Underlig ghosting på DVB signal
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=80014
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 10:15
Emne: Underlig ghosting på DVB signal
Skrevet af: toffo
Emne: Underlig ghosting på DVB signal
Skrevet den: 28-April-2010 kl. 19:35
Hey alle!
Skal bare lige være sikker her.
Jeg har lige fået YouSee boks for at fange nogen digitale kanaler. De er nemlig gratis i mit område pga noget test halløj og så har jeg en masse kanaler digitalt gratis. Fedt nok. Problemet er bare der er noget underligt blurring på mange af kanalerne.
Fx hvis vi forestiller dette O er et hoved og det hoved så bevæger sig rundt så ser det sådan her ud O))) Når det bevæger sig mod venstre og (((O når det bevæger sig mod højre. Altså det kloner sig selv en lille smule. Ligesom en slags ultra-kort retention. Det er virkelig irriterende at se på!
Det er KUN et problem gennem boksen fra Yousee. Har haft problemer med det før på TVets indbyggede DVB-T tuner men det er gået i sig selv og alle de digitale Free-to-air kanaler er perfekte og som de skal være. Har lige købt et nyt antennekabel til godt 200kr så det er ikke der fejlen er.
Har prøvet med kablet direkte fra stikket i væggen til TVet. Og også gennem boks og endda som jeg plejer... med en fordeler på da jeg også har et tv i soveværelset.
Jeg skal bare vide om det er pga. dårlige signal forhold at den laver det der nummer. Så jeg ikke begynder at betragte mit tv som defekt. BluRay og DVD film har ikke dette problem. Det er KUN når jeg ser nogen digitale kanaler gennem boksen. Nogen digitale kanaler gør det værre end andre...
Håber i kan hjælpe folkens. Har bundet mig for 6mdrs leje af deres boks til 89kr/md og hvis den ikke virker pga. der ikke er nok signalstyrke er det bare sure penge... Og hvis det er mit tv der fejler er situationen jo værre.
Det skal siges der vistnok ligger en antenneforstærker på loftet. Jeg bor i lejlighed og har ikke selv adgang til denne dims der ligger på loftet. Min udlejer kommer forbi i morgen for at se om det er stikket i væggen der er noget bras eller hvad der er galt...
|
Svar:
Skrevet af: bantam
Skrevet den: 28-April-2010 kl. 19:52
Det lyder som om du har slået en form for billed-oversampling til for det pågældende input (YouSee-boksen) - men ikke for de andre inputs. Eksempler på billed-oversampling-funktioner kan være MotionFlow, Intelligent Frame Creation, Motion Plus eller TruMotion (du har ikke oplyst hvilket Tv, du har, så det er ikke til at vide, hvad det hedder).
Prøv at sikre dig, at funktioner som nævnt ovenfor er slået FRA for det input, hvor YouSee-boksen er forbundet til.
------------- /lars
|
Skrevet den: 28-April-2010 kl. 20:08
Du har ret glemte fuldstændig at skrive hvilket tv jeg har.
Det er et LG 50PS3000 jeg har. Altså 50 tommer plasma tv. Derfor det undrer mig den gør det der.
Det har været et problem på tv'ets egen tuner. Men det forsvandt af sig selv og var kun på DR HD.
jeg undersøger sagen. Andre tips er velkomne fortsat :)
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 28-April-2010 kl. 20:20
toffo skrev:
Det er et LG 50PS3000 jeg har. Altså 50 tommer plasma tv. Derfor det undrer mig den gør det der. |
Du starter med at slå _al_ "digital billedforbedringsfnidderfnadder" fra.
Klaus
|
Skrevet den: 28-April-2010 kl. 20:24
Hehe ok jeg vender lige tilbage når jeg har prøvet det.
Det er underligt det her.... Nu er det meget bedre end før. Der er stadig nogen ghosting men det er ikke nær så slemt som det var for et par timer siden! HD kanalerne står næsten perfekt! Og jeg har IKKE rørt ved nogen indstillinger.
Jeg prøver at slå noget til og fra.
Det er forresten en Samsung boks med harddisk... Ved ikke om det siger jer noget. Der var problemer helt fra starten. Den kunne først ikke finde signal. Så blev den genstartet. Så sagde den "signalet er enten lidt for lavt eller lidt for højt"... underligt... Efter tredje genstart, strøm fra og kort ud og i igen virkede det og det kører nu nogenlunde. Åndssvage boks altså
|
Skrevet af: alyz
Skrevet den: 28-April-2010 kl. 21:10
Samsung boksen sender 25 fps ud konstant, uanset hvad der sendes.
Serier på Kanal5 osv. der er optaget i amerikaner-land er 24 fps.
Når de så sendes til din skærm, og Yousee boksen fortæller tv'et, at det skal opdaterer med 25 fps i stedet for 24, så kommer der en lille hakken.
Når du så bruger Natural Motion, 100 Hz MotionFlow eller hvad, de forskellige producenter nu kalder det, så kommer der det her slør ud af hakkeriet..
------------- Gamer: CoreI7 8750, 16GB, GTX1070 6GB, 512GB SSD. MP: I3 2,9 GhZ, 4GB, 3 TB, 64 SSD TV: 48PFS8109: Anlæg: Denon /DALI
|
Skrevet den: 28-April-2010 kl. 21:29
Billedet er fuldstændig flydende det er ikke det. Men det er bare træls at se på og nogen kanaler har det værre end andre.
Ok så det er ikke TVet der fejler noget. Det er jeg glad for at høre. Men vil det så sige at det er et problem man ikke kan gøre noget ved?
Det er VIRKELIG irriterende nogen gange. Jeg har prøvet at fifle lidt med forskellige billed forbedrings ting men det har ikke gjort nogen forskel.
Men der er noget om snakken Alyz. Når jeg fx ser Criminal Minds i HD på kanal 5 HD så er det ikke så slemt der. Men når der kommer reklamer bliver det værre igen. ARGH!!
|
Skrevet af: Bobben
Skrevet den: 28-April-2010 kl. 22:03
alyz skrev:
Samsung boksen sender 25 fps ud konstant, uanset hvad der sendes.
Serier på Kanal5 osv. der er optaget i amerikaner-land er 24 fps.
Når de så sendes til din skærm, og Yousee boksen fortæller tv'et, at det skal opdaterer med 25 fps i stedet for 24, så kommer der en lille hakken.
Når du så bruger Natural Motion, 100 Hz MotionFlow eller hvad, de forskellige producenter nu kalder det, så kommer der det her slør ud af hakkeriet..
|
Det sendes aldri 24fps på Europeiske TV og HDTV kanaler. Film&serier i 24fps er normalt sett speedet opp til 25fps før "master" leveres til Europeiske TV kanaler. En bra konvertering fra 24fps til 25fps uten å endre avspillingshastighet er nok en rimelig umulig oppgave. Med en dårlig konvertering fra 24fps til 25fps så vil man typisk se ekstrem hakk en gang i sekundet siden to frames må repeteres for å . Det er også årsaken til at HDTV ikke sender 24fps siden dekoderene ikke ville kunne lage et bilde som passer til 50Hz,
|
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 00:12
Alle kanaler kører meget flydende. Det er ikke hakken der er problemet. Det er de der irriterende silhuetter eller "omrids" af folk der går igen der er irriterende.
Min udlejer kommer forbi i morgen. Så ser vi om stikket skal skiftes i væggen. Har fundet ud af det er et meget gammelt stik der sidder i væggen og der er en antenne forstærker på loftet som måske heller ikke ligefrem er i topform. Måske er der bare ikke sendestyrke nok til bopælen
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 17:07
Der er 2 stadier på et Digitalt signal, de er enten ON eller OFF, hvad siger boxen om modtagelsen.? Hvis du modtager uden fejl, så er signalet i orden.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 17:23
Jeg modtager kun nogen kanaler. Der er 5 kanaler der ikke virker og så er der 2-3 kanaler der kommer og går. Fx man kan sidde og se kanalen 5-10 minutter så forsvinder den bare og boksen siger jeg skal checke forbindelsen... Men alle de andre kanaler virker som de plejer. Det er helt tilfældigt og virkelig irriterende.
Min udlejer har været her og se på sagen. Han er elektriker. Han har konstateret at det er noget fusk antenneforeningen har lavet. Der er trukket 1 kabel ind fra vejen til MIG. Men det kabel bliver der koblet 2 andre lejligheder på (i samme bygning men det er 3 forskellige ejere af 3 forskellige lejligheder da det er et rækkehus) så signalet bliver forringet betragteligt.
Det er selvom alle 3 husstande er registreret for sig. B, C og D. Men vi betaler alle 3 fuld abonnementspris for fuldpakken. Burde de så ikke trække ny forbindelse ind ude fra vejen i stedet for bare at koble flere husstande til den forstærker, eller hvad det nu er, boks der ligger på loftet i MIN lejlighed?
|
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 17:36
Det er sjældent, at sløjfeanlæg stadig anvendes, men der forekommer stadig, da de er billigere at lave, men samtidig har deres begrænsninger, f.eks er det ikke muligt at skifte pakkestørrelse eller få internet på en sådan installation, men ellers er der intet i vejen for at bruge den slags.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 17:47
Jeg synes det er noget fis at bruge sådan en løsning. Der er slet ikke kraftigt nok signal. Det kan ikke passe jeg betaler for det absolut dyreste abonnement og får et elendigt signal fordi de er for nærrige. Det er jo det samme som hvis jeg betalte og så bare trak kablet ind til naboerne selv og så delte abonnementet i 3. Det ville være 33% billigere for pos alle og ingen af os ville få en forskel på billedkvaliteten. Jeg synes det er for dårligt af selskabet. Meget nærrigt... Så i stedet for jeg får signal ind til 2 tv. Bliver det faktisk til hele 6 tv på samme kabel. Det er et ret dyrt abonnement :S
|
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 17:51
Det er bare et spørgsmål om at få det justeret og efterset så det er i orden.
|
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 18:20
Om ikke andet så skal der vel skrues op for signalet. Jeg har lige fået en ny antenneforstærker på og det løste ikke problemet. Det var bare spild af penge og de er sgu dyre! Godt det ikke var mig der betalte...
|
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 19:08
Det er jo ikke hos dig der skal forstærkes, det er en existerende forstærker der skal justeres på eller udskiftes.
|
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 20:33
toffo skrev:
Om ikke andet så skal der vel skrues op for signalet. Jeg har lige fået en ny antenneforstærker på og det løste ikke problemet. Det var bare spild af penge og de er sgu dyre! Godt det ikke var mig der betalte...
|
En antenneforstærker kan ikke forstærke et signal der ikke er der.
Den skal sættes på, der hvor signalet er godt, forstærke det, så det kan tåbe at blive dæmpet gennem installationen.
Er det for øvrigt en seirkoblet installation der er i ejendommen, skal man være sikker på at der ikek er "pillet" nogen steder på seriekoblingen, da det nemlig påvirker alle.
Hvad sker der, hvis du kobler din boks direkte på dit antennestik og ikke har andet på?
Klaus
|
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 23:54
Altså jeg ved ikke meget om installationen. Dette er hvad jeg ved.
Der kommer signal ind i boligen ude fra vejen. Eller.. ude fra en boks. I ved hvad jeg mener når jeg siger fra vejen. På det kabel der stikker ind i huset kommer der så en forstærker på.
Altså Vej --->> Hus --->> Forstærker --->>Bolig B (mig) og til 2 TV --->>Bolig C (nabo) og 2 TV --->> Bolig D (nabo) og 2 TV... Der er trukket kabler fra loftet ned bag væggen og ind bagi sådan en stikdåse hvor der er et antenne stik til TV og til Radio.
Men sådan som jeg mener det skal være er det sådan her
Vej --> Bolig B Vej --> Bolig C Vej --> Bolig D
Vi betaler hver vores abonnement og jeg forventer derfor også at jeg får meget godt signal da det kun er til 2 TV. Men som det er lavet går signalet jo sådan set til 6 TV.
Foreløbigt mange tak for jeres svar allesammen. I er yderst hjælpsomme og det er jeg rigtig glad for
|
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 23:56
Lige en ekstra ting...
På HD kanalerne. Mest Kanal 5 HD. Er der begyndt at komme periodisk blokstøj. Tror jeg nok det hedder. Hvor billedet kortvarigt bliver meget pixeleret i 2 sekunder. Lyden er uberørt af dette. Det kommer helt tilfældigt mens man sidder og ser tv. Der kan gå flere timer mellem dem men også få minutter mellem de små pixelerede "anfald". Det er ikke noget jeg er sur over men tænkte det måske kunne give et prej om hvad der er galt.
|
Skrevet den: 30-April-2010 kl. 07:06
toffo skrev:
Altså jeg ved ikke meget om installationen. Dette er hvad jeg ved.
Der kommer signal ind i boligen ude fra vejen. Eller.. ude fra en boks. I ved hvad jeg mener når jeg siger fra vejen. På det kabel der stikker ind i huset kommer der så en forstærker på.
Altså Vej --->> Hus |
Og, hvordan er signalet der?
Hvem ejer forstærkeren der sidder på loftet?
Klaus
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 30-April-2010 kl. 07:53
God morgen :-)
Jeg bor også i en lejlighed hvor der anvendes et sløjfeanlæg. Det har naturligvis sine begrænsninger mht. valg af yousee pakke osv. Min lejlighed ligger næstsidst i sløjfen og jeg har også haft problemer med signalet, og har det til dels stadig. Jeg oplever jævnligt på DR HD kraftige, kortvarige pixeleringer men ikke noget der minder om det du beskrev i det første post i tråden.
På yousee boksen kan du kontrollere om signalet er godt nok.
menu - indstilinger - information - modtageforhold.
Her kan du se signalstyrken og om du har fejl på signalet.
Start med det.
tvkartoffel
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 15:54
Min udlejer ejer antenneforstærkeren på loftet. Den er også forsøgt skiftet men det har ikke haft nogen effekt overhovedet. Faktisk hvis man går op på loftet i min lejlighed og tager kablet fra så ryger tv signalet i alle 3 lejligheder fordi det er så fusket lavet...
Jeg undersøger lige det der med signalstyrke som beskrevet ovenfor. Som udgangspunkt siger den bare jeg modtager et signal nok. Den siger ikke noget om fejl eller om det er svagt. Men det kan være der er en menu jeg har overset. det roder jeg lige lidt med.
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 18:04
toffo skrev:
Faktisk hvis man går op på loftet i min lejlighed og tager kablet fra så ryger tv signalet i alle 3 lejligheder fordi det er så fusket lavet... |
Hvorfor er det fusk lavet?
Hvis det er seriekoblet, og de 2 andre lejligheder er efter dit udtag er det da klart at signaler forsvinder hos dem, hvis i trækker kablet ud der går til dig først.
Klaus
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 19:38
jeg synes det er fusket lavet af kabelnet folkene fordi de forsyner samme signalstyrken der er beregnet til en husstand til 3 husstande. Dvs det samme signal er koblet på alle tv i de 3 lejligheder der er i denne bygning. Der er forskellige ejere af hver enkelt lejlighed og vi betaler alle mange penge for fuld pakke hver for sig. teknisk set kunne de bare holde op med at betale og stadig se tv. Det kører jo sådan set over "mit" abonnement. Da der kun er 1 kabel ind i huset. Det går til 6 TV ialt. I stedet for de 2 jeg har. Derfor tror jeg signalet forringes.
Nå men jeg har fået kigget det der Information igennem. Tallene er som følger.
Tuner 1. Signalstyrke: svinger mellem -9,1 og -10. BER (Bit fejlrate): 1.00 E-06 Frame Lock: Ja Carrier: Ja
Tuner 2. Signalstyrke: 3,5 BER (bit fejlrate): 1.00 E-06 Frame Lock: Ja Carrier: Ja
Håber det info kan bruges til noget. Jeg forstår det i hvert fald ikke :)
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 19:45
Med den BER, så er signalet ikke i orden, da det jo skal være på 0.
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 19:56
Jeg kan se at du har to tunere. Der er påfaldende meget forskel på dem. Min boks har kun een tuner så jeg er ikke bekendt med om det er normalt. Tuner 1 har meget lav signalstyrke og der er fejl på signalet. Der er også fejl på signalet på tuner 2 men signalet ser OK ud i styrke (med mindre der skulle have stået minus 3,5).
Jeg vil tro at du kan komme af med problemerne hvis du få lavet en ordentlig fordeling af signalet til de tre boliger. Jeg vil tro at det kan laves ved at sætte en forstærker med tre udgange op der hvor signalet kommer ind i huset, og trække en separat antenne ledning derfra til hver bolig. Det er i hvert flad den almindelige måde at lave det på. Det er dog klart at det ikke nytter noget at forstærke signalet hvis det allerede er ringe før forstærkeren. Jeg kan ikke fortælle dig hvor fejlen ligger men årsagen er sikkert at det er noget klamp der er lavet.
tvkartoffel
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 20:17
toffo skrev:
jeg synes det er fusket lavet af kabelnet folkene fordi de forsyner samme signalstyrken der er beregnet til en husstand til 3 husstande. |
Har kabelnetfolkene da lavet installationen?
Det er let nok at kalde forlk for fuskere, selvom man ikke kender baggrunden. Jeg har været med til at indføre kabeltv et par steder. Oftest er almindelige antenneanlæg i byggerei lavet op til cirka 1990 som seriekoblede, hvis ikke de blev lavet til TDC eller Stofa dengang.Var der en lilel antenneforening til er par huse lavede man et stjernenet der forsynede de enkelte opgange og herefter seriekoblede man lejligheder i hver opgang. Let og billigt. Når der så derefter kom "rigtig kabeltv" til, kunne man vælge at fortsætte med seriekoblingen, eller trække nye kabler. Det sidste er bare ikke helt så let som man gerne vil gøre det til og derfor er mange anlæg i dag stadigvæk seriekoblede.......
toffo skrev:
Tuner 1. Signalstyrke: svinger mellem -9,1 og -10.
Tuner 2. Signalstyrke: 3,5
|
Alene det at du har forskellig signalstyrke på dine tunere tyder på et anlæg hjemme hos dig der ikke er for godt. Hvordan har du lavet fordelingen efter antennestikket i væggen?
Klaus
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 21:12
Mange tak for jeres svar. Det hjælper lidt på forståelsen af hvad de forskellige tal betyder. Der er 2 tunere i min boks åbenbart ja. Og signalstyrken til de 2 er af en eller anden grund ikke ens...
Det er Dansk Kabel TV der har lavet installationen. De har trukket kabel fra vejen ind gennem indkørslen og ind i min lejlighed oppe på loftet. Derfra er der så sat 1 forstærker på som forsyner alle 3 husstande med 1 signal. 1 kabel går ned til et stik i min stue. Der har jeg så sat et T stik på for at trække kabel ind til tv på soveværelset og i stuen. Har lige købt et nyt antenne kabel til 200kr til mit tv i stuen. Men det gjorde ingen forskel overhovedet. Øv. Hvis signalet ind til mig er stærkt nok til jeg kan få det jeg betaler for er jeg sådan set ligeglad med hvordan det er lavet. Hovedsagen er jo det virker.
TVkartoffel. Hvem skal så betale for sådan en forstærker? Min udlejer har været her for at skifte forstærkeren ud for at se om det løste problemet. Men det hjalp ikke det mindste. Håber de kan få pengene tilbage for den ellers er det jo spildt. Min udlejer har efter at have vurderet sagen kontaktet den ansvarlige for installationen i mit område. Han kommer på mandag med en masse fancy måleudstyr som skal afgøre om det er signalet udefra der er for svagt. Hvor han har tænkt sig at måle er jeg ikke klar over... Men går ud fra han måler inden forstærkeren. Og måske efter...
Det kan da ikke passe jeg selv skal betale for en forstærker med 3 udgange kan det? Og hvis det er mig der står med regningen går jeg ud fra mine 2 naboer også vil betale lidt til det. Det er jo trods alt mig der sidder på signalkablet der kommer udefra :)
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 21:18
toffo skrev:
Der er 2 tunere i min boks åbenbart ja.
|
ja det er der da. Hvordan skulle den ellers virke som tiltænkt hvis ikke der var. Det er jo en PVR.
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 21:25
Ved ikke hvad PVR er. Gik ud fra det var en boks der kun havde DVB-C for det er alt jeg skal bruge. Det er også ligemeget om den så havde 10 tunere. Bare de virker optimalt. Tunerne skal nu nok virke. Men som der står ovenfor så har de kloge hoveder konstateret at der faktisk ER noget galt med signalet.
For god ordens skyld viserTuner 2 +3,5. Ikke minus :)
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 21:33
Sagt på en anden måde, hvordan vil du kunne optage på den og se en kanal samtidig hvis ikke der var 2 Tunere i.? Kanalerne ligger jo ikke på samme Quam (MUX).
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 22:27
Hej.
Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan gennemskue hvem der ejer hvad og hvem der er ansvarlig for at det virker efter hensigten. Jeg kan dog ikke se at der skulle være nogen grund til at du alene skal betale for antenneforstærkeren, hvis formålet med den er levere signal til naboen. Det siger vel sig selv.
Hvis jeg var dig ville jeg prøve at tage T-stykket af så du leverer signalet til boksen så direkte som muligt. Det er helt sikkert ikke en god ide at have et T-stykke på hvis signalet i forvejen ikke er så godt. Prøv så at se om ikke du får nogle bedre værdier for modtagelsen. Her hos mig kan man ikke have et T-stykke på. Det er der ikke signal nok
til.
tvkartoffel
|
Skrevet af: Bobben
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 22:54
Radiomanden skrev:
Med den BER, så er signalet ikke i orden, da det jo skal være på 0. |
Siden begge tunerene viser eksakt BER= 1.00 E-06 (en bitfeil pr. Mbit) så jeg tipper at tunern ikke klarer å måle mindre BER. DVB definerer 2.00 E-04 som feilfritt (det gir BER <10E-11 etter Reed Solomon feilkorrigering) og det er betydelig dårligere enn 1.00 E-06.
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 23:18
toffo skrev:
Der har jeg så sat et T stik på for at trække kabel ind til tv på soveværelset og i stuen. Har lige købt et nyt antenne kabel til 200kr til mit tv i stuen. Men det gjorde ingen forskel overhovedet. Øv. Hvis signalet ind til mig er stærkt nok til jeg kan få det jeg betaler for er jeg sådan set ligeglad med hvordan det er lavet. Hovedsagen er jo det virker. |
Så prøver jeg lige igen: Fjern alt (kabel til 200 kr er fløjtende ligegyldigt, det kan laves seriøst for en flad 50'er) og sæt 1 kabel direkte i dit antenensik på væggen og lad det gå direkte i din boks. Derved ved du om der er signal nok hos dig eller ej. T fordelere er oftest der arrigste lort, så det kan let være der din fejl er.
Hvad siger naboerne på samme streng?
Klaus
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 23:26
Ja den slags skal man holde sig fra, brug i stedet en ordentlig fordelerdåse med F- Connectorer, det er en LANGT bedre måde at gøre det på, og hvis lavet korrekt, giver mindre tab. Som også skrevet 3126 skal have det mest direkte signal som er muligt uden noget andet imellem.
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 23:28
Jeg har selvfølgelig prøvet at tage T stikket af og kørt med det dyre kabel DIREKTE fra stik til boks uden noget imellem. Endda tværs over gulvet for at være sikker på at der ikke er noget der forstyrrer på nogen måde. Men der er ingen kvalitets forskel overhovedet. Hverken analogt eller digitalt. Billedet er rimelig grynet/grumset på nogen kanaler på analog. Det er faktisk kun DR1/2 og TV2 der står tilfredsstillende. Resten af kanalerne er ikke for gode på det analoge.
På digitalt er det som sagt enten signal eller ikke signal. Der er ikke nogen mellemvej med fx billede uden lyd eller omvendt.
Naboernes signal er godt og vel det samme som mit. Men jeg er den eneste der modtager Digitalt da jeg har lejet en boks... De andre 2 husstande kører stadig analogt signal...
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 23:34
Så er det jo en helt klar sag, signalet er for dårligt, og det skal udbedres. Hvem der så skal sørge for at det bliver det er for såvidt underordnet, men forbedres det skal det. Gøres det med en god distributions forstærker, og gode kabler, så skulle det være i orden, såfremt at signalet ind i bygningen er som det skal være, ellers hjælper det ikke noget.
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 23:48
Som sagt så kommer der en gut fra Dansk Kabel TV på mandag. Så må han jo måle og se hvor fejlen er. Men jeg er ret sikker på det ikke er mig der skal betale for det. Det håber jeg i hvert fald ikke det er... Vi må se hvad der sker på mandag.
Mange tak for hjælpen foreløbigt allesammen. Jeg skriver igen når jeg har haft besøg. Jeg holder dog stadig øje med tråden hvis der er nogen der skriver :)
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 23:51
Det skulle da være underligt hvis du skulle være ansvarlig for en installation du ikke har noget at gøre med, andet end du er bruger på en del af den.
|
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 15:42
SÅ ER DER NYT!
TV Manden har lige været her. Han havde alt sit fancy målegrej med og lavede nogen målinger både her, men også ude ved boksen ved vejen.
Han kunne konstatere at signalet var for svagt udefra. Altså ude fra boksen ved vejen og kablet sandsynligvis skulle skiftes.
Jeg lurede lidt over skuldren og kiggede med da han målte. Han sagde noget i retningen af:
TV Mand: "Den nederste kun er på 64db og den øverste er på kun 36db (tror det det var) og det er bare ikke iorden. Det kabel er så gammelt jeg har det slet ikke i mine bøger og det er nok det der skal skiftes. Forstærkeren på loftet fejler ikke noget. Men hvis man sætter en forstærker på et dårligt signal som dette så gør man faktisk bare signalet endnu værre... Jeg synes også det er noget underligt lavet det her. Lejlighed B (mig) og lejlighed C (nabo1) får af samme kabel mens lejlighed D (nabo2) får sit eget kabel ude fra boksen. Så som udgangspunkt betaler du for både B og C hvis ikke C betaler selv selvfølgelig.
Mig: "Jamen gutten i C betaler det samme beløb for tv-pakke som jeg gør..."
TV mand: Jamen så betaler alle 3 lejemål hver deres abonnement og så skal der trækkes et kabel ind til hvert lejemål hver for sig. Man må ikke trække flere boliger over samme kabel mere. Så i skal alle have trukket jeres eget kabel ude fra kassen ved vejen. Den måde det er lavet på duer ikke.
Mig: Så i princippet kan gutten i C holde op med at betale for sin TV pakke uden at mærke forskel?"
Tv Mand: Ja han modtager samme signal som dig. Så hvis han ikke betaler så skal du bare gå op på loftet og klippe kablet over så han ingenting får haha."
Synes sgu nok det var lidt fusket
Han havde nogen bøger med fyldt med forskellige kabeltyper. Det lignede almindeligt billigt antennekabel der var trukket udefra og ind. Det var ligeså tyndt indeni men naturligvis bedre isoleret....
Han sagde han ville kontakte antenneforeningen og lige nævne den "fuskede" installation for dem. I håbet om at få lidt økonomisk støtte til at kunne trække et nyt kabel. Det mente han at ejeren af hver enkelt lejlighed skal betale for. Altså min udlejer og C lejlighedens udlejer. Der er forskellige ejere af hver af disse 3 lejemål.
Håber det kaster nyt lys på sagen for alle. Jeg håber bare det kommer til at køre tilfredsstillende uden jeg skal ud og spendere :)
|
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 16:35
Hvis jeg får lagt nyt kabel ned og min udlejer vil betale for det, forsvinder det underlige ghosting så? Det er jo det der var problemet i første omgang ;)
|
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 16:41
Når alt er optimeret, og fejlen e.v.t så stadig er der, så er det din egen installation der er skyld i det.
|
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 16:44
Så er der ikke andet for end at vente at se.
DR HD ved TVets egen DVB-T Tuner har også gjort det men det forsvandt fuldstændig en dag... underligt.
|
|