Print side | Luk vindue

kodet ntsc vhs

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81778
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 12:27

Emne: kodet ntsc vhs
Skrevet af: ole post
Emne: kodet ntsc vhs
Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 18:06
 hej har sådan et vhs bånd som er kodet.
har prøvet med mit scart kabel med macro chip i uden held, samt en box som man også kan afkode film med men uden held. billedet står fint ved afspilning på min vhs video, nogen gode råd
                mvh ole post

-------------
Ole Hansen

Svar:
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 18:22
Er det mon fordi du ikke har rettigheder til at kopiere det?

Man må jo ikke bryde en kopisikring... Wink

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 18:22

NTSC kan godt afspilles på kompatible maskiner, (PAL60) men ikke optages over på en maskine som er PAL. En Videograbber til en PC som kan behandle PAL60 kan overføre det til PCen.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af ole post ole post skrev:

billedet står fint ved afspilning på min vhs video     

Hvor er det så det ikke står fint? Er det på en PC? Er VHS'en en multiformat maskine eller er det kun PAL60? Hvis det kun er PAL60, tror jeg godt du kan glemme alt om at kopiere båndet på en PC, og jeg kender kun Pioneer recordere der kan klare dette pseudo format. Kopiering på en PC vil kræve en ægte NTSC afspiller og et capturekort den kan håndtere NTSC.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet af: Aspagilus
Skrevet den: 04-Juni-2010 kl. 00:28
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvis det kun er PAL60, tror jeg godt du kan glemme alt om at kopiere båndet på en PC, og jeg kender kun Pioneer recordere der kan klare dette pseudo format. Kopiering på en PC vil kræve en ægte NTSC afspiller og et capturekort den kan håndtere NTSC.

Flemming

Jeg kan desværre ikke give dig ret, for jeg har gjort det en del gange.
Men det skal så også dertil siges at det er et capturekort af meget ældre dato, et Hauppauge WinTV Express der har en Zoran Vaddis video chip siddende på sig.

Har man et ældre capturekort med Zoran Vaddis Bt848, Bt849, Bt878 eller Bt879 chip, så har sourceforge.net en WDM capture driver der også gør PAL60 capture mugligt.

Skrevet den: 04-Juni-2010 kl. 10:08
jeg vil overspille båndet til min sony harddiskoptager så jeg har filmen på dvd, til eget privat brug.
min vhs afspiller kan godt afspille båndet og billedet på skærmen er ok.
men prøver jeg at optage bliver billedet ligesom det er kopi beskyttet. har macrovision afkoder men hjælper ikke samt en box som også er beregnet til at afkode, men ligemeget hjælper det. men som radiomanden skriver kan jeg jo prøve hans forslag. det må jo være en anden type kodning ntsc vhs bruger. ang. rettigheder er det forbudt at lave en kopi til sig selv?

mvh ole post

-------------
Ole Hansen

Skrevet den: 04-Juni-2010 kl. 11:24

Problemet er jo ikke Macrovision, det er NTSC, de 2 systemer NTSC-PAL er ikke som sådan kompatible, det er intet problem at afspille det på vores udstyr, og havde det været en DVD, der skulles kopieres er det heller ikke problemet, men det er det med et Videobånd, uanset hvilken type det er når man vil gøre det Analogt, så passer det ikke sammen.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 04-Juni-2010 kl. 11:39
okay radiomand, et sidste spørgsmål.
kender en der har en samsung multi vhs/s-vhs optager der kan lave ntsc om til pal og omvendt, altså en twin optager tror du den kan.

mvh ole post

-------------
Ole Hansen

Skrevet den: 04-Juni-2010 kl. 11:49

Som skrevet, det med at kunne afspille på kryds og tværs er ikke problemet, der den ligger er, at den enhed der skal optage skal kunne modtage signalet i den oprindelige standard (NTSC), og det kan den tvivlsomt gøre. Min første HDD Recorder (en Panasonic HS-2) kunne optage i NTSC fra extern enhed, men om der er nogen i dag der kan det ved jeg ikke.

-------------

Print side | Luk vindue