Print side | Luk vindue

Lærred og priser og hvorfor ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81154
Udskrevet den: 25-Januar-2025 kl. 05:51

Emne: Lærred og priser og hvorfor ?
Skrevet af: TommyBoy
Emne: Lærred og priser og hvorfor ?
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 12:47
forklar os lige kort, hvorfor skal et lærred koste så meget ?
er det lavet af guld og diamanter ?

hvorfor bør man købe de dyre ?
og ikke de billige ?
hvor meget bedre billede får man ?
hvor kan man se og benchmarke dem ved siden af hinanden ?

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)

Svar:
Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 13:57

Nu er det vel kun "nørder" der køber lærreder, og de er villige til at betale mere, så derfor er det dyrt.

Det er vel kun nørder, der synes at 2800 kr. for en kalibrering er billigt....

-------------
mvh Christian

Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 14:07
det er klart at prisen på en vare er bestemt af hvad den max kan sælges til,
så længe der findes folk der betaler og ikke spørger, så koster det bare kassen,
naturlig konkurence er heldigvis med til at sænke priserne,
jeg har lige set på cinematic og på av connection samme størrelse lærred koster
3619 kr og 6440 kr
gad vide om det er helt samme produkt :-)

-------------

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 14:18
Flot navn + en flot kasse = meget dyrt Confused

Sjovt nok så er prise på projektor faldet i pris, men lærred har holde prise fra de dage hvor en billige  projektor kost fra 200.000 kr.

Selve lærred i ren indkøbe pris kan vel ikke værre særlig dyrt, da de sikke blive bestilte i Kina til ingen penge.

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 14:35
Selvfølgelig startrek.. elektronik falder hurtigt i pris pga. udviklingen. Der har været HD, fullhd, 3D mm. som gør gamle modeller forældede.

Det som koster penge er alt den udvikling der er i at få det bedste billede. Synes du billedet er lige godt om det kommer på et lærred eller en karklud? Dernæst er de dyre lærreder typisk præget af at tage højde for nogle svagheder i prorektoren eller rummet - det kan være dårlig mørklægning, for lidt lys mm. 

For det andet, så tror jeg priserne er så høje fordi hr. og fru. Danmark IKKE ser en projektor som inventar i deres stue. For dem er en projektor simpelthen ikke i overvejelserne, hvilket mindsker salg. Færre enheder solgt = højere pris pr. enhed.

Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 14:38
"elektronik falder hurtigt i pris pga. udviklingen", det er nu et fakta og ikke noget jeg har funden på.

Hvis fx. en mobiltelefon skulle koste det samme i dag som da de var nye ville den koste langt over 30.000 kr.

Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 19:50
der må da være 100 gange så meget avance i at lave lærreder end at lave projektore ?!?!
en projektor indeholder en masse komponenter spejle optik special lampe og elektronik mv,
et lærred er jo bare et stykke stof med en fancy overflade som vi er liderlige efter at få fat i,
fordi nogle beskriver at det forbedre billedet ih og åh så meget,
3-6 k pr kvardrat meter er vi klar til at betale bare fordi det lige har det rigtige fine mærke,
ISF og funky color og hvad har vi,
det er lidt det samme som at købe sort sukker vand med brus og smag til 30 kr literen,
er vi dumme eller hvad ?

-------------

Skrevet af: Vijnana
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 20:13
Nu findes der jo lærreder helt ned til nogle få hundrede kr. Så hvis man ikke mener at de dyre lærreder er pengene værd, hvad er så problemet?

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 20:18
Alle produkters pris afhænger af flere faktorer, som udvikling - produktionspris - udbud - efterspørgsel osv osv . Og et lærrede er ingen undtagelse. Det er faktisk et kompliceret produkt som jo tilpasses i forhold til dit rum, - og ikke din projektor . Men foretrækker du sort vand,sukker og brus frem for Coca Cola, kan du sgu nok også overleve en god film på noget savsmuldstapet  . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

"elektronik falder hurtigt i pris pga. udviklingen", det er nu et fakta og ikke noget jeg har funden på.

Hvis fx. en mobiltelefon skulle koste det samme i dag som da de var nye ville den koste langt over 30.000 kr.

Hvor mange havde mobiltelefon da den kom ud? - hvor mange har i dag, Startrek? Mobiltelefonen er blevet hvermandseje. Det var den ikke i starten. En projektor og lærred er ikke hvermandseje som tv'et.  Do you get the point?

Tommy:

Jo, der er nok en stor avance indenfor lærreder. i bund og grund er det jo "bare" et stykke stof som er spundet på en ramme. Hvor stor avance må du spørge en forhandler om. 

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

der må da være 100 gange så meget avance i at lave lærreder end at lave projektore ?!?!
en projektor indeholder en masse komponenter spejle optik special lampe og elektronik mv,
et lærred er jo bare et stykke stof med en fancy overflade som vi er liderlige efter at få fat i,
fordi nogle beskriver at det forbedre billedet ih og åh så meget,
3-6 k pr kvardrat meter er vi klar til at betale bare fordi det lige har det rigtige fine mærke,
ISF og funky color og hvad har vi,
det er lidt det samme som at købe sort sukker vand med brus og smag til 30 kr literen,
er vi dumme eller hvad ?

hvorfor opretter du en tråd for at få forklaret hvorfor lærreder er så dyre? Du er jo tydeligvis meget erfaren på området og har alle svarende selvDead

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet af: Lukket bruger 2
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 21:24
Sådan en havde jeg også en gang, men der faldt hjulene af !?

Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 21-Maj-2010 kl. 23:53
Jeg indrømmer gerne blankt, at lærreder er dyre.

Nu har jeg et motoriseret tab-tension lærrede fra Lissau og ja, det var pænt dyrt.

Til gengæld er kvaliteten god, det virker som om, at det er ret godt og solidt konstrueret og motoren er meget lydløs og jeg har to-tre gange haft brug for Lissaus support, hvor den begge gange var helt i top (en gang var det til kodning af en fjernbetjening, så den kunne styre både mørklægning og lærredet, en gang var der en flue der havde valgt at dø på lærredet og splatte lidt ud og jeg talte vist også med dem en gang om programmering af endestop o.l.)

Når man først fjerner de 25% moms og derefter tager højde for, at forhandleren skal have en fortjeneste (AV precision i dette tilfælde) og derefter tænker over, at de skal bruge materialer til lærredet, samle det (i Danmark så vidt jeg ved - med høje lønninger), yde garanti og support fra Danmark osv., så kan jeg egentlig godt forstå at prisen i sidste ende ender med at være forholdsvis høj.

Dertil kommer, at motoriserede tab-tension lærreder ikke lige er en standardvare, som nok kun et fåtal danskere har hængende, så synes jeg egentlig ikke at prisen er så slem.

Men lad os da få udbredt projektorerne til hele familien Danmark, så vi andre kan få gavn at det større marked Big smile

Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Jeg indrømmer gerne blankt, at lærreder er dyre.

Nu har jeg et motoriseret tab-tension lærrede fra Lissau og ja, det var pænt dyrt.

Til gengæld er kvaliteten god, det virker som om, at det er ret godt og solidt konstrueret og motoren er meget lydløs og jeg har to-tre gange haft brug for Lissaus support, hvor den begge gange var helt i top (en gang var det til kodning af en fjernbetjening, så den kunne styre både mørklægning og lærredet, en gang var der en flue der havde valgt at dø på lærredet og splatte lidt ud og jeg talte vist også med dem en gang om programmering af endestop o.l.)

Når man først fjerner de 25% moms og derefter tager højde for, at forhandleren skal have en fortjeneste (AV precision i dette tilfælde) og derefter tænker over, at de skal bruge materialer til lærredet, samle det (i Danmark så vidt jeg ved - med høje lønninger), yde garanti og support fra Danmark osv., så kan jeg egentlig godt forstå at prisen i sidste ende ender med at være forholdsvis høj.

Dertil kommer, at motoriserede tab-tension lærreder ikke lige er en standardvare, som nok kun et fåtal danskere har hængende, så synes jeg egentlig ikke at prisen er så slem.

Men lad os da få udbredt projektorerne til hele familien Danmark, så vi andre kan få gavn at det større marked Big smile
ja..når så selve dugen kan være ret så advanseret med knuste glas partikler etc. et lærred er også en eengangs investering, da det aldrig bliver outdatet

-------------

Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 11:57
Nu tvivler jeg på at projektor bliver hvermands eje nogensinde.
Der er for mange kompromisser i brugen.
Selv bruger jeg kun projektor og tænder ikke mit gamle B&O MX6000 andet end til lidt programmering af YouSee boksen for programmering af en optagelse. Er sket en gang i år!
Den ideelle projektorløsning, som jeg heldigvis har nogenlunde mulighed for, er i et separat rum med fastramme lærred - det må være mega besværligt i en stue, der også skal fungere til familiebrug, så bliver de dyre motoriserede rullelærreder nødvendige og afhængig af det omgivende lys også de dyre Stewart lærreder med forøget kontrast.
Mit gæt er at lærreder stadig koster mere end de ser ud til at skulle gøre, der sælges bare så få at hver enkel handel bliver speciel. Her er det så vigtigt at få købt det rigtige.
Min drøm er Lissau ISF i 1:2,35 format og så en projektor, hvor jeg vil zoome billedet op og spild-lyset kan så falde på den matsorte bagvæg. Og så har jeg formentligt ikke brug for at skifte lærred - nogensinde! Formatet vil være den helt store forskel til mit nuværende lærred.
Indtil da er jeg glad for mit Quality Screen, der er "vist nok" ikke den helt store forskel til "det nye".

-------------
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.

Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 12:02
Ja, et lærrede holder i hvert fald et godt stykke tid. Men mon ikke der bliver behov for nogle nye særlige lærreder når 3D vinder frem på projektormarkedet? De kommer så nok til at have nogle ulemper på 2D siden, så tror nu at jeg på trods af 3D bølgen "får lov" til at beholde mit nuværende lærrede.

Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 12:13
Jeg har et 4000,- kr. manuelt lærred som jeg bruger i min stue, og jeg er ovenud tilfreds.  Selvfølgelig er det dejligt med et motorlærred,men jeg vil hellere bruge pengene på en dyrere projektor.
Omvendt tror jeg der er noget at hente ved at ofre 5-10.000 på lærred, bare ikke noget jeg prioterede til at starte med, og jeg skifter ikke lærred forløbig.
Det er lidt lige som da jeg købte mig en racercykel (for 14 dage siden).  Først prøvede jeg én til 7500 kr., men endte med at blive revet med og købet en der er MEGET dyrere.
Jeg kunne være blevet fuldt tilfreds med den til 7500, men lod mig rive med... 

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 12:22
Ja, eller man kan nøjes med et tv og være fuldt ud tilfreds med det. Det hele er jo et spørgsmål om at prioritere.

Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 12:29

]Ja, eller man kan nøjes med et tv og være fuldt ud tilfreds med det. Det hele er jo et spørgsmål om at prioritere.
Det har du da ret i,men at tro at man skal op i 100.000 kr for at få et ordentligt projektor/lærred-setup er i mine øjne lige så hysterisk som at jeg køber en racercykel til 30.000, når jeg ikke er andet end en motionistWink
Nogle af de indlæg der omhandler projektor/lærred problematikken efterlader det indtryk at man ikke kan får ordentligt billede for under 100.000 (groft sagt), og når jeg haar gæster som ser kvaliteten af mit setup (til 20.000), så er de oprigtigt imponerede. Ikke dermed sagt at man ikke får bedre billede hvis man ofrer 100.000 kr., men jeg tror det kan skræmme nogle til at tro at for 20,000 kr. får man dårlig kvalitet.
Retfærdighedmæsigt skal det dog siges at min projektor "støjer" mere end dem til 75,000 kr.

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 12:48
I sådan et nørder forum som dette vil bedømmelsen hurtigt blive en anden end hvad gennemsnitsdanskeren tænker. Problemet er at jo mere man leger med og beskæftiger sig med projektorer des mere krævende/kræsen bliver man. Mer' vil ha' mere. Gid man bare kunne bruge de 20.000 og så var det det :-) Bare se dig selv om 10 år - så har du sikkert et serup til mindst 100.000 - selvom dit nuværende garanteret er helt fint og imponerer dine gæster. Desværre er det ikke gæsterne, men dig selv der sætter standarten for hvad der er godt nok i længden ;-)

Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 12:57

]I sådan et nørder forum som dette vil bedømmelsen hurtigt blive en anden end hvad gennemsnitsdanskeren tænker. Problemet er at jo mere man leger med og beskæftiger sig med projektorer des mere krævende/kræsen bliver man. Mer' vil ha' mere. Gid man bare kunne bruge de 20.000 og så var det det :-) Bare se dig selv om 10 år - så har du sikkert et serup til mindst 100.000 - selvom dit nuværende garanteret er helt fint og imponerer dine gæster. Desværre er det ikke gæsterne, men dig selv der sætter standarten for hvad der er godt nok i længden ;-)
Jeg ser nærmere problemet i at nogle køber mere efter hvad sælger lovpriser, og på den måde også kommer op i budget, og ofte ud fra nogle tekniske floskler som ikke har så meget med den almindelige bruger at gøre.

-------------

Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 13:03
Det var måske nok lidt hårdt formuleret,men det jeg mener er at der kan være nogle der tror man ikke kan få et rimeligt godt setup for 20.000 kr.

-------------

Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 13:44
Billedet bliver ikke bedre end det lærred som det bliver projekteret op på.
Der er meget forskel på de forskellige lærreds duge der er på markedet.
Ofre man omkring 12-15.000 kr. på en projektor vil der være en del at vinde ved at tage et godt lærred til omkring de 6-7.000 kr. for et fastramme lærred med veltex kanter, som er den billigste og bedste løsning hvis man har plads til det.
Vælger man projektore i 30.000 kr. eller mere vil et bedre lærred godt kunne betale sig det koster tilsvarende omkring 14-20.000 kr. for et fast ramme lærred med veltex kanter. (priserne er for ca. 100")
Problemet med de helt billige rullelærreder er at der er så mange elendige kvaliteter fra østen, der ikke er farve neutrale, mange gange har de for meget af en rest farve i dugen.
De kan også godt have en dårlig egenskab til at gengive det reflekteret lys uens.

Men få fat i den forhabdler der kan fremsende lærredsprøver, så sammenlign de forskellige, kan du ikke se forskel på dem, så tag et billigere.

Prisen på lærreder hænger ligesom alt andet sammen med efterspørgslen, og skal det være billigt så brug en hvid væg, hvis man alligevel ikke kan se forskel.Wink

Hvis man er ligeglad med hvor godt billede man kan få, så er der ingen grund til at ofre et bedre lærred.
Hvis man går op i billedkvalitet, så burde 1. priotet være at få styr på lyset i rummet, jo mørkere man kan få det desto bedre bliver billedet.
Det nytter ikke noget at købe et Stewart lærred det er en af de bedste producenter af lærreder og så ikke ofre nogle penge på at kunne kontrollere lyset i rummet.

Får man styr på lyset, vil gevinsten være der med det samme og give anledning at ofre en potion penge på det gode lærred.

I min verden giver det ikke mening at ofre 15.000 kr. på en projektor og så skyde billedet op på et dårligt lærred.

Hvis man er interesseret i at få et godt lærred burde man ikke snyde sig selv for at kontakte en specielforhandler der ved hvad han taler om (de ligger rundt omkring i landet) så brug den erfaringen har har opnået, da der er rigtig mange hensyn man burde overveje får at få det bedste billed der er muligt i den givne situation. Der er forskellige typer duge der hver har deres stærke sider.

Hop ikke på de billigste lærreder i netbutikkerne før i får fremsendt en lærredsprøve så i har en chance for at bedømme kvaliteten.Wink

-------------
Mvh.Christian

http://www.csn-teknik.dk -

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.

Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Det var måske nok lidt hårdt formuleret,men det jeg mener er at der kan være nogle der tror man ikke kan få et rimeligt godt setup for 20.000 kr.

Helt sikkert. Men det kommer også an på hvad man forstår ved "et rimelig godt setup". Både kvalitetsmæssigt og hvilke ting du egentlig mener de 20.000 kr. skal kunne dække.

For det første skal omgivelserne være til det. Der skal kunne mørklægges. Allerede her kan der ligge nogle udgifter.

Blot et fastrammelærrede og en projektor tager en voldsomt stor bid af kagen. Dertil kommer HDMI-kabler, evt. projektorophæng og hvis det ikke kan være et fastrammelærred, så skal man lige lægge noget ekstra oveni. Man skal også have en blu-ray-afspiller og evt. en receiver og højttalere (og kabler)...

De 20.000 kr. får meget hurtigt ben at gå på, hvis man ikke har en del af udstyret i forvejen og hvis man ikke har det og ønsker surround og HD-billede, HD-lyd, surround osv., så tror jeg at det bliver rimelig svært at få et "rimelig godt" setup for 20.000 kr.

Men nu ved jeg ikke under hvilken forudsætning de 20.000 kr. var. Var det kun for projektor og lærrede eller er det et helt setup. Er det ok at projektoren ikke er HD, skal det være med blu-ray osv. osv.

Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 13:55
Man kan vel som en form for retnings linge at når man fx. give 20.000 kr. for en projektor skal man også give det samme for et lærred, hvis man ikke ønske at gå på kompromi.

Ellers er min drøm et lærred  i 1:2,35 format som er lydtransparent (uden af det gå over billedkvalitet), som gør at lærred kan være 3 meter bred, desværre skal jeg så bruge et rullelærred med tab-tension og spørgsmålet er om det finde og om det er til at betale.

En anden ting er at vi måske ville se speciale lærred til 3D, på grund af det store lystab der er ved 3D, så det er jo ikke umulige at man blive ned til at udskifte lærred til en 3D udgave den dag man få en 3D projektor og hvordan at disse 3D lærred klare 2D materiale er jo ikke god at vide.

Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 14:02

Man kan vel som en form for retnings linge at når man fx. give 20.000 kr. for en projektor skal man også give det samme for et lærred, hvis man ikke ønske at gå på kompromi.

Ellers er min drøm et lærred  i 1:2,35 format som er lydtransparent (uden af det gå over billedkvalitet), som gør at lærred kan være 3 meter bred, desværre skal jeg så bruge et rullelærred med tab-tension og spørgsmålet er om det finde og om det er til at betale.

En anden ting er at vi måske ville se speciale lærred til 3D, på grund af det store lystab der er ved 3D, så det er jo ikke umulige at man blive ned til at udskifte lærred til en 3D udgave den dag man få en 3D projektor og hvordan at disse 3D lærred klare 2D materiale er jo ikke god at vide.

Christian er vist i gang med at teste nogle lydtransparente lærreder. Det synes jeg at jeg bemærkede en kommentar om i en eller anden tråd. Jeg hæftede mig ved det, da jeg netop også i længden måske kunne få brug for et lydtransparent lærrede - men det afhænger jo lige af hvordan og hvor meget det påvirker lyden (og forhåbentlig ikke billedet).

Når 3D engang kommer rigtig frem (hvis det ellers bliver så stort som mange tror), så skal man måske have ét lærrede til 2D og ét "højrefleksivt" lærrede til 3D. Hehe... det manglede da bare LOL

Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Ofre man omkring 12-15.000 kr. på en projektor vil der være en del at vinde ved at tage et godt lærred til omkring de 6-7.000 kr. for et fastramme lærred med veltex kanter, som er den billigste og bedste løsning hvis man har plads til det.
Vælger man projektore i 30.000 kr. eller mere vil et bedre lærred godt kunne betale sig det koster tilsvarende omkring 14-20.000 kr. for et fast ramme lærred med veltex kanter. (priserne er for ca. 100")
Problemet med de helt billige rullelærreder er at der er så mange elendige kvaliteter fra østen, der ikke er farve neutrale, mange gange har de for meget af en rest farve i dugen.
De kan også godt have en dårlig egenskab til at gengive det reflekteret lys uens.

Men få fat i den forhabdler der kan fremsende lærredsprøver, så sammenlign de forskellige, kan du ikke se forskel på dem, så tag et billigere.

Prisen på lærreder hænger ligesom alt andet sammen med efterspørgslen, og skal det være billigt så brug en hvid væg, hvis man alligevel ikke kan se forskel.Wink

Hvis man er ligeglad med hvor godt billede man kan få, så er der ingen grund til at ofre et bedre lærred.
Hvis man går op i billedkvalitet, så burde 1. priotet være at få styr på lyset i rummet, jo mørkere man kan få det desto bedre bliver billedet.
Det nytter ikke noget at købe et Stewart lærred det er en af de bedste producenter af lærreder og så ikke ofre nogle penge på at kunne kontrollere lyset i rummet.

Får man styr på lyset, vil gevinsten være der med det samme og give anledning at ofre en potion penge på det gode lærred.

I min verden giver det ikke mening at ofre 15.000 kr. på en projektor og så skyde billedet op på et dårligt lærred.

Hvis man er interesseret i at få et godt lærred burde man ikke snyde sig selv for at kontakte en specielforhandler der ved hvad han taler om (de ligger rundt omkring i landet) så brug den erfaringen har har opnået, da der er rigtig mange hensyn man burde overveje får at få det bedste billed der er muligt i den givne situation. Der er forskellige typer duge der hver har deres stærke sider.

Hop ikke på de billigste lærreder i netbutikkerne før i får fremsendt en lærredsprøve så i har en chance for at bedømme kvaliteten.Wink
hvis vi samtidig snakker motorlærred, er der igen nogle kvalitetsfaktore der spiller ind. hvor god er motoren, lejerne Hvor lige/kraftig er valsen................1mm skævhed på midten af valsen , betyder at duggen ikke bliver kørt korrekt op, hvilket kan få en konsekven på , specielt de meget tynde dugge eks firehawk/grayhawk og studie tec.
man kan jo prøve at kigge på vægten af de forskellige kassetter...................det vil give et fingerpeg om hvor der også er en forskel. jeg ved også at der forskel på hvordan lærredet bliver justeret til at "stoppe" det korrekte sted, når lærredet køre ud/ind af kasseten
der er med andre ord rigtig mange ting der kan gøre en stor prisforskel, og mange af dem har ingen direkte forbindelse til godt billede

-------------

Skrevet den: 22-Maj-2010 kl. 15:38
yes netop CSN, jeg tester de sample typer i næste uge,
og vurdere selv om det kan ses og føles,
og så vi tage den derfra, jeg håber faktisk at billedets farve og focus kan forbedres,
og så er jeg ikke blej for at betale hvad det så koster, hvis der er noget jeg føler giver mening,
det er bare dette jeg selv må teste og selv se, jeg har lidt svært ved at tage alle sælgere lige
seriøst inden for faget, har du nogensinde hørt en sælger sige, at en billigere vare er rigeligt god
nok til prisen og at kunden næsten ikke ville kunne mærke forbedringen ved at købe en dims til det dobbelte ??

-------------

Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 23-Maj-2010 kl. 19:03

yes netop CSN, jeg tester de sample typer i næste uge,
og vurdere selv om det kan ses og føles,
og så vi tage den derfra, jeg håber faktisk at billedets farve og focus kan forbedres,
og så er jeg ikke blej for at betale hvad det så koster, hvis der er noget jeg føler giver mening,
det er bare dette jeg selv må teste og selv se, jeg har lidt svært ved at tage alle sælgere lige
seriøst inden for faget, har du nogensinde hørt en sælger sige, at en billigere vare er rigeligt god
nok til prisen og at kunden næsten ikke ville kunne mærke forbedringen ved at købe en dims til det dobbelte ??
Hvis sælgeren kun har gode produkter på hylden der er i den høje kvalitets ende, så er det meget nemt at tage en "billigere model i sortimentet" og sige den her er perfekt i dit setup, sådan siger jeg da tit til mine kunder, der er ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner, der er sjælent en løsning der er lige god til alle.
Jeg er jo vandt til at lave mere skræddersyet løsninger, jeg har da tit rådet mine kunder til at tage en god Qualtit Screen dug, istedet for en Stewart, da i den løsning ville Stewart være at skyde gråspurve med kanoner, så hvis kunden havde taget en bedre projektor, ville en Stewart eller tilsvarende været det perfekte.
Tingene skal passe sammen, jeg syntes personligt at et lærred til 4.000 kr. er for dyrt hvis billedet ligner l..., når projektoren er på, så hellere få mest lærred for pengene, ved at tage det rigtige lærred til den situation man står i.Wink
Det er jo ikke den ting man opgraderer ligeså tit som f.eks. Blu-ray afspiller eller receiver mm.

-------------
Mvh.Christian

http://www.csn-teknik.dk -

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 02:26
jeg ved godt hvad du mener, men omvendt, jo flere penge man lige har brugt på projektoren
jo mindre har man tilbage til lærrered, da dette ikke var med i budget beregningen da man bare
kikkede på projektor :-)
Eller forstiller vi os, at jo dyre projektor folk køber, jo flere penge har de også til lærred ?
og jo mere gennemtænkt er hele projektet..
jeg ved da at det ikke altid er lige gennemtænkt det jeg selv gør,
jeg tror ikke jeg er den eneste i dk der køber ting i den forkerte rækkefølge :-)
samt må ændre på budget niveau på et projekt der er i gang..

-------------

Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 03:36
Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

nu har jeg ikke super meget forstand på hverken projektorer eller lærreder, men burde man i projektoren ikke kunne justere billedet så det passer til lærredet? Med mindre der altså findes lærreder hvor hvid er blå i øverste højre hjørne og grøn i nederste venstre hjørne.

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 03:41

]Ja, eller man kan nøjes med et tv og være fuldt ud tilfreds med det. Det hele er jo et spørgsmål om at prioritere.
Det har du da ret i,men at tro at man skal op i 100.000 kr for at få et ordentligt projektor/lærred-setup er i mine øjne lige så hysterisk som at jeg køber en racercykel til 30.000, når jeg ikke er andet end en motionistWink
Nogle af de indlæg der omhandler projektor/lærred problematikken efterlader det indtryk at man ikke kan får ordentligt billede for under 100.000 (groft sagt), og når jeg haar gæster som ser kvaliteten af mit setup (til 20.000), så er de oprigtigt imponerede. Ikke dermed sagt at man ikke får bedre billede hvis man ofrer 100.000 kr., men jeg tror det kan skræmme nogle til at tro at for 20,000 kr. får man dårlig kvalitet.
Retfærdighedmæsigt skal det dog siges at min projektor "støjer" mere end dem til 75,000 kr.
Jeg tror på det niveau ikke rigtigt det handler om kvaliteten, uanset og det er hifi eller cykler. Det er en eller anden form for tvangstanke med at man får det dårligt af at vide der er noget derude der er bedre end det man allerede har, så derfor fokuserer man allerede på hvor god den næste opgradering bliver fremfor at nyde kvaliteten af det man allerede har. Har personligt også selv været ramt af det og havde på et tidspunkt lavet en plan for de næste 3 sæt højttalere der skulle opgraderes med - i stedet for at købe det jeg ville have med det samme. Jeg er så småt begyndt at gå i den anden retning, da jeg nu finder forskellene minimale, men rent fysisk og økonomisk vil det give bedre mening for mig at nedgradere til noget jeg tidligere har haft

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Jeg tror på det niveau ikke rigtigt det handler om kvaliteten, uanset og det er hifi eller cykler. Det er en eller anden form for tvangstanke med at man får det dårligt af at vide der er noget derude der er bedre end det man allerede har, så derfor fokuserer man allerede på hvor god den næste opgradering bliver fremfor at nyde kvaliteten af det man allerede har. Har personligt også selv været ramt af det og havde på et tidspunkt lavet en plan for de næste 3 sæt højttalere der skulle opgraderes med - i stedet for at købe det jeg ville have med det samme. Jeg er så småt begyndt at gå i den anden retning, da jeg nu finder forskellene minimale, men rent fysisk og økonomisk vil det give bedre mening for mig at nedgradere til noget jeg tidligere har haft
Jeg er HELT enig, og det er netop den tendens til at købe over behov,eller lade sig rive med for at opdage at det afsatte beløb er brugt 2-3 gange.
Igen vil jeg påstå at man for omkring 20.000 kr. kan få et fornuftigt setup i et rimeligt mørkelagt rum.

-------------

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 13:12
Tja, på billdedesiden, så synes jeg faktisk at der er en stor kvalitetsforskel på projektorer. Dermed ikke sagt, at man ikke kan leve med og være tilfreds med en billig løsning, men jeg synes altså alligevel at man får noget ekstra for pengene specielt på projektorsiden. Men som det er med hifi, så bliver kvalitetsforbedringerne altid dyrere og dyrere jo højere op i prislejet vi kommer.

Skyum, hvilke dele indeholder de 20.000 kr. i "et fornuftigt setup"? Er det alt eller kun projektor og lærred?

Hvis det er med alt inklusivt, så kom med et bud på en løsning med 5.1 surround, projektor, fastrammelærrede, blu-ray-afspiller osv. til 20.000 kr. Så kan vi jo overveje om det hænger fornuftigt sammen :-)

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 13:55

]Hvis det er med alt inklusivt, så kom med et bud på en løsning med 5.1 surround, projektor, fastrammelærrede, blu-ray-afspiller osv. til 20.000 kr.

Er der nogen, der forventer det?

Når man snakker priser på projektorløsninger, vil jeg da til enhver tid gå ud fra, at man mener mérprisen for at udbygge et eksisterende setup til også at omfatte projektor. Det vil sige projektor, lærred og evt. mørklægning af vinduer og vægge.

Eller skal vi også regne sofaen med?

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 13:58

jeg ved godt hvad du mener, men omvendt, jo flere penge man lige har brugt på projektoren
jo mindre har man tilbage til lærrered, da dette ikke var med i budget beregningen da man bare
Eller forstiller vi os, at jo dyre projektor folk køber, jo flere penge har de også til lærred ?
jeg tror ikke jeg er den eneste i dk der køber ting i den forkerte rækkefølge :-)

Man tænke ikke på at hvis man har valgt en projektor til fx. 20.000 kr. så skal man også finde et lærred til 20.000 kr. for at det hele passe samme.

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 14:06

] Tja, på billdedesiden, så synes jeg faktisk at der er en stor kvalitetsforskel på projektorer. Dermed ikke sagt, at man ikke kan leve med og være tilfreds med en billig løsning, men jeg synes altså alligevel at man får noget ekstra for pengene specielt på projektorsiden. Men som det er med hifi, så bliver kvalitetsforbedringerne altid dyrere og dyrere jo højere op i prislejet vi kommer.

Skyum, hvilke dele indeholder de 20.000 kr. i "et fornuftigt setup"? Er det alt eller kun projektor og lærred?

Hvis det er med alt inklusivt, så kom med et bud på en løsning med 5.1 surround, projektor, fastrammelærrede, blu-ray-afspiller osv. til 20.000 kr. Så kan vi jo overveje om det hænger fornuftigt sammen :-)
Jeg snakker udelukende projektor og lærred til de 20.000 kr.Wink

-------------

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

]Hvis det er med alt inklusivt, så kom med et bud på en løsning med 5.1 surround, projektor, fastrammelærrede, blu-ray-afspiller osv. til 20.000 kr.

Er der nogen, der forventer det?

Når man snakker priser på projektorløsninger, vil jeg da til enhver tid gå ud fra, at man mener mérprisen for at udbygge et eksisterende setup til også at omfatte projektor. Det vil sige projektor, lærred og evt. mørklægning af vinduer og vægge.

Eller skal vi også regne sofaen med?
Ja jeg mener her udgiften til indkøb af projektor og lærred Smile

-------------

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 14:12

Man tænke ikke på at hvis man har valgt en projektor til fx. 20.000 kr. så skal man også finde et lærred til 20.000 kr. for at det hele passe samme.
Hvis man tror det hænger sådan sammen , så snyder man sig selv.
En projektor til eks. 15-20.000 kr. behøver ikke et lærred til 15-20.000 kr. for at fremstå med et rigtigt godt billedeWink

Det er klart at man opnår bedre billede ved at hæve budgettet,men jeg synes mange af disse tråde får det til et fremstå som om man får en decideret dårlig løsning for 20-25.000 kr. og DET er bestemt ikke korrektSmile

-------------

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 14:27

Hvorfra får du den regel?

Jeg synes, den afviger noget fra CSN's anbefalinger i denne tråd.

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 14:30

Det er nok fordi at jeg regne med pris for et rullelærred, og med en fast lærred komme vi nok ned på det halve.

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 14:37

Det er nok fordi at jeg regne med pris for et rullelærred, og med en fast lærred komme vi nok ned på det halve.
I mine øjne kommer det til at virke AFSKRÆKKENDE på dem der umiddelbart overvejer at kaste sig ud i en projektorløsning.   JEG mener man skal passe på ikke at købe det HELT billige projektorer, men som jeg selv fandt en til omkring 15.000 kr. , så kan man starte med et manuelt lærred som kan findes for omkring 3-5000 kr. i en rimelig kvalitet.
Senere kan man opgradere hvis man ønsker at forfine sin "biograf".

-------------

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 14:45

I mine øjne kommer det til at virke AFSKRÆKKENDE på dem der umiddelbart overvejer at kaste sig ud i en projektorløsning.   JEG mener man skal passe på ikke at købe det HELT billige projektorer, men som jeg selv fandt en til omkring 15.000 kr. , så kan man starte med et manuelt lærred som kan findes for omkring 3-5000 kr. i en rimelig kvalitet.

Det var nu ikke for at virke AFSKRÆKKENDE, men her tale vi op toppen af poppen inde for lærred og hvis man er villige til at give lidt afkald på kvalitet, kan man god komme længe ned i pris. 

Men min drømme projektor og lærred ville til samme koste 500.000 kr. (250.000 kr. for projektor og også 250.000 kr. for lærred).

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 14:50
Som altid vil jeg tale for, at man kigger på, hvor man får mest ud af en mérinvestering. Altså, hvis man har bestemt sig til at bruge 10.000 mere på et bedre lærred, ville man så have fået mere ud af at bruge de ekstra penge på en bedre projektor.

Jeg har ingen ide om, hvor denne balance ligger.

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 15:17

Som altid vil jeg tale for, at man kigger på, hvor man får mest ud af en mérinvestering. Altså, hvis man har bestemt sig til at bruge 10.000 mere på et bedre lærred, ville man så have fået mere ud af at bruge de ekstra penge på en bedre projektor.Jeg har ingen ide om, hvor denne balance ligger.

Tja, det er svært. Her og nu får man nok et bedre billede ved at bruge de ekstra 10.000 kr på projektor. I længden er lærredet måske en løsning der tjener sig bedre ind, da det næppe forældes lige så hurtigt som en projektor. Når man først har et lærrede af rimelig god kvalitet og i passende størrelse og der passer til rummet, så tror jeg ikke at man bliver fristet til at "opgradere" på samme måde som med en projektor, hvor der hele tiden sker en kæmpe udvikling. Hvis budgettet kan klare det så vil jeg mene at det er en god investering at købe et lærred, som er af god kvalitet fra begyndelsen. Jeg startede først med et Lissau kontrastgråt motorlærred købt via dba.dk for måske 3-4000. Senere har jeg da jeg flyttede opgraderet til et større Lissau White-flex tab-tension til 14.000. Det er jeg fuldt ud tilfreds med og om jeg så senere købte en projektor til en del mere end min nuværende til ca. 15.000 kr., så tror jeg ikke at jeg ville føle behov for at opgradere lærredet. Man kan sikkert få samme kvalitet som Lissau andre steder til billigere penge.

Med 20.000 kr. skal man da nok kunne få et rigtig fint serup, hvis det kun er projektor og fastramme-lærred, der skal købes. Et helt projektor-serup fra bunden koster dog alligevel en del, så jeg kan da godt forstå at det afskrækker nogle. Derud over er det bare generelt et ret kompliceret og krævende projekt at kaste sig ud i en projektorløsning, når først der skal til at tages højde for rummet, kasteafstand, loftsmontage, lens-shift, mørklægning, kabler osv. Det kan altså være noget af en jungle bare at finde ud af hvilke projektorer, det fysisk kan passe ind i ens rum.

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 15:33

Hvorfra får du den regel?Jeg synes, den afviger noget fra CSN's anbefalinger i denne tråd.

Helt enig. 15.000 kr. er et godt prisleje for en rimelig god projektor. Man får meget billede for pengene i det prisområde. hifiklubbens topmodel koster jo 15.000 kr., så jeg anser ikke 15.000 kr. som en "billig" projektor. I min verden/økonomi er 8.000 kr. en billig projektor, 15.000 kr. en mid-level projektor (der vil kunne tilfredsstille de fleste) og så skal man nok op i mindst omkring de 40.000 før der rigtig er ved at være et ryk mod high-end. Men det er bare sådan verden ser ud fra mit perspektiv - bare se på diskussionen forleden, hvor foskellige holdninger der er til hvor meget der skal til før der er tale om high-end.

Jeg synes godt nok at man kan få meget projektor til omkring de 15.000 kr., så det er da ikke det der skal holde folk tilbage fra at vælge en projektorløsning, hvis de ellers har rummet til det   

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 15:57
Jeg vil påstå, at mindst 80-%90 herinde kunne nøjes med en projtktorløsning til under 10K og være ovenud tilfredse (med mindre man har problemer med regnbuer Wink).

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Jeg vil påstå, at mindst 80-%90 herinde kunne nøjes med en projtktorløsning til under 10K og være ovenud tilfredse (med mindre man har problemer med regnbuer Wink).

Det tror jeg du har ret i. Der er inden for de sidste 3-4 år sket et skred i holdningen til projektorer. Hvor man før kunne "nøjes" med en "billig" projektor, der for nogle år siden kostede 15.000 - 20.000 kr. anbefaler mange nu en løsning til samme pris selv om der er lang billigere muligheder på markedet. Det afhænger selvfølgelig af hvilke krav man har, ens økonomiske formåen og hvor meget man skal bruge den. Hvis jeg blot skulle bruge min projektor 2-4 timer om ugen, tvivler jeg på jeg ville bruge den slags penge på en projektor.   

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 21:17
Der er noget som hedder ejerglæde - visheden om at "have" noget kvalitet. Hvor mange ens biler ser du på en P-plads? Og hvem fanden køber i det hele taget bil efter behov ? ? Min kammerat cykler (motion) feks flere km om året, end min nabo kører i sin ca 300.000krŽs Renault .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Der er noget som hedder ejerglæde - visheden om at "have" noget kvalitet. Hvor mange ens biler ser du på en P-plads? Og hvem fanden køber i det hele taget bil efter behov ? ? Min kammerat cykler (motion) feks flere km om året, end min nabo kører i sin ca 300.000krŽs Renault .

Der er bare ikke ret langt fra ejerglæde og visheden om at have noget kvalitet til at man bliver grebet af tanken af at der er noget bedre og forestiller man sig hvor godt det ville være at have dimsen der lige er 10% bedre, end at nyde det man har nu

Skrevet den: 24-Maj-2010 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Der er bare ikke ret langt fra ejerglæde og visheden om at have noget kvalitet til at man bliver grebet af tanken af at der er noget bedre og forestiller man sig hvor godt det ville være at have dimsen der lige er 10% bedre, end at nyde det man har nu

Netop derfor sælges der biler til over 10 - 20k  . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 01:41
hold da k hvor dette enme kan få jer op :-)
cool.. har sku da aldrig set så mange fede film som i den sidste uge,
jeg har harft projektor og surround i snart 5 år med gammel råden projektor som en ven har fundet i en skralde spand, og selv fikset den, bevares det var en 3 x LCD og kun 720p, men den kom da til at virke helt fint..
men for en uge skulle det være, og en AE4000 blev købt hjem til lige under 20 af de lange,
ju bi endelig full hd og alt det fine lir.
og nu drømmer jeg om lærred opgradering, mere vil ha mere,
der er også planer om bedre højtalere :-) håbløst jeg få noget mere overarbejde.

-------------

Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 08:57

Ja men det har du da ret i, men igen tror jeg det kan skræmme nogen til at holde sig fra en projektorløsning, og jeg mener personligt det er en af de bedste løft jeg har tilføjet mit setup i mange år, og jeg har et sølle lærred til knap 4000, kr.
Kvaliteten på de billige projektorer er hævet gevaldigt de sidste år, så nu KAN man virkelig få et godt billedeWink i 100" til omkring 20.000 kr. Wink
Vil man så betale ekstra for "prale-effekten", så gør man bare det, men det er ikke nødvendigt.

-------------

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 09:12
Kommer igen an på hvem du spørger, med priser på lærred kontra projektor.

Jeg havde lånt en del stewart lærred samples fra firmaet af da jeg skulle lege med projektor, og ja min Z-3000 er måske ikke længere toppen af poppe, men W5000 som var alternativet dengang larmede som en støvsuger, og havde kun lysstyrken som rigtigt gav noget, ifølge projector centralen er de tæt på hinanden dog Z3000 med 5:5 Pulldown.

Anywho, har et 4000krs Hivilux 92" Tab Tension motorlærred, og har haft både Lissau og Stewarts lærredprøver hjemme, dog alle Gain 1 (har ikke leget med de lidt mere specielle udgaver som de har).

forskellen hvis den er der, er minimal, nu ved jeg godt den prøve / rest jeg fik med kun var 50x50cm...

Men jeg kan simpelthen ikke fange den store forskel.

Det var derfor vitalt for mig at Tab tension og motor var en del af mit lærred, da jeg synes lærreder der folder er et 100x værre problem..

så nej synes reelt ikke priserne er nødvendige, men der er folk der køber de dyre, ergo derfor kan man tage de priser. samt et Hivilux, er et no name lærred, som bliver lavet et sted i kina, hvor processerne er MEGET billigere, lærred produktion er meget manuel.

men når man tænker på der sidder et "snor-system" + overfladen + motor + alu kasse + RF enhed og remote, så synes jeg egentlig ikke 4000kr er meget for 92", kender folk der giver 2-3k let for en dug til et bord.

men jeg er da ved at falde bag af stolen, når jeg ser priserne på de rigtig dyre lærreder, er sikker på der ligger RIGTIG meget udvikling i det, men pris vs kvalites forbedring er ikke i min verden det værd.

men det er jo som så meget andet, nogle folk giver også 1000kr for 5 meter HDMI kabel.  og køber dyre optiske kabler, selvom gevinsten ikke findes..

nogle går også totalt i overkill med højtaler kabler, selvom dete r analog og du kan hænte kvalitet.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio

Skrevet af: lamaen
Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 14:47
Jeg er forholdsvis ny indenfor projector og hjemmebioløsninger. Jeg gjore det at jeg ville starte med en low-end LG projector, men blev hurtig forfænglig IStedet brugte jeg rigtig lang tid på at finde den rigtige projector til mit biorum (kun ca 3,5m langt). Endlig fandt jeg et fantastisk køb, en JVC DLA-HD 100, med meget få timer på. Den var en del over mit budget men den jeg ville ha. Og har ikke været skuffet.
Mit råd er, hvis man ikke har kassen til det hele på en gang så tag det i etaper. Så kan man også se forskellen på en hvid malet væg og et Lissau True Color lærred.
Har nu også skiftet Sur.Reciveren så der er HD lyd. Tag tingene hen ad vej så gør det ikke så ondt økonomisk plus du bliver endnu mere glad for hver opgrade du laver.

-------------
JVC DLA-HD100, Lissau TrueColor 90", Denon AVR-2310, M&K surround, PS3 80 GB, Alfaview 46", Mac Pro, 2x 23" Cinema Display, Macbook pro, kiss DP-558, Sonos.

Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

Kommer igen an på hvem du spørger, med priser på lærred kontra projektor.

Jeg havde lånt en del stewart lærred samples fra firmaet af da jeg skulle lege med projektor, og ja min Z-3000 er måske ikke længere toppen af poppe, men W5000 som var alternativet dengang larmede som en støvsuger, og havde kun lysstyrken som rigtigt gav noget, ifølge projector centralen er de tæt på hinanden dog Z3000 med 5:5 Pulldown.

Anywho, har et 4000krs Hivilux 92" Tab Tension motorlærred, og har haft både Lissau og Stewarts lærredprøver hjemme, dog alle Gain 1 (har ikke leget med de lidt mere specielle udgaver som de har).

forskellen hvis den er der, er minimal, nu ved jeg godt den prøve / rest jeg fik med kun var 50x50cm...

Men jeg kan simpelthen ikke fange den store forskel.

Det var derfor vitalt for mig at Tab tension og motor var en del af mit lærred, da jeg synes lærreder der folder er et 100x værre problem..

så nej synes reelt ikke priserne er nødvendige, men der er folk der køber de dyre, ergo derfor kan man tage de priser. samt et Hivilux, er et no name lærred, som bliver lavet et sted i kina, hvor processerne er MEGET billigere, lærred produktion er meget manuel.

men når man tænker på der sidder et "snor-system" + overfladen + motor + alu kasse + RF enhed og remote, så synes jeg egentlig ikke 4000kr er meget for 92", kender folk der giver 2-3k let for en dug til et bord.

men jeg er da ved at falde bag af stolen, når jeg ser priserne på de rigtig dyre lærreder, er sikker på der ligger RIGTIG meget udvikling i det, men pris vs kvalites forbedring er ikke i min verden det værd.

men det er jo som så meget andet, nogle folk giver også 1000kr for 5 meter HDMI kabel.  og køber dyre optiske kabler, selvom gevinsten ikke findes..

nogle går også totalt i overkill med højtaler kabler, selvom dete r analog og du kan hænte kvalitet.
jeg syntes at de små lærredsprøver er ubrugelige. Der hvor de kan have deres relevans er i gain forskel. Hvis man eks tager et stewart st 130 og sammenligner med Lissau whiteflex vil man kunne se at der er mere lys i st 130. Hvad man derimod ikke kan se, er den større skarphed, som først kommer frem på et stort lærred.
Jeg er selvfølgelig farvet, men vis mig et high gain alternativ til stewart lærreder(st130.grayhawk og firehawk)

-------------

Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 17:43
[/QUOTE]
Ja men det har du da ret i, men igen tror jeg det kan skræmme nogen til at holde sig fra en projektorløsning, og jeg mener personligt det er en af de bedste løft jeg har tilføjet mit setup i mange år, og jeg har et sølle lærred til knap 4000, kr.
Kvaliteten på de billige projektorer er hævet gevaldigt de sidste år, så nu KAN man virkelig få et godt billedeWink i 100" til omkring 20.000 kr. Wink
Vil man så betale ekstra for "prale-effekten", så gør man bare det, men det er ikke nødvendigt.

[/QUOTE]
Vi er meget enige der. Man får altså et super billed til ca 20.000 kr, som langt de fleste vil være meget glade for.
Jeg så for et halvt års tid siden, en Sim2 Cx3 1080P projektor på et Stewart lærred hos Otto. Jeg må indrømme, at jeg blev en lille smule skuffet, forstået på den måde, at jeg bare havde forventet en meget større wow-efekt i forhold til min BenQ/Lissau opsætning. Ingen tvivl om, at det var et rigtig lækkert og imponerende billed den Sim2 projektor kunne levere, men JEG synes, det er for mange penge i forhold til, hvad de meget billigere projktore kan levere.

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310

Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 17:51
>men JEG synes, det er for mange penge i forhold til, hvad de meget billigere projktore kan levere.
Det er jo en smagsag samt enhver dims pris skal passe til ham der køber den,
der findes jo også 100 bil typer, og de kan alle køre os på arbejde :-)
Det er helt normalt at de første 80 % af lykken får man allerede ved 20% af prisen
i forehold til top løsningen til top prisen :-)

-------------

Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 18:00
hvorfor mener i ikke man kan vurdere noget som helst på en 50 x 50 cm vare prøve ?
man kan da tage et test billede med både farver og skarphed
og føre test stykket rundt mens man sammenligner billedet,
er der nogen synlig ændring bør man vel kunne se den,
og kan man ikke se nogen ændring, perfekt, så behøver man ikke "spilde" penge på det :-)

-------------

Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 20:31

jeg er en af dem som har betalt ekstra for "prale-effekten"

Hvad er det dog for en gang bull shit at sige...........Prale-effekten. Selfølgelig er der forskel. Om der er 35-40K forskel på Benq w5000 som jeg havde før, til Sim2 d80E som jeg har nu, må være op til den enkelte at vurdere. Hvis jeg ikke syntes at der var forskel, var pengene sku blevet i lommen.

Har du selv sat hjemme i din stue og testet forskellen . eller er det bare fordi at DU ikke vil ofre pengene. Måske du for det bedre ved at sige der ikke er nogen forskel.

Surt opstød.....................ja, beklager. Men jeg bliver sku lidt sur , når der bliver påstået at jeg har brugt mine surt tjente penge på "varm" luft.

-------------

Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 20:47
Jeg er helt enig med Skyum, at det ikke er "nødvendigt" at betale mere end 20.000 kr. for en projektor. Der er heldigvis meget få indkøb vi ligefrem bliver "tvunget" til at kaste os ud i Tongue

Jeg er dog også meget uenig i, at alt over 20.000 kr. må være af hensyn til "prale-effekten". Det studsede jeg også over, men jeg tror at Skyum blot sagde det for at sætte det lidt på spidsen.

Hvis jeg ellers engang får en fornuftig økonomi og til den tid fortsat interesserer mig for projektorer, så antager jeg da kraftigt at jeg ender med en projektor, der er væsentligt dyrere end 20.000 kr. - også selvom man kunne nøjes... men sådan er der så meget. Jeg stemmer for at Skyum beholder sin projektor til 20.000 kr. og giver de sparede penge til UNICEF BeerHandshakeThumbs Up

Vi andre kan så sidde med super-projektorer og have dårlig samvittighed over de sultne børn i Afrika, mens Skyum kan sidde og nye sit setup OG have god samvittighed.

Når først man begynder at tage stilling til hvad andre bør eller ikke bør bruge deres penge på, så løber det hurtigt af sporet...

Skrevet den: 25-Maj-2010 kl. 20:58

hvorfor mener i ikke man kan vurdere noget som helst på en 50 x 50 cm vare prøve ?
man kan da tage et test billede med både farver og skarphed
og føre test stykket rundt mens man sammenligner billedet,
er der nogen synlig ændring bør man vel kunne se den,
og kan man ikke se nogen ændring, perfekt, så behøver man ikke "spilde" penge på det :-)

jeg siger ikke, at man ikke kan se forskel. Jeg kan kun forholde mig til min egen erfaring, i min egen stue. og den siger mig at jeg netop kan se forskel, især på kontrast og gain. men den fortæller mig ikke hvilket dug jeg syntes bedst om. jeg syntes at det er lidt som at købe en bil ,ud fra hvordan den ser ud i størrelse-forholdet 1/12.
hvis man eks tager en hvid dug. jeg ved ikke om man kan se forskel på skarpheden på en prøve , i forhold til eks Lissau white flex. Men een ting er sikkert. Med en given projektor ,for du ca 30% mere lys i studio tec 130.
Hvordan vil du vurdere hvilke farver der er mest korrekte.................med øjnene?

Men alt det her er jo også kun MIN holdningWink

-------------

Skrevet den: 26-Maj-2010 kl. 10:24
>Hvordan vil du vurdere hvilke farver der er mest korrekte.................med øjnene?

jeg vil gøre lige som jeg gør når jeg køber ny bil, bruge min smag og mine øjne,
det er jo netop dette som skal se på grejet de næste 10 år

Det er klart at datablade og reviews bliver brugt til at udvælge typer til nærmere check,
ellers bliver man aldrig færdig med at teste selv,
PS: de samples er stadig ikke dukket op,
fik slet ikke set film i går, brugte hele aftenen til at checke rammer og lærreder og højtalere på nettet :-) for hvis mit nye ramme lærred skal være stort, skal der også nye højtalere til,
konen siger god for projektet, men har godt nok en syg smag angående højtalere,
så det er nu helt klart at hun ikke skal med til den store højtaler check og køb dag :-)

-------------

Skrevet den: 26-Maj-2010 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg er en af dem som har betalt ekstra for "prale-effekten"

Hvad er det dog for en gang bull shit at sige...........Prale-effekten. Selfølgelig er der forskel. Om der er 35-40K forskel på Benq w5000 som jeg havde før, til Sim2 d80E som jeg har nu, må være op til den enkelte at vurdere. Hvis jeg ikke syntes at der var forskel, var pengene sku blevet i lommen.

Har du selv sat hjemme i din stue og testet forskellen . eller er det bare fordi at DU ikke vil ofre pengene. Måske du for det bedre ved at sige der ikke er nogen forskel.

Surt opstød.....................ja, beklager. Men jeg bliver sku lidt sur , når der bliver påstået at jeg har brugt mine surt tjente penge på "varm" luft.
Jeg kan godt se det måske var lidt hårdt formuleret, og jeg kan sådan set godt forstå at folk ofrer rigtigt meget på deres projektor/lærred,. Det er slet ikke det jeg anfægter.  Det der ærgrer mig er at nogle sælgere finder på at få det til at lyde som om man ikke kan leve med et lærred til 3-6000 kr. Det er i mine øjne urigtigt, men der imod kan man godt forsvare at bruge mere på projektoren,da der her er lys og støjniveau der tæller.
Min påstand er stadig at man kan få et rigtigt fornuftigt setup (projektor og lærred) for omkring 20.000 kr., MEN dermed ikke sagt at man får mere ved at ofre mere, og at det også SAGTENS kan være god fornuftWink

-------------

Skrevet den: 26-Maj-2010 kl. 15:40

>Hvordan vil du vurdere hvilke farver der er mest korrekte.................med øjnene?

jeg vil gøre lige som jeg gør når jeg køber ny bil, bruge min smag og mine øjne,
det er jo netop dette som skal se på grejet de næste 10 år

Det er klart at datablade og reviews bliver brugt til at udvælge typer til nærmere check,
ellers bliver man aldrig færdig med at teste selv,
PS: de samples er stadig ikke dukket op,
fik slet ikke set film i går, brugte hele aftenen til at checke rammer og lærreder og højtalere på nettet :-) for hvis mit nye ramme lærred skal være stort, skal der også nye højtalere til,
konen siger god for projektet, men har godt nok en syg smag angående højtalere,
så det er nu helt klart at hun ikke skal med til den store højtaler check og køb dag :-)

er du ligeglad med farveægtheden?

-------------

Skrevet den: 26-Maj-2010 kl. 20:42
>er du ligeglad med farveægtheden?

Det handler 99% om hvad der ser bedst ud med mine øjne som måle enhed,
helt på samme måde som du vurdere højtalere, netop med dine øre,
det er da klart at ved at bruge fancy måle grejer at man kan indstille sagerne mere "korrekt"
men hvis det mere korrekte er lig med mere grimt, har det ingen interesse.
Lige så lidt som rør forstærker elskere gider have deres grej gennemmålt :-)
Det lyder jo godt, men måler ringe, ujevn frekvensgang og harmonisk forvrængring = fed lyd..

ok sorry, jeg vold overdriver her :-)

-------------

Skrevet den: 26-Maj-2010 kl. 21:51

>er du ligeglad med farveægtheden?

Det handler 99% om hvad der ser bedst ud med mine øjne som måle enhed,
helt på samme måde som du vurdere højtalere, netop med dine øre,
det er da klart at ved at bruge fancy måle grejer at man kan indstille sagerne mere "korrekt"
men hvis det mere korrekte er lig med mere grimt, har det ingen interesse.
Lige så lidt som rør forstærker elskere gider have deres grej gennemmålt :-)
Det lyder jo godt, men måler ringe, ujevn frekvensgang og harmonisk forvrængring = fed lyd..

ok sorry, jeg vold overdriver her :-)

nu er der jo ingen standard for lyd, men derimod billede.
jeg har selv leget med ,hvad der ser godt ud i en given sceene. Mange gange kan det se godt ud hvis der i eks naturfilm er lidt ekstra grønt. problemet er i en evt anden sceene kommer et grønligt skær.
JEG syntes at det er meget generende når farverne ikke er korrekte. Så meget , at da jeg havde min Benq w5000 efter kalibrering, med en lidt tidligere firmware havde et snært af cyan, omgående bestilte en opdatering + kalibrering, da en nyere firmware tillod justering af CMS.
Hvis jeg skal formulere det anderledes........................før kalibrering lavede jeg sku ikke andet end at justere og justere. Pisse irriterende når man gerne sku sefilm på bæstetWink
efter kalibrering glemte jeg nærmest hvordan man kom ind i menuenTongue
måske er jeg mere hysterisk når det kommer til billede.............................og lydBig smile

-------------

Skrevet den: 26-Maj-2010 kl. 22:56
>måske er jeg mere hysterisk når det kommer til billede.............................og lyd

me too.. men jeg klare mig indtil vidre meget fint med tålmodighed og test billeder,
jeg har arbejdet med video og TV i 20 år, og kender en del til color bars og grayscales :-)
med dette kommer man rigtigt langt, men de sidste par % kan hentes via måle grejer,
specielt hvis men har gamle trætte øjne

-------------

Skrevet den: 26-Maj-2010 kl. 23:02
http://www.sencore.com/products/color-light/ - http://www.sencore.com/products/color-light/
det er da sådan en vi skal have ?

se også her:
http://www.sencore.com/uploads/files/OTC1000revolution-1.pdf - http://www.sencore.com/uploads/files/OTC1000revolution-1.pdf

eller denne
http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/spyder2pro_update.html - http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/spyder2pro_update.html

-------------

Skrevet af: Yegermister
Skrevet den: 27-Maj-2010 kl. 02:06

Kom lige til at læse lidt herinde, og faldt over en sjov bemærkning, den med om man kunne vurdere om en farve er rigtig  - med øjnene. Filmen knækker lidt for mig, hvis det ikke er øjnene man skal bruge for at se billedet. Bare fordi at billedet måler 100% korrekt, så er det jo ikke nødvendigvis det ens øjne vil have. Det er jo lykkeligvis hvad man synes ser pænest ud, og ikke hvad en graf fortæller dig. Det ville være lidt det samme som at lave en højtaler og sige at nu spiller den pænt i forhold til målingerne, så nu har du værsågod at tage den. Det lyder den nødvendigvis ikke godt af.

Mht. prisen på lærred, så er det blevet besvaret ganske fint. Det har simpelthen noget med udbud og efterspørgsel at gøre. Jo mindre salg, jo mindre partier køber man hjem. Jo mindre partier, jo større stykpris. Simpelthen. udover det er de sikkert også fyldt med moms og alt muligt andet skummelt, så det gør dem heller ikke atraktive prismæssigt i forhold til fx. udenlandske priser, fordi du har jo for så vidt ret i at de jo bliver fremstillet i Kina (med mindre den er motoriseret. Så bliver den samlet i Europa, hvis det er et "ekslusivt" mærke vi snakker om).

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Maj-2010 kl. 08:43
Oprindeligt skrevet af Yegermister Yegermister skrev:

Kom lige til at læse lidt herinde, og faldt over en sjov bemærkning, den med om man kunne vurdere om en farve er rigtig  - med øjnene. Filmen knækker lidt for mig, hvis det ikke er øjnene man skal bruge for at se billedet. Bare fordi at billedet måler 100% korrekt, så er det jo ikke nødvendigvis det ens øjne vil have. Det er jo lykkeligvis hvad man synes ser pænest ud, og ikke hvad en graf fortæller dig.

Som p.las var inde på, så er problemet at hvis du justerer dit tv til at et billede ser "pænt" ud rent subjektivt, så kan det være det virker med lige præcist dét billede du sidder og kigger på, fordi lidt ekstra grønt gør græsset dejligt livligt. Men med en ny film, eller bare en ny scene i samme film, så kan det ekstra grønne vise sig at være for meget. Derfor er den første ulempe ved dén indgangsvinkel at det kræver at du sidder og justerer hele tiden. Dernæst: Tankegangen i at gengive farverne korrekt frem for subjektivt bedst, er slet ikke at opnå det der "ser bedst ud". Det man forsøger at opnå er at se farverne sådan som ham der lavede filmen synes de skal se ud. Dvs. at betragte filmen som et kunstværk, nogen har siddet og arbejdet med, fordi de gerne vil vise dig noget. At gengive billedet korrekt, indebærer at det ikke er dig eller mig, eller producenten af tv'et, der bestemmer hvordan billedet skal se ud. Det er _filmskaberen_ der bestemmer hvordan billedet skal se ud. Hvis du ikke vil se dét filmskaberen gerne vil vise dig, hvorfor ser du så film?

Når du ser en film, så er det mildt sagt ikke sådan at man bare har knaldet et kamera op på settet, og dét der rammer kameraet er så dét der ligger på skiven. Der er arbejdet MEGET med farvegengivelsen (og gamma og en masse andet) for at få en bestemt stemning frem i den enkelte scene, og hvis du vil have det største udbytte af dette arbejde ud fra et rent kunstnerisk synspunkt, så skal din skærm gengive billedet så korrekt som muligt. Hvis ikke, så begynder du at blande dig i den kunstneriske proces, og det er da meget værre end at blande sig i hvornår billedet er "pænt".

Paradoksalt nok, så betyder det at dét at man er ligeglad med om billedet er korrekt eller ej, indebærer at man fokuserer FOR MEGET på billedkvalitet frem for det kunstneriske indhold i filmen. Hvis det er vigtigere for dig at billedet ser "pænt" ud, end at se indholdet i filmen, så fokuserer du efter min mening på noget forkert.

Det ville være lidt det samme som at lave en højtaler og sige at nu spiller den pænt i forhold til målingerne, så nu har du værsågod at tage den. Det lyder den nødvendigvis ikke godt af. [/QUOTE]

Højttalere er lidt en anden situation, for det første så er der ikke den samme forståelse for sammenhængen mellem målinger og lydkvalitet, som mellem målinger og billedkvalitet. For det andet, så er dén reference musik laves ud fra meget forskellig fra studie til studie og fra kunstner til kunstner, i forhold til den reference film laves ud fra. I en perfekt verden ville lyd være samme princip som billede, gengiv lyd korrekt og så vil alt musik lyde godt - men sådan forholder det sig desværre ikke. Der er dog stadig et væsentligt fællestræk: Hvis det er vigtigere for dig at lydkvaliteten er god, end at musikken er god, så er du efter min mening på afveje.

Mht. prisen på lærred, så er det blevet besvaret ganske fint. Det har simpelthen noget med udbud og efterspørgsel at gøre. Jo mindre salg, jo mindre partier køber man hjem. Jo mindre partier, jo større stykpris. Simpelthen. udover det er de sikkert også fyldt med moms og alt muligt andet skummelt, så det gør dem heller ikke atraktive prismæssigt i forhold til fx. udenlandske priser, fordi du har jo for så vidt ret i at de jo bliver fremstillet i Kina (med mindre den er motoriseret. Så bliver den samlet i Europa, hvis det er et "ekslusivt" mærke vi snakker om).

Nu har jeg undladt at svare, da jeg egentlig ikke rigtigt gider de her pris-diskussioner... Men nu går den altså ikke længere: Det er altså ikke bare et spørgsmål om at et fint mærke koster mere fordi der sælges mindre. Det er heller ikke bare et spørgsmål om at produktion i Kina er billigere og så får man det samme for mindre. Jeg vil på ingen måde afvise at der findes situationer hvor samme kvalitet kan fås til dobbelt pris (rettelse, jeg VED det er sådan), så uanset prisklasse skal man da se sig om. Der findes både brugbare og horribelt ringe 4000,-s lærreder, og der findes 15.000,-s lærreder der ikke er bedre end de bedste 4000,-s lærreder. MEN - kigger man på det bedste på markedet i de enkelte prisklasser, så kan man altså få en kvalitet for 15.000,- som man ikke kommer i nærheden af for 4000,-.

Selve dugen er én ting. Mange af de billige duge er, relativt set, ekstremt ringe. Hvor meget en "ekstremt ringe" dug så kan ødelægge billedkvaliteten samlet set, det kan så diskuteres - det er trods alt kun ét led i kæden. Men der findes også billige duge, der ikke prøver at være mere end de er, en hvid overflade man kan lyse på. De er knapt så skarpe og farveægte som en god dug, men er i det mindste ikke direkte ødelæggende for billedet. Kan man finde sådan én, så kan man godt få et brugbart resultat. Problemet er så at man sjældent ved på forhånd præcist hvad det er man får med kineser-lærrederne, fordi de kan finde på at skifte dugtype uden at oplyse det, og man kan sjældent få lærredsprøver på forhånd. Alene dét at vide hvad man får, er i den sammenhæng penge værd. Udover det, så KAN der være dramatisk forskel i billedet fra forskellige duge, selv inden for samme producent. Der er grænser for hvor meget man kan fucke up i en mat hvid dug, men så snart man begynder at lave kontrast-forbedrende egenskaber, ændrer billedet sig dramatisk. Så kan du _sagtens_ opleve forskelle i billedkvalitet, som er på linie med forskellen mellem to helt forskellige projektorer.

Men én ting er selve dugen og dens billedmæssige egenskaber. Noget af det man betaler for er også den fysiske konstruktion. Og her er der altså en _verden_ til forskel på kvalitet, finish, og ikke mindst holdbarhed mellem billige og dyre lærreder. Ofte ligger de helt storeprisforskelle netop i konstruktionen og slet ikke i dugen. En Lissau True Color er nøjagtigt den samme dug, hvadenten du køber den i en Plano ramme til 6000,-, eller i en tab-tension med Lutron motor til 20.000,-.  En Stewart ST130 er præcist samme dug, hvadenten du køber en standard ramme til 15.000,-, eller en "Directors choice" 4-vejs masking curved screen til 300.000,-. Men man skal altså lige skelne imellem om man betaler for konstruktionen, og om der er forskel på dugen. At mærkevarelærreder indeholder en dyrere konstruktion, er ikke det samme som at dugen så er den samme som på discount-lærreder. Det er BEGGE DELE der følger med. Jeg har til gode at se et kina-lærred med samme kvalitet dug som en ganske almindelig Lissau Plano fastramme til 4000,-.

Dernæst kommer dét faktum at de dyrere lærreder generelt netop slet ikke er masseproduktion. De fleste dyrere lærreder produceres efter ordre, hvilket indebærer at hvis man f.eks. ikke lige har brug for 200 eller 240 cm billedbredde som producenten måske leverer, men 220 cm billedbredde, så bestiller man bare dét. Især for tab-tension lærreder bliver det væsentligt, da drop-down længden skal passe hvis udspændingen skal fungere optimalt. Derfor bestiller man lærredet i præcis den længde man skal bruge, og så produceres det efter dét. Dette er klart den bedste måde at gøre det på, og det kan alt andet lige ikke lade sig gøre med masseproducerede kina-lærreder. Det gør naturligvis slutproduktet dyrere.

En sidste kommentar omkring lærreder: Det er lærredet man kigger på. Selvfølgelig har overfladen betydning for hvordan billedet er, hvordan skulle det kunne undgås? Om man opdager det hvis man får et dårligt lærred - nogle (mange, faktisk) opdager heller ikke at de har sat højttalerne i modfase, fordi de ikke er vant til at høre god lyd. Det betyder ikke at man ikke ville være gladere hvis de spillede ordentligt.

Om den enkelte så synes at et godt lærred er pengene værd, det er jo så en individuel vurdering, ligesom med alle andre typer af produkter, men generelt er der præcist den samme sammenhæng (og ind imellem mangel på samme) mellem pris og kvalitet, som for alle andre produkter. Det er blot en produkttype som er sværere at gennemskue for den almindelige forbruger. Men at sige "det er jo bare et lærred, hvordan kan det være så dyrt" svarer til at sige "det er jo bare en højttaler, fire enheder i en trækasse kan da ikke koste så meget", "det er jo bare en CD-afspiller, et drev og en chip", "det er jo bare en bil, fire hjul og en motor", osv. Der er altså meget mere i det end dét. Jeg har ikke set ét eneste eksempel på et billigt kina-lærred, hvor man kan sige at det er samme kvalitet som mærkevarerne bare billigere. Jeg vil dog ikke benægte at hvis man er på et budget, så kan det være bedre at vælge et billigt tab-tension, frem for et dyrt træk-og-slip, så kina-lærrederne har da absolut sin berettigelse. Man skal bare ikke narre sig selv til at tro at man får et Stewart til en femtedel af prisen, og gå rundt og grine ad dem der rent faktisk valgte kvalitetsvejen.

Jeg håber ovenstående kan bruges som forklaring på hvor forskellene ligger henne. Jeg gider ganske enkelt ikke en debat om avancer - sandheden er at avancen procentvist ligger på omtrent samme niveau, hvadenten det er et kina-lærred til 3-4000,-, eller et Stewart til 300.000,- (der er naturligvis udsving fra mærke til mærke). Det er ikke bare samme produkter til rip-off priser.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-Maj-2010 kl. 08:52

Det der ærgrer mig er at nogle sælgere finder på at få det til at lyde som om man ikke kan leve med et lærred til 3-6000 kr.

Jeg er DELVIST enig med dig, det er forkert at slynge ud som et generisk udtryk, at lærreder under X kroner bare er ubrugelige. MEN - og det er et meget kraftigt men - der findes MANGE lærreder til 3-6000,- der er decideret ubrugelige med henblik på god billedkvalitet, som har en meget grovkornet glimmer-overflade, der får billedet til at se ud som om du kigger igennem en frostet rude. Der findes også mange billige lærreder der har meget skæve farver. Men når det er sagt, så kan det da lade sig gøre at finde brugbare lærreder til rimelige penge - især inden for rammelærreder. Og jeg er ikke enig i at lærredet nødvendigvis skal koste det samme som projektoren, den KAN gøre det hvis man f.eks. har en 15.000,-s projektor og vil have et rullelærred, så behøver et 15.000,-s tab-tension ikke være en dårlig idé. Men det er ikke en naturlov. Det væsentlige er at vælge det rigtige lærred til en given opgave. Et 40.000,-s lærred kan sagtens vise sig at give et dårligt resultat, hvis man valgte det forkerte.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-Maj-2010 kl. 10:05
Hej igen otto
altid godt at høre fra dig, jeg nyder at læse mig klog her inde.
når du siger at vi let kan komme til at købe dyre typer som rent faktisk er dårligere end billigere typer
så må det må være din opgave som prof at informere og rådgive os, så vi er mere sikre
på at få mest kvalitet for vores penge :-)

kunne man ikke indsamle tekniske målinger og performance samt kvalitet, udførsel og holdbarhed
og smide det hele i en tabel, samt en pris række også ??
for alt hvad der findes i år på markedet ?

-------------

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 27-Maj-2010 kl. 10:51

Hej igen otto
når du siger at vi let kan komme til at købe dyre typer som rent faktisk er dårligere end billigere typer
så må det må være din opgave som prof at informere og rådgive os, så vi er mere sikre

kunne man ikke indsamle tekniske målinger og performance samt kvalitet, udførsel og holdbarhed

Det er vel i princippet kun hans opgave i det øjeblik du køber hos ham ?

Skulle Otto, udbrede al sin viden gratis her, hvorefter "vi" kan finde tingene billigere på nettet og bestille derfra ?

Skrevet den: 27-Maj-2010 kl. 11:00

Hej igen otto

Ja, det er jo dét jeg lever af...

Det er ikke så enkelt at det bare lige kan samles i en tabel. Mange egenskaber er heller ikke direkte målbare, eksempelvis skarphed og synligheden af strukturen i overfladen, og i RIGTIGT mange sammenhænge er det en vurderingssag at opveje fordele og ulemper. Design og finish er jo også en smagssag. Og hvordan bedømmer man holdbarheden?

Selv for de ting der KAN måles, er det et ret betydeligt stykke arbejde du lægger op til. Betaler du?

Kort sagt: Der er ikke nogen genvej. Enten må man sætte sig ind i det så man selv kan vurdere det, eller også må man læne sig op ad en forhandler man stoler på kan levere en tilfredsstillende løsning. EDIT: Og ja, det indebærer at dén forhandler tjener mere på tingene end en netshop med kina-produkter. Som sagt, en del af dét du betaler for på dyrere produkter, er at være (mere) sikker på at få den rigtige løsning.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-Maj-2010 kl. 11:15
>Betaler du?
ja, det kan da godt være, jeg regner med at bestille et fastramme lærred i løbet af 1-2 uger
budget er på 6k +/- 2k alt efter kvalitet, billede, design, osv
mit største problem er af mekanisk karakter, til selve monteringen, og kant størrelsen
men der kommer flere spørgsmål til dette, når jeg har fået checket op på nogle lærred prøver, jeg skal også have set lissau ISF dugen inden jeg vælger :-)

-------------

Skrevet den: 27-Maj-2010 kl. 11:27

>Betaler du?
ja, det kan da godt være, jeg regner med at bestille et fastramme lærred i løbet af 1-2 uger
budget er på 6k +/- 2k alt efter kvalitet, billede, design, osv

Det kan du godt få et godt lærred for, men du kan IKKE få dét skema du efterspurgte for de penge... Wink

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 27-Maj-2010 kl. 12:32

Hej igen otto

Sjovt indlæg Tommy Wink Det er jo lige netop det Otto arbejder med, hvis han gav al sin viden fra sig her gratis, hvad skulle han så leve af? Derudover er det min overbevisning, at det er umuligt at lave sådan et skema, og hvis det var muligt, ville det nok allerede eksistere.

Det geniale ved Otto (og andre som ham, der har styr på opsætning af projektorer) er jo netop, at man får Projektor og lærred, som passer til det rum/stue opsætningen skal stå i. Ja man kan købe projektorer og lærreder billigere på nettet, men for samme pris hos en ekspert, vil du få bedre billede, selvom projektoren og lærred på papiret er dårligere, da opsætningen passer sammen og er kalibreret til din stue/bio rum. Fx kan en Benq W6000 give et bedre billede imo end en AE4000, selvom den er billigere. Det kræver bare kalibrering og ordenlig opsætning.

-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900

Skrevet den: 27-Maj-2010 kl. 12:42
>Sjovt indlæg Tommy Wink 
jeg er glad for at kunne underholde :-)
Ja det er klart at jeg gerne vil have det bedste ud af min AE4000, og jeg ved godt at en W6000 står skarpere, det må jeg lære at leve med, da jeg valgde at levere den W6000 tilbage :-)

Jeg har snart ikke tal på hvormange og hvilke projektore jeg har testet ...

Billede kvalitet og smag og behag, kan desværre ikke måles på et enkelt parameter,
lidt svært at acceptere når man kommer fra min verden, elektronik ingeniør, hvor der ikke findes spøgelser eller voodoo, kun ting der kan måles :-)

-------------

Skrevet den: 27-Maj-2010 kl. 13:57
otto : de bredder på fastramme som du har på din hjemmeside,
det er kun billede målet ik ?
ramme mål er extra ud over dette ik ?
kunne du evt opdatere din ellers rigtigt gode side lidt så dette fremgår ?
helst også med ramme mål for diverse typer som du har.

i øvrigt kunne det være fedt med lidt info on plano, ls, og veltex
et lille billede og lidt tekst på din hjemmeside, så noobs let kan se hvad det er og gør

-------------

Skrevet den: 27-Maj-2010 kl. 14:15

Billede kvalitet og smag og behag, kan desværre ikke måles på et enkelt parameter,
lidt svært at acceptere når man kommer fra min verden, elektronik ingeniør, hvor der ikke findes spøgelser eller voodoo, kun ting der kan måles :-)

Jamen, billedkvalitet er i høj grad også målbart. Som sagt, ikke ALT kan måles, men i forhold til så mange andre ting, så er det stadig samlet set ret målbart. Det er f.eks. langt mere målbart hvad der skaber et godt billede, end hvad der skaber en god rødvin.

Dér hvor de fleste falder igennem, og jeg må indrømme - uden at jeg vil træde nogen over tæerne, meget ofte netop folk med ingeniør-baggrund - er hvor svært det er at gennemskue måleresultaterne og hvordan de korrelerer med hinanden. Deriblandt, hvor stor en betydning en given måling har for det samlede resultat. Et af problemerne er også at hvis alting blev lavet præcist som det BURDE blive lavet, så ville dét at opnå et godt billede være ufatteligt simpelt. Sådan er det bare ikke i praksis. Mange der lærer om billedkvalitet begår den fejl at de på et tidspunkt tror at "så, nu har jeg lært dét". Og når de så ikke kan forstå hvorfor der ikke er sammenhæng mellem målinger og subjektiv kvalitet, så vedtager de at det er fordi der er nogle udefinérbare ting der ikke kan vurderes objektivt - i stedet for at anerkende at det er fordi der var ting man glemte at måle eller vurdere på. Billedkvalitet KAN brydes fuldstændigt ned til nogle tekniske komponenter der kan beskrives med videnskab (at gengive et billede på et tv ER videnskab, ikke kreativ kunst). Der er bare ikke ret mange der har den fulde forståelse - heller ikke jeg, jeg lærer nyt hele tiden - og slet ikke når vi bevæger os væk fra den teoretisk perfekte situation, og ud i den virkelige verden hvor der skal indgås kompromisser.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-Maj-2010 kl. 14:20

otto : de bredder på fastramme som du har på din hjemmeside,
det er kun billede målet ik ?
ramme mål er extra ud over dette ik ?

Jo.

[QUOTE=TommyBoy]
nne du evt opdatere din ellers rigtigt gode side lidt så dette fremgår ?
helst også med ramme mål for diverse typer som du har.  /[QUOTE]

Nu er der en ny side lige om hjørnet, derfor gør jeg det nok ikke på den nuværende, men derudover har du fuldstændigt ret i at det ikke er særligt bruger/begynder venligt. Det bliver der lavet lidt om på, men når det er sagt så bliver der i samme ombæring lavet om på hvor meget AV Precision overhovedet sælger til slutbrugere... Men ellers er formålet med min hjemmeside ikke at levere den information du skal bruge for at kunne vælge, men at få dig til at spørge MIG hvad du skal vælge... Om det er lykkedes kan man så altid diskutere.

Plano rammen er 5 cm bred, LS rammen 7,5 cm. Husk at gange med 2 Big smile

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Yegermister
Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 01:13
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Kom lige til at læse lidt herinde, og faldt over en sjov bemærkning, den med om man kunne vurdere om en farve er rigtig  - med øjnene. Filmen knækker lidt for mig, hvis det ikke er øjnene man skal bruge for at se billedet. Bare fordi at billedet måler 100% korrekt, så er det jo ikke nødvendigvis det ens øjne vil have. Det er jo lykkeligvis hvad man synes ser pænest ud, og ikke hvad en graf fortæller dig.

Som p.las var inde på, så er problemet at hvis du justerer dit tv til at et billede ser "pænt" ud rent subjektivt, så kan det være det virker med lige præcist dét billede du sidder og kigger på, fordi lidt ekstra grønt gør græsset dejligt livligt. Men med en ny film, eller bare en ny scene i samme film, så kan det ekstra grønne vise sig at være for meget. Derfor er den første ulempe ved dén indgangsvinkel at det kræver at du sidder og justerer hele tiden. Dernæst: Tankegangen i at gengive farverne korrekt frem for subjektivt bedst, er slet ikke at opnå det der "ser bedst ud". Det man forsøger at opnå er at se farverne sådan som ham der lavede filmen synes de skal se ud. Dvs. at betragte filmen som et kunstværk, nogen har siddet og arbejdet med, fordi de gerne vil vise dig noget. At gengive billedet korrekt, indebærer at det ikke er dig eller mig, eller producenten af tv'et, der bestemmer hvordan billedet skal se ud. Det er _filmskaberen_ der bestemmer hvordan billedet skal se ud. Hvis du ikke vil se dét filmskaberen gerne vil vise dig, hvorfor ser du så film?

Når du ser en film, så er det mildt sagt ikke sådan at man bare har knaldet et kamera op på settet, og dét der rammer kameraet er så dét der ligger på skiven. Der er arbejdet MEGET med farvegengivelsen (og gamma og en masse andet) for at få en bestemt stemning frem i den enkelte scene, og hvis du vil have det største udbytte af dette arbejde ud fra et rent kunstnerisk synspunkt, så skal din skærm gengive billedet så korrekt som muligt. Hvis ikke, så begynder du at blande dig i den kunstneriske proces, og det er da meget værre end at blande sig i hvornår billedet er "pænt".

Paradoksalt nok, så betyder det at dét at man er ligeglad med om billedet er korrekt eller ej, indebærer at man fokuserer FOR MEGET på billedkvalitet frem for det kunstneriske indhold i filmen. Hvis det er vigtigere for dig at billedet ser "pænt" ud, end at se indholdet i filmen, så fokuserer du efter min mening på noget forkert.

Det ville være lidt det samme som at lave en højtaler og sige at nu spiller den pænt i forhold til målingerne, så nu har du værsågod at tage den. Det lyder den nødvendigvis ikke godt af.

Højttalere er lidt en anden situation, for det første så er der ikke den samme forståelse for sammenhængen mellem målinger og lydkvalitet, som mellem målinger og billedkvalitet. For det andet, så er dén reference musik laves ud fra meget forskellig fra studie til studie og fra kunstner til kunstner, i forhold til den reference film laves ud fra. I en perfekt verden ville lyd være samme princip som billede, gengiv lyd korrekt og så vil alt musik lyde godt - men sådan forholder det sig desværre ikke. Der er dog stadig et væsentligt fællestræk: Hvis det er vigtigere for dig at lydkvaliteten er god, end at musikken er god, så er du efter min mening på afveje.

Nu har jeg undladt at svare, da jeg egentlig ikke rigtigt gider de her pris-diskussioner... Men nu går den altså ikke længere: Det er altså ikke bare et spørgsmål om at et fint mærke koster mere fordi der sælges mindre. Det er heller ikke bare et spørgsmål om at produktion i Kina er billigere og så får man det samme for mindre. Jeg vil på ingen måde afvise at der findes situationer hvor samme kvalitet kan fås til dobbelt pris (rettelse, jeg VED det er sådan), så uanset prisklasse skal man da se sig om. Der findes både brugbare og horribelt ringe 4000,-s lærreder, og der findes 15.000,-s lærreder der ikke er bedre end de bedste 4000,-s lærreder. MEN - kigger man på det bedste på markedet i de enkelte prisklasser, så kan man altså få en kvalitet for 15.000,- som man ikke kommer i nærheden af for 4000,-.

Selve dugen er én ting. Mange af de billige duge er, relativt set, ekstremt ringe. Hvor meget en "ekstremt ringe" dug så kan ødelægge billedkvaliteten samlet set, det kan så diskuteres - det er trods alt kun ét led i kæden. Men der findes også billige duge, der ikke prøver at være mere end de er, en hvid overflade man kan lyse på. De er knapt så skarpe og farveægte som en god dug, men er i det mindste ikke direkte ødelæggende for billedet. Kan man finde sådan én, så kan man godt få et brugbart resultat. Problemet er så at man sjældent ved på forhånd præcist hvad det er man får med kineser-lærrederne, fordi de kan finde på at skifte dugtype uden at oplyse det, og man kan sjældent få lærredsprøver på forhånd. Alene dét at vide hvad man får, er i den sammenhæng penge værd. Udover det, så KAN der være dramatisk forskel i billedet fra forskellige duge, selv inden for samme producent. Der er grænser for hvor meget man kan fucke up i en mat hvid dug, men så snart man begynder at lave kontrast-forbedrende egenskaber, ændrer billedet sig dramatisk. Så kan du _sagtens_ opleve forskelle i billedkvalitet, som er på linie med forskellen mellem to helt forskellige projektorer.

Men én ting er selve dugen og dens billedmæssige egenskaber. Noget af det man betaler for er også den fysiske konstruktion. Og her er der altså en _verden_ til forskel på kvalitet, finish, og ikke mindst holdbarhed mellem billige og dyre lærreder. Ofte ligger de helt storeprisforskelle netop i konstruktionen og slet ikke i dugen. En Lissau True Color er nøjagtigt den samme dug, hvadenten du køber den i en Plano ramme til 6000,-, eller i en tab-tension med Lutron motor til 20.000,-.  En Stewart ST130 er præcist samme dug, hvadenten du køber en standard ramme til 15.000,-, eller en "Directors choice" 4-vejs masking curved screen til 300.000,-. Men man skal altså lige skelne imellem om man betaler for konstruktionen, og om der er forskel på dugen. At mærkevarelærreder indeholder en dyrere konstruktion, er ikke det samme som at dugen så er den samme som på discount-lærreder. Det er BEGGE DELE der følger med. Jeg har til gode at se et kina-lærred med samme kvalitet dug som en ganske almindelig Lissau Plano fastramme til 4000,-.

Dernæst kommer dét faktum at de dyrere lærreder generelt netop slet ikke er masseproduktion. De fleste dyrere lærreder produceres efter ordre, hvilket indebærer at hvis man f.eks. ikke lige har brug for 200 eller 240 cm billedbredde som producenten måske leverer, men 220 cm billedbredde, så bestiller man bare dét. Især for tab-tension lærreder bliver det væsentligt, da drop-down længden skal passe hvis udspændingen skal fungere optimalt. Derfor bestiller man lærredet i præcis den længde man skal bruge, og så produceres det efter dét. Dette er klart den bedste måde at gøre det på, og det kan alt andet lige ikke lade sig gøre med masseproducerede kina-lærreder. Det gør naturligvis slutproduktet dyrere.

En sidste kommentar omkring lærreder: Det er lærredet man kigger på. Selvfølgelig har overfladen betydning for hvordan billedet er, hvordan skulle det kunne undgås? Om man opdager det hvis man får et dårligt lærred - nogle (mange, faktisk) opdager heller ikke at de har sat højttalerne i modfase, fordi de ikke er vant til at høre god lyd. Det betyder ikke at man ikke ville være gladere hvis de spillede ordentligt.

Om den enkelte så synes at et godt lærred er pengene værd, det er jo så en individuel vurdering, ligesom med alle andre typer af produkter, men generelt er der præcist den samme sammenhæng (og ind imellem mangel på samme) mellem pris og kvalitet, som for alle andre produkter. Det er blot en produkttype som er sværere at gennemskue for den almindelige forbruger. Men at sige "det er jo bare et lærred, hvordan kan det være så dyrt" svarer til at sige "det er jo bare en højttaler, fire enheder i en trækasse kan da ikke koste så meget", "det er jo bare en CD-afspiller, et drev og en chip", "det er jo bare en bil, fire hjul og en motor", osv. Der er altså meget mere i det end dét. Jeg har ikke set ét eneste eksempel på et billigt kina-lærred, hvor man kan sige at det er samme kvalitet som mærkevarerne bare billigere. Jeg vil dog ikke benægte at hvis man er på et budget, så kan det være bedre at vælge et billigt tab-tension, frem for et dyrt træk-og-slip, så kina-lærrederne har da absolut sin berettigelse. Man skal bare ikke narre sig selv til at tro at man får et Stewart til en femtedel af prisen, og gå rundt og grine ad dem der rent faktisk valgte kvalitetsvejen.

Jeg håber ovenstående kan bruges som forklaring på hvor forskellene ligger henne. Jeg gider ganske enkelt ikke en debat om avancer - sandheden er at avancen procentvist ligger på omtrent samme niveau, hvadenten det er et kina-lærred til 3-4000,-, eller et Stewart til 300.000,- (der er naturligvis udsving fra mærke til mærke). Det er ikke bare samme produkter til rip-off priser.

[/QUOTE]

Lækkert svar! :) det var da noget man kunne forholde sig til. 

Det er klart at der kan ses forskel på et lærred til 4000kr og 15000kr, ellers ville prisforskellen ikke være der. Det var heller ikke min umiddelbare pointe. Min pointe var at et lærred generelt koster mere i Danmark end i det store udland, simpelthen fordi markedet er mindre, og vi lever jo stadigvæk efter udbud / efterspørgsel i Danmark. Jo mindre udbudet er, jo større bliver prisen, eftersom stykprisen stiger.

Jeg er ikke 100 % i det jeg siger nu, men det skulle være mærkeligt om ikke det var det samme med lærred som med alt muligt andet, lige fra TV til forstærkere. LANGT de fleste af dem bliver fremstillet i østen et sted. Det er ikke sikkert at de bliver samlet der (så ville man pludselig kunne finde samme product til en væsentligt anderledes pris), men alle råmaterialerne kommer højst sandsynligt fra Kina. Så kan det godt være at der sidder en gut og måler efter og kan en helt masse som andre ikke kan i forhold til produktet, men det ændre ikke på at det man betaler for et lærred er voldsomt høj, for som du selv siger, så er det sikkert langt hen ad vejen et lærred der også kan findes i billigere modeller, bare en en ekstra motor, eller noget andet guf. Motore har nok højst sandsynligt også råvare fra østen et sted, bare samlet i USA eller Europa.

Igen, jeg er ikke 100 på at det er korrekt, men jeg ved bare at sådan forholder det sig på mange andre områder inden for branchen (forstærkere, højtalere etc). 

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 08:36

Det er klart at der kan ses forskel på et lærred til 4000kr og 15000kr, ellers ville prisforskellen ikke være der.

Nja, det er jo ikke mere klart end at et rammelærred til 4000,- og et tab-tension til 15.000,- principielt godt kan have præcist samme dug (det vil dog kræve at du sætter Lutron motorer i Tab-tension'en, men alligevel). Desuden er jeg generelt ked af (og det gælder for alt, ikke bare lærreder) at definere at når der er en prisforskel, så må der også være en kvalitetsforskel. Sådan BØR det være, og sådan er det ofte, men ikke altid. Som regel er det ikke så meget fordi den billige leverer unikt meget for pengene, men fordi den dyre ikke leverer dét den burde til pengene. At der er forskel på lærreder, betyder ikke automatisk at alle dyre lærreder er gode. Det synes jeg det er meget vigtigt at skelne imellem.

Derfor, det gælder for lærreder præcist som med alt andet, man skal ikke bare købe dyrt og forvente at så er kvaliteten automatisk i orden. Uanset prisklassen skal man selv sikre sig på den ene eller den anden måde, at man får dét man betaler for. Som sagt, enten ved at sætte sig ind i tingene, eller ved at vælge en forhandler/leverandør/producent man stoler på.

Det var heller ikke min umiddelbare pointe. Min pointe var at et lærred generelt koster mere i Danmark end i det store udland, simpelthen fordi markedet er mindre, og vi lever jo stadigvæk efter udbud / efterspørgsel i Danmark. Jo mindre udbudet er, jo større bliver prisen, eftersom stykprisen stiger.

Det er (delvist...) rigtigt, men det gælder jo alle produkter.

Jeg er ikke 100 % i det jeg siger nu, men det skulle være mærkeligt om ikke det var det samme med lærred som med alt muligt andet, lige fra TV til forstærkere. LANGT de fleste af dem bliver fremstillet i østen et sted. Det er ikke sikkert at de bliver samlet der (så ville man pludselig kunne finde samme product til en væsentligt anderledes pris), men alle råmaterialerne kommer højst sandsynligt fra Kina. Så kan det godt være at der sidder en gut og måler efter og kan en helt masse som andre ikke kan i forhold til produktet, men det ændre ikke på at det man betaler for et lærred er voldsomt høj, for som du selv siger, så er det sikkert langt hen ad vejen et lærred der også kan findes i billigere modeller, bare en en ekstra motor, eller noget andet guf. Motore har nok højst sandsynligt også råvare fra østen et sted, bare samlet i USA eller Europa.

Igen, jeg er ikke 100 på at det er korrekt, men jeg ved bare at sådan forholder det sig på mange andre områder inden for branchen (forstærkere, højtalere etc). 

Jeg vil være ærlig og sige at jeg ved ikke konkret hvor de enkelte komponenter præcist bliver produceret. Det er sandsynligt at elektronikken bliver produceret i østen, ja. Dugene bliver produceret mange forskellige steder i verden, jeg ved faktisk ikke konkret hvem der producerer hvor, men mange af de dyre duge kommer fra USA. Extrudering af rammer og kassetter er der ikke meget idé i at flytte til Kina. Men dét der koster i en dug er ikke materialer, men arbejdstid. Det er altid så nemt at sige "det er jo bare øst-varer der lige bliver samet i Danmark, og så kalder man det "made in Denmark"". Men at producere et lærred er altså ikke bare lige at fyre en dug i en kasse og samle fire skruer. Udskæring, afmaskning og samling er, især på et tab-tension, en ret arbejdstung proces i forhold til produkternes prisklasse.

Selv om en surround-receiver kan virke meget mere avanceret, og man derfor kan undre sig over hvordan et lærred med relativt få komponenter kan koste det samme, så tager det altså bare meget længere tid at producere et lærred, end at producere en surround-receiver. Hvis asiaterne en dag kommer op på samme niveau mht. selve håndarbejdet i et lærred, så kan det sagtens tænkes at de reelt kommer til at overtage markedet også for kvalitetsprodukter, men på samme måde som at f.eks. højttalermarkedet er ret markant opdelt hvor flertallet af billige og til dels mellemklasse-højttalere (samt de fleste DÅRLIGE high-end ting...) produceres i østen, mens gode high-end produkter generelt produceres i Europa (især Danmark), så er der ikke umiddelbart noget der tyder på at de bedste produkter vil komme fra Kina lige foreløbig. Jeg vil påstå at de indtil videre kun har vist discount-produkter der er konkurrencedygtige, så snart det skal være bedre end "så billigt som muligt", så falder de igennem. Og her taler jeg altså ikke kun om dét der findes på markedet i Danmark, men også om de uhyrlige mængder af lærreds-producenter der står på diverse udstillinger og sælger diverse skrammel og storm-P løsninger.

Kineserne ER dygtige til mange ting, men man må bare konstatere at der også er nogle ting hvor vi er dygtigere. Det er ikke for sjov at der i østen er prestige i at have hifi fra Danmark - de ved udmærket godt at det er bedre end det de selv laver.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 09:04

Det der ærgrer mig er at nogle sælgere finder på at få det til at lyde som om man ikke kan leve med et lærred til 3-6000 kr.

Jeg er DELVIST enig med dig, det er forkert at slynge ud som et generisk udtryk, at lærreder under X kroner bare er ubrugelige. MEN - og det er et meget kraftigt men - der findes MANGE lærreder til 3-6000,- der er decideret ubrugelige med henblik på god billedkvalitet, som har en meget grovkornet glimmer-overflade, der får billedet til at se ud som om du kigger igennem en frostet rude. Der findes også mange billige lærreder der har meget skæve farver. Men når det er sagt, så kan det da lade sig gøre at finde brugbare lærreder til rimelige penge - især inden for rammelærreder. Og jeg er ikke enig i at lærredet nødvendigvis skal koste det samme som projektoren, den KAN gøre det hvis man f.eks. har en 15.000,-s projektor og vil have et rullelærred, så behøver et 15.000,-s tab-tension ikke være en dårlig idé. Men det er ikke en naturlov. Det væsentlige er at vælge det rigtige lærred til en given opgave. Et 40.000,-s lærred kan sagtens vise sig at give et dårligt resultat, hvis man valgte det forkerte.
Sådan OttoTongue
Nu var det nu heller ikke mig der mente at et lærred SKULLE koste det samme som projektoren Tongue,men eller kan jeg sagtens tilslutte mig din kommentarWink
Det jeg mister respekten for (og det er bestemt IKKE møntet på dig Otto), det er når en "ekspert" først har oversolgt (i mine øjne) diverse discount løsninger, hvor kunden bliver anbefalet kabler til rigtigt mange penge, i et setup hvor receiver og højttalere slet ikke "fortjener" de dyre kabler (hvor pengene heller skulle bruges til at opgradere Receiver/højttalere.Wink 
Samme sælger vil (i mine øjne) altid fremstå som en smule omsætningsfikseret, og derfor også utroværdig som rådgiver ifm. valg af eks. et lærred.
I bund og grund går hele min "bekymring" ud på at dem som ønsker at komme fornuftigt ind i projektor-verdnen, enten dropper det pga. de oppustede "krav", eller evt. hopper på en dyr løsning, for så at opdage at det slet ikke er dem, og så efterfølgende står med et stort tab.
Nybegyndere (som mig selv), kan efter min bedste overbevisning stadig godt få et fornuftigt setup (lærred og projektor) for ca. 20.000 kr. Wink

-------------

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 09:19

Nu var det nu heller ikke mig der mente at et lærred SKULLE koste det samme som projektoren Tongue,men eller kan jeg sagtens tilslutte mig din kommentarWink
Det jeg mister respekten for (og det er bestemt IKKE møntet på dig Otto), det er når en "ekspert" først har oversolgt (i mine øjne) diverse discount løsninger, hvor kunden bliver anbefalet kabler til rigtigt mange penge, i et setup hvor receiver og højttalere slet ikke "fortjener" de dyre kabler (hvor pengene heller skulle bruges til at opgradere Receiver/højttalere.Wink 
Samme sælger vil (i mine øjne) altid fremstå som en smule omsætningsfikseret, og derfor også utroværdig som rådgiver ifm. valg af eks. et lærred.
I bund og grund går hele min "bekymring" ud på at dem som ønsker at komme fornuftigt ind i projektor-verdnen, enten dropper det pga. de oppustede "krav", eller evt. hopper på en dyr løsning, for så at opdage at det slet ikke er dem, og så efterfølgende står med et stort tab.
Nybegyndere (som mig selv), kan efter min bedste overbevisning stadig godt få et fornuftigt setup (lærred og projektor) for ca. 20.000 kr. Wink

Jeg er fuldstændigt enig, og ja lærreder kan godt (og bliver givetvis) "misbruges" til at flå penge fra uvidende, og når det sker kommer der naturligvis en modreaktion. Jeg prøver så bare på at samle den lidt op, og sige at det er ikke alle 40.000,-s lærreder der er rip-off... Men jeg forstår godt det kan være svært at gennemskue hvornår man skal bruge mange penge på et lærred, og hvornår man ikke skal.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 09:39

Jeg er fuldstændigt enig, og ja lærreder kan godt (og bliver givetvis) "misbruges" til at flå penge fra uvidende, og når det sker kommer der naturligvis en modreaktion. Jeg prøver så bare på at samle den lidt op, og sige at det er ikke alle 40.000,-s lærreder der er rip-off... Men jeg forstår godt det kan være svært at gennemskue hvornår man skal bruge mange penge på et lærred, og hvornår man ikke skal.
100% enig og tak for en grundig gennemgang af de relevante faktorerWink

-------------

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 09:39
hvis nogen har råd til at blive praket et lærred til 40k på,
og de så vælger at købe det, er det vel deres eget problem ?

Hvis kunder har råd til det, skal det helt sikkert give gode billeder og holde hans tid ud :-)

jeg tror bare at "normale" folk med normale jobs og normale projektor behov
sagtens kan blive glade for en løsning hvor projektoren koster 10-20k
og lærredet koster 4-8k
de samme folk har oftest surround receiver til 3-6k og højtalere til 3-6k pr stk
og dvd/BD afspiller til 2-4k
en god sofa koster 10-20k og gulvtæppet til stuen 5-10k
nogen køber billeder til 5k pr stk som min kone feks :-)
og sådan kan vi blive ved..

-------------

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 10:04
Otto, du har fået en ordre :-) check din email :-)

-------------

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 14:03

jeg tror bare at "normale" folk med normale jobs og normale projektor behov
sagtens kan blive glade for en løsning hvor projektoren koster 10-20k
og lærredet koster 4-8k

Det er jeg fuldstændigt enig i, der er bare lidt for mange af dem der på den baggrund antager at dem der betaler mere bliver snydt.

Iøvrigt, dét at jeg ikke (aktivt i hvert fald) markedsfører projektorer under 20-30k klassen, betyder ikke at jeg ikke tror der findes folk der kunne være tilfredse med den løsning. Det er bare ikke en løsning jeg personligt ønsker at præsentere mine kunder for, hverken kvalitetsmæssigt eller indtjeningsmæssigt. Men fakta er at det er dem der køber de billigste systemer der generelt får allerMEST ud af at få professionel hjælp til det - desværre er viljen til at betale for tidsforbrug direkte proportionel med prisen på grejet. Har man givet 30.000,- for en projektor eller et tv, så er kalibrering helt fint, har man givet 8.000,- så vil man ikke give det en kalibrering koster - og det er lidt ærgeligt, fordi RIGTIGT mange mennesker ville få mere for pengene på den måde. Måske ikke de mest hardcore entusiaster, der kan gøre mange ting selv, men den almindelige bruger ville have mere ud af det.

-------------
Mvh Otto

Print side | Luk vindue