Print side | Luk vindue

Ikke fuld skærm.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81094
Udskrevet den: 22-April-2025 kl. 18:57

Emne: Ikke fuld skærm.
Skrevet af: scleyton
Emne: Ikke fuld skærm.
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 22:17
Godaften allesammen jeg har en fladskærm som er et par år gammel det er et full hd samsung det drejer sig om..

Det er sikkert en enkel ting, men når jeg fx ser discovery så er billedet ikke helt ud til kanterne..?Hvordan kan det være, er det noget discovery gør eller det noget jeg kan ændre på?

På forhånd tak..

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-Maj-2010 kl. 22:32

Det ses ofte, og det kan der ikke ændres på, laver du noget manuelt, så skæres der i billedet. Jeg går ud fra, at du modtager det i 16:9 format, hvis det er i en 4:3 modtagelse, så kan du bruge Zoom.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 20-Maj-2010 kl. 04:21
Oprindeligt skrevet af scleyton scleyton skrev:

Godaften allesammen jeg har en fladskærm som er et par år gammel det er et full hd samsung det drejer sig om..

Det er sikkert en enkel ting, men når jeg fx ser discovery så er billedet ikke helt ud til kanterne..?Hvordan kan det være, er det noget discovery gør eller det noget jeg kan ændre på?

På forhånd tak..

Det kan også være at det er 4/3 optagelser som den pågældende kanal har konverteret til bredformat.

Man zoomer ind på billedet og derved mister man noget af billedet i top og bund.

Det kan sammenlignes med pan scan hvor man laver spillefilm om til 4/3.

Når man zoomer i billedet mister man opløsning. Billedet bliver uskarpt og der kommer mere støj.

Derfor zommer man så lidt så muligt. Billedet svarer til 14/9. Derved får man en lille sort stripe i begge sider.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 20-Maj-2010 kl. 07:11
Jeg har skrevet til Discovery flere gange omkring dette fordi de laver tæt på 16/9 forma, men så vælger at hardcode teksterne i 4/3 format så man ikke kan zoome uden at smide det meste af teksten.
Tager man og ser det samme program som eksempelvis Mythbusters på 6'eren, så er det i fin 16/9 format og de har også lagt teksterne korrekt.

Discovery fordtod ikke mit svar fordi det er en ukyndig som besvarer de mail man sender og vedkommende giver åbenbart det ikke videre til teknikken. Jeg spurgte om de ikke kunne sende i rigtigt 16/9 format eller i det mindste rykke teksterne, så de ikke ligger udenfor billedet.

Så svarede de tilbage at de skam rykkede teksterne, så man kunne læse dem når der var andet tekst på skærmen. FLOT - men det var jo ikke det jeg skrev. Wacko

Jeg har fået omtrent samme svar 2 gange selvom jeg har prøvet at udpensle problemet og forklaret at det ikke er fordi det dækker over andet tekst.

Print side | Luk vindue