Print side | Luk vindue

Hvad skal jeg kigge efter?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81474
Udskrevet den: 10-Januar-2025 kl. 04:49

Emne: Hvad skal jeg kigge efter?
Skrevet af: pmalm
Emne: Hvad skal jeg kigge efter?
Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 07:29
Hej!

Jeg går her og kigger på projekter igen, har tidligere haft en Panasonic AE-900.

Jeg har kig på Benq-W6000 og Optoma HD82. Jeg regner med at tage ud og kigge på de to her i weekenden, så ville gerne vide hvad jeg skal kigge efter, her tænker jeg specielt på "regnbue effekten", hvordan ser man dette nemmest(hvis man kan se det...)?

Er meget i tvivl hvilken jeg skal vælge. Optoma HD82 har jo et dejlig rart lavt blæserstøj...

-------------
Mvh Peter

LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.

Svar:
Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 11:26
jeg har dyrket dem begge både hjemme og i butikker.

W6000
står vold godt og skarpt
larmer ikke meget
regnbuer er synlige, men meget bedre end de helt billige projektore
let at justrere mange muligheder

HD82
er tæt på lydløs !
regnbuer er svære at se, en del bedre end W6000 og på højde med infocus SP8602 til 26k
rigtigt flot billede på en HD82
MEN keystone justeringen er dårligt, blinker 1 sek ved hvert tryk,
og du kan ikke forvente at kunne levere et perfekt firkantet billede,
dette kan være et problem for nogen, med fast ramme med kant hvor man abosolut vil
have perfekt match til kanten hele vejen rundt, derfor valgte jeg denne fra.

Begge har ligeligt lys i eco mode til min smag, har mørklagt

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 11:31
angående regnbue effekten, dette "problem" er meget afhængigt af personen der kikker.
nogen kan ikke se det og andre er plaget af det (som mig)
single chip DLP typer tegner jo RGB farverne efter hinanden,
så på meget kraftige hvide ting der flytter sig hvis det er mørkt rundt omkring
vil du kunne se farvede skygger.
det ses også i film hvor du flytter øjne fra en ting til en anden på et stillestående billede,
det er sådan mine øjne gør, de scanner rundt på filmen og dyrker de enkelte detaljer,
hvis man bare stirre stift på midten af billedet vil man aldrig se det :-)
hvis man er typen der læser undertekster, så vil du kunne se det,
men om det giver anledning til et problem for dig, kan kun vides via mere langtids test.
udnyt din retur ret, spørg om det !!
med mindre du kan få lov til at side i ½ til 1 time og se en film i fred og ro i demo rummet ??

inden du køber, check også en 3 x LCD type, er helt uden regnbue,
men har en tendens til at stå en lille smule uskarpt og track mellem alle farver kan godt fejle ½-1
pixel, men disse detaljer er kun noget du kan afsløre via test billeder samt stå 20 cm fra billedet.
så derfor er jeg gået denne vej

-------------

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

og du kan ikke forvente at kunne levere et perfekt firkantet billede,
dette kan være et problem for nogen, med fast ramme med kant hvor man abosolut vil
have perfekt match til kanten hele vejen rundt, derfor valgte jeg denne fra.

Jeg har overvejet HD82 som min næste projektor, og forstå ikke helt din formulering. Mener du virkelig at det ikke er muligt at opnå et helt firkantet billede, selv hvis man ikke benytte keystone? Skal bare være sikker Smile

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 12:15
Den HD82 er sat op i hifiklubben på åbulevarden til demo,
og man må gå ud fra at de har gjort sig umage med at montere den perfekt lige i loftet :-)
men billedet er mildest taget ikke firkantet og passer ikke i rammen,
og lige meget hvad jeg justerede på, lykkedes det ikke at opnå bedre eller godt nok resultat til min smag,
om grunden er helt skæv monterng tør jeg ikke udtale mig om.

Det er klart at bedst billede opnås ved slet ikke at bruge keystone,
men igen, checkop på dette, og husk lige at prøve at indstille keystone på den, og se så hvad jeg mener. jeg tror faktisk at det er en optisk justering, det kan forklare den lange respons tid,
når man trykker på knappen, i øvrigt syndtes jeg også at fjernbetjæningen virkede lidt døv :-)
måske bare flade batterier.. eller meget mørke vægge der ikke reflektere IR så godt.

-------------

Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 12:36

og man må gå ud fra at de har gjort sig umage med at montere den perfekt lige i loftet :-)

og lige meget hvad jeg justerede på, lykkedes det ikke at opnå bedre eller godt nok resultat til min smag,

men igen, checkop på dette, og husk lige at prøve at indstille keystone på den, og se så hvad jeg mener. jeg tror faktisk at det er en optisk justering, det kan forklare den lange respons tid,

når man trykker på knappen, i øvrigt syndtes jeg også at fjernbetjæningen virkede lidt døv :-)

måske bare flade batterier.. eller meget mørke vægge der ikke reflektere IR så godt.

netop ovennævnte gør at det nærmest er umuligt at få en seriøs demo i hifiklubben.

Alt for mange kunder piller og justerer på projektorerne i mere eller mindre rigtig retning.

Der skal ikke pilles ved en projektor, når først den er hængt op

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 13:17
hvis man ikke må pille, kan man jo ikke vurdere om det er noget for en,
de har alle en storet setting, man kan hente, så er alt igen godt :-)
jeg har jo ikke været oppe og flytte den skævt mekanisk :-)
samt har ikke rettet på farve eller lys eller kontrat eller kurver.

-------------

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

netop ovennævnte gør at det nærmest er umuligt at få en seriøs demo i hifiklubben.

Alt for mange kunder piller og justerer på projektorerne i mere eller mindre rigtig retning.

jeg hader når billedet ikke er 100% lige. jeg bruger dog selv at have ca 2rækker pixels ude i masken. men hvis man skal have en vision om at billedet kommer fra lærredet, og ikke er projekteret, skal det være lige i skabet. Min sim2 prokejtor er dog snorre-lige

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 14:13
[QUOTE=TommyBoy] hvis man ikke må pille, kan man jo ikke vurdere om det er noget for en,
de har alle en storet setting, man kan hente, så er alt igen godt :-)

jeg har jo ikke været oppe og flytte den skævt mekanisk :-)

samt har ikke rettet på farve eller lys eller kontrat eller kurver.

[/QUOTE

mon ikke vi alle her på forum er enige om at standard indstillingerne på både skærme og projektor generelt er ret dårlige? Derfor kan forretningen jo ikke bare sætte indstillingerne tilbage til standard, og så vise det perfekte billede efter kunder har leget/nørdet.

Derfor er min pointe at man desværre ikke kan få en seriøs demo hos en forretning som hifiklubben, hvor folk trykker og justerer. Nogle for bare at prøve (nærmest for sjov) andre for at se om de kan redde billedet bare lidt igen. Af samme årsag kalibrerer hifiklubben aldrig (ifølge en medarbejder derinde) deres projektorerne der inde.

Faktum er at man på ingen måde oplever hvad sådan en projektor kan.
Mange ting kan blive forbedret ved kalibrering, herunder også synlighed af regnbuer, støj, roligere billede, samt naturligvis korrekte farver (ikke det samme som de flotteste farver)

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 14:14
Kan iøvrigt ikke forestille mig at en optoma hd82 ikke skulle kunne ha et helt lige billede

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 15:07
så må det være mig der er skæv :-)
eller også så lyver jeg stort..

-------------

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 15:21
Så det jeg også skal være opmærksom på er hvordan de to er at justere, så billedet bliver lige på lærredet.
Fornemmer at her er W6000 en tand bedre end HD82...

Der er netop klubben på åboulevarden jeg påtænker at aflægge et visit lørdag!

Har set dem begge der inde meget kort, hvor jeg syntes at optomaen stod klart bedst!

I hvilke scener vil "regnbueeffekten" træde mest frem? Hvis jeg overhovedet kan se dem, har ikke lagt mærke til dem endu...

-------------
Mvh Peter

Skrevet af: tclange
Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 15:26

TommyBoy
Jeg har selv kigget på de 3 modeller men er lidt i tvivl om hvad jeg skal købe

Hvordan er din nye Panasonic i forhold til W6000 og HD82 med billede og støj og regnbuer?

Tak

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 16:10
min AE4000 står målbart mere uskarpt, dette kan kun ses på test billeder,
når man står tæt på lærredet.
Den er 3 LCD = 100% fri for regnbuer (lige min smag)
den har sidste nye generation motion interpolation, dvs den kan selv lave mellem billeder
sådan at action køre helt perfekt glidene, ikke med grimme hak som vi er vandt til i biografen.
W6000 har ikke det mest smarte af dette
og HD82 har en ændre mode, som virker nogenlunde, dog ikke lige så perfekt som AE4000,
i den helt "perfekte" mode 3, er der dog mærkbart delay på billedet, dvs at at lyden kommer lidt for tidligt, dette kan evt løses ved at indsætte et delay i lyden, men jeg har desværre ikke en receiver med denne mulighed, derfor bruger jeg kun mode 3 når der ikke tales så meget i nogen typer film,
det er ultra let at skifte mode, på en enkelt knap når man sidder og ser film,
da en funktions knap kan defineret til hvad som helst man skulle ønske.
oh ja en AE4000 er også meget lydsvag, der er ikke noget farve hjul, og den er meget stor
dvs der er plads til store blæsere den køre ved lave omdrejninger = lav lyd.
linse justeringerne er også via remoten, jeg savner lidt en linse man selv skal dreje for at stille focus, men sådan er fremtiden åbenbart, det kræver lidt træning at finde ud af at trykke op og ned
for at ramme det bedste focus punkt, men dette er heldigvis ikke noget man har brug for hver dag..

-------------

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 16:14

så må det være mig der er skæv :-)
eller også så lyver jeg stort..

Skal ikke kunne sige om du er skæv eller lyver stort...
Jeg tror det nu ikke. Det kunne jo også være en fejlmontering, som du selv var inde på.

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 16:35
>Det kunne jo også være en fejlmontering

Det håber jeg :-)
men ærligtalt, det bør man have styr på i et demo lokale,
og man bør også lige sikre at det står sådan nogenlunde ok,
jeg fik jo udleveret remoten til projektoren personligt, men fik ingen beskeder om IKKE at pille ved noget.. jeg tog også min egen BD afspiller med samt en masse materiale jeg kender godt,
derfor kunne jeg vurdere rimeligt godt, de første 40 min gik med test billeder og fin justeringer
og check af deres instillinger var rigtigt gode, derefter film og motion håndtering,
jeg vil tro at de fleste folk ville blive meget glade for en HD82,
specielt nu da prisen er vandvittig lav !
jeg var lige ved at købe den for nogle uger siden til 22k

-------------

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 16:54
Undskyld, men du kan da ikke det end øjeblik være utilfreds over at deres udstyr ikke er bare nogenlunde korrekt indstillet, og samtidig som kunde sidde og ændre på indstillingerne.

Skrevet den: 28-Maj-2010 kl. 17:38

min AE4000 står målbart mere uskarpt, dette kan kun ses på test billeder,
når man står tæt på lærredet.
Den er 3 LCD = 100% fri for regnbuer (lige min smag)
den har sidste nye generation motion interpolation, dvs den kan selv lave mellem billeder
sådan at action køre helt perfekt glidene, ikke med grimme hak som vi er vandt til i biografen.
W6000 har ikke det mest smarte af dette
og HD82 har en ændre mode, som virker nogenlunde, dog ikke lige så perfekt som AE4000,
i den helt "perfekte" mode 3, er der dog mærkbart delay på billedet, dvs at at lyden kommer lidt for tidligt, dette kan evt løses ved at indsætte et delay i lyden, men jeg har desværre ikke en receiver med denne mulighed, derfor bruger jeg kun mode 3 når der ikke tales så meget i nogen typer film,
det er ultra let at skifte mode, på en enkelt knap når man sidder og ser film,
da en funktions knap kan defineret til hvad som helst man skulle ønske.
oh ja en AE4000 er også meget lydsvag, der er ikke noget farve hjul, og den er meget stor
dvs der er plads til store blæsere den køre ved lave omdrejninger = lav lyd.
linse justeringerne er også via remoten, jeg savner lidt en linse man selv skal dreje for at stille focus, men sådan er fremtiden åbenbart, det kræver lidt træning at finde ud af at trykke op og ned
for at ramme det bedste focus punkt, men dette er heldigvis ikke noget man har brug for hver dag..
man behøver altså ike noget testbillede for at konstatere at en dlp er mere skarp end lcd. Så kigger du med "farvede" briller.
hvis det ikke var på grund af regnbuer, så er der altså ikke ret meget der peger på en LCD. Når LED kommer ned i et prisleje hvor alle kan være med , er jeg ret sikker på at LCD dør.
jeg har selv haft LCD. en af de ting jeg syntes at der ikke var til at leve med var konvergens.
hvorfor valgte du W6000 til at starte med?
i min verden skal en projektor kun projektere det som kommer ind..............hverken mere eller mindre.

-------------

Skrevet den: 29-Maj-2010 kl. 02:21
der er også konvergens fejl på DLP'er, det er bare meget mindre,
grunden til dette er at RGB ikke har samme bølgelængde, og derfor ikke går igennem linserne
og spejle og prismer på helt samme måde, og vil derfor ikke ramme samme pixel på lærredet,
dette kan man se på test billeder, når man står helt oppe ved billedet.
Det er rigtigt at denne fejl er tydeligt mere, på en 3LCD projektor i samme pris kategori,
men igen sådan noget er i detaljer der ikke kan ses fra sofaen, hvor film bør ses..
du ser ikke nogen sidde med et mikroskob foran deres plasma skærm vel ?
så ser man også tydelige RGB strejer, det er jo helt forfærdeligt ...

for at kunne udnytte den lidt mere skarphed en DLP har, skal du have meget gode øjne,
sidde meget tæt på, samt have helt specielle film,
men for mig og min smag var det vigtigere at få et 100 % regnbue frit billede,
det kan sagtens være at andre har anden top prioritet, og derfor bør vælge noget andet.

jeg valgte en W6000 til at starte med pga prisen og skarpheden og gode anmeldelser,
men kunne ikke leve med regnbuen..

ja en projektor skal kunne levere det mest korrekte billede, uden at ændre på det,
men den perfekte projektor eller det perfekte TV findes ikke,
alle produkter har fordele og ulemper på et eller flere punkter, det er netop derfor at
der findes så kattens meget at vælge imellem.

-------------

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 29-Maj-2010 kl. 10:33

for at kunne udnytte den lidt mere skarphed en DLP har, skal du have meget gode øjne,

Det er jeg nu overhovedet ikke enig i. Det drejer sig mere om referencer og om hvor perfektionistisk man er. At vide hvad man skal kigge efter, og om man interesserer sig for forskellene, med andre ord. Bedste bevis på det: Jeg har IKKE "meget gode øjne", tværtimod er mit syn bevisligt dårligere end gennemsnittet... alligevel får jeg tit skyld for at "kunne se græsset gro", og at kunne se ting som "almindelige" brugere ikke kan. Det kan jeg måske nok, men det har intet med fysiske evner at gøre.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 29-Maj-2010 kl. 10:41

men ærligtalt, det bør man have styr på i et demo lokale,

Jeg er enig i at "man" burde have styr på det, men det er bare sådan at så længe kunderne automatisk forventer dét, så bruger butikken sjældent ret meget energi på det. De fleste projektor-opstillinger jeg har set i forretninger har mildt sagt ikke båret præg af at man har haft "styr på det"...

Det er i det hele taget et problem som er svært at få has på, men folk bliver mere og mere vant til dårlig demonstration (og kvalitet og service i det hele taget), og derfor falder de krav der stilles til butikkerne. Folk antager per automatik at når man går ind i en forretning, så ved sælgerne naturligvis en hel masse om de ting de sælger. Hvorfor skulle de dét, så længe man som kunde ikke stiller noget nævneværdigt krav om dét?

Jeg havde for nyligt en oplevelse med en kunde der kommer ind i butikken, meddeler at han har været i tre forskellige radio-forretninger for at kigge efter nye højttalere, men har ikke lige fundet det rigtige. Jeg sætter en af de mindste og billigste højttalere i butikken på, og manden er ved at falde ned af stolen - så god lyd havde han aldrig hørt før! Dét synes jeg sgu er tragisk, når han lige har været i tre butikker og hørt på højttalere!

Vi kan så godt blive enige om at det kan være SVÆRT som kunde at gennemskue hvilke butikker der har styr på det, og hvilke der ikke har.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 29-Maj-2010 kl. 11:01
fedt, jeg håber han smuttede med de højtalere, det er jo perfekt hvis performance
og ønske og smag og pris passer til kunden, så er der win win..

Det er MEGET svært at købe og vælge projektore og højtalere,
da rigtigt mange andre ting spiller ind i den oplevelse som kunden får,
du ved selv hvor vigtigt lærredet og kalibringer er, mekanisk montering, HDMI kabler
og gode signaler at teste med, mørklægning, samt om kaffen og servicen er god.

-------------

Skrevet den: 29-Maj-2010 kl. 11:05

der er også konvergens fejl på DLP'er, det er bare meget mindre,
grunden til dette er at RGB ikke har samme bølgelængde, og derfor ikke går igennem linserne
og spejle og prismer på helt samme måde, og vil derfor ikke ramme samme pixel på lærredet,
dette kan man se på test billeder, når man står helt oppe ved billedet.
Det er rigtigt at denne fejl er tydeligt mere, på en 3LCD projektor i samme pris kategori,
men igen sådan noget er i detaljer der ikke kan ses fra sofaen, hvor film bør ses..
du ser ikke nogen sidde med et mikroskob foran deres plasma skærm vel ?
så ser man også tydelige RGB strejer, det er jo helt forfærdeligt ...

men for mig og min smag var det vigtigere at få et 100 % regnbue frit billede,
det kan sagtens være at andre har anden top prioritet, og derfor bør vælge noget andet.

jeg valgte en W6000 til at starte med pga prisen og skarpheden og gode anmeldelser,
men kunne ikke leve med regnbuen..

ja en projektor skal kunne levere det mest korrekte billede, uden at ændre på det,
men den perfekte projektor eller det perfekte TV findes ikke,
alle produkter har fordele og ulemper på et eller flere punkter, det er netop derfor at
der findes så kattens meget at vælge imellem.

jeg må tilstå at det virker som om at du valgte W6000 da den på alle punkter, bortset fra regnbuer var den bedste....................hvorfor ellers vælge den. Det virker som om at du er meget grundig, så jeg har svært ved at tro på , at du "bare" tog det der var først for. Ny har du så valgt en LCD projektor, så alle de ting som var årsag til at du valgte W6000 bliver nu mannet i jorden som være ikke eksisterende når man ser film. jeg har efterhånden ædt mig igennem nogle projektore, og forskelllen er altså til at få øje på...........................og jeg har aldrig brugt testbilleder

-------------

Skrevet den: 29-Maj-2010 kl. 11:06
angående skarphed og opløsning,
et 200cm bredt billede i 1980 opløsning, er 1 pixel 1mm bred !!
en tændstik er 2mm bred dvs den halve opløsning :-)

kik fra sofaen 3-4m væk og se om du kan tælle tændstikker ved siden af hinanden,
svært ik

-------------

Skrevet den: 29-Maj-2010 kl. 12:09

angående skarphed og opløsning,
et 200cm bredt billede i 1980 opløsning, er 1 pixel 1mm bred !!
en tændstik er 2mm bred dvs den halve opløsning :-)

kik fra sofaen 3-4m væk og se om du kan tælle tændstikker ved siden af hinanden,
svært ik
det var dog det dårligste argument jeg længe har hørt. Det du siger er............ hvis man ikke kan tælle pixel , fra hvor man ser.........er der heller ikke nogen synlig forskel på skarpheden
hvorfor ikke nøjes med 720p når man alligevel ikke kan tælle pixel?
drop nu alt den teori og brug øjnene til rigtige billeder istedet for.

-------------

Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 30-Maj-2010 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg hader når billedet ikke er 100% lige. jeg bruger dog selv at have ca 2rækker pixels ude i masken. men hvis man skal have en vision om at billedet kommer fra lærredet, og ikke er projekteret, skal det være lige i skabet. Min sim2 prokejtor er dog snorre-lige

TommyBoy

Keystone skalerer et billede med paralaksefejl til en plan flade.
Nødvendigheden af keystone opstår når billedplan og lærredsplan ikke er parallelle

Projektoren kan godt forskydes op og ned, hvilket kan kompenseres med lensshift (vertical).
HVIS projektoren også har horizontal lensshift, KAN man også forskyde den til en af siderne.
Lensshift er en optisk korrektion, der ikke ødelægger billedet.

Keystone er en ødelæggende skalering og kun brugbar til at justere på forkert opsætning.
Keystone er fuldstændig unødvendig.

Lensshift er en god ting, der giver mulighed for forskellige placeringer af projektoren.
DLP har vistnok stadigvæk ikke horizontal lensshift og SKAL derfor placeres nøjagtigt midt for lærredet i det vandrette plan. Vertical lensshift bruges til at kunne flytte billedet op og ned.
LCD med horizontal lensshift kan også forskydes til siden.
MEN billedplan og lærredsplan SKAL ALTID være parallelle.

Her lige et link: http://en.wikipedia.org/wiki/Keystone_effect

-------------
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.

Skrevet den: 30-Maj-2010 kl. 19:07
yes jeg er skam med, jeg bruger ikke selv keystone da jeg bare kan bore nogle flere huller i loftet
til det hele sidder perfekt,
men jeg har da lov til at afprøve systemet på diverse projektore og danne mig et overblik og indtryk
af hvordan det er implementeret i diverse projektore,
jeg tror det mest bruges når man laver hurtige opstillinger af en projektor på et bord og ser en film for en enkelt aften hos nogle venner.
jeg siger bare at det er fra lækkert til elendigt på diverse typer, om dette er noget man vil vide eller bruge til noget er op til en selv.

-------------

Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 30-Maj-2010 kl. 19:12

yes jeg er skam med, jeg bruger ikke selv keystone da jeg bare kan bore nogle flere huller i loftet
til det hele sidder perfekt,
men jeg har da lov til at afprøve systemet på diverse projektore og danne mig et overblik og indtryk
af hvordan det er implementeret i diverse projektore,
jeg tror det mest bruges når man laver hurtige opstillinger af en projektor på et bord og ser en film for en enkelt aften hos nogle venner.
jeg siger bare at det er fra lækkert til elendigt på diverse typer, om dette er noget man vil vide eller bruge til noget er op til en selv.

Opfattede det bare som om du anbefalede trådstarter at se om keystone virkede ordentligt - og det er jo totalt ligegyldigt i en tråd hvor der spørges "Hvad skal jeg kigge efter".

Keystone er OUT

Skrevet den: 30-Maj-2010 kl. 19:19
Jeg var i Hifiklubben igår(lørdag) og se på de to projektore. W6000 kunne jeg ikke se, da der ikke var sat strøm til deres nye lærred... Men fik da demostreret HD82. Jeg kunne intet se til regnbueeffekten, der skullle vidst heller ikke være så meget på denne... Og eftersom jeg har frie indstallations muligheder, så tror jeg at valget ender på HD82, men nu skal jeg lige se W6000 først... Det lave støjniveau tiltaler mig også en hel del.

-------------
Mvh Peter

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 09:23
er W6000 og HD82 ikke i samme pris gruppe ?
hvad skal du så med W6000 ? den larmer mere
jeg har set begge og HD82 vinder klart

-------------

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 11:58

jeg menr simpelhen at du fejl-indformere . der er jo på ingen måder kalibreret. hvis nu manden ønsker at få den kalibreret efterfølgene? så kan han på ingen måder bruge dine udtalelser til noget. hvis han derimod ikke ønsker en kalibrering, men bare klasker den op på lofte/væggen, er det ikke længere det mest korrekte billede han går efter , men det som HAN syntes er det pæneste, og ikke hvad Du syntes.

-------------

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 12:20
jeg har vel lov til at skrive hvad JEG syndtes..
og JEG syndtes at en W6000 larmer mere end en HD82
samt JEG syndtes at regnbue effekten er tydeligere på en W6000,
jeg syndtes også at billedet er markant bedre på en HD82, og at den har flere brugbare features,
samt at designet af HD82 er flottere, Jeg har ikke aktier i nogen af dem.
Jeg respektere at andre kan have andre meninger og alle er velkommen til at kalibrere dem lige så meget de har lyst til for at få dem til at performe bedst muligt.
Hvilket kan give ganske store forbedringer som mange har set.
Jeg har lavet en hurtig grov justering af disse 2, same test billeder og samme gråtone justering
og samme colorbars, og det var ganske lidt der skulle hives fra fabrik default, de performer begge
ganske hæderligt, og de fleste folk vil blive glade for dem begge, men nu når folk spørger,
så forklare jeg om de små og måske ubetydeligt foreskelle som jeg har set.

-------------

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 12:35

jeg menr simpelhen at du fejl-indformere . der er jo på ingen måder kalibreret. hvis nu manden ønsker at få den kalibreret efterfølgene? så kan han på ingen måder bruge dine udtalelser til noget. hvis han derimod ikke ønsker en kalibrering, men bare klasker den op på lofte/væggen, er det ikke længere det mest korrekte billede han går efter , men det som HAN syntes er det pæneste, og ikke hvad Du syntes.

jeg er bange for at der er nogen der ikke går efter det mest korrekte billede, men det hvor der er mest pang på farverne. Lidt synd, men hvis man ikke har oplevet korrekt billede, eller sat sig ind i hvad det betyder, så kan øjnene jo bedst lide det billede der er mest knald på. Om det har noget at gøre med virkelighedens farver er så en anden sag.

Ja det er synd, især, når man nu bruger forholdsvis mange penge på sit setup.

en lille historie fra det virkelige liv omkring kalibrering:
Mine gamle fik nyt Samsung tv, de købte et 32" for 1,5 år siden for 9000kr det dyreste tv de nogensinde har haft. Jeg sagde så at jeg lige ville kalibrere grundindstillingerne for dem med DVE.

da jeg havde kalibreret dvd-indgangen, skiftede jeg til tv visning, hvorefter min mor sagde: Det må du lave om igen, farverne er jo helt unaturlige og forkerte!!!
Hvorefter jeg så kunne fortælle hende at jeg stadig ikke havde stillet på billedet på TV siden

Altså når man først ser hvordan det bør se ud, så vil man ikke ha unaturligt billede længere, men ha det optimale istedet. ...

ja lige en lille omvej fra tråden, men i rådgivningens ånd, synes jeg det er vigtigt at man ikke vælger skærm/projektor ud fra hvad der umiddelbart ser flottest ud, men istedet hvad der giver det mest korrekte billede.

Som jeg tidligere har skrevet i denne tråd, så er det desværre utroligt svært at få en ordentlig demo af projektorer i forretninger som hifi-klubben, da de aldrig er indstillet korrekt.

Men husk også som Tommyboy tidligere har skrevet - man skal naturligvis også vælge den man selv synes har færrest fejl, for alle projektorer har deres svagheder.

Hvis ikke du ser regnbuer på HD82, så glæd dig over at du sikkert ikke er disponeret for at se regnbuer, og giv benq en chance inden du vælger. (HD82 kender jeg ikke, helt sikkert også en fin projektor)

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 12:52

jeg har vel lov til at skrive hvad JEG syndtes..
og JEG syndtes at en W6000 larmer mere end en HD82
samt JEG syndtes at regnbue effekten er tydeligere på en W6000,
jeg syndtes også at billedet er markant bedre på en HD82, og at den har flere brugbare features,
samt at designet af HD82 er flottere, Jeg har ikke aktier i nogen af dem.
Jeg respektere at andre kan have andre meninger og alle er velkommen til at kalibrere dem lige så meget de har lyst til for at få dem til at performe bedst muligt.
Hvilket kan give ganske store forbedringer som mange har set.
Jeg har lavet en hurtig grov justering af disse 2, same test billeder og samme gråtone justering
og samme colorbars, og det var ganske lidt der skulle hives fra fabrik default, de performer begge
ganske hæderligt, og de fleste folk vil blive glade for dem begge, men nu når folk spørger,
så forklare jeg om de små og måske ubetydeligt foreskelle som jeg har set.
hd82 vinder klart! er det små og ubetydelige forskelle?
self har du lov til at skrive hvad du syntes.
men......... med de spørgsmål du har stillet i andre tråde, syntes jeg ikke at det bære præg af ,at din erfaring, eller ekspertice er særlig stor. og det er der intet galt i.
men du skriver jo netop at hd82 er en klar vinder..........IKKE at DU syntes at det er en klar vinder.
nu skriver du at billedet er markant bedre på en hd82..........kan du forklare hvordan.

JEG syntes at det er det samme som at prøvekøre to biler, hvor der mangler luft i hjulene og begge køre heller ikke på alle cylindre

-------------

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 12:54

jeg er bange for at der er nogen der ikke går efter det mest korrekte billede, men det hvor der er mest pang på farverne. Lidt synd, men hvis man ikke har oplevet korrekt billede, eller sat sig ind i hvad det betyder, så kan øjnene jo bedst lide det billede der er mest knald på. Om det har noget at gøre med virkelighedens farver er så en anden sag.

Ja det er synd, især, når man nu bruger forholdsvis mange penge på sit setup.

en lille historie fra det virkelige liv omkring kalibrering:
Mine gamle fik nyt Samsung tv, de købte et 32" for 1,5 år siden for 9000kr det dyreste tv de nogensinde har haft. Jeg sagde så at jeg lige ville kalibrere grundindstillingerne for dem med DVE.

da jeg havde kalibreret dvd-indgangen, skiftede jeg til tv visning, hvorefter min mor sagde: Det må du lave om igen, farverne er jo helt unaturlige og forkerte!!!
Hvorefter jeg så kunne fortælle hende at jeg stadig ikke havde stillet på billedet på TV siden

Altså når man først ser hvordan det bør se ud, så vil man ikke ha unaturligt billede længere, men ha det optimale istedet. ...

ja lige en lille omvej fra tråden, men i rådgivningens ånd, synes jeg det er vigtigt at man ikke vælger skærm/projektor ud fra hvad der umiddelbart ser flottest ud, men istedet hvad der giver det mest korrekte billede.

Som jeg tidligere har skrevet i denne tråd, så er det desværre utroligt svært at få en ordentlig demo af projektorer i forretninger som hifi-klubben, da de aldrig er indstillet korrekt.

Men husk også som Tommyboy tidligere har skrevet - man skal naturligvis også vælge den man selv synes har færrest fejl, for alle projektorer har deres svagheder.

Hvis ikke du ser regnbuer på HD82, så glæd dig over at du sikkert ikke er disponeret for at se regnbuer, og giv benq en chance inden du vælger. (HD82 kender jeg ikke, helt sikkert også en fin projektor)

det med regnbuer har jeg fundet ud af stiger i takt med at man har meget lys i pæren. Man kan ihvertilfælde se det tydeligere. da mange projektore mister lys efter kalibrering..............ja, så bliver regnbuerne mindre tydeligere

-------------

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:08
Jeg lå iøvrigt mærke til at HD82 hang på en sådan måde så linsen pegede en lille smule opad og på W6000 pegede den nedad.. Skal en projektor ikke hænge helt vandret??

Og mange tak for jeres kommentare, Smile

-------------
Mvh Peter

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:12
Jo de skal hænge vandret

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 10:00
>nu skriver du at billedet er markant bedre på en hd82..........kan du forklare hvordan.
jeg mener at jeg har været så fair som muligt i mine tests og vurderinger,
samt indstillet dem ens, som beskrevet før, og billed messigt er det MIN smag at HD82 er bedre.

>JEG syntes at det er det samme som at prøvekøre to biler,
> hvor der mangler luft i hjulene og begge køre heller ikke på alle cylindre

Når jeg køber biler (og det gør jeg faktisk også tit) så må jeg igen gå ud fra at forhandleren
har styr på sagerne og stiller bedst muligt grej til rådighed, så jeg kan sammenligne mest fair.

Angående erfaringer, det kan godt være at jeg kun har harft projektor i 4-5 år
men jeg er ikke en begynder inden for teknik og grej. Jeg lever af at udvikle elektronik,
og har arbejdet med video gear i 10 år. Men det er helt urelevant her,
folk spørger om ens egne oplevelser med nogle nævnte enheder som jeg netop har testet selv,

> man skal naturligvis også vælge den man selv synes har færrest fejl,
> for alle projektorer har deres svagheder.

NETOP, jeg vil endda påsta at dette gælder for ALT grej.
hvis der fandtes det perfekte produkt, ville der ikke findes andre på markedet

-------------

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 13:02

>nu skriver du at billedet er markant bedre på en hd82..........kan du forklare hvordan.
jeg mener at jeg har været så fair som muligt i mine tests og vurderinger,
samt indstillet dem ens, som beskrevet før, og billed messigt er det MIN smag at HD82 er bedre.

>JEG syntes at det er det samme som at prøvekøre to biler,
> hvor der mangler luft i hjulene og begge køre heller ikke på alle cylindre

Når jeg køber biler (og det gør jeg faktisk også tit) så må jeg igen gå ud fra at forhandleren
har styr på sagerne og stiller bedst muligt grej til rådighed, så jeg kan sammenligne mest fair.

Angående erfaringer, det kan godt være at jeg kun har harft projektor i 4-5 år
men jeg er ikke en begynder inden for teknik og grej. Jeg lever af at udvikle elektronik,
og har arbejdet med video gear i 10 år. Men det er helt urelevant her,
folk spørger om ens egne oplevelser med nogle nævnte enheder som jeg netop har testet selv,

> man skal naturligvis også vælge den man selv synes har færrest fejl,
> for alle projektorer har deres svagheder.

NETOP, jeg vil endda påsta at dette gælder for ALT grej.
hvis der fandtes det perfekte produkt, ville der ikke findes andre på markedet

men nu ved du på forhånd at forhandleren ikke har gjordt noget ang kalibrering............så det kan du jo ikke gå ud fra.
jeg har brugt den førende på projektor og kalibrering området i danmark. Og ud fra hvad jeg har "lært"......... er de ting og preferencer som du skriver direkte modstridende.
dine udtaleser KAN godt fremstå som værende fra en ekspert............hvilket jo ikke er tilfældet, trods en ingeniøruddanelseWink

-------------

Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 21:47
Syntes sgu det er noget tamt at de ikke sørger for at hænge projekterne korret op til demo..

Men jeg endte med at vælge HD82Smile

-------------
Mvh Peter

Skrevet den: 04-Juni-2010 kl. 12:44
fedt tillykke, nå de har fået lager igen, det var på tide :-)

-------------

Skrevet den: 04-Juni-2010 kl. 13:07

De skulle være på lager igen, går bare og venter på de ringer...Smile Kan nu se at de ikke er på lager i deres netbutik... Håber jeg får min idag.

-------------
Mvh Peter

Print side | Luk vindue