Print side | Luk vindue

Bedste stereo forstærker+højtalere til max 16.000?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79971
Udskrevet den: 22-December-2024 kl. 18:25

Emne: Bedste stereo forstærker+højtalere til max 16.000?
Skrevet af: Firebird
Emne: Bedste stereo forstærker+højtalere til max 16.000?
Skrevet den: 27-April-2010 kl. 23:08
Hvilke stereo forstærkere i prisklassen 4.000-6.000 kr. er de bedste i øjeblikket? Og, hvilke højtalere i til ca. 7.000-10.000 kr. passer bedst til dem? Har i nogle gode bud? Jeg vil bruge max 16.000 på forstærker og højtalere tilsammen. Min stue er på ca. 24 kvm.

-------------
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?

Svar:
Skrevet af: Irenicus
Skrevet den: 28-April-2010 kl. 07:44
Det er jo lidt af en smagssag, så det bedste du kan gøre er at tage ud og lytte. Tag ind i HiFi Klubben og og tag et lyt til de B&W og Dali der ligger i prisklassen du kigger på, sammen med den forstærker de vil mene vil gøre det godt sammen med. I Århus kan det anbefales at tage ind i Tape Connection MKII, hvor de blandt andet har tilbud på DLS R66, og fører resten af DLS linjen samt Monitor Audio. I KBH kan man tage ind til Dan's TV & HiFi-Center og høre XTZ. Mht. forstærker til det hele, kommer det jo meget an på smag, og hvad du syntes passer godt til.

Skrevet den: 28-April-2010 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Det er jo lidt af en smagssag, så det bedste du kan gøre er at tage ud og lytte. Tag ind i HiFi Klubben og og tag et lyt til de B&W og Dali der ligger i prisklassen du kigger på, sammen med den forstærker de vil mene vil gøre det godt sammen med. I Århus kan det anbefales at tage ind i Tape Connection MKII, hvor de blandt andet har tilbud på DLS R66, og fører resten af DLS linjen samt Monitor Audio. I KBH kan man tage ind til Dan's TV & HiFi-Center og høre XTZ. Mht. forstærker til det hele, kommer det jo meget an på smag, og hvad du syntes passer godt til.
Problemet er, at det jo ikke er alle forstærkere og højtalere man kan købe i alle butikker. Desuden er der her i Esbjerg ikke det samme store udvalg som i København, Odense og Aarhus. Det er derfor jeg håber på nogle indput fra folk som er meget glade for DERES stereo setups.

Jeg lytter mest til Rock musik (forskellige stilarter), men, også meget andet, med undtagelse af Rap og Hip Hop. Da jeg lytter en del til live optagelser, og en del acustisk rock, ville en rørforstærker måske være det bedste? Jeg ved godt, at det ikke er meget rørforstærker man får for 6.000 kr., men jeg er skam også villig til at strække mig en del. Håber på nogle gode bud.

-------------

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 28-April-2010 kl. 19:45
@Firebird

Du skriver: Jeg lytter mest til Rock musik (forskellige stilarter), men, også meget andet, med undtagelse af Rap og Hip Hop. Da jeg lytter en del til live optagelser, og en del acustisk rock, ville en rørforstærker måske være det bedste?

Det er næsten samme slags, jeg lytter til. Men jeg tror jeg hører mest med vokal.

Mht. forstærkere, der har jeg ikke fulgt nok med, så jeg kan råde; men jeg bruger selv en Marantz surround receiver til stereo.

Men højttalere, der vil jeg anbefale nogle Dynaudio. De er neutrale, og gode til vokal, synes jeg. Desuden spiller de godt uanset om jeg spiller lavt eller højt.

Jeg har ledt efter en forretning hvor de kan høres, og der er en forretning i Kolding, der har flere modeller på hjemmesiden:
http://www.now-in-stereo.dk/ - http://www.now-in-stereo.dk/

Mine Dynaudio Audience 82 (+ 42 til surround) er købt i Tape-connection, men jeg ved ikke hvad de sælger nu. Hjemmesiden er ikke oppe at køre rigtigt.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 28-April-2010 kl. 20:05
Dynaudio skulle stadig være at finde hos TapeConnection: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=3743&zoneid=5 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=3743&zoneid=5

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 28-April-2010 kl. 20:20
http://www.kt-radio.dk/privat/index.php?p=hifi_tilbud - www.kt-radio.dk i Odense har disse Dynaudio. Audience bliver ikke lavet mere, og SE er en bedre model, så måske er det noget? Men det er kun 7" bas i dem, det er måske for lidt.

DYNAUDIO
Før Nu  
Audience 72SE
14.999
7.999

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Kratz
Skrevet den: 28-April-2010 kl. 22:39
Hej Firebird

Jeg forstår udmærket din frustration!
Jeg sad selv i samme situation for et år siden og blev irriteret over der ikke findes en butik som har alle de enheder man godt kunne tænke sig at sammenligne.
Alligevel kan jeg kun anbefale, som allerede nævnt,  at du forsøger at finde en løsning, da lyd er meget individuelt. Hvad jeg og andre finder godt er måske ikke det du er ude efter.

Af forstærkere i omtalte prisklasse ville jeg kigge efter:
- NAD
- Marantz
- Rotel

Af højtalere i omtalte prisklasse ville jeg kigge efter (alle nævnt allerede):
- Dali
- B&W
- Dynaudio
- Monitor Audio

Hifiklubben ville være et godt sted at starte, hvor du i hvert fald kan afprøve forskellige kombinationer af NAD, Dali og B&W.

-------------
Panasonic TX-P55VT60, Yamaha DSP-Z7, B&W XT-serien, Oppo BDP-83SE, Panasonic DMP-BDT220

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 00:04
Faktisk overvejer jeg Marantz og Rega høtalere en del. Jeg har også overvejet Onkyo TX-SR608 sammen med Rega. Det er ikke vigtigt, at det kan spille superhøjt da jeg bor i lejlighed. Derimod er det vigtigt at det spiller GODT. Også ved lav lydstyrke. Onkyo har jeg kun tænkt på, på grund af, at jeg tror/gætter på, at Onkyo og Rega ville passe godt sammen. Jeg har også overvejet en Peahtree NOVA, der også skulle have en rigtig god Headamp. Jeg har dog ikke hørt den selv, men, den har fået meget gode anmeldelser, og det ser ud til at folk er vilde med den. Den er ret dyr her i Danmark. Den koster ca. 8.500 kr. En Marantz PM 7003 kan fås til 4.000 kr. Den skulle også være rigtig god og give meget for pengene. Spørgmålet er om NOVA'en er 4.500 kr. mere værd?

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 00:16
nu kan jeg ikke undvære surround, det er stort set det halve ved at se en film og har haft det siden
digtial 5.1 kom frem næsten.

men har selv en Onkyo 806 og den spiller fint i pure til mit behov.
men min point er effektforstærker.
den kunne jeg ikke undvære til stereo brug

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 00:28
Jeg har kun hørt et par enkelte Rega højtalere og det var RS3.
De lød forbløffende godt! Jeg har ellers kun kendt Rega inden for pladespillere.
Jeg hørte dem sammen med en Yamaha RX-V3900, og det er var et fint match synes jeg. Marantz har generelt ry for at være lidt mørk i lyden lige som Yamaha, så umiddelbart vil jeg tro Marantz PM 7003 går fint sammen med dem også.
Nova kender jeg desværre ikke, og kan derfor ikke udtale mig om mærket.

Onkyoen vil jeg af flere grunde holde mig fra.
1) I stereo vil Onkyo SR608 i den grad få baghjul af Marantz'en.
2) Onkyo er for det meste temmeligt lyse i lyden, og sammen med Rega højtalerne tror jeg altså det bliver lovligt hidsigt i treble til de flestes smag.

Det kommer selvfølgelig også an på hvor dedikeret du er med dit stereo setup?
Jeg kan sagtens forstå hvis du både vil køre stereo og surround på samme setup. Den situation er jeg selv i, da jeg ikke synes jeg har plads til 2 setup. Men på den måde bliver man nød til at gå lidt på kompromis med stereodelen.

-------------
Panasonic TX-P55VT60, Yamaha DSP-Z7, B&W XT-serien, Oppo BDP-83SE, Panasonic DMP-BDT220

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 00:43
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

nu kan jeg ikke undvære surround, det er stort set det halve ved at se en film og har haft det siden
digtial 5.1 kom frem næsten.

men har selv en Onkyo 806 og den spiller fint i pure til mit behov.
men min point er effektforstærker.
den kunne jeg ikke undvære til stereo brug
En PM 7003 har en del mere power end en PM 6003 som blev rost til skyerne sidste år. http://whathifi.com/Review/Marantz-PM6003/ Begge disse stereo forstærkere fra Marantz skulle spille kanon godt. Også uden effektforstærker. En PM 7003 er pratisk det samme som en PM6003, bare med mere effekt. Med Onkyo er det noget andet, og med surround sound forstærkere i al almindelighed er det noget noget andet når det drejer sig om stereo musik. Efter hvad jeg ved er det nærmest nødvendigt med effektforstærkere når man ikke har en ren stereoforstærker, men, der findes da bestemt gode stereoforstærkere som giver så god lyd, at effektforstærkere kun er nødvendige hvis man spiller meget højt (eller har nogle meget krævende højtalere), hvad jeg næsten aldrig gør da jeg bor i lejlighed og tænker på mine naboer, og der skal ikke meget til at spille min lille stue på 24 Kvm op. Embarrassed

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 00:49
Men det er netop ikke kun når man spiller højt. der kommer mere bund og flere detajler frem, også ved lav volume. Men det kommer også an på hvilken højtaler man har.
Men ja som regel er en stereo forstærker også mere strømstærk.
men går ikke helt vildt op i stereo. Men ved HD lyd får jeg også mange flere detajler frem.
netop pågrund af min effektforstærker 

men havde nok også valgt en Marantz, hvis det skulle være ren stereo

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 00:52
Oprindeligt skrevet af Kratz Kratz skrev:

Jeg har kun hørt et par enkelte Rega højtalere og det var RS3.
De lød forbløffende godt! Jeg har ellers kun kendt Rega inden for pladespillere.
Jeg hørte dem sammen med en Yamaha RX-V3900, og det er var et fint match synes jeg. Marantz har generelt ry for at være lidt mørk i lyden lige som Yamaha, så umiddelbart vil jeg tro Marantz PM 7003 går fint sammen med dem også.
Nova kender jeg desværre ikke, og kan derfor ikke udtale mig om mærket.

Onkyoen vil jeg af flere grunde holde mig fra.
1) I stereo vil Onkyo SR608 i den grad få baghjul af Marantz'en.
2) Onkyo er for det meste temmeligt lyse i lyden, og sammen med Rega højtalerne tror jeg altså det bliver lovligt hidsigt i treble til de flestes smag.

Det kommer selvfølgelig også an på hvor dedikeret du er med dit stereo setup?
Jeg kan sagtens forstå hvis du både vil køre stereo og surround på samme setup. Den situation er jeg selv i, da jeg ikke synes jeg har plads til 2 setup. Men på den måde bliver man nød til at gå lidt på kompromis med stereodelen.
Surround sound er ikke et MUST for mig, men, både NOVA'en og stereoforstærkerne fra Marantz kan jo kobles til en surround soundforstærker senere så man kan bruge standerhøjtalerne som fronter i surround sound når man ser tv. Jeg ovevejer en Marantz PM 7003 og NOVA med et par standerhøjtalere fra Rega. Senere kunne jeg jo udbygge systemet.

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 00:53

Men det er netop ikke kun når man spiller højt. der kommer mere bund og flere detajler frem, også ved lav volume. Men det kommer også an på hvilken højtaler man har.
Men ja som regel er en stereo forstærker også mere strømstærk.
men går ikke helt vildt op i stereo. Men ved HD lyd får jeg også mange flere detajler frem.
netop pågrund af min effektforstærker 

men havde nok også valgt en Marantz, hvis det skulle være ren stereo
Du tænker meget i film. Jeg tænker mere i musik. Big smile

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 07:20
Hvis du har mulighed for det. Så synes jeg ikke du skal snyde dig selv for at se en film med HD lyd.
samt se en koncert på blu-ray med pcm lyd.
det lyder alså fortryllende på de gode optagelser

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 08:44
Hvis du senere har tænkt dig at sætte det til SS, burde du kigge http://www.audiophile.no/handleguide/item/208-oversikt-over-forsterkere-med-%3Cbr%20/%20target= - her . Det er integrerede- og forforstærkere med SS passthrough. Det gør at du kan gøre mere ud at stereo oplevelsen, end blot den Marantz som effektblok. Overvej evt. separat effekt- og forforstærker, og senere opgradere forforstærkeren, hvis det er for pebret nu.

Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 10:29
Du skal da i hvert fald helt sikkert ikke have en surround receiver, når du lægger stor/størst vægt på stereolyd.

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Surround sound er ikke et MUST for mig, men, både NOVA'en og stereoforstærkerne fra Marantz kan jo kobles til en surround soundforstærker senere så man kan bruge standerhøjtalerne som fronter i surround sound når man ser tv. Jeg ovevejer en Marantz PM 7003 og NOVA med et par standerhøjtalere fra Rega. Senere kunne jeg jo udbygge systemet.

Og det lyder som en rigtigt god plan synes jeg Smile

-------------

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Hvis du senere har tænkt dig at sætte det til SS, burde du kigge http://www.audiophile.no/handleguide/item/208-oversikt-over-forsterkere-med-%3Cbr%20/%20target= - her . Det er integrerede- og forforstærkere med SS passthrough. Det gør at du kan gøre mere ud at stereo oplevelsen, end blot den Marantz som effektblok. Overvej evt. separat effekt- og forforstærker, og senere opgradere forforstærkeren, hvis det er for pebret nu.
Det var da en rigtig fin oversigt!

-------------

Skrevet af: ghost-the-man
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 11:06
Enige med Simsalabim[DK],har du overvejet at købe brugt,så kunne mit bud være Densen B-110,tag ikke fejl af den kun er på 2 x 60 W 8 Ω.
Du kan læse mere om den her  http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=1141&zoneid=1 - http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=1141&zoneid=1

Der er en som har en til salg her   http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=151240 - http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=151240

-------------
M.V.H Jan

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33699&PN=1&title=ghostthemans-hjemmebio - welcome to Ghost-The-Man`s Hjemmebio/HiFi

Skrevet af: ZuluKongen
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 12:13
Ville personligt holde mig fra surroundsound recivere og holde mig 100% til stereo forstærkere, når det er sagt ville jeg i dit sted smutte ud og lytte på forskelligt grej samt opsætninger, det er jo en blanding af læste test, input fra andre(f.eks i dette fora) og vigtigst af alt det man selv får lov at lytte til.

Men nu hvor du bor i esbjerg ville jeg smutte en tur til expert i varde og lytte på noget bladelius grej, der er over dit budget men prøv at ringe derned og spørg Benno hvornår han bedst har tid til du må lytte til lidt forskelligt(gør dig selv den tjæneste at tage dig god tid til det) . Det har jeg ofte haft stor success med.

vh.ZK

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 12:24

Hvis du har mulighed for det. Så synes jeg ikke du skal snyde dig selv for at se en film med HD lyd.
samt se en koncert på blu-ray med pcm lyd.
det lyder alså fortryllende på de gode optagelser
Ork, mit Creative GigaWorks G500 (THX) leverer forbavsende god lyd, så det kunne jeg sagtens nøjes med til tv og film et stykke tid endnu, så en surround sound forstærker er ikke et MUST lige her og nu.

Mit samlede budget til fladskærm+anlæg er på ca. 40.000 kr., men jeg aner endnu ikke hvilket tv jeg køber. (Venter på nogle tests). Det er muligt, at det bliver det store Samsung PS63C7705, hvilket selvfølgelig afhænger af prisen og 2D billedkvaliteten da 3D ikke er vigtigt for mig.. Det er derfor jeg har sat et max beløb på  16.000 kr. til et stereo setup da musik er vigtigere end film for mig. En surround sound receiver og flere højtalere kan jeg købe senere. Jeg kunne selvfølelig også bare købe en surround sound receiver først da jeg jo har højtalere og en god aktiv subwoofer i forvejen, og senere udbygge det med en effektforstærker og nogle f.eks Rega højtalere. Der er selvfølgelig også den mulighed, at jeg køber både en surround sound forstærker og et par gode stander højtalere fra f.eks Rega, og går videre derfra når jeg har købt fladskærmen som også kunne blive et Panasonic TX-P50V20E.

Jeg vil se om jeg kan købe en Peahtree Nova til 7.000 kr. for mere vil jeg ikke give for den. Selv om jeg ikke har hørt den før, turde jeg godt købe den til den pris.

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af ZuluKongen ZuluKongen skrev:

Ville personligt holde mig fra surroundsound recivere og holde mig 100% til stereo forstærkere, når det er sagt ville jeg i dit sted smutte ud og lytte på forskelligt grej samt opsætninger, det er jo en blanding af læste test, input fra andre(f.eks i dette fora) og vigtigst af alt det man selv får lov at lytte til.

Men nu hvor du bor i esbjerg ville jeg smutte en tur til expert i varde og lytte på noget bladelius grej, der er over dit budget men prøv at ringe derned og spørg Benno hvornår han bedst har tid til du må lytte til lidt forskelligt(gør dig selv den tjæneste at tage dig god tid til det) . Det har jeg ofte haft stor success med.

vh.ZK
Jo jo, men, i det lange løb skal det blive til et komplet setup hvor jeg både har god stereo lyd til musik, og god surround sound til tv/film. Derfor er det ikke udelukket, at jeg køber en surround sound forstærker først, og udvider senere når pengene er der.

Og, tak for tippet. Jeg vil først lige se hvad Expert og andre her i Esbjerg har. (Jeg ved godt hvad Hifi klubben her i Esbjerg har).

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 12:48
Men havde som andre er inde på
valgt en forstærker og en effekforstærker løsning.
både til surround sound og stereo. 

men inden du tager en beslutning. Skal du nok være helt sikker på om det skal være surround sound eller stereo. 
for en surround sound forstærker bliver et kompromi.
men kan udmærket levere en fin stereo lyd til de fleste.

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 12:48
Jeg skal have handlet ind for mine opsparede penge i løbet af de næste par måneder, så jeg er glad for alle gode tips.

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 12:52

Men havde som andre er inde på
valgt en forstærker og en effekforstærker løsning.
både til surround sound og stereo. 

men inden du tager en beslutning. Skal du nok være helt sikker på om det skal være surround sound eller stereo. 
for en surround sound forstærker bliver et kompromi.
men kan udmærket levere en fin stereo lyd til de fleste.

Det skal være begge dele i det lange løb. Jeg vil ikke gå for meget på kompromi med hverken det ene eller det andet, men, mit foreløbige samlede budget til fladskærm+anlæg er kun på ca. 40.000 kr. lige nu, så jeg regner med nogle udvidelser i løbet af resten af året.

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 13:07
desværre får du nok ikke i pose og sæk LOL

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 13:16

desværre får du nok ikke i pose og sæk LOL
Næ, men, for de første 40.000 kr. kan jeg da få noget nogenlunde fornuftigt, og så må jeg bare købe mere når jeg har sparet pengene op til det. Man må sætte tæring efter næring. LOL

Ekstra varme regning på knap 600.00 kr. er lige dumpet ind af døren og ryger lige på huslejen. Licens, strøm, YouSee fuldpakke og internet kommer lige på en gang her til den første. Godt jeg har rigeligt med penge på kontoen. Der skal også være råd til STEAKS! Tongue

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 13:22

netop. der er ikke noget ved af have gæld, så heller undvære

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 13:26

netop. der er ikke noget ved af have gæld, så heller undvære

Jep, hellere vente lidt og spare en masse renter. Min bank tjener ikke vildt meget på mig. Big smile

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 14:14
Hvis du lytter meget til akustisk musik, og gerne vil have rør-klang, så kunne en klar anbefaling være en Atoll-forstærker, sammen med et sæt Dynaudiohøjttalere (alternativt DLS).

M.v.h.

Skrevet den: 29-April-2010 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Hvis du lytter meget til akustisk musik, og gerne vil have rør-klang, så kunne en klar anbefaling være en Atoll-forstærker, sammen med et sæt Dynaudiohøjttalere (alternativt DLS).

M.v.h.
Merci. Alle forslag tager jeg med stor taknemmelighed imod.

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet af: Kleen
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 20:23
Med de behov du beskriver, vil en Rega Mira (3) med et sæt Dali Ikon (6) være et rigtigt godt valg..

-------------
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der.

Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 23:10
Jeg ville lytte på XTZ 99.38. Har hørt blandet fra både Rega, Kef, JBL, AudioVector, Dali, B&W, DynAudio m. flere. Både omkring prisklassen og over, og ingen af dem leverer samme gode lyd som XTZ.

Du kan evt. give Dan et kald, og høre om en god pris på en rørforstærker. Selv hørte jeg på denne som lød fantastisk godt:
http://957716.shop09.dandomain.dk/shop/tac-34-roerforstaerker-3082p.html - http://957716.shop09.dandomain.dk/shop/tac-34-roerforstaerker-3082p.html

Da jeg snakkede med ham, kunne han give en god pris på det samlet.

Hvis der er nogen som har hørt den nævnte XTZ 99.38, og fundet højtalere i prisklassen som spiller bedre, må de gerne smide mig en PM, for jeg har det stadigt til gode.

Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Jeg ville lytte på XTZ 99.38. Har hørt blandet fra både Rega, Kef, JBL, AudioVector, Dali, B&W, DynAudio m. flere. Både omkring prisklassen og over, og ingen af dem leverer samme gode lyd som XTZ.

Du kan evt. give Dan et kald, og høre om en god pris på en rørforstærker. Selv hørte jeg på denne som lød fantastisk godt:
http://957716.shop09.dandomain.dk/shop/tac-34-roerforstaerker-3082p.html - http://957716.shop09.dandomain.dk/shop/tac-34-roerforstaerker-3082p.html

Hvis der er nogen som har hørt den nævnte XTZ 99.38, og fundet højtalere i prisklassen som spiller bedre, må de gerne smide mig en PM, for jeg har det stadigt til gode.
Nu handler det jo også om smag, man kan jo ikke bare sige, at et bestemt højtalermærke er bedre end andre.

-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900

Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 30-April-2010 kl. 00:40
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Nu handler det jo også om smag, man kan jo ikke bare sige, at et bestemt højtalermærke er bedre end andre.

Kunne ikke være mere enig. Men med lige XTZ er det ikke blot mig selv, men flere kammerater og flere på dette fora og Hifi4all, som er enig i, at man skal langt over prisklassen for at finde noget tilsvarende.

Jeg og flere har søgt efter netop dette, og har været ude og lytte på en del grej, men ikke fundet noget endnu som spiller bedre end dem i prisklassen.

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 30-April-2010 kl. 01:02
Jeg er en af dem som går ind for XTZ - det er en ganske fin højttaler til billig penge.

Træerne vokser ikke ind i himlen, men hvis man skal have bang for the buck, så kommer man ikke uden om dem. Det er den slags højttaler som får en til at lytte samlingen igennem igenWink

Skrevet den: 30-April-2010 kl. 02:27
XTZ har jeg bestemt også i tankerne. Der må være nogle gode grunde til at de bliver rost så meget. Smile

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 30-April-2010 kl. 07:04
Hvis man er ude efter nye højtalere og forstærker, så ville jeg helt klart tag et besøg på forumet HIFI4ALL.dk
Der kan du bl.a. finde masser af anmeldser af div, hi-fi udstyr:
http://www.hifi4all.dk/content/anmeldelser.asp - http://www.hifi4all.dk/content/anmeldelser.asp

Skrevet den: 30-April-2010 kl. 08:59
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Hvis man er ude efter nye højtalere og forstærker, så ville jeg helt klart tag et besøg på forumet HIFI4ALL.dk
Der kan du bl.a. finde masser af anmeldser af div, hi-fi udstyr:
http://www.hifi4all.dk/content/anmeldelser.asp - http://www.hifi4all.dk/content/anmeldelser.asp
Jeg har af og til været derinde og snuse, men, tak for tippet alligevel. Det dumme er, at det ikke skal kunne spille vildt højt, men, "bare" godt, og der er SÅ mange muligheder, og der bliver ikke råd til alt det jeg gerne vil have på en gang under alle omstændigheder. Jeg skal også snart have en fladskærm, og jeg aner ikke hvad det bliver for en. Hvis det bliver en skærm til en 13.000 kroners penge, så bliver der fra starten også mere til lyden end hvis det bliver en skærm over 20.000 kr.  Pyyyh, det er sgu hårdt, at køre alle mulige setups rundt i hovedet hele tiden. LOL

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 30-April-2010 kl. 17:47
Anima!

Du har fået post af mig! Venter på svar... Big smile

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet af: RuzzFrog
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 13:20
Hej Firebird, jeg har stået og står lidt i din situation mht. højtalere og forstærker.

Jeg valgte mine højtalere pga. de posative anmeldelser og tilfredse brugere på div. fora og så pga.
prisen (xtz).
 Jeg skulle så have en ny forstærker, og her gik jeg så i stå. Hvergang jeg fandt noget inde for mit buget, var maskinen ikke kraftig nok eller 43-44 cm i dybten plus stik så jeg ikke har plads til den hvor den skal stå..  

Nå men jeg er så begyndt at kigge lidt efter en igen, i den sidste uges tid og har fundet denne som jeg vil tjekke ud. Yamaha A-S700 til ca. 5200,- Har set den til 44-4500,-

Her kan du lige læse om den. Der er dog lidt delte meninger om magasinet Lyd & Bilde anmeldelser.
http://fpn.dk/digitalt/lyd/article1988586.ece - http://fpn.dk/digitalt/lyd/article1988586.ece

Men så i går læse jeg din interesse ang. PeachTree Audio Nova, og den har også vagt min. Dog er priser lige over det jeg havde planlagt at give, men sådan er det joSmile
Jeg synes også det er fedt man kan placere sin Sonos (hvis man har sådan en) inde i den.

Desværre tror jeg ikke der bliver meget at gøre ved prisen, for de priser jeg har kunne finde i DE, GB og CZ har alle været højere ind i DK. kun US er den en del billigere.

Nå men hvis du falder over nogle flere intersante forstærkere må du endelig skrive om disse.
Jeg vil om lidt cykle forbi Tekni-fi Hi-Fi Import på Frb. og se om de har den i vinduet.

Ps. hvad er det for noget post til Anima.. Big smile

/Thomas

Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 15:22
Post til Anima gik såmænd bare ud på, at han har skrevet at han vil af med sit Pioneer 5090 og købe en projektor, og jeg ville bare vide hvad han ville have for det. Jeg har dog ikke fået noget svar endnu. Confused

Den Yamaha ser godt nok også interessant ud. Det er jo ren retro, og åbenbart god lyd og rigeligt med power. Det kunne godt blive sådan en fætter. Tongue MEN, http://www.testfreaks.com/stereo-amplifiers-receivers/yamaha-a-s700/

Peathree Nova er en ret dyr fætter, men, måske kunne den handles noget ned? Jeg har ikke prøvet endnu, men, hvis vi er et par stykker der vil have sådan en, så ville det sikkert være nemmere. Jeg skal se hvad jeg kan gøre i næste uge hvad Nova'en angår.

Højtalere køber jeg ikke før jeg har købt en forstærker eller to?. Jeg forestiller mig i det lange løb en Surround sound forstærker med effektforstærkere eller med et produkt som Nova'en til stereo musik. Nova'en har vagt min interesse fordi den også skulle have en rigtig god Headamp og fordi den også kan kobles til en surround sound forstærker. En surround sound forstærker+Nova'en til at trække fronterne når der skal lyd til tv'et og Nova'en til stereo musik skulle vidste dække mit behov.

Til at starte med kunne jeg sagtens "nøjes" med et rent stereo setup til max 16.000 kr., og så udbygge derfra.

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 15:33
Mit tv er ikke til salg med mindre jeg får et rigtig godt bud på det..

Din PM står som læst uden at jeg har set denConfused

Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Mit tv er ikke til salg med mindre jeg får et rigtig godt bud på det..

Din PM står som læst uden at jeg har set denConfused
Nå? Okey, nu ved jeg ikke hvilken pris du forestiller dig. Det ville jo være fint hvis vi blev enige om prisen. Men, lad os holde det uden for denne tråd.

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 19:23
Så kom jeg tilbage fra Tekni-fi's butiksruder. De havde Novaen i vinduet dog med fronten indad. Jeg må sige at fra hvad jeg kunne se, så så kvaliteten endog rigtig fin du må jeg sige. Byggekvaliteten fik mig til at tænke på mine xtz højtalere så det er bestemt positivtSmile

Ja Yamahaen er rent retro, og fik mig også til at tænke på at sådan en "design mæssigt" havde min morfar også hehe. Ja nogen anmeldelser siger den er fin og andre er så lidt mere begejstrede. Så lige at den kan fåes til 3995,- så jeg tror til de penge vil den ikke skuffe mig. Jeg er også mest til pop og rock/hård rock og det skulle den gøre godt.

Men angående PeachTree'en så er det også mest sådan en jeg er ude efter. Og ja headampen er også et plus for mig. Jeg vil også helst have prisen ned under 8000,-

Du har vel ikke tilfældigvis læst denne tråd vel
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=31eeb1f8f4b4143b49e37943b42ae8f6&t=1095832 - http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=31eeb1f8f4b4143b49e37943b42ae8f6&t=1095832

så jeg kunne slippe den er pæn langSmile

Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 04:52
Oprindeligt skrevet af RuzzFrog RuzzFrog skrev:

Så kom jeg tilbage fra Tekni-fi's butiksruder. De havde Novaen i vinduet dog med fronten indad. Jeg må sige at fra hvad jeg kunne se, så så kvaliteten endog rigtig fin du må jeg sige. Byggekvaliteten fik mig til at tænke på mine xtz højtalere så det er bestemt positivtSmile

Ja Yamahaen er rent retro, og fik mig også til at tænke på at sådan en "design mæssigt" havde min morfar også hehe. Ja nogen anmeldelser siger den er fin og andre er så lidt mere begejstrede. Så lige at den kan fåes til 3995,- så jeg tror til de penge vil den ikke skuffe mig. Jeg er også mest til pop og rock/hård rock og det skulle den gøre godt.

Men angående PeachTree'en så er det også mest sådan en jeg er ude efter. Og ja headampen er også et plus for mig. Jeg vil også helst have prisen ned under 8000,-

Du har vel ikke tilfældigvis læst denne tråd vel
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=31eeb1f8f4b4143b49e37943b42ae8f6&t=1095832 - http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=31eeb1f8f4b4143b49e37943b42ae8f6&t=1095832

så jeg kunne slippe den er pæn langSmile

Hej. Jeg har kigget lidt i tråden et par gange. Da jeg bor i Esbjerg er der muligvis ikke nogen der har Pechthree Nova her i byen, men, efter hvad der bliver skrevet om den i udlandet skulle det være et ganske fint produkt. Hvis du har mulighed for det, ville det være fedt hvis du kunne høre den. Gerne i forbindelse med en surround sound receiver hvor Novaen trækker fronterne. Den har Home Theater Bypass. Er der sus/støj/larm f.eks i forbindelse med tv og PS3?

"Home Theater Bypass: The 3rd analog input doubles as a “Home Theater Bypass” so you can have the best of Home Theater and 2-channel in the same system. Simply take the left and right “pre out” from your receiver or processor and connect to the “Home Theater” bypass on the Nova. A selector switch on the back panel converts from Aux to HT bypass. In this application your receiver transparently uses the L&R amplifier section of the Nova, leaving the HT receiver amplifier to push only the center and rear speakers. One, this leaves the receiver responsible only for pushing the center and rear speakers, making the receiver much more efficient and less taxed. And two, when you listen to a 2 channel source plugged directly into the Nova, there’s a straight line from the source to the Nova to the speakers…no processing, no running the signal through a forest of circuitry. This leaves little between the music and your ears. If you’re a 2 channel fan, it’s the only way to do a theater right."

Her er noget interessant fra tråden på side 25:
Originally Posted by jim@signalpath http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=18563454#post18563454">View Post
Hi Garman....we ran in to that with a few receivers back when David and I were importing Musical Fidelity products with HT bypass..

I think you're on the right track with an isolator, but can't be 100% sure without having our tech test it in your system. If those guys offer a money back guarantee, then I'd try it.

by the way....if you have a satellite or cableTV connector attached to the HK, disconnect it (audio and video) and see if the buzzing goes away.
Jim, thanks for the quick reply. Well my local HiFi shop wants me to get a different receiver.... LOL

This is my modest Office system but it seems to do the job.

Vizio TV
Pioneer Blu-Ray
HK 3550HD Receiver
Peachtree Nova
PS3
Monster Power Conditioner
Dynaudio Excite X12 Speakers

Now I get slight hiss when Nova is on by itself via the speakers which is normal. But when I turn on the receiver and put the Nova in the HT mode buzz and hiss goes up, and then it goes up even
more when I turn on the PS3 and TV. Tried all sorts of cheater plugs and moving power chords around but still get it, now if I run the receiver by itself with out the Nova in the loop hiss and buzz gone. Now if I change inputs on the Peachtree, no buzz or
hiss.

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 22:18
RuzzFrog! Hej.

Hvis du har mulighed for det, ville det være fedt hvis du kunne lytte til Novaen. Gerne i forbindelse med en surround sound receiver hvor Novaen trækker fronterne. Den har Home Theater Bypass. Er der sus/støj/larm f.eks i forbindelse med tv og PS3?

Er der nogle herinde der har hørt både XTZ og Rega RS serien?

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 22:01

RuzzFrog! Hej.

Hvis du har mulighed for det, ville det være fedt hvis du kunne lytte til Novaen. Gerne i forbindelse med en surround sound receiver hvor Novaen trækker fronterne. Den har Home Theater Bypass. Er der sus/støj/larm f.eks i forbindelse med tv og PS3?

Hej Firebird, fik lige en del for hånden. Jeg tager i sommerhus i morgen og kommer først hjem i weekenden, men jeg tager forbi butikken en af dagene i næste uge. Jeg skal prøve at se hvad der kan lade sig gøre nede i butikken, jeg synes ikke jeg så noget fjernsyn da jeg kiggede ind af vinduerne sidst..

Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af RuzzFrog RuzzFrog skrev:

RuzzFrog! Hej.

Hej Firebird, fik lige en del for hånden. Jeg tager i sommerhus i morgen og kommer først hjem i weekenden, men jeg tager forbi butikken en af dagene i næste uge. Jeg skal prøve at se hvad der kan lade sig gøre nede i butikken, jeg synes ikke jeg så noget fjernsyn da jeg kiggede ind af vinduerne sidst..
Hej RuzzFrog, bare tag dig tid. Det haster ikke, men, fedt at du gider at tjekke den, og evt. hvilke højtalere den kan trække. Den skulle have problemer med at trække et par Rega RS3, så man skal nok også regne med noget ekstra effekt til f.eks et par XTZ 99.38 som jeg har set mig lidt lun på.

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?ddgtl&1260573454&read&keyw&zzrega - http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?ddgtl&1260573454&read&keyw&zzrega My friend took the unit "out shopping" for a pair of speakers. We listened to it with Rega RS-3's, a $2k pair of Avalon floor standers, Vandersteen 1's (all new) and used Triangle Celius and Audio Physic Yara floor standers. It had problems driving the Regas and the Avalons - which was a bit surprising, I thought the Regas would have been a great match. Sounded pretty nice with all the other three. The Triangles were punchy, dynamic, but slightly sybalent. The Audio Physics had a really nice tuneful bass, not as midrange forward or quite as dynamic as the Triangles, but did a nice job dissappearing. He ultimately chose the Audio Physics, and I think that was a good decision.

En Xitel Ground Loop Isolator kunne måske løse støjproblemet med HT Bypass. Mener at Hi-Fi klubben har sådan en fætter.

Der er ikke en eneste Peachtree Audio Nova i Esbjerg og omegn, så jeg er glad for at du tager en lytter. Smile

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 18:24
RuzzFrog! Har du testet Novaen?

-------------

JVC X3
?
?
?
?

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 09:01

Hvordan en forstærker skulle kunne have problemer med at drive et sæt Rega RS3 går over min forstand. De er designet til at blive trukket af en Rega Brio, som er en vældigt vellydende men ikke særligt kraftig forstærker. De er med andre ord meget nemme at trække. Spørgsmålet er nok mere hvor meget vægt man skal lægge i hvad en mere eller mindre tilfældig bruger i et forum man måske ikke lige frekventerer normalt, siger om et produkt. Hvad mener han f.eks. med "problems driving the Regas", slog den fra, var der bare mindre bas end han var vant til, eller? Har han hørt samme højttalere med en anden forstærker og konstateret at det lød bedre, eller kunne han bare tilfældigvis ikke lide lyden af den kombination? Der er en væsentlig forskel på om forstærker og højttalere er et lydmæssigt velfungerende match, og på om forstærkeren kan trække højttalerne. Hvis den har bare lidt mere strøm end en walkman, så kan den sagtens trække et sæt RS3 (men ikke dermed sagt at det nødvendigvis lyder godt).

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 09:20
Otto.

Du véd udemærket godt, at der kan være højttalere, som let kan drives af en lille (stabil*) forstærker, hvor en større forstærker måske kan gå i knæ....!
Behøver jeg nævne DLS R55 - som jeg også vil betegne som en forholdsvis let højttaler at drive.

M.v.h.

*) Ampere mæssigt.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Otto.

Du véd udemærket godt, at der kan være højttalere, som let kan drives af en lille (stabil*) forstærker, hvor en større forstærker måske kan gå i knæ....!
Behøver jeg nævne DLS R55 - som jeg også vil betegne som en forholdsvis let højttaler at drive.

Det synes jeg bare er et halvskidt eksempel, da dét at R55 driver nogle forstærkere i knæ formentligt skyldes svære fasedrej osv. Uden at have set en måling på RS3, så vil jeg påstå at den netop er mindre problematisk på det punkt. Jeg er villig til at sætte en kasse øl på at hvis du tager én af de forstærkere der har det med at slå fra efter en halv times høj musik på R55, og sætter på en RS3, så er der ingen problemer.

Jeg tror det drejer sig om formulering: R55 er ikke let at drive, men den har en relativt god følsomhed. Så hvis forstærkeren er stabil nok, så spiller højttaleren relativt højt per watt.

Jeg kan også sige det på en anden måde: Hvis en RS3 er en svær belastning, så er ALLE højttalere en svær belastning.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

[Det synes jeg bare er et halvskidt eksempel, da dét at R55 driver nogle forstærkere i knæ formentligt skyldes svære fasedrej osv. Uden at have set en måling på RS3, så vil jeg påstå at den netop er mindre problematisk på det punkt. Jeg er villig til at sætte en kasse øl på at hvis du tager én af de forstærkere der har det med at slå fra efter en halv times høj musik på R55, og sætter på en RS3, så er der ingen problemer.

Det understreger vel egentlig mit udsagn.  LOL

M.v.h.

Print side | Luk vindue