Print side | Luk vindue

Hvilken Projektor

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=80201
Udskrevet den: 10-Januar-2025 kl. 05:09

Emne: Hvilken Projektor
Skrevet af: houbakrene
Emne: Hvilken Projektor
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 14:43
Hej Alle.

Nå kommer endnu en af disse tråde, hvor den irriterende lillebror spørger "de kloge" om hjælp. Jeg har, som så mange andre, fået øjnene op for projektorverdenen og er nu ved at være parat til en invistering på billedsiden. Jeg har indtil nu brugt mange penge og meget tid på lydsiden. Jeg føler jeg er ved at være nået dertil, hvor opgraderinger på lydsiden minimum koster 10.000,- og så alligevel kun marginalt forbedrer lydbilledet. -Derfor mener jeg nu det er tid til at få opgraderet mit 40" Samsung LCD, til projektor.
-Det skal dog indledningsvis siges, at jeg ikke har den helt store viden på dette område, men jeg har fulgt meget med på denne side de sidste par måneder, for at finde noget inspiration.

På lydsiden består mit setup af NAD Master og komplet 5.1 Helicon 800 MK2 surround. Jeg er selvfølgelig interesseret i at finde en projektorløsning, som matcher den gode kvalitet jeg føler jeg har på lydsiden, og som udgangspunkt vil jeg helst ikke låse mig fast på et prisleje (men jeg her en forestiling om at det ville være mellem 10.000,- og 25.000,- inkl. lærred), men alle gode løsningsforslag modtages gerne... Jeg har intet imod at købe brugt!
Projektoren skal naturligvis være Fuld-HD, men ellers har jeg ikke de store præferencer. Jeg har kigget lidt på BenQ W6000, men må indrømme at jeg syndes den støjer lige til den gode side...

Anyways, ved godt det er et meget åbent spørgsmål, men jeg føler virkelig jeg trænger til at blive sparket i "den rigtige" retning, da jeg føler jeg famler lidt rundt i en verden, som jeg ikke helt kender og kan overskue...

På forhånd tak for hjælpen...

Mvh. René

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=76866&title=rens-hjemmebio - René's HD-Bio

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 14:48
Hvis du har "støjallergi" så er du næsten nødt til at kigge på LCD projektorer. F.eks. har Panasonic AE4000 fået mange gode ord med på vejen, og den kan klares indenfor dit budget, inkl. et fornuftigt lærred.

Ellers kig her:

http://www.projectorreviews.com/ - http://www.projectorreviews.com/

..og her:

http://www.projectorcentral.com/ - http://www.projectorcentral.com/

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 02-Maj-2010 kl. 14:51
Prøv at kikke på England her skulle de samme projektor kunne få en del billige end her Wink

Men du skal helt sikke op minimum 25.000 kr. for en samlet løsning.

Ville også sige at en Panasonic AE4000 er et god valg (købe den i England, er set til 17.150,60 kr. (koste 23.000 kr. i Danmark)) kan du bruge et fastramme lærred kan må få nogle til omkring 6000 kr. (dansk priser) i en høj kvalitet.

Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 10:58
Tak for responsen.

Jeg ved ikke helt med Panasonic, er det en god projektor? Må indrømme at jeg havde en idé om at min fremtidige projektor skulle være: BenQ, InFocus, Optoma, Sony, JVC, eller ligende... Er det helt hen i hegnet?

Et tillægsspørgsmål: Hvilken teknologi er værd at satse på. Jeg kan jo forstå, at der er flere forskellige, bl.a. DLP, LCD, DiNA (eller hvad det nu hedder). Hvilke styrker / svagheder har de forskellige teknologier?

Mvh.

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=76866&title=rens-hjemmebio - René's HD-Bio

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 11:10
JCV har du slet ikke råd til på dit budget, men har du som mig problemer med støj, så er det AE-4000 du skal købe.

Der kommer en Z4000 som måske også er værd at vente på (sanyo).

ALT DLP larmer. DILA er dog væsentlig mere lydsvage men så er du 30k+ på projektor

Ved min Z3000 er enormt lydsvag, og jeg kan ikke leve med støjen. dog giver DLP et bedre billede, men om det er marginalt, er jo noget med dine tolerancer at gøre.

Ved visse steder ser en AE4000 som bedre på mange punkter end W6000, omend W6000 smækker den rundt med hensyn til lysstyrke. DOG har man hjemme bio med lærred, så skal man være klar på at mørklægge, og så er lysstyrken ikke så vital længere.

Kører selv ECO på min Z3000 da jeg har 100% mørklagt. for at få et mere normalt billede, end noget der er overbelyst.

ligegyldigt hvad få dig en med lensshift, og vil du spare så er Hivilux.de et fint sted at købe et motorlærred / tabtension (køber du hængende lærred så skal det være med tab tension)

Generelle svagheder er vel (nogle projektorer har dem vel mere end andre) skal siges det er bare baseret på hvad jeg ved, OTTO og andre af de store gutter ved selvf. en DEL mere om dette

LCD
- Ikke lysstærk, kan have et dårligere sortniveau, folk siger at ved MANGE timers drift (3000timer +) så kan lcd panelernes farve smide lidt. på LCD skifter man kun pære, GODE LCD projektorer er 15.000kr+
+ Lydsvag, generelt vertisil, fin til spil, billig at skifte pære på, dyr LCD projektor er god

DLP
- Larmen, dyrer at skifte pære i (noget med man skifter hele farvehjulet.
+ fin farvepalette, godt sortniveau (alt efter projektor), billige DLP projektorer kan levere okay kvalitet (har set en lille 720P Optoma til 5k levere fint 120" omend den også har mange fejl og mangler)

Men det er jo alt sammen baseret på personlige preferancer, og de priser du falder over..

Har haft en W5000 ved siden af min Z3000 og ved ikke om jeg ville bytte, selv hvis W5000 var samme lydniveau, nogle LCD´ere er side om side i de fleste forhold.

kommer jo alt sammen an på billedbehandling, og så mange andre ting. og kalibrering..

Out of box er der jo nogle projektorer der ikke levere godt billede men som har potentiale, hvor nogle billigere ikke så gode projektorer, reelt rammer bedre. så kommer også an på om man bare vil have noget plug and play.

Personligt er jeg meget positiv over OPTOMA, kontra BENQ, JVC har også vist sig positivt med hensyn til billedkvalitet, nok en JVC Jeg bytter med næste gang

derudover SIM også fine maskiner. og Sanyo er jeg super glad for, omend deres Z3000 er stærkt forældet i dag.

eneste der holder mig fra at bytte min med en AE4000 er at jeg er PISSE sur over den skal være så MEGET dyrere i danmark.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio

Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 11:32
Hvem sige at man skal købe en AE4000 i Danmark (ca. 18.000 kr. i UK og ca. 23.000 kr. i DK) Wink

Har aldrig hørt om at man også skifter hele farvehjulet når man skifter en pære på en DLP, men man huske på at pære til DLP projektorer er kraftige og derved dyre en pære til LCD projektorer.

Men selvfølgelige ville det være en god ide også at skifte hele farvehjulet på en DLP projektorer, da det blive påvirket at varme og lyset fra selve pæren og derved kan begynde at aftage i farven.

Desværre er Danmark ikke det land man skal købe projektorer i, de er nemlig så MEGET dyrere her i lille Danmark.

Mine drømme projektorer er inden for LCD, JVC HD-990 og inden for DLP, Sim2 CX3 1080, man de koste også en del.

Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 15:52
Til rasmusdc, tak for den meget grundige forklaring... Wink

Jeg er blevet tilbudt en Sony Bravia VPL HW10 projektor. Den skulle benytte en teknologi, som hedder SXRD. Nogen som kan forklare hvad det går ud på? Var denne projektor måske en mulighed til min hjemmebio?

Mvh

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension

Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 16:10
Og hvad med denne her: Sony VPL-VW100

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension

Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af houbakrene houbakrene skrev:

Her koste bare en pære over 7000 kr. og kræver sikke at man skal havde speciale sikkerhed udstyr på når man skifte den, den bruge en kostbare 400W Xenon lampe, af samme type som sidde i ægte biograf fremviser  Confused

Og den kan ikke vise 1080/24p, her skal man op i en Sony VPL-VW200.

Skrevet af: brfcjon
Skrevet den: 03-Maj-2010 kl. 23:50
Man finder pt-ae 4000 til 19500 hvis man ser sig for....

Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 13:50
Jeg er ved at være meget hooked på den Sony VLP-HX10, som jeg er blevet tilbudt... Slet ingen, som kan sige noget for eller imod denne projektor?
Hvilken skærm vil I anbefale?

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension

Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Her koste bare en pære over 7000 kr. og kræver sikke at man skal havde speciale sikkerhed udstyr på når man skifte den, den bruge en kostbare 400W Xenon lampe, af samme type som sidde i ægte biograf fremviser  Confused

Sony vw100 var en af de første projektorer til hjemmebrug der kunne vise 1080/24. Den er bare opgivet til at vise 1080/48, hvilket er det samme. Så den kan/kunne godt vise 1080/24

Ang. Sony projektorer - GLEM DET, de er ringe... Alt alt for lidt lys, dårlige paneler = slidtage. De anvender en slags andensorterings paneler. Skæve farver uden mulighed for grundfarvejustering i samtlige modeller. Gode ting, fedt design, støjsvage. Men rent billedmæssigt, forget it.

Hilsen tidligere Sony VW50 ejer Wink

Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:

Sony vw100 var en af de første projektorer til hjemmebrug der kunne vise 1080/24. Den er bare opgivet til at vise 1080/48, hvilket er det samme. Så den kan/kunne godt vise 1080/24

Ang. Sony projektorer - GLEM DET, de er ringe... Alt alt for lidt lys, dårlige paneler = slidtage. De anvender en slags andensorterings paneler. Skæve farver uden mulighed for grundfarvejustering i samtlige modeller. Gode ting, fedt design, støjsvage. Men rent billedmæssigt, forget it.

Ja og de er næste umulig at sælge som brugt, så ja man skal holde sig langt, langt væk fra Sony projektorer både gamle og nye model, ved ikke hvornår at Sony lære at lave projektorer.

Men hvad har du købet idag Lexicon forever og hvordan kom du af med din Sony VW50 Question

Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 16:37

Ja og de er næste umulig at sælge som brugt, så ja man skal holde sig langt, langt væk fra Sony projektorer både gamle og nye model, ved ikke hvornår at Sony lære at lave projektorer.

Men hvad har du købet idag Lexicon forever og hvordan kom du af med din Sony VW50 Question
Jeg har en BenQ W6000 kalibreret. Fed projektor til prisen, mange justeringsmuligheder, og så er den faktisk rimelig støjsvag i low-mode, ikke langt fra Sony 22db, trods BenQ er opgivet til 29db (low-mode) Men på nogen punkter billedmæssigt kan man godt se det er en billig projektor. Men hvad kan man forlange for 15k. - ikke mere i hvertfald Smile

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

LP
- Larmen, dyrer at skifte pære i (noget med man skifter hele farvehjulet.

Nu er det anden gang jeg ser nogen skrive dét, hvem fa'en er det der går og bilder folk det ind?

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 17:16

Her koste bare en pære over 7000 kr. og kræver sikke at man skal havde speciale sikkerhed udstyr på når man skifte den,

...og hvor kom dét nu fra?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 17:54
Hej Otto.

Som ekspert på dette område (kan man vel godt tillade sig, at kalde dig!?!), er der så hold i den kritik, som "Lexicon forever" og "Startrek" kommer med, vedr. Sony's projektorer???

Mvh. René

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension

Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 18:10
Lad os høre hvad Otto siger;

Men du kan da sagtens få en wow oplevelse med dem. billedet er da stadig lækkert. Jeg var da vildt glad for min Sony, dengang jeg købte den, men blev på en måde mindre og mindre glad for den, og nu ved jeg, at jeg har haft alt alt for lidt lys hos mig i stort set alt den tid jeg har haft den. Fra ny pære har du for lidt lys. Ved ikke hvor meget lys der er i de nye modeller, bla. HW10 ift. VW50, men der er jo nok lidt mere. Jeg har noget mere lys i min W6000 nu, efter 350 timer på pæren (i eco-mode, kalibreret), end jeg havde i Sony´en fra ny (i high-mode, ikke kalibreret)

PS - dette er blot min erfaring.

Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 18:19
[/QUOTE]

Det er helt fint, det er lige nøjagtig det jeg efterspørger!

Jeg har læst nogle anmeldelser på VPL-HW10 og den får også hug for sin lysstyrke (ca. 800 lumens i norm. mode og 900 i best mode).
Bortset fra det, klarer den sig faktisk meget godt i div. test, hvor den bliver sammenlignet med bl.a.: Epson Home Cinema 1080 UB, Mitsubishi HC7000, Sanyo PLV-Z3000, Panasonic PT-AE3000, Epson Home Cinema 6500 UB and Pro Cinema 7500 UB og InFocus IN83.

Reviewet kan læses her: http://www.projectorreviews.com/sony/vpl-hw10/index.php - http://www.projectorreviews.com/sony/vpl-hw10/index.php  

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension

Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 18:37

Det er helt fint, det er lige nøjagtig det jeg efterspørger!

Jeg har læst nogle anmeldelser på VPL-HW10 og den får også hug for sin lysstyrke (ca. 800 lumens i norm. mode og 900 i best mode).
Bortset fra det, klarer den sig faktisk meget godt i div. test, hvor den bliver sammenlignet med bl.a.: Epson Home Cinema 1080 UB, Mitsubishi HC7000, Sanyo PLV-Z3000, Panasonic PT-AE3000, Epson Home Cinema 6500 UB and Pro Cinema 7500 UB og InFocus IN83.

Reviewet kan læses her: http://www.projectorreviews.com/sony/vpl-hw10/index.php - http://www.projectorreviews.com/sony/vpl-hw10/index.php  
[/QUOTE]
Nu skal man altid kun ta en anmeldelse som et udgangspunkt, og så drage sin egen erfaring. Jeg har dengang jeg var yngere nærmest handlet efter en anmeldelse, og det er ikke en go idé. Kan huske da jeg var yngre og købte mine B&W 603s3. Der var jeg så uvidende og "dum", at jeg næsten købte højttaleren udeen at ha hørt dem - noget jeg aldrig kunne finde på at gøre i dag. Interessen har jeg altid haft, men viden og kendskab har jeg taget til mig som årene er gået. B&W´erne spiller fantastisk, så heldigvis var det et godt køb Wink
Det med lysstyrke forstår jeg ikke helt. Min W6000 er opgivet til 2500 lumens, og i "best-mode" (kalibreret) har den omkring 850 lumens, hvilket er ret godt klaret. Så forstår ikke hvordan HW10 kan ha 900 lumen i "best-mode"??? Den har måske omkring 400-500.... Og hvis du gerne vil ha en projektor der "lever op" til THX krav, som er mellem 12-16 Footlamberts, så er Sony ikke det rigtige valg. Og lys har vel ikke med smag at gøre Smile

Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 20:56
Noget jeg ikke forstår, når jeg læser de forskellige tråde under Projektorer er: Man skriver side op og side ned om billedkvalitet, og når man så får sin projektor, så sætter man den i eco-mode, lowlevel (eller hvad det nu hedder). for at "spare" på pærens levetid. Det hænger da ikke sammen....
Sorry OT

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310

Skrevet den: 04-Maj-2010 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Noget jeg ikke forstår, når jeg læser de forskellige tråde under Projektorer er: Man skriver side op og side ned om billedkvalitet, og når man så får sin projektor, så sætter man den i eco-mode, lowlevel (eller hvad det nu hedder). for at "spare" på pærens levetid. Det hænger da ikke sammen....
Sorry OT
Hvorfor? Hvis der er rigeligt lys at gi af, og i mit tilfælde kører jeg hurtigt 100 timer, så holder pæren jo lidt længere tid.
Det gir ikke bedre billede at stille den i "high-mode", det gir bare mere lys, og i W6000 er der rigeligt lys i "low-mode". Den har dobbelt så meget lys som W5000 Wink Så hvis jeg havde en 5000 ville jeg også køre den i "high-mode" Wink Dertil får man en lille sidegevinst idét at den larmer mindre.

Skrevet den: 05-Maj-2010 kl. 09:23

Sorry OT
Hvorfor? Hvis der er rigeligt lys at gi af, og i mit tilfælde kører jeg hurtigt 100 timer, så holder pæren jo lidt længere tid.
Det gir ikke bedre billede at stille den i "high-mode", det gir bare mere lys, og i W6000 er der rigeligt lys i "low-mode". Den har dobbelt så meget lys som W5000 Wink Så hvis jeg havde en 5000 ville jeg også køre den i "high-mode" Wink Dertil får man en lille sidegevinst idét at den larmer mindre.
Det kan jeg godt følge dig i Wink Men, jeg synes der er en generel tendens til at køre i low-mode....

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)

Skrevet den: 05-Maj-2010 kl. 09:34
Det er vel meget logisk at hvis man kan køre i low-mode, og derved få lysudbyttet ned og især støjen ned, så er der jo meget vundet.

Skrevet den: 05-Maj-2010 kl. 17:28

Sorry OT
Det kan jeg godt følge dig i Wink Men, jeg synes der er en generel tendens til at køre i low-mode....
Altså min gamle Sony VW50 skulle stå i "high-mode", ellers var der ikke nok lys i billedet. Ikke fordi der var nok i high-mode, men der var selvfølgelig endnu mindre i low-mode. Men hvis der er nok lys at gi af, som i W6000, så er det da det rigtige at gøre.

Skrevet den: 05-Maj-2010 kl. 19:48

Det er vel meget logisk at hvis man kan køre i low-mode, og derved få lysudbyttet ned og især støjen ned, så er der jo meget vundet.
Nu er der så mange lcd´er, der slet ikke har nok lys, og dem kører folk stadig i lowmode. Det gir da ingen mening !!

-------------

Skrevet den: 05-Maj-2010 kl. 20:01

Slet ikke nogen, som er uenige med disse kritikpunkter af Sony'en? Det er måske sådan det forholder sig, med denne projektor?

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension

Skrevet den: 05-Maj-2010 kl. 20:02
Hov, jeg refererer nu til Sony VPL-HW10'eren... Wink

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 06-Maj-2010 kl. 14:30
hvad med den BenQ W6000 , blinker den ikke meget i farverne når noget bevæger sig hurtigt ?
det er jo en DLP hvilket normal ikke er min livret ?
men måske er den cool ?

Skrevet den: 06-Maj-2010 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

hvad med den BenQ W6000 , blinker den ikke meget i farverne når noget bevæger sig hurtigt ?
det er jo en DLP hvilket normal ikke er min livret ?
men måske er den cool ?
Den blinker overhovedet ik. Den er super lækker, også i farverne Smile Panoreringer hænger ikke. DLP var heller ikke mit entydige valg, men teknologien har nogle kvaliteter som måske gør, at jeg aldrig igen. Farverne er SÅ lækre på W6000 Big smile
Så lige Avatar i går med hele biografen fuld af mennesker, og hvilken oplevelse. Den er godt nok flot lavet billed & lydmæssigt!!!

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 06-Maj-2010 kl. 16:09
også min refferance film !! så den også forleden på BR og var helt PAF igen..
sad endda og dyrkede scroll teksterne efter filmen, hvad sker der lige for dem..
hvor mange folk var der lige med til at lave den film ????

Print side | Luk vindue