Print side | Luk vindue

JVC DR-MH300 - erfaringer, spørgsmål mv.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=7970
Udskrevet den: 21-April-2025 kl. 00:56

Emne: JVC DR-MH300 - erfaringer, spørgsmål mv.
Skrevet af: Thorvald
Emne: JVC DR-MH300 - erfaringer, spørgsmål mv.
Skrevet den: 03-December-2005 kl. 08:58

Som den heldige kartoffel jeg er, har der netop været en sød postpige og afleveret en pakke til mig. Pænt af Godpris at sende en til mig hurtigt.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Svar:
Skrevet af: -HJN
Skrevet den: 03-December-2005 kl. 09:24

Så lad os der stadig venter høre hvad du synes

Dit kamera kører i øvrigt stadig på sommertid lader det til...

Skrevet den: 03-December-2005 kl. 09:39

Ja, mit kamera kører stadig på sommertid - måske på tide at indstille det....

En detalje, der kan lyder interessant og som jeg opdagede lige, da jeg skulle skære pakken op:

Oprindeligt skrevet af kasse med JVC DR-MH300 kasse med JVC DR-MH300 skrev:

DV-format Direct recording. Easy transfer your MiniDV video via i.linkin original DV format on the built-in HDD with superior picture quality. Edit on the HDD and add backgrounds. Output via i.link or dub to DVD.

Hvad det med backgrounds betyder ved jeg ikke.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: -HJN
Skrevet den: 03-December-2005 kl. 10:21

Det må betyde at man kan sætte en video baggrund man har optaget ind i skærm menuerne. Det kan man også på visse DV kameraer. F.eks. Canon's Optura 200mc

Skrevet den: 03-December-2005 kl. 11:50

Der medfølger kodefri CD og 5 stk. JVC DVD-R 8x. Jeg fik ikke HDMI-kabel med - til gengæld for at jeg fik den så hurtigt. Men jeg har heller ikke brug for HDMI-kabel.

Umiddelbare indtryk ved gennemkigning af manual:

• Godt design, stilfuldt, flot. Fronten buede ikke så meget indad som jeg troede, men det er en flot DVD-optager. Designet er bedre og mere afbalanceret end på DR-MH30, som jeg også synes er en flot DVD-optager.
  • Manualen er godt skrevet!
  • DVD-R VR-mode kan anvendes til optagelse, også med CPRM.
  • DVD-audio kan afspilles!
  • Frontlåge virker bedre (push-open) end på DR-MH30, der godt kan være lidt svær at åbne.
  • Fjernbetjening ser go' ud, go'e genveje, (f.eks. "overspilning"). Ingen klap med skjulte knapper.
  • Max. optagelse op til 48 timer i streg på HDD.
  • Angivelse af stoptidspunkt for optagelse! Hvis man manuelt starter en optagelse, kan man angive stoptidspunktet i 30 minutters step, op til 6 timer frem.
  • Nyt punkt under redigering: Slet scener! Dette kunne muligvis være en ny foretrukken måde af fraklippe reklamer, da denne metode i modsætning til playlist, frigiver plads på HDD (går jeg ud fra).
  • Automatisk gruppering af dagligt/ugentligt indspillede optagelser i mapper!
  • Muligt at registrere DVD'ere fra andre (JVC) optagere i bibliotek.

Fjernbetjening til DR-MH300 til venstre og til DR-MH30 til højre.

Fjernbetjening til DR-MH300.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: lrev
Skrevet den: 03-December-2005 kl. 12:56

Vi er sikkert en del,som endnu ikke kan bruge det s.... kabel til noget som helst!

Men der har nu alligevel ikke været nogen postpige her!

Det er åbenbart kommet som en overraskelse for GODPRIS,at de pludselig skulle bruge en del kabler!!

Skrevet den: 03-December-2005 kl. 18:05

[Quote=Irev] Men der har nu alligevel ikke været nogen postpige her! [/quote]

Det var også ekstra ordinært og egentlig udenfor nummer, at jeg fik min så hurtigt og med lørdagsekspres. I andre får formentligt Jeres mandag til tirsdag. Men da jeg har haft arbejdet med dette fælleskøb synes jeg selv det er fair nok.

Og så lige et par nye positive oplevelser med DR-MH300. (I disse indlæg beskriver jeg primært hvad der er positivt forbedret i forhold til DR-MH30).

• Der er mulighed for at tilvælge "kvik start"!!! Og den er sandelig kvik!!! Den starter øjeblikkeligt med tv-billede og efter et sekund er der lyd på.  
  • Kanalskift på optageren er meget hurtig - også selvom live-memory er slået til. .Det er lige så hurtigt som på fjernsynet - nej det er noget hurtigere.
  • Generelt virker det som om der er lidt flere indstillingsmuligheder under "setup".

-------------

Thorvald.

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 03-December-2005 kl. 18:44

Tillykke med den, glæder mig til postmanden også kommer forbi mig

Et hurtigt spørgsmål:

Hvordan er dit indtryk at tunerkvalitet og optagekvalitet ?

Skrevet den: 03-December-2005 kl. 20:35
Tunerkvalitet og optagekvalitet: Super! Jeg har ikke testet de forskellige optagekvaliteter, da jeg forventer at den er mindst lige så god som DR-MH30, der er supergod.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 03-December-2005 kl. 20:41

Jeg må sige at dette er virkelig en superlækker HDD+DVD-optager - og så til 4000,- !! 

Jeg har prøvet den nye redigeringsfunktion, med at slette scener fra en optagelse. Nu var optagelsen så kort og de scener jeg slettede måske også så korte, at jeg ikke kunne se om der blev frigivet HDD-plads.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 03-December-2005 kl. 21:08
Ih - altså, jeg kan næsten ikke holde den sidste ventetid ud

Skrevet af: rasmusd
Skrevet den: 03-December-2005 kl. 21:21

Kan du sige moget om støjniveauet, jeg har læst flere steder at JVC ikke altid er lige gode på dette for mig meget vigtige punkt.

Mvh. Rasmusd

Skrevet den: 03-December-2005 kl. 21:53
Den er ikke lydløs, men efter min mening lydsvag. Hvis jeg muter fjernsynet kan jeg høre en ganske svag susen. Men lyden er slet ikke generende, slet ikke i forhold til min computer! Og under normal brug / eller normal støj i rummet, kan man ikke høre den. Jeg tror også godt at jeg kunne sove ved siden af den.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 03-December-2005 kl. 22:28
Er den lang tid om at loade ??

Skrevet af: Ravnholdt
Skrevet den: 03-December-2005 kl. 22:33

Hej

Jeg vil gerne set bagsiden af dyret, hvis det er muligt. Jeg er nemlig interesseret i, hvilke ind- og udgange der findes på JVC'eren.

Og tillykke med maskinen, det lyder som om, det har været en ganske fin investering.

På forhånd tak

Peter

Skrevet af: Henrik Pedersen
Skrevet den: 03-December-2005 kl. 22:55

Thorvald - Hvordan er støjen i forhold til din MH30 ? højere / lavere/ ens ?

/Henrik

Skrevet den: 04-December-2005 kl. 10:02

Så fik jeg endelig den lææænge ventede mail fra GODPRIS:DIN PAKKE ER PÅ VEJ-SENDT FREDAG(ligger på KBH.pakketerminal lige nu)-så har jeg da ikke tid til at gå på arbejde Mandag!!!! 

Skrevet den: 04-December-2005 kl. 12:54

Oprindeligt skrevet af </FONT><FONT face=Times New Roman, Times, serif>Lennon Lennon skrev:

Er den lang tid om at loade ??

I opsætningen ("setup") er der mulighed for at til- eller fravælge kvikstart - som standard er den "fra". Når man sætter den "til", så er starter den op øjeblikkeligt!!!

[Quote=Ravnholdt] Jeg vil gerne set bagsiden af dyret, hvis det er muligt. [/quote] Det skal jeg nok lige klare lidt senere i eftermiddag.

Oprindeligt skrevet af Henrik Pedersen Henrik Pedersen skrev:

Thorvald - Hvordan er støjen i forhold til din MH30 ? højere / lavere/ ens ?

Jeg vil tro ... omtrent ens, måske en anelse lavere.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 04-December-2005 kl. 13:32

Thorvald du skriver: "I opsætningen ("setup") er der mulighed for at til- eller fravælge kvikstart - som standard er den "fra". Når man sætter den "til", så er starter den op øjeblikkeligt!!!"

Har du nogen anelse om hvorfor kvikstart ikke slået til som standard - hvad "får man mere" ved ikke at vælge kvikstart ?? Der må jo være noget der er forskel !!!

Hvordan laver du de-der-kasse når der citeres hvad en anden skrev ?

/Henrik

Skrevet den: 04-December-2005 kl. 13:52

Citater laves med følgende skrivning: "firkantet parantesQuote=Henrik Pedersenfirkantet parantes kopi af tekst der ønskes citeret firkantet parantes/quotefirkantet parantes"

Kvikstart fra eller til - ja, jeg ved det ikke, hvad forskellen er, jeg kan ikke umiddelbart se nogen.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: laursen
Skrevet den: 04-December-2005 kl. 14:32

Hej Henrik,

Oprindeligt skrevet af Henrik Pedersen Henrik Pedersen skrev:

Har du nogen anelse om hvorfor kvikstart ikke slået til som standard - hvad "får man mere" ved ikke at vælge kvikstart ?? Der må jo være noget der er forskel !!!

Formentlig fordi optageren så at sige 'står tændt'. Der er strøm på hele systemet, men TV udgang etc. er slået fra. Det vil sige at strømforbruget pludselig er det samme i standby som når optageren er tændt (det er Nesa nok glade for ).

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 04-December-2005 kl. 15:50

Billede af optagerens bagside:

Venstre side.

Højre side.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 04-December-2005 kl. 15:57

Kvikopstart;

Oprindeligt skrevet af manual manual skrev:

Hvis den sættes til "TIL" vil strømforbruget ved standby stige, men betjeningen, som f.eks. afspilning, kan udføres hurtigere, end hvis den er sat til "FRA".

• FRA: Normalt sat til "FRA". (Standby strømforbrug: 6,4 W)
  • TIL: Betjening kan foregå hurtigt efter at have tændt for apparatet. (Standby strømforbrug: 20 W)

-------------

Thorvald.

Skrevet af: Ravnholdt
Skrevet den: 04-December-2005 kl. 15:59

Hej

Tak for billedet!

Med venlig hilsen

Peter

Skrevet den: 04-December-2005 kl. 16:14
Ja, jeg har lige sat et par lidt mindre komprimerede billeder ind så man bedre kan se hvad der foregår.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 04-December-2005 kl. 19:12
  • Der bliver frigivet plads, hvis man redigerer en optagelse ved at slette scener.

Før:

Efter:

• Jeg opdagede noget andet smart: Når man sletter original optagelser, har man mulighed for at fortryde en sletning, så længe man ikke er gået ud af edit-menuen. Så længe man ikke er gået ud af edit-menuen, kan man se en liste over de optagelser man har slettet.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: BrianJVC
Skrevet den: 04-December-2005 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af -HJN -HJN skrev:

Det må betyde at man kan sætte en video baggrund man har optaget ind i skærm menuerne. Det kan man også på visse DV kameraer. F.eks. Canon's Optura 200mc

Lige præcis du kan tilføje en baggrund til menuen, i kender det fra de andre harddisk optagere, hvor man vælger en menu baggrund inden man lukker skiven.

-------------
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Skrevet af: tus
Skrevet den: 05-December-2005 kl. 14:28

Kan man taste tidspunkter via taltaster ved programmering og ikke som på MH-30 hvor man skal steppe frem?

Kan Guide Plus+ bruges i DK nu?

Skrevet den: 05-December-2005 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af tus tus skrev:

Kan man taste tidspunkter via taltaster ved programmering og ikke som på MH-30 hvor man skal steppe frem?

Kan Guide Plus+ bruges i DK nu?

Nej & nej.....

-------------

Thorvald.

Skrevet af: Carsten Hjorth
Skrevet den: 05-December-2005 kl. 15:54

Første indtryk:

Koblet op på et jvc lt37s60 via hdmi, er billedet med recorderens tuner væsentlig dårligere end via tv'ets tuner

for mættede farver, støj i mørke områder af billedet, og en tendens til interferens, som ikke er der via tv'ets egen tuner, jeg har prøvet at justere mig ud af problemet, men ikke med held.

ved 16/9 udsendelser kan tv'et ikke autodetektere signalet, når det kommer fra recorderen, det er ok når tv'ets egen tuner anvendes.

Jeg prøvede at overføre en ikke kopibeskyttet dvd, til hdd. (dvd-r). Når man anvender dubbing, dvd til hdd, kan man se alle "blokkene" der er på dvd'en, men ikke hvad det er, ekstramatriale, menu, hovedfilm osv. så jeg antog at den "blok" der var på flest minutter, var filmen.

Efter at have overført til hdd i ca. 1 minut, gik det hele i sort, og den skrev "resetting" i displayet

PS: lige nu sidder min den mindste og se bamse og kylling, og skifter jeg så mellem recorderens tuner, og tv'ets, er forskellen til at græde over. øv øv

Så alt i alt, ikke et godt førstehåndsindtryk, men jeg håber virkelig at den vinder ved nærmere bekendtskab.

/Carsten

Skrevet den: 05-December-2005 kl. 16:15
Har du lavet de indstillinger der er under setup, mht. skærmtype osv.?

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 05-December-2005 kl. 16:34

/

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Har du lavet de indstillinger der er under setup, mht. skærmtype osv.?

Ja den er sat op til 16/9 monitor. 

Ved afspilning af dvd skifter den automatisk over på 720p, jeg har dog meget svært ved at afgøre om det bliver bedre af det !

Alle forslag om forbedringer modtages med glæde.

/Carsten

Skrevet den: 05-December-2005 kl. 17:24

Jeg har andet sted læst følgende omkring en philips optager:

"Billedet igennem DVD-optageren vil ofte være dårligere end direkte TV, da man sidder og kigger på en digital MPEG stream i den kvalitet som er valgt i optageren (optage kvaliteten, f.eks. SP)."

Jeg ved ikke om det kan bruges, men hvis ovenstående også gælder for JVC'en kan det være at det hjælper at ændre optage kvaliteten - held og lykke !!

/Henrik

Skrevet af: jacobhs
Skrevet den: 05-December-2005 kl. 19:47

Har også fået min afspiller idag

Men jeg er også skuffet over billedkvaliteten. Jeg oplever det samme som Carsten beskriver med mættede farver og støj på billedet.. Jeg har heller ikke kunne indstille dette til at blive bedre

Kan det virkelig passe at en maskine til en sådan pris ikke kan vise et bedre billede? Det synes jeg er utroligt skuffende!!!

Nogen som ikke oplever at billedet er dårligere når de ser tv over jvc'en fremfor over fjernsynet?

Nogen forslag til hvordan det kan gøres bedre billedet, eller kan det bare ikke gøres bedre?

Hvordan bruger jeg den kodefri-cd? Når jeg sætter den i maskinen sker der ingenting, og når jeg prøver at afspille den skriver den noget med at det er en "ikke-læselig disc"...

Skrevet den: 05-December-2005 kl. 19:49

Hej der!

Endelig kom pakken så-og flot ser den ud.Men jeg har simpelt hen kæmpet med det sk... lige siden jeg kom hjem fra posthuset.Jeg ANER ikke hvordan jeg skal sætte den sammen med mit parabol-anlæg.Jeg har 3 kabler ud af væggen,samt 1 antennekaben fra væggen(2 paraboler med 2 hoveder på hver)-hvordan gør man lige det?

Hjæææææææææææælp-jeg syntes selv at heg har prøvet alt!!Cry

Skrevet af: mogens Aagaard
Skrevet den: 05-December-2005 kl. 21:14
Min blev leveret kl. 11 i formiddags og jeg har præcis de samme problemer
som Irev: 2 parabolreceivere og et alm. antennekabel. Der mangler da
ligesom en scartindgang på maskinen, ell. hva`?

Hilsen
Mogens

Skrevet den: 05-December-2005 kl. 21:22

Nej, der mangler ikke nogen scartindgang.

Bagsiden har 2 scartstik, hvilket er det normale. en ind/ud til TV og en ind/dekoder til input. Derudover har den tilslutninger på forsiden til kamera og andre hurtig tilslutninger. Det er helt standard.

Har man et utal af enheder man vil tilslutte, eks. 2-3 parabolreceivere, en video, en anden dvd, osv. tilslutter man dem en switchbox og bruger den til at skifte imellem enhederne.

Skrevet af: krborup
Skrevet den: 05-December-2005 kl. 21:32

Har desværre samme problemer som Jacobhs og Carsten: kvaliteten af tuner-signalet gennem recorderen er katastrofalt!

Har prøvet tilslutning via både HDMI og SCART - eneste forskel, at når jeg anvender SCART, så registreres et 16:9 signal korrekt - det gør det ikke via HDMI. Ikke voldsomt smart, for at sige det pænt.

Håber nogen her i forummet kan hjælpe... og at det blot er et spørgsmål om opsætning.

Skrevet den: 05-December-2005 kl. 21:47

Det er jeg da lidt bekymret over at høre, da kvaliteten af det signal den skal optage er essentielt for hvordan slutresultatet bliver, uanset hvor god encoderen er.

Er kvaliteten af tunersignalet så dårligt så det ikke er brugbart til at optage fra, hvis man er lidt krævende med kvaliteten, så er dette ikke recorderen for mig. Så kan jeg ligesågodt spare pengene og bruge det udstyr jeg allerede har.

Skrevet den: 05-December-2005 kl. 22:10
Tak til Spawn for hurtigt svar. Vidste ikke at der fandtes sådan en dims. Jeg
har købt nogle rigtig fede scartkabler i Aldi og vil blive glad hvis nogen kan
vise hen til et sted hvor jeg kan købe en kvali switchbox til 2 indgående
scartstik. Gerne en fysisk butik i Kbhvn.
hilsen
Mogens

Skrevet den: 05-December-2005 kl. 22:32

Jeg købte faktisk for ikke så længe siden i Aldi, en fuldelektronisk fjerntjent switchbox med 4 scart/svhs/composite/optical indgange på bagsiden og en composite indgang på forsiden, og 1 udgang til TV/Receiver (eller eks. en recorder), udgang ligeledes valg mellem scart/svhs/composite/optical for 300,-

Den virker fortrinligt, men jeg tror ikke du kan finde den i Aldi længere.

Skal se om jeg kan finde et par andre fornuftige forslag til dig, der er masser i diverse webshops, her eks.

http://av-connection.com/?campid=36 - http://av-connection.com/

det er lidt sværere i fysiske butikker.  

Skrevet den: 05-December-2005 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af Spawn Spawn skrev:

Det er jeg da lidt bekymret over at høre, da kvaliteten af det signal den skal optage er essentielt for hvordan slutresultatet bliver, uanset hvor god encoderen er.

Er kvaliteten af tunersignalet så dårligt så det ikke er brugbart til at optage fra, hvis man er lidt krævende med kvaliteten, så er dette ikke recorderen for mig. Så kan jeg ligesågodt spare pengene og bruge det udstyr jeg allerede har. 

Jeg tror ikke der er noget i vejen med optagerens tuner og den billedkvalitet den kan optage. Jeg tror problemet opstår ved visning af billedet og at dette har noget at gøre med fjernsynet - f.eks. fladskærmsfjernsyn - og samspillet mellem optager og fjernsyn. Der er altså ikke noget i vejen med den billedkvalitet der kan optages og tunerens kvalitet. Jeg har ingen problemer - jeg har et CRT-fjernsyn.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 05-December-2005 kl. 23:15

Det er da ihvertfald en mulighed, jeg også selv overvejede.
Har selv et 32" 100hz Panasonic CRT-fjernsyn, så håber jeg oplever detsamme som dig Thorvald.

Jeg skal ikke selv bruge den som afspiller, til det bruger jeg en anden afspiller koblet til mit surround anlæg. Kun som optager, så det vigtigste for mig er det endelige resultat ved optagelser fra tuneren (eller andre tilsluttede kilder), men i dagligdagen er det nok mest tuneren der vil være optagekilde

Skrevet den: 05-December-2005 kl. 23:40

Vil bare lige sige at jeg ikke har nogen fladskærm. Har et sony 29" trinitron CRT-fjernsyn, så det har ikke noget med fladskærm eller ej, og som tidligere skrevet har jeg også et dårligere billede når jeg ser fjernsyn igennem optageren...

Det kan simpelthen ikke være rigtigt. Dette er min første dvd-optager nogensinde, og indtil videre er jeg da dybt skuffet. Bruger så mange penge, og så er billedet ikke bedre end det var på min gamle vhs. Det kan simpelthen ikke passe. Nogen der ved om tuneren er så dårlig? Om tuneren er bedre i andre dvd-optagere? Eller hvad der ellers er galt? Nogen som kan hjælpe? Virker sgu mærkeligt synes jeg

Skrevet af: SkiveBio
Skrevet den: 06-December-2005 kl. 00:21
Oprindeligt skrevet af jacobhs jacobhs skrev:

Vil bare lige sige at jeg ikke har nogen fladskærm. Har et sony 29" trinitron CRT-fjernsyn, så det har ikke noget med fladskærm eller ej, og som tidligere skrevet har jeg også et dårligere billede når jeg ser fjernsyn igennem optageren...

Det kan simpelthen ikke være rigtigt. Dette er min første dvd-optager nogensinde, og indtil videre er jeg da dybt skuffet. Bruger så mange penge, og så er billedet ikke bedre end det var på min gamle vhs. Det kan simpelthen ikke passe. Nogen der ved om tuneren er så dårlig? Om tuneren er bedre i andre dvd-optagere? Eller hvad der ellers er galt? Nogen som kan hjælpe? Virker sgu mærkeligt synes jeg

Hej

Jeg har selv et Sony CRT 29" fjernsyn, og havde engang en JVC HR-DM20 på prøve, for at sammenligne optagekvaliteten med min Sony RDR-HX1000. Også jeg var noget skuffet over JVC'ens tunerbillede, som jeg fandt noget utydeligt i sammenligning med Sony-optageren's ditto. Jeg vil egentlig ikke kalde JVC'ens billede for dårligt. Det er snarere anderledes pga af den konstant aktiverede støjreduktion, som på JVC's optagere desværre ikke kan frakobles eller justeres. (Kan du ikke se, at få ændret dette, Brian??). Ihvertfald var billedet lidt for specielt efter min smag.

Mvh SB      

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 08:03

Oprindeligt skrevet af </FONT><FONT face=Times New Roman, Times, serif>jacobh jacobh skrev:

Det er jo stadig ikke sikkert, at Jeres problem har noget med optagerens tuner at gøre. Jeg ved ikke lige hvordan man kan teste det - måske ved at overspille en optagelse til DVD og afspille den, dels på DR-MH300 og dels på en stand-alone DVD-afspiller, evt. på computeren. (BrianJVC, har du en kommentar til dette?).

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 09:27

Hvis det ikke er optagerens tuner der er problemet, hvad kan det så være? Og hvad kan vi gøre ved det? For det her er jo selvfølgelig ikke helt tilfredsstillende.... 

Håber virkelig at det er noget der er nogen der kan hjælpe mig med at få ordnet, for bortset fra dette problem har jeg ikke fundet noget som jeg er utilfreds med.. Virker som en fed maskine, dog med dette problem som dog er et temmelig stort problem...

Skrevet af: Corleone
Skrevet den: 06-December-2005 kl. 09:35

Er også meget interesseret i svar på tuner problematikken.

Martin

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 10:35

Til alle dem der sidder derude, med en sony hx 710/910.

er der forskel på billedet via tuneren i tv'et kontra recorderen ?

/Carsten

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 10:54

Hej Carsten

Oprindeligt skrevet af Carsten Hjorth Carsten Hjorth skrev:

Til alle dem der sidder derude, med en sony hx 710/910.

er der forskel på billedet via tuneren i tv'et kontra recorderen ?

Det er måske ikke den helt rigtige tråd at stille det spørgsmål i (vi risikerer nu at blive oversvømmet med Sony svar i en JVC tråd ) - hvis emnet bliver for stort vil jeg tillade mig at flytte det senere.

Mine egne oplevelser af HX910 (og HX900) tuneren - er NEJ, der er ikke forskel så længe TV-signalet er kraftigt nok. Efter omlægningen af kanaler i TDC kabelnettet for et stykke tid siden har flere (undertegnede inklusiv) oplevet støj på en enkelt kanal set med TV'ets tuner (TV Danmark). Støjen er mere udtalt på Sony recorderen der øjensynligt ikke håndterer et svagt signal (muligvis fyldt med støj) så godt som de fleste TV.

På næsten alle de 32(?) kanaler jeg har i kabelnettet er det kun TV Danmark jeg oplever forskel i billedet mellem TV og Recorder på.

Se evt. mere i tråden http://www.recordere.dk/sqlforum/forum_posts.asp?TID=7524&PN=1 - TDC, flimmer efter kanalomlægning .

Jeg tror måske, ligesom SkiveBio, at forskellen mellem billedet på TV og JVC'ens udgang skyldes de støjfiltre der altid er aktive på JVC optageren (disse er ikke aktivere på Sony optagerne sålænge den kun benyttes som TV tuner - og filtrene kan også evt. deaktiveres/justeres i forbindelse med optagelse).

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 10:59

Vdr.tilslutning...jeg forstår ikke helt hvad jeg skal med en switch....har aldrig haft sådan en-så hvorfor nu?Jeg har Kun 1 satelit-tuner-men 2 paraboler,det er nok det som forvirrer mig lidt-som sagt er der 3 kabler fra væggen(parabolen)-samt en antenneledning fra antennen.Det sad før mont.bag i tuneren ved hjælp af et T-stykke-men hvordan får jeg monteret HDD optageren?-den skal vel ind imellem på en eller anden måde?

Bare jeg havde haft en video MONTERET,så havde jeg jo bare kunnet mont.optageren på samme måde!!...SUK..

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 11:10

ok, det der går ind i din sattelit tuner lader du sidde, derudover har du idag sikkert en antenneledning der går til dit fjernsyn. Den piller du ud af dit fjernsyn og sætter i din JVC, dette er antenneindgangssignalet. Derefter skal du så have en ny antenneledning der går fra din JVC op til dit fjernsyn så antennesignalet føres videre fra JVC'en op til fjernsynet. Derved virker tuneren både i JVC'en og fjernsynet.

Samtidig kommer der sandsynligvis en scartledning fra din sattelit tuner til dit fjernsyn (det bør der ihvertfald), den piller du ud af fjernsynet og sætter i din JVC, og så en ny scart fra din JVC til dit Fjernsyn.

En switch bruges hvis du vil tilslutte flere forskellige enheder med scart til din JVC og optage fra disse. Eks. en video og en dvd-afspiller og en x-box. Så kan du skifte imellem disse enheder på switchen og derved bestemme hvilket signal der kommer ind i JVC'en, istedet for at skulle skifte scartkabel.  

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 11:13

Hej Irev,

Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

Jeg har Kun 1 satelit-tuner-men 2 paraboler,det er nok det som forvirrer mig lidt-som sagt er der 3 kabler fra væggen(parabolen)-samt en antenneledning fra antennen.Det sad før mont.bag i tuneren ved hjælp af et T-stykke-men hvordan får jeg monteret HDD optageren?-den skal vel ind imellem på en eller anden måde?

Hvis du kun har 1 sat-tuner skulle du ikke have behov for en Scart-switch. Men, der er noget der ikke stemmer i din beskrivelse - for i så fald har du vel ikke tre kabler 'ud af væggen'.

Som jeg forstår din opsætning har du to kabler fra dine paraboler som begge skal gå til satellit-tuneren (er det ikke her du skal bruge dit T-stykke?).

Altså, parabol-kabler sættes på T-stykke, som isættes sat-boksen. Fra sat-boksen føres Scart kabel til L-2 på JVC optageren. Fra L-1 på optageren føres Scart kabel til TV.

Herudover har du et almindeligt antennekabel (analog) som isættes 'Antenna In' tilslutningen på JVC optageren. Fra JVC optagerens 'Antenna Out' tilsluttes kabel til TV'ets antenne indgang.

Nu skulle du gerne kunne se alle satellit kanaler ved at indstille TV'et til at vise billedet fra Scart indgangen hvor JVC optageren er tilsluttet (så længe JVC optageren er slukket bør Scart signalet loopes igennem optageren direkte til TV'et). Når du tænder JVC optageren, skal den indstilles på L-2 for at Satellit kanalerne vises korrekt (du skal altså stadig indstille og vælge satellit kanalerne på satellit tuneren - det kan JVC optageren ikke umiddelbart klare).

De alm. analoge kanaler skal indstilles på både JVC optager og TV (så Kanal 1 bliver eks. DR1, Kanal 2 - TV2 osv.).

Når du er så langt er det tid at tilslutte G-Link så JVC optageren selv kan styre sat-tuneren (ved timerprogrammeringer), men det må vist beskrives i et senere indlæg (efter du har alt ovenstående på plads).

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 13:50

Hej der!

Nu tror jeg sku at det virker-jeg skulle åbenbart bruge  alle 3...scart-kabler!!!

M.h.t den lille sender som var med-så forstod jeg på vejledningen at den KUN skulle bruges ved GUIDE PLUS+ programming??

Tusind tak for hjælpen.

Iøvrigt er der intet galt med min  tuner...det virker fint sammen med mit LOEWE CRT.

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 14:53

Hej Irev,

M.h.t den lille sender som var med-så forstod jeg på vejledningen at den KUN skulle bruges ved GUIDE PLUS+ programming??

Nej, det tror jeg du har misforstået.

Først opsættes den lille infrarøde sender (G-Link) nær sat-tuneren (og tilsluttes selvfølgelig bag på optageren), herefter indstilles DR-MH300 som beskrevet i manualen for at specificere fabrikat af sat-tuneren (formentlig  under initial setup i hovedmenuen og herunder  tuner setup - som på DR-MHx0).

Under den manuelle (eller showview) programmering, kan trykkes AUX knappen under valg af TV kanal - herved skiftes TV kanal til 'SAT' og et  felt med plads til at indtaste satellit kanal fremkommer (beskrevet i engelsk manual side 46).

Derved skulle optageren selv sørge for at tænde for - og skifte kanal på - satellit tuneren ca. 20 sekunder før optagelse påbegyndes (samt at indgang på optageren skiftes til L-2).

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 15:42

Lyder smart-det må prøves.

Tak for det Lars

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 16:13

Hej igen.

det er pludselig gået op for mig,at jeg IKKE har modtaget andet end maskine samt hdmi kabel.Jeg kom i tanker om det p.g.a en mail fra GODPRIS idag,vedr. kodefri løsning.

Skulle der være mere end 1 pakke?

I min pakke var der KUN maskine samt HDMI kabel.

Andre som er blevet "snydt"?

(hvor svært kan det være!!!!!!!!!!!!)

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 16:47
Selvfølgelig er det træls med en smutter - men hvis du skulle pakke 100 kasser med lidt forskellige kabler, ekstra medier og kodefri CD osv. - og det skal gøres så hurtigt som muligt, så ville selv du nok - og jeg - på et tidspunkt kunne komme til at lave en fejl.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 06-December-2005 kl. 17:06

Hej igen.

det er pludselig gået op for mig,at jeg IKKE har modtaget andet end maskine samt hdmi kabel.Jeg kom i tanker om det p.g.a en mail fra GODPRIS idag,vedr. kodefri løsning.

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7461&PN=1&TPN=20 - Hvad sagde jeg

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 17:13

Godt vi er nogen som aldrig laver fejl , så kan vi altid beklage os over andres  og godt det er jul, så der ikke er nogen der bliver sure

Jeg er helt overbevist om at Godpris nok skal eftersende til dem hvor det er smuttet.

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 17:17
Har idag bestilt en switchbox hos AV-Connection. Tak til Spawn.
Laursen skrev noget om opsætning af G-Link. Kan sådan en fætter styre 2
Sat-receivere (Den ene kører Viasat og den anden kører Canal Digital)?
Den ene skal være slukket når den anden kører og vice versa. Kan jeg
også lige få skåret ud i pap hvad der menes med "kanal". Jeg forstår det
sådan at jeg kan lægge f.eks.mine Sat-receivere ind som nr. 3 i remoten
når DR1 Og TV2, jordbaserede, tager de 2 første pladser, og at denne
"kanal 3" består af hundredevis af programmer. Jeg læser Laursens sidste
indlæg som om det er disse mange programmer der er kanaler, og at
JVSèn kan finde rundt mell. dem v.h.a. G-Link. Øv, jeg synes det er noget
værre pladder jeg skriver, men giv det lige en chance og forhåbentligt et
forståeligt svar.
Venlig hilsen
Mogens

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 17:37

Er der virkelig ingen herinde som kan hjælpe med det der tuner-problem? Vi er jo flere der har skrevet at vi har det problem, og derved kunne det være rigtig dejligt med noget hjælp til at løse problemet, og når der er andre der skriver at de ikke har det problem, så må der jo være noget der kan gøres.

Noget hjælp ville være rigtig dejligt... Jeg er nærmest desperat for at få løst dette problem

Skrevet af: Axel
Skrevet den: 06-December-2005 kl. 18:20
Jeg har nu prøvet at gøre den kodefri med den medfølgende cd og guiden, der blev sendt via mail.

Efter reading er færdig, skal man trykke på stop og så skulle den skrive region i displayet og derefter spytte cd'en ud.
Der sker intet!!

Er det lykkedes for jer at gøre det?

Jeg har endnu ikke læst hele manualen, men vil høre om det kan være rigtigt at harddisken og blæseren ikke stopper med at larme, når man bare vil se en dvd.
Jeg synes ikke den er særlig lydløs, så jeg håber virkelig at man kan slukke harddisk og blæser.

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 18:35
Jeg havde også lidt svært ved at gøre den kodefri, men fik det dog til.. Der skete heller intet når jeg trykkede stop på fjernbetjeningen, men prøvede så forfra, men hvor jeg trykkede på stop-knappen på selve maskinen, og så skete der sgu noget... så virkede det, så prøv det

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 20:03
Perfekt, kodefri virkede fint med stop knappen på selve optageren.

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 20:37

Jeg kan ikke rigtig forstå det med de daglige / ugentlige optagelser.

Nu havde jeg lige lært det på DR-MH30. På den er der også mulighed for at springe en dag over og der er mulighed for at gemme dagens program, i princippet ved at ændre navnet på næste dags optagelse (f.eks. serienummeret for serier).

Disse muligheder findes ikke på DR-MH300. Til igår mandag satte jeg den til "gem 1", fordi jeg troede at dette lignede mest det fra DR-MH30. Hvis jeg havde nærlæst manualen, ville jeg nok ikke have gjort det - fordi den opretter ikke de her smarte mapper, hvis man bruger overskrivning. Til idag tirsdag bestemte jeg mig så for at bruge "man-fre" uden overskrivning - for at få glæde af de mapper.

Men jeg er i tvivl om hvad der sker i morgen - for hvis jeg går ind i timer-listen og ændrer serienummeret for optagelsen i morgen, så bliver navnet på dagens optagelse også ændret. Så jeg er lettere forvirret. Måske behøver jeg slet ikke at gøre noget før måske på lørdag. Så har jeg 4 optagelser i mappen, der hedder "Baywatch 47" - også kan jeg gå ind og ændre titlerne, så numrene bliver fortløbende - 47, 48, 49 & 50.

Er det sådan det fungerer? Og hvad sker der så i næste uge - fortsætter den daglig optagelse?

Er der nogen derude, der kan forklare grundigt de forskellige muligheder der er for daglig/ugentlig optagelse på DR-MH300?

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 20:38

Spørgsmålet er også hvilke indstillinger du laver for scarttilslutningen. Fordi det er bedst at optageren står til at køre RGB eller S-Video når du bruger scart. Står den bare til video, vil billedet virke ringere, netop fordi billedet kører igennem en MPEG konverter, det optagede billede står væsentlig pænere.

-------------

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Carsten Hjorth Carsten Hjorth skrev:

Første indtryk:

Koblet op på et jvc lt37s60 via hdmi, er billedet med recorderens tuner væsentlig dårligere end via tv'ets tuner

for mættede farver, støj i mørke områder af billedet, og en tendens til interferens, som ikke er der via tv'ets egen tuner, jeg har prøvet at justere mig ud af problemet, men ikke med held.

ved 16/9 udsendelser kan tv'et ikke autodetektere signalet, når det kommer fra recorderen, det er ok når tv'ets egen tuner anvendes.

Jeg prøvede at overføre en ikke kopibeskyttet dvd, til hdd. (dvd-r). Når man anvender dubbing, dvd til hdd, kan man se alle "blokkene" der er på dvd'en, men ikke hvad det er, ekstramatriale, menu, hovedfilm osv. så jeg antog at den "blok" der var på flest minutter, var filmen.

Efter at have overført til hdd i ca. 1 minut, gik det hele i sort, og den skrev "resetting" i displayet

PS: lige nu sidder min den mindste og se bamse og kylling, og skifter jeg så mellem recorderens tuner, og tv'ets, er forskellen til at græde over. øv øv

Så alt i alt, ikke et godt førstehåndsindtryk, men jeg håber virkelig at den vinder ved nærmere bekendtskab.

/Carsten

En vigtig ting når du kører HDMI, så kører du rent digitalt op på din skærm, uden om den normale D/A konverter, og hvis dit antennesignal ikke bare er helt i orden, kan du risikere et ringere billede, derfor brug en selector eller digital satellit modtager, det anbefales også til fladskærme generelt.

Dernæst skal man forsøge sig lidt frem med opskaleringen, fordi ikke alt er godt at opskalere til 720P/1080i, især fordi det er en kunstig ting der sker ved billedet, så er antenne forholdene ikke i orden, afsløres det af maskinen, og af dens MPEG konverter.

-------------

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 20:45

Hej igen.

Jeg synes da vi skal tage det lidt roligt, har du talt med Godpris, fordi jeg er også overbevist om det er et uheld.

-------------

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 20:56
Er der ikke nogen, der kan forklare daglig/ugentlige timerprogrammeringer, som jeg skrev lige før BrianJVC's tre beskeder. Ikke for at være utålmodig, men jeg vil gerne tidligt i seng idag, dvs. snart - i morgen venter endnu en 12 timers arbejdsdag...

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 21:50

BrianJVC Skrev: Spørgsmålet er også hvilke indstillinger du laver for scarttilslutningen. Fordi det er bedst at optageren står til at køre RGB eller S-Video når du bruger scart. Står den bare til video, vil billedet virke ringere, netop fordi billedet kører igennem en MPEG konverter, det optagede billede står væsentlig pænere.

Dejligt med noget hjælp Brian!

Har prøvet at ændre det til scart s-video, men så bliver det i sort/hvid. Ændrede det så til scart rgb. Kunne med det samme se inde i selve menuen at det så lidt anderledes ud. Men da jeg gik ud af menuen, og derved så tv igen igennem recorderen, så var der stadig en del støj i billedet, som om det var en middelmådig vhs-optagelse jeg så på. Andre ting som jeg kan prøve at ændre? Måske noget andet på recorderen?

Eller måske noget som ikke er på recorderen? For både igennem min gamle video og igennem en billig dvd-optager jeg havde et par dage så billedet også ud på denne måde (altså med støj)

Skrevet af: Hapsdog
Skrevet den: 06-December-2005 kl. 22:04

Eller måske noget som ikke er på recorderen? For både igennem min gamle video og igennem en billig dvd-optager jeg havde et par dage så billedet også ud på denne måde (altså med støj)

Lyder som om det ikke er relateret til din nyerhvervelse. Du må gøre noget nu, som du osse har gjort med "din gamle video og en billig dvd-optager jeg havde et par dage".

Kan ikke forestille mig at tuneren er så dårlig som I beskriver.

mvh

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 22:07
hmm måske hapsdog.... Men kan bare slet ikke se hvad det er jeg gør som skal være skyld i det? Jeg kan jo se at når jeg spiller en dvd i afspilleren, så er billedet sgu helt fint. Og jeg har jo bare smidt et scart stik i maskinen og så op til fjernsynet. kabel-tv-kablet bagi maskinen, og så et kabel fra maskinen og op til fjernsynet. Og siden fjernsynet nok kan vise kanalerne fint, så kan jeg ikke se hvad der skulle være galt. Håber virkelig nogen kan hjælpe med at få løst dette problem

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 22:18

Hej Jacob,

Andre ting som jeg kan prøve at ændre? Måske noget andet på recorderen?

Det kunne f.eks. skyldes dårlige signal kabler (billigt / gammel ikke skærmet scart kabel?). Hvis du har et andet scart kabel liggende kunne du prøve at se om det gør en forskel at skifte signalkablet mellem optager og TV.

Hvordan viser den støj sig som du beskriver - er det et billede fra en anden kanal der flyder henover optagerens billede i baggrunden, er det striber eller sne...?!?

Under alle omstændigheder vil jeg foreslå at du starte med at prøve at skifte Scart kablet og sætter L-1 indstillingen til 'Video' (Composite).

Se evt. længere tråd om signaler og kabler her: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1338 - Problem med avskygning av TV bilde -SCART

/Lars

Tip! Prøv at bruge citat-bokse til at referere fra andre indlæg - tryk på linket 'Forum-koder' når du skriver din besked for at få en forklaring (alternativt tryk knappen 'Citér' ovenfor til højre i dette indlæg for at se citat formatet)

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 22:44

Det burde ikke være mit scart-kabel, da det er en dyrt og godt kabel. Og hvis det var scart-kablet det var galt med, så burde der jo være samme problem når jeg ser en dvd-film, ikke sandt?

Støjen: Det er en slags sne, men svagt (en slags meget svag flimmer som på vhs-optagelser). Det er mere tydeligt på mørke farver på skærmen. Skarpe kanter er også en lille smule mindre skarpe, og farverne en lille smule mere matte.

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Tip! Prøv at bruge citat-bokse til at referere fra andre indlæg - tryk på linket 'Forum-koder' når du skriver din besked for at få en forklaring (alternativt tryk knappen 'Citér' ovenfor til højre i dette indlæg for at se citat formatet)

hehe, hermed taget til efterretning

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 22:50

Kan da tilslutte mig rådet om et godt separat skærmet scartkabel.
Jeg løste idag stort set mine problemer med "dårlig tuner" grums og afskygninger på min Lumatron, ved at skifte mine scartkabler ud med bedre kabler.

Nu er er der stort set ingen forskel på tv-tuner og dvd-tuner længere.

Jeg købte 2 af disse 0,75m hos HiFi Klubben

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/kabel/billedkabel/de tail/BANDRIDGE_PGV781_kabel.htm?id=3792 - http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/kabel/billedkabel/de tail/BANDRIDGE_PGV781_kabel.htm?id=3792

PS: ser du nåede at svare mens jeg skrev :-)

Men kan da tillægge at problemet hos mig var at de skråtstillede scartkabler jeg havde i forvejen, lå ind over antennekablet når de var monteret bag på optagere hvor antennestik og scartstik sidder tæt sammen, og åbenbart var kablerne ikke skærmede godt nok. De lige stik og den bedre skærmning på de nye kabler løste mit problem.

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 22:52

Jeg kan fuldstændig følge jacobhs' erfaringer med tuneren. Har også prøvet at skifte mellem de forskellige indstillinger på SCART porten som BrianJVC foreslår - desværre uden bedre resultat...

Hvis jeg skal prøve at beskrive forskellen, så får jeg et mere "grovkornet" TV-billede med knap så naturlige farver, når jeg kører gennem recorderen.

Nogen der har et bud på, hvorfor TV'et (JVC LT32S60) ikke registrerer korrekt skærmformat, når jeg anvender HDMI?

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 23:24

En ting der undrer mig !

Hvis hdmi skal være den digitale afløser for euro scart, finder jeg det underligt at t-v link ikke fungerer med hdmi, men kun understøttes med et scartkabel monteret.

Jeg kan jo læse i manualen at der er smarte funktioner forbundet med t-v link, ( direct rec.- auto tænd,- auto stby.- follow tv- kanal dump  )

Så til trods for at jeg har et jvc lt 37s60 og en dr-mh300, som jo har hdmi, så slipper jeg altså ikke for et scartkabel 

ref. s. 27 og 41 i manualen

/Carsten

Skrevet den: 06-December-2005 kl. 23:31

Hej Mogens,

Oprindeligt skrevet af mogens Aagaard mogens Aagaard skrev:

Laursen skrev noget om opsætning af G-Link. Kan sådan en fætter styre 2

Nej, det bliver vist i praksis umuligt at styre (for JVC optageren sættes kun til at styre én fabrikant's sat-tuner) - og stadig vil du have en switch-box imellem som skal indstilles manuelt.

Kan jeg også lige få skåret ud i pap hvad der menes med "kanal".

Jeg forstår det sådan at jeg kan lægge f.eks.mine Sat-receivere ind som nr. 3 i remoten når DR1 Og TV2, jordbaserede, tager de 2 første pladser, og at denne "kanal 3" består af hundredevis af programmer.

Hmmm... selvom jeg har læst sætningen mange gange er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår.

En kanal er egentlig ikke den korrekte danske betegnelse (ofte bliver undersættelserne lidt for anglofile ). Programplads er nok mere korrekt. Frekvens-spektret - hvad enten det bærer analoge eller digitale signaler - opdeles i små intervaller, så hver enkelt TV station kan distribueres på hvert sit interval (uden at forstyrre nabo-intervallet). Betegnelsen for hvert enkelt af disse  intervaller er kanal. Så f.eks. DR1 i TDC's analoge sende-net udsendes på kanal 10, TV2 på kanal 7 osv.

En analog tuner, hvad enten det er i en DVD optager, TV mv. indstilles på den tildelte kanal for at vise den ønskede TV station. For at gøre systemet brugervenligt kan kanalerne indsættes på programpladser, så det er lettere at associere fortløbende program numre med TV stationer (eks. programplads 1 = DR1, programplads 2 = TV2 osv.) - også hvis stationerne senere skulle skifte kanal .

Det er altså programplads der vælges med optagerens, TV'ets og satellit modtagerens fjernbetjening!

Selv med det infrarøde G-Link øje, tildeles ingen programpladser fra JVC optageren til satellit kanalerne (disse kan kun vises gennem satellit modtageren - som indstilles på ønsket programplads). Under timerprogrammeringen af JVC optageren, vælges på det sted hvor programplads skal indtastes (ved at trykke AUX knappen) indstillingen 'SAT'. Herefter indtastes (i det fremkomne felt) programpladsen som G-Link øjet skal sørge for at skifte satellit modtageren(!) til før optagelsen skal til at gå igang (det er altså op til opsætningen af den enkeltes satellit modtager hvilken programplads der skal indtastes her). JVC optageren vil altid i denne situation indstille sig til at modtage billedet på Scart L-2 (så satellit TV stationen altså optages gennem Scart tilslutning med Satellit modtageren).

Øv, jeg synes det er noget værre pladder jeg skriver, men giv det lige en chance og forhåbentligt et forståeligt svar.

Ja, jeg er ikke helt sikker på at jeg fangede spørgsmålet rigtigt, men har forsøgt at give et forståeligt svar (klar til Jeopardy?)

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet af: Clave
Skrevet den: 07-December-2005 kl. 00:01

Så kom min JVC recorder, hurra.

Men.....

Jeg har sat min recorder op kun med HDMI kabel til et LG 42PX5R, men jeg får ingen lyd, billedet er super.

I setup på recorderen har jeg prøvet med "kun PCM" under lydoutput, digital lyd ud. Dette har desværre heller ikke hjulpet.

Hvis jeg bruger scart kabel er lyden fin.

Jeg er ved at løbet tør for gode idér, hvad gør jeg galt?

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 00:03
hmm interessant! Har nu prøvet at tvinge antenne-kablet og scart-kablet så langt væk fra hinanden som det nu er muligt på det "fjernsynsmøbel" jeg har, og det har rent faktisk hjulpet! Billedet er blevet bedre. Det er ikke helt perfekt, men er bestemt kommet meget tættere på, så meget tyder på at jeg måske kan løse mit problem med at købe et super-scart-kabel.. wow, kunne være alt for fedt hvis det bare er det der skal til for at løse dette problem.

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 06:32

TV-billede.

Oprindeligt skrevet af </FONT><FONT face=Times New Roman, Times, serif>jacobhs jacobhs skrev:

Har prøvet at ændre det til scart s-video, men så bliver det i sort/hvid
Når du ændrer til scart s-video og billedet på skærmen kommer i gråtoner, skal du med fjernsynets fjernbetjening skifte A/V kanal. Hvis du f.eks. bruger AV1, så er der måske én der hedder AV1-S - og det ville så være den du skal bruge. Tilsvarende for RGB, måske har du en AV kanal, der hedder AV-RGB.

På mit fjernsyn har jeg: AV1, AV1-RGB, AV2, AV2-S & AV3. AV1 og 2 er til scart, AV3 er til composite. Jeg har altså 2 scart indgange og én composite indgang på mit fjernsyn.

Gad vide om det hjælper?

P.s.: Jeg har indstillet min DR-MH300 til scart-video, burde jeg få endnu bedre billede ved at bruge scart-RGB og så anvende AV1-RGB på fjernsynet? (DR-MH300 er sat til AV1 stikket).

Kabler.

Kabler: ProfiGold er nogle meget gode kabler. Dem bruger jeg selv, både til aantennekabler, scart, og digitale og analoge lyd kabler.

Timerindstillinger.

Jeg kan ikke rigtig forstå det med de daglige / ugentlige optagelser.

Nu havde jeg lige lært det på DR-MH30. På den er der også mulighed for at springe en dag over og der er mulighed for at gemme dagens program, i princippet ved at ændre navnet på næste dags optagelse (f.eks. serienummeret for serier).

Disse muligheder findes ikke på DR-MH300. Til mandag satte jeg den til "gem 1", fordi jeg troede at dette lignede mest det fra DR-MH30. Hvis jeg havde nærlæst manualen, ville jeg nok ikke have gjort det - fordi den opretter ikke de her smarte mapper, hvis man bruger overskrivning. Til tirsdag bestemte jeg mig så for at bruge "man-fre" uden overskrivning - for at få glæde af de mapper.

Men jeg er i tvivl om hvad der sker i morgen - for hvis jeg går ind i timer-listen og ændrer serienummeret for optagelsen i morgen, så bliver navnet på dagens optagelse også ændret. Så jeg er lettere forvirret. Måske behøver jeg slet ikke at gøre noget før måske på lørdag. Så har jeg 4 optagelser i mappen, der hedder "Baywatch 47" - også kan jeg gå ind og ændre titlerne, så numrene bliver fortløbende - 47, 48, 49 & 50.

Er det sådan det fungerer? Og hvad sker der så i næste uge - fortsætter den daglig optagelse?

Er der nogen derude, der kan forklare grundigt de forskellige muligheder der er for daglig/ugentlig optagelse på DR-MH300?

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 08:23

Hej!

"Vi" tager det skam helt roligt....hvis jeg tager det mere roligt end jeg allerede gør,så er jeg bange for at jeg skider i bukserne!!

Nej-jeg har ikke talt MED GODPRIS,jeg taler TIL Godpris-de svarer nemlig ikke på mine mails-de læser dem kun.

Naturligvis er det menneskeligt at fejle,men det er også menneskeligt at lade sig irriteret over det.

Hvis bare man havde det overskud som nogle andre har(måske dem som ingen problemer har haft?)

Nå,men der kommer vel en pakke mere en dag..

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 14:13
Er der endnu ingen af Jer, der har problemer med billedkvaliteten (jacobhs, bla.), der har haft lejlighed til at kigge på min besked fra i morges, mht, AV-kanaler bl.a.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 15:07
har ikke testet det endnu thorvald, da jeg ikke har tid idag... og venter også med at teste det til i morgen da jeg i morgen får profigold-kabler, så jeg håber at det løser mit problem

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 19:16

Er der endnu ingen af Jer, der har problemer med billedkvaliteten (jacobhs, bla.), der har haft lejlighed til at kigge på min besked fra i morges, mht, AV-kanaler bl.a.

Først: Tak for din ihærdighed

Jeg har forsøgt, men uden bedre resultat. Mit TV har RGB på begge SCART indgange (kaldet EXT-1 og EXT-2). Jeg har valgt RGB i recorderens menu. Har også forsøgt bare med "scart-video" i menuen. Jeg kan ikke umiddelbart se forskel på de to, selv om jeg har læst her i forummet, at RGB skal give det bedste resultat (det er så måske svar på dit spm. Thorvald).

Har også forsøgt med forskellige kabeltyper - både SCART og HDMI fra optageren og til TV'et - ak, heller ikke nogen bedring.

Måske er det fordi jeg har en fladskærm som er meget følsom overfor tuner signalet? Jeg har brugt en del tid på at få TV billedet til at se "rigtigt" ud på skærmen (i mine øjne, forstås) . Nu, hvor jeg kører signalet gennem tuneren i recorderen, er billedet dårligere end nogensinde.

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 19:27
Ja, et tuner signal, der måske i forvejen er lidt ringe, kan give problemer på en fladskærm - afhængig af hvor god denne er til at vise analoge signaler.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 19:52

Har modtaget min recorder idag og lige tilsluttet den til mit CRT 100hz 32" Panasonic.

Jeg har 3 indgange bag på mit fjernsyn 1=Scart/RGB resten er Scart/S-Video, jeg har valgt Scart S-Video som udgangssignal på JVC'en og tilsluttet en af Scart/S-Video indgangene på fjernsynet, da jeg personligt bedre kan lide S-Video billedet end RGB.  

Tuneren i JVC'en står hos mig klokkeklar, mindst ligeså god som tuneren i fjernsynet. Jeg har alm. hybridnet med rimelig god signalstyrke uden at det er helt 112% perfekt på alle kanaler. iht. TDC som jeg har haft på besøg flere gange for at optimere signalet er jeg bare for krævende, så det er nok så godt som det nu kan blive. Har også lige hurtigt testet recording på harddisken i SP mode. Jeg er ovenud tilfreds med begge dele. Mine vigtigste bekymringer om lige disse 2 ting er ihvertfald ovre, og nu skal jeg bare sætte mig ind i resten 

#krborup

Ked af at høre du stadig har problemer, jeg kan ihvertfald bekræfte at det ikke direkte skyldes dårlig kvalitet af tuneren i JVC'en (medmindre du lige har været uheldig og fået en mandagsmodel hvor der er noget i vejen med tuneren) Jeg har ikke nogen erfaring med fladskærmsfjernsyn, men en ting bed jeg mærke i, du nævnte at der ikke var tydelig forskel når du skiftede fra Scart-Video til Scart-RGB i recorderens udangssignal. Det undrer mig da der normalt er stor forskel. Kan det være at du på dit flaskærmsfjernsyn også specifikt skal vælge RGB som indgang ? På mit fjernsyn skal jeg nemlig vælge mellem almindelig AV og AV/RGB på scartindgang 1 der understøtter RGB.

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af Clave Clave skrev:

Men.....

Jeg har sat min recorder op kun med HDMI kabel til et LG 42PX5R, men jeg får ingen lyd, billedet er super.

I setup på recorderen har jeg prøvet med "kun PCM" under lydoutput, digital lyd ud. Dette har desværre heller ikke hjulpet.

Du har kun DVI indgang på din LG plasma er jeg sikker på, og DVI er kun billede ikke lyd. HDMI er både lyd og billede.

-------------

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af krborup krborup skrev:

Først: Tak for din ihærdighed

Jeg har forsøgt, men uden bedre resultat. Mit TV har RGB på begge SCART indgange (kaldet EXT-1 og EXT-2). Jeg har valgt RGB i recorderens menu. Har også forsøgt bare med "scart-video" i menuen. Jeg kan ikke umiddelbart se forskel på de to, selv om jeg har læst her i forummet, at RGB skal give det bedste resultat (det er så måske svar på dit spm. Thorvald).

Har også forsøgt med forskellige kabeltyper - både SCART og HDMI fra optageren og til TV'et - ak, heller ikke nogen bedring.

Måske er det fordi jeg har en fladskærm som er meget følsom overfor tuner signalet? Jeg har brugt en del tid på at få TV billedet til at se "rigtigt" ud på skærmen (i mine øjne, forstås) . Nu, hvor jeg kører signalet gennem tuneren i recorderen, er billedet dårligere end nogensinde.

Det er kavliteten af dit sendte signal der enten ligger for lavt eller for højt, du kan prøve emd et dæmpeled på antennesignalet, og ellers skal du have en antenne forstærker på, men det kan være lidt af en jungle at lede i.

-------------

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 20:23

BrianJVC Skrev: Spørgsmålet er også hvilke indstillinger du laver for scarttilslutningen. Fordi det er bedst at optageren står til at køre RGB eller S-Video når du bruger scart. Står den bare til video, vil billedet virke ringere, netop fordi billedet kører igennem en MPEG konverter, det optagede billede står væsentlig pænere.

Dejligt med noget hjælp Brian!

Har prøvet at ændre det til scart s-video, men så bliver det i sort/hvid. Ændrede det så til scart rgb. Kunne med det samme se inde i selve menuen at det så lidt anderledes ud. Men da jeg gik ud af menuen, og derved så tv igen igennem recorderen, så var der stadig en del støj i billedet, som om det var en middelmådig vhs-optagelse jeg så på. Andre ting som jeg kan prøve at ændre? Måske noget andet på recorderen?

Når det bliver sort/hvid på dit TV, er det fordi du benytter den forkerte kanal på dit TV, der er en der hedder S og så nummeret.

-------------

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 21:08

Oplever faktisk nu at antennesignalet at blevet bedre på TV'ets tuner, end det var før jeg satte JVC'en imellem.

Den sidste minimale rest af støj er forsvundet fra stort set alle mine hybridkanaler, og jeg har et flot støjfrit billede både på TV og JVC'en.

Det ser ud til at JVC'en virker som en "antenneforstærker" i mit setup.

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Bingo, så vil jeg gå videre med BrianJVC's forslag om at prøve at 'dæmpe' TV-signalet. Nogen der véd, hvor man køber et 'dæmpeled'?

-------------
TV: JVC LT-32S60 | Recorder: JVC DR-MH300

Skrevet af: Clave
Skrevet den: 07-December-2005 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Men.....

Du har kun DVI indgang på din LG plasma er jeg sikker på, og DVI er kun billede ikke lyd. HDMI er både lyd og billede.

Jeg er nu sikker på at min plasma har HDMI indgang (til både lyd og billede), jeg tænkte på om der er noget der kunne være defekt, her tænker jeg på HDMI kabel, Recoderen eller plasmaen.

Jeg bruger nu recorderen med HDMI kablet men lyden kommer til plasmaen via line in. Jeg ville jo gerne slippe for alle de mange kabler. Skal der sættes noget specielt op i recorderen for at få lyden via HDMI kablet?

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 22:54

Skal der sættes noget specielt op i recorderen for at få lyden via HDMI kablet?

På mit TV er der i en af menuerne en HDMI opsætning, hvor der kan vælges forskellige 'lydformater' (analog/digital). Måske svaret skal findes der...

-------------
TV: JVC LT-32S60 | Recorder: JVC DR-MH300

Skrevet den: 07-December-2005 kl. 23:27
Jeg er super tilfreds med JVC'ens tuner. Billedet står fuldstændigt klart på mit 33" TV.

Jeg har også sat den til min Z3 projektor, dog kun med component kabel, TV billedet er dejligt skarpt.
Før havde jeg en mediom dvd-optager og der var TV signalet grumset.
Så JVC'en er klart en forbedring.

Jeg er super tilfreds med købet. Jeg har vænnet mig til dens "larm" og det generer mig ikke længere.

Skrevet den: 08-December-2005 kl. 00:05

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Men.....

Jeg er nu sikker på at min plasma har HDMI indgang (til både lyd og billede), jeg tænkte på om der er noget der kunne være defekt, her tænker jeg på HDMI kabel, Recoderen eller plasmaen.

Jeg bruger nu recorderen med HDMI kablet men lyden kommer til plasmaen via line in. Jeg ville jo gerne slippe for alle de mange kabler. Skal der sættes noget specielt op i recorderen for at få lyden via HDMI kablet?

Jeps jeg beklager din skærm har HDMI, LG har bare længe kun kørt med DVI. Så tror jeg du skal finde problemet i dit TV, om der netop er en bestemt lydopsætning for brug af HDMI.

-------------

Skrevet den: 08-December-2005 kl. 00:11
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Oplever faktisk nu at antennesignalet at blevet bedre på TV'ets tuner, end det var før jeg satte JVC'en imellem.

Den sidste minimale rest af støj er forsvundet fra stort set alle mine hybridkanaler, og jeg har et flot støjfrit billede både på TV og JVC'en.

Det er en gammel kendt ting at eksempelvis en almindelig video, kunne nærmest fungere som en lille antenne forstærker, især på lidt bedre modeller, hvor der var forskellige kredsløb som behandlede billedet, ligesom på eksempelvis vores DVD-optagere. Men en antenne forstærker ville aldrig kunne forstærke et dårligt signal op til at blive godt, den vil forstærke det dårlige i signalet, så man skal finde frem til kilden til problemet. Har man kabel-TV kan man med fordel kontakte TDC, så de sender en mand ud og måler signalet op, han kan også præcist finde frem til hvilken type forstærker du eventuelt skal bruge, det er klart det kan koste lidt at få sådan en mand ud, men på den anden side kan du også bruge rigtig mange kroner på forkerte forstærkere.

-------------

Skrevet den: 08-December-2005 kl. 00:48

Sandt nok Brian, men jeg havde nu heller ikke et dårligt signal før, og har allerede haft TDC ude flere gange og optimere. Har bare altid været lidt perfektionistisk med disse ting, og vil ikke nøjes med mindre end det bedst mulige. Hvilket TDC ved disse lejligheder har garanteret mig at jeg havde. Men på trods af dette, er der alligevel en minimal forbedring i det almindelige TV billede nu efter jeg har loopet JVC'en ind imellem. Hvad det så end skyldes.

Uanset hvad grunden så er, er jeg godt tilfreds med tingenes tilstand

Og også med JVC'en, den ser altså godt ud som den står der med sit blå lys.

Har leget med den nu hele aftenen, initialt lykkedes det mig ikke at køre en opsætning med TV-link så den lagde kanalerne ligesom på mit Panasonic TV, så jeg måtte køre en almindelig autoindstilling hvor den selv fandt kanaler som jeg nu lige skal flytte på plads. Må efterfølgende læse mig frem til hvordan jeg får TV-link til at snakke sammen mellem mit Panasonic TV og JVC'en.

Har indtil videre kun fundet ganske få småting jeg føler kunne være bedre.

1. Det er ikke muligt at vælge automatiske kapitler på mindre end 15 min under opsætningen, min Lumatron kan sættes til 5 min hvilket jeg syntes er bedre når man vil skippe i filmen. Håber en fremtidig firmwareopdatering evt. kan give mulighed for dette.

2. Det er ikke muligt at starte recording ved tryk på en enkelt tast, man skal trykke både rec+play ned samtidig, ligesom på de gamle videomaskiner. Min lumatron har enkelt tast recording, hvilket jeg syntes var rart da det kunne gøres hurtigt med enhåndsbrug.

3. Og så syntes jeg altså det er lidt fjollet at man skal trykke 2 gange på stopknappen for at stoppe en optagelse. Når jeg trykker stop, er det fordi jeg vil stoppe, så behøver jeg ikke få en ny besked på skærmen der fortæller mig at jeg skal trykke stop en gang til for at stoppe, mens optagelsen kører videre i baggrunden. Jeg har jo ligesom forstået ideen med at stop knappen betyder stop, det har det gjort på alle apparater jeg har haft gennem tiden  

Intet af det er dog af så stor betydning at det overskygger min glæde ved apparatet.

Skrevet af: T-bone
Skrevet den: 08-December-2005 kl. 09:00
BrianJVC skrev:
Clave skrev:

Men.....

Hej Clave

Har samme udstyr som du har og har lyd på når jeg bruger HDMI kablet.

Desværre er mit billedet ikke super godt når antenne signalet går igennem HDMI kablet (opsat til 720i), men super skarpt når jeg anvender SCART kablet (opsat til 576i).

Desværre kan jeg ikke bruge 576i opsætningen, som DVD´erens SCART udgang skal opsættes til for at kunne vises på LG 42PX5, samtidig med at jeg også bruger mit HDMI kablet imellem DVD´eren og fjernsynet, da LG 42PX5 skal have et  udgangssignal fra vidoen på 720i for at vise nogenlunde billidet vha HDMI kablet, dvs man kan ikke bruge scart signalet når DVD´eren er indstillet til et 720i udgangssignal og omvendt.

For at skifte imellem de 2 opløsninger skal man ned skifte i setup på DVD´en og hver gang, hvilket ikke kan være rigtigt? (auto formatet virker heller ikke hos mig, når man bruger HDMI kablet)

Så Clave ved du noget, som jeg ikke ved mhh til opsætningen disse to apperater imellem? Du skriver, at du har perfekt billedet når du bruger HDMI kablet, mener du så, når det er antennesignalet som går igennem eller når du ser DVD? Mit antennesigsignal er som sagt ikke særlig godt når det går igennem HDMI kablet, men når jeg ser DVD igennem HDMI kablet står billedet super skarp.

Du bruger måske selector? siden dit siganál er så godt igennem HDMI kablet. Har ikke selv selector, men TDC kabel TV og billedet står super på næsten alle kanaler på nær 3 stk

/Kevin

PS: høre gerne hvis der er nogen, som har nogle gode forslag til, hvad kan gøre for at få DVD´en og fjernsynet til at snakke bedre sammen, ha, ha...ha.

Har forresten kvalitets kabler og stlk hele vejen igennem, både hvad angår antenne, scart mm.

Print side | Luk vindue