 05:10
Emne: infocus x10 vs BenqW6000
Skrevet af: skyeagle
Emne: infocus x10 vs BenqW6000
Skrevet den: 18-April-2010 kl. 23:28
Hej.
Jeg har allerede en X10 som jeg egenlig gør det ok godt, men jeg kunne godt tænke mig gå skridtet lidt videre med en bedre projektor
Men får jeg en bedre Projektor i BenQw6000? jeg har ikke set den endnu men skal snart se den i aktion så glæder mig selvfølgelig til det, men mener i det værd ofre penge på en w6000 kontra x10 som jeg har nu ??
Eller hvad vil i hellere anbefale til omkring 15-18000 kr. projektoren skal bruges til film og spil/ps3
mvh Kim
|
Svar:
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 00:31
En Panasonic PT4000AE importeret fra USA via ShopUSA (de tager sig af told, moms og fragt til dig i DK for et beskedent beløb)
Den koster 13k incl. alle omkostninger. Den koster over 20k i Danmark, og den leverer et ganske fint billede - søg evt. på den, da den har været omtalt i et par tråde. Jeg ville gerne selv have den hvis ikke det var fordi jeg har et TV..
|
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 00:45
Anima tak for dit svar , den ser god ud, og jeg ved panasonic laver gode projekter da min bror havde sådan en på et tidspunkt, men jeg får prisen på shopusa til 15.573 kr , og så kommer forsendelse sikkert også, og så er det en Lcd projektor og min x10 er DLP, ved dog ikke så meget hvad der er bedst.
tak for rådet og inputtet
mvh kim
|
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 01:15
skyeagle skrev:
Anima tak for dit svar , den ser god ud, og jeg ved panasonic laver gode projekter da min bror havde sådan en på et tidspunkt, men jeg får prisen på shopusa til 15.573 kr , og så kommer forsendelse sikkert også, og så er det en Lcd projektor og min x10 er DLP, ved dog ikke så meget hvad der er bedst.
tak for rådet og inputtet
mvh kim |
Jeg tror DLP kontra LCD er nogenlunde samme "religionskrig" som LCD / Plasma på TV fronten.
Der er for og imod. LCD "larmer" ikke så meget, DLP skulle have bedre farver, dybte, sort, kontrast, og ved pæreskift er DLP dyrere,men her får man i nogle (måske alle) tilfælde også nye farvehjul,hvilket ikke ikke er tilfælde med LCD.
Personlig er jeg klart til DLP, men det kræver en rimelig investering for at få støjniveauet ned.
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 01:19
Skyum skrev:
Jeg tror DLP kontra LCD er nogenlunde samme "religionskrig" som LCD / Plasma på TV fronten.
Der er for og imod. LCD "larmer" ikke så meget, DLP skulle have bedre farver, dybte, sort, kontrast, og ved pæreskift er DLP dyrere,men her får man i nogle (måske alle) tilfælde også nye farvehjul,hvilket ikke ikke er tilfælde med LCD.
Personlig er jeg klart til DLP, men det kræver en rimelig investering for at få støjniveauet ned. |
Tak for svaret , jeg er også mere til DLP af det jeg har set og har som sagt en infocus x10 selv , men synes den larmer meget er og meget stor og klodset , ville gerne have det lidt bedre , men benqw6000 larmer vist også ret meget , ellers skulle man have en Optoma HD82 med kun 22 dB , men den koster også 20 kg.
mvh Kim
|
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 01:25
skyeagle skrev:
Skyum skrev:
Personlig er jeg klart til DLP, men det kræver en rimelig investering for at få støjniveauet ned. |
Tak for svaret , jeg er også mere til DLP af det jeg har set og har som sagt en infocus x10 selv , men synes den larmer meget er og meget stor og klodset , ville gerne have det lidt bedre , men benqw6000 larmer vist også ret meget , ellers skulle man have en Optoma HD82 med kun 22 dB , men den koster også 20 kg.
mvh Kim |
Hej Kim
Ja,hvis du kan finde en Optoma HD kører det Den ser super god og støjsvag
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:15
Skyum skrev:
|
Jeg ved ikke helt hvor du har dén information fra, jeg har aldrig hørt om tilfælde hvor man skifter farvehjul fordi man skifter lampe. Og priserne er ikke generelt anderledes end for LCD, ofte er det den samme lampe. En lampe til BenQ W6000 koster svjh vejl. 2900,-, hvilket er på niveau med de typiske priser for LCD'erne (begge kan givetvis findes billigere i praksis).
Men ellers er det rigtigt at LCD mod DLP til dels er en religionskrig, dog vil jeg sige at de fleste af fordelene ved DLP har med billedkvalitet at gøre, mens de fleste af fordelene ved LCD har med praktiske forhold at gøre. Derfor er det langt hen ad vejen et spørgsmål om hvorvidt man vil "ofre" lidt af de praktiske fordele for at få bedre billede.
Jeg ser en udpræget tendens blandt såvel fagfolk som brugere, der går på at jo mere man forstår om billedkvalitet generelt, jo større er tendensen til at man foretrækker DLP, og samtidig er der en tendens til at folk der har haft en (god) DLP én gang, sjældent skifter teknologi. Dén statistik tæller iøvrigt også mig selv, jeg har tidligere været stor fortaler for LCD frem for DLP, måske også delvist fordi billige DLP dengang var væsentligt ringere end billige DLP i dag (men det samme kan siges om LCD). Men i dag indrømmer jeg blankt at være DLP fanboy
Det er generelt sådan at de fordele DLP generelt har billedmæssigt, er nogle der er knapt så åbenlyse ved første øjekast, og derfor negligeres lidt, mens de vinder over tid. Det er svært at forklare eller demonstrere hvorfor f.eks. ensartet farve over hele billedet er vigtigt, men har man først haft en projektor der er helt ensartet i hele billedet, så bliver man meget mere følsom overfor projektorer der ikke er det (og så kan man snakke inorganisk LCD hele dagen, jeg har ikke set en LCD uden farveskift hen over billedet). DLP vinder bare i længden.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:16
skyeagle skrev:
mvh Kim |
Der er _stor_ forskel på støjen fra en X10 og en W6000.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 09:47
AV Precision skrev:
Skyum skrev:
|
Jeg ved ikke helt hvor du har dén information fra, jeg har aldrig hørt om tilfælde hvor man skifter farvehjul fordi man skifter lampe. Og priserne er ikke generelt anderledes end for LCD, ofte er det den samme lampe. En lampe til BenQ W6000 koster svjh vejl. 2900,-, hvilket er på niveau med de typiske priser for LCD'erne (begge kan givetvis findes billigere i praksis).
Men ellers er det rigtigt at LCD mod DLP til dels er en religionskrig, dog vil jeg sige at de fleste af fordelene ved DLP har med billedkvalitet at gøre, mens de fleste af fordelene ved LCD har med praktiske forhold at gøre. Derfor er det langt hen ad vejen et spørgsmål om hvorvidt man vil "ofre" lidt af de praktiske fordele for at få bedre billede.
Jeg ser en udpræget tendens blandt såvel fagfolk som brugere, der går på at jo mere man forstår om billedkvalitet generelt, jo større er tendensen til at man foretrækker DLP, og samtidig er der en tendens til at folk der har haft en (god) DLP én gang, sjældent skifter teknologi. Dén statistik tæller iøvrigt også mig selv, jeg har tidligere været stor fortaler for LCD frem for DLP, måske også delvist fordi billige DLP dengang var væsentligt ringere end billige DLP i dag (men det samme kan siges om LCD). Men i dag indrømmer jeg blankt at være DLP fanboy
Det er generelt sådan at de fordele DLP generelt har billedmæssigt, er nogle der er knapt så åbenlyse ved første øjekast, og derfor negligeres lidt, mens de vinder over tid. Det er svært at forklare eller demonstrere hvorfor f.eks. ensartet farve over hele billedet er vigtigt, men har man først haft en projektor der er helt ensartet i hele billedet, så bliver man meget mere følsom overfor projektorer der ikke er det (og så kan man snakke inorganisk LCD hele dagen, jeg har ikke set en LCD uden farveskift hen over billedet). DLP vinder bare i længden. |
Hej Otto
Tak for din korrektion af min opfattelse Endnu et eksmpel på at man ikke skal tro,men vide....
Jeg kan ikke huske hvor jeg har fået denne information fra,men tydeligvis fra en jeg mente var overbevisende nok til at jeg ikke har betvivlet dette,og ja faktisk har jeg videregivet denne fejlinformation...
I øvrigt fik jeg selv samme oplevelse mht. farver da jeg valgte min projektor, og det endda uden at have sat budgettet særligt højt.
Mange beskriver eks."lensshift" som et must, men som jeg ser det er det da bestemt ikke alle der har brug for denne feature, hvor imod støjniveauet er et vigtigt punkt, for mit vedkommende dog ikke vigtigere end billede-kvaliteten, og måske netop pga. mit valgt af DLP, har min projektor overtaget/aflastet mit tv langt mere end jeg havde forudset
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 10:34
Men ulempe med 1 chip DLP er vel løst med LED lampe som også skulle være næste 100% farve ægte, men de koste jo også en formue lige for tid (ny teknologi = høj pris )
Ellers kan man vende den og spørge, Otto hvad ville du anbefale til omkring 15-18.000 kr. (måske skal man lige op omkring de 20.000 kr.) for en DLP projektoren
Et problem hvis man ønsker en top klasse DLP projektoren (med 3 DLP chip) er prisen, et ex. en JVC LCD koste 70.000 kr. og hvis man skal havde en tilsvare en i DLP så koste den 250.000 kr.
Grund til de høje prise for kvalitets DLP projektoren er prisen på DLP Chip, der er vel kun er en producent på verdensplan der lave DLP Chip (monopol), og det skulle værre Texas Instrument, og de ved så god hvad de skal havde for den, ville gerne se at prisen på 3 Chip DLP komme med i plan med tilsvare LCD.
|
Skrevet den: 19-April-2010 kl. 16:35
rart med lidt debat og svar fra jer herinde , takker for det.
Otto hvad mener du med støjen mellem x10 og w6000? ligesom et billede måske (kamera?) og er støjen mere udbredt i x10 end i w6000? så du mener jeg får en meget bedre maskine i den w6000 ? eller hvad vil du anbefale mig at købe til mit budget?
Jeg har inden jeg oprettet mig flugt lidt med herinde og jeg ved du virkelig ved hvad du taler om, og det betyder meget for mig tak.
mvh Kim
|
Skrevet af: pinkfloydhomer
Skrevet den: 20-April-2010 kl. 03:25
AV Precision skrev:
Det er generelt sådan at de fordele DLP generelt har billedmæssigt, er nogle der er knapt så åbenlyse ved første øjekast, og derfor negligeres lidt, mens de vinder over tid. Det er svært at forklare eller demonstrere hvorfor f.eks. ensartet farve over hele billedet er vigtigt, men har man først haft en projektor der er helt ensartet i hele billedet, så bliver man meget mere følsom overfor projektorer der ikke er det (og så kan man snakke inorganisk LCD hele dagen, jeg har ikke set en LCD uden farveskift hen over billedet). DLP vinder bare i længden. |
Og hvor meget skal man så slippe for at få en DLP-projektor der kan konkurrere med AE4000 på støj, lens shift, manglende rainbows osv. og så selvfølgelig billedkvalitet?
Jeg ville nok kunne leve med lidt mere støj end AE4000 (jeg har en Sanyo Z3 nu, og det skal helst ikke støje meget mere end det). Jeg ville også godt kunne leve uden helt vild lens shift i begge retninger, men min installation er rimeligt fast (ca 3 meter mellem projektor og lærred (77"), projektor er ca 40 cm fra loftet, lærredet har 90 cm dropdown osv.) så nogle justeringsmuligheder skal der være. Rainbows skal der være ret lav sandsynlighed for at kunne se.
Jeg skal ikke nødvendigvis købe nu, men jeg er nysgerrig efter at vide om det overhovedet kan lade sig gøre, og for hvor meget.
|
Skrevet den: 20-April-2010 kl. 07:48
Startrek skrev:
Men ulempe med 1 chip DLP er vel løst med LCD lampe som også skulle være næste 100% farve ægte, men de koste jo også en formue lige for tid (ny teknologi = høj pris ) |
LED, ikke LCD.
Startrek skrev:
Ellers kan man vende den og spørge, Otto hvad ville du anbefale til omkring 15-18.000 kr. (måske skal man lige op omkring de 20.000 kr.) for en DLP projektoren |
W6000 plus kalibrering. Den er ikke meget værd uden, men på den anden side, det er der ikke noget i den prisklasse der er.
Startrek skrev:
Et problem hvis man ønsker en top klasse DLP projektoren (med 3 DLP chip) er prisen, et ex. en JVC LCD koste 70.000 kr. og hvis man skal havde en tilsvare en i DLP så koste den 250.000 kr. |
Der er en væsentlig fejl i den antagelse. En 3-chip DLP er _langt_ over 3-chip LCOS på en række punkter, bl.a. lysstyrke. 1-chip DLP har nogle ulemper overfor 3-chip LCOS, men har også fordele. Derfor er det ikke fair at sige at man skal sammenligne 3-chip LCOS direkte med 3-chip DLP. Jeg har lavet flere sammenligninger af 1-chip DLP mod 3-chip LCOS, hvor flertallet foretrak 1-chip DLP.
Startrek skrev:
Grund til de høje prise for kvalitets DLP projektoren er prisen på DLP Chip, der er vel kun er en producent på verdensplan der lave DLP Chip (monopol), og det skulle værre Texas Instrument, og de ved så god hvad de skal havde for den, ville gerne se at prisen på 3 Chip DLP komme med i plan med tilsvare LCD.
|
Det kommer det aldrig, og det er fordi det slet ikke er DLP chippene der er den dyre del af en 3-chip DLP. Selve konstruktionen af optikken er dyr, da man ikke arbejder med polariseret lys er det en helt anden optisk konstruktion. Det er så heller ikke nødvendigt, dét man vil se inden for relativt kort tid er at LED baseret single-chip DLP kommer ned i pris, og det er dér den hellige gral inden for projektion ligger, ikke i 3-chip DLP.
Det er korrekt at DC3 og især DC4 chips koster nogle penge, men det er ikke dét der er den reelle årsag til at priserne er høje. DC2 er lige så billigt som LCD, og DC3 er lige så billigt som de billigste LCOS. DC4 er dyrt, ja, men det er de GODE LCOS chips også, da LCOS varierer fra chip til chip kvalitetsmæssigt, bruger de dyrere LCOS projektorer 1. sorterings chips, de billigere bruger 2. sortering. Det er naturligvis dyrere at få 1. sortering end 2. sortering. Alt i alt, så er det ikke fair at sige at DLP er dyrt (du kan få 1080P DLP for under 10.000,-), men ligesom med alt andet, så fås det i forskellige kvaliteter.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 20-April-2010 kl. 07:49
skyeagle skrev:
rart med lidt debat og svar fra jer herinde , takker for det.
Otto hvad mener du med støjen mellem x10 og w6000? ligesom et billede måske (kamera?) |
Ikke forstået? Jeg taler om driftsstøjen, altså lyd - det gjorde du måske ikke?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 20-April-2010 kl. 08:10
pinkfloydhomer skrev:
Og hvor meget skal man så slippe for at få en DLP-projektor der kan konkurrere med AE4000 på støj, lens shift, manglende rainbows osv. og så selvfølgelig billedkvalitet? |
Det er dét jeg siger, der vil altid være tale om fordele og ulemper når det er helt forskellige teknologier. SLET INGEN regnbuer med en DLP er dyrt, men meget få har problemer med regnbuer på f.eks. W6000, eller den gamle W5000. Nogle har, men til gengæld får du efter min ydmyge mening klart bedre billede end AE4000, der efter min mening er overvurderet (ligesom de øvrige LCD'er iøvrigt). Så kan man sådan set hoste op med så mange positive anmeldelser man vil, det er nu engang min mening. Hvis du vil skifte til DLP inden for den prisramme, så _skal_ du affinde dig med at du får et par nye ulemper, til gengæld får du også nogle nye fordele. Blandt andet en langt højere billedkvalitet efter kalibrering. Hvad anmeldelserne så end måtte sige, så er min oplevelse at hvis man vil udnytte AE4000's kalibrerings-egenskaber til at opnå en korrekt farvegengivelse og gamma, så stjæler man så meget lys fra den at alt over 70" giver et mat billede, selv på en hvid dug. Alt er relativt, der vil være mere lys end på din Z3, men noget man erfarer ved at arbejde med high-end projektorer, er at lysstyrke er undervurderet. Alle snakker om sort, hemmeligheden bag at flytte billedkvaliteten fra et OK billede til et GODT billede, er at kunne lave lys nok samtidig med en god farvegengivelse. Det er selvfølgelig rart at gøre dét samtidig med god sort, men det koster knapper - og når man først oplever det "smæk" der er i billedet når lysstyrken er som den skal være, så tilgiver man hurtigt sort-niveauet.
Et godt eksempel på dette var den opstilling jeg havde på Lissau's stand på KT Radio messen i efteråret. Her havde jeg en _meget_ lysstærk projektor fra Sanyo's pro-afdeling, og lavede et 3 meter bredt billede med lysstyrke der svarer til en Panasonic plasma i biograf-mode. Det sjove var ikke så meget at folk var imponerede, det sjove var at utroligt mange roste sort-niveauet - fra en projektor med 2000:1 kontrast, i et ikke-mørklagt rum med hvide vægge. Sort-niveauet var _elendigt_, men i alt andet end helt mørke scener opfattede folk det som fremragende sort, i en grad så de fremhævede dette setups største svaghed, som dét de fandt mest imponerende!
Problemet er at mange aldrig har set et (projektor) billede hvor farverne er tilnærmelsesvist korrekte, og lysstyrken samtidig er høj nok. Derfor tror de at de er tilfredse med dén lysstyrke der er i en billig LCD. Mange har været meget imponerede over de opstillinger jeg har lavet, med dyrt såvel som billigt udstyr. Jeg har også haft enkelte demonstrationer (typisk af udstyr jeg ikke selv har valgt) hvor reaktionen ikke har været så overvældende. Der er to fællestræk i de opstillinger hvor folk har været imponerede: Tilnærmelsesvist korrekt farvegengivelse, og mindst 12 footLamberts lysstyrke. Godt sortniveau har derimod ikke været en nødvendighed for at imponere folk. Det synes jeg er tankevækkende.
Dét der gør det svært at vælge projektor, især i de "lavere" prisklasser hvor ret få demonstrerer projektorerne så man kan se dem (og dem der gør kan som regel ikke finde ud af at sætte dem op), er at anmeldelserne får utroligt meget vægt. Og fakta er desværre at flertallet af de anmeldelser man læser, også ganske grundige af slagsen, ganske enkelt ikke har noget begreb om hvad god billedkvalitet er. Langt de fleste anmeldelser af "billige" projektorer er skrevet af folk der tærsker rundt i alle de billige modeller, og forsøger at holde dem op mod hinanden, uden nogensinde at se en _rigtig_ projektor i action. Og når de endelig får en demonstration, så forstår de ikke hvad det var der gjorde dén bedre end en 15.000,-s projektor, for det var som regel ikke dem selv der satte den op. Når jeg kan være "lidt" arrogant og provokerende i dén udtalelse, så er det ganske enkelt fordi jeg kan genkende mig selv i mange af de anmeldere. Jeg udtalte engang at jeg ikke så noget væsentligt behov for at have bedre billede end dét man kunne få fra en Sanyo Z4. Lidt senere udtalte jeg så det samme om Sony VW100. Jeg kan kun sige: Alle kan blive klogere.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 20-April-2010 kl. 08:13
Iøvrigt vil jeg gerne lige tilføje til ovenstående, for at det ikke bare skal lyde som en forhandler der kritiserer konkurrerende produkter: Jeg har et certifikat liggende i skuffen på at jeg er autoriseret Panasonic forhandler.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 20-April-2010 kl. 15:52
Hvor ligger JVC's projektorer så henne? Kan deres D-ILA panel følge med de bedst DLP-projektorer?
------------- Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
Skrevet den: 20-April-2010 kl. 16:01
Man skylde sig selv at se Sim2 CX3 1080 (3xDLP) projektor til ca. 250.000 kr. Så blive alle andre projektor ligegyldig, ja selve en tur i Biografer blive kedelig
Og der skal vel to til 3D, hvis Sim2 komme med en form for 3D bokse til deres projektor
|
Skrevet den: 20-April-2010 kl. 16:35
Otte jeg misforstået så , troede støj var ligeosm et digitalt kamera ( kamera mand her) hvor støj jo er noget helt andet.
Men jeg er med nu, altså driftlyden kan man vel sige, hvad mener du så forskelligen er mellem x10 og benQ6000 i støj?` BenQ6000 skulle larme mere 32dB , frem for x10 med dens 30dB , eller er det forkert?
Vil du så anbefale mig i skifte min X10 ud med en benQw6000?`
mvh Kim
|
Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 20-April-2010 kl. 16:50
Nu det handler om støj, så vil jeg mene at man skal tage de opgivne støjtal med et stort gran salt. Jeg har en Optoma HD65 hvor producenten påstår at den støjer med 29 dB, hvordan de har målt dette er mig en gåde. Jeg har målt min egen i ca en meters afstand, og der lå det på 40-45 dB. Målingen blev lavet med en nylig kalibreret Bruel&Kjær 2240 håndholdt lydmåler. Selv med en A-vægtning og frit-felt kan vil aldrig kunne blive så lavt som 29 dB.
Jeg overvejer selv at skifte til fx en BenQ6000, men det kunne da være rart med mindre støj. Har kortvarigt lyttet til en opstilling i hifi-klubben, og umiddelbart virkede den til at støje noget mindre.
Kender nogen her til en troværdig kilde hvad angår støjtal for forskellige projektorer?
Ellers kunne jeg godt overtales til at tage omtalte lydmåler med forbi hifiklubben
|
Skrevet den: 20-April-2010 kl. 22:49
interessant det med støjen , jeg har ingen anelse om hvor meget min x10 i virkeligheden støjer , men den larmer da noget , men overdøver det med fed/høj lyd når man ser film
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 20-April-2010 kl. 23:12
Jeg tror man skal se det fra to sider, for under film kan det jo være ligegyldigt om den støjer 20 db eller 30 db - man har altid lydniveauet noget kun højere end dét.
Dog ser jeg LCD som en klar fordel når man snakker om praktisk anvendelse til at se digitalt tv - her bliver jeg enormt irriteret hvis der er en blæserstøj eller mekanisk støj (Harddisk, DVD/BD drev). Her vil en støjsvag projektor være guf. Det kommer selvfølgelig også an på om man har mulighed for at lave en "hushbox". I så fald kan man jo smide en F16 i stuen uden det vil direkte genere.
|
Skrevet af: joeytribbiani
Skrevet den: 20-April-2010 kl. 23:38
opzouten skrev:
Nu det handler om støj, så vil jeg mene at man skal tage de opgivne støjtal med et stort gran salt. Jeg har en Optoma HD65 hvor producenten påstår at den støjer med 29 dB, hvordan de har målt dette er mig en gåde. Jeg har målt min egen i ca en meters afstand, og der lå det på 40-45 dB. Målingen blev lavet med en nylig kalibreret Bruel&Kjær 2240 håndholdt lydmåler. Selv med en A-vægtning og frit-felt kan vil aldrig kunne blive så lavt som 29 dB.
Jeg overvejer selv at skifte til fx en BenQ6000, men det kunne da være rart med mindre støj. Har kortvarigt lyttet til en opstilling i hifi-klubben, og umiddelbart virkede den til at støje noget mindre.
Kender nogen her til en troværdig kilde hvad angår støjtal for forskellige projektorer?
Ellers kunne jeg godt overtales til at tage omtalte lydmåler med forbi hifiklubben |
Jeg har også en HD65, synes bestemt ikke den larmer særlig meget. Jeg solgte min X10 netop pga støj (32 db) og min optoma larmer væsentlig mindre,og har en mere behagelig lyd. Så jeg tænker at der måske er noget i vejen med din optoma siden du har målt den til 40 db?
------------- 90" Kingpin - Optoma HD65 - Onkyo 605 - Podspeakers 5.1 - Popcorn Hour - PS3 - 42" phillips plasma
|
Skrevet den: 21-April-2010 kl. 00:38
Joeytribiani er din HD65 meget bedre billede mæssigt end x10? tænker ikke på støjen her.
|
Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 21-April-2010 kl. 10:40
Nu er 40 dB heller ikke voldsomt meget, men nok til at man kan høre det i stille passager. Har hverken hørt eller målt en X10'er så kan ikke sige hvad den støjer med. Men er sikker på at de tal producenterne opgiver er alt for lave. Hvis de virkelig støjede under 30 dB ville der formentlig ikke være nogen der spekulerede på det.
Vil smutte forbi hifi-klubben ved lejlighed og måle et par projektorer, så der er noget at sammenligne med.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 21-April-2010 kl. 11:30
JVC projektorerne er virkelig støjsvage. Dem bemærker man slet ik, selv ik i stille passager i filmen. Så betyder det virkelig meget for en, så skulle man måske ta et kig på dem.
|
Skrevet den: 21-April-2010 kl. 16:40
Leviathan.jk skrev:
Hvor ligger JVC's projektorer så henne? Kan deres D-ILA panel følge med de bedst DLP-projektorer? |
DILA er JVC's version af LCOS. Det er klart min favorit inden for ikke-DLP projektorer, men at sammenligne med "de bedste" DLP-projektorer er helt skævt. Men så er der jo også en væsentlig prisforskel - sammenligner du med de bedste DLP-projektorer i samme prisklasse, så er det, som jeg nævnte, et spørgsmål om fordele og ulemper, den ene er ikke bare konsekvent bedre end den anden. Men personligt har jeg en præference for DLP, også hvis vi sammenligner inden for samme prisklasse.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 21-April-2010 kl. 16:43
AV Precision skrev:
Leviathan.jk skrev:
Hvor ligger JVC's projektorer så henne? Kan deres D-ILA panel følge med de bedst DLP-projektorer? |
DILA er JVC's version af LCOS. Det er klart min favorit inden for ikke-DLP projektorer, men at sammenligne med "de bedste" DLP-projektorer er helt skævt. Men så er der jo også en væsentlig prisforskel - sammenligner du med de bedste DLP-projektorer i samme prisklasse, så er det, som jeg nævnte, et spørgsmål om fordele og ulemper, den ene er ikke bare konsekvent bedre end den anden. Men personligt har jeg en præference for DLP, også hvis vi sammenligner inden for samme prisklasse. |
Otto, Kan du komme med en ide, om en 1 chip, der ikke lide af regnbueeffekt og så ikke støjer mere en LCD, og ligge i prisklasse fra 20-40.000 kr.
|
Skrevet af: s0ad
Skrevet den: 21-April-2010 kl. 17:59
Mit bud ville være en Optoma HD82.
|
Skrevet af: joeytribbiani
Skrevet den: 21-April-2010 kl. 21:56
skyeagle skrev:
Joeytribiani er din HD65 meget bedre billede mæssigt end x10? tænker ikke på støjen her. |
Nej slet ikke. X10 er klart bedre. Dog er den meget stor og klodset, og ikke særlig flexible. Dvs den kan ikke lave særlig stort billede i mindre rum. Men billede er klar bedre end HD65.
Jeg har dog lidt problemer med at stille min HD65 100% skarpt. Det er som om at den enten er lidt uskarp i bunden eller toppen af billede, bla. undertekster.. Det er nok også en af grundende til at jeg synes bedre om billede på X10.
Jeg var nede i HIFI klubben for jeg fik demonsteret begge maskiner. I første omgang købte jeg X10, så jeg synes billedet var en lille smule pænere(ikke meget) Men pga larmen solgte jeg igen efter 300 timer og købte en brugt HD65 for 2500,- Men synes altså ikke min HD65 står lige så godt som den i HIFI klubben. Kræver nok at jeg bruger lidt mere tid på at finpudse den.
Er der forresten nogen der kan anbefale et godt stilbillede til at indstille fokus og skarphed på min HD65?
------------- 90" Kingpin - Optoma HD65 - Onkyo 605 - Podspeakers 5.1 - Popcorn Hour - PS3 - 42" phillips plasma
|
Skrevet den: 21-April-2010 kl. 21:57
ja den ville være lækker , men koster jo også en del må man sige.
|
Skrevet den: 21-April-2010 kl. 22:46
joeytribbiani skrev:
skyeagle skrev:
Joeytribiani er din HD65 meget bedre billede mæssigt end x10? tænker ikke på støjen her. |
Nej slet ikke. X10 er klart bedre. Dog er den meget stor og klodset, og ikke særlig flexible. Dvs den kan ikke lave særlig stort billede i mindre rum. Men billede er klar bedre end HD65.
Jeg har dog lidt problemer med at stille min HD65 100% skarpt. Det er som om at den enten er lidt uskarp i bunden eller toppen af billede, bla. undertekster.. Det er nok også en af grundende til at jeg synes bedre om billede på X10.
Jeg var nede i HIFI klubben for jeg fik demonsteret begge maskiner. I første omgang købte jeg X10, så jeg synes billedet var en lille smule pænere(ikke meget) Men pga larmen solgte jeg igen efter 300 timer og købte en brugt HD65 for 2500,- Men synes altså ikke min HD65 står lige så godt som den i HIFI klubben. Kræver nok at jeg bruger lidt mere tid på at finpudse den.
Er der forresten nogen der kan anbefale et godt stilbillede til at indstille fokus og skarphed på min HD65?
|
okay jeg bliver hele tiden klogere , men tak for dit svar
|
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 21:34
Otto du svaret aldrig
|
Skrevet den: 25-April-2010 kl. 10:45
skyeagle skrev:
Otto du svaret aldrig |
På hvad?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 25-April-2010 kl. 17:59
CITAT SKyeagle
Otte jeg har misforstået så , troede støj var ligeosm et digitalt kamera ( kamera mand her) hvor støj jo er noget helt andet.
Men jeg er med nu, altså driftlyden kan man vel sige, hvad mener du så forskelligen er mellem x10 og benQ6000 i støj?` BenQ6000 skulle larme mere 32dB , frem for x10 med dens 30dB , eller er det forkert?
Vil du så anbefale mig i skifte min X10 ud med en benQw6000?`
mvh Kim
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Otto på overstående, du er jo proff Projektor mand så et svar fra dig vægter meget tak.
|
Skrevet den: 30-April-2010 kl. 19:43
det ville du ikke svare på vist.
nå finder nok ud af det alligevel så lukker den her.
mvh kim.
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 00:44
Jeg følger ikke lige så meget med i øjeblikket som jeg plejer, det var ikke for at undgå at svare... dB opgivelserne er generelt svære at bruge til ret meget i praksis, det er ret forskelligt hvordan forskellige producenter måler, og selve lyden kan være forskellig fra apparat til apparat, og derved mere eller mindre generende. Jeg oplever X10 som noget mere støjende i praksis end W6000, jeg har slet ikke haft kigget på tallene. Dem er jeg holdt op med at gå op i, fordi der ofte er så lidt sammenhæng mellem specifikationer og praksis.
EDIT: Jeg tror jeg igen overså dét du egentlig vil spørge om, skal du skifte din projektor ud. Tja - jeg mener W6000 _med kalibrering_ er en klart bedre projektor end X10 med kalibrering. Uden kalibrering har jeg ingen holdning til, jeg interesserer mig ikke rigtigt for hvad der er bedst uden kalibrering. Om forskellen så er investeringen værd, det er jo så en individuel vurdering som jeg ikke kan tage for folk. Det afhænger af resten af systemet og dine øvrige opgraderings-planer, det kan jo sagtens være at du i netop dit system kan få mere ud af at bruge pengene på noget andet, højttalere f.eks., selv om forskellen isoleret set er merprisen værd. Men så bevæger vi os ind i en specifik rådgivning som jeg ikke har tænkt mig at udføre hér.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 12:32
Tak for svaret Otto
hvis jeg køber en benQw6000 kan det være du gider kalibere den for mig , ved godt det koster men er vel pengene givet godt ud.
jeg må se tiden an om jeg køber den benQ.
mvh Kim
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 13:20
skyeagle skrev:
Tak for svaret Otto
hvis jeg køber en benQw6000 kan det være du gider kalibere den for mig , ved godt det koster men er vel pengene givet godt ud.
jeg må se tiden an om jeg køber den benQ.
mvh Kim |
Ved ikke om Otto ikke sælge W6000 med en kalibringe til en special pris
Og en god iden er det at købe en pakke løsning hos Otto med: lærred, kalibringe og projektor
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 17:31
Startrek skrev:
AV Precision skrev:
Leviathan.jk skrev:
DILA er JVC's version af LCOS. Det er klart min favorit inden for ikke-DLP projektorer, men at sammenligne med "de bedste" DLP-projektorer er helt skævt. Men så er der jo også en væsentlig prisforskel - sammenligner du med de bedste DLP-projektorer i samme prisklasse, så er det, som jeg nævnte, et spørgsmål om fordele og ulemper, den ene er ikke bare konsekvent bedre end den anden. Men personligt har jeg en præference for DLP, også hvis vi sammenligner inden for samme prisklasse. |
Otto, Kan du komme med en ide, om en 1 chip, der ikke lide af regnbueeffekt og så ikke støjer mere en LCD, og ligge i prisklasse fra 20-40.000 kr.
|
Det kan du jo ikke finde. Det findes jo ganske enkelt ik... Regnbueeffekten er på ALLE 1-chip DLP, og der er ingen DLP´ere der larmer ligeså lidt som en LCD.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 17:53
Lexicon forever skrev:
Startrek skrev:
AV Precision skrev:
Leviathan.jk skrev:
|
Det kan du jo ikke finde. Det findes jo ganske enkelt ik... Regnbueeffekten er på ALLE 1-chip DLP, og der er ingen DLP´ere der larmer ligeså lidt som en LCD. |
Ja jeg har hele ikke kunne finde nogle DLP-projektorer, der støje lige så lidt som LCD-projektorer og ikke har Regnbueeffekten. derfor se jeg frem til LED/DLP-projektorer som ikke skulle lide af disse problem, så indtil at de komme ned i pris, så er det kun LCD-projektorer der kan komme på tale.
Og det er jo også lige 3D man skal begynde at tænk på og her er LCD-projektorer nok ikke så gode som DLP-projektorer (LCD panele er for langsom til 3D og pære i LCD-projektorer er for svage til 3D (man miste 75% af lys ved at bruge 3D briller)).
På grund af det stor lystab ved 3D, så skal et 3D TV køre på fuld dynamik, og med max lys på lampen (dette ville jo også give max på strømregning når man se 3D film), og dette kan give et ringe billede, plus at man miste nogle detaljerig ved 3D end ved 2D, Avatar er et god eksempel, så der er nogle børnesydomme ved 3D til hjemmebrug.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 22:02
Startrek jeg ved ikke om Otto sælger benQ6000 i pakkeløsning, men jeg har et ok lærred på 100" motordrivet så det synes jeg ikke jeg behøver
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 22:14
skyeagle skrev:
Startrek jeg ved ikke om Otto sælger benQ6000 i pakkeløsning, men jeg har et ok lærred på 100" motordrivet så det synes jeg ikke jeg behøver |
Ja så er det kun om at snart med Otto med en W6000 + justering, for jeg ville slet ikke købe en W6000 uden denne vigtig justering.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 22:20
tror du har ret i den skal kaliberes som Otto også skriver, men engenligt har jeg aldrig set en kalibering selv og jeg haft flere projektoren gennem tiden , godt nok var de ikke så gode dengang som nu , men hvad en kalibering i virkelig gør og hvordan ved jeg ikke, men tror dog man foretager det i ens ejet hjem og tage hensyn til lys, hvor den hænger osv ikke?
men jeg køber ikke en benQw6000 uden smide 2-3000 på en kalibering når alle skriver det er det værd , og en gang skal jo være den første
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 22:41
skyeagle skrev:
tror du har ret i den skal kaliberes som Otto også skriver, men engenligt har jeg aldrig set en kalibering selv og jeg haft flere projektoren gennem tiden , godt nok var de ikke så gode dengang som nu , men hvad en kalibering i virkelig gør og hvordan ved jeg ikke, men tror dog man foretager det i ens ejet hjem og tage hensyn til lys, hvor den hænger osv ikke?
men jeg køber ikke en benQw6000 uden smide 2-3000 på en kalibering når alle skriver det er det værd , og en gang skal jo være den første |
Det et noget med at man skal ned i service menu på BenQ W6000 for at kalibering den korrekt.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 22:43
Startrek skrev:
Lexicon forever skrev:
Startrek skrev:
AV Precision skrev:
Leviathan.jk skrev:
|
Det kan du jo ikke finde. Det findes jo ganske enkelt ik... Regnbueeffekten er på ALLE 1-chip DLP, og der er ingen DLP´ere der larmer ligeså lidt som en LCD. |
Ja jeg har hele ikke kunne finde nogle DLP-projektorer, der støje lige så lidt som LCD-projektorer og ikke har Regnbueeffekten. derfor se jeg frem til LED/DLP-projektorer som ikke skulle lide af disse problem, så indtil at de komme ned i pris, så er det kun LCD-projektorer der kan komme på tale.
Og det er jo også lige 3D man skal begynde at tænk på og her er LCD-projektorer nok ikke så gode som DLP-projektorer (LCD panele er for langsom til 3D og pære i LCD-projektorer er for svage til 3D (man miste 75% af lys ved at bruge 3D briller)).
På grund af det stor lystab ved 3D, så skal et 3D TV køre på fuld dynamik, og med max lys på lampen (dette ville jo også give max på strømregning når man se 3D film), og dette kan give et ringe billede, plus at man miste nogle detaljerig ved 3D end ved 2D, Avatar er et god eksempel, så der er nogle børnesydomme ved 3D til hjemmebrug.
|
Jeg er heller ikke så meget for 3D. Det er rigtigt at man mister meget lys ift. 2D, men skarpheden var også helt ad h-til, i Cinemaxx sal-1, Århus. Jeg foretrækker godt nok stadig 2D, som er lidt mere behageligt for øjnene. Jeg måtte ta de dumme briller af flere gange under filmen. Men nu har jeg prøvet det, så fremover tror jeg kun det blir de store film der skal prøves i 3D, ellers vælger jeg 2D, selv hvis prisen for billetten var ens. Avatar var jo en go film for mange i 3D, som også var mange folks første film med 3D teknologien, idét den er rigtig flot lavet, og vel nok passer godt til 3D.
Summer summarum, så tvivler jeg på 3D nogensinde slår rigtigt igennem til hjemmet. Hele oplevelsen mht. billedkvalitet skal der hvertfald arbejdes med, men hvis de kunne gøre billedet ligeså godt som 2D, og man så samtidig har den lækre dybdefornemmelse, så tror godt det kunne blive en succes. Men det er svært at spå om.
Jeg synes også det er trade-off at lave 3D tv i 40" og der omkring. Altså det høres til i en hjemmebiograf med et stort billede. Har ikke set 3D på 40", men kunne forestille mig det ikke var noget særligt. Tror det er lidt ligesom med 1080p, at 3D hører til på store billeder.
|
Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 10:44
Læste lige denne tråd igennem.
1. Det er vist ikke nævnt i tråden, at DLP er skarpere end LCD/LCOS/DILA/SXRD (eller hvad det nu hedder). DLP er ofte knivskarpe, så man får alle detaljerne frem i HD-materialet. Det samme gælder ikke for de øvrige teknologier.
2. BenQ W6000 er i hvert fald ikke imponerende "out of the box". Hvis du køber den så SKAL den kalibreres. I så fald hvorfor dog ikke høre Otto om han kan give en god pris for projektor og kalibrering samlet - så får du også en ganske særlig service på projektoren, når den er købt hos ham.
3. Har du set at Optoma HD82 er faldet fra 22.000 kr. til 15.000 kr. for lidt over en uge siden? Det kunne også være en mulighed. Sådan en går jeg pt. selv og venter på. Om det så var det rette valg, må tiden vise.
|
Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 11:32
til 1, der findes gode og dårlige inden for alle teknologier,
for at kunne sammenligne fair, på teknologien skal du også se på prisen.
ved samme pris er DLP oftest lidt-meget skarpere,
men larmer oftest mere, og har mere eller mindre regnbue effekt,
derfor check typen grundigt inden køb.
------------- AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 11:35
til 3,
oftest kan det være smart at købe en top model, der har været på markedet i 1½ år
lige når de introdusere den nye top model,
det er lige nu man skal hoppe på HD82, bedst til prisen for tiden 15 k
------------- AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 13:09
Lexicon forever skrev:
Jeg synes også det er trade-off at lave 3D tv i 40" og der omkring. Altså det høres til i en hjemmebiograf med et stort billede. Har ikke set 3D på 40", men kunne forestille mig det ikke var noget særligt. Tror det er lidt ligesom med 1080p, at 3D hører til på store billeder. |
Jeg kan kun give dig ret, jeg så det på samsungs 7 serie her for et par uger i 40" Jeg synes faktisk det var latterligt i den størrelse, men men men..... kunne forstille mig i en 100" og uden briller at det ville være for nice!!
------------- Se mit udstyr her: http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!
|
|