Print side | Luk vindue

Værdien af brugeranmeldelser 

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: recordere.dk
Forumnavn: Generelt
Forumbeskrivelse: Nyt på forummet. Forslag til forbedringer o.lign.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=80948
Udskrevet den: 06-Maj-2024 kl. 13:26


Emne: Værdien af brugeranmeldelser 
Skrevet af: Lennon
Emne: Værdien af brugeranmeldelser 
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 17:19
Recordere har for tiden en heftig trafik af brugeranmeldelser. Og hurra for det. Men hvad er brugeranmeldelser egentlig værd contra "rigtige" test ? Personligt synes jeg at man via en brugeranmeldelse som Hummelmoses(Samsung 8705) og Hothers (PanasonicVT20) får afdækket en masse vigtige spørgsmål omkring features.Begge har tidligere skrevet glimrende anmeldelsr og indlæg. Men hvad med deres evaluering af billedkvalitet ? Er en bruger ikke for hæmmet af hans forholdsvis spinkle sammenligningsgrundlag .    

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm



Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Recordere har for tiden en heftig trafik af brugeranmeldelser. Og hurra for det. Men hvad er brugeranmeldelser egentlig værd contra "rigtige" test ? Personligt synes jeg at man via en brugeranmeldelse som Hummelmoses(Samsung 8705) og Hothers (PanasonicVT20) får afdækket en masse vigtige spørgsmål omkring features.Begge har tidligere skrevet glimrende anmeldelsr og indlæg. Men hvad med deres evaluering af billedkvalitet ? Er en bruger ikke for hæmmet af hans forholdsvis spinkle sammenligningsgrundlag .    
Synes mere brugeranmeldelser ofte er farvet at personen selv har valgt dette produkt, og derved er de ofte lidt for positive.


Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 17:25
Jeg synes at det er super godt at der er nogle der laver bruger anmeldelserSmile , de lægger en masse tid i det og deler så ud af deres viden , og tak for det . Jeg læser så testene fra flatpanels og andre sites og holder dem så lidt op mod bruger anmeldelserne , og for mig er det en fin kombination....
MVH


-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 17:57
Hvis man forstår at forholde sig kildekritisk, og kunne sortere i (mis)farvningerne i anmeldelserne, så synes jeg at det er fint at få disse vurderinger, hvor dagligt brug ofte tages med ind over, i modsætning til "kliniske" tests.
 
M.v.h.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Recordere har for tiden en heftig trafik af brugeranmeldelser. Og hurra for det. Men hvad er brugeranmeldelser egentlig værd contra "rigtige" test ? Personligt synes jeg at man via en brugeranmeldelse som Hummelmoses(Samsung 8705) og Hothers (PanasonicVT20) får afdækket en masse vigtige spørgsmål omkring features.Begge har tidligere skrevet glimrende anmeldelsr og indlæg. Men hvad med deres evaluering af billedkvalitet ? Er en bruger ikke for hæmmet af hans forholdsvis spinkle sammenligningsgrundlag .    
 
Jeg er på et generelt plan fuldstændigt enig. Det er fint at få afdækket nogle betjeningsmæssige ting, men hvis man som bruger skal bruge en anmeldelse til noget, så skal den være skrevet af én der ved mere og har bedre muligheder for at bedømme noget, end én selv. Jeg har aldrig forstået pointen i at skrive en anmeldelse med en almindelig brugers øjne, hvad skal man med andre folks holdninger hvis de ikke er klogere end én selv alligevel?
 
Men som sagt, mht features og beskrivelser af hvordan forskellige ting virker, så er det jo meget fint at dele erfaringer. Det skal man for så vidt også mht. billed- og lydkvalitet, men jeg synes det er lidt problematisk når almindelige brugeres subjektive og, ked af at sige det, ofte ukyndige vurderinger ophøjes til mere officiel status. Derfor synes jeg også det er RIGTIGT fint at Hother (indtil videre i hvert fald) har valgt at fokusere på det brugsmæssige, og henvise til Bantam's beskrivelse af billedkvaliteten, som med al respekt for Hothers evner alt andet lige er langt mere dybdegående end Hother's egen vurdering nogensinde vil blive.
 
Som "officiel" anmeldelse, hvadenten man vurderer kvalitet, betjening eller whatever, mener jeg per definition at man er diskvalificeret til at udtale sig, hvis man har købt produktet før anmeldelsen er skrevet. Præcist lige så diskvalificeret, hverken mere eller mindre, som hvis man var forhandler. Jeg mener niveauet af troværdighed er præcist det samme om man er forhandler eller ejer, og graden af forherligelse af egne produkter svinger præcist lige så meget mellem forskellige ejere, som mellem forskellige forhandlere.
 
Med andre ord: Jeg mener at de såkaldte bruger-anmeldelser, hvor folk har købt et produkt og så beskriver det for de andre, hører til i forummet og ikke som en "officiel" anmeldelse - hvadenten man så fra Recordere.dk's side vælger at skelne mellem "rigtige" anmeldelser og "bruger-anmeldelser" eller ej. På præcist samme måde som at mine omtaler af diverse produkter (som jeg ofte bliver bedt om at skrive), også hører til i forummet og ikke skal ophøjes til anmeldelser.
 
Iøvrigt ingen antydninger om enkeltstående personers evne til at være objektive eller ej, det er bare min holdning helt principielt.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 18:32
Fuldstændig enig i hvad Otto skriver, jeg nægter simpelthen ikke at tro på man kan være 100% objektiv når man anmelder et produkt man selv ejer, og kan man ikke det, så er den anmeldelse ikke meget værd, udover over at beskrive funktionerne.

-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 18:37
At man ikke er ejer af et givent produkt, er langt fra garanti for, at man er objektiv!
 
M.v.h.


Skrevet af: justrace
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 18:39
Det kommer da helt an på hvem man er, og om man er tilfreds med det man ejer, d der ellers kan spille ind.
 
Og alle i kloge der har en holdning, tit efterhånden negativ, kan vel i alt jeres klogskab selv trække fra og lægge lidt til.
 
Jeg syntes da at en brugeranmeldelse er helt fin, for købte jeg et produkt, vil min oplevelse af det være på samme plan som en anden forbrugers.
 
Jeg er da p.... ligeglad med avancerede målinger, men kun interesseret i hvad mine øjne og ører kan "måle".
 
Hvad skal jeg med tal som ikke siger mig en hujende høstblomst??


-------------
MVH
justrace
http://nikonforum.dk/ - "I AM Nikon"


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 18:40
Lad mig lige får 2 ting på plads med samme. Jeg lavede min brugeranmeldelse på VT20 på 2 dage for jeres skyld.
 
Og jeg trækker mig hjertens gerne som anmelder på recordere.dk. En PM er på vej til Lars - og retur sendes en netop modtaget 3D afspiller fra Panasonic i Stockholm + en Sherwood Blu-rayreciever.
 
Jeg er hverken sur eller hvad I eller kan finde på, men lave noget i min sparsomme fritid for jeres skyld - og få at vide, at man er for positiv og andet godt - nej så mange takSmile  
 
Og nøjagtig det samme gør Hummelmose, arbejder for jer, for give jer nogle indtryk og noget læsestofOuch


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Lad mig lige får 2 ting på plads med samme. Jeg lavede min brugeranmeldelse på VT20 på 2 dage for jeres skyld.
 
Og jeg trækker mig hjertens gerne som anmelder på recordere.dk. En PM er på vej til Lars - og retur sendes en netop modtaget 3D afspiller fra Panasonic i Stockholm + en Sherwood Blu-rayreciever.
 
Jeg er hverken sur eller hvad I eller kan finde på, men lave noget i min sparsomme fritid for jeres skyld - og få at vide, at man er for positiv og andet godt - nej så mange takSmile  

Sørgeligt, men forstår dig godt!


-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 19:01
Rolig nu Hother
Jeg mener som justrace at en brugerandmeldelse er meget anvendelig og når nogen har lyst til at anmelde i fritiden tager jeg hatten af for det.
Der er ved at udvikle sig en holdning herinde, at hvis man har andre præferencer og forudsætninger for at anbefale et produkt så er man både det ene og det andet, det kan da ikke være rigtigt. Man kan vel komme med sin holdning og deltage i diskussionen på et ordenligt plan. Man kan jo ikke VINDE en tråd!
Så tak til anmelderne og de andre hjælpsomme brugere herinde herfra.
Ja jeg er ikke så gl. I gårde og det kan være jeg tager fejl ang holdningen, i er velkomne til at rette mig :-)

BS

-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Lad mig lige får 2 ting på plads med samme. Jeg lavede min brugeranmeldelse på VT20 på 2 dage for jeres skyld.
 
Og jeg trækker mig hjertens gerne som anmelder på recordere.dk. En PM er på vej til Lars - og retur sendes en netop modtaget 3D afspiller fra Panasonic i Stockholm + en Sherwood Blu-rayreciever.
 
Jeg er hverken sur eller hvad I eller kan finde på, men lave noget i min sparsomme fritid for jeres skyld - og få at vide, at man er for positiv og andet godt - nej så mange takSmile  
 
Og nøjagtig det samme gør Hummelmose, arbejder for jer, for give jer nogle indtryk og noget læsestofOuch


Nøj prøv lige at blive pigesur.

Så vidt jeg kan læse, så er der ingen der kritisere hverken dig eller andre for at lave brugeranmeldelser. Denne her diskusion går udelukkende på hvor meget man kan tillægge disse anmeldelser.

Jeg holder stadig fast i at man ikke kan være 100% objektiv overfor et produkt man selv ejer.


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 19:15
Jeg vil også ønske at Hother lige trækker vejret en enkelt gang mere...

En brugeranmeldelse er noget andet end en et teknisk dybdegående analyse af et produkt, og i mine øjne kan man sagtens have begge dele på forsiden!

Når Nikolaj Sonne anmelder produkter i So Ein Ding (og det er sgu endda på TV!!) så gør han det også som bruger - han tester hvad produktet kan, og giver brugeren af funktionalitet, sat op mod tidligere eller lignende produkter, og baseret på dem, og sammenholdt med de tekniske analyser som andre så laver, kan man så gå ud og købe det produkt man nu synes giver mest mening.

Det er et faktum at folk køber produkter af forskellige årsager - nogen går efter de fede features, nogen går efter de tekniske specifikationer og andre går efter designet, og det er svært at dække det hele ind i en enkelt "anmeldelse".

Jeg hilser brugeranmeldelser MERE end  velkommen, også som officielle anmeldelser - så længe at jeg kan læse at anmelderen forholder sig til ting han faktisk ved noget om, og det kan man som regel læse!

Så for mig har de enorm stor værdi (lige som So ein Ding har det!)


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 19:21
Helt enig med zulfo

Jeg nyder at læse brugeranmeldelserne her på recordere.   

Så forsæt det gode arbejde.

Hans 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 19:22
Utak er Verdens løn - shame on you Dead


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Utak er Verdens løn - shame on you Dead


Tak for et godt og konstruktivt indslag.


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Utak er Verdens løn - shame on you Dead


Tak for et godt og konstruktivt indslag.
Ja og!


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Helt enig med zulfo

Jeg nyder at læse brugeranmeldelserne her på recordere.   

Så forsæt det gode arbejde.

Hans 
Ja, vi er nogen, der godt kan nyde andres gode arbejde.

-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 19:33
Hother der er jo ingen der har nævnt dig i denne diskussion:)
 
Nu truer du igen med at holde op med at anmelde.. Du har før truet med både at forlade forummet og også engang som anmelder. Jeg forstår ikke hvorfor du ikke lige tager en slapper inden du kommer med tomme trusler. Det er intet ondt ment mod dig som person, men jeg er imod trusler og advarlser uden konsekvenser.
 
Jeg synes brugeranmeldelser er en god ting og jeg kan sagtens selv finde ud af at sortere "over-positivitet" fra da den nye ejer selvfølgelig ikke vil rakke vildt meget ned på sit nye grej eller grej som er VENLIGT udlånt af en kendt forhandler. (dette er ikke møntet på en besmtet person!)
 
I skal da have tak for et godt stykke arbejde som jeg da nyder at læse. Keep up the good work! Thumbs Up
 
ps: Ønsker abolut ikke at du, Hother, holder op med at anmelde eller stopper på forummet. Det er ikke sådan ovenstående skal forståesSmile


-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Lad mig lige får 2 ting på plads med samme. Jeg lavede min brugeranmeldelse på VT20 på 2 dage for jeres skyld.
 
Og jeg trækker mig hjertens gerne som anmelder på recordere.dk. En PM er på vej til Lars - og retur sendes en netop modtaget 3D afspiller fra Panasonic i Stockholm + en Sherwood Blu-rayreciever.
 
Jeg er hverken sur eller hvad I eller kan finde på, men lave noget i min sparsomme fritid for jeres skyld - og få at vide, at man er for positiv og andet godt - nej så mange takSmile  
 
Og nøjagtig det samme gør Hummelmose, arbejder for jer, for give jer nogle indtryk og noget læsestofOuch
 
Det er jo helt galt Hother !
Det bunder lidt i at vi( forståeligt nok)  blev stoppet i Hummelmoses anmeldelsestråd omkring hvilken retning anmeldelsen tog mht billedkvalitet. Jeg synes jo der er en verden til forskel på om du - med erfaring fra en kalibreret Pio500  - ytrer dig om PanaVT20´s billedkvalitet . Og så Hummelmose,som ærligt erkender at han drages mod "LCD-Fona farver"
Derfor syntes jeg det kunne være spændende at se hvad folk egentlig lagde i, - og forventede af brugeranmeldelser i almindelighed .
Jeg er oprigtig ked af hvis du eller andre brugeranmeldere tar det som en negativ kritik.For der skal ikke herske tvivl om at jeg personligt med stor respekt og interesse læser og værdsætter både din og Hummelmoses meget kompetente redegørelse for de produkter i har i hænderne. Og dette forum ville blive meget fattigere hvis ikke der var ildsjæle som jer .
Så ned med pulsen igen - PLEASE ?  


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 19:37
Brugeranmeldelse er som ordet siger en anmeldelse lavet af en bruger.
 
Havde det ikke været for disse brugeranmeldelser havde jeg siddet med en triax 409. Det er jeg heldivis sluppet for.Clap
 
Jeg kan godt trække fra og ligge til når jeg læser sådanne anmeldelser.
 
Skal man bruge en tømrer er det helt naturligt at spørge naboen om han kender en god tømrer. Det gør man selv om naboen ikke er håndværker ekspert.
 
Så bliv endelig ved.
 
Ser frem til at læse Hothers næste anmeldelse.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Lad mig lige får 2 ting på plads med samme. Jeg lavede min brugeranmeldelse på VT20 på 2 dage for jeres skyld.
 
Og jeg trækker mig hjertens gerne som anmelder på recordere.dk. En PM er på vej til Lars - og retur sendes en netop modtaget 3D afspiller fra Panasonic i Stockholm + en Sherwood Blu-rayreciever.
 
Jeg er hverken sur eller hvad I eller kan finde på, men lave noget i min sparsomme fritid for jeres skyld - og få at vide, at man er for positiv og andet godt - nej så mange takSmile  
 
Og nøjagtig det samme gør Hummelmose, arbejder for jer, for give jer nogle indtryk og noget læsestofOuch
 
Det er jo helt galt Hother !
Det bunder lidt i at vi( forståeligt nok)  blev stoppet i Hummelmoses anmeldelsestråd omkring hvilken retning anmeldelsen tog mht billedkvalitet. Jeg synes jo der er en verden til forskel på om du - med erfaring fra en kalibreret Pio500  - ytrer dig om PanaVT20´s billedkvalitet . Og så Hummelmose,som ærligt erkender at han drages mod "LCD-Fona farver"
Derfor syntes jeg det kunne være spændende at se hvad folk egentlig lagde i, - og forventede af brugeranmeldelser i almindelighed .
Jeg er oprigtig ked af hvis du eller andre brugeranmeldere tar det som en negativ kritik.For der skal ikke herske tvivl om at jeg personligt med stor respekt og interesse læser og værdsætter både din og Hummelmoses meget kompetente redegørelse for de produkter i har i hænderne. Og dette forum ville blive meget fattigere hvis ikke der var ildsjæle som jer .
Så ned med pulsen igen - PLEASE ?  
Og det som jeg synes er så skide skægt, er jo, at jeg på mange områder set kom frem til de samme ting - men med ord - som AVforum.
 
Nej, jeg er ikke sur, jeg har ofte før tænkt på at stoppe som anmelder. Når man først har en enhed inden for døren, så kribler det i at få åbnet kassen og komme i gang. Og det er ikke godt for min familie. Så dette var bare sparket - eller dråben som fik mig på gledTongue 


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 20:01
Jeg synes det er fint med brugeranmeldelser og kigger dem ofte igennem, men må også indrømme, at jeg ikke tillægger dem nogen betydning for køb, da jeg synes de generelt er for præget af, at brugeren selv ejer produktet eller har andre følelser investeret i dem. At man kan sige det samme om mange professionelle anmeldelser er så en anden sag.

Det er for så vidt fint at fokusere på fx features frem for det tekniske hvis bare det er konsekvent, men på dette punkt synes jeg så omvendt godt, at anmeldelserne kunne være mere kritiske.


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 20:03
Det er nok mig som harprikkede til denne debat
Men otto har sagt min mening
jeg kunne aldrig drømme om at vælge en skærm efter hvad jeg selv synes er bedst
men netop den skærm som levere det billede som tættest på mit kildemateriale.
uden nogen form for overføligt billedebehandling.
men for at kunne give en analyse af det, skal man have en masse viden.
ellers kan man jo bare kigge på en tænk test.
det er jo det som deler folk i to lejr
men man giver panel teknologien skylden




Skrevet af: Hother
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Det er nok mig som har prikkede prikkede til denne debat
Men otto har sagt min mening
jeg kunne aldrig drømme om at vælge en skærm efter hvad jeg selv synes er bedst
men netop den skærm som levere det billede som tættest på mit kildemateriale.
uden nogen form for overføligt billedebehandling.
men for at kunne give en analyse af det, skal man have en masse viden.
ellers kan man jo bare kigge på en tænk test.
det er jo det som deler folk i to lejr
men man giver teknologien skylden
Jamen det kan jeg sagtens forstå, og derfor synes jeg bestemt ikke at det er smart at bruge en masse tid på anmeldelser. Mine 2 tilstødende anmeldelser, ligesom flere andre, ville nu ikke have været brugeranmeldelser - men pyt nu med det.
 
Jeg mener nu altid selv, at jeg har brugt så korrekt kildemateriale som jeg havde til rådighed.
 
Jeg kan sagtens forstå de af jer der vil have Otto´s udlægninger på dit og dat, og det acceptere jeg naturligvis. AV udstyr er i modsætning til f.eks. Otto, ikke mit erhverv hvor jeg skal tjene mine penge, men min interesse. Og jeg har ingen mulighed eller ønske om at være professionel ekspert på dette område.Smile 
 
Og nu kan jeg sætte min egen reciver i mit setupSmile
 


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: wcc1
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 20:52
tag nu og sov lidt på den hother , hold fri et stykke tid og så tilbage på hesten igen, vi er mange der er glade for de anmeldelser der kommer fra jer på recordere, og det er sku flot , alt den tid i gider at bruge på det.

-------------






Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 21:22
Jeg synes, at alene den trafik og de hits der er på både Hother og Hummelmoses anmeldertråde taler for sig selv . Som jeg nævnte i Hummelmoses tråd ( inden Lars knurrede. .), så kunne det være spændende at udvikle det lidt. Feks kunne det da være sjovt at se hvad Hother fik ud af en uge med Samsung 8705, - og Hummelmose med et PanaVT20 ? ? - vel vidende at deres favoritter og normale udstyr er den modsatte teknologi . .? Desværre er det nok praktisk umuligt 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: pdj1974
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 21:37
Jeg vil tillade mig og gå i den anden retning, og sige at Ottos og tilsvarende billedkvalitets fokuserende medier skal vurderes akkurat som alle mulige andre oplysninger om et produkt, nemlig kritisk og vurderes ud fra egne behov og ønsker. Som bekendt er (var?) Ottos mantam at de vigtigste kvaliteter ved et tv er billedkvalitet, billedkvalitet og billedkvalitet. Det er fint for Otto og ligesindede, men jeg kan da nævne mange ting der enten kunne diskvalificere eller få mig til at vælge et tv med dårligere billedkvalitet for at få bestemte features. Eksempelvis kunne jeg umuligt leve med Samsungs manglende kanalsortering, selvom den havde verdens ubetinget bedste billedkvalitet. Tilgengæld vil jeg fremover vægte det højt at de rette tunere er indbygget og en god internet integration, og for dens sags skyld PVR funktionalitet. Pointen er at vi har forskellige vægtning af forskellige kriterier, og derfor er der jo ikke et entydigt svar på hvilket tv er "bedst".

Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at Hother og andre brugeranmeldelser vurderer et "tv" mens de såkaldte seriøse anmeldere næsten kun vurderer et panel. Så til Hother (m.fl.) KEEP UP THE GOOD WORK ! Se nu gennem fingre med at et par brugere ikke påskynder jeres arbejde - vi er mange flere der med stor glæde læser jeres anmeldelser.


-------------
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

Jeg vil tillade mig og gå i den anden retning, og sige at Ottos og tilsvarende billedkvalitets fokuserende medier skal vurderes akkurat som alle mulige andre oplysninger om et produkt, nemlig kritisk og vurderes ud fra egne behov og ønsker. Som bekendt er (var?) Ottos mantam at de vigtigste kvaliteter ved et tv er billedkvalitet, billedkvalitet og billedkvalitet. Det er fint for Otto og ligesindede, men jeg kan da nævne mange ting der enten kunne diskvalificere eller få mig til at vælge et tv med dårligere billedkvalitet for at få bestemte features. Eksempelvis kunne jeg umuligt leve med Samsungs manglende kanalsortering, selvom den havde verdens ubetinget bedste billedkvalitet. Tilgengæld vil jeg fremover vægte det højt at de rette tunere er indbygget og en god internet integration, og for dens sags skyld PVR funktionalitet. Pointen er at vi har forskellige vægtning af forskellige kriterier, og derfor er der jo ikke et entydigt svar på hvilket tv er "bedst".

Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at Hother og andre brugeranmeldelser vurderer et "tv" mens de såkaldte seriøse anmeldere næsten kun vurderer et panel. Så til Hother (m.fl.) KEEP UP THE GOOD WORK ! Se nu gennem fingre med at et par brugere ikke påskynder jeres arbejde - vi er mange flere der med stor glæde læser jeres anmeldelser.
 Clap
BS


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at Hother og andre brugeranmeldelser vurderer et "tv" mens de såkaldte seriøse anmeldere næsten kun vurderer et panel.

+1


Skrevet af: teleplus
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 22:00
Hother - tag nu lige en slapper :) Familien og tidsforbrug i dine andmeledelser er ingen undskyldning for en teknik junkie som du er - og lang de fleste af os. Derfor - tag det her som en MEGET KÆRLIG skæld ud - og keep up the good work.

Du er min forlænget arm når du laver disse anmeldelser - du er en slut bruger der fokuser på et TV i helhed. Skidt pyt på 100% billede kvalitet - du tester det hele - og anmelder det hele.
Vil aldrig glemme fyren i Fona efter jeg brugte 1½ time foran 20.000 kroners plasma TV. Han blev noget så utålmodig - køber du eller ej - råbte han til sidst. Det var sidste gang jeg brugte så meget tid i en TV foratning. Nu læser jeg bl.a. dine udmærkede anmeldelser, kaster et hurtig blik på "levende" TV i Expert - og evt. køber til sidst. Kun de færreste her har 20.000.- for en billed fremviser - vi vil ha` features, gadgets, apps - den overordnede billede af apparatet. Og det er det du leverer.
Jeg har altid budgetteret 20% på kabler ved HiFi køb - men aldrig brugt dem. Har altid budgetteret med 2000.- ved plasma køb til Otto - men har heller ikke brugt dem. Jeg bliver sgu alligevel glad for den kvalitet jeg køber så de sidste 10% betyder ikke alverden. Dine analyser dækker mine behov og oftest resulter at jeg enten bliver interesseret i produktet.

Mange TAK for alt det frivilligt arbejde du har lagt her på Recordere.dk - jeg ville håbe du fortsætter din leg og deler dine oplevelser med 1000-vis af os der spændt venter på dem.

MVH Teleplus


Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:


Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at Hother og andre brugeranmeldelser vurderer et "tv" mens de såkaldte seriøse anmeldere næsten kun vurderer et panel.
+1

+2


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 22:02
Anmeldelser handler i bund og grund om referencepunkter.

Jeg har på et tidspunkt skrevet at jeg returnerede en Acer Revo nettop fordi den larmede for meget.. og det gjorde den... efter min mening...

Andre har før og siden skrevet at de finder en Acer Revo en dejligt lydsvag maskine.. og det er den... efter deres mening...

..men ingen af de to udsagn er direkte brugbare for en der hverken kender mig eller de øvrige anmelderes præference..

Er det så spild af spalteplads at skrive den slags? Det mener jeg ikke, for en eller anden dag laver jeg måske en reference til noget du kender og så ved du hvor du har mig. Hvis nu fx. jeg fortæller at jeg bliver distraheret af brummelyden fra mit "Panapower GTI55 plasmatv" selv om jeg sidder 4 meter fra skærmen og du måske dårligt kan høre dit Panapower GTI55 tv selv om du lægger øret helt til skærmen, så ved du at jeg er en krakilsk satan hvad angår støj og min anmeldese af Revo'en nok skal tages med et gran salt. Omvendt, hvis du også kan høre dit Panapower GTI55 på 4 meters afstand og synes det er irriterende, så har du en ide om at en Acer Revo nok heller ikke er noget for dig.. Pludselig har vi et fælles referencepunkt..

For mig gør det ikke nogen forskel om det er amatører eller proffessionelle der anmelder, det vigtigste er at finde nogle referencer så jeg ved hvor jeg har folk. Referencer kommer efterhånden som man lærer folks smag og sprog at kende, så giv den gas og anmeld løs, og lad os andre om at sortere i udmeldingerne..


Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Hother der er jo ingen der har nævnt dig i denne diskussion:)
 
Nu truer du igen med at holde op med at anmelde.. Du har før truet med både at forlade forummet og også engang som anmelder. Jeg forstår ikke hvorfor du ikke lige tager en slapper inden du kommer med tomme trusler. Det er intet ondt ment mod dig som person, men jeg er imod trusler og advarlser uden konsekvenser.
 
Jeg synes brugeranmeldelser er en god ting og jeg kan sagtens selv finde ud af at sortere "over-positivitet" fra da den nye ejer selvfølgelig ikke vil rakke vildt meget ned på sit nye grej eller grej som er VENLIGT udlånt af en kendt forhandler. (dette er ikke møntet på en besmtet person!)
 
I skal da have tak for et godt stykke arbejde som jeg da nyder at læse. Keep up the good work! Thumbs Up
 
ps: Ønsker abolut ikke at du, Hother, holder op med at anmelde eller stopper på forummet. Det er ikke sådan ovenstående skal forståesSmile


Mht. venlige udlån fra forhandlere. Denne forhandler låner nok ikke noget til denne tester igen, takket været hans ærlighed.ClapClapClap
http://nerds.dk/?page=visanmeldelse&id=100 - http://nerds.dk/?page=visanmeldelse&id=100

Topic:

Brugeranmeldelser er gode at have, har også selv skrevet et par stykker. Men de bærer altid præg af at det er brugerens eget udstyr, og derfor bliver det ofte ophøjet til mere end det er. Sådan er det også når jeg selv har skrevet en.

Har man dét i mente når man læser en sådan anmeldelse er de yderst brugbare, da de ofte omhandler emner som en "rigtig" anmeldelse ikke kommer ind på.

Så tak til alle som vælger at dedikere deres tid til at skrive en anmeldelse, om det så er på Recordere, Hifi4all, Nerds, hdtvtest eller hvor pokker det er, så hjælper det os brugere.


Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 22:10
Jeg kan sagtens bruge en anmeldelse fra en "alm" bruger og synes det er utroligt så kritisk det hele skal lyde, bare fordi det ikke kommer fra en semi-pro. Det er bestemt ingen garanti for at anmeldelsen ikke er farvet.

Hvis man læser en anmeldelse fra en alm bruger, ved man (eller kun de fleste åbenbart) at man kun får brugerens indtryk, af hans nye legetøj. Hvis han skriver lbilledet er flot, jamen så er det nok fordi HAN mener det er flot. Så længe der ikke er 20 grafer der beviser det, så burde man også vide at det kun er hans personlige mening og første indtryk.

Jeg kan sagtens forstå hvis ikke man gider skrive for andre folks skyld, hvis man så skal læse om at man alligevel ikke er objektiv eller professionel nok til det og det er da også grunden til jeg ikke gider skrive om noget af det nye legetøj jeg har fået hen ad vejen.


Skrevet af: vasif
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at Hother og andre brugeranmeldelser vurderer et "tv" mens de såkaldte seriøse anmeldere næsten kun vurderer et panel.

+1


Hvordan kan man vurdere et "tv", hvis man skøjter let forbi det allervigtigste, hvilket vel er billedet som helhed? Defintionen på et Tv, er vel groft sagt et display, der viser et billede, det er jo i bund og grund derfor vi køber et Tv, hvorpå billedet og dets kvalitet vel spiller en ret stor rolle? Selvfølgelig er der også mange øvrige aspekter man kan forholde sig til, og her er der jo intet at sætte en finger på, i forhold til de seneste anmeldelser.

Desuden, her er måske tale om én af de bedste billedmæssige Tv-skærme på markedet, som iøvrigt er blevet udråbt som tronarver til Pioneer, så er det vel også meget nærliggende og naturligt, at man måske havde forventet lidt mere omkring billedkvalitet, især hvis man repræsenterer Recorder, som jo går fra at være et seriøst anmeldersite.

Forskellen på test fra avforums er, at de har haft, og har et grundlag for at anmelde, vurdere, og give et syn på billedkvaliteten, netop fordi de har målt og testet skærmen , og derfor er den langt mere brugbar, og frem for alt troværdig, end hvis man lige svagt sammenligner med sit tidligere Pioneer. Det kan godt være, det giver lidt kredit i tegnebogen, men det er desværre ikke nok.

Men iøvrigt er det da dejligt at man giver sit besyv med sin skærm, og det skal i bestemt ikke stoppe med. Man kan som anmelder ikke tilfredsstille alle, og fordi der er få småklager, skal man ikke pludselig smide håndklædet i ringen, især fordi der sikkert er mange andre hundrede mennesker der har stor glæde og nytte af det, og selvfølgelig er jeg da selv taknemmelig for, at der er nogen som vil bruge tid og kræfter på en anmeldelse.

Jeg synes det skal tages som konstruktiv kritik. Nu skal det jo ikke være sådan, at man ikke kan komme med kritik af den eller den anden grund herinde. Kritik kan være med til at gøre én bedre.


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 22:58
Hvorfor bliver visse personer ved med at slå på tromme for MIN MENING som et uomtvisteligt faktum? Kan i da ikke forstå at der er forskellig tilgang til at købe udstyr og derfor behov for at få afdækket andet og mere end hvad I syntes er interessant?
 
Der skal vel altid være plads til diskussion men det er IKKE OK at gå efter manden IMHO.
 
Jeg er ofte træt af de lange teknologi/religions diskussioner men jeg kan da bare lade være med at læse dem!
 
BS
 
 


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

Jeg vil tillade mig og gå i den anden retning, og sige at Ottos og tilsvarende billedkvalitets fokuserende medier skal vurderes akkurat som alle mulige andre oplysninger om et produkt, nemlig kritisk og vurderes ud fra egne behov og ønsker. Som bekendt er (var?) Ottos mantam at de vigtigste kvaliteter ved et tv er billedkvalitet, billedkvalitet og billedkvalitet. Det er fint for Otto og ligesindede, men jeg kan da nævne mange ting der enten kunne diskvalificere eller få mig til at vælge et tv med dårligere billedkvalitet for at få bestemte features.
 
Ovenstående er trist læsning! For der er ingen tvivl om, at du grundlæggende totalt har misforstået, hvad Otto står for, og hvad det er han plæderer for - nemlig ærlig og naturtro billedgengivelse.
Otto har fuld forståelse for, at behov er lige så forskellige som folk er flest. Manden har trods alt vurderet behov og solgt TV i henved et årti. Han har så på et tidspunkt opdaget at han har et talent for at kunne se og vurdere billedkvalitet, og har valgt at forfølge dette - i form af uddannelse, informations indhentning og levevej.
Grundlæggende er det Otto lever for, at påvirke (fladskærms)producenterne i en retning, så de kan se en idé i, at opnå så naturtro gengivelse så muligt, på deres skærme. Hvordan folk så i øvrigt (mis)justerer dem efterfølgende, er jo en personlig ting. Har det så en effekt på producenterne, at der er så mange "nørder" i diverse fora? Ja sgu! Det ses ved at antallet af skærme, hvor det er muligt at kalibrere er stigende, ligesom den såkaldte THX-indstillinger bliver mere og mere udbredt.
Otto mantra har således ikke været "billedkvalitet, billedkvalitet, billedkvalitet", men derimod  "korrekt billed, korrekt billed, korrekt billed". For som udgangspunkt, jo bedre dit TV kan gengive naturtro, desto bedre vil det performe i alle andre sammenhænge!
 
Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

 Pointen er at vi har forskellige vægtning af forskellige kriterier, og derfor er der jo ikke et entydigt svar på hvilket tv er "bedst".
 
Netop - altså til den første halvdel af sætningen! Det er netop også hvad jeg ofte taler ud fra - folks differengerende behov. Det "glemmer" en rigtig stor del af brugerne herinde, når de debatterer. De fører åben krig for, hvad de nu lige selv har af preference - ikke hvad en evt. spørger har af behov!
M.h.t. hvilket TV der er "bedst", så ja, det er en subjektiv vurdering. Hvilket TV der gengiver mest naturtro serimod, er en ganske målbar størrelse.
 
M.v.h.


Skrevet af: Soko
Skrevet den: 17-Maj-2010 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

Jeg vil tillade mig og gå i den anden retning, og sige at Ottos og tilsvarende billedkvalitets fokuserende medier skal vurderes akkurat som alle mulige andre oplysninger om et produkt, nemlig kritisk og vurderes ud fra egne behov og ønsker. Som bekendt er (var?) Ottos mantam at de vigtigste kvaliteter ved et tv er billedkvalitet, billedkvalitet og billedkvalitet. Det er fint for Otto og ligesindede, men jeg kan da nævne mange ting der enten kunne diskvalificere eller få mig til at vælge et tv med dårligere billedkvalitet for at få bestemte features. Eksempelvis kunne jeg umuligt leve med Samsungs manglende kanalsortering, selvom den havde verdens ubetinget bedste billedkvalitet. Tilgengæld vil jeg fremover vægte det højt at de rette tunere er indbygget og en god internet integration, og for dens sags skyld PVR funktionalitet. Pointen er at vi har forskellige vægtning af forskellige kriterier, og derfor er der jo ikke et entydigt svar på hvilket tv er "bedst".

Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at Hother og andre brugeranmeldelser vurderer et "tv" mens de såkaldte seriøse anmeldere næsten kun vurderer et panel. Så til Hother (m.fl.) KEEP UP THE GOOD WORK ! Se nu gennem fingre med at et par brugere ikke påskynder jeres arbejde - vi er mange flere der med stor glæde læser jeres anmeldelser.
 
100 % enig i, at billedkvalitet ikke er alt.ClapClapClap
 
 
 


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


(...)
Jeg er på et generelt plan fuldstændigt enig. Det er fint at få afdækket nogle betjeningsmæssige ting, men hvis man som bruger skal bruge en anmeldelse til noget, så skal den være skrevet af én der ved mere og har bedre muligheder for at bedømme noget, end én selv. Jeg har aldrig forstået pointen i at skrive en anmeldelse med en almindelig brugers øjne, hvad skal man med andre folks holdninger hvis de ikke er klogere end én selv alligevel?
 
Men som sagt, mht features og beskrivelser af hvordan forskellige ting virker, så er det jo meget fint at dele erfaringer. Det skal man for så vidt også mht. billed- og lydkvalitet, men jeg synes det er lidt problematisk når almindelige brugeres subjektive og, ked af at sige det, ofte ukyndige vurderinger ophøjes til mere officiel status. Derfor synes jeg også det er RIGTIGT fint at Hother (indtil videre i hvert fald) har valgt at fokusere på det brugsmæssige, og henvise til Bantam's beskrivelse af billedkvaliteten, som med al respekt for Hothers evner alt andet lige er langt mere dybdegående end Hother's egen vurdering nogensinde vil blive.
(...) 
Argumentet, Otto fremfører her, minder mig om den diskussion, der er for eller imod 'Smagsdommerne' på DR2. Her er belæste fagfolk også fortørnet over, at almindelige brugere sidder og diskuterer højkulturelle emner, som de grundlæggende ikke har forstand på.

Men hvornår er man ekspert inden for - i dette tilfælde - tv-verden? Hvis det kræver et særligt talent eller 'gyldne øjne' for at se, om et billed stå helt naturtro - eller hvad der nu er referencerammen, kan vi andre 'brugere' så ikke være ligeglade?

Og almindelige brugere - akkurat som i Smagsdommerne på DR2 - rammer tit nogle fikspunkter, som de professionelle anmeldere sjældent gør, fordi de netop har et analytisk og ja, professionelt forhold til et givent produkt. Mens elementer som brugeroplevelse, design features etc er elementer, som brugeranmelderen lægger vægt på.

Og det er jo som med alle anmeldelser; man kan lade som ingenting, hvis man ikke er enig i dens beskrivelser. Det gælder tv, hifi og musik og film.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Men hvornår er man ekspert inden for - i dette tilfælde - tv-verden. Hvis det kræver et særligt talent eller 'gyldne øjne' for at se, om et billed stå helt naturtro - eller hvad der nu er referencerammen, kan vi andre 'brugere' så ikke være ligeglade
 
Ja, du kan jo vælge at plukke i citaterne, og så dreje det som er skrevet, så det fremstår anderledes end det er ment!
 
Som jeg meget tydeligt skrev: Har man et TV med så naturtro gengivelse så muligt, vil det også give et bedre resultat alle andre sammenhænge!
 
M.v.h.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 00:19
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
Ja, du kan jo vælge at plukke i citaterne, og så dreje det som er skrevet, så det fremstår anderledes end det er ment!
 
Som jeg meget tydeligt skrev: Har man et TV med så naturtro gengivelse så muligt, vil det også give et bedre resultat alle andre sammenhænge!
 
M.v.h.

?


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 01:27
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

M.h.t. hvilket TV der er "bedst", så ja, det er en subjektiv vurdering. Hvilket TV der gengiver mest naturtro serimod, er en ganske målbar størrelse.


Jeg kan ikke lade være med at drage en sammenligning mellem alm. hifi højttalere og studie monitors her. Der er ingen tvivl om at studie monitors generelt gengiver lyden mere naturtro end hifi højtalere, der kommer en masse detaljer med og det er fint når en lydtekniker skal mikse lydspor. Til gengæld kan de fleste der har hørt musik på studie monitors fortælle at det faktisk ikke lyder specielt godt og tit bliver anstrengende at høre på. I langt de fleste tilfælde er en alm. hifihøjttalers farvede og ulineære lydgengivelse langt rarere at høre musik på, også selv om musikken ikke er helt så "naturtro"..

Jeg ved ikke om det samme gælder tv billeder. Jeg har ikke et tv der er justeret ind til "naturtro" så jeg skal ikke kunne sige om det er flottere end min nuværende farvebalance? Baseret på min erfaring med højttalere kunne jeg dog godt dristes til at tro at der kan være forskel på "mest naturtro billede" og "rareste/flotteste billede". Jeg er ikke ude på at træde på nogen og jeg ved rigtigt mange har udtrykt begejstring over at have fået deres tv kalibreret professionelt, jeg ved bare ikke om "mest naturtro" altid er værd at stræbe efter?


Skrevet af: pdj1974
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 08:26
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Ovenstående er trist læsning! For der er ingen tvivl om, at du grundlæggende totalt har misforstået, hvad Otto står for, og hvad det er han plæderer for - nemlig ærlig og naturtro billedgengivelse.
Otto har fuld forståelse for, at behov er lige så forskellige som folk er flest.
...
Otto mantra har således ikke været "billedkvalitet, billedkvalitet, billedkvalitet", men derimod  "korrekt billed, korrekt billed, korrekt billed". For som udgangspunkt, jo bedre dit TV kan gengive naturtro, desto bedre vil det performe i alle andre sammenhænge!
Jeg kan desværre ikke finde tråden, men jeg er ret overbevist om at Otto tidligere har afholdt en lille konkurrence her på sitet, hvor det rigtige svar netop var "Billedkvalitet, Billedkvalitet og Billedkvalitet" - gæt selv hvad spørgsmålet var Wink
Jeg har skam stor respekt for Otto, og har med stor interesse læst utallige af hans indlæg her og andre steder, samt har oplevet ham lave en præsentation i TC i Århus, som jeg fik rigtig meget ud af. ( http://www.recordere.dk/forum2/forum_posts.asp?TID=43700 - http://www.recordere.dk/forum2/forum_posts.asp?TID=43700 )
Pointen er jo bare, at for nogle vægtes billedkvalitet/"korrekt billede" 99,9% og for andre er tallet måske kun 5-10%.

Bortset fra den præcise ordlyd af Ottos "mantra", er vi da vist meget enige??


-------------
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 08:53
jeg vil vel syntes den bedste anmeldelse var en samlet anmeldelse af 2, nemlig en med den tekniske baggrund som primært koncentrerer sig om de hardcore facts udfra hvad tvet kan præstere og ikke mindst ikke kan præstere i forhold til kendte fixpunkter for sammenligningens skyld.
 
Også en reel forbruger erfaringer med produktet over en kortere periode i stil med det som hummelmose har gang i (og for den sags skyld Hother da han mig bekendt endnu ikke har skiftet skærmen ud Wink), det syntes jeg er en rigtig god ide, fordi det giver brugerne rig mulighed for at spørge ind til visse ting som man som tester måske slet ikke havde haft som fokuspunkt.
 
Så jeg siger det er godt der er nogle hobbyanmeldere der gider og prøve tingene af, for uanset hvad så giver det os andre et eller andet udgangspunkt at starte udfra som er bedre end ingenting, og ofte giver det faktisk en del i det udgangspunkt jeg selv arbejder udfra.. da man netop i debatten efter en anmeldelse ofte finder ud af ting som måske ville gøre en forskel på det givne produkt som jeg måske slet ikke havde været opmærksom på.
 
Og kunne det så krydres med en "proff" vurdering af panelet så kan jeg som forbruger næsten ikke få det bedre.
 
Så altså en kombination fra "den erfarne amatør" sammenholdt med en "proff" vurdering er ofte det jeg bruger når jeg kigger på udstyr.
 


-------------
Mvh

René


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

 
Med andre ord: Jeg mener at de såkaldte bruger-anmeldelser, hvor folk har købt et produkt og så beskriver det for de andre, hører til i forummet og ikke som en "officiel" anmeldelse - hvadenten man så fra Recordere.dk's side vælger at skelne mellem "rigtige" anmeldelser og "bruger-anmeldelser" eller ej. På præcist samme måde som at mine omtaler af diverse produkter (som jeg ofte bliver bedt om at skrive), også hører til i forummet og ikke skal ophøjes til anmeldelser.
 
Iøvrigt ingen antydninger om enkeltstående personers evne til at være objektive eller ej, det er bare min holdning helt principielt.
Jeg har tænkt en del over din udmelding oven over. Og jeg afholdte mig fra at svare dig tidligere, for jeg var edderspændt vred på dig - og det er jeg såmænd stadig.
 
Uanset hvor højt jeg repektere dig og din faglige kunnen, så synes jeg det er meget groft dels at generalisere, og dels at mistænkeliggøre - f.eks. mig. Jeg er dog enig i, at jeg ikke tager en forhandlers ord for andet end "Vejledende", for modsat mig - så har forhandlere jo økonmiske interesser i en udtalelse. 
 
Hvis jeg bliver bedt om at udarbejde en brugeranmeldelse eller en anmeldelse, så laver jeg den ud fra nøjagtigt de samme rammer. Det betyder at jeg beskriver mine oplevelser, og her beskrives de gode og de mindre gode sider ved et produkt - nøjagtig som jeg gjorde ved VT20.
 
Jeg tror i bund og grund ikke, at jeg ikke kom frem til et resultat af min anmeldelse, som de fleste "Superbrugere" ikke vil komme til. Jeg ser med andre ord overhovedet ikke på, om det anmeldte er mit - eller et produkt en forhandler har været så venlig at udlåne.
 
Jeg kan sagtens forstå, at man ønsker mere alsidige anmeldelser med kurver, diagrammer og meget andet godt, og det har jeg bøjet mig for. Det har jeg ikke den fjerneste mulighed for at levere. Det betyder bare ikke, at mine evner til at se, lytte og bedømme ikke er i fuld funktion.  
 
Jeg synes personligt i bund og grund, at det er synd, at man får ødelagt ting, som mange andre har haft glæde af - men fred være med det.
 
Men at ophøje sig selv til dommer over f.eks. mine og andres egenskaber, evner og habilitet - det klæder ingen Otto - og så har jeg vist fået sagt hvad jeg mener om den sagSmile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

 
Med andre ord: Jeg mener at de såkaldte bruger-anmeldelser, hvor folk har købt et produkt og så beskriver det for de andre, hører til i forummet og ikke som en "officiel" anmeldelse - hvadenten man så fra Recordere.dk's side vælger at skelne mellem "rigtige" anmeldelser og "bruger-anmeldelser" eller ej. På præcist samme måde som at mine omtaler af diverse produkter (som jeg ofte bliver bedt om at skrive), også hører til i forummet og ikke skal ophøjes til anmeldelser.
 
Iøvrigt ingen antydninger om enkeltstående personers evne til at være objektive eller ej, det er bare min holdning helt principielt.
Jeg har tænkt en del over din udmelding oven over. Og jeg afholdte mig fra at svare dig tidligere, for jeg var edderspændt vred på dig - og det er jeg såmænd stadig.
 
Uanset hvor højt jeg repektere dig og din faglige kunnen, så synes jeg det er meget groft dels at generalisere, og dels at mistænkeliggøre - f.eks. mig. Jeg er dog enig i, at jeg ikke tager en forhandlers ord for andet end "Vejledende", for modsat mig - så har forhandlere jo økonmiske interesser i en udtalelse. 
 
Men at ophøje sig selv til dommer over f.eks. mine og andres egenskaber, evner og habilitet - det klæder ingen Otto - og så har jeg vist fået sagt hvad jeg mener om den sagSmile
 
Jo, det kan han faktisk godt, det er umuligt at sætte sig ud over den bias der opstår når man ejer et produkt, uanset om man er Hother, Supermand eller Dronning Magrethe.

Et grundelement i en anmeldelse er jo netop den kritiske tilgang til både produkt, storytelling og forhandler, et element selv professionelle anmeldere ikke altid lige heldigt forsøger at komme igennem.


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: justrace
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 20:03
Jeg forstår heller ikke helt pointen i at man forherliger et produkt man selv ejer, for jeg er da godt nok selv ejer af et par ting som producenten nok ikke ville billige min anmeldelse af.
 
Ud fra visse udtalelser her, så kunne jeg da godt tænke mig at vide hvordan sådan en ville blive modtaget, for det passer jo ikke ind i at det man selv ejer er det bedste.


-------------
MVH
justrace
http://nikonforum.dk/ - "I AM Nikon"


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Jeg forstår heller ikke helt pointen i at man forherliger et produkt man selv ejer, for jeg er da godt nok selv ejer af et par ting som producenten nok ikke ville billige min anmeldelse af.
 
Jeg undrer mig også, hver gang jeg ser det nævnt, nærmest som om det skulle være en slags naturlov.

Jeg er gennem min tid på dette forum kommet med betydeligt mere kritik end ros af de ting, jeg ejer. Jeg kan virkelig ikke se, hvorfor man per automatik skulle være mere tilbøjelig til at rose ting, man ejer. Jeg vil da nærmere sige, at irritationen over, at noget er dumt lavet, bliver mange gange større, når man faktisk ejer tingen og derfor hænger på den.


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 22:04
Man kan ikke som anmelder stå offentligt frem og indrømme at det udstyr man har ikke er på reference niveau idet det vil devaluerer alle de anmeldelser man har lavet med pågældende udstyr til et næsten negativt niveau. Ens udtalelser vil jo være værdiløse, på samme måde som hvis den standard topgear anmeldte efter var en fiat punto, idet at alle biler, skidt som kanel, ville fremstå som fantastiske.
 
Ofte har det dog også meget at gøre med at ens personlige præference er identisk med ens absolutte reference, og det er ikke mange anmeldere der vil indrømme at de aldrig har hørt et bækken eller en violin i det virkelige liv (men de findes desværre). Dvs, at den antagelse om at en anmelder bør kunne skelne imellem egen præference og absolut reference ikke er mulig at leve op til, og anmeldelser fra vedkomemende vil være spild af tid.


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 22:24
Hej Alle
 
Officielt svar på brugeranmeldelser
 
Anmeldelserne på recordere.dk oprinder fra forskellige kilder, og det vil de altid gøre.
 
Det vil være en skøn blanding af expert anmeldelser, bruger anmeldelser og eksterne anmeldelser.
 
Bruger anmeldelser kan oprinde fra brugerne, eller blot være et af recordere.dk teamets faste medlemmer, som har investeret i nyt.
 
Det er suverænt min vurdering, hvornår noget er en bruger anmeldelse.
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Man kan ikke som anmelder stå offentligt frem og indrømme at det udstyr man har ikke er på reference niveau idet det vil devaluerer alle de anmeldelser man har lavet med pågældende udstyr til et næsten negativt niveau. Ens udtalelser vil jo være værdiløse, på samme måde som hvis den standard topgear anmeldte efter var en fiat punto, idet at alle biler, skidt som kanel, ville fremstå som fantastiske.
 
Kim - det er jo noget vås!
Det det handler om, er sgu da hvor ens referenceniveau er. Selvom jeg skulle have et Sony eller Pansonic hængende, kan jeg da sagtens mene (vide) at et Pioneer bare ér bedre. At det ikke er et Pioneer der hænger på væggen, kan have flere årsager - økonomi m.v.
 
Din analogi med biltest holder deraf heller ikke vand. Selvom jeg kørte i pågældende Fiat (vil dog aldrig ske LOL ), så vil det stadig være den bedste bil jeg har prøvet, som vil være mit referencepunkt - sgutte Fiat'en....
 
M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 22:26

Lars.

Jeg mener ikke at der er nogen grund til at skulle "forsvare", hverken den ene eller anden slags test og omtaler. Jeg mener at brugerne må vise sig som voksne mennesker, selv tage ansvar og deraf også selv drage konklusioner, ud fra de input de får.  Smile
 
M.v.h.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 22:34
Som jeg også har skrevet på nerds.dk, mener jeg, at man sagtens kan  have en personlig reference som afviger meget fra den absolutte reference (hvad den så end er). Man skal bare gøre opmærksom på det. Hvis en brugeranmelder eksempelvis synes, at Cerwin Vega har den eneste bas, der er værd at høre på, er det indlysende, at vedkommende vil mene, at de fleste andre højttalere mangler bas. Og hvis man som læser er enig i den præmis, er de højttaleranmeldelser, vedkommende skriver, måske endnu mere brugbare, end en den fra en anmelder med en mere nøgtern tilgang til lyden. 


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det det handler om, er sgu da hvor ens referenceniveau er. Selvom jeg skulle have et Sony eller Pansonic hængende, kan jeg da sagtens mene (vide) at et Pioneer bare ér bedre. At det ikke er et Pioneer der hænger på væggen, kan have flere årsager - økonomi m.v.
 
 
Hvis du ikke har reference niveau anlægget hængende derhjemme, så kan du heller ikke teste med det som reference, og din anmeldelse vil være værdiløs idet at det ikke er holdt op imod det der reelt er dine reference. Hvis du derimod "bare" laver en a/b sammenligning, så har du ret. Men hvis ikke anmelderen har adgang til en kendt egenreference, være det sig lyd eller billed, så er anmeldelsen spild af både forfatter og læsers tid.
 
Optimalt set vil jeg gerne medgive at du burde have ret, jeg har bare endnu ikke oplevet den optimale situation, at man er i stand til at bedømme noget i forhold til en kendt absolut reference som man ikke har adgang til at lave en a/b test med. 


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:


Hvis du ikke har reference niveau anlægget hængende derhjemme, så kan du heller ikke teste med det som reference, og din anmeldelse vil være værdiløs idet at det ikke er holdt op imod det der reelt er dine reference. Hvis du derimod "bare" laver en a/b sammenligning, så har du ret. Men hvis ikke anmelderen har adgang til en kendt egenreference, være det sig lyd eller billed, så er anmeldelsen spild af både forfatter og læsers tid.
 
Optimalt set vil jeg gerne medgive at du burde have ret, jeg har bare endnu ikke oplevet den optimale situation, at man er i stand til at bedømme noget i forhold til en kendt absolut reference som man ikke har adgang til at lave en a/b test med. 

Men din absolutte reference er i dit tilfælde også din personlige reference, så argumentet rammer sig selv i nakken. Du er nået frem til, at Crown er den absolutte reference, og det er den præmis, jeg som læser af dine anmeldelser skal forholde mig til - uanset om jeg nogensinde har hørt Crown eller ej. Men fordi, du har gjort op med dig selv, at Crown er den absolutte reference, betyder jo ikke nødvendigvis, at det rent faktisk er det for andre end dig?


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 22:44
Jeg forstår ikke, har jeg noget sted skrevet at en absolut reference gælder for alle mennesker? Det giver vel lidt sig selv at man ikke kan have en reference/præference eller kendskab til noget man aldrig har hørt Smile

-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Hvis du ikke har reference niveau anlægget hængende derhjemme, så kan du heller ikke teste med det som reference, og din anmeldelse vil være værdiløs idet at det ikke er holdt op imod det der reelt er dine reference. Hvis du derimod "bare" laver en a/b sammenligning, så har du ret. Men hvis ikke anmelderen har adgang til en kendt egenreference, være det sig lyd eller billed, så er anmeldelsen spild af både forfatter og læsers tid.
 
Optimalt set vil jeg gerne medgive at du burde have ret, jeg har bare endnu ikke oplevet den optimale situation, at man er i stand til at bedømme noget i forhold til en kendt absolut reference som man ikke har adgang til at lave en a/b test med. 
 
Selvfølgelig behøver man ikke absolut at lave en A/B-sammenligning, for at kunne bedømme op mod en evt. reference! Lad mig bruge eksemplet med Pioneer. Jeg har kigget rigtig meget på Pioneer skærme - kalibreret og ikke-kalibreret. Derved har jeg også set/kendskab til, hvor Pioneer har sine svagheder, og i hvilket omfang. Det er korrekt at jeg uden en evt. måling, ikke vil kunne vurdere eksempelvis sortniveau, gråskala m.v. Men, jeg vil da stadig kunne se på andre skærme, hvordan de opleves m.h.t. farvetemperatur, farvestik, dithering, whitecrushing, kontrast, skarphed, tuner-performance, lag, slør m.m. Det vil for langt det meste kunne holdes op imod, hvor meget Pioneer'en fejler på disse punkter...
 
M.v.h.


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Hvis du ikke har reference niveau anlægget hængende derhjemme, så kan du heller ikke teste med det som reference, og din anmeldelse vil være værdiløs idet at det ikke er holdt op imod det der reelt er dine reference. Hvis du derimod "bare" laver en a/b sammenligning, så har du ret. Men hvis ikke anmelderen har adgang til en kendt egenreference, være det sig lyd eller billed, så er anmeldelsen spild af både forfatter og læsers tid.
 
Optimalt set vil jeg gerne medgive at du burde have ret, jeg har bare endnu ikke oplevet den optimale situation, at man er i stand til at bedømme noget i forhold til en kendt absolut reference som man ikke har adgang til at lave en a/b test med. 
 
Selvfølgelig behøver man ikke absolut at lave en A/B-sammenligning, for at kunne bedømme op mod en evt. reference! Lad mig bruge eksemplet med Pioneer. Jeg har kigget rigtig meget på Pioneer skærme - kalibreret og ikke-kalibreret. Derved har jeg også set/kendskab til, hvor Pioneer har sine svagheder, og i hvilket omfang. Det er korrekt at jeg uden en evt. måling, ikke vil kunne vurdere eksempelvis sortniveau, gråskala m.v. Men, jeg vil da stadig kunne se på andre skærme, hvordan de opleves m.h.t. farvetemperatur, farvestik, dithering, whitecrushing, kontrast, skarphed, tuner-performance, lag, slør m.m. Det vil for langt det meste kunne holdes op imod, hvor meget Pioneer'en fejler på disse punkter...
 
M.v.h.
 
Ok, det giver faktisk god mening. der er bare enormt mange faktorer der har indflydelse på lyd, især rummet og det øvrige grej. Det betyder i praksis at det samme anlæg kan lyde meget forskelligt alt efter rum og det øvrige grej, og det er grunden til at jeg mener at man kun kan bruge en a/b sammenligning med kun en variabel som valid baggrund til at udtale sig om et givent lydprodukt.


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Man kan ikke som anmelder stå offentligt frem og indrømme at det udstyr man har ikke er på reference niveau idet det vil devaluerer alle de anmeldelser man har lavet med pågældende udstyr til et næsten negativt niveau. Ens udtalelser vil jo være værdiløse, på samme måde som hvis den standard topgear anmeldte efter var en fiat punto, idet at alle biler, skidt som kanel, ville fremstå som fantastiske.


Referencepunkter er kun noget værd hvis modtageren kender det punkt man refererer til.

Eksempel: Du vil købe en kommode af mig i den blå avis. Vi mailer lidt frem og tilbage om detaljerne og jeg fortæller at kommoden er tung. Den oplysning er bare ikke ret meget værd hvis ikke du ved om jeg er en hærdebred murer der er vant til at slæbe sække med mørtel eller om jeg er en pensioneret syerske på 83 år med skrøbelige knogler. "Tung" for mig kan betyde noget helt andet for dig, derfor er det supersmart med et fælles referencepunkt som fx. at angive vægten i kilo.

Når TopGear tester den nye Pagani Zonda er det klart det ikke giver meget mening at sammenligne den med en Punto. Til gengæld giver det masser af mening at bruge en Punto som reference når de tester den nye Corolla og Peugeot 206, rigtigt mange mennesker har prøvet en Punto og kan derfor forholde sig til informationer om at Corollaen larmer mindre og 206'eren har bedre bagageplads. At jeg så ikke anser TopGear som seriøse anmeldere er noget helt andet, de laver til gengæld glimrende underholdningsprogrammer..

..og således er vi tilbage ved anmeldelserne her på forummet. En anmeldelse af en højttaler bliver ikke mere relevant for mig ved at blive sammenlignet i forhold til et par elektrostathøjttalere til 150.000 kr. Jeg vil meget hellere høre fra en anmelder der måske har anmeldt 5 almindelig højttalere i min prisklasse gennem det seneste halve år, for måske har jeg en kammerat der har en af de højttalere så jeg kan drage paralleller til de øvrige..


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 23:03
så du vil ikke have en anmeldelse der siger at du får 99% af ydelsen fra elektrostaten ved at købe den ene, men ikke de 4 andre?

-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Jeg forstår ikke, har jeg noget sted skrevet at en absolut reference gælder for alle mennesker? Det giver vel lidt sig selv at man ikke kan have en reference/præference eller kendskab til noget man aldrig har hørt Smile

Jeg har nok formuleret mig knudret, eller også misforstår jeg dit budskab. Du skriver:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Hvis du ikke har reference niveau anlægget hængende derhjemme, så kan du heller ikke teste med det som reference, og din anmeldelse vil være værdiløs idet at det ikke er holdt op imod det der reelt er dine reference(...)

Og tidligere skrev du:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Ofte har det dog også meget at gøre med at ens personlige præference er identisk med ens absolutte reference, og det er ikke mange anmeldere der vil indrømme at de aldrig har hørt et bækken eller en violin i det virkelige liv (men de findes desværre). Dvs, at den antagelse om at en anmelder bør kunne skelne imellem egen præference og absolut reference ikke er mulig at leve op til, og anmeldelser fra vedkomemende vil være spild af tid.

I dit tilfælde bliver det udstyr, du tester, altså målt op i mod Crown, som du anser for absolut reference. Men havde Cerwin Vega været din reference, ville dine anmeldelser jo tage sig anderledes ud. Og hvad ville det hjælpe mig som læser af dine anmeldelser, hvis jeg ikke kendte Cerwin Vega?

En anmeldelse er vel en personlig vurdering, som udelukkende har sin værdi, hvis den åbner øjnene/ørerne for læseren, og det er vel så ligegyldigt, om anmelderen har en Denver hængende på væggen. 


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 23:16
jeg kan stadigt ikke se fra de to citater at jeg snakker om absolut reference for alle? jeg skriver jo netop "ens personlige præference" og "ens personlige absolutte reference"
 
En anmeldelse er netop at man tager en ting et i et kendt setup, og laver a/b sammenligning ift en egenrefernce. Jeg kan ikke rigtigt se hvor vi skulle uenige?


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 23:24
Du mener, at det er påkrævet med en personlig reference/præference at holde noget testustyr op imod, ellers bliver anmeldelsen værdiløs. Så er det, jeg siger, at hvis nu din personlige reference/præference er Cerwin Vega, hvor meget værdi ville en a/b-test så have? Den ville jo altid ende med, at testudstyret mangler bas, ikke sandt?


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Du mener, at det er påkrævet med en personlig reference/præference at holde noget testustyr op imod, ellers bliver anmeldelsen værdiløs.?
 
Ja. ellers bliver det ret svært at drage en konklusion
 
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Så er det, jeg siger, at hvis nu din personlige reference/præference er Cerwin Vega, hvor meget værdi ville en a/b-test så have? Den ville jo altid ende med, at testudstyret mangler bas, ikke sandt?
 
Nej. Reference og præference er ikke det samme. Jeg har mødt folk der havde cervin vega som præference, men ikke reference. Jeg har endda mødt enkelte der investerede store summer i det ultimative referenceanlæg, men har ændret lyden med EQ og andet. Jeg har selv moret mig med at EQ'e CV til at lyde af hifi.
 
Hvis min refernce var cervin vega, ja, så ville en test være værdiløs hvis målet var at finde en god hifi højttaler. Hvis målet var en fest højttaler, så ville det være noget andet.


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 07:39
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Man kan ikke som anmelder stå offentligt frem og indrømme at det udstyr man har ikke er på reference niveau idet det vil devaluerer alle de anmeldelser man har lavet med pågældende udstyr til et næsten negativt niveau. Ens udtalelser vil jo være værdiløse, på samme måde som hvis den standard topgear anmeldte efter var en fiat punto, idet at alle biler, skidt som kanel, ville fremstå som fantastiske.
 
Ofte har det dog også meget at gøre med at ens personlige præference er identisk med ens absolutte reference, og det er ikke mange anmeldere der vil indrømme at de aldrig har hørt et bækken eller en violin i det virkelige liv (men de findes desværre). Dvs, at den antagelse om at en anmelder bør kunne skelne imellem egen præference og absolut reference ikke er mulig at leve op til, og anmeldelser fra vedkomemende vil være spild af tid.
Der er anmeldere og der er anmeldere. Hvordan i alverden kan du forestille dig, at jeg altid kan være i besiddelse af referenceudstyr - og indkøbt for egne midler. Man glemmer ligesom, at anmeldelser laves for anmelderens egen regning egen tid og egen regning - på alle måderOuch
 
Det er dog en utrolig opskruet holdning til en anmelder - den går ikke på recordere.dkWink


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 09:12

Du må ud og tjene dem ind ligesom alle andre anmeldere har gjort før dig. Alle andre har også selv betalt grej af egen lomme, det er nu en gang "prisen" for at få lov til at lege med så meget forskelligt udstyr.

Kald det bare opskruet, det ændre ikke på at jeg har ret til at mene at anmeldelser foretaget på et useriøst sammenligningsgrundlag er værdiløst. Det må forventes at en anmelder har gjort noget ekstra for at kunne foretage noget der bare minder om en kvalificeret indsats for at have udstyr der ligger over gennemsnittet, og et rum der passer til. Bare husk at du også har ret til at mene at en anmelder skal skal have et gennemsnitligt anlæg til en gennemsnitspris i et gennemsnitsrum. Men ligesom jeg mener at det devaluerer anmeldelsen hvis man ikke har, så har du ret til at mene at det validerer anmeldelsen. Der er ingen der påstår at en af os har mere ret end den anden, men begge holdninger har deres berettigelse - recordere.dk eller ej.
 


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 09:15
Nu har jeg ikke holding til emnet per se. Men jeg synes der har været nogle lidt barnagtige reaktioner, på det faktum at ikke alle synes brugeranmeldelser er en god idé. Det svarer jo lidt til at være journalist og kvitte sit job, fordi ens læsere ikke er utvetydigt enige i og/eller begejstrede for de artikler man skriver.

Jeg tror godt de fleste kan se forskel på en "almindelig"* brugers anmeldelser og så de mere seriøse, hvor Otto eller Bantam går i dybden med målinger mv. Jeg ved godt hvad jeg finder mest interessant men jeg læser stadig de andre, om ikke andet så for oplevelsen, ulig det informative niveau. 


* Ikke negativt ladet, så lad det nu blive ved det!


-------------
Tape Connection MKII


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Du må ud og tjene dem ind ligesom alle andre anmeldere har gjort før dig. Alle andre har også selv betalt grej af egen lomme, det er nu en gang "prisen" for at få lov til at lege med så meget forskelligt udstyr.

Kald det bare opskruet, det ændre ikke på at jeg har ret til at mene at anmeldelser foretaget på et useriøst sammenligningsgrundlag er værdiløst. Det må forventes at en anmelder har gjort noget ekstra for at kunne foretage noget der bare minder om en kvalificeret indsats for at have udstyr der ligger over gennemsnittet, og et rum der passer til. Bare husk at du også har ret til at mene at en anmelder skal skal have et gennemsnitligt anlæg til en gennemsnitspris i et gennemsnitsrum. Men ligesom jeg mener at det devaluerer anmeldelsen hvis man ikke har, så har du ret til at mene at det validerer anmeldelsen. Der er ingen der påstår at en af os har mere ret end den anden, men begge holdninger har deres berettigelse - recordere.dk eller ej.
 
Det er fint nok, at du mener, at det kræver de forudsætninger for at se dig i stand til at anmelde udstyr. Jeg mener bare ikke, argumentet holder. Skal en madanmelder eksempelvis have en perfekt tilberedt fois gras stående på en tallerken ved siden af den, han anmelder? Og hvad er den absolutte reference for en god film eller en god koncert?
 
I mit hoved består er en hifi-anmeldelse af nogle objektive og subjektive vurderinger. De objektive handler om vægt, størmforbrug samt eventuelle målinger. De subjektive handler om, hvordan man synes, det ser ud og lyder, og her findes der som bekendt ingen sandhed - uanset hvor fantastisk et referenceanlæg man måtte sammenligne med.


Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 09:57
   
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

 
I mit hoved består er en hifi-anmeldelse af nogle objektive og subjektive vurderinger. De objektive handler om vægt, størmforbrug samt eventuelle målinger. De subjektive handler om, hvordan man synes, det ser ud og lyder, og her findes der som bekendt ingen sandhed - uanset hvor fantastisk et referenceanlæg man måtte sammenligne med.

Man vil jo heller ikke få noget ud af en anmeldelse af et grafikkort, der konkluderer "Det er fand'me hurtigt!"... Jo tak, i forhold til hvad? - referencepunkter er vigtige og en anmelders tilgang til produkterne, lærer man over tid at kende. Jo større hans erfaring med f.eks. højttalere, jo bedre forudsætninger har han for at lave en objektiv anmeldelse og jo bedre du kender hans referencepunkter, des bedre er dine forudsætninger for at få noget ud af anmeldelsen.






-------------
Tape Connection MKII


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af Simon, TC Simon, TC skrev:

Man vil jo heller ikke få noget ud af en anmeldelse af et grafikkort, der konkluderer "Det er fand'me hurtigt!"... Jo tak, i forhold til hvad? - referencepunkter er vigtige og en anmelders tilgang til produkterne, lærer man over tid at kende. Jo større hans erfaring med f.eks. højttalere, jo bedre forudsætninger har han for at lave en objektiv anmeldelse og jo bedre du kender hans referencepunkter, des bedre er dine forudsætninger for at få noget ud af anmeldelsen.
 
Nu er hastighed - alt andet lige - en objektiv størrelse; og i tilfældet med grafikkortet kan en række målinger bekræfte et udsagn om, at det fand'me er hurtigt. Anderledes forholder det sig til begreber om lyd, hvor det kan være svært at give objektive vurderinger. Hvad betyder en tør bas eller en luftig diskant? Hvad menes der med et mørkt lydbillede? Og det er rigtigt, at jo bedre man kender en anmelders referencepunkter, jo større chance har man for at forstå, hvad han mener.
 
Men jeg vil stadig påstår, at man godt kan anmelde hifi uden at have udstyr for en million milliard ståede. På samme måde, som man også kan anmelde biler uden at have en Lambogini i garagen.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 10:23
Nu skal vi så passe på, at vi ikke blander koncepterne.
 
Jeg har, som udgangspunkt, hele tiden talt om anmeldelser af TV, hvor Kim Olsen pludselig blander lyd ind over. Jeg mener at der ér forskel på at anmelde de to ting...
 
M.v.h.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 10:36
Vi diskuterer vel anmeldelser generelt; der har både været biler, mad, billede og lyd indover, og der gælder vel de samme principper for alle typer anmeldelser.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Du må ud og tjene dem ind ligesom alle andre anmeldere har gjort før dig. Alle andre har også selv betalt grej af egen lomme, det er nu en gang "prisen" for at få lov til at lege med så meget forskelligt udstyr.

Kald det bare opskruet, det ændre ikke på at jeg har ret til at mene at anmeldelser foretaget på et useriøst sammenligningsgrundlag er værdiløst. Det må forventes at en anmelder har gjort noget ekstra for at kunne foretage noget der bare minder om en kvalificeret indsats for at have udstyr der ligger over gennemsnittet, og et rum der passer til. Bare husk at du også har ret til at mene at en anmelder skal skal have et gennemsnitligt anlæg til en gennemsnitspris i et gennemsnitsrum. Men ligesom jeg mener at det devaluerer anmeldelsen hvis man ikke har, så har du ret til at mene at det validerer anmeldelsen. Der er ingen der påstår at en af os har mere ret end den anden, men begge holdninger har deres berettigelse - recordere.dk eller ej.
 
Tjene ind selv - du må da snakke med en eller anden. Mine anmeldelser laves af 2 årsager:
1. Fordi jeg synes at det er sjovt og interessant, men jeg vil ikke have væsentlige udgifter på det, for jeg har ingen indtægter på anmeldelser - kun udgifter
 
2. For jeres skyld, for at medvirke til, at recordere er et spændende sted at være, og måske lære og opleve noget nyt.
 
Men Kim, med din holdning, dine indstillinger skal hvad en anmelder skal kunne præstere i reference udstyr m.v., så går jeg da givetvis ud fra, at du for længst har kontaktet Lars, for at lave dine sublime og yderst kvalificerede anmeldelser for recordere.dk. Jeg ser med meget stor fornøjelse frem til din første anmeldelseTongue 


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 11:00
LOL  LOL  Clap  Clap
 
M.v.h.


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Du må ud og tjene dem ind ligesom alle andre anmeldere har gjort før dig. Alle andre har også selv betalt grej af egen lomme, det er nu en gang "prisen" for at få lov til at lege med så meget forskelligt udstyr.

Kald det bare opskruet, det ændre ikke på at jeg har ret til at mene at anmeldelser foretaget på et useriøst sammenligningsgrundlag er værdiløst. Det må forventes at en anmelder har gjort noget ekstra for at kunne foretage noget der bare minder om en kvalificeret indsats for at have udstyr der ligger over gennemsnittet, og et rum der passer til. Bare husk at du også har ret til at mene at en anmelder skal skal have et gennemsnitligt anlæg til en gennemsnitspris i et gennemsnitsrum. Men ligesom jeg mener at det devaluerer anmeldelsen hvis man ikke har, så har du ret til at mene at det validerer anmeldelsen. Der er ingen der påstår at en af os har mere ret end den anden, men begge holdninger har deres berettigelse - recordere.dk eller ej.
 
Tjene ind selv - du må da snakke med en eller anden. Mine anmeldelser laves af 2 årsager:
1. Fordi jeg synes at det er sjovt og interessant, men jeg vil ikke have væsentlige udgifter på det, for jeg har ingen indtægter på anmeldelser - kun udgifter
 
2. For jeres skyld, for at medvirke til, at recordere er et spændende sted at være, og måske lære og opleve noget nyt.
 
Men Kim, med din holdning, dine indstillinger skal hvad en anmelder skal kunne præstere i reference udstyr m.v., så går jeg da givetvis ud fra, at du for længst har kontaktet Lars, for at lave dine sublime og yderst kvalificerede anmeldelser for recordere.dk. Jeg ser med meget stor fornøjelse frem til din første anmeldelseTongue 


Så nu man ikke længere komme med kritik uden at skal have "hvis du ikke kan gøre det bedre selv, så kan du holde kæft" kortet smidt i hovedet?

I guder hvor er der meget tudefjæs over hele dette her.


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Du må ud og tjene dem ind ligesom alle andre anmeldere har gjort før dig. Alle andre har også selv betalt grej af egen lomme, det er nu en gang "prisen" for at få lov til at lege med så meget forskelligt udstyr.

Kald det bare opskruet, det ændre ikke på at jeg har ret til at mene at anmeldelser foretaget på et useriøst sammenligningsgrundlag er værdiløst. Det må forventes at en anmelder har gjort noget ekstra for at kunne foretage noget der bare minder om en kvalificeret indsats for at have udstyr der ligger over gennemsnittet, og et rum der passer til. Bare husk at du også har ret til at mene at en anmelder skal skal have et gennemsnitligt anlæg til en gennemsnitspris i et gennemsnitsrum. Men ligesom jeg mener at det devaluerer anmeldelsen hvis man ikke har, så har du ret til at mene at det validerer anmeldelsen. Der er ingen der påstår at en af os har mere ret end den anden, men begge holdninger har deres berettigelse - recordere.dk eller ej.
 
Tjene ind selv - du må da snakke med en eller anden. Mine anmeldelser laves af 2 årsager:
1. Fordi jeg synes at det er sjovt og interessant, men jeg vil ikke have væsentlige udgifter på det, for jeg har ingen indtægter på anmeldelser - kun udgifter
 
2. For jeres skyld, for at medvirke til, at recordere er et spændende sted at være, og måske lære og opleve noget nyt.
 
Men Kim, med din holdning, dine indstillinger skal hvad en anmelder skal kunne præstere i reference udstyr m.v., så går jeg da givetvis ud fra, at du for længst har kontaktet Lars, for at lave dine sublime og yderst kvalificerede anmeldelser for recordere.dk. Jeg ser med meget stor fornøjelse frem til din første anmeldelseTongue 


Så nu man ikke længere komme med kritik uden at skal have "hvis du ikke kan gøre det bedre selv, så kan du holde kæft" kortet smidt i hovedet?

I guder hvor er der meget tudefjæs over hele dette her.
Jeg tror der er meget du ikke forstår i denne sammenhæng. Det er så utroligt nemt at kritisere - men er der nogen af Jer der kritisere - som selv tilbyder at træde til - mig bekendt ingen af jerWink Og så længe det ikke sker har jeg måske ikke den helt store forståelseSmile
 
Nej, den fraselogi som du beskriver anvender jeg ikke selv - men man kan vel forvente noget af Jer også - eller?Tongue


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg tror der er meget du ikke forstår i denne sammenhæng. Det er så utroligt nemt at kritisere - men er der nogen af af der kritisere - som selv tilbyder at træde til - mig bekendt ingen af jerWink
 
Nej, den fraselogi som du beskriver anvender jeg ikke selv - men man kan vel forvente noget af Jer også - eller?Tongue


Havde ellers skrevet et langt svar, men af uransaglige årsager blev den slettet da jeg trykkede besvar.

Citér Nej, den fraselogi som du beskriver anvender jeg ikke selv


Jo når du skriver sådan:

Citér Men Kim, med din holdning, dine indstillinger skal hvad en anmelder skal kunne præstere i reference udstyr m.v., så går jeg da givetvis ud fra, at du for længst har kontaktet Lars, for at lave dine sublime og yderst kvalificerede anmeldelser for recordere.dk.


er du ikke en brik bedre.


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 11:44

@Hother, set fra sidelinjen forstår jeg ikke din vrede. Når man anmelder eller udtaler sig om et produkt, vil der altid være nogen, der er uenige. Den uenighed udmønter sig på mange forskellige måder; nogle bliver perfide og personlige andre forsøger med saglige argumenter at imødegå konklusionen eller argumenterne i anmeldelsen. Sådan har det altid været.

Jeg er ikke i tvivl om, at du lægger mange kræfter i dine anmeldelser, og at det derfor kan virke urimeligt, at der sidder en flok på sofarækken og råber ’duer ikke’. Men et er vilkårene for en anmelder- en sidebeskæftigelse, du jo selv har valgt.

Og om du kan forvente noget af os: Ja, vi brugere er jo hjørnestenen i et forum som dette. Uden os, ingen anmeldere. Vi bidrager hele tiden med kommentarer, råd og indspark og sørger for at holde forummet i live.

Så selv om jeg godt kan forstå, du bliver irriteret over nogle negative kommentarer på dine anmeldelser bør du som redaktionelt medlem om nogen vende den anden kind til og glæde dig over, at dine skriverier giver debat. Det ville jo ikke være sjovt, hvis ingen læste dine test, vel?



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 11:46
Det jeg mener er jo, at hvis Kim har midler til at indkøbe referenceudstyr (jeg har ikke Embarrassed), og med Kims indstilling til anmeldelser, så er det da forventeligt, at han tilbyder sig som frivillig medarbejder ved recordere.dk.
 
Jeg meldte mig frivilligt i sin tid for at bidrage, jeg tænkte at det kunne andre måske også.
 
Javist, ind i mellem sker der et eller andet når mang tryykker på knappen. I dette tilfælde var det sikkert den automatiske funktion for beskyttelse af redaktionsmedlemmerLOL 


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

@Hother, set fra sidelinjen forstår jeg ikke din vrede. Når man anmelder eller udtaler sig om et produkt, vil der altid være nogen, der er uenige. Den uenighed udmønter sig på mange forskellige måder; nogle bliver perfide og personlige andre forsøger med saglige argumenter at imødegå konklusionen eller argumenterne i anmeldelsen. Sådan har det altid været.

Jeg er ikke i tvivl om, at du lægger mange kræfter i dine anmeldelser, og at det derfor kan virke urimeligt, at der sidder en flok på sofarækken og råber ’duer ikke’. Men et er vilkårene for en anmelder- en sidebeskæftigelse, du jo selv har valgt.

Og om du kan forvente noget af os: Ja, vi brugere er jo hjørnestenen i et forum som dette. Uden os, ingen anmeldere. Vi bidrager hele tiden med kommentarer, råd og indspark og sørger for at holde forummet i live.

Så selv om jeg godt kan forstå, du bliver irriteret over nogle negative kommentarer på dine anmeldelser bør du som redaktionelt medlem om nogen vende den anden kind til og glæde dig over, at dine skriverier giver debat. Det ville jo ikke være sjovt, hvis ingen læste dine test, vel?

Nej det har du heldigvis misforstået, jeg er bestemt ikke sur (beklager vis det virker sådan), måske nærmere lidt forundret over, at man ikke kan se, at her arbejder vi x-antal mennesker helt gratis, og bidrager på den bedste vis vi kan - og det hele bliver stillet gratis til rådighed for alle.Smile
 
Og jeg ville glæde mig over konstruktiv kritik noget som jeg kunne bruge til noget, og noget som jeg inden for de begrænsede rammer jeg har til rådighed - kunne opfyldeSmile
 
Og yes medlemmerne er hjørnestenen, og jeg er skam også medlemTongue


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Nej det har du heldigvis misforstået, jeg er bestemt ikke sur (beklager vis det virker sådan), måske nærmere lidt forundret over, at man ikke kan se, at her arbejder vi x-antal mennesker helt gratis, og bidrager på den bedste vis vi kan - og det hele bliver stillet gratis til rådighed for alle.Smile
 
Og jeg ville glæde mig over konstruktiv kritik noget som jeg kunne bruge til noget, og noget som jeg inden for de begrænsede rammer jeg har til rådighed - kunne opfyldeSmile
 
Og yes medlemmerne er hjørnestenen, og jeg er skam også medlemTongue
Min pointe er bare, at du som anmelder altid vil møde kritik - uanset om du får penge for det eller ej. Og kritikken kan både være perfid og personlig ligesom den kan være saglig og konstruktiv. Sådan har det altid været, og det må du leve med, hvor forundret du end måtte blive. Men keep up the good work og op med humøret Big smile


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Nej det har du heldigvis misforstået, jeg er bestemt ikke sur (beklager vis det virker sådan), måske nærmere lidt forundret over, at man ikke kan se, at her arbejder vi x-antal mennesker helt gratis, og bidrager på den bedste vis vi kan - og det hele bliver stillet gratis til rådighed for alle.Smile
 
Og jeg ville glæde mig over konstruktiv kritik noget som jeg kunne bruge til noget, og noget som jeg inden for de begrænsede rammer jeg har til rådighed - kunne opfyldeSmile
 
Og yes medlemmerne er hjørnestenen, og jeg er skam også medlemTongue
Min pointe er bare, at du som anmelder altid vil møde kritik - uanset om du får penge for det eller ej. Og kritikken kan både være perfid og personlig ligesom den kan være saglig og konstruktiv. Sådan har det altid været, og det må du leve med, hvor forundret du end måtte blive. Men keep up the good work og op med humøret Big smile
Jamen det du beskriver er jeg helt klar over og beredt på - det skal bare være fair. Og hvis du tager min brugeranmeldelse af VT20 vil jeg tro, at anmeldelsen afspejler i meget store træk, hvad den kritiske bruger vil opleve. Og det er for mig meningen med mine anmeldelser. Jeg laver ikke anmeldelserne for den meget nørdede for hvem intet er godt nok. Jeg har ikke udstyret og forudsætningerneSmile
 
F.eks. kunne jeg opdatere min anmeldelse med i dag, at efter 30 timers drift af det nye panel, vil jeg formentlig næppe kunne se forskel på mit nuværende og mit tidligere panel på f.eks. DR1 (de gode optagelser). En sådan udtalelse vil rejse et ramaskrig, og netop påpege, at det er fordi at det er en brugeranmeldelse. Nej - det er det ikke, det er mit kritiske blik, men det ville ikke blive taget for gode varer.LOL
 
Men ellers mange tak for dine venlige ordTongue
 
Og hermed følger jeg ikke længere med i denne tråd, der er ikke rigtigt fremkommet noget nyt - Smile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg tror der er meget du ikke forstår i denne sammenhæng. Det er så utroligt nemt at kritisere - men er der nogen af Jer der kritisere - som selv tilbyder at træde til - mig bekendt ingen af jerWink Og så længe det ikke sker har jeg måske ikke den helt store forståelseSmile
 
Nej, den fraselogi som du beskriver anvender jeg ikke selv - men man kan vel forvente noget af Jer også - eller?Tongue

Her er jeg altså tilbøjelig til at give Kim Olsen ret.
Det kan da ikke passe, at det ikke er tilladt kritisere noget, blot fordi der ikke er en monetær værdi påhæftet udførslen af arbejdet. Det er nøjagtig det samme med folk, der mener man ikke kan kritisere gratis software. Selvfølgelig kan man det og man skal gøre det, da det kun kan være positivt for forfatteren at nogen bekymrer sig nok om det, til at bruge tid på en kritik.

Ydermere er det jo helt henne i hampen, at man ikke må kritisere noget, hvis ikke man er villig til selv at yde et bedre stykke arbejde. Det svarer jo til at fortælle Thomas Treo at han ikke må kritisere en koncert, medmindre han selv er klar til at stille op med horn og kontrabas og gøre det bedre selv.

Når alt kommer til alt, kan jeg ikke se problemet i disse brugeranmeldelser. Når blot de er klassificeret som sådan. Så længe der ikke er tvivl om, at personen som har skrevet det, har en begrænset viden og erfaring men blot er entusiastisk omkring et produkt og gerne vil dele det med andre. Dette mener jeg heller ikke der er lagt skjul på, i hvert fald i de brugeranmeldelser jeg er faldet over herinde.

Så op med mundvigene og fat pennen - Din VT20 anmeldelse har fået mere en 2700 sidevisninger på tråden, så hvis nu bare 50% af dem har haft en positiv oplevelse, så har du gjort noget positivt for 1350 mennesker. Det er da ikke dårligt!




-------------
Tape Connection MKII


Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

LOL  LOL  Clap  Clap
 
M.v.h.

Du laver simpelthen for lidt på jobbet!

Wink


-------------
Tape Connection MKII


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 14:08
Cool


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

 
Tjene ind selv - du må da snakke med en eller anden.
 
 
Jeg antog ellers at den slags personorienterede kommentarer var forbudt her på recordere, men det er ok hvis man er redaktionsmedlem?
 
 
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Mine anmeldelser laves af 2 årsager:
1. Fordi jeg synes at det er sjovt og interessant, men jeg vil ikke have væsentlige udgifter på det, for jeg har ingen indtægter på anmeldelser - kun udgifter.
 
 
Jamen sådan er det da også for alle andre der laver anmeldelser, din situation er på ingen måde unik
 
 
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

 
Men Kim, med din holdning, dine indstillinger skal hvad en anmelder skal kunne præstere i reference udstyr m.v., så går jeg da givetvis ud fra, at du for længst har kontaktet Lars, for at lave dine sublime og yderst kvalificerede anmeldelser for recordere.dk. Jeg ser med meget stor fornøjelse frem til din første anmeldelseTongue 

Hvis du havde gidet at læse folks indlæg, så er der allerede blevet linket til en af mine anmeldelser et andet sted på nettet af en anden bruger i denne tråd.


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

 
Tjene ind selv - du må da snakke med en eller anden.
 
 
Jeg antog ellers at den slags personorienterede kommentarer var forbudt her på recordere, men det er ok hvis man er redaktionsmedlem?
 
 
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Mine anmeldelser laves af 2 årsager:
1. Fordi jeg synes at det er sjovt og interessant, men jeg vil ikke have væsentlige udgifter på det, for jeg har ingen indtægter på anmeldelser - kun udgifter.
 
 
Jamen sådan er det da også for alle andre der laver anmeldelser, din situation er på ingen måde unik
 
 
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

 
Men Kim, med din holdning, dine indstillinger skal hvad en anmelder skal kunne præstere i reference udstyr m.v., så går jeg da givetvis ud fra, at du for længst har kontaktet Lars, for at lave dine sublime og yderst kvalificerede anmeldelser for recordere.dk. Jeg ser med meget stor fornøjelse frem til din første anmeldelseTongue 

Hvis du havde gidet at læse folks indlæg, så er der allerede blevet linket til en af mine anmeldelser et andet sted på nettet af en anden bruger i denne tråd.
Jo vist har jeg læst din anmeldelse. Det er en type af anmeldelse, som jeg ALDRIG kunne finde på at skrive. Den er nedladende  - flabet, og kunne nemt formuleres på en anden måde, og med samme resultat.
 
Og når jeg ikke har nævnt din anmeldelse var det simpelthen fordi den for mig beviste hvor forskellige vi er i at udtrykke os, og herunder værdien af god kommunikation til alle sider.Smile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 17:33
Du kalder den nedladende, jeg kalder dem ærlige og lige ud af posen. jeg tror ikke vi bliver enige, for vi er åbenlyst meget uenige om hvorvidt en anmelder er til for forbrugeren eller for forhandleren.


du har stadigt ikke forholdt dig til det jeg har citeret dig for, og dit udsagn om at jeg bør melde mig til redaktionen giver ingen mening når du nu siger at du er meget uenig med min måde at gøre tingene på, så en af dele har du sagt uden at mene det. Hvilken en er det?


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 17:37
Jeg har læst anmeldelsen, og det er efter min mening en af de bedste anmeldelser jeg har læst længe - den er hudløst ærlig. Den er ikke fyldt op med en masse "Jamen så har vi 2.6 kW og det er jo bare super". Nej, den piller produktet fra hinanden og ser hvad der faktisk er under skallen. Det er lidt ligesom at sælge en kopi af en Ferrari som en rigtig Ferrari og håbe den går. Det som kim har gjort er at afsløre et ringe produkt som fremstår som noget helt helt andet.

Problemet som jeg ser det herinde med brugeranmeldelserne er, at de nærmest aldrig kommer med nogle konkrete punkter hvor produktet fejler/gør det mindre godt, og hvor man ønsker en forbedring. Når jeg læser en anmeldelse vil jeg vide hvad en erfaren person (professionel eller ej) synes om et givent produkt ift. konkurrenternes. Jeg ønsker simpelthen at få at vide om jeg får hvad jeg betaler for, eller om en konkurrent gør det meget bedre. Det betyder ikke jeg ønsker detaljerede anmeldelser såsom Bantams, men bare noget mere end hvad det er nu. 

Herefter skal det siges at jeg ikke kan gøre det bedre selv, så fortsæt endelig jeres arbejde - men tag ovenstående som konstruktiv kritik.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jeg har læst anmeldelsen, og det er efter min mening en af de bedste anmeldelser jeg har læst længe - den er hudløst ærlig. Den er ikke fyldt op med en masse "Jamen så har vi 2.6 kW og det er jo bare super". Nej, den piller produktet fra hinanden og ser hvad der faktisk er under skallen. Det er lidt ligesom at sælge en kopi af en Ferrari som en rigtig Ferrari og håbe den går. Det som kim har gjort er at afsløre et ringe produkt som fremstår som noget helt helt andet.

Jeg er i princippet enig og er også svært begejstret for den anmeldelse. Men ikke for at stikke Kim gustne motiver i skoene, så er det jo en forstærker, der forsøger at efterligne Crown, der som bekendt er det mærke, Kim sværger til. Så kan der have været et anstrøg af mærkesnobberi fra Kim's side? 


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jeg har læst anmeldelsen, og det er efter min mening en af de bedste anmeldelser jeg har læst længe - den er hudløst ærlig. Den er ikke fyldt op med en masse "Jamen så har vi 2.6 kW og det er jo bare super". Nej, den piller produktet fra hinanden og ser hvad der faktisk er under skallen. Det er lidt ligesom at sælge en kopi af en Ferrari som en rigtig Ferrari og håbe den går. Det som kim har gjort er at afsløre et ringe produkt som fremstår som noget helt helt andet.

Problemet som jeg ser det herinde med brugeranmeldelserne er, at de nærmest aldrig kommer med nogle konkrete punkter hvor produktet fejler/gør det mindre godt, og hvor man ønsker en forbedring. Når jeg læser en anmeldelse vil jeg vide hvad en erfaren person (professionel eller ej) synes om et givent produkt ift. konkurrenternes. Jeg ønsker simpelthen at få at vide om jeg får hvad jeg betaler for, eller om en konkurrent gør det meget bedre. Det betyder ikke jeg ønsker detaljerede anmeldelser såsom Bantams, men bare noget mere end hvad det er nu. 

Herefter skal det siges at jeg ikke kan gøre det bedre selv, så fortsæt endelig jeres arbejde - men tag ovenstående som konstruktiv kritik.
Det er altså noget ævl Troels. I mit tilfælde beskriver jeg som jeg oplever det. Abeo boksen fik at vide at den ikke var specielt god, jeg har givet Pioneer høvl for ikke at følge med tiden i udviklingen af deres BD afspillere osv.
 
Jeg erkender blankt at jeg aldrig nogen siden kunne være så "hudløs" ærlig som Kim. Sprogbruget ligger slet ikke til mig, og samme resultat kunne skinne igennem med andre formuleringer. Jeg synes simpelthen at det er fornedrende. men sådan er vi så skønt forskelligeSmile
 
Og opfinde noget der er dårligt for at  kunne beskrive at det er noget skod osv - sorry det er ikke mig.
 
Men et godt råd, hvis I ikke alle er holdt op med at læse mine anmeldelser så stop nu - for der er 2 mere på vej på enheder jeg allerede var i gang med, og jeg ændre bestemt ikke med at udtrykke mig som jeg nu engang gør - beklagerWink


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Bruger udmeldt 8
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jeg har læst anmeldelsen, og det er efter min mening en af de bedste anmeldelser jeg har læst længe - den er hudløst ærlig. Den er ikke fyldt op med en masse "Jamen så har vi 2.6 kW og det er jo bare super". Nej, den piller produktet fra hinanden og ser hvad der faktisk er under skallen. Det er lidt ligesom at sælge en kopi af en Ferrari som en rigtig Ferrari og håbe den går. Det som kim har gjort er at afsløre et ringe produkt som fremstår som noget helt helt andet.

Problemet som jeg ser det herinde med brugeranmeldelserne er, at de nærmest aldrig kommer med nogle konkrete punkter hvor produktet fejler/gør det mindre godt, og hvor man ønsker en forbedring. Når jeg læser en anmeldelse vil jeg vide hvad en erfaren person (professionel eller ej) synes om et givent produkt ift. konkurrenternes. Jeg ønsker simpelthen at få at vide om jeg får hvad jeg betaler for, eller om en konkurrent gør det meget bedre. Det betyder ikke jeg ønsker detaljerede anmeldelser såsom Bantams, men bare noget mere end hvad det er nu. 

Herefter skal det siges at jeg ikke kan gøre det bedre selv, så fortsæt endelig jeres arbejde - men tag ovenstående som konstruktiv kritik.
Det er altså noget ævl Troels. I mit tilfælde beskriver jeg som jeg oplever det. Abeo boksen fik at vide at den ikke var specielt god, jeg har givet Pioneer høvl for ikke at følge med tiden i udviklingen af deres BD afspillere osv.
 
Jeg erkender blankt at jeg aldrig nogen siden kunne være så "hudløs" ærlig som Kim. Sprogbruget ligger slet ikke til mig, og samme resultat kunne skinne igennem med andre formuleringer. Jeg synes simpelthen at det er fornedrende. men sådan er vi så skønt forskelligeSmile
 
Og opfinde noget der er dårligt for at  kunne beskrive at det er noget skod osv - sorry det er ikke mig.
 
Men et godt råd, hvis I ikke alle er holdt op med at læse mine anmeldelser så stop nu - for der er 2 mere på vej på enheder jeg allerede var i gang med, og jeg ændre bestemt ikke med at udtrykke mig som jeg nu engang gør - beklagerWink

Sig mig en gang du gør jo alle fuldstændigt rundforvirrede. Har du ikke tidligere i tråden meddelt at du ikke vil anmelde mere?. Nå men det er jo ikke første gang at du vender 360 grader inden for kort tid, men det giver jo selvfølgelig opmærksomhed. For såvidt angår dit anmelderi har jeg altid fundet det en anelse utroværdigt så det vil jeg undlade at kommentere mere på.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Fuldstændig enig i hvad Otto skriver, jeg nægter simpelthen ikke at tro på man kan være 100% objektiv når man anmelder et produkt man selv ejer, og kan man ikke det, så er den anmeldelse ikke meget værd, udover over at beskrive funktionerne.
Det vil jeg vove at påstå, at det kan man godt. Det kræver blot at man er ærlig over for sig selv. Dvs. man skelner ikke til at det man har købt er noget bras eller ej. Er det noget bras, så skriver man det er noget bras, uanset at man selv har købt det eller ej. Og det er desværre her skoen alt for tit er begravet. Folk vil alt for sjældent erkende, at de har købt noget bras. Der er jo ligesom en pointe med at man har købt det fra start! 
 
Derfor ser vi oftest folk beskrive deres køb herinde, med de diskussioner det nu engang ender med. Og mere farvet anmeldelser i mere officielle regi.
 
Jeg er rimlig enig med Otto. Problemet er bare, at når man bevæger sig i den retning som Otto gerne vil have, så bliver tingene enormt indviklet og tekniske. Her begynder hr og fru danmark at falde fra.
 
Så nivauet for anmeldelser, hvad enten det er bruger eller mere officielle, det bør vurderes ud fra hvilken type mennesker man henvender sig til. Og på den led synes jeg faktisk at Recordere gør det rigtig godt.
 
En anmeldelse er også et tillidsspørgsmål. Hvis Hummelmose skriver i en anmeldelse, at billedkvaliteten på et TV er rigtig godt eller skidt, så må man gå ud fra at hans vurdering er subjekiv og bruge det på den måde ud fra sin tillid til ham. Når Hummelmose ikke kan fremstille nogle grafiske fakta (som forøvrigt ikke vil give mening for en stor del af læserne), så må man tage hans ord for gode vare.
Det er den del som kaldes erfaring, og som jeg synes Otto glemmer lidt i hans kritik.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

jeg kunne aldrig drømme om at vælge en skærm efter hvad jeg selv synes er bedst
men netop den skærm som levere det billede som tættest på mit kildemateriale.
uden nogen form for overføligt billedebehandling. 
 
Jeg håber ikke du seriøst mener ovenstående som det er formuleret.
 
1. Billedbehandling eller ej er vel ragende ligegyldigt, hvis resultatet er tilfredsstillende for dig.
2. Du aner i bund og grund meget lidt om dit kildemateriale, medmindre du er en meget atypisk person.
3. Hvis du ikke vælger den skærm du synes der er bedst, ender du så ud med den bedste skærm for dig?
 
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

  men for at kunne give en analyse af det, skal man have en masse viden.
ellers kan man jo bare kigge på en tænk test. 
det er jo det som deler folk i to lejr
men man giver panel teknologien skylden
 
Nope, det er folk med holdninger som dine der får skylden.
 
Jeg kan godt bevæge mig ud på det plan som forbruger og sige til mig selv, at nu lader jeg mine øjne tale. Hvis jeg intet samligningsgrundlag har, (hvilket en rigtig stor del af befolkningen ikke har), så har jeg kun min tidligere erfaring med teknologien eller produktet (i det her tilfælde et TV og dets billedkvalitet). Hvis ikke jeg kan stole på det, hvordan skal jeg så kunne stole på noget som helst andet?
 
Forstå mig ret - Jeg forstår godt hvad du mener. Jeg er bare ikke enig i det set fra en hulens masse menneskers side. De trænger først og fremmest til at vide, før de kan bevæge sig væk fra hvad deres øjne ser. Er de tilfredse med det de ser, så har de slet ikke et behov for at vide mere.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


For mig gør det ikke nogen forskel om det er amatører eller proffessionelle der anmelder, det vigtigste er at finde nogle referencer så jeg ved hvor jeg har folk. Referencer kommer efterhånden som man lærer folks smag og sprog at kende, så giv den gas og anmeld løs, og lad os andre om at sortere i udmeldingerne..
 
Bingo! Det er præcis den form for tillid jeg omtalte i forrige tråd!
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


..og således er vi tilbage ved anmeldelserne her på forummet. En anmeldelse af en højttaler bliver ikke mere relevant for mig ved at blive sammenlignet i forhold til et par elektrostathøjttalere til 150.000 kr. Jeg vil meget hellere høre fra en anmelder der måske har anmeldt 5 almindelig højttalere i min prisklasse gennem det seneste halve år, for måske har jeg en kammerat der har en af de højttalere så jeg kan drage paralleller til de øvrige..
 
Det kommer da an på om du selv har kendskab til nogle af disse 5 almindelige anlæg. Ellers har du jo heller ingen reference at forholde dig til.
 
Du har den sidste mulighed, det er tilliden til den der anmelder. Og den mener jeg er rimelig relevant.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Men jeg vil stadig påstår, at man godt kan anmelde hifi uden at have udstyr for en million milliard ståede. På samme måde, som man også kan anmelde biler uden at have en Lambogini i garagen.
 
Det kan man godt. Så længe man ikke, som anmelder, laver referencer til HiFi udstyr i millionklassen. Det er desværre oftest her nogle går galt. De glemmer deres egne referencer, eller glemme at de aldrig har haft dem.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Når jeg læser en anmeldelse vil jeg vide hvad en erfaren person (professionel eller ej) synes om et givent produkt ift. konkurrenternes. Jeg ønsker simpelthen at få at vide om jeg får hvad jeg betaler for, eller om en konkurrent gør det meget bedre.
 
Jeg tror det er første gang, siden... ja helt fra start, at jeg er enig i noget Anima skriver!
 
Den burde stå på forsiden til gavn for alle der læser. For det er præcis det som er meningen med en anmeldelse på et sted som dette, uanset om det er en proffesionel anmelder eller ej. Hvad får modtager ud af budskabet.
 
Værktøjet til det, det er anmelderens referencepunkter, som dels kan være noget ganske specifikt i form af uddannelse, og/eller ganske simpel blot erfaring. Jo mere erfaring desto flere referencepunkter. Anmelderen skal bare ikke forsøge opfinde referencepunkter som han/hun ikke har kendskab til. Så tabes alt!
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Fuldstændig enig i hvad Otto skriver, jeg nægter simpelthen ikke at tro på man kan være 100% objektiv når man anmelder et produkt man selv ejer, og kan man ikke det, så er den anmeldelse ikke meget værd, udover over at beskrive funktionerne.
Det vil jeg vove at påstå, at det kan man godt. Det kræver blot at man er ærlig over for sig selv. Dvs. man skelner ikke til at det man har købt er noget bras eller ej. Er det noget bras, så skriver man det er noget bras, uanset at man selv har købt det eller ej. Og det er desværre her skoen alt for tit er begravet. Folk vil alt for sjældent erkende, at de har købt noget bras. Der er jo ligesom en pointe med at man har købt det fra start! 
 


Og jeg fastholder det kan man ikke uagtet hvor gode intentioner man måtte have. Det kan godt være man siger til sig selv man vil være 100% ærlig, men jeg nægter så tilgengæld at tro på man kan det overfor et produkt man måske har postet flere tusinde kroner i.


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)



Print side | Luk vindue