center højtaler eller ej ?!?!
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=80382
Udskrevet den: 19-April-2025 kl. 04:11
Emne: center højtaler eller ej ?!?!
Skrevet af: TommyBoy
Emne: center højtaler eller ej ?!?!
Skrevet den: 06-Maj-2010 kl. 14:44
På all 5:1 systemer kan man vælge at center lyden skal ud i front som stereo,
derved kommer den lige i midten af lyd billedet.
hvad skal man så med en center højtaler ?
Nu bruger jeg KUN surround til at se DVD og BR,
musik høres i Stereo mode selvklart.
Jeg tænker at talen i filmen er lavet til center højtaleren
så hvis denne mangler og dette skal mixes ud i stereo højtalerne
så kommer niveau og forståelse af talen lidt ned ?
nogen der har prøvet med og uden center, og selv vurderet om det gir noget ?
og hvor meget, eller er det rent subjektivt svært at være ærlig
når man lige har brugt en kattens bunke sedler på sin nye center speaker :-)
man vil nok nødig indrømme at den ikke er nødvændig ...
åben diskution ønskes ...
|
Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Maj-2010 kl. 14:49
Center er uundværlig til suround, og ikke kun pga dialogen. Mere end 50 % af lyde og effekter kommer også fra centeren, da meget af det der sker i filmen netop sker i midten. Hvis du regner med at fronterne kan overtage den opgave, må du tro om igen.
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 06-Maj-2010 kl. 14:50
Hvis man er en der sidde i midte, så kan man god undvære en center højtale, det er mere hvis man sidde i side (fx. hvis man er flere der se den samme film), at en centerhøjtale er god at havde.
Ellers så ville det være en god ide, at sætte en sub. bas til center, da mange center højtale er meget bas fattig, ellers ville det være en gode ide at bruge samme gulv højtale som side højtale til center, for at få en 100% ens lyd hele veje.
|
Skrevet af: ole post
Skrevet den: 06-Maj-2010 kl. 19:43
du kan jo prøve at lave en test. sæt dig i midten mellem fronthøjtalerne og gå så ind i menyen og sæt center til of, husk det skal være film du ser, så vil du høre at detaljerne i lyd billedet ikke hænger rigtig sammen, dog kan det være nødvendigt på visse forstærkere at ændre på center image, så du sender flere informationer til fronthøjtalerne.
mvh ole post
------------- Ole Hansen
|
Skrevet den: 06-Maj-2010 kl. 21:18
nu har Hi-end hifi fundet sted i 30 år hvor man KUN har harft 2 højtalere, stereo
og med sådan et system kan man let høre om lyden kommer fra en hvilken som helst position
i mellem disse højtalere, det ved vi alle.
Det er helt klart at jeg taler om surround systemer hvor man har center off, og dennes lyd
bliver mixet ind i front højtalerene sådan at man IKKE mister center lyden.
Det er også klart at man IKKE kan tage et surround system MED centre højtaler enablet.
og så bare hive ledningen til denne højtaler ud !! så fjerner man jo ALT center lyd..
Det er IKKE det spørgsmålet går ud på, vel..
Så nu prøver jeg igen :
Er der nogen god grund til at købe en center højtaler ?
ud over at den måske ser pæn ud ?
Kan i via lytte test påvise at lyd billedet bliver bedre ?
jeg kan godt forestille mig at hvis man bruger totalt elendige højtalere
og har et meget dårligt lytte rum med helt forkerte positioner, at der så er en klar forbedring,
da 3 møj-højtalere så vil kunne gengive positioner bedre end 2 møj højtalere kan.
jaja jeg sætter ting på en spids, det er via overdrivelse at folk forstår :-)
|
Skrevet den: 06-Maj-2010 kl. 21:22
Du har vist ikke helt forstået at surround lyden er mixet til at blive gengivet i 5 højttalere. Hvis jeg skal bruge dit eksempel fra high-end stereo, vil det vel svare til at du vil nøjes med én højttaler til stereo lytning.
|
Skrevet af: CyberHouse
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 09:21
Hej
Jeg må tilslutte mig Kampus udtalelser. Jeg har netop selv i indeværende uge, opdateret mit system med en center, og der er en verden til forskel. Lydbilledet i hele fronten er nået helt andet.
------------- Pioneer LX5090H | Pioneer SC-LX72 | B&W - Cm 7, Front | B&W - CMC2 - Center | B&W - CCM65, Surround | B&W - ASW CM10 - Sub | Samsung BDP-1500
|
Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 10:10
Selvfølgelig kan man klare sig uden en center, men lydbilledet bliver mere fladt og giver slet ikke samme fornemmelse for perspektiv og rumvirkning.
Jeg mener heller ikke baghøjttalerne er særlig kritiske. Jeg har i flere år benyttet min kærestes gamle reolhøjttalere til formålet, og det fungerer glimrende; baghøjttalerne skal jo ofte blot gengive regn og uvejr og flyvende projektiler.
/dreamz
|
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 11:46
Efterhånden som "kilden" bliver bedre til film og lyd, og her mener jeg blu-ray med DTS HD Master lyd, så finder man ud af at ALLE højttalerne i surround setup'et skal være af en høj klasse.
Fra at have haft lidt mudret lyd fra halvdårlige DVD'er i de bageste højttalere, er der nu den fineste og klare gengivelse af ufattelige detaljer, som giver en realisme i hele lydbilledet, så jeg ind imellem tror at der sker ting og sager udenfor. Men så viser det sig sørme at det er i filmen. Lidt skræmmende, men også vidunderligt. 
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 12:22
TommyBoy skrev:
Det er også klart at man IKKE kan tage et surround system MED centre højtaler enablet.
og så bare hive ledningen til denne højtaler ud !! så fjerner man jo ALT center lyd..
Det er IKKE det spørgsmålet går ud på, vel.. |
Nej, det har alle skam forstået. Det kan man se, hvis man læser og forstår deres svar til dig.
Jeg synes, du skal tænke alvorligt over, hvornår du virker nedladende i dine indlæg.
Men for at vende tilbage til emnet: Jeg synes, som jeg altid gør i den slags diskussioner, at man ikke bare bør sammenligne to løsninger, hvor der er tilføjet noget fordyrende i den ene løsning. Man bliver også nødt til at kigge på, hvad man ville have fået ud af at bruge det samme ekstra beløb på at gøre den anden løsning bedre.
Så i tilfældet med centerhøjttaler bør sammenligningen stå mellem en løsning med to fronter og en center, og en anden løsning med f.eks. to dyrere fronter.
Har man ikke ret mange penge til surround, vil det efter min mening være en fordel at bruge ekstra penge på fronterne og undvære centeren. Hvis man allerede er i gang med at købe "skodhøjttalere" kan fordelen ved at have en center ikke opveje ulempen ved at skulle købe endnu dårligere fronthøjttalere for at holde samme pris.
Men hvis man allerede har to fronter, som man er glad for, vil man helt sikkert få noget ud af at tilføje en center. Teoretisk er vi enige i, at der ikke burde være forskel, i hvert fald hvis man sidder i "sweet spot" med samme afstand til de to fronter. Men i praksis er der - på de surroundreceivere, som jeg har hørt - en ret stor forskel på at sende centerlyden til centerhøjttaleren eller mikse den ud i fronterne.
Kampus skrev:
Efterhånden som "kilden" bliver bedre til film og lyd, og
her mener jeg blu-ray med DTS HD Master lyd, så finder man ud af at ALLE
højttalerne i surround setup'et skal være af en høj klasse.
Fra at have haft lidt mudret lyd fra halvdårlige DVD'er i de
bageste højttalere, er der nu den fineste og klare gengivelse af
ufattelige detaljer, som giver en realisme i hele lydbilledet, så jeg
ind imellem tror at der sker ting og sager udenfor. Men så viser det sig
sørme at det er i filmen. Lidt skræmmende, men også vidunderligt.  |
Vi så Gladiator i går aftes, og det er et godt eksempel på det, du
skriver. Der fik man fornemmelsen af, at baghøjttalerne ikke bare
spillede effekter, men at noget af den "rigtige" lyd også kom den vej -
og så kom vores baghøjttalere til kort.
|
Skrevet af: Firebird
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 14:11
Hvis man kører et rent stereo, bør man stille fronterne mod hinanden når man ser film. Prøv det. Indstil bas, mellemtone og diskant efter forholdene i din stue. Hvis du har en equalizer kan du hive endnu flere detaljer frem.
------------- Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 14:16
Firebird skrev:
Hvis man kører et rent stereo setup, bør man stille fronterne mod hinanden når man ser film. Prøv det.
|
Er det så ikke beder med at sætte dem med bagside ud mod lytten...... 
Og helst bruge to mono lydspor, som giver double mono dette må så være beder end stereo...... 
|
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 14:46
Startrek skrev:
Firebird skrev:
Hvis man kører et rent stereo setup, bør man stille fronterne mod hinanden når man ser film. Prøv det.
|
Og helst bruge to mono lydspor, som giver double mono dette må så være beder end stereo...... 
| Aner det ikke. Jeg har ikke prøvet det, men det andet virker ganske udmærket.
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 14:50
Firebird skrev:
Startrek skrev:
Firebird skrev:
|
|

|
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 15:00
Startrek skrev:
Firebird skrev:
Startrek skrev:
Firebird skrev:
|
|

|

JVC X3 ? ? ? ?
|
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 15:04
Allan Olesen skrev:
Kampus skrev:
Efterhånden som "kilden" bliver bedre til film og lyd, og her mener jeg blu-ray med DTS HD Master lyd, så finder man ud af at ALLE højttalerne i surround setup'et skal være af en høj klasse.
Fra at have haft lidt mudret lyd fra halvdårlige DVD'er i de bageste højttalere, er der nu den fineste og klare gengivelse af ufattelige detaljer, som giver en realisme i hele lydbilledet, så jeg ind imellem tror at der sker ting og sager udenfor. Men så viser det sig sørme at det er i filmen. Lidt skræmmende, men også vidunderligt.  |
Vi så Gladiator i går aftes, og det er et godt eksempel på det, du skriver. Der fik man fornemmelsen af, at baghøjttalerne ikke bare spillede effekter, men at noget af den "rigtige" lyd også kom den vej - og så kom vores baghøjttalere til kort.
|
Ja specielt ved en film som Gladiator oplevede jeg fordelen ved skiftet til mine nye dipole højttalere. Det er helt fantastisk med den rumlighed og detaljerigdom man oplever specielt i denne film. Men også Avatar er helt eminent i baghøjttalerne.
|
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 15:10
Man udnytte mange gang alle højtale for at skabe en romlighed i lyden, men opdage det ført når bage højtale er slået fra og lyde bliver noget flad.
|
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 15:35
Startrek skrev:
Man udnytte mange gang alle højtale for at skabe en romlighed i lyden, men opdage det ført når bage højtale er slået fra og lyde bliver noget flad.
| Jeg troede, at du skulle have kørt noget "doppelt mono"...
JVC X3 ? ? ? ?
|
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 15:49
Kampus skrev:
Du har vist ikke helt forstået at surround lyden er mixet til at blive gengivet i 5 højttalere. Hvis jeg skal bruge dit eksempel fra high-end stereo, vil det vel svare til at du vil nøjes med én højttaler til stereo lytning. | Så enkelt er det nu heller ikke. God stereo lyd er bedre end dårlig surround sound. Også til film. Lyden behøver ikke at være flad som Startrek skriver. En god stereoforstærker og et par gode trevejshøjtalere kan give bedre lyd end et dårligt surround setup. Et virkeligt godt surround sound setup er selvfølgelig det bedste til film.
JVC X3 ? ? ? ?
|
Skrevet af: Fimpe
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 21:24
Den debat har kørt før og jeg tror ikke der er et klart svar om centerhøjtalere er en fordel. Sidst jeg var i denne debat, var der mange der meget klart mente at der var en kæmpe forskel, men.... hvor mange steder har i set en test af forskellen?
Den mest relevante jeg har læst er:
http://www.linkwitzlab.com/surround_system.htm - http://www.linkwitzlab.com/surround_system.htm
Kom gerne med mere relevante links til nogen med et godt anlæg der foretrækker opsætning med centerhøjtaler  - der også har testet forskellen.
------------- LG's CineBeam HU810PW, 106" Draper Cineperm, LG C7, Elabs Tomahawk x 4, xtz edge a-2 300,Zappulse2.3 x2, Denon AVC X4700H, Optimo(DIY HT * 3) Elabs Pre,Mini-i Pro 3, Apple 4k/Shield,Sony UBP-X700
|
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 21:47
Fimpe skrev:
Den mest relevante jeg har læst er:
http://www.linkwitzlab.com/surround_system.htm - http://www.linkwitzlab.com/surround_system.htm
| Den ser ud til at handle om musikafspilning med centerkanal. Men tråden her handler vel om filmlyd?
|
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 22:16
Tjoh, men det var 5 kanal indspillet musik. Hvad mener du så den store forskel er med hensyn til perspektiv, - det er vel primært det det handler om eller?
Men udfordirngen er jo at finde nogen der reelt har testet et seriøst setup til filmbrug (med og uden center). Når du sidder med (et bedre) stereoanlæg , har du jo ikke problemer med at placere musikere og sangere i midten.
Jeg har selv et større lærred, hvor det vil være problematisk at få placeret en center i den rigtig højde, alternativet ville i mit tilfælde være at bruge en hel anden konstruktion til center.
Jeg kører selv med et 4.1 setup, og kunne egentlig godt tænke mig at høre om der var en forbedring med en center. I mit tilfælde er der dog mange arbejdstimer involveret i at producere en ekstra højtaler.
Tidligere gjorde jeg mig faktisk den umage at se efter tests af dette på nettet for at se hvad "kloge mennesker sagde", de fleste steder jeg fandt, var ikke særligt gennemførte tests hvor konklusionen var, at centerhøjtalere "kun" var en fordel når man sad langt væk fra sweetspot.
I en tidligere tråd var der nogle der hævdede at dynamikken automatisk blev begrænset i nogle recievere når centersignalet bliver sendt til fronterne.
Jeg er dog "formentlig" ikke ramt af nogle af ovenstående i mit setup (tror jeg ikke), mange af de øvrige argumenter var lidt i samme boldgade som enkelte af de ovenstående.
------------- LG's CineBeam HU810PW, 106" Draper Cineperm, LG C7, Elabs Tomahawk x 4, xtz edge a-2 300,Zappulse2.3 x2, Denon AVC X4700H, Optimo(DIY HT * 3) Elabs Pre,Mini-i Pro 3, Apple 4k/Shield,Sony UBP-X700
|
Skrevet den: 08-Maj-2010 kl. 22:28
Fimpe skrev:
Tjoh, men det var 5 kanal indspillet musik. Hvad mener du så den store forskel er med hensyn til perspektiv, - det er vel primært det det handler om eller? |
Jeg vil mene, at der er stor forskel på mixningen af kildematerialet. Musik er mixet for at virke så naturtro som muligt, mens film er mixet for at skabe en filmoplevelse, hvor vi er vænnet til, at tingene ikke skal være naturlige. Så når jeg lytter til musik sker det så at sige med andre ører, end når jeg lytter til film.
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 09-Maj-2010 kl. 10:16
jeg har prøvet at spille uden center på alle de processore jeg har haft(primare , audiolab , lexicon meridian etc) der sker altså noget med dynamikken.
Når det så er sagt ,er der ikke noget der er mere irriterende end en center der ikke integrere sig ordentlig i resten af systemet. Det kan være på grund af dårligt pladseret center (for højt eller lavt pladseret) eller en center der klangmessigt ikke "rammer" fronterne ordentligt. De problemmer er man ude over med kun to fronter. Hvorfor at dynamikken falder uden center ved jeg ikke. Måske fordi der skal bruges eksta regnekraft, eller manglen på centeren der rent fysisk ikke giver dynamik.
Jeg syntes også at dialog etc står noget skarpere end en Phantom center ,som stereo opsætningen kan give
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 09-Maj-2010 kl. 12:01
Hmmmmm...... p.las det var så et af de gode indlæg jeg hader
- fordi det nok kommer til at koste mig penge og tid 
Er nu begyndt at se på KSB markedet efter passende enheder, - så jeg kan se om en center ht, giver samme forbedringer hos mig. (front og center skal være lydmæssige ens hos undertegnede.)
Håber også det hjalp trådsstarter.
|
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 10:55
>Håber også det hjalp trådsstarter.
Ja takker, det er sådan at jeg endte i hifiklubben i fredags, og stillede det samme
spørgsmål, og ikke overraskene fik jeg at vide igen at en center højtaler er EXTREAM vigtig,
men de hverken kunne eller ville lave demo af dette, det viser sig at alle deres systemer
ikke bare lige kan slå center fra, uden at lave helt ny kalibringer og det var der ikke tid til,
samt så kan man heller ikke lige lave en A/B test.
Jeg er åbenbart rig, så jeg købte bare en center for at lave testen hjemme i stuen,
mig egen Denon dims kan sjovt nok godt slå center fra og til samt lave alle mulige konfigureringer at vælge imellem.
for at være helt ærlig, min konklution kommer her:
mine front stereo højtalere levere et godt lyd billede og det hjalp derfor ikke en disse at få monteret en center, men det ser skide godt ud så jeg beholder den.
jeg tror andre kan opleve andre resultater, alt efter setup,
så det må være op til den enkelte om de har center pga lyd, eller checket look
(nå ja jeg endte også med at slæbe en W6000 med hjem til test)
|
Skrevet af: Exxtreme
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 11:27
Måske skulle du have brugt pengene på et høreapparat istedet... Det ser også skide godt ud...
|
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 11:55
TommyBoy skrev:
>Håber også det hjalp trådsstarter.
Ja takker, det er sådan at jeg endte i hifiklubben i fredags, og stillede det samme
spørgsmål, og ikke overraskene fik jeg at vide igen at en center højtaler er EXTREAM vigtig,
men de hverken kunne eller ville lave demo af dette, det viser sig at alle deres systemer
ikke bare lige kan slå center fra, uden at lave helt ny kalibringer og det var der ikke tid til,
samt så kan man heller ikke lige lave en A/B test.
Jeg er åbenbart rig, så jeg købte bare en center for at lave testen hjemme i stuen,
mig egen Denon dims kan sjovt nok godt slå center fra og til samt lave alle mulige konfigureringer at vælge imellem.
for at være helt ærlig, min konklution kommer her:
mine front stereo højtalere levere et godt lyd billede og det hjalp derfor ikke en disse at få monteret en center, men det ser skide godt ud så jeg beholder den.
jeg tror andre kan opleve andre resultater, alt efter setup,
så det må være op til den enkelte om de har center pga lyd, eller checket look
(nå ja jeg endte også med at slæbe en W6000 med hjem til test) |
Enten er centeren ikke god nok, din hørelse er ringe, eller hvad jeg tror mest på: Du har ikke testet grundigt nok med egnet materiale.
|
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 12:12
[/QUOTE]
Enten er centeren ikke god nok, din hørelse er ringe, eller hvad jeg tror mest på: Du har ikke testet grundigt nok med egnet materiale.[/QUOTE]
Det var da en fantastisk argumentation 
Der er jo en del der har oplevet det samme! - det kan jo undre at der ikke findes en del tilgængelige tests der understøtter din mening.
|
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 12:37
Fimpe skrev:
|
Enten er centeren ikke god nok, din hørelse er ringe, eller hvad jeg tror mest på: Du har ikke testet grundigt nok med egnet materiale.[/QUOTE]
Der er jo en del der har oplevet det samme! - det kan jo undre at der ikke findes en del tilgængelige tests der understøtter din mening. [/QUOTE]
Ja det kan du mene. Men jeg har ud fra egne erfaringer fundet frem til at centeren er uundværlig til film lyd. Og mine fronter er såmænd dominerende nok i lydbilledet, men altså ikke tilstrækkelige til at give hele perspektivet, enkelthederne og tydeligheden i centerlyden
|
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 12:44
jeg kan li blå og du kan li rød, og det er vel fedt nok ik, bare vi begge er glade
jeg tror også at surround dekoderen/receiveren samt dens evne til at mixe korrekt kan have noget
at gøre mht vores resultater
samt rummet og lytte position og accustikken (som altid bliver undervurderet)
jeg er ikke ude på at påstå at jeg har hverken det bedste grej der findes osv
jeg forklare kun om mine erfaringer, som passer på mit setup og hvad jeg kan høre,
|
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 12:47
>Måske skulle du have brugt pengene på et høreapparat istedet... Det ser også skide godt ud...
Genial og intelligent kommentar som alle på forummet kan bruge til meget.
|
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 13:14
Fimpe skrev:
|
Der er jo en del der har oplevet det samme! - det kan jo undre at der ikke findes en del tilgængelige tests der understøtter din mening. [/QUOTE]
selfølgelig betyder opsættet noget for de forskellige opfattelser. At køre uden center vil ihvertfald sænke det samlede headroum. jeg vil også vove den påstand at fronterne blivere mere stresset ,når centeren ikke er der.
uanset materiale kan jeg sagtens høre når min center bliver koblet fra.
jeg tror at jo mere difusse lyden er fra ens højtalere, jo svære er det at høre forskellen, med og uden center. Nu bruger jeg selv M&K s150 som jo i princippet er en studio højtaler. de er vinklet kraftigt ind mod lyttepositionen, så man høre lyden under samme betingelser som centeren. Det betyder at lyden er alt andet end difus. Hvis man glemmer panoreringer etc som jeg har argumenteret for i et tidligere indlæg, så bliver dialogen tydligvis mere difus og knap så pin point agtig , som når man har en center
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet af: Præsten
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 15:18
Hej i tråden.
Nu er jeg ikke personligt særlig erfaren med 5-kanals lyd, men jeg ved at Peter Holstein (Holfi) lavede sine surround-forforstærkere med en (valgbar) VCS funktion. VCS = Virtual Center Speaker. Holfi'erne skal jo modtage signalet analogt, og funktionen mixede så _analogt_ center signalet ind i fronterne H-V signal. Peters argument var, så vidt jeg husker, at når man kom op i en tilstrækkelig høj klasse på fronthøjttalerne, var det ikke altid at centerhøjttalerne kunne følge med i kvalitet, og derfor var der god ræson i at føre signalet ud i fronterne.
Det kan selvfølgelig også være at centerhøjttalerne bliver for dyre eller hvad ved jeg, men det er sådan jeg husker fremlæggelsen.
mvh
Præsten
|
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 15:26
Præsten skrev:
Hej i tråden.
Nu er jeg ikke personligt særlig erfaren med 5-kanals lyd, men jeg ved at Peter Holstein (Holfi) lavede sine surround-forforstærkere med en (valgbar) VCS funktion. VCS = Virtual Center Speaker. Holfi'erne skal jo modtage signalet analogt, og funktionen mixede så _analogt_ center signalet ind i fronterne H-V signal.
Peters argument var, så vidt jeg husker, at når man kom op i en tilstrækkelig høj klasse på fronthøjttalerne, var det ikke altid at centerhøjttalerne kunne følge med i kvalitet, og derfor var der god ræson i at føre signalet ud i fronterne.
Det kan selvfølgelig også være at centerhøjttalerne bliver for dyre eller hvad ved jeg, men det er sådan jeg husker fremlæggelsen.
mvh
Præsten |
med fare for at blive lynchet.
hvis det skal være optimalt SKAL alle tre højtalere være identiske . selv om man bruger de samme enheder , men forskellige kabinetter..............spiller de ikke ens.
|
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 23:17
ja p.las alle systemer der har en "rigtig" designet center højtaler,
har den jo altid et andet kabinet lavet til at ligge ned under billedet,
og også gerne flere enheder i samme type serie som dem i front højtalerene.
det er også typisk at de har lavere drift effekt pga flere enheder samt andet kabinet,
dette justere brugeren jo via niveau reguleringen og afstanden setup i receiveren,
derved skulle alting komme til at passe.
et andet størrelse kabinet må også påvirke frekvensgang og udstrålingen.
jeg tror ikke der findes en endegyldig facit liste på spørgsmål i denne kategori,
hvad folk oplever og kan høre og føle er påvirket af mange ting,
det vigtigste er at turde experimentere og udfordre sig selv og sit system,
samt være ærlig over for sig selv.
Jeg er ikke ked af at have fået en ny center højtaler, konen syndtes den er flot,
samt den var med til at få smidt det grimme hifi møbel ud jeg var tvunget til at bruge før,
så alt i alt var det en god weekend.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 08:08
TommyBoy skrev:
ja p.las alle systemer der har en "rigtig" designet center højtaler,
har den jo altid et andet kabinet lavet til at ligge ned under billedet,
og også gerne flere enheder i samme type serie som dem i front højtalerene.
det er også typisk at de har lavere drift effekt pga flere enheder samt andet kabinet,
dette justere brugeren jo via niveau reguleringen og afstanden setup i receiveren,
derved skulle alting komme til at passe.
et andet størrelse kabinet må også påvirke frekvensgang og udstrålingen.
jeg tror ikke der findes en endegyldig facit liste på spørgsmål i denne kategori,
hvad folk oplever og kan høre og føle er påvirket af mange ting,
det vigtigste er at turde experimentere og udfordre sig selv og sit system,
samt være ærlig over for sig selv.
Jeg er ikke ked af at have fået en ny center højtaler, konen syndtes den er flot,
samt den var med til at få smidt det grimme hifi møbel ud jeg var tvunget til at bruge før,
så alt i alt var det en god weekend. |
de tre foreste højtaler skal være ens........ikke andre kabinetter etc. Derfor er der højtalere der er udviklet specielt til bio brug, da alt andet end ens højtalere er et kompromi.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 11:59
alle steder hvor de sælger hjemme bio surround højtalere,
kan du se at center højtaleren som de sælger som passer til sættet
har anden størrelse kabinet, samt også tit andre antal enheder godt nok samme type,
siger du at dette er crap, og at man skal købe 3 stk ENS front højtalere og bruge den ene af disse
som center ?? det kan du da ikke mene ?? hvorfor skulle de ellers designe sådan en fancy center ?
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 12:09
Det ideelle ville være ens højtaler, men da ikke alle har plads til 7 store højtaler, vil det være en kompromis.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 12:32
PerW skrev:
Det ideelle ville være ens højtaler, men da ikke alle har plads til 7 store højtaler, vil det være en kompromis. |
Helt enig; de kan meget vel være, at 5 ens højttalere giver den mest homogene lyd, men sjældent den bedste. Centeren skal ideelt set placeres så tæt på skærmen som muligt og er derfor ofte mindre. Begrænsningen ligger så i basgengivelsen, men den tager fronterne og sub'en sig jo af. Jeg vil i mit setup til hver en tid foretrække to gode gulvfronter med dertil matchende center end 3 (eller fem) identiske højttalere.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 14:51
jeg har aldrig prøvet at købe en enkelt løs højtaler,
selv om de tit er pris sat pr stk køber man dem jo altid i 2 eller 4 stk,
men det kan man vel sikkert, nogle af jer der bruger en normal front højtaler som center ?
bag på det fleste står der LEFT og RIGHT, de er jo ikke altid symetriske af design årsager.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 15:05
dreamz skrev:
PerW skrev:
Det ideelle ville være ens højtaler, men da ikke alle har plads til 7 store højtaler, vil det være en kompromis. |
Helt enig; de kan meget vel være, at 5 ens højttalere giver den mest homogene lyd, men sjældent den bedste. Centeren skal ideelt set placeres så tæt på skærmen som muligt og er derfor ofte mindre. Begrænsningen ligger så i basgengivelsen, men den tager fronterne og sub'en sig jo af. Jeg vil i mit setup til hver en tid foretrække to gode gulvfronter med dertil matchende center end 3 (eller fem) identiske højttalere. |
Havde du 5 gulvhøjtaler, ville det nok give noget bedre lyd/mere ens lyd.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 15:23
PerW skrev:
dreamz skrev:
PerW skrev:
Helt enig; de kan meget vel være, at 5 ens højttalere giver den mest homogene lyd, men sjældent den bedste. Centeren skal ideelt set placeres så tæt på skærmen som muligt og er derfor ofte mindre. Begrænsningen ligger så i basgengivelsen, men den tager fronterne og sub'en sig jo af. Jeg vil i mit setup til hver en tid foretrække to gode gulvfronter med dertil matchende center end 3 (eller fem) identiske højttalere. |
Havde du 5 gulvhøjtaler, ville det nok give noget bedre lyd/mere ens lyd. |
Tja, men så ville centerhøjttaleren rage op og dække for fladskærmen, og så kan det ellers godt være, lyden ville være optimal, men jeg ville ikke kunne se filmen på skærmen 
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 15:29
En centerhøjttaler skal ligge ned!
Den har iøvrigt mere spredning til siden end op og ned. Ved at f.eks. Audiovector laver centerhøjttaler med samme størrelse enheder som deres fronter. 
|
Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 15:59
uden at ville stille mig frem som expert for det er jeg ikke, men at 5 ens højttalere skulle være det optimale, er vist et levn fra gammel tid.
Der er vist heller ingen biografer, hvor alle højttalere er ens.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 16:23
Vil også mene at det største kriterie må være at det er 5 hhv 7 enslydende højttalere der er vigtigst. Og derfor mest sandsynligt hvis de er fra samme producent.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 16:50
Kampus skrev:
Vil også mene at det største kriterie må være at det er 5 hhv 7 enslydende højttalere der er vigtigst. Og derfor mest sandsynligt hvis de er fra samme producent. |
Det er muligt, vi bevæger os lidt væk fra trådstarters spørgsmål, som jo gik på, hvorvidt man helt kunne undvære centeren. Men jeg vil alligevel tillade mig lige at komme med dette indspark: Jeg mener ikke 5 (eller 7) ens højttalere på nogen måde er optimalt. Centeren skal placeres liggende enten over eller under skærmen og behøver ikke nødvendigvis at kunne spille dybbas; derved kan den pakkes ned i et mindre kabinet, sådan som Audiovector ganske rigtigt gør - ligesom en helt række andre producenter. Baghøjttalerne skal være gode til at sprede lyden.
Det vigtigste er som også kampus skriver, at de er enslydende.
For mit eget vedkommende er jeg dog mindre kritisk. Bl.a. fordi mit musikforbrug er større end mit filmforbrug. Derfor er det min kærestes gamle reolhøjttalere, jeg bruger som baghøjttalere, og det fungerer ganske glimerende. Og jeg ser faktisk ingen grund til at opgradere; jeg vil i så fald hellere bruge pengene på at forbedre andre dele af anlægget. Og som så meget andet i denne verden er det jo en prioritering.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 17:34
TommyBoy skrev:
alle steder hvor de sælger hjemme bio surround højtalere,
kan du se at center højtaleren som de sælger som passer til sættet
har anden størrelse kabinet, samt også tit andre antal enheder godt nok samme type,
siger du at dette er crap, og at man skal købe 3 stk ENS front højtalere og bruge den ene af disse
som center ?? det kan du da ikke mene ?? hvorfor skulle de ellers designe sådan en fancy center ? |
som jeg skrev.............det optimale. De fleste stereo højtaler er stereo højtalere, hvor mna tilføre en center. alle tre af disse højtalere er ikke udviklet til at spille sammen. De to fronter er udviklet til at spille sammen.......hvor efter man tilføjer en center. Jeg har selv haft flere stereo opsæt hvor der er blevet tilføjet en center fra samme serie. Det spiller ikke så godt sammen som de tre ens fronter jeg har nu.................som er skabt til et formål.........surround
nu skriver alle at en center skal ligge over eller under skærmen. Den ligger fordi det næsten er praktisk umuligt at stille den op
vis mig et studie hvor centeren ligger op på mixer pulten.............eller der ingen center er.
ALLE studier bruger som minimum tre ens front højtalere. Det gør biografer også
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 17:37
Kampus skrev:
Vil også mene at det største kriterie må være at det er 5 hhv 7 enslydende højttalere der er vigtigst. Og derfor mest sandsynligt hvis de er fra samme producent. |
hvis de skal være ens lydene skal de også være ens. Jeg ved godt det er sat firkantet op. Men vi er jo nørder, og snakker om det optimale
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 17:41
dreamz skrev:
PerW skrev:
taler du af erfaringer?
siger du at forskellige højtalere som regel lyder bedre end 5 identiske? Det er jo surround vi taler om
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 17:57
Nu er en center højtale mange gang opbygge som en stander højtale og derfor ville spille fint samme med stander højtale fra samme serie, men det gå gal de den skal spille samme med gulv højtale selv om de bruge samme enheder, da der er stor forskel mellem den måde som kabinet er opbygge på, og derved ville de opfører sig anderledes.
Så hvis man ville havde den beste surrund lyd, så er den enten 3 ens stander højtale (her kan der så god bruge en center fra samme serie) eller 3 ens gulvhøjtale, eller opnår man ikke en 100% ens lyd.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 18:23
jeg tror at de fleste af os også bruger surround anlægget til at høre musik på
og efter min smag er det klart bedst i stereo mode, da alt min musik er i stereo,
derfor er det nok optimalt at bruge flest sedler på front højtalerene
hvis det er musik man høre mest,
samt vil opnå bedst resultat til prisen,
hvilket tit er et kompromi som alle andre end bill gates er vand til :-)
for mig er det film 90% og musik 10% jeg bruger min tid på foran anlægget,
så for mig har løsningen været at spare lidt kr på lyd grej og bruge mere på lærred og projektor,
da en hjemmebio ikke er med lille fladskærm for min smag, min 100 tommer,
ellers er det sku da ikke en bio men bare et TV med eksterne højtalere.. sorry..
|
Skrevet af: ole post
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 18:24
vil da også gerne give medhold i at 5/7 højtalere er er optimalt, men hvis de højtalere ligger i den nedre prisklasse (under 12.000 for alle) så vil et par 40,000kr højtalere med en passende center ikke nødvendigvis i samme mærke samt et par gode dipole baghøjtalere (b&w) spille klasser bedre.
mvh ole post
------------- Ole Hansen
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 18:34
p.las skrev:
dreamz skrev:
PerW skrev:
taler du af erfaringer?
siger du at forskellige højtalere som regel lyder bedre end 5 identiske? Det er jo surround vi taler om |
Jeg taler ud fra den erfaring, at et setup med to gode fronter er klart at foretrække fremfor 5 eller 7 identiske og mindre højttalere. Og nej, jeg har ikke prøvet med fem identiske fronthøjttalere.
Og hvis det hele skal være så optimalt, bør man vel også have en hel symmetrisk hjemmebiograf, og for os, der har udstyret i dagligstuen er det praktisk umuligt.
Så efter min mening, bør man søge det optimale efter omstændighederne og indgå de kompromisser, der er til mindst gene. Men for mig at se er en dedikeret centerhøjttaler bestemt ikke et kompromis.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 18:36
Det skal sige at der skam er mærke der laver center højtale der er i klasse med gulvhøjtaler, men så fylde de også en del og koster derefter.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 18:43
dreamz skrev:
Jeg taler ud fra den erfaring, at et setup med to gode fronter er klart at foretrække fremfor 5 eller 7 identiske og mindre højttalere. Og nej, jeg har ikke prøvet med fem identiske fronthøjttalere.
Og hvis det hele skal være så optimalt, bør man vel også have en hel symmetrisk hjemmebiograf, og for os, der har udstyret i dagligstuen er det praktisk umuligt.
Så efter min mening, bør man søge det optimale efter omstændighederne og indgå de kompromisser, der er til mindst gene. Men for mig at se er en dedikeret centerhøjttaler bestemt ikke et kompromis. |
Så forudsætter du at man gå ned for at få ens og det vil jeg nok giove dig ret i.
Men man kunne jo også gå op, så alle blev ens. Jeg har selv nogle B&W gulvhøjtaler og så nogle mindre B&W som baghøjtaler. Det er også fint nok til film. Men lytter man til SACD, hvor der faktisk kommer musik ud af alle højtaler, så tror jeg at jeg ville få bedre lyd med også gulvhøjtaler bag. Men det har jeg ikke plads til, så det kan ikke lade sig.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 18:44
Min egen center er meget tæt på at være samme størrelse som mine fronter, og Dali selv kalder også centeren for en liggende version af mine fronter...
Der er iøvrigt tale om Dali Helicon 400 som fronter som koster 14.000,- stykket og Dali Helicon C200 center som koster 12.000,- og der er samme enheder i centeren som i fronterne...
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 18:46
dreamz skrev:
p.las skrev:
dreamz skrev:
PerW skrev:
taler du af erfaringer?
siger du at forskellige højtalere som regel lyder bedre end 5 identiske? Det er jo surround vi taler om |
Så efter min mening, bør man søge det optimale efter omstændighederne og indgå de kompromisser, der er til mindst gene. Men for mig at se er en dedikeret centerhøjttaler bestemt ikke et kompromis. |
min hjemmebio er i vores stue. jeg bruger selv tre M&K s150 som front/center og 4 stk s55t tripole som bagkanaler. du bliver nød til at uddybe hvad to store front ht kan , som eks mine egne M&K front ikke kan?  altså i surround
Det er self en nødvendighed med subwoofere
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 19:45
p.las skrev:
min hjemmebio er i vores stue. jeg bruger selv tre M&K s150 som front/center og 4 stk s55t tripole som bagkanaler. du bliver nød til at uddybe hvad to store front ht kan , som eks mine egne M&K front ikke kan?  altså i surround
Det er self en nødvendighed med subwoofere
|
Det var ikke for at indgå i en min-er-større-end-din-diskussion. Jeg er sikker på, at dit setup lyder ganske imponerende, men til gengæld også fylder også en del i stuen.
Med mindre man har ubegrænset adgang til penge og plads og en kone/kæreste som er bedøvende ligeglad med indretning, vil jeg mene, at fronterne bør have topprioritet (især hvis også man hører musik på anlægget). Centeren er også vigtig og baghøjttalerne til hvad der er budget til; man kan jo altid opgradere. Faktisk vil jeg som udgangspunkt anbefale 30+30+20+10+10 (front+front+center+bag+bag) - men igen; det er min prioritering.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 19:52
Edit (Kan man ikke redigere i sit gamle indlæg):
@p.las. Har lige været inde og se din stue, og må erkende, at det absolut ser både nydeligt og 'konevenligt' ud.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 19:59
dreamz skrev:
@p.las.
Har lige været inde og se din stue, og må erkende, at det absolut ser både nydeligt og 'konevenligt' ud. |
Jo under VALGMULIGHEDER
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 20:05
dreamz skrev:
@p.las.
Har lige været inde og se din stue, og må erkende, at det absolut ser både nydeligt og 'konevenligt' ud. |
det var ikke for at lege min far kan banke din. Men det handler om prioritering
mit setup er 100% fokuseret surround. Og til det formål vil to store fronter, eller ingen center , være et kompromi.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 20:11
p.las skrev:
dreamz skrev:
@p.las.
mit setup er 100% fokuseret surround. Og til det formål vil to store fronter, eller ingen center , være et kompromi. |
Vi er helt enige. Min fokus er primært på musik, og derfor foretrækker jeg store fronter. Jeg må også erkende, at 5-kanals surround-lyd på eksempelvis SACD/DVD-Audio (fx. Dark Side of the Moon med Pink Floyd) lyder mindre optimalt i 5.1 med et asymmetrisk setup som mit, og derfor foretrækker jeg da også at høre dem i stereo, som de jo også oprindeligt var tiltænkt.
@kampus: tak for tippet 
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 20:16
dreamz skrev:
p.las skrev:
dreamz skrev:
@p.las.
mit setup er 100% fokuseret surround. Og til det formål vil to store fronter, eller ingen center , være et kompromi. |
Vi er helt enige. Min fokus er primært på musik, og derfor foretrækker jeg store fronter. Jeg må også erkende, at 5-kanals surround-lyd på eksempelvis SACD/DVD-Audio (fx. Dark Side of the Moon med Pink Floyd) lyder mindre optimalt i 5.1 med et asymmetrisk setup som mit, og derfor foretrækker jeg da også at høre dem i stereo, som de jo også oprindeligt var tiltænkt.
@kampus: tak for tippet  |
men for fanden, jeg gad godt at have et biorum. Så kunne jeg også have et simpel stereo setup i min stue. Simpelt var positivt ment 
|
Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 23:20
Ude i verdenen er lyden jo ens uanset hvilken vinkel den kommer fra. Derfor er ens højttalere hele vejen rundt det eneste 100% ægte. Alt andet er et kompromis. Jeg har iøvrigt ikke selv nogen center da jeg ikke vil høre på en lille centerhøjttaler men hellere stereoeffekten fra to store gulvhøjttalere. (har ikke plads til det ultimative...) Meget bedre sådan efter min mening :) Mange DTS koncerter er også uden lyd i center, formodentlig fordi de flestes centerhøjtt. alligevel er utilstrækkelig.
|
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 23:40
Mr. Claude skrev:
Derfor er ens højttalere hele vejen rundt det eneste 100% ægte. Alt andet er et kompromis. |
Korrektion: ALT er et kompromis - også løsningen med ens højttalere hele vejen rundt, med mindre man faktisk har købt et fuldt sæt af verdens bedste højttalere.
Ønsker man ens højttalere, er man nødt til at gå på kompromis med kvaliteten på fronterne, sammenlignet med en løsning, hvor man har brugt en større del af pengene på fronterne.
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 09:28
Al den snak om helt ens højttalere hele vejen rundt holder altså ikke helt...
Hvis vi snakker multikanal musik, så kan der være noget om snakken.
Men snakker vi film (som de fleste bruger surround til), så er det altså ikke livs-nødvendigt med ens højttalere til alle kanalerne... Jeg kan medgive at højttalerne klangmæssigt skal spille ens, men det behøver man altså ikke helt identiske højttalere for at gøre...
Producenterne kan sagtens få en centerhøjttaler til at spille som fronthøjttalerne klangmæssigt. De spiller jo ikke bas, og derfor behøver man ikke et kabinet med den samme volumen for at opnå den samme lyd og klang.
Kabinettet til en centerhøjttaler er tunet til, sammen med et velkonstrueret delefilter, at spille klangmæssigt som fronthøjttalerne i samme serie...
Frekvensområdet i en center er alligevel ikke det samme som et par store fronthøjttalere, da det ikke er nødvendigt pga. at ved optagelsen af filmens lyd, så blev der jo alligevel optaget forskellig lyd til hver kanal, så til filmbrug holder jeres teori altså ikke...
Ellers skulle man jo også bruge en højttaler som sub... Og grunden til man ikke gør det er, at lyden der bliver sendt ud til subben er mixet til kun at spille det frekvensområde som en sub normalt tager sig af... Det samme gør sig gældende for en centerhøjttaler, og de andre højttalere iøvrigt, der bliver jo ikke sendt 6 identiske signaler ud i hver kanal i et 5.1 system, derfor kan man godt lave højttalere der klangmæssigt lyder ens, selvom de ikke er i samme kabinet...
Desuden er der ikke ens højttalere hele vejen rundt i de store dyre biografer, hvorfor mon?
Så til filmbrug er det ikke en fordel med ens højttalere, ellers var det jo brugt overalt...
Til multikanal musik er det en fordel, og de store lydstudier kører også med ens højttalere til hver kanal, et eksempel er det kendte Abbey Road Studie som kører med 5 x B&W 800D og 1 x B&W ASW855...
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 10:08
Det er egentlig stadig til stor undren, at der ikke er nogen der har testet de forskellige højtaler kombinationsmuligheder, (eller jeg bare ikke kan finde dem) for at finde fordele ulemper ved de forskellige kombinationer, nævnt i ovenstående indlæg.
Min umiddelbare fornemmelse er at: Ved to store velplacerede kvalitets fronthøjtalere og en lytteposition i nærheden af sweetspot, og en processor med en velfungerende "phantom funktion" vil der være en marginal fordel med en fuldstændig identisk center. Har du to fronthøjtalere der ikke lever op til de stillede krav kan man med fordel bruge en center forudsat at den er lydmæssigt "identisk" med fronterne.
Har du et lille surround setup med små sattelitter placertet WAF venligt i hjørnet under loftet, vil ALLE centerhøjtalere formentlig give en klar forbedring.
I en tidligere diskussion om centerhøjtaler eller ej, var et af emnerne, lydmæssige panoreringer, altså hvor lyden bevæger sig hen over skærmen, eller personer der er i dialog på tværs af skærmen.
På mit beskedne højtaler sæt har jeg selv oplevet af ved forskel i dæmpningen (mine højtalere kører i en slags transmissionslinie) kan nogle stemmer "flytte" sig i stereo billedet afhængig af tonelejet. Så skal personer og lyde opleves som komme det "rigtige" sted fra på skærmen, så skal højtalerne være ens (front og center)
I Surround er lydbilledet (placeringen af personen der taler på skærmen) jo skabt af et mixet signal mellem center og en af fronthøjtalerne, således at personen lydmæssigt kan placeres et sted mellem den ene front og center. Hvis de ikke er ens må det vel også betyde at den virkning bliver "sløret". Det er selvfølgelig mest relevant for dem med et større lærred og projektor.
Jeg har selv besluttet mig for at bygge en center, for at prøve forskellen af :-) , men tror egentlig at med gode "større" og velplacerede fronthøjtalere, og mulighed for at sidde i rimelig Sweetspot er forkellen minimal!
Til jer med mulighed for at teste forskellen, på et anlæg lignende det i Abbey Road Studiet  - ville det da værre velkomment.
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 10:11
Nu bruge man 100% ens front i biografere og det er der vel en god grund til, bag/side højtaler er en anden historiker.
Man kan ikke få en center højtale til at spille som en gulv højtale (med stander højtaler er den noget nemmer), for hvis man gjort det kunne man jo sælge center højtale som gulv højtaler, og tro mig når man først har hørt en opsætning med helt ens front højtale (L, C, R), så kan man let høre det når man støde på en opsætning som ikke klinge 100% ens.
Så til film bruge er det vigtig med ens front opsætning, at så højtale producenter, vælge mange gange at sælge en 5.1 højtale med en alt for lille center højtale er jo kun en ønske om at kunne lev. alle 5 højtale til kunde ikke at center højtale så har mange opmærksomhed, når det gælde om at passe 100% med fx. gulv højtalen, men det er nok også vigtig at den er så lille som mulig, se fra en WAF syndepunk, tro ikke at der er mange der synde at en gulv højtale der er langt ned er pæn.
Tænk bare på at når man mix film lyd, så forgår det tit med M&K 150THX højtale og her er L, C, R helt ens, og det er der en god grund til.
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 10:42
Startrek skrev:
Nu bruge man 100% ens front i biografere og det er der vel en god grund til, bag/side højtaler er en anden historiker.
Man kan ikke få en center højtale til at spille som en gulv højtale (med stander højtaler er den noget nemmer),
Frekvensmæssigt nej, men klangmæssigt ja... Og centerhøjttaleren skal i et filmsetup heller ikke spille de dybe frekvenser som den ikke er istand til, derfor er dette ikke et problem... Dog spiller min center næsten lige så dybt som mine fronter, og har et næsten lige så stort kabinet... Men de lyder helt ens i mellem- og højfrekvenserne...
for hvis man gjort det kunne man jo sælge center højtale som gulv højtaler, og tro mig når man først har hørt en opsætning med helt ens front højtale (L, C, R), så kan man let høre det når man støde på en opsætning som ikke klinge 100% ens.
Jeg har hørt flere setups med identiske LCR, men de giver ikke noget jeg ikke selv får i mit eget setup...
Så til film bruge er det vigtig med ens front opsætning, at så højtale producenter, vælge mange gange at sælge en 5.1 højtale med en alt for lille center højtale er jo kun en ønske om at kunne lev. alle 5 højtale til kunde
Det er meget vigtigt at centeren kan følge med i setuppet, centeren er den vigtigste højttaler i et surround setup (film), og derfor har jeg også selv undret mig over at den i mange højttalerserier er alt for lille i forhold til de øvrige højttalere, navnligt fronterne... Men der er som sagt undtagelser... Som allerede skrevet matcher min center fint mine fronter...
|
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 11:28
Det afhænge selvfølgelig at lyd mikset, hvor nogle lyd mix tage hensyns til en lille center højtaler og andre lyd mix er lyd 100% ens i fronterne og center og det kan høres hvis man har en center der er god nok (og stor nok), så hvorfor snyde sig for den ekstra oplevelse der er på nogle lyd mix.
Ellers er den rigtigs måde at høre på lyd på at havde ens fronterne højtale og et lyd transparentet lærred, så at lyde komme fra samme punk som billede, dette give den meste korrekt biograf oplevelse.
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 12:25
I mangel på at finde en egentlig test har jeg fundet følgende,
http://www.avforums.com/forums/room-acoustics-audio-video-calibration/852056-no-center-speaker-needed-apparently.html - http://www.avforums.com/forums/room-acoustics-audio-video-calibration/852056-no-center-speaker-needed-apparently.html
Der omhandler samme emne!
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 13:30
Startrek skrev:
Det afhænge selvfølgelig at lyd mikset, hvor nogle lyd mix tage hensyns til en lille center højtaler og andre lyd mix er lyd 100% ens i fronterne og center og det kan høres hvis man har en center der er god nok (og stor nok), så hvorfor snyde sig for den ekstra oplevelse der er på nogle lyd mix.
Ellers er den rigtigs måde at høre på lyd på at havde ens fronterne højtale og et lyd transparentet lærred, så at lyde komme fra samme punk som billede, dette give den meste korrekt biograf oplevelse. | Som sagt har jeg ikke oplevet et hjemmeanlæg med identiske LCR hvor jeg synes centermixet lyder nævneværdigt bedre end jeg er vant til derhjemme, så jeg snyder mig ikke for noget...
Noget helt andet er jo i biografen hvor lydniveauet er mange gange højere end i den gængse stue, og det stiller selvsagt meget større krav til højttalerne, og især centerkanalen... Derfor er det ikke underligt at biograferne har store højttalere til netop dette...
Noget andet er det derhjemme hvor der ikke bliver blæst så meget igennem, der kan en almindelig stor center af god kvalitet give en lige så stor oplevelse som med identiske LCR...
|
Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 14:34
Det bedste opsætning er med 3 ens fronthøjtalere, det behøver absolut ikke at være gulvhøjtalere, reol modeller i en højere kvalitet kan sagtens gå an.
De bedste biograf og stue løsninger jeg har hørt har 3 ens højtalere, eller med en lyd/klans der næsten er 100% ens. Kombiner det setup med gode subwoorere eller en  .
Jeg har hørt så mange kombinationer og noget af det der ikke fungere særligt godt er gulvhøjtalere der forsøger at spille en dyb og stram bas som de ikke kan (der er ikke mange der kan).
Så hellere en sub på der kan integreres og så del lidt højere oppe, så man undgår alle de problemer der er ved placeringen af gulvhøjtalere i mange rum, det er bedre at rette op på en dårlig akustik et sted en flere, og så have noget man kan gøre det med.
Så skær omkring 80Hz, så vil mange problemer kunne undgåes. 
Det setup som P.las har fået samlet sammen er vist nok noget som mange burde kigge lidt nærmere på, deres "nye" modeller spiller sku pokkers godt, de kan noget som mange andre højtalere ikke kan.
Vigtigheden af nogle ordentlige baghøjtalere sat korrekt op og med alt andet end lampe ledning på, kan give en enorm effekt som mange ALDRIG har hørt, ved DTS HD Master og Dolby True HD får baghøjtalerne lov til at lave noget, bare prøv med Transformers 2.
------------- Mvh.Christian
http://www.csn-teknik.dk -
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 14:58
Exxtreme skrev:
Startrek skrev:
Ellers er den rigtigs måde at høre på lyd på at havde ens fronterne højtale og et lyd transparentet lærred, så at lyde komme fra samme punk som billede, dette give den meste korrekt biograf oplevelse. | Som sagt har jeg ikke oplevet et hjemmeanlæg med identiske LCR hvor jeg synes centermixet lyder nævneværdigt bedre end jeg er vant til derhjemme, så jeg snyder mig ikke for noget...
Noget helt andet er jo i biografen hvor lydniveauet er mange gange højere end i den gængse stue, og det stiller selvsagt meget større krav til højttalerne, og især centerkanalen... Derfor er det ikke underligt at biograferne har store højttalere til netop dette...
Noget andet er det derhjemme hvor der ikke bliver blæst så meget igennem, der kan en almindelig stor center af god kvalitet give en lige så stor oplevelse som med identiske LCR... |
hvis du ikke har hørt forskellen i din egen stue, med dit eget setup, kan det være svært at udtale sig. Det er ikke for at være nedladene, men akustik , opsætning etc spiller en væsentlig rolle
Da det ikke er alle biografer der spillere reference niveau, spiller jeg nogle gange højere end mange biografer gør. Men jeg syntes ikke at det har noget med stor center at gøre. min center er ihvertilfælde ikke stor ,men jeg kan sagtens spille reference niveau , og lidt til
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 15:02
CSN Teknik skrev:
Det bedste opsætning er med 3 ens fronthøjtalere, det behøver absolut ikke at være gulvhøjtalere, reol modeller i en højere kvalitet kan sagtens gå an.
De bedste biograf og stue løsninger jeg har hørt har 3 ens højtalere, eller med en lyd/klans der næsten er 100% ens. Kombiner det setup med gode subwoorere eller en  .
Jeg har hørt så mange kombinationer og noget af det der ikke fungere særligt godt er gulvhøjtalere der forsøger at spille en dyb og stram bas som de ikke kan (der er ikke mange der kan).
Så hellere en sub på der kan integreres og så del lidt højere oppe, så man undgår alle de problemer der er ved placeringen af gulvhøjtalere i mange rum, det er bedre at rette op på en dårlig akustik et sted en flere, og så have noget man kan gøre det med.
Det setup som P.las har fået samlet sammen er vist nok noget som mange burde kigge lidt nærmere på, deres "nye" modeller spiller sku pokkers godt, de kan noget som mange andre højtalere ikke kan.
Vigtigheden af nogle ordentlige baghøjtalere sat korrekt op og med alt andet end lampe ledning på, kan give en enorm effekt som mange ALDRIG har hørt, ved DTS HD Master og Dolby True HD får baghøjtalerne lov til at lave noget, bare prøv med Transformers 2. |
ja.......subben eller subberne er et must næsten uanset hvad. man mister så meget headroom uden sub på. jeg har hørt store og dyre setup med store fronter og center som bunder ud 4-5 db før reference niveau
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 15:08
vi skal ha bass !!
jeg elsker at se konen gemme sig bag puderne når der kommer lidt bøh lyd i en film,
og går glip at det fede mord ! og skal spørge resten af filmen, hvad der skete hehe..
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 15:10
TommyBoy skrev:
vi skal ha bass !!
jeg elsker at se konen gemme sig bag puderne når der kommer lidt bøh lyd i en film,
og går glip at det fede mord ! og skal spørge resten af filmen, hvad der skete hehe.. |
Hi hi, det er vel nærmere de hvinende violiner der får de små hår til at rejse sig og din kone til at holde sig for øjnene
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 15:24
CSN Teknik skrev:
Vigtigheden af nogle ordentlige baghøjtalere sat korrekt op og med alt andet end lampe ledning på, kan give en enorm effekt som mange ALDRIG har hørt, ved DTS HD Master og Dolby True HD får baghøjtalerne lov til at lave noget, bare prøv med Transformers 2. |
Det er vist, hvad man kan kalde et reklamebreak ;-)
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 16:07
Nu spiller P.las jo med en Lexicon RV-5/GX-7 og M&K s150THX serie med to M&K 350 sub bas, og netop dette samsætning er bygge til at spille god samme og bruge i flere filmstude til deres lyd mix.
Og det er jo næste den vej du ville gå Christian, dog med en anden sub. bas mærke og en anden forstærker mærke.
M&K S150THX serie er nok de beste højtale der er bygge til lyd mix og til hjemmebiograf, og derfor kan man som P.las vælge den ægte vare.
Lexicon og M&K s150THX kan bare noget med film lyd, som ingen andre mærke bare komme tæt på.
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 19:38
Ja det har du sku ret i, specielt når jeg roser hans setup, som jeg ikke har solgt ham.
Men det er nok en af de mere seriøse setups herinde.
Hvis man ikke har hørt sådan et setup har man da noget til gode 
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 19:47
dreamz skrev:
CSN Teknik skrev:
Det er vist, hvad man kan kalde et reklamebreak ;-) |
Hvis du mener dette er et reklame break, så kan jeg vise dig flere hundrede andre indlæg fra et branchemedlem, der alene har til formål at forklare en sammenhæng - nøjagtig som det indlæg som du henviser til
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 20:04
Hother skrev:
Hvis du mener dette er et reklame break, så kan jeg vise dig flere hundrede andre indlæg fra et branchemedlem, der alene har til formål at forklare en sammenhæng - nøjagtig som det indlæg som du henviser til |
Ja, sammenhængen er ikke til at tage fejl af "deres "nye" modeller (Læs MK) spiller sku pokkers godt, de kan noget som mange andre højtalere ikke kan."
Men alt forladt, Jeg har ikke noget imod branchemedlemmernes skamrosning af egne produkter. De lever jo af at sælge dem, og så længe vi - som i dette tilfælde - sagtens kan se, hvem afsenderen er, har jeg ingen problemer. Og jeg er også sikker på, at det pågældende setup lyder ganske godt - dog ikke så godt som et setup med to store fronthøjttalere .
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 20:04
p.las skrev:
Exxtreme skrev:
Startrek skrev:
Noget andet er det derhjemme hvor der ikke bliver blæst så meget igennem, der kan en almindelig stor center af god kvalitet give en lige så stor oplevelse som med identiske LCR... |
hvis du ikke har hørt forskellen i din egen stue, med dit eget setup, kan det være svært at udtale sig.
Jeg har hørt tilsvarende anlæg, og der var ikke rigtig noget at hente...
Det er ikke for at være nedladene, men akustik , opsætning etc spiller en væsentlig rolle
Ja det er klart, men uanset rummet skulle man jo kunne opnå en hørbar forskel ved at skifte til identiske LCR hvis jeres teorier skulle holde, og det har jeg ikke oplevet nogen steder...
Da det ikke er alle biografer der spillere reference niveau, spiller jeg nogle gange højere end mange biografer gør. Men jeg syntes ikke at det har noget med stor center at gøre. min center er ihvertilfælde ikke stor ,men jeg kan sagtens spille reference niveau , og lidt til
Jeg tror godt du kan regne med at du ikke spiller højere end de mellemstore biografer og op... Det er muligt at det virker højere pga. at dit rum er mindre end biografsalens, men det er ikke det samme...
|
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 20:16
www.teufel.de
JVC X3 ? ? ? ?
|
Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 22:17
Exxtreme skrev:
p.las skrev:
Exxtreme skrev:
Startrek skrev:
hvis du ikke har hørt forskellen i din egen stue, med dit eget setup, kan det være svært at udtale sig.
Jeg har hørt tilsvarende anlæg, og der var ikke rigtig noget at hente...
Det er ikke for at være nedladene, men akustik , opsætning etc spiller en væsentlig rolle
Ja det er klart, men uanset rummet skulle man jo kunne opnå en hørbar forskel ved at skifte til identiske LCR hvis jeres teorier skulle holde, og det har jeg ikke oplevet nogen steder...
Jeg tror godt du kan regne med at du ikke spiller højere end de mellemstore biografer og op... Det er muligt at det virker højere pga. at dit rum er mindre end biografsalens, men det er ikke det samme...
|
|
jeg kan kun fortælle dig hvordan jeg oplever forskellen herhjemme.
Jeg ved at mange biografer ikke spiller reference niveau, da mange ........især børn, syntes at der er for højt. Mine højtalere er lavet og designet til at spille ved reference niveau. Min opsæt er lavet sådan at når volumen står på 0 , spiller jeg reference. hvilket er en standard som gælder alle steder. Det er self kalibreret
Du har jo ikke hørt mit opsæt, så din udtagelse om hvorvidt du tror at jeg ikke kan spille så højt , ved jeg ikke hvad jeg skal sige til. 120 db er 120 db alle steder
ang centeren...................måske er du mindre kritisk end jeg er
|
Skrevet af: Kratz
Skrevet den: 13-Maj-2010 kl. 00:59
PerW skrev:
Men man kunne jo også gå op, så alle blev ens. Jeg har selv nogle B&W gulvhøjtaler og så nogle mindre B&W som baghøjtaler. Det er også fint nok til film. Men lytter man til SACD, hvor der faktisk kommer musik ud af alle højtaler, så tror jeg at jeg ville få bedre lyd med også gulvhøjtaler bag. Men det har jeg ikke plads til, så det kan ikke lade sig. |
Hmm, måske, men jeg er ikke sikker på jeg er enig.
Når jeg lytter til SACD, synes jeg indspilningerne ofte tager højde for, at de fleste surround anlæg netop kører med små baghøjtalere. Det er for det meste vokal og instrumenter i mellemtone og diskant området som smides ud over baghøjtalerne for netop ikke at udstille deres mangler på bas fronten. Denne overlades klogeligt til fronterne samt sub'en selvfølgelig.
Og så lyder SACD i øvrigt helt fantastisk! 
------------- Panasonic TX-P55VT60, Yamaha DSP-Z7, B&W XT-serien, Oppo BDP-83SE, Panasonic DMP-BDT220
|
Skrevet den: 13-Maj-2010 kl. 17:18
siger du at du spiller 120 dBa målt 1m væk fra højtalerne
når du ser film ?
og så tager du vel også høreværn på ik ?
110dBa er smærtegrændsen, av mine øre.
|
Skrevet den: 13-Maj-2010 kl. 17:39
p.las skrev:
jeg kan kun fortælle dig hvordan jeg oplever forskellen herhjemme.
Det er også fint nok, man har jo forskellige preferencer til at vurdere den slags...
Jeg ved at mange biografer ikke spiller reference niveau, da mange ........især børn, syntes at der er for højt.
Det er der garanteret, det er nok styret af genren og tidspunktet hvor filmen vises...
Mine højtalere er lavet og designet til at spille ved reference niveau. Min opsæt er lavet sådan at når volumen står på 0 , spiller jeg reference. hvilket er en standard som gælder alle steder. Det er self kalibreret
Det var nok måden jeg skrev på der gjorde at indlægget blev misforstået. Min pointe var at hvis man spiller på et givent lydniveau i et lille kælderværelse, og bagefter flytter samme anlæg ind i en flyhangar og spiller på samme niveau, så opleves niveauet helt forskelligt 
Du har jo ikke hørt mit opsæt, så din udtagelse om hvorvidt du tror at jeg ikke kan spille så højt , ved jeg ikke hvad jeg skal sige til. 120 db er 120 db alle steder
Nej du kan garanteret godt spille mega højt, men hvis du vitterligt spiller så højt (reference niveau) hos dig selv i et rum der er flere gange mindre end en biografsal, så blæser du da hovedet af dig selv... 
ang centeren...................måske er du mindre kritisk end jeg er
Måske... Hvem ved? |
|
Skrevet den: 13-Maj-2010 kl. 17:43
jeps skrev:
Pallec skrev:
Exxtreme skrev:
|
Det var da en værre gang sludder 
Da du tydeligvis ikke har forstand på lyd og lydtryk, så lad være med at udtale dig så skråsikkert. Bare et godt råd... |
Lydtryk er lydtryk, det er helt sikkert.
Men det lydtryk (Spl) som en biografhøjtaler skal præstere i 1 meters afstand for at levere reference niveau i en rimelig stor del af biografen er meget højere end det en højtalere skal præstere i en (gennemsnitlig) stue.
Det er jo nok det, som der kommenteres på. |
Det var præcis det jeg mente... tak
Rummets størrelse er præcis den faktor jeg ikke fik forklaret...
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Maj-2010 kl. 18:35
TommyBoy skrev:
når du ser film ?
110dBa er smærtegrændsen, av mine øre. |
Jeg ved så heller ikke helt hvor de 120 dB er kommet fra. "Referenceniveau" (som altså er det samme hvadenten rummet er stort eller lille, eftersom det måles i lyttepositionen og ikke 1 meter fra højttalerne), er 75 dB målt med et testsignal leveret ved -30 dB. Det betyder 105 dB i lyttepositionen per højttaler. Det giver vel i omegnen af 110 dB hvis der er fuld skrue på alle kanaler samtidigt (hvilket der yderst sjældent er). LFE-sporet ligger 10 dB højere, dvs. maksimalt 115 dB i lyttepositionen, men dette er kun i bas-området, hvor øret er mindre følsomt. Derfor ligger du reelt under smertegrænsen. Og husk at dette er peak niveauer, alt efter filmens indhold vil det gennemsnitlige lydtryk over en film være væsentligt lavere (jeg kan ikke lige huske tallene, men jeg fandt på et tidspunkt nogle angivelser for gennemsnitligt niveau for en film, og regnede mig frem til at niveauet ved reference-niveau IKKE er over arbejds-reglementer osv som nogle ellers har fremført). Medmindre man har en film der er dynamik-komprimeret og generelt mixet til "knald på" hele tiden, så får man altså ikke øreskader af ref. level. Men det ER højt, og der findes film hvor det er ubehageligt, fordi dårlig lyd ved højt niveau lyder meget mere ubehageligt end god lyd ved højt niveau. En film som The Dark Knight lyder f.eks. fantastisk ved ref. level på et godt anlæg.
Det stiller relativt store krav til udstyret at levere ref. level uden forvrængning. P.Las' setup er absolut i stand til det i et rum af hans størrelse, og det bedste "bevis" på det er at det er lige præcist dé højttalere der sidder i rigtigt mange studier.
Derudover er det allerede nævnt at biograferne sjældent spiller ved ref.level, så de fleste hjemmebio'er af nogenlunde rimelig kvalitet er i stand til at overgå biografernes normale lydtryk, bortset fra den dybeste bas. De fleste vælger dog at spille 5-10 dB lavere, som sagt alt efter film.
En sidste pointe: Målsætningen er efter min mening slet ikke at levere dén lyd der er i biograferne, men at levere dén lyd der er i studierne. Derfor er diskussionen under alle omstændigheder omsonst, udover at biografen til en vis grænse er noget man kan forholde sig til, de færreste slutbrugere har været i et filmstudie.
En typisk rock-koncert har iøvrigt noget højere lydtryk end en film ved ref level.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Maj-2010 kl. 18:36
Pallec skrev:
Jeg har bidraget med at gøre opmærksom på at du skrev noget vrøvl, så andre ikke tog det for gode varer.. |
Hvorfor skulle folk tage for gode varer at det er "vrøvl", hvis du ikke underbygger hvorfor du mener det?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-Maj-2010 kl. 20:32
Nå tilbage til det tråden handlede om Center højtaler eller ej.
Stadig min holdning er når man først har hørt / set en film hvor man virkelig fornemmer centerhøjtaleren og lyden nærmest kommer en meter ud af lærredet, kan/vil jeg ALDRIG undvære en center højtaler.
Men jeg har hørt så mange forskellige opsætninger hvor der spilles på meget store fronter og en bette center der ikke magter opgaven, så hellere 2 fronter i en bedre kvalitet end en skod center der får dem der tale til at lyde som de har indhaleret for meget helium.
Det kræver sin center højtaler at gengive en perfekt artikulering og detalje rigdom som nogle af de rigtig gode på marked.
Så hvis budgettet er til en center så køb den for guds skyld (eller din egen) 
Er budgettet ikke til det på nuværende tidspunkt så smid det du havde regnet med at bruge på en middelmådig center oveni et par bedre fornter og vendt på de rigtige lotto tal, og power shop en god center højtaler.
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 13-Maj-2010 kl. 20:46
Hej Alle
Ahem - Husk
At tale pænt til hinanden. Altid!
Vi skal gerne have det hyggeligt her!
Forskellige indlæg er slettet ... men alle deltagere er med her endnu ...
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 13-Maj-2010 kl. 20:52
Ja det er rigtig man man tit glemme det akustisk, i rigtig biografer og hjemmebiografer blive det brugt formue på de at akustiken er korrekt, og når man så se mange hjemme opsætning i et hjem der kunne komme fra "bo bedere", det ville sige med bar vægge ingen tæppe m.m. og så der blive spiller på stor gulvhøjtal og super små center/Side/bag højtale (skal værre WAF venlige), så er det dømt til at gå galt, her ville man være bedst tjene med en hovedtelefon.
|
Skrevet den: 13-Maj-2010 kl. 21:58
sjovt nok så er min kone meget med på projektet,
og der bliver taget mål til gulvtæpper i aften :-)
hvis det ikke fikser problemet helt, så skal jeg nok finde på noget mere..
ellers er der ingen skade sket ved at ungerne har noget dejligt at lege på også.
-------------------
nu var denne tråd om CENTER højtaler eller ej,
kort resume af diverse konklutioner:
info : Film lyd er mixet i 5:1 dvs altid MED seperat center kanal lyd spor.
Hellere bedre front set up, uden center, end dårlige med center (økonomi årsager)
Dette er også bedst kompromi til hifi,
man kan så senere investere i en god center og gøre det endnu mere fuldendt.
Et setup pga ringe akustik vil en center højest sansynligt forbedre position bestemmelsen
Et godt setup med gode positioner og god akustik, kan gode front højtalere godt klare position bestemmelsen, kræver også at receiveren er god til at mixe center signalet ind i front enhederne,
samt har masser af headroom
Hvis et setup er plaget af positions problemer og dårlig akustik, er hovedtelefoner bedre
|
Skrevet den: 14-Maj-2010 kl. 00:59
TommyBoy skrev:
når du ser film ?
110dBa er smærtegrændsen, av mine øre. |
jeg har aldrig m[lt hvor h'jt jeg spiller. De 120 db var bare for at pointere at 120 db er 120db. jeg kunne lige s[ godt have sagt 80db
|
Skrevet den: 14-Maj-2010 kl. 01:09
Har b'lgerne g[et h'jt mens jeg har v;ret til dizzy mizz lizzy koncert
|
|