Print side | Luk vindue

Samsung-led skærm 55" og 3D effekt

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81645
Udskrevet den: 22-April-2025 kl. 16:28

Emne: Samsung-led skærm 55" og 3D effekt
Skrevet af: Tunfisken
Emne: Samsung-led skærm 55" og 3D effekt
Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 18:03
Hej jeg overvejer at købe den nye samsung led 55" 3D skærm, som surround reciever bruger jeg en Onkyo sr 507 model (5.1 kanals) feks hvad kan DENON AVR 1611 gøre bedre/anderledes end min Nyindkøbte Onkyo sr 507?? 

SKAL jeg udskifte den hvis jeg skal opleve 3D effekt? jeg er lidt på herrens mark her, for den understøtter jo heller ikke HDMI 1,4 (har også læst jeg skal ha nye HDMI kabler 1,4)

Hvad gør jeg? skal jeg virkelig allerede ud og investere i en ny reciver også? hvis jeg skal ha god 3D effekt hvis jeg køber den nye samsung skærm?

På forhånd tak

-------------
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
http://mobilselskaber.online" rel="nofollow - mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -

Svar:
Skrevet af: PhDream
Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:01
Nej, du skal ikke have nye kabler, med mindre du skal overføre et netværkssignal igennem dem. De fleste vil ikke gøre det, og derfor kan de fint "nøjes" med de kabler, de allerede har.

Har du en afspiller, der understøtter 3D, for det gør PS3 ikke i øjeblikket?

Du behøver ikke udskifte receiver for at få 3D. Du kører bare signalet direkte til dit tv, og kører optisk ud til receiveren for lyd.

-------------
Panasonic S20 i 50"
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:02
Jeg har ikke 3D afspiller endnu, venter til opdateringen kommer til min PS3 men dvs jeg behøver ikke købe ny reciver for at få samme 3D effekt? Men hvis jeg nu vil gå på nettet med skærmen, så SKAL jeg vel have ny oder was?

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:07
Du kan sagtens gå på nettet uden at bruge HDMI 1.4 til det.

HDMI 1.4 tillader bare, at apparaterne, som er udstyret med HDMI 1.4 deler netværksforbindelsen. Hvis du kun skal på nettet med dit TV, og du kobler tv'et med et separat kabel eller trådløs adapter, har du ingen problemer.

Hvis du kobler din afspiller direkte til TV'et, har du ingen grund til at købe en ny receiver.

EDIT: læs her om HDMI 1.4:

http://www.hdmi.org/press/press_release.aspx?prid=101 - http://www.hdmi.org/press/press_release.aspx?prid=101

I øvrigt kan du finde meget info selv. Google er din ven. Wink

-------------
Panasonic S20 i 50"
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:09
Hej igen

Jeg havde nu tænkt mig at koble min PS3 igennem reciever som så går til TV ellers kan jeg vel ikke gøre brug af mit surround?

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:10

[QUOTE=Tunfisken]Jeg har ikke 3D afspiller endnu, venter til opdateringen kommer til min PS3 men dvs jeg behøver ikke købe ny reciver for at få samme 3D effekt? Men hvis jeg nu vil gå på nettet med skærmen, så SKAL jeg vel have ny oder was? [/QUOTE]

3D kommer jo fra afspilleren og TVet, ikke fra Reciveren. Hvad har WebTV funtionen at gøre med Reciveren.?

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

[QUOTE=Tunfisken]Jeg har ikke 3D afspiller endnu, venter til opdateringen kommer til min PS3 men dvs jeg behøver ikke købe ny reciver for at få samme 3D effekt? Men hvis jeg nu vil gå på nettet med skærmen, så SKAL jeg vel have ny oder was? [/QUOTE]

3D kommer jo fra afspilleren og TVet, ikke fra Reciveren. Hvad har WebTV funtionen at gøre med Reciveren.?
Bare glem det med webtv det er bare mig der er lidt forvirret, det er grundet HDMi 1,4

Ja 3D kommer fra afspiller og TV men min afspiller skal jo gå igennem Recieveren så jeg også får min surround med, det er mere det jeg tænkte på om jeg så SKAL udskifte Reciever til 1,4 med 3D?

Der står jo på alle de nye recievere at de har 3D, så det har min onkyo 507 jo så ikke

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af Tunfisken Tunfisken skrev:

Hej igen

Jeg havde nu tænkt mig at koble min PS3 igennem reciever som så går til TV ellers kan jeg vel ikke gøre brug af mit surround?

Det har jeg allerede svaret på. Smile

-------------
Panasonic S20 i 50"
Yamaha RX-V2700
Yamaha NS-5-Series i 7.0
Toshiba HD DVD
Xbox Elite
PS3 80GB

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af PhDream PhDream skrev:

Hej igen

Det har jeg allerede svaret på. Smile
Det er nok mig der er lidt blank LOL men hvad vil det sige jeg skal køre det optisk ud? jeg har jo kun HDMI tilsluttet nu? Har du et billede jeg evt kan se?

Ellers investere jeg sgu bare i en ny reciever hvis det blir alt for besværligt så er vi da ihvertfald ude over det problem Big smile

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:23
Din PS3 har et Toslink udgang til lyden, så der er jo ikke noget problem, som også Ph Dream har svaret i sit indlæg fra 19:01.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:32

Din PS3 har et Toslink udgang til lyden, så der er jo ikke noget problem, som også Ph Dream har svaret i sit indlæg fra 19:01.
Okay så er jeg ved at være med Tongue

MEN hvis jeg skal undgå at ha endnu flere kabler liggende og flyde, så er sidste mulighed altså udskiftning til Reciever 1,4 HDMI som kan klare det hele igennem EET kabel?

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:33
Men Toslink giver desvære ikke HD Lyd !!

Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:37

Det er da et problem, da man jo så ikke får HD-lyd!

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 19:50
Du skal bare ha' en afspiller med 2 HDMI udgange, så er der én til billede direkte, og én til HD lyd
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=3826&zoneid=5 -

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=3826&zoneid=5

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 20:03
ok lad mig lige være med her :D er godt forvirret nu, jeg får ikke HD lyd ved toslink, men hvis jeg køber en nu reciver med 3D samt 1,4 hdmi så spiller det hele med blot eet HDMI kabel fra min PS3 ned til reciever, og fra reciver op til Tv?? skal det forståes sådan?

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 20:38

ok lad mig lige være med her :D er godt forvirret nu, jeg får ikke HD lyd ved toslink, men hvis jeg køber en nu reciver med 3D samt 1,4 hdmi så spiller det hele med blot eet HDMI kabel fra min PS3 ned til reciever, og fra reciver op til Tv?? skal det forståes sådan?

Yep Smile

Skrevet den: 31-Maj-2010 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Yep Smile
ohh god, det er sgu dyrt at være på forkant! det er kun 7 mdr siden jeg købte min reciever, prøv at tænk på om et halvt år når 1,4 hdmi er forældet lool ConfusedLOL

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet af: Søren A
Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 14:39
Du behøver ikke købe ny receiver. Gør som der blev nævnt tidligere. Slut din 3D afspiller direkte til fjernsynet, og forbind fjernsynets optiske lydudgang til receiveren. Selvom tvét ikke selv har surround, overføres surroundsignalet fuldt ud til receiveren. Jeg gør selv sådan, og det har jo den store fordel at du ikke nødvendigvis behøver at tænde for receiveren, for at have lyd. Det er jo fint hvis det bare er tv-avisen du vil se.

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Søren A Søren A skrev:

Du behøver ikke købe ny receiver. Gør som der blev nævnt tidligere. Slut din 3D afspiller direkte til fjernsynet, og forbind fjernsynets optiske lydudgang til receiveren. Selvom tvét ikke selv har surround, overføres surroundsignalet fuldt ud til receiveren. Jeg gør selv sådan, og det har jo den store fordel at du ikke nødvendigvis behøver at tænde for receiveren, for at have lyd. Det er jo fint hvis det bare er tv-avisen du vil se.
Det gir' da et dårligere resultat end at forbinde afspilleren direkte til reciever med toslink. Du får INGEN surround lyd via TV'et

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 14:52

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 14:58
Mit Surround-signal går altså igennem tvét til receiveren via optisk lyd. Jeg har også forespurgt Samsung (Har et 55" Samsung) og de siger også at surround-lyden bliver sløjfet igennem tvét. Når jeg spiller en dvd med surround-lyd, er der surround-lyd i højtalerne.

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 15:00
Med optisk lyd mener jeg toslink, som tvét har.

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 15:02

Er du sikker på, at det er DD lyd og ikke Prologic.?

-------------

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 17:23
Det ved jeg ikke. Hvad er DD lyd?

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 17:28

Jammen det er jo Dolby Digital, ofte indikeret i Reciveres Display netop som DD.

-------------

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 17:47

Jammen det er jo Dolby Digital, ofte indikeret i Reciveres Display netop som DD.
Du har måske ret. Jeg ved det ikke. Jeg har mulighed for at vælge disse to: Prologic 2x Cinema eller DTS neo:6 Cinema. Displayet viser ikke hvilket signal den modtager. Jeg kan altid, uanset om det er stereo eller surround, vælge imellem disse 2. Så kan jeg også vælge "Direct", men så spiller den altid kun i 5 kanaler fordi signalet normalt kun indeholder 5 kanaler, ikke 7, og jeg har altså 7 højtalere som jeg selvfølgelig gerne vil have til at spille alle 7.

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 17:53
Hvis du vælger "Direct" og får 5 kanaler, så videresender dit TV 5-kanals lyd (og dermed sikkert også 5.1).

Du skal ikke tage dig af Radiomanden. Han har en tyrkertro på, at der ikke kan komme 5.1-lyd ud ad den optiske udgang på et TV, og han forsøger i den ene tråd efter den anden at udsprede denne opfattelse, forklædt som fakta. Du kan heldigvis kende hans indlæg på skriftfarven.

Det ER dog lidt usædvanligt, at dit TV kan videresende 5.1-lyd fra en ekstern kilde. En del TV sender kun 5.1-lyd fra TV'ets egen tuner ud på den optiske udgang, hvorimod 5.1-lyd fra en HDMI-kilde videresendes som 2-kanalslyd.

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 18:16

Du har måske ret. Jeg ved det ikke. Jeg har mulighed for at vælge disse to: Prologic 2x Cinema eller DTS neo:6 Cinema. Displayet viser ikke hvilket signal den modtager. Jeg kan altid, uanset om det er stereo eller surround, vælge imellem disse 2. Så kan jeg også vælge "Direct", men så spiller den altid kun i 5 kanaler fordi signalet normalt kun indeholder 5 kanaler, ikke 7, og jeg har altså 7 højtalere som jeg selvfølgelig gerne vil have til at spille alle 7.

Så er det kun et Prologic signal du får igennem. Du får ikke det fulde udbytte af lyden. Prologic formatet kan man vel kalde et "nedgraderet" surround format.

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 18:32
Manden skriver, at han får et 5-kanalssignal fra TV'et og vælger at bruge Prologic til at brede det ud på 7 kanaler.

Hvad mener du mere, at han burde få fra TV'et?

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Så er det kun et Prologic signal du får igennem. Du får ikke det fulde udbytte af lyden. Prologic formatet kan man vel kalde et "nedgraderet" surround format.
Det kunne se ud til at Radiomanden har ret. Nu har jeg overført 5.1 lyd fra min pc til mit tv, og derfra videre til min receiver, der står på "Direct". Med disse indstillinger kommer der kun stereolyd ud. Jeg må vel så føre lyden direkte fra pc til receiver fremover. Jeg beklager mine påstande. Jeg havde ikke sat mig ordentligt ind i det. Jeg vil dog lige undersøge det noget mere.

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 19:10
Hvad kom vi så frem til? Smile

Ny afspiller eller reciever, jeg skal have HD lyd, eller ingen af delene. det der toslink der åbenbart er på PS3 gir åbenbart ikke HD lyd ifølge brugere herinde. En anden ting er Hvis jeg køber det Tv med 1,4 hdmi og tilslutter min PS3 direkte, kan jeg så gøre brug af 3D når min PS3 hdmi kun er 1,3? og tv´et er 1,4?

Ja sorry for alle de spørgsmål, men synes det er lidt af en jungle. Har desuden overvejet at købe den panasonic afspiller hvor der er både hdmi 1,4 og 1,3 i. Jeg er sikker på den bruger en del mindre strøm end min PS3 dog har jeg set en test hvor PS3 faktisk har bedre billede/laver beder billede end den Pana

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 19:19

Er der ikke noget om, at PS3 får en Upgrade så den kan vise 3D, hvis ikke, så skal der anskaffes en anden afspiller. Nu er der så også som omtalt kommet en ny ting på banen, nemlig den, at de enkelte fabrikanter kan købe sig ret til at film kun kan vises på deres udstyr og ikke andet. Avartar 3D vil således kun kunne bruges på Panasonic. Så man vil kun kunne forvente at de øvrige fabrikater vil købe sig til film som kun kan bruges hos dem. 

-------------

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Manden skriver, at han får et 5-kanalssignal fra TV'et og vælger at bruge Prologic til at brede det ud på 7 kanaler.

Hvad mener du mere, at han burde få fra TV'et?

Ved ikke helt hvad du mener?

Hvis han kun kan vælge mellem de 2 Prologic formater på hans receiver, så er signalet fra hans TV ikke "ægte" surround, men formentlig kun stereo.

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 19:29

Hvad kom vi så frem til? Smile

Ny afspiller eller reciever, jeg skal have HD lyd, eller ingen af delene. det der toslink der åbenbart er på PS3 gir åbenbart ikke HD lyd ifølge brugere herinde. En anden ting er Hvis jeg køber det Tv med 1,4 hdmi og tilslutter min PS3 direkte, kan jeg så gøre brug af 3D når min PS3 hdmi kun er 1,3? og tv´et er 1,4?

Ja sorry for alle de spørgsmål, men synes det er lidt af en jungle. Har desuden overvejet at købe den panasonic afspiller hvor der er både hdmi 1,4 og 1,3 i. Jeg er sikker på den bruger en del mindre strøm end min PS3 dog har jeg set en test hvor PS3 faktisk har bedre billede/laver beder billede end den Pana
Du vil aldrig få 1080p/3D gennem et 1.3 kabel. Mener kun du får 1080i eller 720p

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 19:30

Er der ikke noget om, at PS3 får en Upgrade så den kan vise 3D, hvis ikke, så skal der anskaffes en anden afspiller. Nu er der så også som omtalt kommet en ny ting på banen, nemlig den, at de enkelte fabrikanter kan købe sig ret til at film kun kan vises på deres udstyr og ikke andet. Avartar 3D vil således kun kunne bruges på Panasonic. Så man vil kun kunne forvente at de øvrige fabrikater vil købe sig til film som kun kan bruges hos dem. 

Det er jo kun i en begrænset periode filmene er bundet til en TV/afspiller pakke fra en specifik producent. Derefter vil de komme ud i almindelig handel.

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 19:31

OG DET ER NOGET FORBANDET SLUDDER!!!
Filmene sælges i en periode kun sammen med specifikt udstyr, men frigives senere i fri handel. Og da teknikken er den samme standard hos alle producenter, kan filmene derfor også ses på ALT udstyr

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 19:36

Det syntes jeg ikke at det fremgår af artiklen her i forummet.

-------------

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 19:47

Det syntes jeg ikke at det fremgår af artiklen her i forummet.

Måske ikke(?) Men, du forestiller dig vel ikke at filmselskaberne vil gå glip af et kæmpe salg, ved at binde filmene til enkelte producenter og dermed stærkt begrænse salget..?? Så dumme er de ikke!

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 19:52

Man ved sgu aldrig hvad de kan og vil finde på for at sælge.

-------------

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 19:54
Hvis det er den artikel her du tænker på, så står der jo netop at det er i en begrænset periode at filmene er bundet til en producent
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=3927&zoneid=5 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=3927&zoneid=5

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 19:59

Det gør der også har ikke læst ordentligt. På den anden side så har spille kosoller jo også specielle diske som ikke kan bruges på andre konsoller, så der er man jo nødsaget til at have flere hvis man vil bruge forskellige spil.

-------------

Skrevet den: 01-Juni-2010 kl. 20:07

Det gør der også har ikke læst ordentligt. På den anden side så har spille kosoller jo også specielle diske som ikke kan bruges på andre konsoller, så der er man jo nødsaget til at have flere hvis man vil bruge forskellige spil.

Det kan du ikke sammenligne.

Spil er lavet til en specifik konsol og har jo ikke en fælles standard som DVD og BD. Der er jo ikke lavet DVD/BD film til en specifik afspiller. 

Du kan heller ikke bruge Linux programmer til Windows, og så videre....

Print side | Luk vindue