Fortrydelse af Computerkøb
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=80145
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 00:55
Emne: Fortrydelse af Computerkøb
Skrevet af: karula
Emne: Fortrydelse af Computerkøb
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 13:03
Jeg har købt en bærbar på nettorvet, kassen var forsynet med et klistermærke
på lukningen, efter at have brudt den, og sat batteriet, startede vi computeren og
konfirmanden som havde fået den fandt ud af, at processoren ikke var kraftig nok,
efterfølgende får vi idag besked i Brugsen, hvor vi havde afhentet den, at den ikke
kunne returneres fordi forseglingen på papkassen var brudt, kan det havde sin
rigtighed.??????
------------- Med venlig hilsen
Karula PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
|
Svar:
Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 13:08
karula skrev:
på lukningen, efter at have brudt den, og sat batteriet, startede vi computeren og
konfirmanden som havde fået den fandt ud af, at processoren ikke var kraftig nok,
efterfølgende får vi idag besked i Brugsen, hvor vi havde afhentet den, at den ikke
rigtighed.?????? |
Ja det er det. Nettorvet er butikskøb og her har du ikke bytteret med mindre butikken giver det.
------------- http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 13:11
Så er det da et forkert navn, nettorvet indikere da net handel, ik
Karula PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 13:14
karula skrev:
Så er det da et forkert navn, nettorvet indikere da net handel, ik |
Det springende punkt er ikke at du har bestillt over nettet, men at maskinen er afhentet i en butik. Nu var kassen godt nok forseglet, det kan have en betydning men jeg tvivler.
------------- http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 13:15
I følge deres betingelser, så er det rigtig:
http://www.nettorvet.dk/artikelLaes.asp?iMappeID=123&sSideNavn=Vilkår#6 - http://www.nettorvet.dk/artikelLaes.asp?iMappeID=123&sSideNavn=Vilkår#6
På computere, mobiltelefoner og andre plomberede produkter skal plomberingen desuden være intakt.
Men det er godt nok ringe. Man kan jo ikke se/teste varen inden køb. Jeg ville da prøve at kontakte forbrugerstyrelsen om det kan være rigitg. For mig virker det lidt som om omgåelse at reglerne.
|
Skrevet af: confused
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 13:18
mufcdk1974 skrev:
karula skrev:
Det springende punkt er ikke at du har bestillt over nettet, men at maskinen er afhentet i en butik. Nu var kassen godt nok forseglet, det kan have en betydning men jeg tvivler.
|
Er du sikker på det ? hvis man har handlet via internet, kan det vel i realiteten være ligegyldigt om varen er brunget eller afhentet ?
------------- Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 13:18
Ja, det er det jeg mener, jeg er jo nødt til at bryde forseglingen for
at se og prøve varen.
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 13:22
confused skrev:
mufcdk1974 skrev:
karula skrev:
|
Er du sikker på det ? hvis man har handlet via internet, kan det vel i realiteten være ligegyldigt om varen er brunget eller afhentet ? |
Den her handlen minder i den grad om de fælleskøb her på siden som er arrangeret af Expert. Her bestiller du også via nettet men afhenter i butik, men har ikke retturret.
|
Skrevet af: confused
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 13:25
Nej nu kan jeg se at det kun handler om at man reserverer varen til afhentning i en butik, og så gælder reglerne for internet handel naturligvis ikke. Øv for dig karula
------------- Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 13:40
Ja, sådan kan man jo også omgå reglerne for nethandel, men så kan jeg jo sætte den til salg
her på siden, eneste fejl er, at den ikke kan køre spil som f. eks World of Warcraft, ellers
en rigtig lækker Acer computer.
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 14:07
Det vil da også sætte den gennemsnitlige Laptop på lidt af en prøve med det spil, der kræves lidt kræfter til det.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 14:11
Kan den virkeligt ikke kører WoW? kan vi ikke få modelnr?
Dessuden har i jo haft mulighed for at se specifikationerne inden den blev åbnet. Problemet med computere er at når den først er startet op er den mere eller mindre ubruglig for forhandleren da de jo ikke bare lige kan resette den sådan at den starter op som den nu skal første gang (spørge efter navn osv.)
Man kan også finde tråde over vor sure folk bliver når de starter en bærbar op og den så allerede har fået navn og der ligger lidt private filer og sådan :)
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 14:18
Radiomanden skrev:
Det vil da også sætte den gennemsnitlige Laptop på lidt af en prøve med det spil, der kræves lidt kræfter til det. |
Øhh nej. Jeg købte en bærbar i 2004 da ligefør WoW udkom og den afspillede spillet med alle settings slået til uden problemer.
WoW kræver ikke ret meget af din PC og da slet ikke hvis din bærbar har en dedikeret graffikkort.
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 14:31
Det vides jo så heller ikke endnu om den har, da der mangler info på det.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 15:19
mufcdk1974 skrev:
Det springende punkt er ikke at du har bestillt over nettet, men at maskinen er afhentet i en butik. |
Det er direkte forkert. Det er stedet for købsaftalens indgåelse, der har betydning, ikke afhentningsstedet og heller ikke betalingsstedet.
(Det er så muligt, at Coop kommer om ved det ved at lade købsaftalen blive indgået på afhentningsstedet. Men det gør ikke dit udsagn korrekt.)
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 15:25
Hej.
Nu Skal jeg ikke gøre mig klog på de juridiske spidsfindigheder men jeg vil tro at du burde kunne få dine penge tilbage hvis du ikke har haft mulighed for at vurdere varen inden køb. Det formoder jeg et du ikke har, eftersom den er bestilt over nettet og da den var plumberet da du hentede den.
Hvis du ikke kan få dine penge vil jeg opfordre dig til at kontakte e-handelsfonden da nettorvet.dk, så vidt jeg kan se, er med i e-handelsfonden. Jeg har selv brugt dem i en sag med Getmore.dk. Da var de meget venlige og de hjalp mig med at få mine penge tilbage som jeg havde ret til. Det koster i øvrigt ikke noget at føre en sag ved e-handelsfonden.
http://www.e-maerket.dk/sw100.asp - http://www.e-maerket.dk/sw100.asp
De har en klage hotline:
http://www.e-maerket.dk/sw2868.asp - http://www.e-maerket.dk/sw2868.asp
Held og lykke.
tvkartoffel
|
Skrevet af: cccd
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 16:05
Hvad er det for en Acer ?? nr eller evt link ??
-------------
|
Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 16:26
Jamen i har da returret for i sagde vel til ekspedienten der solgte jer den at den skulle kunne klare wow, ellers må jeg sige i selv er i skyld i den hvis i bare har åbnet kataloget og købt den billigste computeren uden nogen rådgivning og konfirmanden har også kunne læse specifikationerne ude på selve æsken hvor processor grafikkort mv. står tydeligt.
------------- Samsung 65HU7505
Pioneer VSX-LX50
SVS 5 satelite SVS SB2000
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 18:34
Sigida skrev:
Jamen i har da returret for i sagde vel til ekspedienten der solgte jer den at den skulle kunne klare wow, ellers må jeg sige i selv er i skyld i den hvis i bare har åbnet kataloget og købt den billigste computeren uden nogen rådgivning og konfirmanden har også kunne læse specifikationerne ude på selve æsken hvor processor grafikkort mv. står tydeligt. |
Svaret på om en computer kan klare wow kan ikke bruges til noget som helst.
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 18:41
Briam skrev:
Svaret på om en computer kan klare wow kan ikke bruges til noget som helst. |
Indtil du begrunder den påstand, fremstår den som støj, eftersom ingen aner, hvad du mener.
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 19:12
Jo fordi så har du fået fejlagtig information hvis dette ikke er tilfældet, dvs du har krav for at udbedret fejlen eller få pengene retur. Dvs computeren har en væsentlig mangel.
Pioneer VSX-LX50
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 19:26
Beklager jeg ikke forklarede mig ordenligt. Min pointe er at næsten alle computere kan kører world of warcraft, min netbook med en single core atom kan kører world of warcraft.
Derfor er chancen for at den bærbar trådstarter har købt slet ikke kan kører world of warcraft uendeligt lille. En ting er så hvornår man finder et spil spilbart en anden ting er hvornår en computer kan kører det. En anden ting er at det world of warcraft kræver svinger utroligt meget i forhold til hvor i universet man befinder sig.
Når det så er sagt har han jo bestilt den over nettet så chancen for han har fået noget rådgivning overhovedet er ret lille.
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 20:01
lol en netbook kan sku da ikke spille wow. de har ikke indbygget noget grafikkort.
Men hvis man køber over nettet ber man også selv om det. for netkøb betyder nemlig man har styr på det og folk som ikke har den nødvendig viden burde søge rådgivning.
Pioneer VSX-LX50
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 20:26
Sigida skrev:
lol en netbook kan sku da ikke spille wow. de har ikke indbygget noget grafikkort.
Men hvis man køber over nettet ber man også selv om det. for netkøb betyder nemlig man har styr på det og folk som ikke har den nødvendig viden burde søge rådgivning. |
Hvis du påstår netbooks ikke har grafikkort tror jeg bare diskussionen slutter her.
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 22:14
de har hvad der hedder et intel gma dvs onboard grafikkort. dvs de kan ikke håndtere spil.
Pioneer VSX-LX50
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 22:18
http://www.notebookcheck.net/Intel-Graphics-Media-Accelerator-500-GMA-500.12614.0.html - http://www.notebookcheck.net/Intel-Graphics-Media-Accelerator-500-GMA-500.12614.0.html
Pioneer VSX-LX50
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 22:24
og en atom processor ligger nr 351 ud af 357 mulige processor, hvor meget spil tror du lige den kan håndtere
The Intel Atom Z500 is a single core CPU for small MIDs, netbooks, internet devices. The performance is very low and therefore only some applications with low CPU demand may run fluently (e.g., email, simple word processing).
Pioneer VSX-LX50
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 22:33
karula skrev:
rigtighed.?????? |
Se det fra forhandlerens side. Hvad kan de med en computer som har været tændt og brudt plombering? Stort set intet ud over at sælge den med afslag og dermed 0kr fortjeneste.
Men som mange andre siger. Lyder ret vildt den ikke kan spille WoW :)
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 22:33
og googler du wow med netbooks skriver de fleste du kan få en fps 5-10 og og det er ikke altid og det er på det laveste setting. så hvis du mener det er acceptabel. Hvis et spil skal kører flydende skal den op på de 60fps. Så når en person siger den skal kunne klare wow, må det være med gode settings.
Pioneer VSX-LX50
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 22:36
Sigida skrev:
de har hvad der hedder et intel gma dvs onboard grafikkort. dvs de kan ikke håndtere spil. |
Måske i snakker forbi hinanden.
Du snakker om Netbooks (de små handy med en 9-11" skærm) som rigtig nok ikke kan spille WoW, mens Briam nok mener "alm" bærbare
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 22:38
Fnulder skrev:
Se det fra forhandlerens side. Hvad kan de med en computer som har været tændt og brudt plombering? Stort set intet ud over at sælge den med afslag og dermed 0kr fortjeneste.
Men som mange andre siger. Lyder ret vildt den ikke kan spille WoW :) |
Hvorfor.
De leverer INGEN vejledning. Flaskedrengen eller teenage pigen ved kassen ved da ikke hvad der er sælger. De har ikke en varer man kan prøve, teste. Så nettorvet ligger sig meget tæt op ad ren nethandel og så må man forvente at kunne returnerer varen, hvis man ikke er tilfreds.
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 22:56
mufcdk: han skriver netbook med intel atom processor. hvilket burde kunne tolkes som de små mini pcer. De er ikke egnet til spil. og hvis brian siger han kan spille wow flydende på sådan en pc med gode fps og fin billedekvalitet, så må han godt vise nogle benchmarks på dette.
PerW, problemet er at kunden henter pcen i butikken, og derfor ikke er nethandel mere, så kunden har pligt til at efterspørge rådgivning når personen henter pcen.
Pioneer VSX-LX50
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 23:44
Sigida skrev:
mufcdk: han skriver netbook med intel atom processor. hvilket burde kunne tolkes som de små mini pcer. De er ikke egnet til spil. og hvis brian siger han kan spille wow flydende på sådan en pc med gode fps og fin billedekvalitet, så må han godt vise nogle benchmarks på dette.
PerW, problemet er at kunden henter pcen i butikken, og derfor ikke er nethandel mere, så kunden har pligt til at efterspørge rådgivning når personen henter pcen. |
Det jeg vil frem til er jo at det er forskelligt hvad folk tænker når man siger at den kan kører et spil. Reelt kan en computer kører et spil så længe at den kan rendere spillet om den så kan køre det 60 gange i sekundet eller 60 gange i timen er sådan set lige meget den kører det stadigt.
Hvis man så definere det som at den ikke må gå under 60fps så er der pludseligt næsten ingen bærbare computer tilbage der kan klare det da det skulle være underligt hvis der ikke i ny og næ vil være et lille fps drop i krævende siturationer.
Hvis en forhandler skal forholds sig til noget kan han kun gå ud fra officielle minimum requirements sat a spilproducenten.
- 15 GB available HD space
- 512 MB RAM (1 GB required for Mac® and Vista Users)
- 4x DVD-ROM drive
- Broadband Internet connection
- Keyboard and mouse are required. Input devices other than a mouse and keyboard are not supported.
- Windows® XP (Service Pack 3), Windows Vista® (Service Pack 1)
- Intel Pentium® 4 1.3 GHz / AMD Athlon™ XP 1500+
- DirectX®-compatible sound card
- ATI Radeon™ 7200 or better
- Mac® OS X 10.4.11 or newer
- PowerPC G5 or Intel Processor
- ATI Radeon™ 9600 or better
Har svært ved at finde benchmarks af ati 7200 men læste på et forum et sted der med 3dmark01 havde fået lige omkring 1200.
Så en netbook er faktisk ikke særligt langt fra minimum requirements!
Vil på ingen måde påstå at det vil kører godt på en netbook men det vil kører. Vil heller ikke påstå at en netbooks grafikkort er lavet til spil omend det stadig er et onboard grafikkort.
At minimum requirements er helt i skoven efter min mening er så noget andet men det er relativt om en computer kan kører et spil og derfor er det ikke noget der efter min mening kan hænge forhandleren op på.
|
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 23:45
PerW skrev:
Fnulder skrev:
Men som mange andre siger. Lyder ret vildt den ikke kan spille WoW :) |
Hvorfor.
De leverer INGEN vejledning. Flaskedrengen eller teenage pigen ved kassen ved da ikke hvad der er sælger. De har ikke en varer man kan prøve, teste. Så nettorvet ligger sig meget tæt op ad ren nethandel og så må man forvente at kunne returnerer varen, hvis man ikke er tilfreds. |
Jeg arbejder selv i en kæde hvor vi sælger computere. Der kommer rigtig ofte folk ind og siger "Jeg skal bare have den der computer" slut prut. Hvis de så kommer hjem og finder ud af den ikke er god nok, har de så også ret til at få den byttet fordi jeg ikke tvang noget rådgivning i halsen på dem?
|
Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 01-Maj-2010 kl. 23:56
mufcdk1974 skrev:
karula skrev:
|
Nej det springende punkt er hvordan aftalen er indgået ikke hvordan varen leveres eller afhentes. Hvis der er indgået en købsaftale ved fjernsalg er der 14 dages fortrrydelsesret.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 00:25
Sigida skrev:
og hvis brian siger han kan spille wow flydende på sådan en pc med gode fps og fin billedekvalitet, så må han godt [...] |
Skulle vi ikke lige først lade ham sige det?
Eller skal vi bare putte ordene i munden på ham, så vi har noget at modsige?
|
Skrevet af: Klausens
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 00:42
Deres afvisning ligger vel i at du har brudt plomberingen på computeren, og derefter tændt den. Dermed kan de selvfølgelig ikke sælge computeren som ny = afslag i prisen = tab.
I fx. Føtex og Bilka står der på alle deres computere, at brydes plomberingen, bortfalder returretten.
Og butikken tilbyder garanteret kun returretten, såfremt plomberingen er hel.
Link: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/fortryd?tc=3A13754A925B401FAFE24C0A036D7A3B - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/fortryd?tc=3A13754A925B401FAFE24C0A036D7A3B
Om hvorvidt den kan køre WOW, vil jeg ikke blande mig i
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 00:51
Klausens skrev:
Link: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/fortryd?tc=3A13754A925B401FAFE24C0A036D7A3B - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/fortryd?tc=3A13754A925B401FAFE24C0A036D7A3B
|
Læs øverste afsnit i dit link: Der er forskel på, om det er fjernsalg eller køb i butik.
Derfor er det vigtigt at få afklaret, om det er fjernsalg, og det er primært det, der har været diskuteret her i tråden.
|
Skrevet af: Pade2204
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 01:14
Der er 14 dage købt på nettet og leveret af fragtmand.
Der er 0 dage ved køb på nettet og afhentet i butik.
Sådan har jeg altid forstået det. Eksempelvis SHG har også altid skrevet det på sine fakturaer.
Men altså - hvorfor skal man åbne en papkasse for at se hvilken processor der er i ?? Computeren er vel ikke købt ud fra et billede af den og ingen specifikationer ? Papkassen, var også en helt blank papkasse uden nogen form for specifikationer?
Jeg mener nu ikke at denne butik skal tage noget som helst retur, fordi hele computeren skulle startes op før man opdager det, hvilket jo er for tosset.
Det minder jo meget om folk der køber PC spil, hvor specs står tydeligt på bagsiden, men kommer tilbage i butikken og siger de ikke kan spille Battlefield BC 2 på deres Pentium 2 computer. Det er tit og ogte håbløst.
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 01:28
Briam skrev:
Svaret på om en computer kan klare wow kan ikke bruges til noget som helst. |
I købelovens §75a står der bl.a. en vare skal "være egnet til
køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket køberens
forventning
herom", så hvis sælgeren har stået og sagt "Ja, den er super til wow, jeg har selv en.." så må det vel siges at sælger har bestyrket købers forventning om at den kan spille wow..
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 11:06
Pade2204 skrev:
Sådan har jeg altid forstået det. Eksempelvis SHG har også altid skrevet det på sine fakturaer.
|
En gang til: Det er ikke afgørende hvordan varen leveres. Det er afgørende hvordan købsaftalen er indgået.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 12:09
morten_b skrev:
Pade2204 skrev:
|
En gang til: Det er ikke afgørende hvordan varen leveres. Det er afgørende hvordan købsaftalen er indgået.
|
Som jeg har forstået tingene, ret mig gerne hvis jeg tager fejl, så handler returretten om hvorvidt man har haft mulighed for at se og afprøve tingen inden køb.
Hvis du køber og betaler via nettet så har du ikke haft mulighed for at se tingen live, undersøge om knapperne knirker, om farven er okay og bede om en demonstration. Derfor giver købeloven 14 dages returret så du kan undersøge de ting du ikke havde mulighed for inden køb.
Hvis købet sker i en butik, så ER der netop mulighed for at afprøve tingen inden brug. Det kan godt være forretningen ikke har modellen stående udpakket og tændt, men du har mulighed for at bede en ekspedient om en demonstration. Du har haft chancen for at afprøve tingen inden køb, derfor giver købeloven ingen returret.
Ved bestilling på nettet og afhentning efterfølgende i butik vil jeg tro returretten er et spørgsmål om hvornår der er betalt / hvornår du har forpligtet dig til at betale.
Hvis du bestiller og betaler på nettet og efterfølgende blot henter varen i butikken, så er det vel et standard internetkøb blot uden brug af fragtmand til transport. Du har ikke mulighed for at afprøve tingen inden betalingen finder sted, så der må være 14 dages returret på samme måde som hvis en fragtmand var kommet med varen.
Hvis du derimod bestiller på nettet og efterfølgende afhenter og betaler i en butik, så er der vel i bund og grund tale om et almindeligt butikskøb hvor du har mulighed for at afprøve varen og få den demonstreret inden du kører dankortet igennem. Netbestillingen sparer dig bare for at ringe til butikken og bede dem tage varen hjem mundtligt. Undtagelsen må være hvis du ved bestillingen på nettet forpligter dig til efterfølgende at købe varen, så er vi jo igen ude i at du betaler for noget du ikke har haft mulighed for at afprøve..
Som jeg opfatter det handler det i bund og grund om du har haft mulighed for afprøvning inden du binder dig til handlen, men det er da muligt jeg tager fejl?
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 12:27
strandvasker skrev:
Som jeg opfatter det handler det i bund og grund om du har haft mulighed for afprøvning inden du binder dig til handlen, men det er da muligt jeg tager fejl?
|
Man kan sagtens gå ind i en fysisk butik og købe noget, man ikke kan komme til at afprøve på stedet. Det giver stadig ikke nogen lovfæstet returret. Så nej, det er ikke muligheden for afprøvning, der afgør returretten.
Som det har været skrevet flere gange i tråde - også næsten af dig selv - er det stedet for indgåelse af købsaftalen, der afgør, om der er tale om fjernsalg, og dermed om reglerne for returret ved fjernsalg er gældende.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 12:44
Nu vil jeg lige rette mig selv..
På nettorvet.dk køber man ikke sine varer, man reserverer dem og henter og betaler dem efterfølgende i den lokale butik. Det betyder at der gælder samme regler som hvis man kom direkte ind fra gaden.
Nettorvet skriver selv:
"Fortrydelse?
Butikkens generelle
fortrydelsesregler gælder også for varer reserveret via Nettorvet og
købt ved
personlig henvendelse i butikken.
Fortrydes et køb i en butik,
refunderes eller byttes varen inden for 14 dage (gælder ikke for
fødevarer -
herunder frugt & grønt). Alt, hvad vi beder om, er, at du medbringer
din
kvittering samt den ubrugte vare i den originale emballage. På
computere,
mobiltelefoner og andre plomberede produkter skal plomberingen desuden
være
intakt."
Jeg er sikker på at nettorvets fortolkning af loven er i orden, men jeg er da glad for at denne tråd har gjort mig opmærksom på at det forholder sig sådan. På denne måde kan man hverken få demonstreret sine varer eller returnere dem hvis man ikke er tilfreds.
Meget ringe af nettorvet.dk
tvkartoffel
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 12:51
tvkartoffel skrev:
Nu vil jeg lige rette mig selv..
På nettorvet.dk køber man ikke sine varer, man reserverer dem og henter og betaler dem efterfølgende i den lokale butik. Det betyder at der gælder samme regler som hvis man kom direkte ind fra gaden.
|
Det er rigtigt, at FDB beskriver det sådan i sine betingelser. Om det holder er en anden sag. Jeg vil mest af alt opfatte det som en omgåelse af Forbrugeraftalelovens bestemmelser. Men det må i den sidste ende komme an på en konkret afgørelse i Forbrugerklagenævn eller ved domstolene.
Men sat lidt på spidsen, hvis Nettorvets betingelser skulle holde, så vil enhver netbutik jo kunne skrive det samme, da man reserverer sine varer og kan sige nej tak når de kommer med posten.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 12:59
Det er muligt at den ikke holder i retten. Jeg synes også selv at det er betænkeligt at man evt. kan omgå de almindelige regler for fjernkøb. Man kan jo stadig ikke vurdere varen i butikken inden man betaler, da den jo er plumberet.
Hvis det var mig ville jeg klart starte med at kontakte e-handelsfonden for at få afklaret reglerne. De har som nævnt tidligere hjulpet mig i en sag mod Getmore og jeg må sige at jeg følte mig kompetent behandlet af e-handelsfondens jurister.
tvkartoffel
|
Skrevet af: zczc
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 13:23
Jeg synes også, der er ærgerligt, at der er købt en forkert computer. Derfor køber jeg altid computere i Aldi. Når det så er sagt, hjælper medlidenhed i 40+ indlæg ikke, når denne sag forlængst er afgjort:
NETtorvet.dk er ikke fjernsalg Det er ikke et lovkrav, at forbrugerne skal have fortrydelsesret, når de reserverer varer via Coops hjemmeside NETtorvet.dk.
Det har Forbrugerombudsmanden vurderet efter at have taget spørgsmålet op, om NETtorvet.dk er en internetbutik eller ej. Sondringen er relevant for NETtorvet.dks brugere, men kan også have betydning i andre lignende situationer.
En forbruger har normalt krav på 14 dages fortrydelsesret, når han eller hun handler på internettet. På NETtorvet.dk foretager forbrugeren imidlertid alene en reservering af varer, og forbrugeren bliver ikke økonomisk eller på anden måde forpligtet ved brug af NETtorvet.dks muligheder, vurderer Forbrugerombudsmanden efter at have gennemgået hjemmesiden.
Der er i den forbindelse også lagt vægt på ordvalget på hjemmesiden, herunder ord som elektronisk vareudstilling på internettet og gentagen brug af verbet ”reserver”, og at varen efter reservering kan ses og købes i en af forbrugeren valgt butik.
Der bliver med andre ord først tale om en bindende aftale om køb/salg, når forbrugeren betaler for de reserverede varer i den fysiske butik – og ved sådan en aftale har forbrugeren ikke et generelt lovmæssigt krav på at kunne fortryde et køb. Coop-butikkernes generelle fortrydelsesregler gælder dog også for varer reserveret via NETtorvet.dk og købt ved personlig henvendelse. Dvs. der er 14 dages fortrydelsesret, når forbrugeren medbringer bon og ubrugt vare i original emballage.
Fakta om fortrydelsesret
Dansk ret indeholder ikke generelle regler om fortrydelsesret ved aftaler, som forbrugere indgår med erhvervsdrivende.
Ved en fjernsalgsaftale, hvor parterne ikke mødes fysisk, f.eks. via internettet, er der derimod normalt fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven.
En enkelt søgning kunne således have sparet 40+ indlæg.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 13:26
Forlige at rette mig selv en gang mere...
På forbrug.dk skriver de følgende:
"E-handel eller butikskøb
Flere erhvervsdrivende sælger deres varer både i en almindelig
butik og på nettet. Hvis du fx har bestilt varen på nettet men hentet og
betalt den i butikken, kan der opstå tvivl om, hvorvidt dit køb er et
almindeligt butikskøb eller e-handel med 14 dages fortrydelsesret. Her
er tidspunktet for selve købsaftalen afgørende. Hvis varen er bestilt på
nettet, er købet dækket af reglerne for e-handel, selvom du henter og
betaler varen i den "fysiske" butik. Hvis du bare har set varen på
nettet, og måske forhørt dig nærmere om den, men først afgiver den
egentlige bestilling i den "fysiske" butik, er købet et butikskøb, og du
har kun fortrydelsesret, hvis du har aftalt det med sælgeren." Min understregning.
Det må betyde at der er tale om et e-køb, da det netop er denne måde man handler på via nettorvet.dk og så må der også være 14 dages returret.
EDIT
Det er så muligt at forbrugerombudsmanden har bestemt noget andet, men det betyder ikke at et enkelt opslag på nettet kan afklare debatten. Det forbrug.dk skriver er direkte i modstrid med det som ombudsmanden har afgjort...
tvkartoffel
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 13:31
tvkartoffel skrev:
Forlige at rette mig selv en gang mere...
På forbrug.dk skriver de følgende:
"E-handel eller butikskøb
Flere erhvervsdrivende sælger deres varer både i en almindelig
butik og på nettet. Hvis du fx har bestilt varen på nettet men hentet og
betalt den i butikken, kan der opstå tvivl om, hvorvidt dit køb er et
almindeligt butikskøb eller e-handel med 14 dages fortrydelsesret. Her
er tidspunktet for selve købsaftalen afgørende. Hvis varen er bestilt på
nettet, er købet dækket af reglerne for e-handel, selvom du henter og
betaler varen i den "fysiske" butik. Hvis du bare har set varen på
nettet, og måske forhørt dig nærmere om den, men først afgiver den
egentlige bestilling i den "fysiske" butik, er købet et butikskøb, og du
har kun fortrydelsesret, hvis du har aftalt det med sælgeren." Min understregning.
Det må betyde at der er tale om et e-køb, da det netop er denne måde man handler på via nettorvet.dk og så må der også være 14 dages returret. tvkartoffel
|
Det mener jeg ikke. Ved dit fremhævede eksempel bestiller du en vare som du forpligter dig til at købe, det gør du derimod ikke hos Nettorvet, hvor du kan reservere en vare, gå ned i den lokale Brugs og besigtige varen, og først HEREFTER beslutter du dig om du vil købe.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 13:34
zczc skrev:
Jeg synes også, der er ærgerligt, at der er købt en forkert computer. Derfor køber jeg altid computere i Aldi. Når det så er sagt, hjælper medlidenhed i 40+ indlæg ikke, når denne sag forlængst er afgjort: |
1) Hvor er den medlidenhed du snakker om? Bortset fra en enkelt slutkommentar om "Øv for dig" på side 1 kan jeg da ikke rigtigt få øje på der hverken ynkes eller heppes - folk snakker bare om de muligheder der er eller ikke er..
2) Selv om der allerede er kommet ret entydigt svar til trådstarter, hvad er så problemet i at vi fortsætter en mere generel debat om rettighede? Den efterfølgende debat kan jo være med til at forebygge lignende situationer en anden gang og det er trods alt en sektion om jura..
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 13:38
@mufcdk1974
Jeg kan godt se hvad du mener og jeg er ikke utilbøjelig til at give dig ret. Ordlyden på nettorvets hjemmeside er da også at man "reserverer" medens forbrug.dk skriver "bestille". Jeg kan godt se at der kan være en forskel - Også juridisk. Man skal helt klart holde tungen lige i munde for at gennemskue hvilke regler der gælder hvornår. Jeg kan også godt forstå at trådstarter dels har været i tvivl om hvilke regler der gælder og dels måske føler sig dårligt behandlet. Havde jeg ikke læst denne tråd ville jeg selv have svoret på at det måtte være reglerne om fjernsalg der var gældende.
Med det in mente jeg fremover afholde mig fra at handle via nettorvet.dk, da man som almindelig forbruger kan opnå langt bedre handelsbetingelser ved at handle med en rigtig netbutik.
tvkartoffel
|
Skrevet af: RuzzFrog
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 17:26
tvkartoffel skrev:
@mufcdk1974
Jeg kan godt se hvad du mener og jeg er ikke utilbøjelig til at give dig ret. Ordlyden på nettorvets hjemmeside er da også at man "reserverer" medens forbrug.dk skriver "bestille". Jeg kan godt se at der kan være en forskel - Også juridisk. Man skal helt klart holde tungen lige i munde for at gennemskue hvilke regler der gælder hvornår. Jeg kan også godt forstå at trådstarter dels har været i tvivl om hvilke regler der gælder og dels måske føler sig dårligt behandlet. Havde jeg ikke læst denne tråd ville jeg selv have svoret på at det måtte være reglerne om fjernsalg der var gældende.
Med det in mente jeg fremover afholde mig fra at handle via nettorvet.dk, da man som almindelig forbruger kan opnå langt bedre handelsbetingelser ved at handle med en rigtig netbutik.
tvkartoffel
|
Det synes jeg ikke er fair det du skriver, hvis trådstarter har været i tvivl hvad for regner der gælder, så siger du jo også at han kender til de forskellige regler og dermed så kunne han meget nemt havde spurgt i butikken om det stadig var internetbetingelserne eller nu butiksbetingelserne der gjaldt.
Og så kan han da ikke føle sig dårligt behandlet når det nok er 95 procent at butikkerne der IKKE vil tage en bærbar retur når først plumberingen er brudt og den er sat op.
Og med det at handle andre steder for at opnå bedre handelsbetingelser viser igen du ikke har styr på hvad du snakker om. De giver 14 dages returret så længe en plumbering ikke er brugt. Det vil sige er det en vare der ikke er plubmeret så kan du jo godt prøve den, så længe du aflevere den som du modtog den.
Så inden flere af jer får sat Nettorvet i et urimeligt lys, skulle i tage og sætte jer lidt ind i reglerne.
For det første, "nethandel" giver ikke automatisk ret til at prøve varen, det er noget sælger bestemmer "plumberet". Og det er efter min mening helt helt fair. Fx jeg gider da ikke have en parfume der har været åben, så er den jo brugt.
for det andet så er det helt normalt at brydes plumberingen på en bærbar eller en mobil så ryger returretten. nævn bare en netbutik eller tager en bærbar retur efter det.
For det tredje, så er det nok de færreste der ønsker at når de tænder deres "nye" pc så står der Gutta Pedersen, plus den er sat til 64bit, når du måske ville havde sat den op til 32bit.
Et andet eksempel hvor en netbutik også har ret til at nægte at tage en vare retur, er hvis det er en vare du får butikken til at tage hjem specielt til dig. eller hvis det fx er en pc du får samlet efter dine ønsker, så er det også op til sælger om han vil give 14 dages returret.
Så for en sidste gang at skære det ud i pap, at bare fordi man bestiller en vare over nettet så har man ikke automatisk ret til at gennemteste varen. Og det giver jo også sig selv i mange tilfælde fx fødevare, film, musik, bøger, spil osv.
Så igen det er urimeligt at hænge Nettorvet ud på den måde, da de på ingen måde gør noget der kan kritiseres...
Venligst Thomas
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 17:50
RuzzFrog skrev:
tvkartoffel skrev:
@mufcdk1974
tvkartoffel
|
Det synes jeg ikke er fair det du skriver, hvis trådstarter har været i tvivl hvad for regner der gælder, så siger du jo også at han kender til de forskellige regler og dermed så kunne han meget nemt havde spurgt i butikken om det stadig var internetbetingelserne eller nu butiksbetingelserne der galt.
Og så kan han da ikke føle sig dårligt behandlet når det nok er 95 procent at butikkerne der IKKE vil tage en bærbar retur når først plumberingen er brudt og den er sat op.
Og med det at handle andre steder for at opnå bedre handelsbetingelser viser igen du ikke har styr på hvad du snakker om. De giver 14 dages returret så længe en plumbering ikke er brugt. Det vil sige er det en vare der ikke er plubmeret så kan du jo godt prøve den, så længe du aflevere den som du modtog den.
Så inden flere af jer får sat Nettorvet i et urimeligt lys, skulle i tage og sætte jer lidt ind i reglerne.
For det første, "nethandel" giver ikke automatisk ret til at prøve varen, det er noget sælger bestemmer "plumberet". Og det er efter min mening helt helt fair. Fx jeg gider da ikke have en parfume der har været åben, så er den jo brugt.
for det andet så er det helt normalt at brydes plumberingen på en bærbar eller en mobil så ryger returretten. nævn bare en netbutik eller tager en bærbar retur efter det.
For det tredje, så er det nok de færreste der ønsker at når de tænder deres "nye" pc så står der Gutta Pedersen, plus den er sat til 64bit, når du måske ville havde sat den op til 32bit.
Et andet eksempel hvor en netbutik også har ret til at nægte at tage en vare retur, er hvis det er en vare du får butikken til at tage hjem specielt til dig. eller hvis det fx er en pc du får samlet efter dine ønsker, så er det også op til sælger om han vil give 14 dages returret.
Så for en sidste gang at skære det ud i pap, at bare fordi man bestiller en vare over nettet så har man ikke automatisk ret til at gennemteste varen. Og det giver jo også sig selv i mange tilfælde fx fødevare, film, musik, bøger, spil osv.
Det ville jo også give netbutikkerne en masse ekstra udgifter, da varen ikke må sælges som ny igen, og derved skal sættes ned i pris. Ved godt det halter mange steder med dette.
Så igen det er urimeligt at hænge Nettorvet ud på den måde, da de på ingen måde gør noget der kan kritiseres...
Venligst Thomas
|
Køber du en pc på nettet, har du 14 dages returret, den kan ikke fraviges. (med midnre den er specielt konfiguretet/designet).
Jeg synes da så afgjort at der er i orden at hænge nettorvet ud på denne måde. Jeg skal da ikke handle der mere, på de betingelser.
Jeg synes det er helt fair at jeg køber en pc og hvis jeg ikke er tilfreds, så kan jeg returnerer den og jeg synes bestimmt ikke at det er synd for forhnadleren, at han skal have extra opkostninger pga returneringen. Hvis han ikke tjerner på det, så er der ingen der tvinger ham til at sælge under de vilkår. At musik, spil og film er fritiaget er mere at man har mulighed for at kopierer disse inden de sendes retur og det vil man forhindre.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 17:55
RuzzFrog skrev:
For det første, "nethandel" giver ikke automatisk ret til at prøve varen, det er noget sælger bestemmer "plumberet". |
Inden du begynder at slå på andre, må du da vist hellere selv sætte dig ind i reglerne.
Jo, nethandel (fjernhandel, for at være helt præcis) giver netop automatisk ret til at prøve varen og derefter returnere den. Lovgivningen indeholder nogle få undtagelser fra denne ret, men men ikke-specialtilpassede computere er ikke mellem disse undtagelser. Sælger kan ikke bestemme noget som helst, eftersom disse regler er ufravigelige ved aftale i alle forbrugerkøb.
Lovens bestemmelser om, at returnering skal ske "i væsentligt samme stand og mængde" er netop skrevet sådan for at give plads til en afprøvning. Ellers havde det være nok at skrive "i samme stand og mængde".
Skal vi virkelig til at finde paragraffer frem, eller kan du overtales til selv at sætte dig lidt ind i tingene, inden du fortsætter?
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 18:07
PerW skrev:
Jeg synes det er helt fair at jeg køber en pc og hvis jeg ikke er tilfreds, så kan jeg returnerer den og jeg synes bestimmt ikke at det er synd for forhnadleren, at han skal have extra opkostninger pga returneringen. Hvis han ikke tjerner på det, så er der ingen der tvinger ham til at sælge under de vilkår. At musik, spil og film er fritiaget er mere at man har mulighed for at kopierer disse inden de sendes retur og det vil man forhindre. |
Man kan også vende den om og sige der ingen der tvinger folk til at købe hvor man ikke kan prøve tingene Der er en grund til bla. computere er billigere på nettet, og det er fordi bla. fordi man ikke kan prøve dem. Ville man det, så køb i en fysisk butik og betal for den service.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 18:18
Fnulder skrev:
Der er en grund til bla. computere er billigere på nettet, og det er fordi bla. fordi man ikke kan prøve dem. Ville man det, så køb i en fysisk butik og betal for den service. |
Hvorfor dog det, når man i henhold til lovgivningen kan købe på nettet, afprøve og returnere?
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 18:33
Allan Olesen skrev:
Fnulder skrev:
Der er en grund til bla. computere er billigere på nettet, og det er fordi bla. fordi man ikke kan prøve dem. Ville man det, så køb i en fysisk butik og betal for den service. |
Hvorfor dog det, når man i henhold til lovgivningen kan købe på nettet, afprøve og returnere?
|
Nu hentyder jeg også mere til den her sag med nettorvet hvor man ikke kan fordi det bare er reservation.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 18:48
Allan Olesen skrev:
RuzzFrog skrev:
For det første, "nethandel" giver ikke automatisk ret til at prøve varen, det er noget sælger bestemmer "plumberet". |
Inden du begynder at slå på andre, må du da vist hellere selv sætte dig ind i reglerne.
Jo, nethandel (fjernhandel, for at være helt præcis) giver netop automatisk ret til at prøve varen og derefter returnere den. Lovgivningen indeholder nogle få undtagelser fra denne ret, men men ikke-specialtilpassede computere er ikke mellem disse undtagelser. Sælger kan ikke bestemme noget som helst, eftersom disse regler er ufravigelige ved aftale i alle forbrugerkøb.
Lovens bestemmelser om, at returnering skal ske "i væsentligt samme stand og mængde" er netop skrevet sådan for at give plads til en afprøvning. Ellers havde det være nok at skrive "i samme stand og mængde".
Skal vi virkelig til at finde paragraffer frem, eller kan du overtales til selv at sætte dig lidt ind i tingene, inden du fortsætter?
|
Ok det er noget tid siden jeg "satte mig ind i tingene" men har ikke hørt noget nyt som sådan er ændret, lige på når den dom for nyligt med vedr. sælger skal betale portoen ved fremsendelse.
Men ellers skriver forbrugerrået kort dette:
Ved køb over internettet har du i de fleste tilfælde ret til at fortryde dit køb.
Køb over internettet er det, man kalder fjernsalg, og der har du i modsætning til et almindeligt køb i en butik ret til at fortryde købet op til fjorten dage efter, du har modtaget varen.
Ikke alle køb Det er ikke alle køb fra danske virksomheder, du kan fortryde. Fortrydelsesretten gælder eksempelvis ikke på transportområdet f.eks. ved køb af flybillettter, køb af rejser, billetter til kulturarrangementer og ved køb af levnedsmidler og andre varer til husholdningen. Du skal også være opmærksom på, at fortrydelsesretten kun gælder i begrænset omfang for tjenesteydelser og for varer, der fremstilles og tilpasses specielt til dig. Derudover kan du ikke fortryde hvis du bryder forseglingen på cd'er, dvd'er og EDB-programmer.
Ikke altid fra udenlandske e-butikker Af et EU-direktiv fremgår det, at du har 7 dages fortrydelsesret, så det er du som minimum sikret når du handler i et EU-land. For køb i danske e-butikker gælder, at du har 14 dages fortrydelsesret.
Virksomheden skal gøre opmærksom på fortrydelsesretten Virksomheden skal udtrykkeligt gøre dig opmærksom på, at du har fjorten dages fortrydelsesret. Ikke kun i deres generelle salgsbetingelser, det skal også fremgå inden selve aftaleindgåelsen. Desuden skal det fremgå ved selve aftaleindgåelsen, altså på den side, hvor du indtaster modtageradresse og betalingsoplysninger. Du skal også oplyses om fortrydelsesretten enten i ordrebekræftelsen eller på en følgeseddel, der er vedlagt varen.
Hvis du ikke er blevet gjort opmærksom på fortrydelsesretten inden aftaleindgåelsen, har du ret til at returnere varen op til tre måneder efter, at du har modtaget den. Hvis virksomheden inden for de tre måneder gør dig opmærksom på, at du har fortrydelsesret, kan du fortryde fjorten dage efter, du har modtaget beskeden. Ps men jeg skal nok en af dagene få læst op på reglerne igen..
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 19:07
Inde på It-borger står dette..
For at du kan fortryde, er det en betingelse, at varen kan afleveres i væsentlig samme stand og mængde, som du modtog den i. Du kan ikke fortryde, hvis du har taget varen i brug, og det er åbenbart, at det forringer salgsværdien. Du må gerne pakke varen ud og undersøge den og eventuelt prøve den. Forsegling på edb-programmer, cd’er og lignende skal dog være ubrudt. Det er ikke et krav, at tilbagesendelsen sker i original emballage.
Og det tolker jeg at tager du en pc i brug så sætter du den også op til dig selv. Og derved ryger returretten i mine øjne.
Den sidste sætning om emballage er så en nyhed for mig, og lyder lidt underlig efter min mening..
Når alt dette er sagt, så er det da vildt ærgeligt at fortryde et køb og så ikke kan bytte den i butikken til en anden. Men i dette tilfælde synes jeg nu det er ok.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 19:09
Ruzzfrog, der er skam heller ikke ændret noget. Reglerne har med mindre justeringer været de samme, lige siden lovgivningen om fjernhandel blev indført. Og der er heller ikke noget i den tekst, du citerer, der modsiger os.
Edit: Som svar på det nye indlæg, du kom med, mens jeg svarede på det andet: Man har ret til at afprøve. Man har ikke ret til at tage i brug. Afprøvning tæller ikke som ibrugtagning.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 19:40
Ok Allan men når jeg lige tænker tilbage til sidste gang jeg satte en computer op, der stod der ved valg af sprog noget i retning af "dit valg kan ikke ændre senere", så hvis en vælger fransk og så efterfølgende fortryder sit køb, så kan han bare returnere den eller hvad?
Anden sætning i mit tidligere indlæg vil jeg tolke sådan, at så ryger fortrydelsen.. Men det kan godt være jeg er helt gal på den..
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 19:43
zczc skrev:
Jeg synes også, der er ærgerligt, at der er købt en forkert computer. Derfor køber jeg altid computere i Aldi. Når det så er sagt, hjælper medlidenhed i 40+ indlæg ikke, når denne sag forlængst er afgjort:
|
Det er fløjtede ligegyldigt, hvad FDB skriver. Som efterhånden skrevet mange gange: Det der afgør om der er tale om fjernsalg er hvordan købsaftalen er indgået.
Om FDB så overtræder loven eller ej må vi lade domstolene om at vurdere, men som, også skrevet tidligere, det minder mest af alt om en omgåelse af reglerne.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 20:13
RuzzFrog skrev:
Ok Allan men når jeg lige tænker tilbage til sidste gang jeg satte en computer op, der stod der ved valg af sprog noget i retning af "dit valg kan ikke ændre senere", så hvis en vælger fransk og så efterfølgende fortryder sit køb, så kan han bare returnere den eller hvad?
Anden sætning i mit tidligere indlæg vil jeg tolke sådan, at så ryger fortrydelsen.. Men det kan godt være jeg er helt gal på den.. |
Forretningen kan jo bare rulle et nyt harddisk-image på den, når den kommer retur. Så får næste bruger samme sprogvalg.
Ønsker man ikke at indgå i den diskussion, kan man selv tage et image af harddisken, inden man går i gang. Hvis man så vil returnere, ruller man dette image tilbage på harddisken, inden man returnerer. Men reelt tror jeg ikke, at det vil være nødvendigt, selv om jeg ikke har set afgørelser på netop dette spørgsmål.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 21:28
Allan Olesen skrev:
RuzzFrog skrev:
Anden sætning i mit tidligere indlæg vil jeg tolke sådan, at så ryger fortrydelsen.. Men det kan godt være jeg er helt gal på den.. |
Forretningen kan jo bare rulle et nyt harddisk-image på den, når den kommer retur. Så får næste bruger samme sprogvalg.
Ønsker man ikke at indgå i den diskussion, kan man selv tage et image af harddisken, inden man går i gang. Hvis man så vil returnere, ruller man dette image tilbage på harddisken, inden man returnerer. Men reelt tror jeg ikke, at det vil være nødvendigt, selv om jeg ikke har set afgørelser på netop dette spørgsmål.
|
De harddisk-image er ikke bare nogen butikker lægger inde med. Der skal computeren sendes ind på værksted så har vi flere udgifter.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 21:35
Det er egentlig butikkens problem. Der står som sagt ikke "samme stand" i loven, men "væsentligt samme stand". Så kan butikken ikke forvente, at det er tabsfrit at modtage en returnering.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 21:58
Allan Olesen skrev:
Det er egentlig butikkens problem. Der står som sagt ikke "samme stand" i loven, men "væsentligt samme stand". Så kan butikken ikke forvente, at det er tabsfrit at modtage en returnering.
|
Nej men det skal heller ikke give mange omkostninger og bøvl at modtage igen. Jeg vil sige hvis en computer kommer tilbage med Fransk sprog eller hvor image-disken er slettet, så er det næppe "væsentligt samme tilstand" men derimod ubrugelig.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 22:16
Fnulder skrev:
Allan Olesen skrev:
Det er egentlig butikkens problem. Der står som sagt ikke "samme stand" i loven, men "væsentligt samme stand". Så kan butikken ikke forvente, at det er tabsfrit at modtage en returnering. |
Nej men det skal heller ikke give mange omkostninger og bøvl at modtage igen. Jeg vil sige hvis en computer kommer tilbage med Fransk sprog eller hvor image-disken er slettet, så er det næppe "væsentligt samme tilstand" men derimod ubrugelig. |
Hej igen, så fik jeg sat den lampe op og puha det var hårdt
"Med væsentligt samme stand" tolker jeg at der menes som "ny" men at det kan fremkomme at produktet indikerer at havde været prøvet. Dette har så den omkostning for sælger at han/hun så ikke må sælge produktet som ny igen.
citat fra it-borger,
Du kan ikke fortryde, hvis du har taget varen i brug, og det er åbenbart, at det forringer salgsværdien.
Det synes jeg kun kan tolkes på en måde. Det vil forringe salgsværdien hvis der skal anskaffes programmer for at klargøre til et nyt salg plus lønomkosninger til en ansat. Desuden tvivler jeg på at man kan kræve sælger er i stand til at kunne løse sådan en opgave..
|
Skrevet af: Cyberguy
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 22:37
karula skrev:
Ja, det er det jeg mener, jeg er jo nødt til at bryde forseglingen for
at se og prøve varen. |
Øhh, nej Alle specifikationer står uden på kassen eller via modelnummeret. Det var vel også det den blev købt ud fra og vurderet rent prismæssigt på ?
I øvrigt syntes jeg historien er lidt tynd, da du ikke har skrevet noget om i har installeret spillet og derfor tilsyneladende vurderer processoren for lille ud specifikationer i kan aflæse (og se inden i åbnede kassen).
Som andre også skriver, så kan WOW spilles uden nødvendigvis en kraftig PC, så det lyder mest som en netbook i har købt.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 22:52
"Det ville jo også give netbutikkerne en masse ekstra udgifter, da varen ikke må sælges som ny igen, og derved skal sættes ned i pris. Ved godt det halter mange steder med dette."
Denne sætning fik jeg formuleret forkert. Det jeg mente var at det vil give sælger "ekstra ekstra" udgifter at sælge en bærbar igen efter det der bliver beskrevet af trådstarter.
Det med at det halter er, at vi jo tit hører om nogen der bestiller en vare som ny, men får en der er brugt/prøvet af en anden forbruger.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 23:18
RuzzFrog skrev:
citat fra it-borger,
Du kan ikke fortryde, hvis du har taget varen i brug, og det er åbenbart, at det forringer salgsværdien.
Det synes jeg kun kan tolkes på en måde. Det vil forringe salgsværdien hvis der skal anskaffes programmer for at klargøre til et nyt salg plus lønomkosninger til en ansat. Desuden tvivler jeg på at man kan kræve sælger er i stand til at kunne løse sådan en opgave.. |
Du skal stadig skelne mellem ibrugtagning og afprøvning.
En afprøvning må gerne forringe salgsværdien. Kan man som sælger ikke leve med det, må man lade være med at bedrive fjernhandel.
Edit: En sælger har dog nedenstående mulighed, men han skal udtrykkeligt gøre opmærksom på det ved købet:
Stk. 3.
Forudsat at
forbrugeren udtrykkeligt er gjort opmærksom herpå, gælder
fortrydelsesretten
ikke for
1)
varer, der er taget i
brug, hvis det efter varens art er åbenbart, at brugen medfører en
formindskelse
af varens salgsværdi
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 23:19
Fnulder skrev:
Allan Olesen skrev:
|
Nej men det skal heller ikke give mange omkostninger og bøvl at modtage igen. Jeg vil sige hvis en computer kommer tilbage med Fransk sprog eller hvor image-disken er slettet, så er det næppe "væsentligt samme tilstand" men derimod ubrugelig. |
Butikken kan jo let gardere sig mod at stå med en ubrugelig, returneret computer: De kan tage et image, inden de sender den ud.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 23:34
Det er jo ikke noget man skal bruge tid på i en butik. Desuden mener jeg også der står når man tager hul på windows licensen så ryger ens returret.
|
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 23:39
Jeg kan godt høre, at det er synd for forretningerne. Er det det, vi skal diskutere?
|
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 00:26
Allan Olesen skrev:
Jeg kan godt høre, at det er synd for forretningerne. Er det det, vi skal diskutere?
|
næ, men det skal også være fair så netbutikker ikke bare bliver en lejecentral hvor man kan prøve alt hvad man vil og bare smide det tilbage hvis det ikke er noget man synes om.
|
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 00:46
Fnulder skrev:
Det er jo ikke noget man skal bruge tid på i en butik. Desuden mener jeg også der står når man tager hul på windows licensen så ryger ens returret.
|
Software er ikke del af retturret, så kan ikke sammenlignes.
Jeg har i tidernes morgen returneret en bærbar købt over nettet grundet det støjede for meget, det syntes du måske heller ikke var i orden?
|
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 01:28
RuzzFrog skrev:
for det andet så er det helt normalt at brydes plumberingen på en bærbar eller en mobil så ryger returretten. nævn bare en netbutik eller tager en bærbar retur efter det. |
Jeg har returneret en nettop pc til SHG og en netbook til Getmore, begge dele helt uden problemer selv om jeg havde afprøvet begge maskiner, så det er da to butikker der overholder købelovens ord ang. returret.
|
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 07:30
Fnulder skrev:
Allan Olesen skrev:
Jeg kan godt høre, at det er synd for forretningerne. Er det det, vi skal diskutere? |
næ, men det skal også være fair så netbutikker ikke bare bliver en lejecentral hvor man kan prøve alt hvad man vil og bare smide det tilbage hvis det ikke er noget man synes om. |
Er du ansat i et postordre firma?
Når man driver fjernhandel, så er der regler/love man skal overholde. Man kan ikke se alt ud fra nettet. Så køber man en pc, kan man ikke vide hvordan tasterne er, hvordan skærmen stå og selv ud fra specikationer, kan man ikke vide noget om performance. Så her man tænde for udstyret for at checke disse basale ting. For at afprøve en pc, er det nødvendigt at tænde den og inst. OS på den og dette er ikke at tage den i brug.
Nogle gange vil en netbutik blive lejecentral. Men det er DERES valg ved ikke at have en butik, hvor man kan teste varen. Så man er nødt til at tage den hjem og teste den. Og hvis de ikke kan li det eller synes opkostninger er for store, så kan de bare lade vær. Det er et frit valg.
Jeg har da for 1 år siden købt en ´netbook, vi ikke synes om da den blev inst. Vi returede den og fik alle vores penge retur.
|
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 09:56
mufcdk1974 skrev:
Fnulder skrev:
|
Software er ikke del af retturret, så kan ikke sammenlignes.
Jeg har i tidernes morgen returneret en bærbar købt over nettet grundet det støjede for meget, det syntes du måske heller ikke var i orden?
|
Det er godt nok ikke mig du skriver til men
Det er jo ikke det den her tråd handler om, om computeren har fejl eller mangler. Når du skriver den støjede for meget, så må det jo være en fejl og så skal butikken tage den tilbage.
Det denne tråd handler om er hvorhvidt en køber ved et fejlkøb kan returnere en bærbar. Det kan han godt i 14 dage sålænge han ikke konfigurerer styresystemet mener jeg.
Er der så fejl eller mangler efterfølgende ja så gælder de almindelige regler jo.
Dette skal ikke tolkes som om, jeg ikke synes man skal kunne prøve en vare generalt derhjemme ved nethandel. Det er den omkostning netbutikkerne må betale. Og jeg gør det da også jeg dog sjælden for jeg sætter mig ind i de ting jeg køber. Det sidste jeg sendte tilbage var en xbox jeg havde prøvet og fik naturligvis pengene tilbage.
Til jer der skriver at det er den udgift netbutikkerne må regne med "jeg er ikke uenig" ved ikke at have omkostninger til en fysisk butik. Så synes jeg lige i glemmer at skrive at varen som relt også er noget billigere end hvad butikkerne tager. Ellers var der jo i de fleste tilfælde jo ingen grund til ikke at gå ned i en fysisk butik og se varen først. "Hvis din førlighed ellers er normal".
Nå vi kommer ikke nok ikke videre tror jeg
Men hvis det er så åbentlyst at de bryder reglerne ved ikke at tage den retur, så ser jeg da ingen anden udvej for trådstarter end at klage og tage den hele vejen. Og hvis du gør det må du meget gerne vende tilbage og gøre os "mig" klogere
God dag,
|
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 10:06
PerW skriver:
"Når man driver fjernhandel, så er der regler/love man skal overholde. Man kan ikke se alt ud fra nettet. Så køber man en pc, kan man ikke vide hvordan tasterne er, hvordan skærmen stå og selv ud fra specikationer, kan man ikke vide noget om performance. Så her man tænde for udstyret for at checke disse basale ting. For at afprøve en pc, er det nødvendigt at tænde den og inst. OS på den og dette er ikke at tage den i brug."
Der er jo heller ingen der siger du ikke må tage pc'en ud og teste tasterne og hvis skærmen efter ibrugtagning ikke følger specifikationer så kan du jo også returnere den. Ja til det sidste du skriver er vi så uenig men du kan tage ligeså mange fladskærme hjem du orker og teste løs..
det ville være rart med en kommentar fra forbrugerstyrelsen så vi kan komme videre hehe
[/QUOTE]
|
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 10:21
RuzzFrog skrev:
Det denne tråd handler om er hvorhvidt en køber ved et fejlkøb kan returnere en bærbar. Det kan han godt i 14 dage sålænge han ikke konfigurerer styresystemet mener jeg. |
Det er fint nok at du personligt mener det, men købeloven giver dig lov til at afprøve en bærbar købt ved fjernkøb og det indbefatter jo bl.a. at konfigurere styresystemet.
Hvad angår dit svar til mufcdk1974 hvor han har returneret en bærbar der støjede for meget, så kan du ikke automatisk kalde det en fejl, det er jo ikke sikkert den støjede mere end hvad der var normalt for modellen, det eneste vi ved var at den støjende mere end mufcdk1974 gad høre på.
Jeg købte en Acer Revo nettop hjem på et tidspunkt fordi jeg ville bruge den som mediepc. Jeg startede den op, konfigurerede styresystemet og installerede den mediesoftware jeg ville bruge for at afprøve om tingene fungerede sammen. Det fungerede fint, men desværre blev grafikkortet varmt når jeg lod maskinen vise HD film, det fik blæseren til at snurre for fuld kraft og maskinen larmede mere end jeg gad høre på. Der var ikke tale om en defekt ved maskinen, der var ikke noget blæseren stødte på så det larmede ekstra eller noget, kun at den standard larm sådan en Revo laver er mere end jeg personligt gider lægge øre til i min stue.
Jeg returnerede maskinen i henhold til købelovens returret og fik alle pengene igen.
|
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 10:48
strandvasker skrev:
RuzzFrog skrev:
Det denne tråd handler om er hvorhvidt en køber ved et fejlkøb kan returnere en bærbar. Det kan han godt i 14 dage sålænge han ikke konfigurerer styresystemet mener jeg. |
Det er fint nok at du personligt mener det, men købeloven giver dig lov til at afprøve en bærbar købt ved fjernkøb og det indbefatter jo bl.a. at konfigurere styresystemet.
citat fra it-borger,
Det tolker jeg sådan, at det vil forringe salgsværdien hvis der skal anskaffes programmer for at klargøre til et nyt salg plus eveltuelt en tekniker. Desuden tvivler jeg på at man kan kræve sælger er i stand til at kunne løse sådan en opgave..
Hvad angår dit svar til mufcdk1974 hvor han har returneret en bærbar der støjede for meget, så kan du ikke automatisk kalde det en fejl, det er jo ikke sikkert den støjede mere end hvad der var normalt for modellen, det eneste vi ved var at den støjende mere end mufcdk1974 gad høre på.
Jeg svarede bare på det han skrev
Men jeg ser nu ikke det kun er mig der tolker.. i denne tråd.
|
|
Skrevet af: betho
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 10:56
Jeg synes godt nok der går lidt tudekiks i den. Når forbrugerombudsmanden har klarlagt, hvordan handel på Nettorvet.dk forholder sig, og at det at reservere en vare, IKKE er det samme som indgåelse af en købsaftale (hvilket jo kræver betaling og en faktura), hvorfor bliver folk så ved med at påstå at de har en eller anden ret, som tydeligvis ikke er der. OG den der sang om hvor aftalen er indgået er afgørende for hvilke regler der gælder... Den kan jo tydeligvis ikke bruges til noget, når nu en reservering ikke er en aftaleindgåelse.
En anden ting jeg ikke forstår er, at når der skrives at en plombering ikke må brydes, hvorfor gør man så det? Det er jo helt almindeligt at man ikke må bryde plombering på CD'er og Software... Og køber man en bærbar med styresystem, så er det pludslig også software man bryder plomberingen på, og ikke kun et stykke hardware. Nu kan butikken pludselig ikke garantere at den software, der ligger i kassen, ikke er blevet kopieret, og varen er derfor mere eller mindre ubruglig. (Der er nok ingen der har kopieret noget, men ikke desto mindre er der ikke længere nogen garanti)
Iøvrigt må man heller ikke bryde en plombering, selvom varen er købt med 14 dages fortrydelselsret. Fortrydelsesret giver ikke automatisk ret til at flå en kasse fra hinanden... Og da slet ikke hvis den er plomberet.
På mig virker det lidt som om, at dansken er blevet lige lovlig forvent...
|
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 11:03
RuzzFrog skrev:
Det er godt nok ikke mig du skriver til men
Det er jo ikke det den her tråd handler om, om computeren har fejl eller mangler. Når du skriver den støjede for meget, så må det jo være en fejl og så skal butikken tage den tilbage.
Det denne tråd handler om er hvorhvidt en køber ved et fejlkøb kan returnere en bærbar. Det kan han godt i 14 dage sålænge han ikke konfigurerer styresystemet mener jeg.
Er der så fejl eller mangler efterfølgende ja så gælder de almindelige regler jo.
Dette skal ikke tolkes som om, jeg ikke synes man skal kunne prøve en vare generalt derhjemme ved nethandel. Det er den omkostning netbutikkerne må betale. Og jeg gør det da også jeg dog sjælden for jeg sætter mig ind i de ting jeg køber. Det sidste jeg sendte tilbage var en xbox jeg havde prøvet og fik naturligvis pengene tilbage.
Til jer der skriver at det er den udgift netbutikkerne må regne med "jeg er ikke uenig" ved ikke at have omkostninger til en fysisk butik. Så synes jeg lige i glemmer at skrive at varen som relt også er noget billigere end hvad butikkerne tager. Ellers var der jo i de fleste tilfælde jo ingen grund til ikke at gå ned i en fysisk butik og se varen først. "Hvis din førlighed ellers er normal". |
Tja jeg tror nu ikke den bærbar jeg sendte retur havde en fejl, men den støjede bare mere end hvad jeg vil acceptere.
Ang. om netbutikken er billigere end fysiske butikker, så er det i den forbindelse fløjtende ligegyldigt. Netbutikkerne bestemmer selv hvad de tager for en vare, så hvis omkostningerne i forbindelse med retturretten ikke bliver dækket godt nok ind, så må de enten lukke eller forhøje priserne, sådan er vilkårerne når man driver virksomhed. Der er ingen lov der siger en netbutik SKAL være billigere end en fysisk butik.
Ang. returretten på softvære skal jeg da lige præcisere at man selvfølgelig kan bruge returretten såfremt plomberingen ikke er brudt.
|
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 13:46
RuzzFrog skrev:
strandvasker skrev:
Det er fint nok at du personligt mener det, men købeloven giver dig lov til at afprøve en bærbar købt ved fjernkøb og det indbefatter jo bl.a. at konfigurere styresystemet. |
citat fra it-borger,
Det tolker jeg sådan, at det vil forringe salgsværdien hvis der skal anskaffes programmer for at klargøre til et nyt salg plus eveltuelt en tekniker. Desuden tvivler jeg på at man kan kræve sælger er i stand til at kunne løse sådan en opgave..
strandvasker skrev:
Hvad angår dit svar til mufcdk1974 hvor han har returneret en bærbar der støjede for meget, så kan du ikke automatisk kalde det en fejl, det er jo ikke sikkert den støjede mere end hvad der var normalt for modellen, det eneste vi ved var at den støjende mere end mufcdk1974 gad høre på. |
Jeg svarede bare på det han skrev
Men jeg ser nu ikke det kun er mig der tolker.. i denne tråd.
|
For at svare på det sidste først, mufcdk1974 skrev "Jeg har i tidernes morgen returneret en bærbar købt over nettet grundet
det støjede for meget". Vi kan ikke udfra den kommentar se om det var fordi et eller andet sad løst i maskinen så den støjede ekstraordinært meget (en defekt), eller om maskinen med sit helt normale, 100% standard støjniveau bare var for højrøstet til mufcdk1974's smag. Det er ikke en tolkning, det er fakta.
Hvad angår det med dit ditat fra it-borger, så vælger jeg at holde mig til "Lov om visse forbrugeraftaler" fra http://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1843 - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1843 hvilket er gældenden dansk lov. Retsinfo siger:
Betingelser for at udøve fortrydelsesretten ved
aftaler vedrørende køb af varer
§ 20.
Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne overgives til den
erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig samme stand og
mængde,
hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. Ved fjernsalg af varer,
hvor
den
erhvervsdrivende har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren,
såfremt
denne bruger sin fortrydelsesret, og ved køb af varer uden for fast
forretningssted er fortrydelsesretten betinget af, at forbrugeren
holder det
modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i væsentlig samme
stand og
mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde.
Stk. 2.
Er varen
blevet beskadiget eller forringet, uden at beskadigelsen eller
forringelsen
skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra forbrugerens side,
bevarer
forbrugeren
sin fortrydelsesret.
Stk. 3.
Forudsat at
fortrydelsesretten
ikke for
1)
varer, der er taget i
formindskelse
af varens salgsværdi, og
2)
forseglede lyd- eller
billedoptagelser eller edb-programmer, hvis forbrugeren har brudt
forseglingen. |
Der står ikke at varen skal være i 100% samme stand som da du modtog den, kun at den skal være i "væsentlig samme stand og
mængde". Der er en grund til de har skrevet ordet væsentlig. Stk. 2 prikker hul i dit citat fra it-borger, der står jo direkte at med mindre forringelsen skyldes "uagtsomhed eller manglende omsorg" så beholder forbrugeren sin fortrydelsesret.
Den er egentlig ikke meget længere end det.
|
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 22:15
jamen der står tydeligt en plombering ikke må brydes. Der står faktisk windows 7 serial key på selve maskinen, hvilket er software. så du må ikke bryde den plombering.
Pioneer VSX-LX50
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 10:45
Sigida skrev:
jamen der står tydeligt en plombering ikke må brydes. Der står faktisk windows 7 serial key på selve maskinen, hvilket er software. så du må ikke bryde den plombering. |
Så du mener at den bærbare man fisker op af kassen er et forseglet edb-program?
Jeg tror at reglen om "forseglede lyd- eller
forseglingen" er for at forhindre folk køber musicd'er, bluray og dvdfilm, computerspil og den slag, bryder forseglingen, napper en kopi eller ser filmen og herefter returnerer dem igen og får pengene retur.
Jeg tror også en forhandler vil få meget svært ved at klassificere en bærbar som værende forseglet software. De bærbare jeg har købt har ikke været forseglede, de lå bare i sådan en støvpose i kassen. Jeg tvivler også på de kan kaldes software. På den nettop og netbook jeg returnerede lå der noget forseglet software ved siden af i kassen, og de forseglinger brød jeg naturligvis ikke..
Men allerførst skal forhandleren gøre forbrugeren udtrykkeligt opmærksom på at han opfatter en bærbar som "forseglet software" og at returretten bortfalder hvis maskinen startes..
|
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 12:37
strandvasker skrev:
Sigida skrev:
jamen der står tydeligt en plombering ikke må brydes. Der står faktisk windows 7 serial key på selve maskinen, hvilket er software. så du må ikke bryde den plombering. | Så du mener at den bærbare man fisker op af kassen er et forseglet edb-program?Jeg tror at reglen om "forseglede lyd- eller
forseglingen" er for at forhindre folk køber musicd'er, bluray og dvdfilm, computerspil og den slag, bryder forseglingen, napper en kopi eller ser filmen og herefter returnerer dem igen og får pengene retur. Jeg tror også en forhandler vil få meget svært ved at klassificere en bærbar som værende forseglet software. De bærbare jeg har købt har ikke været forseglede, de lå bare i sådan en støvpose i kassen. Jeg tvivler også på de kan kaldes software. På den nettop og netbook jeg returnerede lå der noget forseglet software ved siden af i kassen, og de forseglinger brød jeg naturligvis ikke.. Men allerførst skal forhandleren gøre forbrugeren udtrykkeligt opmærksom på at han opfatter en bærbar som "forseglet software" og at returretten bortfalder hvis maskinen startes.. |
Jeg har efterhånden købt 1 bærbar og 2 netbooks, og alle 3 var forseglet med en plimbering, idet Windows installationsfilerne lå på maskinerne, samt at det dertil hørende serienummeret sad i bunden af maskinerne. Starter man maskinen op vil man automatisk gå igang med at installere windows, samt få muligheden for at brænde en Windows dvd. Det er relativt nemt at stjæle softwaren, som du nok kan forstå. Derfor må man ikke bryde plomberingen på kassen.
Det er dog ikke alle bærbar der kommer med en plombering, og softwaren ligger plomberet for sig, hvorfor det ikke er noget problem. Men trådstarter (eller en konfirmant dertil) har altså brudt en plombering, startet maskinen, (sansynligvis installeret WoW) og konstateret den var for langsom til hans ønsker. Og det er trods det at specs står på kassen, og man har haft rig lejlighed til forhøre sig i butikken, da man afhentede varen.
Jeg synes faktisk ikke at det kræver så meget duskution det her. ;o) Nettorvet har fint skrevet hvordan tingene forholder sig på dere hjemmeside, hvor varen er reserveret fra, og forbrugerombudsmanden har klarlagt at reservering IKKE er det samme som at bestille, da det kræver betaling og faktura. Det et ret lige til.
|
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 15:31
betho skrev:
Jeg har efterhånden købt 1 bærbar og 2 netbooks, og alle 3 var forseglet med en plimbering, idet Windows installationsfilerne lå på maskinerne, samt at det dertil hørende serienummeret sad i bunden af maskinerne. Starter man maskinen op vil man automatisk gå igang med at installere windows, samt få muligheden for at brænde en Windows dvd. Det er relativt nemt at stjæle softwaren, som du nok kan forstå. Derfor må man ikke bryde plomberingen på kassen.
|
Ved fjernsalg har du lov til at afprøve varen. Det er hulens svært at afprøve en bærbar mens den er inde i en plomberet kasse.
betho skrev:
Det er dog ikke alle bærbar der kommer med en plombering, og softwaren ligger plomberet for sig, hvorfor det ikke er noget problem. Men trådstarter (eller en konfirmant dertil) har altså brudt en plombering, startet maskinen, (sansynligvis installeret WoW) og konstateret den var for langsom til hans ønsker. Og det er trods det at specs står på kassen, og man har haft rig lejlighed til forhøre sig i butikken, da man afhentede varen.
Jeg synes faktisk ikke at det kræver så meget duskution det her. ;o) Nettorvet har fint skrevet hvordan tingene forholder sig på dere hjemmeside, hvor varen er reserveret fra, og forbrugerombudsmanden har klarlagt at reservering IKKE er det samme som at bestille, da det kræver betaling og faktura. Det et ret lige til. |
Trådstarters situation handler sandsynligvis ikke om fjernsalg, men istedet om et butikssalg hvor vare blot er bestilt uforpligtende hjem over nettet - det er ihvertfald sådan jeg læser nettorvets regler. Samtidigt har nettorvet helt specifikt pointeret at returretten ryger hvis forseglingen på kassen brydes. Så lige i trådstarters tilfælde ser det ikke ud til der er så meget at rafle om.
Efterfølgende har Ruzzfrog og Fnulder givet deres personlige versioner af hvordan de mener reglerne bør være ved fjernhandel, de skal have lov at mene reglerne bør være anderledes, jeg postede citatet fra retsinfo for at fortælle hvordan reglerne ER.
|
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 15:41
Hvis varen er plomberet, pga. at man automatisk vil tage noget sofware, som fx Windows, i brug ved at afprøve varen, så har du ikke ret til at afprøve varen, uanset om det fjernsalg eller ej. Var softwaren pakket og plomberet for sig selv, er det en anden sag.
|
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 20:52
betho skrev:
Hvis varen er plomberet, pga. at man automatisk vil tage noget sofware, som fx Windows, i brug ved at afprøve varen, så har du ikke ret til at afprøve varen, uanset om det fjernsalg eller ej. Var softwaren pakket og plomberet for sig selv, er det en anden sag. |
Er du ikke rar at finde de paragraffer i en lovtekst der støtter din udlægning?
|
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 21:26
Windows er software og med en cd key har du et gratis os system til en værdi af et par tusinder kroner. Du skriver man har lov til at prøve alle vare ved fjernsalg. Jamen så vil jeg da gerne købe det nye modern warfare 2 og prøve det og returnere det efter. så napper jeg da lige cd keyen med mig og får pengene igen. jeg har jo ikke haft mulighed for at bedømme spillet inden.
Pioneer VSX-LX50
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 21:31
og du glemmer vidst også at når du registrere computeren aktivere man samtidig norton office pakke mv. som har 60 dages prøvetid. dette er en også en væsentlig forringelsen af computeren hvis den næste kunde ikke kan benytte sig af det.
Pioneer VSX-LX50
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 21:40
Der er nok også en grund til at producenten vælger at sætte plombering på kassen af sådan en pc. Så vidt jeg kan søge mig til, har der ikke været nogen afgørelser om dette emne, men preloader software, aktiveres ve tænding af maskinen, og det er derfor brud på reglen om intakt plombering af software, hardware eller ej.
Det er sjovt at de fleste e-butikker skriver netop det jeg siger. Selv e-handelsmærkede butikker. Jeg nægter at tro at Forbrugerombudsmanden har overset sådan noget. :)
Lovtekster eller ej - jeg giver mig ikke.
|
Skrevet den: 05-Maj-2010 kl. 08:49
Sigida skrev:
Windows er software og med en cd key har du et gratis os system til en værdi af et par tusinder kroner. Du skriver man har lov til at prøve alle vare ved fjernsalg. Jamen så vil jeg da gerne købe det nye modern warfare 2 og prøve det og returnere det efter. så napper jeg da lige cd keyen med mig og får pengene igen. jeg har jo ikke haft mulighed for at bedømme spillet inden.
|
Suk.. Den lovtekst jeg linkede skrev jo netop at forretningen kan undtage returretten på plomberet software, hvilket Modern Warfare 2 falder ind under.
|
Skrevet den: 05-Maj-2010 kl. 09:25
betho skrev:
Der er nok også en grund til at producenten vælger at sætte plombering på kassen af sådan en pc. Så vidt jeg kan søge mig til, har der ikke været nogen afgørelser om dette emne, men preloader software, aktiveres ve tænding af maskinen, og det er derfor brud på reglen om intakt plombering af software, hardware eller ej.
|
..og det undrer dig ikke det mindste at ingen af de firmaer der sælger via nettet har forsøgt at slippe for at betale penge tilbage til kunderne?
betho skrev:
Det er sjovt at de fleste e-butikker skriver netop det jeg siger. Selv e-handelsmærkede butikker. Jeg nægter at tro at Forbrugerombudsmanden har overset sådan noget. :)
|
Skriver de nu også det?
Getmore: http://getmore.dk/infocenter.aspx?ifaqCATID=1754 - http://getmore.dk/infocenter.aspx?ifaqCATID=1754 De skriver at software skal være ubrudt, men ikke et ord om hardware som fx. en bærbar.
DustinHome: http://www.dustinhome.dk/DynamicPage.aspx?groupSet=9&group=3721&pageID=994 - http://www.dustinhome.dk/DynamicPage.aspx?groupSet=9&group=3721&pageID=994 De skriver ikke et ord om plombering, blot at emballagen skal med retur.
SHG: http://www.shg.dk/Handelsbetingelser/Fortrydelsesret.htm - http://www.shg.dk/Handelsbetingelser/Fortrydelsesret.htm De forlanger at forsegling på software skal være ubrudt, men ikke et kvæk om hardware andet end at de originale emballage skal med retur.
Det var bare de tre første firmaer jeg fik hit på da jeg lavede en søgning på edbpriser.dk..
Hvorfor er det lige at firmaerne ikke stiller krav om preload på bærbare computere og nettops? Er det fordi de er for dumme og kan lide at tabe penge på at tage brugte preloads retur? Eller kan det tænkes at de ikke har ret til at kræve det i følge lovgvningen?
betho skrev:
Lovtekster eller ej - jeg giver mig ikke. |
Som jeg også skrev til Ruzzfrog, det er fint nok at du har din egen stædige version af hvordan du mener tingene bør være, jeg vælger istedet at forholde mig til det lovteksten siger.
Lige nu er scoren at:
- du ikke har fundet nogen lovtekst der støtter op om din version - du ikke har fundet nogle afgørelser der støtter op om din version - det heller ikke ser ud til at firmaernes handelsbetingelser støtter op om din version
Kan det muligvis tænkes at din version ikke er korrekt?!?
|
Skrevet den: 05-Maj-2010 kl. 23:03
strandvasker. Du læser jo ikke hvad vi skriver. Når du bryder plomberingen på bærbar så bryder du også plomberingen på selve softwaren. En bærbar er både hardware og software. Hvis en kunden har mulighed for at aflure en cdkey på et produkt, er plomberingen på softwaren jo netop brudt. For ellers kan man som sagt bare nappe cdkeyen og hente en fuld version af windows på nettet og indtaste cdkeyn som fulgte med den bærbar. Grunden til at sofware skal være ubrudt er jo netop så folk ikke kan nakke cdkeyen. så dine lovtekster siger jo netop man ikke må bryde forseglingen.
Pioneer VSX-LX50
JVC HD750
Sony PS4
|
Skrevet den: 05-Maj-2010 kl. 23:13
Sigida skrev:
strandvasker. Du læser jo ikke hvad vi skriver. Når du bryder plomberingen på bærbar så bryder du også plomberingen på selve softwaren. En bærbar er både hardware og software. Hvis en kunden har mulighed for at aflure en cdkey på et produkt, er plomberingen på softwaren jo netop brudt. For ellers kan man som sagt bare nappe cdkeyen og hente en fuld version af windows på nettet og indtaste cdkeyn som fulgte med den bærbar. Grunden til at sofware skal være ubrudt er jo netop så folk ikke kan nakke cdkeyen. så dine lovtekster siger jo netop man ikke må bryde forseglingen. |
Humlen er jo om netbutikkerne kan omgå 14 dages reglen ved at levere preinstalleret software og derefter plombere kassen. Umiddelbart er der ingen lovtekst der underbygger det ene eller det andet, eller sågar en prøvesag hos forbrugerrådet, så indtil der foreligger noget konkret, så er denne diskussion temmelig akademisk.
|
Skrevet den: 06-Maj-2010 kl. 15:31
Sigida skrev:
strandvasker. Du læser jo ikke hvad vi skriver. Når du bryder plomberingen på bærbar så bryder du også plomberingen på selve softwaren. En bærbar er både hardware og software. Hvis en kunden har mulighed for at aflure en cdkey på et produkt, er plomberingen på softwaren jo netop brudt. For ellers kan man som sagt bare nappe cdkeyen og hente en fuld version af windows på nettet og indtaste cdkeyn som fulgte med den bærbar. Grunden til at sofware skal være ubrudt er jo netop så folk ikke kan nakke cdkeyen. så dine lovtekster siger jo netop man ikke må bryde forseglingen. |
Jeg læser hvad I skriver, jeg er bare ikke enig i at en bærbar er forseglet software, heller ikke selv om der er et preload på.
Når jeg som forbruger modtager en papkasse med en bærbar i, så har jeg ingen mulighed for at vide om klistermærket med licensnummeret sidder bag på maskinen eller ligger i en forseglet pose jeg ikke kan kigge ind i, med mindre forhandleren udtrykkeligt har gjort opmærksom på det.
Da jeg købte en nettop hos SHG og en netbook hos Getmore havde de ikke udtrykkeligt gjort mig opmærksom på at kassen ikke måtte åbnes. Grunden til jeg highlighter det med udtrykkeligt opmærksom er at det er en del af lovteksten jeg linkede.
Så jeg sidder med en kasse fra SHG og en fra Getmore og ingen af dem havde udtrykkeligt gjort opmærksom på jeg ikke må åbne kassen. De havde gjort udtrykkeligt opmærksom på jeg ikke må bryde forseglet software, men jeg har ingen mulighed for at vide om softwaren ligger forseglet i kassen eller om de har valgt at sætte serienummeret synligt på maskinerne. Eftersom de ikke havde gjort udtrykkeligt opmærksom på kassen ikke måtte åbnes, åbnede jeg kassen og så at licensnummeret var klistret på maskinen.
Hvis nu SHG og Getmore havde haft et problem med det kunne de havde benyttet deres mulighed for at skrive udtrykkeligt i salgsbetingelserne at kassen ikke måtte åbnes, men det gjorde de ikke. De havde også muligheden for at lægge serienummeret ned i en uigennemsigtig, forseglet pose, men det gjorde de heller ikke.
Så kommer vi til det med at tænde maskinen. Licensnummeret stod frit synligt bag på maskinen, så den skid er allerede slået. Jeg startede maskinen op og den gik igang med at installere, men den spurgte aldrig efter licensnummeret, i stedet brugte den et eller andet OEM nummer jeg ikke aner hvor den havde fra. Hvorfor SHG og Getmore valgte denløsning aner jeg ikke, men det er deres valg.
Vi er altså ude i, at SHG og Getmore kunne have:
1) gjort mig udtrykkeligt opmærksom på at kassen med maskinen ikke måtte åbnes. 2) lagt licensnummeret i en forseglet pose jeg ikke kunne kigge i uden at bryde forseglingen. 3) lagt et preload på maskinen der som det allerførste beder mig indtaste licensnummeret fra den forseglede pose.
Ingen af de tre ting gjorde de. Specielt 3'eren er da oplagt, men den mulighed valgte de ikke at bruge.
Tilbage er at forholde sig til lovteksten:
§ 20.
Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne overgives til den
erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig samme stand og
mængde,
hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. Ved fjernsalg af varer,
hvor
den
erhvervsdrivende har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren,
såfremt
denne bruger sin fortrydelsesret, og ved køb af varer uden for fast
forretningssted er fortrydelsesretten betinget af, at forbrugeren
holder det
modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i væsentlig samme
stand og
mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde.
Maskinerne blev leveret retur pakket ind på samme måde som da jeg fik dem, alle kabler, poser, ledninger osv. Læg mærke til der ikke står "i samme stand" men "i væsentligt samme stand" i lovteksten.
Stk. 2.
Er varen
blevet beskadiget eller forringet, uden at beskadigelsen eller
forringelsen
skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra forbrugerens side,
bevarer
forbrugeren
sin fortrydelsesret.
Varen er givetvis forringet, man kan jo se den har været åbnet og maskinen har været tændt, men det skyldes ikke uagtsomhed eller manglende omsorg, så jeg bevarer fortrydelsesretten.
Stk. 3.
Forudsat at
fortrydelsesretten
ikke for
1)
varer, der er taget i
formindskelse
af varens salgsværdi, og
2)
forseglede lyd- eller
forseglingen. Ad 1, det er sandsyneligt at varen ikke kan sælges for helt det samme efter den har været åbnet, men kravet er også at jeg skal have været gjort udtrykkeligt opmærksom på det.
Ad 2, er en computer en lyd- eller billedoptagelse? Nej. Er den et forseglet edb-program? Næh, den er et stykke hardware hvorpå der muligvis er installeret et edb-program. Om programmet er installeret eller ligger forseglet i kassen har jeg som forbruger ikke den fjerneste mulighed for at gætte med mindre der er gjort udtrykkeligt opmærksom herpå.
Ged hermed barberet, jeg gider ikke bruge mere krudt på den. Jeg har fundet en lovtekst der understøtter det jeg siger. Hvis du en dag finder en lovtekst eller en dom der støtter dig i at en bærbar kan betragtes som plomberet software, så vil jeg da gerne have et link.
|
Skrevet den: 06-Maj-2010 kl. 15:35
mufcdk1974 skrev:
Humlen er jo om netbutikkerne kan omgå 14 dages reglen ved at levere preinstalleret software og derefter plombere kassen. Umiddelbart er der ingen lovtekst der underbygger det ene eller det andet, eller sågar en prøvesag hos forbrugerrådet, så indtil der foreligger noget konkret, så er denne diskussion temmelig akademisk.
|
Lovteksten stiller ret håndgribelige krav til hvordan forbrugeren skal informeres hvis forretningen vil sno sig udenom returretten, så det er bare at kigge i forretningens salgsbetingelser og se om der er gjort udtrykkeligt opmærksom på at de opfatter en bærbar som forseglet software eller ej..
|
Skrevet den: 06-Maj-2010 kl. 16:14
Forretningen kan jo ikke sno sig ud af returretten.
Jeg har også returneret en bærbar til Getmore uden problemer og hvis Getmore kunne undgå at modtage pc'en retur, så er jeg overbevist om at de havde prøvet.
Når man køber en computer, så er det jo computeren man køber og ikke noget software. Softwaret er meget lille del af købet, så den undtagelse med software kan ikke bruges i denne forbindelse.
Selvom man starter en pc op, behøves man jo ikke at aktiverer softwaret. Man kan jo bare undlade at sætte computeren til nettet.
|
|