Print side | Luk vindue

Hvilken projektor til dette lærrede?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=80540
Udskrevet den: 10-Januar-2025 kl. 04:49

Emne: Hvilken projektor til dette lærrede?
Skrevet af: houbakrene
Emne: Hvilken projektor til dette lærrede?
Skrevet den: 09-Maj-2010 kl. 22:10
Hej Alle.

Jeg har nu invisteret i et lærred. Det drejer sig om dette:

Et Adeo Proffesional Tensio CTS lærred på 92" med gain på 0,7...

Min kommende projektor, vil komme til at hænge ca. 3,7 m fra lærredet. Mit spørgsmål til jer er, hvilken projektor ville kunne passe godt til mit system? Jeg tænker lidt, at det nok skal være en ret lysstærm projektor, pga. den lave gain, men omvendt er det jo ikke det største lærrede...

Nogle som kan komme med et godt råd?

Mvh. René

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=76866&title=rens-hjemmebio - René's HD-Bio

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 16:55
En BenQ W6000.

Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 17:26
Jeg har selv tænkt tanken, men er en af de personer, som er allergisk overfor dens høje støjniveau...

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=76866&title=rens-hjemmebio - René's HD-Bio

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af houbakrene houbakrene skrev:

Jeg har selv tænkt tanken, men er en af de personer, som er allergisk overfor dens høje støjniveau...

Lys
Støj
Pris

Vælg 2 ud af 3... (nu sagde du retfærdigvis heller ikke noget om at det skal være billigt...)

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Lys
Støj
Pris

Vælg 2 ud af 3... (nu sagde du retfærdigvis heller ikke noget om at det skal være billigt...)
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, Otto. Confused

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension

Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 18:02

Hvorfor siger du den har højt støjniveau. Har du set den live? - eller er det fordi folk herinde siger den larmer meget. Det gør den faktisk ik sammenlignet med mange andre projektorer. Og så har den projektor så meget lysoutput, at du kan køre den i low-mode. Så støjer den altså absolut på  et acceptabelt niveau. Men det ved jeg selvfølgelig godt, at jeg kan sige fra nu af og til dommedag, det er individuelt.

Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 18:18
Grunden til jeg siger jeg synes den har for højt støjniveau, er at jeg har været i HiFi-Klubben for at kigge på den. Og ja, den har så vidt jeg kan se (med min meget begrænsede erfaring på dette område) et rigtigt godt billede, men jeg synes den larmer en del. Kan selvfølgelig godt være, at den larmer væsentligt mindre i ecomode, men min stue er indrettet sådan, at den kommer til at hænge lige over hovedet på mig...

Efter min opfattelse, er der bare også så mange andre alternativer i denne verden, at jeg bestemt også kigger til andre sider. Hvad med LCD teknologien? Er det ikke et godt alternativ til DLP-teknologien? Har den de samme svagheder som eksempelvis LCD-fladskærme (her tænker jeg sortniveau)...

Wink

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension

Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 18:41
Der er masser af spændende projektorer, i mange forskellige prisklasser. Men omkring 15k er der ikke mange interessante, gode, holdbare. Der er stor forskel på billedkvaliteten. Jeg vil anbefale DLP ift. LCD. LCD er da et alternativ, men ikke noget godt alternativ, synes jeg. Der er nogle fordele og ulemper ved dem begge to, og for mit vedkommende er støj ikke med under negative ting ved W6000 hvertfald.

Jeg ved egentlig ikke om LCD projektorer nu om dage, er under/over DLP på sortniveau, hvis man sammeligner prismæssigt. Tror faktisk LCD´erne er bedre til at lave rent sort. Om de er ligeså gode til at gengive "shadow detail" aner jeg ik, men W6000 er go til det hvertfald. JVC´s DILA projektorer har det bedste sortniveau jeg nogensinde har set på en projektor, og det er ikke det samme som LCD.

Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 19:11
Ja jeg behøver vel ikke at sige så meget, du har allerede fået oplysninger om min, som da den kom ud lå i 30 k klassen.

-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!

Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 19:18
Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:

Der er masser af spændende projektorer, i mange forskellige prisklasser. Men omkring 15k er der ikke mange interessante, gode, holdbare. Der er stor forskel på billedkvaliteten. Jeg vil anbefale DLP ift. LCD. LCD er da et alternativ, men ikke noget godt alternativ, synes jeg. Der er nogle fordele og ulemper ved dem begge to, og for mit vedkommende er støj ikke med under negative ting ved W6000 hvertfald.

Jeg ved egentlig ikke om LCD projektorer nu om dage, er under/over DLP på sortniveau, hvis man sammeligner prismæssigt. Tror faktisk LCD´erne er bedre til at lave rent sort. Om de er ligeså gode til at gengive "shadow detail" aner jeg ik, men W6000 er go til det hvertfald. JVC´s DILA projektorer har det bedste sortniveau jeg nogensinde har set på en projektor, og det er ikke det samme som LCD.
Jeg spørger fordi jeg har kigget meget på denne projektor:

http://www.sony.dk/biz/view/ShowProduct.action?product=VPL-HW15&site=biz_en_DK&pageType=Overview&category=FPJHomeCinema - http://www.sony.dk/biz/view/ShowProduct.action?product=VPL-HW15&site=biz_en_DK&pageType=Overview&category=FPJHomeCinema

De bruger noget med 3 LCD-paneler og et koncept de kalder LCoS, som diverse anmeldere roser og sammenligner med den teknologi, som netop JVC benytter. Den kan erhverves til omkring 18.000 knaster, synes den lyder spændende.
Jeg har desuden været ude og kigge på en Sony VPL-HW10 brugt, hvor sælger fortrød og ikke ville sælge alligevel (til min store ærgelse), men jeg var meget imponeret over det billede, som den kunne producere....

Den har desuden høstet mange roser blandt kritikere og så har den et støjniveau på 22 dB Wink

Konstruktiv feedback modtages meget gerne, da man jo godt kan stirre sig lidt blind på én projektor! Men det var vel en mulighed til mit setup?

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension

Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Ja jeg behøver vel ikke at sige så meget, du har allerede fået oplysninger om min, som da den kom ud lå i 30 k klassen.
Hej. Ja du må endelig ikke tro at jeg har glemt dig, men vil bare gerne se hvad alternativer der kunne være på markedet... Og har modtaget dine beskeder. Tongue

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension

Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 19:25

Dét jeg mener er: Hvis du vil have meget lys, så skal der en stor lampe i. En stor lampe skal køles mere end en lille lampe. Det kan man gøre ved at sætte en mere effektiv - men mere støjende - blæser i, eller ved at investere i mere effektive kølingsformer - større kabinet, køleplader, mere effektiv luftvej osv. Men en billig, lysstærk projektor med lav driftsstøj, det findes efter min bedste overbevisning ikke (ikke hvis den skal have meget lys samtidig med et ordentligt billede i hvert fald).

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 19:36

Dét jeg mener er: Hvis du vil have meget lys, så skal der en stor lampe i. En stor lampe skal køles mere end en lille lampe. Det kan man gøre ved at sætte en mere effektiv - men mere støjende - blæser i, eller ved at investere i mere effektive kølingsformer - større kabinet, køleplader, mere effektiv luftvej osv. Men en billig, lysstærk projektor med lav driftsstøj, det findes efter min bedste overbevisning ikke (ikke hvis den skal have meget lys samtidig med et ordentligt billede i hvert fald).
Okay, jamen så er jeg med.
Jeg kan sagtens følge dig og ved også godt, at man ikke kan få det hele til den halve pris... -Men der er vel (så vidt jeg er orienteret) også forskel på hvilken teknologi, man vælger at satse på... Hvis du kigger et par indlæg oppe, så nævner jeg Sony's LCoS teknologi, som efter hvad jeg har kunne læse mig til, skulle gøre det ret godt (og så er de forholdsvis støjsvage). Clap
Både VPL-HW10 og VPL-HW15 har en lysstyrke på 1000 ANSI. Det er vel okay til min skærm, eller?!?

Mvh. René...

-------------
Dali Helicon MK2 5.1
NAD M25
Denon AVR-2808
Denon DVD-1800BD
Sony VPL-HW10
Adeo 92" tab-tension

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 19:37

Lys
Støj
Pris

Vælg 2 ud af 3...

Så tror jeg da bare, jeg fravælger støj...

Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Så tror jeg da bare, jeg fravælger støj...

Jeg sad lige og tænkte på om der var nogen der ville fange dén... Wink Kvajebajer fra mig.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 19:55

Okay, jamen så er jeg med.
Jeg kan sagtens følge dig og ved også godt, at man ikke kan få det hele til den halve pris... -Men der er vel (så vidt jeg er orienteret) også forskel på hvilken teknologi, man vælger at satse på... Hvis du kigger et par indlæg oppe, så nævner jeg Sony's LCoS teknologi, som efter hvad jeg har kunne læse mig til, skulle gøre det ret godt (og så er de forholdsvis støjsvage). Clap
Både VPL-HW10 og VPL-HW15 har en lysstyrke på 1000 ANSI. Det er vel okay til min skærm, eller?!?

Blandt de støjsvage projektorer, vil jeg mene det er et fornuftigt valg. Personligt ville jeg vælge dét frem for LCD. Der er mere lys i de nyere end i tidligere generationer fra Sony. Der kan stadig findes negative punkter, men det kan der med alle projektorer... Jeg er og bliver DLP-fan, men hvis W6000 er dømt ude, så bliver det svært at finde noget tilfredsstillende i det prisleje.

Jeg vil dog lige indskyde at der altså er væsentlig forskel på at køre i normal og eco mode, så jeg ved ikke helt om jeg synes dit vurderingsgrundlag er fair.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 20:16

Hej. Ja du må endelig ikke tro at jeg har glemt dig, men vil bare gerne se hvad alternativer der kunne være på markedet... Og har modtaget dine beskeder. Tongue

Det lyder godt. Du kan jo bare skrive en pris, så kan vi tage derfra..Embarrassed

-------------
Se mit udstyr her:

Skrevet af: Dr.W
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 21:36
Prøv og ta et kig på Mitsubishi HC6800. Den har en god lysstyrke og siger "ingenting".
Der er en sammenligning med W6000 her: http://www.projectorcentral.com/mitsubishi_hc6800_home_theater_projector_review.htm?page=Competition - http://www.projectorcentral.com/mitsubishi_hc6800_home_theater_projector_review.htm?page=Competition

Hvis du kan tysk er der en meget udførlig test på http://www.cine4home.de/ - http://www.cine4home.de/  se uder /tests/LCD

Jeg er meget overfølsom overfor regnbuer og vil gerne ha godt med lys, da jeg bruger projektoren som tv og derfor ikke altid har optimale lysforhold. Har bestilt en HC6800 så det er jo spændende om den kan løse opgaven!

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 23:42
du må lige love at beskrive dine erfaringer med den HC6800 når den dukker op !!!
hvor køber du den og til hvilken pris ?

jeg har lige harft en W6000 hjemme til test i weekenden og vold tested den,
fede sager på rigtigt mange punkter, samt lidt regnbue blur når noget hvidt bevæger sig meget hurtigt, ikke noget stort problem, men nok til at jeg har afleveret den igen og drømmer vidre
inden jeg køber noget andet.

Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 07:32
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

du må lige love at beskrive dine erfaringer med den HC6800 når den dukker op !!!

fede sager på rigtigt mange punkter, samt lidt regnbue blur når noget hvidt bevæger sig meget hurtigt, ikke noget stort problem, men nok til at jeg har afleveret den igen og drømmer vidre
Skal nok komme med et mini review når den er landet!

Pris: Tjek hvad den kan købes til på nettet. Jeg har givet lidt mere + en kalibrering hos csn-teknik.dk. Så er der support og ikke noget bøvl hvis den går i stykker.

Sjovt at du ser regnbuer når noget hvidt bevæger sig. Jeg ser dem kun ved mørke scener eller skift mellem mørk og lys. Har dog ikke studeret det nærmere, da jeg aldrig ville købe et produkt med en sådan konstruktionsfejl Ouch

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 08:01
Oprindeligt skrevet af Dr.W Dr.W skrev:

Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

Skal nok komme med et mini review når den er landet!

Pris: Tjek hvad den kan købes til på nettet. Jeg har givet lidt mere + en kalibrering hos csn-teknik.dk. Så er der support og ikke noget bøvl hvis den går i stykker.

Sjovt at du ser regnbuer når noget hvidt bevæger sig. Jeg ser dem kun ved mørke scener eller skift mellem mørk og lys. Har dog ikke studeret det nærmere, da det jeg aldrig ville købe et produkt med en sådan konstruktionsfejl Ouch
konstruktionsfejl ???? hvad vil du så købe uden konstruktionsfejl?

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 08:17
Der findes desværre ingen teknik uden en eller anden form for fejlkonstruktion/ kompromis i designet, men single chip DLP er i MINE øjne totalt ubrugeligt da jeg ikke kan se bort fra regnbuerne. Og jeg er åbenbart ikke den eneste!

Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 09:09
På min Sim2 D80 ser jeg ingen regnbuer - hvis de er der er jeg altså MEGET immun overfor dem og det er jo rart.
I mine øjene nedsætter, disse meget firkantede udtalelser skribenternes net-cred.
Udtalelserne falder muligvis på baggrund af manglende førstehåndskendskab til et bredt udvalg af produkterne. Selv har jeg heller ikke en bred baggrund på alle disse produkter, så jeg vælger at støtte mig til Otto.
Med venlig hilsen FNørd

Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

På min Sim2 D80 ser jeg ingen regnbuer - hvis de er der er jeg altså MEGET immun overfor dem og det er jo rart.
I mine øjene nedsætter, disse meget firkantede udtalelser skribenternes net-cred.
Udtalelserne falder muligvis på baggrund af manglende førstehåndskendskab til et bredt udvalg af produkterne. Selv har jeg heller ikke en bred baggrund på alle disse produkter, så jeg vælger at støtte mig til Otto.
Med venlig hilsen FNørd

Nu er den jo langt uden for budgettet der bliver sat op.Shocked

-------------
Se mit udstyr her:

Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 09:37

Med venlig hilsen FNørd

Ja, og en firkantet besked vedr single chip DLP er vel tilsvarende - "udenfor".

Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 10:38

Med venlig hilsen FNørd

Ja, og en firkantet besked vedr single chip DLP er vel tilsvarende - "udenfor".

Fair nokEmbarrassed

-------------
Se mit udstyr her:

Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 16:19

Med venlig hilsen FNørd

Netop vurdering af en DLP single kan og må ikke overlades til andre end en selv. Du er rigtig heldig ikke at kunne se regnbuer på din fine D80! 
Der kan trylles med antal segmenter i farvehjul, længde af disse, hastighed mm. Men fakta er at regnbuerne er der, og altid vil være der i denne konstruktion.

Jeg synes ikke vi skal træde mere rundt i regnbuerne, men overlade det til trådstarteren at vælge en maskine som matcher hans behov. Og her er det vigtigt at SE DLP'en så der ikke spildes x antal tusinder på noget som for ham måske ikke vil være særligt tilfredsstillende!

Det er måske lidt firkantet, men så må min net-cred lide under detWink

Skrevet den: 11-Maj-2010 kl. 23:55
Otto skriver i en anden tråd at projektorer og højttalere skal ses/høres.
Mht. højttalere overrasker det nok ikke i dette forum, så lad os da bare lade en af vore egne sanser hjælpe os i vore valg, så skulle vi jo alle kunne blive glade Smile

Vore øjne/ører er jo egentligt en slags konvertere fra bølger til nerveimpulser, og vi er vel enige om at disse kan være forskellige, vi er nødt til at teste med dem vi selv er udstyret med Embarrassed

Egentligt har man ikke megen glæde af at have det setup naboen synes er bedst, bedre at have det man selv ønsker Wink

Derfor er jeg lettere overfølsom overfor firkantede meldinger om hvad der dur eller ikke dur.

Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 08:57

Vore øjne/ører er jo egentligt en slags konvertere fra bølger til nerveimpulser, og vi er vel enige om at disse kan være forskellige, vi er nødt til at teste med dem vi selv er udstyret med Embarrassed

Jeg vil nu påstå at den fysiologiske forskel der ligger i at se tingene selv, ikke drejer sig om forskelle i øjnene, men forskelle mellem ørerne! Jeg ser ikke bedre end den gennemsnitlige bruger (tværtimod faktisk...), men jeg ved hvad jeg skal kigge efter.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 09:04
Oprindeligt skrevet af Dr.W Dr.W skrev:

Jeg synes ikke vi skal træde mere rundt i regnbuerne, men overlade det til trådstarteren at vælge en maskine som matcher hans behov. Og her er det vigtigt at SE DLP'en så der ikke spildes x antal tusinder på noget som for ham måske ikke vil være særligt tilfredsstillende!

Jeg er fuldstændigt enig, jeg mener bare ikke at det er noget der er isoleret til DLP og regnbuer. Det gælder alle projektorens egenskaber. Det nytter ikke noget at man ser på en DLP, beslutter sig for at man forstyrres af regnbuer, og så går man hjem med en LCD man ikke har set, for så at konstatere at man forstyrres af manglende evne til at levere lys og gode farver samtidig, ujævn farvefordeling hen over billedet (især efter nogen tids brug), dårligere skarphed osv. Der er fordele og ulemper ved alle teknologier, derfor bør man have set om ikke nødvendigvis lige præcist dén projektor, så i hvert fald noget lignende. Og dernæst er jeg iøvrigt fortaler for Fnørd's valgte fremgangsmåde mht. at vælge det specifikt rigtige, at læne sig op ad én der har større erfaring end man nogensinde selv vil kunne få. Problemet er at finde nogen der ved nok, og samtidig beskæftiger sig med billige projektorer. Bagsiden af at flertallet ikke kigger først, er nemlig at internet-salg har skubbet avancerne så langt ned at der ikke er god forretning i at demonstrere billige projektorer seriøst.

Det vigtigste når man går ud og kigger, er at man sætter forventningerne højere end man er vant til når man kigger på fladskærme. Hvis man lige har været i tre butikker og kigget på TV-væggen, så bliver de fleste skubbet ned af stolen over billedkvaliteten fra en 6000,-s projektor dårligt sat op!

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 12-Maj-2010 kl. 11:04

Jeg vil nu påstå at den fysiologiske forskel der ligger i at se tingene selv, ikke drejer sig om forskelle i øjnene, men forskelle mellem ørerne! Jeg ser ikke bedre end den gennemsnitlige bruger (tværtimod faktisk...), men jeg ved hvad jeg skal kigge efter.

Ja, efter konverteren sidder der en processor Wink

Print side | Luk vindue