Print side | Luk vindue

artikkel fra eb.dk om lcd tv hvad mener i

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=8140
Udskrevet den: 29-Maj-2024 kl. 00:34


Emne: artikkel fra eb.dk om lcd tv hvad mener i
Skrevet af: Guests
Emne: artikkel fra eb.dk om lcd tv hvad mener i
Skrevet den: 12-December-2005 kl. 09:34

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=325196 - http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=325196

dvb-t klares det ikke med en extern dtt tuner eller giver det dårlig billed ,det er ligsom de har glemt og nævne denne mulighed .

 

 




Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 12-December-2005 kl. 09:56

Nævner de noget om at det kun er få der i dag benytter en stue antenne ?

At det kun er få i dk som vil få brug for en DVB-T tuner ?



Skrevet af: Guests
Skrevet den: 12-December-2005 kl. 10:28

Nævner de noget om at det kun er få der i dag benytter en stue antenne ?

>>Hvis der kun var få så ville dr og tv2 nok ikke lave en nyt sende net som dvb-t, såå der er nok flere kunder via alm antenne end man tror .

 

At det kun er få i dk som vil få brug for en DVB-T tuner ?

>>pt men hvad med den dag de slukker for det anolog uhf/vhf net så er behovet der .

 



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 12-December-2005 kl. 10:36

Hej Alle

Jeg har bl.a. skrevet tidligere, at DVB-T bliver for de få, fordi mange får deres TV fra andre kilder. Men ved nærmere eftertanke, er det vist ikke så få endda der kunne have glæde af en indbygget DVB-T tuner.

I følge Post Danmark er der ca. 2.633.000 husstande i Danmark, lad os sige at 2,6 mill. af dem har et TV. Kabel-tv har ca. 1,4 mill. abonnenter, så det efterlader ca. 1,2 mill. der modtager TV på anden måde.

I runde tal må det være ca. 1.000.000 husstande der får TV via egen antenne (uden satellit). Det er dog et skøn, har ikke set nogen tal på det.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Urte
Skrevet den: 12-December-2005 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hej Alle

Jeg har bl.a. skrevet tidligere, at DVB-T bliver for de få, fordi mange får deres TV fra andre kilder. Men ved nærmere eftertanke, er det vist ikke så få endda der kunne have glæde af en indbygget DVB-T tuner.

I følge Post Danmark er der ca. 2.633.000 husstande i Danmark, lad os sige at 2,6 mill. af dem har et TV. Kabel-tv har ca. 1,4 mill. abonnenter, så det efterlader ca. 1,2 mill. der modtager TV på anden måde.

I runde tal må det være ca. 1.000.000 husstande der får TV via egen antenne (uden satellit). Det er dog et skøn, har ikke set nogen tal på det.

  /Lars

 

Det vil være naturligt man har en boks til at omsætte signalet til det nuværende udstyr. Det vil også være en naturlig løsning da der formodenligt vil ske meget på HD området de næste par år. Hvorfor skifte alt udstyr når du kan nøjes med boksen?



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 12-December-2005 kl. 10:42

Oprindeligt skrevet af Urte Urte skrev:

Det vil være naturligt man har en boks til at omsætte signalet til det nuværende udstyr. Det vil også være en naturlig løsning da der formodenligt vil ske meget på HD området de næste par år. Hvorfor skifte alt udstyr når du kan nøjes med boksen?

Både og.

Tænk på at du så skal skifte kanal flere steder, med flere fjernbetjeninger. Og din DVD-optager eller video kan måske slet ikke finde ud af at skifte kanal selv på dens boks - ved timer optagelser.

Så selvom det umiddelbart lyder smart med en boks man kan udskifte, så er det langt mere bekvemt hvis alle de nødvendige tunere er indbygget i apparaterne.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Ravn85
Skrevet den: 12-December-2005 kl. 10:59

De skal altid råbe op på EB. At man skal have en set-top boks frem for en intern DVB-T tuner giver jo også mening i forhold til at man skal have "kort" i maskinen til betalings kanaler som er kodede.

Eller vil EB have at jeg køber et TV som kun kan se DR1 og TV2??? Kunne jo sagtens have købt mit LG 32LP1 i tyskland med 1 analog og 1 DVB-T tuner - men det ville nødvendigvis ikke løse en skid andet end at jeg kunne se DR1 og TV2...

Jeg mener at have læst at regeringen havde sat en grænse på 400kr for hvad sådan en DVB-T set-top boks måtte koste(jeg kan desværre ikke finde nogen kilde angivelse). At man så ville være nød til at bruge en anden fjernbetjening skulle man mene var til at overkomme hvis man har 2 kanaler at vælge imellem :P

Ville være anderledes hvis der var nogle reelle valgmuligheder for at få tv med analog+dvb-t tuner og en eventuelt kortlæser. Men jeg har også kabel tv, skal det så også have DVB-C? at man skal have en anden boks er da ikke noget som de skriger op med i forbindelse med TDC´s Selector boks og forbrugere med Sattelit modtagere? Det holder ik helt :\



Skrevet af: stigc
Skrevet den: 12-December-2005 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hej Alle

Jeg har bl.a. skrevet tidligere, at DVB-T bliver for de få, fordi mange får deres TV fra andre kilder. Men ved nærmere eftertanke, er det vist ikke så få endda der kunne have glæde af en indbygget DVB-T tuner.

I følge Post Danmark er der ca. 2.633.000 husstande i Danmark, lad os sige at 2,6 mill. af dem har et TV. Kabel-tv har ca. 1,4 mill. abonnenter, så det efterlader ca. 1,2 mill. der modtager TV på anden måde.

I runde tal må det være ca. 1.000.000 husstande der får TV via egen antenne (uden satellit). Det er dog et skøn, har ikke set nogen tal på det.

  /Lars

Nogen af disse hustande har eget 'lukket' fællesantenne anlæg, mig selv inkl., her er vi 6 brugere, så vi ville formentlig skulle opdatere vores anlæg  med noget Digital til Analog udstyr, og så kan vi godt bruge det gamle fjernsyn i mange år.



-------------
Stig

Blot min ringe mening !


Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 12-December-2005 kl. 22:33

Jeg har skrevet følgende i et andet forum omkring dette emne, tænkte jeg hellere måtte dele det her også:

I dagens udgave af Ekstra Bladet kan man læse en stort opslået artikel, der primært handler om at man bliver snydt når man køber fladskærme, fordi næsten ingen skærme har DVB-T tuner indbygget.

 

Udover Ekstra Bladets sensations-flip ser jeg to grundlæggende problemer i artiklen. Den ene del er at de et stykke ad vejen har ret. Rigtigt mange af de butikker folk vælger at købe den nye fladskærm i er ganske enkelt ikke i stand til at give en ordentlig vejledning om hvad man bør købe. Hvis man ikke kan gennemskue markedet, så nytter det ikke meget at spørge om hjælp i butikken hvis ekspedienten ikke ved mere end kunden.

 

Hvis man er i tvivl om hvor stort problemet med manglende viden omkring produkterne er, så kan man blot gå en tur rundt i mainstream-butikkerne og kigge på skærmene. Standarden er simpelthen rystende ringe – elendige antennesignaler fordeles ud til tv’ene, tv’ene opstilles uden at der bruges ét sekund på at justere billedet ordentligt, DVD-billeder fordeles som antennesignal fordi det er billigere end at købe en ordentlig fordeler, flere steder har man glemt at sætte DVD-afspilleren op til 16:9 – osv osv osv.

 

Der er kun én ting at sige til dét: Hvis butikken ikke kan formå at levere et ordentligt billede med den type signaler du selv skal bruge i stuen - hvordan og hvorfor skulle du så kunne stole på at de kan levere et ordentligt billede hjemme i din egen stue? Mange steder har ekspedienterne ikke brugt så mange sekunder på at se på de tv de har stående i butikken at de opdager at en DVD-film vises i forkert format – eller endnu værre, de ved ikke hvad de skal gøre ved det. Hvordan skulle de så kunne rådgive dig om hvilket tv der bedst?

 

Det andet problem i artiklen er at de endnu engang kommer med direkte forkerte oplysninger, hvilket forvirrer forbrugeren yderligere. De indkalder en ”ekspert” (chefredaktøren for bladet Gear), der udtaler at man enten bør vente med at købe, eller købe ét af de to eneste mærker der kan levere DVB-T, nemlig Loewe eller Atec. At de overser at Marantz netop er begyndt at levere LCD-tv kan vel tilgives, det er trods alt ret nyt – men når Philips er omtalt en del i artiklen burde man måske have opdaget at de også har modeller med DVB-T. Men den helt store skandale er at han glemmer at nævne Pioneer!

 

Det næste er så hele spørgsmålet om hvorvidt man har brug for DVB-T. De glemmer lige at nævne i artiklen at ud af Danmarks cirka 2.1 millioner husstande modtager de 1.3 millioner tv via fællesantenne i forskellig form – og dermed slet ikke har BRUG for en DVB-T tuner!

 

Det kan godt ske at det er svært for forbrugerne at gennemskue markedet fordi forhandlerne generelt har et ret mangelfuldt niveau, men det bliver absolut ikke bedre af at de journalister der har så travlt med at pointere dette, ikke selv gider sætte sig ind i tingene, og derfor kommer med en masse oplysninger der er mindst lige så langt ude i hampen.

 

Hvad kan man så gøre som forbruger, når man hverken kan stole på hvad sælgerne siger, eller hvad pressen siger? Det er sådan set meget simpelt: I stedet for at lytte til hvad journalister fra Ekstra Bladet siger, så lyt til hvad journalister fra fagpressen siger. I stedet for at lytte på hvad ekspedienten i supermarkedet siger, så lyt til hvad ekspedienten i specialforretningerne siger. Der hyles op om at ekspedienterne i Bilka, Elgiganten, Aldi, Fætter BR og hvad hulen ved jeg, ikke giver en korrekt vejledning – BIG SURPRISE! Hvad fan… regner I med??? At en butik der sælger viskestykker automatisk bliver fladskærms-eksperter, bare fordi de hænger et par skærme op på væggen?

 



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: Carser
Skrevet den: 12-December-2005 kl. 22:52

Godt brølt, Otto!

Længe leve specialforretninger med styr på facts og med rigtig erfaring bag de flotte ord. Og rigtige fagblade og fora slår til hver en tid EB og andre mindre pålidelige/omhyggelige kilder.



-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.


Skrevet af: asanga
Skrevet den: 12-December-2005 kl. 22:59

Super fedt Otto. Nu er der vel næppe nogen der ikke har forstået nødvendighed af special forretninger.

Mvh Thomas



Skrevet af: Ravn85
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 09:24

Lækkert at høre fra en i Branchen. Jeg ville måske også undlade at indkalde chef redaktøren for "Gear" bladet hvis hans viden og holdninger matcher resten af bladet - for det er ikke imponerende dybdegående

LG lcd tv fås også med DVB-T Tuner(i tyskland og på danske import sider - nok ikke hos forhandlerne ). LG RZ-32LP1D gør i hvert fald...

Tror måske det "værste" er at udaf de butikker du nævner er Elgiganten nok de eneste der foregiver at vide lidt... Synes aldrig jeg har hørt "bilka" udtale sig som var de eksperter på området(Elgiganten har bl.a. optrådt på DR1 med nye skærme osv.). De har da enkelte der har styr på det, men størstedelen af de ansatte på gulvet om aftenen er deltidsansatte uden nogen træning og lignende...

Otto: Jeg går udfra at du har ret i dine tal, hvilket vil sige at der "kun" er 800.000 husstande i danmark som ikke modtager kabel tv(omfatter dette også parabol anlæg?).

Mit gæt er at de folk som ikke modtager tv via parabol eller fællesantenne(dvs de kun har dr1 og tv2) nok ikke er dem der står og køber LCD skærme i øjeblikket, da det nok ikke er tv´et som fylder mest i deres hverdag?



Skrevet af: Guests
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 10:07

Elgiganten har bl.a. optrådt på DR1 med nye skærme osv.). De har da enkelte der har styr på det, men størstedelen af de ansatte på gulvet om aftenen er deltidsansatte uden nogen træning og lignende...

>>Jeg var inde i butikken i kolding en aften og se på lcd og der blev jeg informeret ret godt om hvad man skulle se efter og ekspidienten viste på flere skærme billed forskelle med samme tv signal hvilke skærme der havde svært med og vise sort osv , så lidt ved de men efter de har overtaget electronic world må man håbe de har skiftet ud i deres personale for de ved intet .

>>Er Otto Fra Tape Connection ?

 

 



Skrevet af: BrianJVC
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 16:20

En anden væsentlig detalje er at vi ikke konkret har haft en sikker dato fra DR om hvornår de vil køre Digitalt TV og hvor udbredt det vil være. Samtidigt er der ikke mange der ved hvad vi skal gøre via Kabel-TV, fordi det vil jo være DVB-C, skal vi så have produkter til jordbaseret og nogle til kabel-TV. Indtil videre vil du være tvunget til stadig at købe en selector boks til kabel-TV markedet, hvis du vil nyde digitalt TV.

Det samme skete med DAB (Digital Audio Broadcast) ingen sikker start dato og pludselig fra den ene dag til den anden, skyd man det i luften. Kun meget få producenter var klar med DAB-produkter, så igen en dårlig start for et nyt medie.

Kunne man bare få et klart signal om hvad der skal gøres til de forskellige kabel-TV foreninger og til det jordbaserede net, så ville man som producent nemmere kunne lancere en bølge af produkter, men ingen vil gå alt for voldsomt igang når alt er så usikkert som det er.

Du kan jo idag se digitalt TV via selectoren på kabel-TV, og det er jo ikke fordi alle kabel-TV kunder har købt en sådan boks. Så reelt hvor mange vil ryge med på bølgen og hvor mange vil stå over til det bliver HD.



-------------
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize



Skrevet af: Tank
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 16:37
Svensk TV er begyndt at sende digitalt, men der kræves en boks for modtage signalet via en alm. antenne. Er der nogen som har erfaringer med at modtage digitalt TV fra Sverige? Hvordan får man fat i en boks, og hvilken er bedst?


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 16:42

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

En anden væsentlig detalje er at vi ikke konkret har haft en sikker dato fra DR om hvornår de vil køre Digitalt TV og hvor udbredt det vil være.

Det jordbaserede digitale sendenet kaldet DTT nettet, starter op i Danmark d. 1. april 2006. Det er om 3½ måned (!)

Det er et DVB-T baseret net som vil indeholde 3 kanaler:  DR1, DR2 og TV2.

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Samtidigt er der ikke mange der ved hvad vi skal gøre via Kabel-TV, fordi det vil jo være DVB-C, skal vi så have produkter til jordbaseret og nogle til kabel-TV.

Ja, eller allerbedst med kombi-tunere der kan klare alle 3:  Analog, DVB-T og DVB-C. Loewe har sådan et TV. Dog uden kortlæser (CAM modul) for kodede kanaler.

Men det undrer mig at i ikke allerede får bestillinger på TV med DVB-T tunere til f.eks. det store tyske marked, det svenske eller det engelske marked.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: BrianJVC
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

En anden væsentlig detalje er at vi ikke konkret har haft en sikker dato fra DR om hvornår de vil køre Digitalt TV og hvor udbredt det vil være.

Det jordbaserede digitale sendenet kaldet DTT nettet, starter op i Danmark d. 1. april 2006. Det er om 3½ måned (!)

Det er et DVB-T baseret net som vil indeholde 3 kanaler:  DR1, DR2 og TV2.

Korrekt men hvor sikkert er det at det starter her??

Der har tidligere været en dato i 2005, hvor intet skete.

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Samtidigt er der ikke mange der ved hvad vi skal gøre via Kabel-TV, fordi det vil jo være DVB-C, skal vi så have produkter til jordbaseret og nogle til kabel-TV.

Ja, eller allerbedst med kombi-tunere der kan klare alle 3:  Analog, DVB-T og DVB-C. Loewe har sådan et TV. Dog uden kortlæser (CAM modul) for kodede kanaler.

En meget fordyrende løsning, og mange kunder vil sige kan vi ikke få TV'et uden digital Tuner til kabel-TV, da kunden måske ikke får brug for det.

Dernæst skal produktet være godkendt til at kunne køre med TDC's kort system.

Men det undrer mig at i ikke allerede får bestillinger på TV med DVB-T tunere til f.eks. det store tyske marked, det svenske eller det engelske marked.

Vores kollegaer i England, sælger rigtig mange digitale TV, men systemet derovre har dels kørt længere og du kan se langt flere kanaler. Tyske er ved at komme igang, og svenskerne er så småt begndt, de lukker jo først ned for det analoge i 2007/2008. Finland er ligeledes igang og jeg mener de lukker ned året efter

  /Lars



-------------
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Det jordbaserede digitale sendenet kaldet DTT nettet, starter op i Danmark d. 1. april 2006. Det er om 3½ måned (!)

Det er et DVB-T baseret net som vil indeholde 3 kanaler:  DR1, DR2 og TV2.

Korrekt men hvor sikkert er det at det starter her??

Der har tidligere været en dato i 2005, hvor intet skete.

Det er så tæt på 100% sikkert. Det er rigtigt at de oprindelige planer hed 1. juni 2005 - med mulighed for udskydelse. Og den dato blev så udskudt, fordi selve DTT nettet ikke kunne nå at blive klar. Men alt tyder på at det bliver klar til d. 1/4.

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

allerbedst med kombi-tunere der kan klare alle 3:  Analog, DVB-T og DVB-C.

En meget fordyrende løsning, og mange kunder vil sige kan vi ikke få TV'et uden digital Tuner til kabel-TV, da kunden måske ikke får brug for det.

Hvad er jeres planer så ?  (hvis du må debatere det offentligt)

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 20:56

Hej Otto

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Det andet problem i artiklen er at de endnu engang kommer med direkte forkerte oplysninger, hvilket forvirrer forbrugeren yderligere. De indkalder en ”ekspert” (chefredaktøren for bladet Gear), der udtaler at man enten bør vente med at købe, eller købe ét af de to eneste mærker der kan levere DVB-T, nemlig Loewe eller Atec. At de overser at Marantz netop er begyndt at levere LCD-tv kan vel tilgives, det er trods alt ret nyt – men når Philips er omtalt en del i artiklen burde man måske have opdaget at de også har modeller med DVB-T. Men den helt store skandale er at han glemmer at nævne Pioneer!

Om det er din fortjeneste tør jeg ikke sige, men i den trykte avis i dag var Pioneer og Philips også nævnt.

Men selve artiklen bar stadig præg af at de gerne ville lave en sladder sensation på en præmis der hed: Dit fladskærms TV kan praktisk talt ikke bruges efter 1. april 2006.

 

Og det er så her vi andre krummer tæer

 

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af Ravn85 Ravn85 skrev:

Otto: Jeg går udfra at du har ret i dine tal, hvilket vil sige at der "kun" er 800.000 husstande i danmark som ikke modtager kabel tv(omfatter dette også parabol anlæg?).

Jeg fik tallene fra Philips, hvor korrekte de er vil jeg ikke lægge hovedet på blokken på - jeg har set lidt andre tal nævnt forskellige steder, men tendensen er den samme. Cirka halvdelen af de tilbageværende har iøvrigt en digital parabol-modtager, hvorfor det udelukkende er TV2 der vil være problemet.

Oprindeligt skrevet af Ravn85 Ravn85 skrev:

Mit gæt er at de folk som ikke modtager tv via parabol eller fællesantenne(dvs de kun har dr1 og tv2) nok ikke er dem der står og køber LCD skærme i øjeblikket, da det nok ikke er tv´et som fylder mest i deres hverdag?

God pointe, det havde jeg slet ikke tænkt over. 



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 22:16

Oprindeligt skrevet af jetdirect jetdirect skrev:

Er Otto Fra Tape Connection ?

 

Ja, dette fremgår af min signatur. 



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 22:21

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Om det er din fortjeneste tør jeg ikke sige, men i den trykte avis i dag var Pioneer og Philips også nævnt.

Ikke i den avis jeg har. Philips er nævnt, men ikke som et af de firmaer der kan levere tv med digital-tuner ("kan levere" skal selvfølgelig tages lidt med et gran salt, men det gælder vist alle mærker...) Hvor finder du Pioneer omtalt?



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 22:22

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Om det er din fortjeneste tør jeg ikke sige, men i den trykte avis i dag var Pioneer og Philips også nævnt.

Hov, tirsdags-avisen? Den har jeg ikke købt, er der en opfølgning i den?



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Hov, tirsdags-avisen? Den har jeg ikke købt, er der en opfølgning i den?

Hm, nu kommer jeg i tvivl. Læste den på jobbet

Måske er det samme artikel. Men der var en lille farvet rubrik som omtalte at modellerne med DVB-T tuner. Der var Pioneer og Philips også nævnt.

Det kan selvfølgelig også være en anden udgave - fra samme dag.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 22:43

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Hov, tirsdags-avisen? Den har jeg ikke købt, er der en opfølgning i den?

Jeg strøg lige på tanken og hentede den. HOLD da kæft en gang bullshit! Jeg citerer (kommafejlen inklusive):

"Gå ind i forretningen, hvor du købte fladskærmen, og bed om at få en digital tuner gratis. Urimeligt er det ikke. Fladskærmen bliver bare i stand til at gøre det, som du havde en berrettiget forventning om, at den kunne i forvejen. Og forretningerne vil nok blive glade for på denne måde at få mulighed for at rette op på deres flossede renommé."

Jeg kan kun opfordre til at man går ind i forretningen hvor man købte sit Ekstra Blad, og forlanger pengene tilbage. Urimeligt er det ikke...



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 22:45

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Måske er det samme artikel. Men der var en lille farvet rubrik som omtalte at modellerne med DVB-T tuner. Der var Pioneer og Philips også nævnt.

Det er en udviddelse af mandagens artikel. Det er åbenbart helt i orden at aviserne udelader oplysninger, det er kun når butikkerne gør det der er problemer...



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 13-December-2005 kl. 22:53

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Jeg kan kun opfordre til at man går ind i forretningen hvor man købte sit Ekstra Blad, og forlanger pengene tilbage. Urimeligt er det ikke...

Ha ha, jeg kan se dig stå nede på tanken nu og banke i bordet 

Men jo, du har helt ret - den slags journalistik burde aldrig nå en landsdækkende avis  (uanset hvilken)

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: BrianJVC
Skrevet den: 14-December-2005 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Det jordbaserede digitale sendenet kaldet DTT nettet, starter op i Danmark d. 1. april 2006. Det er om 3½ måned (!)

Det er et DVB-T baseret net som vil indeholde 3 kanaler:  DR1, DR2 og TV2.

Korrekt men hvor sikkert er det at det starter her??

Der har tidligere været en dato i 2005, hvor intet skete.

Det er så tæt på 100% sikkert. Det er rigtigt at de oprindelige planer hed 1. juni 2005 - med mulighed for udskydelse. Og den dato blev så udskudt, fordi selve DTT nettet ikke kunne nå at blive klar. Men alt tyder på at det bliver klar til d. 1/4.

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

allerbedst med kombi-tunere der kan klare alle 3:  Analog, DVB-T og DVB-C.

En meget fordyrende løsning, og mange kunder vil sige kan vi ikke få TV'et uden digital Tuner til kabel-TV, da kunden måske ikke får brug for det.

Hvad er jeres planer så ?  (hvis du må debatere det offentligt)

  /Lars

Jamen der kommer selvfølgelig nogle modeller med digital tuner og analog tuner, så vi er med når det kommer. Men man kunne bare godt have gjort startskuddet endnu bedre. Jeg tror desværre ikke man får mange med på vognen. Men det bliver spændende at se.

-------------
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize



Skrevet af: Guests
Skrevet den: 14-December-2005 kl. 09:43

ny fortsættelse fra eb i dag

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=325502 - http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=325502

bemærk bla :

 Da der skal en boks til hver enkelt tv, kan det betyde en ganske stor ekstraudgift for mange børnefamilier, da mange børn i dag har eget tv på værelset.

Dette kan løses med denne som de intet nævner om :

http://www.netto-sat.dk/mod.news.8 - http://www.netto-sat.dk/mod.news.8

 

 

 

 

 

 



Skrevet af: Ravn85
Skrevet den: 14-December-2005 kl. 10:23

Er glad for at jeg ikke selv har lagt mine penge hos EB ved at købe avisen :P Sikke noget pis at skrive :) Måske skulle de også skrive en artikel om måden EB snyder sine læsere på ved at oversælge fortyndet vand...

Det er, efter 3 artikler, svært at finde ud af hvor de vil hen med den artikkelserie. Først er de efter forhandlerne fordi de ikke siger at de skal bruge en anden tuner i fremtiden, når forbrugerne endeligt flotter sig og køber en dyr fladskærm. Derefter snakker de om tv i børneværelserne og hvor mange husstande der ikke kan modtage DR2???

Enten vidste jeg ikke at alle 984.000 danske husstande, som ikke modtager anden form for tv, er ude og købe dyre fladskærme til hele huset(også til børnene) eller også blander journalisten vist dagsordenen sammen.

Jetdirect -> Ved du hvad den boks kommer til at koste? Den er faktisk ret lækker til de fleste normale husstande.



Skrevet af: Guests
Skrevet den: 14-December-2005 kl. 10:28

Nej kender ikke boksen ,men den er ikke særlig fremtids sikret ,den tager kun 3 kanaler ind og kommer der flere så skal man have en mere .

De skriver ikke noget om fx 16/9 og om mhp som dr vil bruge også .

såå vent med og køb noget til det endeligt er oppe og køre og boksene begynder og komme på hylderne i butikken .

 



Skrevet af: BrianJVC
Skrevet den: 14-December-2005 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af jetdirect jetdirect skrev:

Nej kender ikke boksen ,men den er ikke særlig fremtids sikret ,den tager kun 3 kanaler ind og kommer der flere så skal man have en mere .

De skriver ikke noget om fx 16/9 og om mhp som dr vil bruge også .

såå vent med og køb noget til det endeligt er oppe og køre og boksene begynder og komme på hylderne i butikken .

 

Boksen er jo perfekt, der går lang tid førend vi får flere kanaler ind. Først skal det undersøges om Danmark overhovedet kan få mere plads på DVB-T. Boksen afhjælper jo også tidligere antenne problemer, med sne, eller skygger på kanalen, enten er der signal eller også er der ikke. Så selv om boksen laver signalet om til analog får man et godt antenne signal rundt i hele hjemmet. Det er jo perfekt for dem som ikke har mulighed eller har lyst til kabel-TV.

-------------
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize



Skrevet af: Guests
Skrevet den: 14-December-2005 kl. 12:56

nogen der har bladet sattelit information de skulle have skrevet om den .

Den har et seriel stik mon der kan patches med ny fw ?

hvem står bag boksen

 

 



Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 14-December-2005 kl. 23:58

Oprindeligt skrevet af Ravn85 Ravn85 skrev:

Det er, efter 3 artikler, svært at finde ud af hvor de vil hen med den artikkelserie.

Det er meget, meget simpelt: EB har opfanget at der sælges tv som aldrig før, fordi alle vil have flade tv. Ergo må der være nogen der tjener styrtende med penge - dem må vi hellere jokke på.



-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk


Skrevet af: Pokerface
Skrevet den: 15-December-2005 kl. 08:22

Hej.

Åååhhhh ja, typpisk "Ekstra Bladet". Utroligt at de stadig kan sælge aviser, men folk elsker jo sladder og sensationer, det må være grunden.

Ang. TV med Digital-tuner... Så, er det nu ikke fordi jeg kender særlig meget til deres produkter.

Men i Dell's  nye TV-modeller, er der både Analog og Digital DVB-T tuner monteret, allerede nu.

http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx/lcd?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs - http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx/lcd ?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs

Synes bare lige det skulle nævnes, da jeg mener mange mennesker er kunder der.



-------------
Mvh. Frede.



[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80


Skrevet af: digitalt.tv
Skrevet den: 15-December-2005 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af jetdirect jetdirect skrev:

Den har et seriel stik mon der kan patches med ny fw ?

hvem står bag boksen

Den har seriel stik ja til firmware opdatering. Det er svenske A2B Aurora der er producenten. Dansk leverandør er mig bekendt Triax.

Pris omkring 3300-3500 SEK.

Se evt.

http://www.digitalt.tv/artikler/dvbt/multibox.aspx - http://www.digitalt.tv/artikler/dvbt/multibox.aspx

http://www.multibox.se/ - http://www.multibox.se/



-------------
Bo http://digitalt.tv" rel="nofollow - http://digitalt.tv


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 15-December-2005 kl. 15:20

3500 lyder dyrt det er der ingen alm forbrugere der køber



Skrevet af: DonJensen
Skrevet den: 15-December-2005 kl. 16:12
3500,- ???? Eller 2800,- Dkr. Det lyder da godt nok helt hen i vejret!

-------------
http://bfbc2.elxx.net/stats/ps3/K-Gaard">


Skrevet af: Pokerface
Skrevet den: 15-December-2005 kl. 17:54

Hej.

Ja, det er godt nok noget af en halvdyr "dims" den der.

Jeg søgte lidt på "Google", og fandt den til "kun" 3295.-- S. kr. (Tror jeg det var. Men det er da alligevel noget af en skrap pris.



-------------
Mvh. Frede.



[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80


Skrevet af: rasmuslarsen
Skrevet den: 15-December-2005 kl. 19:09

For lige at udvide DVB-T snakken, så er det nu ikke kun DR1 og TV2 der kommer på.

Det vil stadig henvende sig til de almindelige forbrugere og der kommer således også andre kanaler på fra start af samt flere hen ad vejen. I virker generelt meget pessimistiske på dette punkt? Det er da rigtigt, at man så stadig mangler en del af befolkningen, men det er jo også et langsigtet projekt. Fladskærmsproducenterne kan jo heller ikke foretage de helt store ændringer uden at have en del ting fastsat på forhånd. Der er f.eks. intet marked i at tilbyde Tv med diverse kortlæsere til tunerne, fordi der er så få der endnu vil have det, og folk gider - samlet set - slet ikke betale for det.

Ekstra Bladet fremfører til et vist punkt noget rigtigt i DVB snakken. At de ikke nævner muligheden for settop bokse er naturligvis under al kritik, og visse andre punker er da også. Hvem har f.eks. nogensinde sagt, at fladskærme købes for at være klar til fremtiden? Det er da et åndssvagt argument mand.

Det er klart at EB bare vil sælge og om man støtter det må man så selv bestemme. Personligt læser jeg aldrig forbrugerstyrelsens tests, ekstra bladets katastrofeoverskrifter, anden pengegrisk journalistisk og jeg gider rent faktisk meget sjældent at se 20-30 minutters beretning om katastrofer i verden i Tv avisen.

Nåh men det var lige et sidespring.

DVB-T er hvert fald konstrueret til 20 kanaler herhjemme.

Datoen er fastsat, som der også nævnes, og fra og med den 1. april vil der sendes DR1, TV2, TV2 Zulu og Charlie, hvor de to sidstnænvte er betalingskanaler. Med tiden kommer TV3 på mod betaling og TV Danmark kommer på som en landsdækkende kanal.

På den måde kan man jo også forestille sig kanaler, som 3+ osv.

Jeg skriver for resten en masse om deres planer i en nyhed på Flatpanels.dk snart, men jeg mangler stadig at få kontaktet enkelte mennesker.



-------------
http://www.Flatpanels.dk - www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 15-December-2005 kl. 19:32

Oprindeligt skrevet af rasmuslarsen rasmuslarsen skrev:

For lige at udvide DVB-T snakken, så er det nu ikke kun DR1 og TV2 der kommer på.

Der er én mux på DTT nettet indeholdende DR1, DR2 og TV2.

Først i 2010, når de analoge sendere slukkes, frigøres der frekvenser til formentlig 8 yderligere mux. Præcis hvor mange der kommer bliver først afgjort på en konference næste sommer.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: rasmuslarsen
Skrevet den: 15-December-2005 kl. 19:58

Én Multiplex eller ej. Det er TV2s egne ord

2010 lyder bombastisk. Det forlød også på et tidspunkt på 2009. Jeg ved at regeringen senest har kæmpet for at det ned til 1. januar 2007.



-------------
http://www.Flatpanels.dk - www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 15-December-2005 kl. 20:02

Oprindeligt skrevet af rasmuslarsen rasmuslarsen skrev:

2010 lyder bombastisk. Det forlød også på et tidspunkt på 2009.

Det gør der stadig. De analoge sendere er planlagt til at slukke d. 30. oktober 2009, og det betyder at resten af DTT nettet (og dermed også HDTV iøvrigt) først er en realitet fra år 2010.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: rasmuslarsen
Skrevet den: 15-December-2005 kl. 20:11

Så du mener altså, at TV2 umuligt vil kunne tilbyde Charlie og Zulu før 2010?



-------------
http://www.Flatpanels.dk - www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 15-December-2005 kl. 20:27

Oprindeligt skrevet af rasmuslarsen rasmuslarsen skrev:

Så du mener altså, at TV2 umuligt vil kunne tilbyde Charlie og Zulu før 2010?

Ja.

Og det kræver samtidig at de erhverver nogle frekvenser at sende dem på, da de kanaler ikke er public service (must carry). Så det er i fri konkurrence med Viasat, Canal Digital, TV/Danmark og hvem der ellers måtte være interesseret i at udsende TV-kanaler på DTT nettet.

Hvordan frekvenserne udbydes er vist ikke besluttet endnu, men der er jo også god tid for politikerne

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: BrianJVC
Skrevet den: 16-December-2005 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af rasmuslarsen rasmuslarsen skrev:

2010 lyder bombastisk. Det forlød også på et tidspunkt på 2009.

Det gør der stadig. De analoge sendere er planlagt til at slukke d. 30. oktober 2009, og det betyder at resten af DTT nettet (og dermed også HDTV iøvrigt) først er en realitet fra år 2010.

  /Lars

Vi skal ikke regne med at kunne se HDTV som jordbaseret, det vil blive satellit eller kabel, glem antenner på taget og HDTV, det kan ikke lade sig gøre. så skal der ske meget drastiske ting i udvikling de nærmeste år.

-------------
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 16-December-2005 kl. 09:37

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Vi skal ikke regne med at kunne se HDTV som jordbaseret, det vil blive satellit eller kabel, glem antenner på taget og HDTV, det kan ikke lade sig gøre. så skal der ske meget drastiske ting i udvikling de nærmeste år.

Så er du uenig med resten af branchen. Jeg deltog i den store HDTV konference i København forleden, hvor der var bred deltagelse af alle med interesse i HDTV i Danmark.

Konklusionen var rimelig klar:

  1. HDTV kommer
  2. Det slår først rigtig an, når DR og TV2 er med.
  3. DR og TV2 sender på DTT nettet.

Selvom satellit-operatører hellere ser HDTV fra satellit alene, og kabel-tv operatører helst ser HDTV fra kabel alene - så vil HDTV først rigtig slå an når alle kan modtage det og det er via jordbaserede sendere.

Men TDC og andre vil udbyde HDTV også, det samme vil diverse satellit operatører. Så vi vil modtage HDTV fra mange kilder.

Men én af kilderne bliver DTT nettet - det er jeg ret sikker på ud fra de meldinger og indikationer der kom på HDTV konferencen.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 16-December-2005 kl. 09:52

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Men én af kilderne bliver DTT nettet - det er jeg ret sikker på ud fra de meldinger og indikationer der kom på HDTV konferencen.

Glemte en mindst ligeså vigtig detalje:

Der var også bred enighed om, på den omtalte HDTV konference, at:

Selvom HDTV er flot, så mister seerne hurtigt interessen igen hvis ikke indholdet lever op til kvaliteten på de andre kanaler. Indholdet er stadig det allervigtigste. Flotte billeder er interessant i en periode, men uden kvalitet i indholdet forbliver det niche kanaler.

HDTV er dyrt at producere. Det er dyrere i teknik, i studier/kulisser, i sminke oa. Så selvom der måtte være mange ideer om at starte HDTV kanaler op, så vil det i en årrække ikke være rentabelt rent kommercielt. Ikke i vores lille sprog-område.

Så forvent at se en række forskellige udbud af HDTV over de kommende år, men ikke noget der virkelig rykker før de store danske kanaler kommer med. DR vil formentlig starte test udsendelser på satellit om nogle år, og så følger udvidelsen af DTT nettet i 2010 som vil være gennembrudet for HDTV i Danmark. Altså om politikerne vil...

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: DonJensen
Skrevet den: 16-December-2005 kl. 10:09
Med den udvikling der er i salget af fladskærme og såkaldte HD-Ready (eller HD-RDY som Elmutanten kalder det) skærme, vil det bliver fremskyndt meget. Af den simple årsag at skærmene kan vise det. Og hvorfor skulle folk have købt en skærm og så ikke kunne udnytte den. At indholdet så ikke følger med, det kan vi nok godt blive helt enige om .

-------------
http://bfbc2.elxx.net/stats/ps3/K-Gaard">


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 16-December-2005 kl. 10:35

Oprindeligt skrevet af DonJensen DonJensen skrev:

Med den udvikling der er i salget af fladskærme og såkaldte HD-Ready (eller HD-RDY som Elmutanten kalder det) skærme, vil det bliver fremskyndt meget. Af den simple årsag at skærmene kan vise det. Og hvorfor skulle folk have købt en skærm og så ikke kunne udnytte den. At indholdet så ikke følger med, det kan vi nok godt blive helt enige om .

Der er ingen tvivl om at HDTV vil komme fra mange kanter de kommende år. Satellit, kabel-tv, internet (video on demand).

Men uden de store danske TV-kanaler vil det være niche-tv for "nørderne". Hvor længe er det sjovt at se tyske kanaler som RTL i HDTV ?

Viasat har ingen interesse i HDTV, de vil hellere dyrke low-quality TV med kvantitet (se bare deres sports-transmissioner). På konferencen forleden var der da også en gut fra Viasat som drillede Canal-Digital gutten med, at han ville give en middag hvis Canal Digital havde 500 betalende abonnenter på deres CMore HD kanal indenfor 1. år. Ok, det kan være at han må af med den middag, men der går mange år inden deres HDTV kanal begynder at tjene penge.

Man snakker meget om HDTV fra verdensmesterskaberne i fodbold til sommer, men hvad mange ikke ved er at der kun findes ca. 50.000 HDTV dekodere i hele Europa (et tal fra konferencen for en måneds tid siden, inden VM er der måske 100.000 der kan se det).

DR (og TV2) er politisk styret. Da det vil koste mange hundrede millioner at kommer igang, og et tilsvarende beløb per år per kanal, så er det stadig et åbent spørgsmål hvor kapitalen skal komme fra. Ok, man kan hæve licensen - men er der lige flertal for det ?

Og så er der distributionen. Skal danskerne betale til HDTV via licensen, skal alle kunne modtage det. Så det skal ud på DTT nettet - og der sker tidligst fra 2010.

Lige nu har DR dog for travlt med Ørestads-projektet til overhovedet at tænke på HDTV. TDC forventes at komme med noget om et års tid, med en HDTV udgave af Selector. Så kommer der måske endelig gang i salget af dem - lige nu er der vist kun 40.000 abonnenter til standard udgaven af Selector.

Jo, der er mange som ønsker om HDTV, og om 10-15 år vil HDTV nok være dominerende. Og det kommer sansynligvis til at gå stærkt på et tidspunkt indenfor overskuelig tid. Omvendt er det er meget tidlige fase lige nu. Den fase hvor man skal have den store pengepung fremme, uden garanti for at investeringen tjenes hjem igen.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: DonJensen
Skrevet den: 16-December-2005 kl. 10:40

Klart klart, det er mere end bare lige som såå.

Kan man virkelig ikke læne sig lidt op at hvad amerikanerne har gjort, eller er det slet ikke blevet enige om hvilken standart der skal bruges?

Jeg har hørt at DR allerede bruger/har HD-kamera ved forskellige optagelser, er det ikke korrekt?



-------------
http://bfbc2.elxx.net/stats/ps3/K-Gaard">


Skrevet af: Ravn85
Skrevet den: 16-December-2005 kl. 10:44

Jeg kan personligt godt vente med at se Bamse Og Kylling i HDTV :)

Dog ville jeg da gerne se TV3 og TvDk/Kanal 5 i HDTV (Primært TVDK/Kanal 5 da de nok er dem der er længst fremme i skoene mht nye serier mm)...

Selve argumentet med at man enten kan have 1 HDTV kanal eller 3 SDTV Digitale kanaler pr mux er jo noget der trænger ind hos økonomerne. Nu ved jeg ikke hvoran det fungerer med licenser på tv radio båndet - men som regeringen gerne vil spinde guld på 3G licenser osv er det nok ikke helt billigt :(

Bare det var mig der tjente penge på at sende rettigheder til luft...



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 16-December-2005 kl. 10:50

Oprindeligt skrevet af DonJensen DonJensen skrev:

Kan man virkelig ikke læne sig lidt op at hvad amerikanerne har gjort, eller er det slet ikke blevet enige om hvilken standart der skal bruges?

Standarderne er det mindste, næsten uden betydning. Der vil være et udbud af HDTV kanaler baseret på forskellige standarder, men dit HD-Ready TV vil vise de fleste.

Oprindeligt skrevet af DonJensen DonJensen skrev:

Jeg har hørt at DR allerede bruger/har HD-kamera ved forskellige optagelser, er det ikke korrekt?

Ikke rigtigt, men såsnart de har løst problemet med selve arkiveringen bagefter, vil de nok begynde at optage de store drama udsendelser i HDTV. Men det var for tidligt til Krøniken - som ellers ville have været oplagt at have i HDTV til senere genudsendelse.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: tvnørden
Skrevet den: 16-December-2005 kl. 11:28
Jeg er langt hen ad vejen enig med Ekstrabladet.

Vent med at købe nyt TV til DR introducerer digital TV. Til den tid er LCD TV bedre, billigere og med flere features. Når DR begynder at sende digitalt, vil man få måneder senere sikkert ikke kunne få et fladskærms TV uden DVB-T tuner . I UK kan man stort set kun få med digital tuner indbygget.

Problemet idag er at producenterene prisdifferentiere voldsomt  TV med og uden digital tuner.

En stand-alone-DVB-T koster vel ca. 500 kr., men prisforskellem mellem en TV model med og uden kan være flere tusinde, selvom kostprisen for en digital tuner er forsvindende.

Så når man køber et TV uden DVB-T tuner indbygget bliver man snydt så vandet driver. Og når man køber med indbygget digital tuner og betaler et par tusinde extra, bliver man virklig taget i .....





Print side | Luk vindue