Print side | Luk vindue

varen er væk i posten? hva gør jeg?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79737
Udskrevet den: 21-Maj-2024 kl. 18:42


Emne: varen er væk i posten? hva gør jeg?
Skrevet af: Mercu
Emne: varen er væk i posten? hva gør jeg?
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 11:31
Jeg står i den kedelige situation at jeg har købt 2 blu-ray film via dba.

Sælger påstår de er sendt, men jeg har ikke modtaget dem (de skulle være sendt tirsdag).

Sælger nægter at give pengene retur fordi han mener han har sit på det tørre, men jævnfør lovgivningen om privatsalg gælder købelovens bestemmelser så længe, at der IKKE aftalt andet.

Der ER ikke aftalt andet og derofr må købeloven være gældne derfor er det principielt sælger som skal give mig pengene retur!

Men han nægter!

HVad gør jeg?


-------------
Samsung LE32R87BDX 32"
Supra Kabler
Popcorn hour A-200 m. 1tb hdd
Synology DS410 2x 2tb seagate 5900rpm
PS3 40gb FAT



Svar:
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 11:41
Spørger ham efter track and trace på hans pakke.

Hvis det er sendt som brev, så er du desværre i en situation hvor sælger kan påstå at sende noget uden at have gjort det - altså en påstand mod påstand.

Uanset hvad, så får man en kvittering på forsendelsen uanset om man sender som pakke eller maxibrev (gør jeg ihvertfald) så hvis ikke han har den, så kan du måske trænge ham op i krogen hvis han lyver.

Det er dog ret almindeligt at maxibreve og pakker er fremme dagen efter, så det virker ret underligt at  du ikke har fået dem endnu.


Skrevet af: Mercu
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 11:48
Ja, men kvitteringen på afsendelsen af maxi brev er jo intet værd..

Den angiver blot at man har sendt "noget" ikke hvortil.

btw. du skal slette nogen beskeder i din indbakke. Jeg har prøvet at skrive en PB til dig, men får afvide din indbakke er fyldt.


-------------
Samsung LE32R87BDX 32"
Supra Kabler
Popcorn hour A-200 m. 1tb hdd
Synology DS410 2x 2tb seagate 5900rpm
PS3 40gb FAT


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 12:02
Jo, da den angiver købstidpunktet og hvorfra den blev afsendt. Med det kan de gå ind i systemetog se hvor brevet skal sendes. Det kan ikke lade sig gøre med alm. breve, men med maxibreve skulle det kunne lade sig gøre. Jeg har ikke prøvet det selv, men det er den forklaring jeg selv har fået når jeg har sendt ting ud til brugere her fra siden.

Jeg har slettet mine beskeder. Beklager jeg ikke var opmærksom på den var fyldt.


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 12:09
Det er desværre alt for tit, at ting forsvinder i posten. Og så er der desværre, også dem som snyder.

-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 12:11
Det er det sædvanlige problem. Det er korrekt, at en afsender på en eller anden led bør kunne bevise at noget er afsendt.
 
Men....hvis man kommer 2 film i en kuvert, sætter frimærker på, og brevet i postkassen, så har afsenderen ikke for fem flade ører mulighed for at bevise noget som helst.
 
Vi har haft en tilsvarende banal "sag" her på siden, som nærmest endte med, at mange af os ved salg af film skriver, at filmen sendes med normal brevpost.
 
Det kan omvendt jo heller ikke være rigtigt, at en privat sælger skal ryste op med pengene, fordi en postmedarbejder enten har været langfingret, eller at forsendelsen er fejlleveret.
 
Jeg mener principielt, at man som køber skal betale for de ekstra forsendelsesomkostninger (og gøre sælger opmærksom på dette), såfremt man ikke vil tage risikoen ved en normal postforsendelseSmile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 12:14
Der er også dem der modtager deres breve og derefter siger de ikke har, for at få lidt/alle penge tilbage.

Det er en svær sag, der er stort set umuligt at finde en løsning på, hvis ikke sælger vil godtgøre noget. Men må også sige, hvis man køber noget og får sendt med alm. brev, så må man regne med den slags kan ske.

Hvis man vil være sikker, må man betale for en pakke eller betale for at få lavet en indleveringsattest til 12kr. Der er ingen garanti på sådan en, men man kan bevise at brevet er afsendt til modtageren.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Det er desværre alt for tit, at ting forsvinder i posten. Og så er der desværre, også dem som snyder.


Men de går jo under samme kategori da de jo bare bruger PostDK som syndebuk.

Det er en rigtig beklagelig situation, men jeg tror ikke der er så meget at gøre. Dette er netop grunden til jeg aldrig køber film af private - man er virkelig ringe stillet hvis det går galt, hvorimod man bare kan kontakte forhandleren for at få en ny eller kræve pengene tilbage.


Skrevet af: Mercu
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 12:56
Jeg skriver også altid selv når jeg sælger ting med "lavere" (0-400kr) at køber selv bestemmer forsendelsesmetoden.

Men hvis han vælger brev er det på eget ansvar!

Men det har han ikke gjort her. Jeg bød 200inkl porto og han sender som brev - derfor må det være hans ansvar.


-------------
Samsung LE32R87BDX 32"
Supra Kabler
Popcorn hour A-200 m. 1tb hdd
Synology DS410 2x 2tb seagate 5900rpm
PS3 40gb FAT


Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 12:59
Om han har sagt det eller ej, så må du regne med det er på eget ansvar. Og selvom han ikke har sagt det, så kommer du ingen steder med sagen, hvis sælger ikke vil betale tilbage. Det er simpelthen for småt, til at det kan betale sig at gå videre med sagen.




Skrevet af: Mercu
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:06


Omend det set fra sælgers side også er utrolig træls at måtte betale for noget han (måske) faktisk har sendt. Men omvendt er jeg tosset og vil ha mine penge eller endnu bedre mine film.

Halvskade i denne sag ville nok være den mest rimelige løsning.


-------------
Samsung LE32R87BDX 32"
Supra Kabler
Popcorn hour A-200 m. 1tb hdd
Synology DS410 2x 2tb seagate 5900rpm
PS3 40gb FAT


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:12
prøv evt at søge lidt på sælgers navn og se om noget dukker op.. ellers ville jeg nok som udgangspunkt tage personen som "hæderlig"
Jeg ville overveje selv at skrive online på nettet om at "jeg" havde handlet med ham og filmene ikke dukkede frem for oplevede andre ham så og googlede navn/nummer/e-mail så poppede din oplevelse jo frem..
 
Jeg ville personligt ikke selv være særligt konstruktiv hvis jeg handlede privat med en også der pludselig dukkede et "trusselbrev" op med en masse paragraffer.. snarere tværtimod... jeg tror jeg ville sige til mig selv... ærgeligt.. men jeg gider ikke bøvle yderligere med det... men jeg ville nok overveje at skrive et sted på nettet at jeg havde handlet og filmen ikke var nået frem.. måske postdanmark måske ikke... kommer der for mange af sådan nogle på en person.. så er det jo i sig selv bedste advarsel.... men pas på du ikke gør det til en personting.. det fører aldrig noget positivt af sig.. lad tvivlen komme sælger tilgode indtil andet er bevist (gentagne mangler o.lign)


-------------
Mvh

René


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Mercu Mercu skrev:

Tja overvejer om jeg skal ringe til min Onkel som er advokat fuldmægtig senere (meget passende har vi også samme efternavne), hvis han er i sit gode hjørne sender han en fin mail fra sin firma mail og fortæller ham om 57 forskellige paragraffer som han kan stævnes efter.

Det har før hjulpet, specielt ved en getmore RMA.

Omend det set fra sælgers side også er utrolig træls at måtte betale for noget han (måske) faktisk har sendt. Men omvendt er jeg tosset og vil ha mine penge eller endnu bedre mine film.

Halvskade i denne sag ville nok være den mest rimelige løsning.
Lad mig sige det på den måde. Hvis jeg modtog en mail fra en sølle advokatfuldmægtig, så ville jeg flække af grin, og gå fuldstændigt og meget bevidst helt i baglås - tro mig, Jeg er en hård negl.
 
Som vores råd var i den anden sag af tilsvarende karakter - glem det, der er intet at komme efter, og din stakkels onkel ønsker formentlig ikke at gøre sig selv til grinLOLLOLLOL


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:20
Der findes desværre en del fupmager på den avis, så jeg ville holde øje med sælger, om han evt senere sælger samme film igen. Eller bliver ved med, at sælge mange andre film.
Så kunne du evt. kontakte Den Blå Avis, at du ikke har modtaget dine vare fra denne sælger, hvis andre skulle opleve det samme som du.


Skrevet af: ghost-the-man
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:21
Det rigtig øvConfused Mercu,heldigvis er der også godtfolk til,jeg har købt en vare her via forumet i påsken,har heller ikke modtaget noget i nu,men her går sælger så ind og tilbyder at han tilbageføre mit beløbet til min konto,hvis den ikke dukker op,her tager sælger ansvar.Clap


-------------
M.V.H Jan

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33699&PN=1&title=ghostthemans-hjemmebio - welcome to Ghost-The-Man`s Hjemmebio/HiFi


Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Mercu Mercu skrev:

Jeg skriver også altid selv når jeg sælger ting med "lavere" (0-400kr) at køber selv bestemmer forsendelsesmetoden.

Men hvis han vælger brev er det på eget ansvar!

Men det har han ikke gjort her. Jeg bød 200inkl porto og han sender som brev - derfor må det være hans ansvar.
 
Efter min mening er det primært købers ansvar. Som du selv skriver så er det køber der bestemmer hvordan der skal sendes/hvilken risiko der accepteres. At i så ikke har aftalt det, er jo i mindst lige så høj grad din skyld, selvom sælger selvfølgelig også kunne have gjort forsendelsesmetoden helt klar forinden.
Så hvis i ikke kan finde ud af det, fordi det er påstand mod påstand, mener jeg at du skal droppe det og gøre op med dig selv om hvor risikovillig du er mht. forsendelse næste gang.
 


Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Mercu Mercu skrev:



Omend det set fra sælgers side også er utrolig træls at måtte betale for noget han (måske) faktisk har sendt. Men omvendt er jeg tosset og vil ha mine penge eller endnu bedre mine film.

Halvskade i denne sag ville nok være den mest rimelige løsning.
Hvis jeg var sælger og havde sendt noget som brev ville jeg som udgangspunkt heller ikke slå halvskade, når det kunne være køber der er uærlig.


Skrevet af: Mercu
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:35
Nu kan jeg jo fremvise dokumentation fra flere fora, hvor jeg har mange positive handelskarakterer - hvorfor skulle jeg så være uærlig?

-------------
Samsung LE32R87BDX 32"
Supra Kabler
Popcorn hour A-200 m. 1tb hdd
Synology DS410 2x 2tb seagate 5900rpm
PS3 40gb FAT


Skrevet af: Mercu
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:36
Det er optil sælger at gøre forsendelsesmetoden klar..

Det er ikke optil mig at bede om, hvordan han sender det.


-------------
Samsung LE32R87BDX 32"
Supra Kabler
Popcorn hour A-200 m. 1tb hdd
Synology DS410 2x 2tb seagate 5900rpm
PS3 40gb FAT


Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Mercu Mercu skrev:

Det er optil sælger at gøre forsendelsesmetoden klar..

Det er ikke optil mig at bede om, hvordan han sender det.
 
Selvfølgelig er det også op til dig!
Mange sælgere vil sende på billigste måde, medmindre andet er aftalt, hvilket er fair nok efter min mening. 
 
Personligt sørger jeg altid for at gøre dette helt klart for køber, så der ikke bliver uenighed om dette efterfølgende. 
 
Efter min mening må du acceptere en god del af ansvaret for at i ikke har aftalt forsendelsesmetode, istedet for bare at sige at sælger skulle/burde have sørget for alt.
 
Indtil andet er bevist er sælger at betragte som ærlig og har sendt varen som han siger, hvorfor han ikke kan stilles til ansvar for noget som helst. 


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:46
Nu må det sku stoppe - vi orker ikke endnu en fjollet "frostsag" Confused
 
Trådstarter, læg sag an - og betal kassen for sagen, gør din onkel til ubehjælpelig til grin, men helt ærlig glem sagen - der er ikke en pind i din sag.Wink


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Mercu Mercu skrev:

Det er optil sælger at gøre forsendelsesmetoden klar..

Det er ikke optil mig at bede om, hvordan han sender det.


Men hvis du ville være sikker, KUNNE du havde bedt ham om det. Du kender jo usikkerheden ved breve.

Hvis der begyndte at komme trusler fra en advokat til mig pga sådan noget her, så havde jeg helt sikkert heller ikke betalt noget tilbage. Det her er nok en af de sager man bare må sige shit happends og så komme videre.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 13:55

Det er altid super træls når man får stjålet noget eller mister penge. Man kan faktisk sammenligne følelsen med sorg.

Hvis jeg var dig ville jeg acceptere tabet og se at komme videre.
 
Jeg har selv sendt breve der ikke er nået frem. Rygtet siger at tyven sætter en label på med en anden addresse. Brevet ryger så i tyvens postkasse. Derfor  skriver jeg altid med store bogstaver der fylder hele brevet. Det gør det svært at sætte en label på der dækker.
 
Den blå avis har faktisk en CPR validering. Køb kun af folk der er CPR valideret, hvis vare skal sendes.
 
Smile


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

 
Jeg har selv sendt breve der ikke er nået frem. Rygtet siger at tyven sætter en label på med en anden addresse. Brevet ryger så i tyvens postkasse. Derfor  skriver jeg altid med store bogstaver der fylder hele brevet. Det gør det svært at sætte en label på der dækker.
 
den er sgu kreativ... for gør modtageren noget ulovligt??... og det er vel svært at finde og bevise en forkert adresse er påsat


-------------
Mvh

René


Skrevet af: Mercu
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 14:05
Nu der ingen som siger han gider.

Han dog bare før fået fremskudt en RMA hos bl.a. getmore ganske betragteligt.

Men ja dropper lortet omend jeg er pisse tosset.


-------------
Samsung LE32R87BDX 32"
Supra Kabler
Popcorn hour A-200 m. 1tb hdd
Synology DS410 2x 2tb seagate 5900rpm
PS3 40gb FAT


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 14:09
Sender altid min ting som storbrev eller pakke som pakke, da man får en kvittering og et Track & Trace nummer og så er det post dk er skal erstatte en forvunden pakke, eller så kan man aftale med køberne at det blive sendt normalt, men så er det på køberne ansvar.

Den eneste hage ved at sende med kvittering, er mindste pris for pakke fra 0-5kg er 75 kr.

Men det kan jo også gå den anden vej, at køber faktisk har modtage vare og så lyver og sige at det har han ikke og derfor ønske penge retur, så hvad gør man så Confused


Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

 
Jeg har selv sendt breve der ikke er nået frem. Rygtet siger at tyven sætter en label på med en anden addresse. Brevet ryger så i tyvens postkasse. Derfor  skriver jeg altid med store bogstaver der fylder hele brevet. Det gør det svært at sætte en label på der dækker.
 
den er sgu kreativ... for gør modtageren noget ulovligt??... og det er vel svært at finde og bevise en forkert adresse er påsat
 
 
???????
 
Ja svært at bevise.
Men selvfølgelig er det ulovligt at den kære postmand sætter sin egen/en medskyldigs adresse på som modtager!


Skrevet af: Mercu
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 14:31
#thor-thor

Så når jeg sælger dig fx. en vare og du køber den inkl porto

så er det helt fin jeg sender på billigste måde og bare går ned, sender en tom kasse til en falsk adresse så jeg har en kvittering på jeg har sendt "noget"  og er derfor "ærlig i din bog".

Når du så ikke modtager noget er det helt dit eget ansvar - fordi, hvad posten gør er ikke mit ansvar?

hmm... Nej vel?

Edit: Ved ikke helt hvorfor jeg ikke kan finde ud af at citere..


-------------
Samsung LE32R87BDX 32"
Supra Kabler
Popcorn hour A-200 m. 1tb hdd
Synology DS410 2x 2tb seagate 5900rpm
PS3 40gb FAT


Skrevet af: TvHomer
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 14:37
Hvis du vil gøre noget som helst alvorligt ud af sagen, så vil jeg anbefale dig at rette henvendelse til en gratis advokatvagt eller retshjælp for at høre om din retsstilling, istedet for at spørge her blandt en masse lægfolk med forskelligartede personlige meninger om retfærdighed og moral.
 
Måske kunne du også spørge din onkel.
 
Du må i hvert fald ikke ligge for meget i svarene herinde omkring køberet, særligt ikke fra folk der direkte praler af, at de ville grine af et brev fra et advokatkontor. Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, selvfølgelig ikke lige i dit tilfælde, da du jo er kreditor her.
 
Men måske ville du også bare lige høre lidt om folks personlige meninger om problemstillingen, og så kan du se bort fra mit råd.
 


Skrevet af: Mercu
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Hvis du vil gøre noget som helst alvorligt ud af sagen, så vil jeg anbefale dig at rette henvendelse til en gratis advokatvagt for at høre om din retsstilling, istedet for at spørge her blandt en masse lægfolk med forskelligartede personlige meninger om retfærdighed og moral.
 
Måske kunne du også spørge din onkel.
 
Du må i hvert fald ikke ligge for meget i svarene herinde omkring køberet, særligt ikke fra folk der direkte praler af, at de ville grine af et brev fra et advokatkontor. Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse.
 
Men måske ville du også bare lige høre lidt om folks personlige meninger om problemstillingen, og så kan du se bort fra mit råd.
 


Tak for et brugbart svar.

Det er jo somsagt begrænset, hvad der kan betale sig for 200 kr omend jeg er en type, som er stædig som en hest og alene den fornøjelse at kunne "gennemtvinge" min "ret" ville næsten hver en krone det måtte koste værd.




-------------
Samsung LE32R87BDX 32"
Supra Kabler
Popcorn hour A-200 m. 1tb hdd
Synology DS410 2x 2tb seagate 5900rpm
PS3 40gb FAT


Skrevet af: Mercu
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Sender altid min ting som storbrev eller pakke som pakke, da man får en kvittering og et Track & Trace nummer og så er det post dk er skal erstatte en forvunden pakke, eller så kan man aftale med køberne at det blive sendt normalt, men så er det på køberne ansvar.

Den eneste hage ved at sende med kvittering, er mindste pris for pakke fra 0-5kg er 75 kr.

Men det kan jo også gå den anden vej, at køber faktisk har modtage vare og så lyver og sige at det har han ikke og derfor ønske penge retur, så hvad gør man så Confused


Nu har han også begyndt på denne med "jeg kunne lyve"..

Jeg sendte ham derefter link til mine handelskommentarer på pslife, xboxlife samt mobildebat.

Hvor jeg har lavet mange handler køb, bytte og salg.


-------------
Samsung LE32R87BDX 32"
Supra Kabler
Popcorn hour A-200 m. 1tb hdd
Synology DS410 2x 2tb seagate 5900rpm
PS3 40gb FAT


Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Mercu Mercu skrev:

#thor-thor

Så når jeg sælger dig fx. en vare og du køber den inkl porto

så er det helt fin jeg sender på billigste måde og bare går ned, sender en tom kasse til en falsk adresse så jeg har en kvittering på jeg har sendt "noget"  og er derfor "ærlig i din bog".

Når du så ikke modtager noget er det helt dit eget ansvar - fordi, hvad posten gør er ikke mit ansvar?

hmm... Nej vel?

Edit: Ved ikke helt hvorfor jeg ikke kan finde ud af at citere..
 
Din præmis er at sælger har snydt dig, hvilket du jo dybest set ikke ved. 
Og nej jeg forsøger ikke at beskytte en uærlig sælger, hvis sælger er en svindler, skal han selvfølgelig give dig pengene tilbage etc.
 
Med hensyn til handel inkl. porto er det jo op til sælger OG KØBER at aftale hvorledes pakken skal sælges og såfremt den skulle sendes som pakke ville sælger sikkert have lidt mere for det, hvilket du uden tvivl var klar over.
Så som jeg læser det er du fuldstændig klar over risikoen ved at sende som brev, trods dette aftaler du ikke med sælger at du vil have sendt som pakke.
Nu når det så er gået galt mener du at det er sælgers ansvar og at vedkommende derfor skal betale, hvilket jeg mener er at løbe fra din del af ansvaret!
 
Så hvis du kunne bevise at sælger var en svindler var jeg fuldstændig på din side.
Men lige nu kan jeg kun høre en køber, der med åbne øjne er gået ind til en handel med "risiko fyldt" forsendelse uden at gøre noget!  


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Hvis du vil gøre noget som helst alvorligt ud af sagen, så vil jeg anbefale dig at rette henvendelse til en gratis advokatvagt eller retshjælp for at høre om din retsstilling, istedet for at spørge her blandt en masse lægfolk med forskelligartede personlige meninger om retfærdighed og moral.
 
Måske kunne du også spørge din onkel.
 
Du må i hvert fald ikke ligge for meget i svarene herinde omkring køberet, særligt ikke fra folk der direkte praler af, at de ville grine af et brev fra et advokatkontor. Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, selvfølgelig ikke lige i dit tilfælde, da du jo er kreditor her.
 
Men måske ville du også bare lige høre lidt om folks personlige meninger om problemstillingen, og så kan du se bort fra mit råd.
 
Jeg vil til enhver tid grine mig i søvn over et brev fra en advokat i en sag som denne. jeg tvivler bare rigtigt meget på, at en advokat overhovedet vil påtage sig en sådan sag - altså med mindre der er en advokat der er meget elendig, og dermed meget sulten. Der er dem der ser penge i hvad som helst.
 
Trådstarter kan efter min bedste overbevisning godt stole på de indlæg der fortæller, at:
Køber selv bærer ansvar i forhold til valg af forsendelsesmetode
At prisen på varen alt andet lige vil afspejle forsendelsesmetoden, og køber ikke har gjort indsigelser, eller betalt for anden forsendelsesmetode
At det desværre er sådan, at almindelige postforsendelser  forsvinder.
 
At foregøgle trådstarter, at denne via retssystemet har en sag, er helt hen i vejret.Wink
 
Men bevares, en tur til Advokatvagten kan man da altid forsøge, og så går tiden da med det. At det så også vil tage unødvendig tid fra en frivillig jurist, som har langt vigtigere sager at se på - er så en anden ting. Wink 
 
undskyld TVHommer, jeg synes ellers normalt at du er en fornuftig fyrEmbarrassed  


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: MoTiNI
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Mercu Mercu skrev:

Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Hvis du vil gøre noget som helst alvorligt ud af sagen, så vil jeg anbefale dig at rette henvendelse til en gratis advokatvagt for at høre om din retsstilling, istedet for at spørge her blandt en masse lægfolk med forskelligartede personlige meninger om retfærdighed og moral.
 
Måske kunne du også spørge din onkel.
 
Du må i hvert fald ikke ligge for meget i svarene herinde omkring køberet, særligt ikke fra folk der direkte praler af, at de ville grine af et brev fra et advokatkontor. Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse.
 
Men måske ville du også bare lige høre lidt om folks personlige meninger om problemstillingen, og så kan du se bort fra mit råd.
 


Tak for et brugbart svar.

Det er jo somsagt begrænset, hvad der kan betale sig for 200 kr omend jeg er en type, som er stædig som en hest og alene den fornøjelse at kunne "gennemtvinge" min "ret" ville næsten hver en krone det måtte koste værd.



Man hører jo gang på gang at man skal lade være med at handle med net-forretninger der kun modtager via bank overførelse, det har jeg  tit set i TV2 Basta. Forbruderråder fraråder det jo fordi man har svært ved at få sine penge retur når varen ikke dykker op.

Handel imellem privatpersoner er jo af samme skuffe, vi overfører penge via net-bank.

Jeg forstå dig godt, men se det fra den lyse side af, du far kun tabt 200.- kr. Det kunne være langt værer.

Og så en anden gang når du byder på en vare, så skriv til han/hun hvad du byder for varen og hvade du lægger oven I til fragten.


-------------
Mit Bang & Olufsen http://www.tinyurl.dk/12104" rel="nofollow - HD Cinema

Mine http://www.tinyurl.dk/12103" rel="nofollow - DVD film /


Skrevet af: Jahan
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 16:02
Det er sølle 3 dage siden han siger det er sendt. Giv dog postdk lidt tid før du kalder ham svindler og vil have dine penge tilbage.
Har selv været ude for der gik 12 dage før det spil jeg sendte nåede frem.

Desuden ville jeg aldrig overføre penge til en person fra dba. Så bliver det da heller ikke nemmere og snyde folk.


Skrevet af: TvHomer
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Hvis du vil gøre noget som helst alvorligt ud af sagen, så vil jeg anbefale dig at rette henvendelse til en gratis advokatvagt eller retshjælp for at høre om din retsstilling, istedet for at spørge her blandt en masse lægfolk med forskelligartede personlige meninger om retfærdighed og moral.
 
Måske kunne du også spørge din onkel.
 
Du må i hvert fald ikke ligge for meget i svarene herinde omkring køberet, særligt ikke fra folk der direkte praler af, at de ville grine af et brev fra et advokatkontor. Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, selvfølgelig ikke lige i dit tilfælde, da du jo er kreditor her.
 
Men måske ville du også bare lige høre lidt om folks personlige meninger om problemstillingen, og så kan du se bort fra mit råd.
 
Jeg vil til enhver tid grine mig i søvn over et brev fra en advokat i en sag som denne. jeg tvivler bare rigtigt meget på, at en advokat overhovedet vil påtage sig en sådan sag - altså med mindre der er en advokat der er meget elendig, og dermed meget sulten. Der er dem der ser penge i hvad som helst.
 
Trådstarter kan efter min bedste overbevisning godt stole på de indlæg der fortæller, at:
Køber selv bærer ansvar i forhold til valg af forsendelsesmetode
At prisen på varen alt andet lige vil afspejle forsendelsesmetoden, og køber ikke har gjort indsigelser, eller betalt for anden forsendelsesmetode
At det desværre er sådan, at almindelige postforsendelser  forsvinder.
 
At foregøgle trådstarter, at denne via retssystemet har en sag, er helt hen i vejret.Wink
 
Men bevares, en tur til Advokatvagten kan man da altid forsøge, og så går tiden da med det. At det så også vil tage unødvendig tid fra en frivillig jurist, som har langt vigtigere sager at se på - er så en anden ting. Wink 
 
undskyld TVHommer, jeg synes ellers normalt at du er en fornuftig fyrEmbarrassed  
 
I lige måde Smile
 
Men du efterrationaliserer igen, og hvis du gav dig til at læse min tråd, ville du kunne læse, at min anbefaling går på den situation, at trådstarteren har valgt at gøre noget ud af sagen.
 
Og med al respekt, så er dit råd ikke særlig smart, men selvfølgelig lidt pænere pakket ind her i anden omgang. 


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 16:13
For 200 kr. ville med sikkehed ikke Advokatvagten, Politiet eller en Forbrugsklagenævnte, tage sig af sagen, eller kan du overvej at kontakte rocker, de skulle have en effektive indrivens forening plus udskrivning af dumme bøder, men så er vi nok på den forkerte side af loven.   


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 16:19
@TVhomer, mine råd er nu gode nok - for de afspejler virkeligheden Smile
Og når jeg har lidt svært ved at pakke tingene pænt ind skyldes, at der er en ærgerlig, men en småtåbelig sag hvor der intet er at gøre.
 
@Startrek - mig bekendt tager Forbrugerklagenævnet sig ikke af handler mellem private - og politiet optager måske - og nærmere måske ikke en rapport, pga. af beløbets størrelse og bevisets stilling. Og skulle de mod forventning optage rapport - så gør de absolut intet. Der går vist et par plattenslagere rundt af noget større dimensioner - som de heller ikke gør noget vedWink
 
Tænk at jeg spiller tid på detteLOL


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 16:27
Tænk bare på kokken Knud-Erik Larsen, som har svindle i flere år (og få meget, meget mere end 200 kr.) og få straf for det 3 gang, mand svindle stadig og ikke en af dem han har svindlet har få en krone, de eneste der har fået penge ud af det er Advokater, alle andre er taber.

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2010/04/20133130.htm

 


Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 16:45
bedste råd - køb dine brugte film af medlemmerne på Recordere...
hold lidt øje med tråden om købere/sælgere på Recordere.

Så vil du hurtigt opdage at det er meget sjældent at handler går galt her. Og meget sjældent at nogle bliver snydt.
DBA kan rigtig let gå galt, når man forudbetaler for varer.

At sende som pakkepost (75kr når man sælger 2 brugte film er totalt urealistisk, meget sjældent at der er så meget at spare på at købe brugt, at der også er plads til så meget porto)

 


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

bedste råd - køb dine brugte film af medlemmerne på Recordere...
hold lidt øje med tråden om købere/sælgere på Recordere.

Så vil du hurtigt opdage at det er meget sjældent at handler går galt her. Og meget sjældent at nogle bliver snydt.
DBA kan rigtig let gå galt, når man forudbetaler for varer.

At sende som pakkepost (75kr når man sælger 2 brugte film er totalt urealistisk, meget sjældent at der er så meget at spare på at købe brugt, at der også er plads til så meget porto)

 
Det er vi så helt enig om. Det er yderst sjældent at noget går galt, og jeg hygger mig gevaldigt over alle de herlige og ærlige medlemmer på recordereClap

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 16:49
At sende fx. 2 BD film for 75 kr. er rigtig nok urealistisk, men det er det eneste garanti man kan give en køber, ellers er det på købernes ansvar, og som vi ved kan man ikke stole på Post DK. (desværre).

Og jeg give altid købe mulighed for at vælge forsendelse måde.

Ellers så har jeg aldrig haft problem med køb og salg herinde Clap


Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 16:52
Problemet her er jo at ingen kan bevise noget som helst.
Så sælger og køber kan begge være reelle og brevet istedet være gået tabt i posten.
Derfor er der ingen "sag"


Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 17:15
med lidt held kan de jo nå at dukke op Big smile

ellers glæd dig over at det trods alt var billige lærepenge. At købe via den blå avis kan desværre være svært, med mindre man selv afhenter,  for det er utroligt svært at finde info omkring sælger.

Omvendt er det på diverse fora og eksempelvis qxl og lign.




Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af Mercu Mercu skrev:


Nu har han også begyndt på denne med "jeg kunne lyve"..


Du holder dig ikke tilbage for at spekulere i at sælger har mulighed for at lyve, hvorfor kan vi så ikke også få lov at nævne at det kan køber såmænd også?

Du har købt en vare for en pris der hedder inkl. forsendelse, hvad får dig til at tro at sælger bruger andet end den absolut billigste mulighed? Desværre for dig er billigste mulighed at aflevere brevet til postdk og krydse fingre for at det når frem - hvis ikke du bryder dig om den forsendelsesform må du aftale noget andet med sælger og sandsynligvis ende med at betale en dyrere forsendelsespris.

Summa sumarum, du er defacto gået med til billigst mulige forsendelsespris ved at lade det være op til sælger og lade ham betale for det. Sælger kan ikke bevise at han har smidt brevet i postkassen, omvendt kan du heller ikke bevise at han ikke har. Ansvaret for transporten overgår til transportfirmaet når sælger har indleveret forsendelsen, så du ved ikke engang om det er sælger eller postdk du og din advokatonkel skal true..

Som jeg ser det har du to muligheder, enten:

1) Du kan kontakte sælger og bede ham efterlyse brevet hos postdk. Sådan en efterlysning tager typisk et par uger, læs mere om det hos postdk. Hvis ikke det giver pote kan du efter et par uger kontakte dba og fortælle at du købte en vare af vedkommende og aldrig modtog den. Hvis dba har oplevet lignende problemer så er sælger færdig med at handle gennem dba.

..eller:

2) Du kan true sælger med bål, brand og advokater. Personligt ville jeg bede dig rende og hoppe. Jeg ville gemme dine trusler og efterlyse brevet hos postdk uden at fortælle dig om det, og glæde mig til at vise dine trusler og mit forsøg på at spore brevet til dommeren hvis du rent faktisk gik linen ud og hev mig i retten..

Jeg kender ikke sælger, men hvis jeg er sælger af en ting og får en venlig og afslappet henvendelse, så er jeg også venligt stemt, hjælpsom og kan sågar finde på at refundere beløbet ganske frivilligt fordi jeg ikke har lyst til at have et dårligt ry. Omvendt hvis jeg bliver truet med bål, brand og advokater, så bliver jeg ufatteligt lidt hjælpsom.


Skrevet af: Mercu
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Hvis du vil gøre noget som helst alvorligt ud af sagen, så vil jeg anbefale dig at rette henvendelse til en gratis advokatvagt eller retshjælp for at høre om din retsstilling, istedet for at spørge her blandt en masse lægfolk med forskelligartede personlige meninger om retfærdighed og moral.
 
Måske kunne du også spørge din onkel.
 
Du må i hvert fald ikke ligge for meget i svarene herinde omkring køberet, særligt ikke fra folk der direkte praler af, at de ville grine af et brev fra et advokatkontor. Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, selvfølgelig ikke lige i dit tilfælde, da du jo er kreditor her.
 
Men måske ville du også bare lige høre lidt om folks personlige meninger om problemstillingen, og så kan du se bort fra mit råd.
 
Jeg vil til enhver tid grine mig i søvn over et brev fra en advokat i en sag som denne. jeg tvivler bare rigtigt meget på, at en advokat overhovedet vil påtage sig en sådan sag - altså med mindre der er en advokat der er meget elendig, og dermed meget sulten. Der er dem der ser penge i hvad som helst.
 
Trådstarter kan efter min bedste overbevisning godt stole på de indlæg der fortæller, at:
Køber selv bærer ansvar i forhold til valg af forsendelsesmetode
At prisen på varen alt andet lige vil afspejle forsendelsesmetoden, og køber ikke har gjort indsigelser, eller betalt for anden forsendelsesmetode
At det desværre er sådan, at almindelige postforsendelser  forsvinder.
 
At foregøgle trådstarter, at denne via retssystemet har en sag, er helt hen i vejret.Wink
 
Men bevares, en tur til Advokatvagten kan man da altid forsøge, og så går tiden da med det. At det så også vil tage unødvendig tid fra en frivillig jurist, som har langt vigtigere sager at se på - er så en anden ting. Wink 
 
undskyld TVHommer, jeg synes ellers normalt at du er en fornuftig fyrEmbarrassed 


Jeg dropper også at gøre mere ved det, MEN.

Dette er mere et princip end en "tudesang" over et tab af 200kr.

Når det direkte fremgår ved lov at købeloven er gældne såfremt andet er ikke er aftalt - hvilket der ikke er i den givne situation.
= Hvorved sælger hænger på den!

Så vil jeg af princip også have det sådan - om jeg kan se det er urimeligt for sælger er jeg ligeglad med.
Jeg synes for eksempel heller ikke det er rimelig internetbutikker skal betale porto både frem og tilbage retur, hvis man bruger sin 14-dages returret, men jeg har den ret at få de penge og vil derfor også gøre brug af den!


-------------
Samsung LE32R87BDX 32"
Supra Kabler
Popcorn hour A-200 m. 1tb hdd
Synology DS410 2x 2tb seagate 5900rpm
PS3 40gb FAT


Skrevet af: MoTiNI
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 18:32
Vent nu og se om den ikke kommer med posten efter weekenden.

-------------
Mit Bang & Olufsen http://www.tinyurl.dk/12104" rel="nofollow - HD Cinema

Mine http://www.tinyurl.dk/12103" rel="nofollow - DVD film /


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 18:33
Købeloven gælder til dels også handel mellem private. Og iflg. § 65:
 
§ 65. Er en vare solgt »leveret« eller »frit« (franco) på et angivet sted, anses levering ikke for sket, førend varen er kommet frem til dette sted. Sælgeren har således at besørge og bekoste dens forsendelse dertil og bærer under forsendelsen faren.
 
Så lige meget hvad der aftales, kansælger vel ikke fritage sig ansbaret, hvis man har aftalt en pris leveret.
 
Problemet er bare hvad man kan gøre. Nemlig íkke ret meget andet end at køre en privat sagsanlæg og det er det nok ikke værd for 200 kr.
 
Så ud fra loven bør man nok passe på hvordan man laver en handel og det er en pris plus porto, som køber vælger eller man aftaler en pris leveret.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Så lige meget hvad der aftales, kansælger vel ikke fritage sig ansbaret, hvis man har aftalt en pris leveret.
 

Men er der det i det aktuelle tilfælde?

Jeg ved ikke, hvilket ordvalg der præcist er benyttet ved indgåelse af handlen. Det gør du sikkert heller ikke. Ordvalget ved forsendelse på sælgers regning er altså uhyggeligt vigtigt for det juridiske udfald.

Det kan man bedst se ved at sammenligne med §63. Det er lige som §65 også en paragraf, som handler om handler, hvor sælger bekoster fragten - men her er det køber, som bærer risikoen undervejs. Eneste forskel på de to paragraffer er, at man i §63 har solgt noget "fragtfrit" i stedet for "frit" eller "leveret".

Oprindeligt skrevet af Mercu Mercu skrev:

Når det direkte fremgår ved lov at købeloven er gældne såfremt andet er ikke er aftalt - hvilket der ikke er i den givne situation.
= Hvorved sælger hænger på den!

Her mangler du da vist en mellemregning, før du kan tillade dig den påstand. Købeloven er ikke et tag selv-bord for købere. Den indeholder faktisk beskyttelse af både købers og sælgers rettigheder.


Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 23-April-2010 kl. 19:08

Jeg kunne da godt tænke mig at trådstarter undersøger rettighederne for køber/sælger nærmere og poster det her (han har jo onkel advokat lige ved hånden)

Så kan vi måske få slået fast hvilke regler der gælder. Har selv handlet en del med private på nettet og fornuften plejer jo at råde, men det kunne da være fint at få jura udlægningen også!


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 24-April-2010 kl. 00:58
Oprindeligt skrevet af Mercu Mercu skrev:

Jeg synes for eksempel heller ikke det er rimelig internetbutikker skal betale porto både frem og tilbage retur, hvis man bruger sin 14-dages returret,


Det var da godt, at du ikke synes det er rimeligt, for det skal de heller ikke...

Hvis du benytter din returret efter at have modtaget pakken, så skal DU (som køber) betale for retur-fragten. Sælger skal derimod tilbagebetale det fulde beløb han oprindeligt opkrævede, dvs. inkl. forsendelse TIL dig.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 20-Maj-2010 kl. 12:55
jeg har haft en lignende sag, godt nok med flere penge involveret og ingen diskutioner. JEG mener at hvis køber vil købe en genstand, og ikke kan/vil selv afhente, så må han også selv bære ansvaret for hvad der kan ske under denne proces.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 20-Maj-2010 kl. 13:36
Det er så bare ikke således loven er skruet sammen...

Som udgangspunkt er det AFSENDER, der bærer ansvaret helt frem til MODTAGER. Og det er AFSENDER, der står med bevisbyrden (dvs. skal kunne BEVISE, at MODTAGER har modtaget forsendelsen).

Ellers er den IKKE modtaget, og MODTAGER har ret til fuld refusion.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 20-Maj-2010 kl. 14:19
disse love gælder også for mand og mand i mellem, dvs dba salg,
men sager under 500kr er der ingen der gider røre ved anyway !
derfor skal/bør man altid afstemme forventninger og aftaler klart,
så begge parter kender til forsendelses metode og ansvar i tilfælde af det bliver væk,
inden at der bliver betalt på den ene eller anden måde.
 
og man skal  ALDRIG lave handler med folk man ikke har talt med i tlf og hørt deres stemme,
samt har fuld navn og addresse på, tænk jer nu lidt om !
hvis en handel lyder lidt for go, så er chancen for møj resultat også større.


-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)


Skrevet af: Aspagilus
Skrevet den: 20-Maj-2010 kl. 14:45
Det er der også RIGTIG mange der har brændt fingrene på hos eks. Ebay. Masser af tilbud der lyder lidt for utrolige til være sande, men desværre er der dem der er lidt for naive og hopper på limpinden og derfor aldrig får det de tror de har købt.

Reelt i denne sag tror jeg at de film aldrig har haft sin eksistens og at gutten bare har stoppet kronerne ned i lommen, for han ved uden mærket godt at for de par hundrede kroner, eller måske 1500-2000kr har har inkasseret på sit scam, orker Politiet og domstolene ikke at røre ved, da det koster mindst 10 gange så meget at køre sagen.


Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 20-Maj-2010 kl. 15:01
på ebay kan dårlige sælgere og dårlige produkter få negativ feedback !
og disse kan andre kunder se


-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 20-Maj-2010 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det er så bare ikke således loven er skruet sammen...

Som udgangspunkt er det AFSENDER, der bærer ansvaret helt frem til MODTAGER. Og det er AFSENDER, der står med bevisbyrden (dvs. skal kunne BEVISE, at MODTAGER har modtaget forsendelsen).

Ellers er den IKKE modtaget, og MODTAGER har ret til fuld refusion.
 
Ikke nødvendigvis, i en privathandel kan man lave de aftaler man vil.


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 20-Maj-2010 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det er så bare ikke således loven er skruet sammen...

Som udgangspunkt er det AFSENDER, der bærer ansvaret helt frem til MODTAGER. Og det er AFSENDER, der står med bevisbyrden (dvs. skal kunne BEVISE, at MODTAGER har modtaget forsendelsen).

Ellers er den IKKE modtaget, og MODTAGER har ret til fuld refusion.
 
Ikke nødvendigvis, i en privathandel kan man lave de aftaler man vil.
syntes også at det er total unfair hvis det andet gør sig gældene. Sælger kan da ikke klandres for at køber vil have produktet sendt , frem for selv at hente det. det er jo helt og aldeles købers beslutning. at reglerne så er anderledes end når det er butik, er der ikke noget nyt i

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 20-Maj-2010 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det er så bare ikke således loven er skruet sammen... Som udgangspunkt er det AFSENDER, der bærer ansvaret helt frem til MODTAGER. Og det er AFSENDER, der står med bevisbyrden (dvs. skal kunne BEVISE, at MODTAGER har modtaget forsendelsen). Ellers er den IKKE modtaget, og MODTAGER har ret til fuld refusion.

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Ikke nødvendigvis, i en privathandel kan man lave de aftaler man vil.

Tillad mig at gentage mig selv (og fremhæve, hvad jeg skrev):
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Som udgangspunkt er det AFSENDER, der bærer ansvaret helt frem til MODTAGER.


-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 20-Maj-2010 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

syntes også at det er total unfair hvis det andet gør sig gældene.

Men det gør det altså... Der gælder som udgangspunkt samme regler for privatkøb som forbrugerkøb.

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Sælger kan da ikke klandres for at køber vil have produktet sendt, frem for selv at hente det.

Nej, men sælger kan så sige, at prisen for forsendelse er stor nok til, at han sender det som pakke, hvorved han har en kvittering på, at modtager har modtaget den (og kan afsender ikke fremvise en sådan, så har køber IKKE (juridisk set) modtaget den, og har derfor ret til refusion).

At sælger vælger at sende den uden mulighed for at kunne checke om køber har modtaget den - det er sælgers problem, og ikke købers...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 20-Maj-2010 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

syntes også at det er total unfair hvis det andet gør sig gældene.

Men det gør det altså... Der gælder som udgangspunkt samme regler for privatkøb som forbrugerkøb.
Nu er det ikke alle regler som gælder ved privatkøb som forbrugerkøb.

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Sælger kan da ikke klandres for at køber vil have produktet sendt, frem for selv at hente det.

Nej, men sælger kan så sige, at prisen for forsendelse er stor nok til, at han sender det som pakke, hvorved han har en kvittering på, at modtager har modtaget den (og kan afsender ikke fremvise en sådan, så har køber IKKE (juridisk set) modtaget den, og har derfor ret til refusion).

At sælger vælger at sende den uden mulighed for at kunne checke om køber har modtaget den - det er sælgers problem, og ikke købers...
 
§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden for skibssiden.
 
Hvordan skal så dette tolkes ? Puttes et brev i postkassen, er det så overdraget til fragtfører ?
 
 


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 06:21
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

syntes også at det er total unfair hvis det andet gør sig gældene.

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Der gælder som udgangspunkt samme regler for privatkøb som forbrugerkøb.

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Nu er det ikke alle regler som gælder ved privatkøb som forbrugerkøb.

Som udgangspunkt, jo.

Købeloven skelner ikke mellem de forskellige former for forbrugerkøb (med undtagelse af fjernsalg), og loven er som udgangspunkt gældende både for privatkøb og andre former for køb.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 06:40
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden for skibssiden.


Læs lidt videre i https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419 - Købeloven :

§ 11. Skal sælgeren besørge genstanden sendt til noget inden pladsens grænser beliggende sted, anses levering ikke at være sket, forinden genstanden er kommet i køberens besiddelse.

Det er åbenbart denne del, der er den vigtige, qua http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/skader?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A - denne side :

Før leveringen – varen forsvinder

Hvis varen forsvinder, før den bliver leveret til dig, skal du ikke betale for den. Det er sælgeren, der har risikoen for varen, indtil du får den leveret.


-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

§ 11. Skal sælgeren besørge genstanden sendt til noget inden pladsens grænser beliggende sted, anses levering ikke at være sket, forinden genstanden er kommet i køberens besiddelse.


Gad godt vide hvad "sendt til noget inden pladsens grænser beliggende sted" betyder?


Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 09:14
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

§ 11. Skal sælgeren besørge genstanden sendt til noget inden pladsens grænser beliggende sted, anses levering ikke at være sket, forinden genstanden er kommet i køberens besiddelse.


Gad godt vide hvad "sendt til noget inden pladsens grænser beliggende sted" betyder?


11 drejer sig om, at sælgeren selv leverer hos køberen.

Kan ses lidt om det http://www.retssal.dk/?page=emne&id=510&indexid=486 - her

Så derfor er 10 stadig gældende i denne sag og ansvaret ligger hos fragtfirmaet. 11 gælder for fragtfirmaet indtil det er modtaget af køber.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 09:30
Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

11 drejer sig om, at sælgeren selv leverer hos køberen.

Kan ses lidt om det http://www.retssal.dk/?page=emne&id=510&indexid=486 - her

Så derfor er 10 stadig gældende i denne sag og ansvaret ligger hos fragtfirmaet. 11 gælder for fragtfirmaet indtil det er modtaget af køber.


Okay, så hvis der aftales "Jeg sender den til dig" er det §10 der gælder, at sælger kun har ansvaret indtil varen bliver langet over disken på posthuset / brevet bliver smidt i postkassen, hvorimod hvis der er sagt "Jeg kører forbi efter arbejde og afleverer den hos dig" så er det §11?


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 10:46
Nu er love andet end lovens bogstav, og i de sager, der har været oppe og vende, så er det ikke tolket sådan i praksis...

Hvis du køber noget, og det sendes pr. post, så er det afsenders ansvar hele vejen til modtageren har fået det (eller rettere: det er ikke modtagers ansvar).

Bevisbyrden for, at en forsendelse er modtaget ligger 100% hos afsender (bl.a. fordi du ikke kan føre bevis for, at du IKKE har modtaget en pakke - der kan ikke føres bevis for ikke-hændelser).

At *erstatningsansvaret* så kan ligge hos *forsendelses-besørgeren* (f.eks. PostDk), og at ansvaret for, at den kommer frem til modtager ligger her, er en anden snak. Men hvis modtager siger, at varen ikke er modtaget, så er det afsenders opgave at bevise dette, evt. via en kvittering for modtagelsen (som man får ved pakke-forsendelser, men ikke ved brevforsendelser).

Sender afsender det som en brevforsendelse, så er det afsender, der hæfter 100% for, at det kommer frem til modtager, da forsendelses-besørgeren ikke får en kvittering for modtagelsen, og dermed kan afsender ikke bevise modtagelse (og modtager kan aldrig bevise ikke-modtagelse).

Så i en situation, hvor afsender og modtager er uenig om, hvorvidt forsendelsen er modtaget, så er ansvaret 100% liggende hos afsender, da det kun er afsender, der har en jordisk chance for at føre bevis for noget som helst. At afsender har valgt en forsendelsesmetode, som begrænser afsenders evne til at føre bevis for dette, det er som udgangspunkt altid afsenders problem.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Nu er love andet end lovens bogstav, og i de sager, der har været oppe og vende, så er det ikke tolket sådan i praksis...
Kan du linke til nogle sager ?

Hvis du køber noget, og det sendes pr. post, så er det afsenders ansvar hele vejen til modtageren har fået det (eller rettere: det er ikke modtagers ansvar).

Bevisbyrden for, at en forsendelse er modtaget ligger 100% hos afsender (bl.a. fordi du ikke kan føre bevis for, at du IKKE har modtaget en pakke - der kan ikke føres bevis for ikke-hændelser).

At *erstatningsansvaret* så kan ligge hos *forsendelses-besørgeren* (f.eks. PostDk), og at ansvaret for, at den kommer frem til modtager ligger her, er en anden snak. Men hvis modtager siger, at varen ikke er modtaget, så er det afsenders opgave at bevise dette, evt. via en kvittering for modtagelsen (som man får ved pakke-forsendelser, men ikke ved brevforsendelser).

Sender afsender det som en brevforsendelse, så er det afsender, der hæfter 100% for, at det kommer frem til modtager, da forsendelses-besørgeren ikke får en kvittering for modtagelsen, og dermed kan afsender ikke bevise modtagelse (og modtager kan aldrig bevise ikke-modtagelse).

Så i en situation, hvor afsender og modtager er uenig om, hvorvidt forsendelsen er modtaget, så er ansvaret 100% liggende hos afsender, da det kun er afsender, der har en jordisk chance for at føre bevis for noget som helst. At afsender har valgt en forsendelsesmetode, som begrænser afsenders evne til at føre bevis for dette, det er som udgangspunkt altid afsenders problem.
 
 
 



Print side | Luk vindue