Briam skrev:
Kom lige til at sidde og spekulere lidt og kunne egentlig godt tænke mig at høre jeres tanker om emnet.
I min levetid har der været vhs, dvd og nu blu-ray men får det egentlig ikke meget snart en ende?
|
I virkeligheden starter vi nærmere forfra... Jeg er enig i at blu-ray bliver det sidste nogenlunde udbredte fysiske format, blandt andet fordi jeg også er enig i at i alt væsentligt er blu-ray tæt nok på det teoretisk mulige, at yderligere forbedringer ikke vil være noget der har betydning for flertallet af befolkningen. Jo, man kan absolut godt se forskel på ukomprimerede billeder vs blu-ray (jeg har set forskellen), men på et 50" tv har det ret lille betydning, for alle andre end ultra-entusiaster - og selv dem vil have større begrænsninger i kæden andre steder end i formatet.
Derimod sker der dét at film-distributionen vil ændre sig, og dér er der en udfordring mht. billedkvaliteten, hvor vi groft sagt starter på youtube-niveau, og arbejder os opad. Der er komprimerings-formater på vej der kan give downloads bedre billedkvalitet end blu-ray. Der går bare noget tid før nogen reelt vil tilbyde den båndbredde, og den største udfordring bliver nok at det bliver sværere at sikre sig at kvaliteten af dét man modtager er god. Når man køber en blu-ray, så ved man til en vis grænse at det er en relativt høj kvalitet man får. Køber du en 1080P streaming service, så skal man lige læse "det med småt", om det er en 40 mbit VC-2 eller 0,8 mbit MPEG-4 man modtager.
Udviklingen kommer derfor ikke i særligt væsentlig grad til at ligge i at levere bedre kvalitet end blu-ray, men i at få bund-niveauet med op.
------------- Mvh Otto
|