Print side | Luk vindue

Hvilken Projektor?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81782
Udskrevet den: 09-Januar-2025 kl. 20:03

Emne: Hvilken Projektor?
Skrevet af: Tunfisken
Emne: Hvilken Projektor?
Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 19:47
Jeg har været i Hifi klubben og jeg køber projektor i stedet for TV, jeg er blevet overbevist

Men hvilken en anbefaler i? jeg fik gode salgstaler for en HD20 men jeg betlaer for en god en til at starte med

Hvad med W6000 mod HD82? de koster det samme men HD82 skulle være ekstrem støjsvag

Hvad siger i? og jeg fik anbefalet et lærred (fastrammet) til omkring 6000 kr fra lissau.dk på 90" jeg skal ik have større i min stue. Lærrede hed LS frame, det andet lærred var et C75 man kunne rulle op

Gode råd søges

-------------
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
http://mobilselskaber.online" rel="nofollow - mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -

Svar:
Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 20:45
Hvordan med lysforhold, forstår du skal bruge den i din stue?
Kan du mørklægge helt, hvilken farve er væggene?
Skal du kun bruge den til film eller er der en familie der også skal se almindeligt fjernsyn på den?

-------------
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.

Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Hvordan med lysforhold, forstår du skal bruge den i din stue?
Kan du mørklægge helt, hvilken farve er væggene?
Skal du kun bruge den til film eller er der en familie der også skal se almindeligt fjernsyn på den?
Hej min stue er lille, projektoren kommer til at stå 3,80 fra væggen. Min stue er hvis med rød mørk forvæg (dvs der hvor lærred skal være) Jeg har normalt ALTID mørke gardiner for vinduerne da jeg bor i stuen, jeg hader simpelthen folk kan glo ind så derfor er min stue nok det man betegner som MØRK. Mig og min kæreste ser rigtig mange film og serier på dvd, så det blir jo det primære men den kommer også til at blive brugt til alm tv kiggeri, og ja jeg ved godt det slider på den men herregud kan godt leve med udskiftning af lensen eller pæren! når den tid kommer :)

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 21:08
Hvis du kan kontrollere lyset, så vil et hvidt lærred, f.eks. Lissau's truecolor nok være fint :)
W6000 skulle have meget lys, så den kan du køre i eco mode, dvs. mindre lys og mindre støj.
Den skulle også kunne kalibreres så farverne bliver gode.
Hvis du er interesseret i en pakkeløsning, så prøv Otto fra AV-Precision.
Seneste oplevelse har været sammen med p.las, hvor vi kunne konstatere at vi har forskellige lærreder; MEN rigtige til vore forskellige forhold!
For mit vedkommende er det efter råd fra Otto.
Jeg vil tro han kan give dig et fornuftigt tilbud på projektor, lærred og kalibrering.
God fornøjelse - og nu til filmen :D

Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 21:37

Jeg forhører mig lige hos ham, skal jeg bare kontakte ham igennem den der hjemmeside? tak for svarene, dvs DU anbefaler W6000 frem for HD82?

Kommer ham otto så hjem til en og kalibrere? oder was, og hvad menes der med at jeg kan styre lyset? Du skriver også at w6000 skal ha meget lys?? så jeg kan køre den i eco mode? hvad menes der her? :)

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 21:37

du bør få demo af dem begge og selv vurdere billed kvaliteten,

det er trods alt din egen smag og behag der skal gøres glad :-)
Hvis du spørger hvad vi anbefaler af de nævnte typer,
så er min personlige smag at HD82 er bedst, jeg ved at andre syndtes at W6000 er bedre,
men igen kik lige lidt rundt på dette forum, der er 10 tråde om netop disse projektore,
læs de tråde igennem..

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)

Skrevet af: pmalm
Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 21:46
Du bør klart se på begge to! Jeg har selv lige valgt en HD82, den falder mere i MIN smag og så siger den stortset ingenting... Skulle gerne kunne hente den imorgen på åboulevarden Smile

God jagt!

-------------
Mvh Peter

LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.

Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af Tunfisken Tunfisken skrev:

Jeg forhører mig lige hos ham, skal jeg bare kontakte ham igennem den der hjemmeside? tak for svarene, dvs DU anbefaler W6000 frem for HD82?

Kommer ham otto så hjem til en og kalibrere? oder was, og hvad menes der med at jeg kan styre lyset? Du skriver også at w6000 skal ha meget lys?? så jeg kan køre den i eco mode? hvad menes der her? :)

Det jeg forsøger er at skabe en forståelse for, ER at der er forskellige faktorer der har indflydelse.
Jeg kender kun disse projektorer her igennem og ikke ved selvsyn.
Kalibrering foregår efter opsætning når projektoren har kørt ca 200 timer.
w6000 har så meget lys at man kan skrue ned i eco-mode og derved få mindre støj.
Formentligt skal du sammenligne støjniveau på HD82 i normal mode, med w6000 i eco mode.
Anbefaler dig at kontakte Otto og overfor ham beskriver hvad du ønsker.
Årsagen til det er at jeg fornemmer at du er på vej i Hi-Fi klubben efter en pakkeløsning og jeg mener Otto her er konkurrencedygtig.

Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af pmalm pmalm skrev:

Du bør klart se på begge to! Jeg har selv lige valgt en HD82, den falder mere i MIN smag og så siger den stortset ingenting... Skulle gerne kunne hente den imorgen på åboulevarden Smile

God jagt!
Jeg har lige været derinde idag Tongue
Jeg kan dog se at Db noise på HD82 er 22 hvor den er 34 på Benq w6000. åboulevarden har begge projectorer, men jeg er selvfølgelig interesseret i en der IKKE larmer, for jeg sidder jo stortset lige under den Tongue Men igen hvis w6000 er så meget stærkere på lystyrken at man kan skrue den ned så det svarer til det samme jamen så er det jo pest eller kolera Big smile Jeg er sgu lidt i tvivl om hvilken en! Men jeg HAR besluttet mig for at kaste mig ud i projektor verdenen. Så jeg har droppet 3D lige PT der er alligevel heller ikke noget materiale nu.

Hvor meget kan man spare på en pakkeløsning? jeg er ikke interesseret i et dyrt motorlærred, jeg vil bare ha et normalt et, er lidt i tvivl om det skal være fast ramme eller et C75 som man kan hive op?? hvad siger i

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet af: Emilos88
Skrevet den: 03-Juni-2010 kl. 22:56
Hvis det er muligt, så fast-ramme at fortrække i forhold til C75, da det er meget bedre udspændt

-------------
Get HIFI or die trying c",

Skrevet af: s0ad
Skrevet den: 04-Juni-2010 kl. 01:56

God jagt!
Jeg har lige været derinde idag Tongue
Jeg kan dog se at Db noise på HD82 er 22 hvor den er 34 på Benq w6000. åboulevarden har begge projectorer, men jeg er selvfølgelig interesseret i en der IKKE larmer, for jeg sidder jo stortset lige under den Tongue Men igen hvis w6000 er så meget stærkere på lystyrken at man kan skrue den ned så det svarer til det samme jamen så er det jo pest eller kolera Big smile Jeg er sgu lidt i tvivl om hvilken en! Men jeg HAR besluttet mig for at kaste mig ud i projektor verdenen. Så jeg har droppet 3D lige PT der er alligevel heller ikke noget materiale nu.

Hvor meget kan man spare på en pakkeløsning? jeg er ikke interesseret i et dyrt motorlærred, jeg vil bare ha et normalt et, er lidt i tvivl om det skal være fast ramme eller et C75 som man kan hive op?? hvad siger i

BenQ W6000's dynamiske iris har det med at lave en meget høj pivelyd når den arbejder i bestemte scener, så hvis du sidder under den vil det nok genere dig. Man kan selvfølgelig vælge at slå den fra, men så mister man noget af sortniveaut og kontrasten. Ellers en fin projektor og siger ikke meget i eco mode.

Skrevet den: 04-Juni-2010 kl. 12:49
>Ellers en fin projektor og siger ikke meget i eco mode.
netop.. og hvem køre i normal mode ? og tager solbriller på ?
eller har i 4m lærreder ? jeg syndtes at eco mode er rigeligt til mig,
på min AE4000 selv i eco mode kan det godt gøre lidt ondt i øjnene, når der kommer et helt hvidt billede, når det har været mørkt i et stykke tid.
Det er være hvis man er godt træt efter en lang dag,,

-------------

Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 04-Juni-2010 kl. 15:10
Jeg har både haft BenQ'en og Optomaen sat op hjemme hos mig selv (dog BenQ W6500, der er i hvid).

Jeg var skuffet over BenQ'en - specielt det dynamiske iris, der er ekstremt ringe (noget skulle vist kunne løses med en firmware) og så synes jeg også at sortniveauet var skuffende.

Optoma'en har jeg kun haft i nogle dage. Jeg kan rigtig godt lide dens billede og det hele virker meget gennemtænkt og lækkert. Når man pakker det hele ud er der bare gjort lidt ekstra ud af det hele. Irisen på Optomaen er også dårlig, så den har jeg slået fra, men sortniveauet et rimelig/ret godt alligevel - efter min hukommelse væsentligt bedre end BenQ'ens, men det skal så siges, at BenQ'en skulle kunne blive en del bedre af en kalibrering. Den larmer ikke så meget, men den er heller ikke helt lydløs - det er jo dlp. Hvis man leder efter en helt lydløs projektor, så skal man ikke vælge DLP, men Panasonic's får meget ros og Sony's HW15 får også en del ros (og er meget meget lydløs) - man går så på kompromis med nogle andre ting.  Jeg forventer, at du sagten vil kunne køre Optomaen i low mode (eller hvad det nu hedder), når dit lærrede ikke er større. Det største problem ved Optomaen og min eneste egentlige anke er projektorens behandling af bevægelse. Den har nogle fancy funktioner (Pure Engine, Pure Motion) , men jeg synes, at de skader lige så meget på nogle scener som de hjælper på andre, så dem har jeg slået fra. På nogle scener kan de virkelig virke imponerende flot men så går det helt galt på andre, når de er slået til og hvor stor hjælp er det så? Med funktionerne på off synes jeg godt at "motion-behandlingen" kunne være bedre. Men alt i alt er jeg ikke skuffet over Optoma'en og jeg har allerede vænnet mig mere til "motion-behandlingen". Det er jo også kun lige i starten, at man sidder og finder fejl på den måde - forhåbentligvis Wink

Det er overraskende få reviews, der ser "motion-behandlingen" som et problem. Jeg havde læst en del reviews, så jeg søgte lidt efter det, da jeg konstaterede "problemet" og jeg kunne vist kun finde noget om det i whathifi's review, hvor det var fremhævet som et reelt/væsentligt problem (og måske et par sidebemærkninger i en eller et par andre):
http://%20www.whathifi.com/Review/Optoma-Themescene-HD82/ -
http://www.whathifi.com/Review/Optoma-Themescene-HD82/

Whathifi's review (og de fleste øvrige reviews) skal læses med det forbehold, at da projektoren blev bedømt kostede den det dobbelt af hvad den gør nu.

Husk at Optomaen er beregnet til at loftmonteres - til gengæld har den vildt meget lens shift og er derved meget placeringsfleksibel, når den er loftmonteret.

Til de 15.000 kr. er min holdning, at man får rigtig meget projektor i Optoma'en. Personligt var jeg ikke meget for BenQ'en, men jeg er sikker på, at begge vil kunne være gode valg.

Skrevet den: 04-Juni-2010 kl. 19:19
Udfra hvad jeg har læst hælder de fleste til HD82, det tror jeg også selv, jeg kunne jo også tage ind i hifi og se dem begge, jeg ved de har HD82 oppe og den har jeg set, dette ser jo fantastisk ud, den anden har jeg ikke set, jeg synes jo selv at HD20 var flot, så jeg ville sikkert ikke engang se forskel på den og HD82 LOL det er sikkert kun nørder der kan det hehe jeg gider dog bare ikke købe en billig projektor til at starte med som jeg måske ville fortryde..

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 04-Juni-2010 kl. 20:01
Hvis jeg var dig, så ville jeg også have Panasonic PT AE 4000 med i dine overvejelser. Den er garanteret meget mere lydsvag en både Optomaen og BenQ'en, men det kommer an på hvad man vægter højest af de forskellige kvaliteter en projektor kan have.

http://www.projectorcentral.com/panasonic_ae4000_projector_review.htm

Skrevet den: 04-Juni-2010 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Hvis jeg var dig, så ville jeg også have Panasonic PT AE 4000 med i dine overvejelser. Den er garanteret meget mere lydsvag en både Optomaen og BenQ'en, men det kommer an på hvad man vægter højest af de forskellige kvaliteter en projektor kan have.

hej den har jeg også kigget på, den er dog LCD hvor den anden er PLD har læst at PLD larmer mest men skulle være bedst. den der Pana projektor er jo dog 5 tusind kr dyrere end HD82 og W6000 og det er altså en del. synes at 15000 er max hvad jeg vil bruge

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 05-Juni-2010 kl. 09:58
Man kan ikke sige, at noget er "bedst". Det afhænger af øjnene der ser. Dog kan jeg også bedst lide DLP, da de har et skarpere billede.

Ok, hvis grænsen er 15.000 og det skal være DLP, så er det nok BenQ W6000/6500 eller Optoma HD82, som du skal kaste dig over. Dog er ingen af disse projektorer lydløse.

Hvis du køber en BenQ W6000/6500, så SKAL den kalibreres. Out-of-the-box ser den ikke godt ud. Optomaen kan i mine øjne klare sig bedre uden kalibrering, men det vil selvfølgelig være bedst at få den kalibreret.

Skrevet den: 05-Juni-2010 kl. 14:38
mange bliver ved med at sige DLP er bedst..
der er jo mange parametre hvor DLP ikke er fedest, sorry
Mere larm, regnbue effekten, sort niveau er ikke bare sort men jitter ligesom der er støj på billedet,
dette er ting jeg ikke kunne leve med da jeg var ude og checke hvad jeg kunne finde i 15-20k pris klassen.
derfor blev mit valg AE4000, som vinder på de nævnte parametre,
men fejler på andre :-) lidt mere uskarp, og lidt mere konvergens fejl,
men dette er ikke noget jeg kunne se 4m væk fra billedet.
I øvrigt så er motion interpoleringen på AE4000 helt ny og forbedret,
som simsalabim skriver om lidt tilbage, denne funktion er også rigtigt vigtigt for mig

-------------

Skrevet den: 05-Juni-2010 kl. 21:43
Er panaen virkeig så meget bedre end de 2 andre? Hvad er forskellen egentlig på LCD og DLP? Er det noget med at kunne udskifte linsen?

PS 5.000 kr mere for pana er altså også en slags monetos

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet af: Nick_S
Skrevet den: 05-Juni-2010 kl. 21:59
Den får i hvert fald rigtig meget ros. Jeg er selv enormt lun på den.

Projectorreviews
http://www.projectorreviews.com/panasonic/pt-ae4000/index.php
Trustedreviews
http://www.trustedreviews.com/tvs/review/2010/02/04/Panasonic-PT-AE4000-LCD-Projector/p1
Projectorcentral
AVForums
http://www.youtube.com/watch?v=5UsOh_B_LHs

Specielt syntes jeg det er interessant med AVforums review. De taler ret positivt om den "Reference level colour and greyscale results when professionally calibrated".

W6000's kritikpunkter fra AVforums afholder mig virkelig fra at tage den med i overvejelserne:
  • Colour inaccuracies on screen and inaccurate skin tones out of the box
  • Black levels are lacking against the competition
  • Lack of dynamic range in the lower reaches, with a lack of shadow detail
  • Noisy fan and iris
  • Not the most cinematic or accurate of images even after calibration

Jeg har set AE4000 live og en del DLP projektorer. Selvom AE4000 ikke leverer samme skarphed som mange DLP projektorer så er den meget mere film/biograf-agtig i sin gengivelse. Noget jeg er stor tilhænger af! :)

Skrevet den: 05-Juni-2010 kl. 22:02
hvad koster en kalibrering? Det kan da næppe være helt billigt at få en pro guy ud?
Hvis jeg nu overvejede en pana hvilken "pakke" vil i så anbefale hos AV-C? tænker her på lærred også? str skal være mellem 90-100"
Ville det kunne betale sig at bestille fra USA det er jo halv pris næsten

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 05-Juni-2010 kl. 22:19

hvad koster en kalibrering? Det kan da næppe være helt billigt at få en pro guy ud?
Hvis jeg nu overvejede en pana hvilken "pakke" vil i så anbefale hos AV-C? tænker her på lærred også? str skal være mellem 90-100"

Nu skriver du AV-C, har du talt med AV-P? ved Otto Jørgensen?
AV-Precision har ikke noget med AV-C at gøre.

Skrevet den: 05-Juni-2010 kl. 22:21

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Hvis jeg var dig, så ville jeg også have Panasonic PT AE 4000 med i dine overvejelser. Den er garanteret meget mere lydsvag en både Optomaen og BenQ'en, men det kommer an på hvad man vægter højest af de forskellige kvaliteter en projektor kan have.

hej den har jeg også kigget på, den er dog LCD hvor den anden er PLD har læst at PLD larmer mest men skulle være bedst. den der Pana projektor er jo dog 5 tusind kr dyrere end HD82 og W6000 og det er altså en del. synes at 15000 er max hvad jeg vil bruge

Øhh - bare en lille korrektion - du mener vel DLP - ikk? :D

Mest for ikke at forvirre andre, du er sikkert klar på det.

Skrevet den: 05-Juni-2010 kl. 22:21

Nu skriver du AV-C, har du talt med AV-P? ved Otto Jørgensen?
AV-Precision har ikke noget med AV-C at gøre.
Sorry det var ham jeg mente, har vist fået kigget forkert? Har skrevet til ham men har ikke fået svar? Kender du noget til prisen? Har desværre kigget på AV-C side

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 05-Juni-2010 kl. 22:22
Du skal igennem på tlf, og du skal se på av-precision.dk
- det var iøvrigt et hurtigt svar :)

Skrevet den: 05-Juni-2010 kl. 22:33

Ok har lige kigget på hans side, det ser ik ud som om der er de projektorer som jeg har råd til. Lærrederne ser også hamrende dyre ud. Men ok kan jo prøve at gi ham et kald, eller rettere sagt tage ud til ham hvis hans biks ligger nær kbh

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 05-Juni-2010 kl. 22:42

Ok har lige kigget på hans side, det ser ik ud som om der er de projektorer som jeg har råd til. Lærrederne ser også hamrende dyre ud. Men ok kan jo prøve at gi ham et kald, eller rettere sagt tage ud til ham hvis hans biks ligger nær kbh

Han er herovre i det jydske; men tag en snak med ham, han kører land og rige rundt - såvidt jeg ved.
Og det er ikke let at lave en hjemmeside omkring noget hvor priser og tilbud varierer hele tiden.
Mener han vil sige fra hvis han ikke mener han kan tilbyde dig det rigtige til DIT niveau - og han kan vist tilbyde det hele, bare ikke som lagervare.

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 06-Juni-2010 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

mange bliver ved med at sige DLP er bedst..
der er jo mange parametre hvor DLP ikke er fedest, sorry
Mere larm, regnbue effekten, sort niveau er ikke bare sort men jitter ligesom der er støj på billedet,
dette er ting jeg ikke kunne leve med da jeg var ude og checke hvad jeg kunne finde i 15-20k pris klassen.
derfor blev mit valg AE4000, som vinder på de nævnte parametre,
men fejler på andre :-) lidt mere uskarp, og lidt mere konvergens fejl,
men dette er ikke noget jeg kunne se 4m væk fra billedet.
I øvrigt så er motion interpoleringen på AE4000 helt ny og forbedret,
som simsalabim skriver om lidt tilbage, denne funktion er også rigtigt vigtigt for mig
det flimmer du snakker om hedder graduering. Du kan ikke se forskel på skarpheden, men graduering generer dig?
hvis du kan se graduering fra hvor du sidder , har du enten valgt en for lav gamma , eller for højt brightness.................med mindre du sidder 1m fra lærredet
nu mener jeg ikke produkt men teknologi. de eneste fordele LCD har er ..........minus regnbuer, og mindre blæsestøj.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 06-Juni-2010 kl. 23:00
p.las
Vil du så ikke være venlig at finde mig et eksempel på en fornuftig DLP projektor i 20k klassen, der kan levere farvepræcision på niveau med AE4000?
Dette er ikke en sarkastisk eller hånende kommentar, men en seriøs opfordring! :)

Skrevet den: 06-Juni-2010 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af Nick_S Nick_S skrev:

p.las
Vil du så ikke være venlig at finde mig et eksempel på en fornuftig DLP projektor i 20k klassen, der kan levere farvepræcision på niveau med AE4000?
Dette er ikke en sarkastisk eller hånende kommentar, men en seriøs opfordring! :)
Benq w6000
som jeg er orienteret er det netop en af forcerne med DLP. mulighed for Korrekt farvegengivelse. En mulighed som LCD aldrig vil få, da det skulle være system betinget. Farvegengivelsen har aldrig været LCD stærke side.................... tværtimod. en anden ting der har været et problem med LCD er at farverne ændre sig fra den ene af lærredet, til den anden
Otto!..............du må meget gerne korrigere mig, hvis jeg har fået noget i galt halsWink

-------------

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 08:06
Ja, efter at have læse Ottos rosende ord omkring W5000 her på siden for lang tid tilbage, troede jeg også at W6000 var svaret på alle mine bønner.

Men så læser jeg dette på avforums

Hvorimod man på Panasonic PT AE4000 skriver:
  • Good black levels
  • Good dynamic range
  • Excellent greyscale and colour performance out of the box in Colour 1 preset
  • Reference level colour and greyscale results when professionally calibrated
  • Good range of calibration tools including the Gamma tool
  • East set up and well build
Derfor er jeg stadig i vildrede og den eneste projektor der tiltaler mig i øjeblikket er PT AE4000, der dog også får rosende ord med på vejen overalt hvor den bliver testet :)

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 10:42
Jeg kan ikke udtale mig om forskellen, da jeg ikke har set nogle at de to projektorer i kalibreret stand.

Dog giver avforums anmelder Panasonic AE4000 bedømmelsen "excellent" i forhold til farvegengivelse, mens BenQ W6000 kun får "good"

http://www.avforums.com/reviews/BenQ-W6000-Full-HD-DLP-Projector-Review.html - http://www.avforums.com/reviews/BenQ-W6000-Full-HD-DLP-Projector-Review.html

http://www.avforums.com/reviews/Panasonic-PT-AE4000-LCD-Projector-Review.html - http://www.avforums.com/reviews/Panasonic-PT-AE4000-LCD-Projector-Review.html

RED: Ups, havde ikke set svaret ovenfor med næsten samme indhold.

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 10:46
tag nu ud og se en ik !!
tag din favorit BD med

-------------

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 10:49
ja men nogen syndtes at farve rigtighed er det vigtigste,
mens andre syndtes at regnbuer er slemme, andre er følsomme for støjen, osv osv..
Der findes ikke en 100% lydløs, og 100% farve perfekt, og 100% skarp osv osv,
hvert år kommer vi tættere og tættere på :-)

-------------

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 10:59
Panasonic AE4000 kan bare ikke ses særligt mange steder sådan som jeg har forstået det. Hvor kan man se den i København?

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 11:04
hvor bor du ?
hvis du kommer med kold cola, tænder jeg da gerne min op :-)
jeg bor i ballerup.

-------------

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 11:34

hvor bor du ?
hvis du kommer med kold cola, tænder jeg da gerne min op :-)
jeg bor i ballerup.

Mange tak for tilbuddet. Jeg bor på Frederiksberg. Jeg har lige købt en Optoma HD82, så det var mere af ren interesse, at jeg lige ville smutte forbi og se en Panasonic, hvis der var nogle forretninger, der havde dem udstillet i nærheden. Mit indtryk er at der ikke rigtig er så mange, der viser dem frem. Indtil videre har jeg vist kun hørt om AV-connection i Sønderborg.

Hvis jeg var på jagt efter en projektor lige nu, så havde jeg med glæde taget imod dit tilbud Smile

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 11:39
du kan køre ind i KT radio, de har AE4000 sat op
det er meget tæt på dig. du skal nok ikke sige at du lige har købt en anden :-)

-------------

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 11:48

Ja, efter at have læse Ottos rosende ord omkring W5000 her på siden for lang tid tilbage, troede jeg også at W6000 var svaret på alle mine bønner.

Men så læser jeg dette på avforums

Hvorimod man på Panasonic PT AE4000 skriver:
  • Good black levels
  • Good dynamic range
  • Excellent greyscale and colour performance out of the box in Colour 1 preset
  • Reference level colour and greyscale results when professionally calibrated
  • Good range of calibration tools including the Gamma tool
  • East set up and well build
Derfor er jeg stadig i vildrede og den eneste projektor der tiltaler mig i øjeblikket er PT AE4000, der dog også får rosende ord med på vejen overalt hvor den bliver testet :)

jeg vil ikke forholde mig til "out of the box" . og jeg har det også svært med udtalelserne på AVS.
jeg vil forholde mig til Ottos udtalelser................han er proffesionel, og har kalibreret det meste. derfor bruger jeg ALTID ham til køb/kalibrering af projektor.
jeg har selv haft en w5000. og i følge AVS er der nærmest ingen forskel på den , og den sim2 d80e som jeg har nu. MEN det er ikke tilfældet.
Men hvis du ingen intensioner har om at få den kalibreret, er det ikke usansynligt at Panaèn er bedre i dine øjne. så snakker vi ikke længere korrekt , eller tæt på korrekt farvegengivelse................men personlig smag. shadowdetail afhænger meget af den anvendte gamma.................så her kan det også være svært at se hvilken projektor har det potentiele bedste shadow detail
jeg har selv været ude af den vej. startede med en Sanyo z5 som jeg var godt tilfreds med...............dengangWink  Når man først har kigget på en projektor med tæt på korrekt farvegengivelse, kan man ikke vende tilbage.
der er mange preferencer at vælge imellem....................jeg har så valgt den "korrekte"Wink

edit:
men jeg vil ikke gøre mig klog på hvilken projektor der er bedst. det som jeg anfægter er hvordan/hvem , man kommer frem til konklusionen

-------------

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 11:56

du kan køre ind i KT radio, de har AE4000 sat op
det er meget tæt på dig. du skal nok ikke sige at du lige har købt en anden :-)

Ok, vidste ikke at de havde den oppe. Det vil jeg da klart overveje. Tror nu nok at jeg åbent vil fortælle dem, at jeg bare skal have et kig for sammenligningens skyld - så kan de jo selv vælge hvor lang tid de gider bruge på mig.

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 12:42
p.las - kalibrering er et absolut must for mig. Jeg kan ikke leve med oob indstillinger. Selvom Panasonics Colour 1 er fantastisk (på højde med deres THX på deres TV) ville jeg aldrig kunne leve med at vide at der var mere at hente.

Jeg ved godt man kan få bedre shadow detail ved at ændre på gamma, men det inflyder jo også på alle andre aspekter af billedet, og ikke nødvendigvis særlig positivt.
Generelt vil jeg dog sige at jeg har et ret meget tiltro til AVForums, syntes bestemt de plejer at være ret professionelle i deres tilgang.
Du har vel ikke tilfældigvis links til en tråd hvor Otto taler i rosende vendinger om W6000 vel?

TommyBoy - gælder dit tilbud for hvem som helst? For jeg giver gerne Cola hvis jeg må svinge forbi og se projektoren i hjemmelige forhold :)

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 12:49
Tommyboy jeg bor i herlev jeg kunne nok også godt tænke mig det ;) dog tar jeg til bulgarien imorgen i 14 dage, men kunne være meget lækkert at vide OM det er 5000 kr mere værd at få Pana frem for HD82 dette er dog mange penge så forskellen skal sgu være til at se :)

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 13:03
mit nye lærred skulle komme i denne uge, SÅ er i velkommen :-)
otto levere sku lige et lisau true color isf med ramme i de rigtige mål,
jeg går og kikker i vareindeveringen hele dagen ...

>TommyBoy - gælder dit tilbud for hvem som helst?
Ja hvorfor ikke, alle der kan lide projektore og surround og teknik er mine venner.
Jeg har ikke noget demo lokale eller grej til mere end min gamle bil har kostet,
men i kan se under "mit hjørne" at jeg dog har optimeret stuen til bio brug,
og den køre hver aften.. dvs det jeg kan opnå, er tæt på samme som du kan opnå,

-------------

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 13:19
I så fald glæder jeg mig meget til du får dit nye lærred hjem!
Jeg arbejder jo i Ballerup så for mig bliver det ikke nemmere :)

Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 14:09

Du har vel ikke tilfældigvis links til en tråd hvor Otto taler i rosende vendinger om W6000 vel?
Her er er et link, hvor Otto taler godt om W6000, hvor han også sammenligner med Panasonic: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79488&title=infocus-x10-vs-benqw6000 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79488&title=infocus-x10-vs-benqw6000  

Bl.a. skriver Otto:
"Det er dét jeg siger, der vil altid være tale om fordele og ulemper når det er helt forskellige teknologier. SLET INGEN regnbuer med en DLP er dyrt, men meget få har problemer med regnbuer på f.eks. W6000, eller den gamle W5000. Nogle har, men til gengæld får du efter min ydmyge mening klart bedre billede end AE4000, der efter min mening er overvurderet (ligesom de øvrige LCD'er iøvrigt). Så kan man sådan set hoste op med så mange positive anmeldelser man vil, det er nu engang min mening. Hvis du vil skifte til DLP inden for den prisramme, så _skal_ du affinde dig med at du får et par nye ulemper, til gengæld får du også nogle nye fordele. Blandt andet en langt højere billedkvalitet efter kalibrering. Hvad anmeldelserne så end måtte sige, så er min oplevelse at hvis man vil udnytte AE4000's kalibrerings-egenskaber til at opnå en korrekt farvegengivelse og gamma, så stjæler man så meget lys fra den at alt over 70" giver et mat billede, selv på en hvid dug. Alt er relativt, der vil være mere lys end på din Z3, men noget man erfarer ved at arbejde med high-end projektorer, er at lysstyrke er undervurderet. Alle snakker om sort, hemmeligheden bag at flytte billedkvaliteten fra et OK billede til et GODT billede, er at kunne lave lys nok samtidig med en god farvegengivelse. Det er selvfølgelig rart at gøre dét samtidig med god sort, men det koster knapper - og når man først oplever det "smæk" der er i billedet når lysstyrken er som den skal være, så tilgiver man hurtigt sort-niveauet" 

-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 14:42

p.las - kalibrering er et absolut must for mig. Jeg kan ikke leve med oob indstillinger. Selvom Panasonics Colour 1 er fantastisk (på højde med deres THX på deres TV) ville jeg aldrig kunne leve med at vide at der var mere at hente.

Jeg ved godt man kan få bedre shadow detail ved at ændre på gamma, men det inflyder jo også på alle andre aspekter af billedet, og ikke nødvendigvis særlig positivt.
Generelt vil jeg dog sige at jeg har et ret meget tiltro til AVForums, syntes bestemt de plejer at være ret professionelle i deres tilgang.

TommyBoy - gælder dit tilbud for hvem som helst? For jeg giver gerne Cola hvis jeg må svinge forbi og se projektoren i hjemmelige forhold :)
ang gamma: det er jo netop min pointe. hvis projektorene ikke er kalibreret med korrekt gamma kan man ikke sammenligne dem på shadowdetail.

-------------

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 14:48

hvorfor har du så meget tiltro til avs forum? de er ikke anderledes end de brugere der er på recordere (positivt ment). Bare fordi de er amerikanere, gør dem ikke bedrevidende

-------------

Skrevet den: 07-Juni-2010 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Her er er et link, hvor Otto taler godt om W6000, hvor han også sammenligner med Panasonic: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79488&title=infocus-x10-vs-benqw6000 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79488&title=infocus-x10-vs-benqw6000  

Bl.a. skriver Otto:
"Det er dét jeg siger, der vil altid være tale om fordele og ulemper når det er helt forskellige ..............." 

Tusind tak Leviathan, meget interessant læsning der nu gjorde mig endnu mere forvirret Confused Smile

p.las - jeg har heller ikke speciel tiltro til deres forum, mere deres anmeldelser der virker ret gennemførte og professionelle, og at de tidligere oftest er kommet frem til samme konklusioner som flatpanels ved test af TV. Det har gjort at jeg altid har følt at de kunne tages seriøst.
At Otto så modsiger dem fuldstændig skaber mere forvirring end gavn i hovedet på mig ;)
Men der er jo ikke andet for end at tage ud og kigge på W6000 igen imorgen!

Skrevet den: 08-Juni-2010 kl. 07:25

Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Bl.a. skriver Otto:
"Det er dét jeg siger, der vil altid være tale om fordele og ulemper når det er helt forskellige ..............." 

Tusind tak Leviathan, meget interessant læsning der nu gjorde mig endnu mere forvirret Confused Smile

p.las - jeg har heller ikke speciel tiltro til deres forum, mere deres anmeldelser der virker ret gennemførte og professionelle, og at de tidligere oftest er kommet frem til samme konklusioner som flatpanels ved test af TV. Det har gjort at jeg altid har følt at de kunne tages seriøst.
At Otto så modsiger dem fuldstændig skaber mere forvirring end gavn i hovedet på mig ;)
Men der er jo ikke andet for end at tage ud og kigge på W6000 igen imorgen!

w6000 mister også en del lys efter kalibrering. den har bare så meget lys output at der er rigeligt til at nå de 12 fl som standarden siger.............ja og mere til afhænigt af lærred størrelse. det lys den mister gavner til gengæld sort niveauet. jeg tror nemlig ikke at sort niveauet er dårligere end så mange andre. der er bare så meget mere lys i projektoren

-------------

Skrevet den: 11-Juni-2010 kl. 00:14
SÅ.. er det nye lærred oppe :-) WOW, takker Otto, det VIRKER !
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=80659 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=80659

men det lugter sært.. håber det går væk, i øvrigt ultra let at samle og montere.

-------------

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-Juni-2010 kl. 08:21

SÅ.. er det nye lærred oppe :-) WOW, takker Otto, det VIRKER !
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=80659 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=80659

men det lugter sært.. håber det går væk, i øvrigt ultra let at samle og montere.

Velbekomme. Det er normalt at lærredet lugter den første uges tid.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 19:30
hej hurtigt spoergsmaal, skal en projekter kalibreres hvergang den faar skiftet paere
For saa kan det jo hurtigt blive en dyr fornoejelse, den holder jo kun 2000 timer det svarer til 83 dage uafbrudt og den skal ogsaa bruges til tv

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 22:08

hej hurtigt spoergsmaal, skal en projekter kalibreres hvergang den faar skiftet paere
For saa kan det jo hurtigt blive en dyr fornoejelse, den holder jo kun 2000 timer det svarer til 83 dage uafbrudt og den skal ogsaa bruges til tv

Jeg tror godt, at jeg tør svare: Nej, du skal ikke have den kalibreret igen, når der skal ny pære i.

Mig bekendt får en DLP-projektor ligefrem farverne tilbage helt som ny ved pæreskift hvorimod panelerne på LCD langsomt bliver slidt, hvilket der vel næppe er så meget at gøre ved.

Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 13:38
Jamen saa er der jo intet formaal i at koebe en W6000 frem for en HD82 naar lcd bliver mere slidt end DLP, Det er perfekt den ikke skal kalibreres ved paereskift ellers bliver det sgu halv dyrt i laengden naar man ogsaa skal bruge den til tv kiggeri Big smile

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 13:49

Jamen saa er der jo intet formaal i at koebe en W6000 frem for en HD82 naar lcd bliver mere slidt end DLP, Det er perfekt den ikke skal kalibreres ved paereskift ellers bliver det sgu halv dyrt i laengden naar man ogsaa skal bruge den til tv kiggeri Big smile

de er begge DLP

-------------

Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 16:18
nogle har opserveret at en ny lampe giver andre farver,

-------------

Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 16:22
>Det er normalt at lærredet lugter den første uges tid.

PS: det lugter stadig en del :-)
jeg laver gennemgående udluftninger i mange timer hver dag,
om man kan lide dunsen eller ej er vel op til den enkelte, det er lidt svært at definere
denne mærkelige plastic duft, håber snart den går væk..

-------------

Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 16:29
>den holder jo kun 2000 timer det svarer til 83 dage uafbrudt
hvad er det for en måde at regne det ud på ?
hvad med at regne på hvor mange timer du bruger dimsen pr dag ?
nogle dage er det måske 2-4 timer, samt andre dage 0
samt de 2000 timer er gennemsnit levetid, nogle lamper holder 1000 timer andre 4000,
det kan man aldrig vide.

-------------

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 16:34
Skifter man pærer så vil jeg mene at den skal kalibreres igen. Der vil være forskel i 2 pærer. 

Selv over tid skal man kalibrerer projektoren, da den løbende vil ændre sig.

Se bla denne tråd der har kalibrering indstillinger for en HD20 over tid:
http://www.avforums.com/forums/projectors/1061474-optoma-hd20-200x-reviews-settings-owners-thread.html - http://www.avforums.com/forums/projectors/1061474-optoma-hd20-200x-reviews-settings-owners-thread.html

Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 16:58
hvis det skal være 100% skal den kalibreres ved pære skift. jeg syntes at det er lidt hysterisk. Min pære blev defekt efter 500 timer. Jeg har ikke kalibreret den efterfølgende. Men jeg mener at der kan være forskel på fabrikat, hvor meget styrke/farvetemperatur svinger. i min projektor sidder den en specielt pære ,som er meget tæt på 65k. Så måske den er mindre hysterisk

-------------

Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 09:24
det ville være fedt med en form for time garanti på lamperne,
det er jo ret dyre.
Det kan godt være at når man købe ny projektor at så har man oftest sådan en garanti,
man findes det også når man køber en ny lampe ?

-------------

Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 09:59

det ville være fedt med en form for time garanti på lamperne,
det er jo ret dyre.
Det kan godt være at når man købe ny projektor at så har man oftest sådan en garanti,
man findes det også når man køber en ny lampe ?

Garantien fra mærke til mærke svinger vist ret meget. Det skulle bestemt ikke undre mig, at nogle giver garanti på lamperne, men ofte er det en ret begrænset garanti i forhold til hvor lang tid lamperne reelt kan køre. Så kan det være "1.000 timer eller 3 måneder - det der nåes først" e.l.

Bortset fra det, hvis omkostningen for en ny lampe gør, at man overvejer at afholde sig fra at købe projektor, så tror jeg bare at man skal lade være. Med projektor, lærrede, mørklægning osv., så kommer det hele jo alligevel til at koste så meget, at en ny pære er peanuts ved siden af hvor meget det hele samlet koster at have kørende.

At handle projektor efter garantien på pæren er i mine øjne ikke den bedste ide. Mig bekendt har der været nogle få projektorer, der har været kendt for at lamperne gik meget tidligt - det er naturligvis rigtig ærgerligt at have en projektor med den type "konstruktionsfejl", men hvis lampen blot holder omkring det normale (som jeg går ud fra er 2-3000 timer), så bør det altså kun være en lille faktor i vurderingen i min optik. Det primære og det man skal vælge ud fra, det bør helt sikkert være billedet.

Hos hifiklubben får du 2 års lampegaranti. Det er egentlig ret god service, der da kan give lidt ekstra trykhed i forhold til den første lampe (jeg ved ikke om det gælder for en løs pære - næppe - eller er den vel blot tilsvarende dyrere):

"2 års lampegaranti i Hi-Fi Klubben
En projektorpære lever ikke evigt, og der er forskel på producenternes garanti i denne henseende. I Hi-Fi Klubben synes vi ikke, du skal spekulere på, om pæren er dækket eller ej, hvis den skulle brænde ud i utide. Derfor giver vi konsekvent 2 års garanti på projektorpæren (dog max. 2000 timer) – endnu et godt argument for at handle i Hi-Fi Klubben!"

Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 11:44
jeg handlede desværre ikke i klubben denne gang..
ja og hvis vi kan låne de næste 10 BD i stedet for at købe dem, er der næsten til en gratis lampe.
som du siger, er man til hjemme bio og projektor er det haløj med lampen bare noget man må lære at leve med, dækket kan også punktere på bilen en dag.

-------------

Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 11:45
det med levetiden for pæren afhænger i høj grad også af køling. jo mindre køling/støj - jo kortere levetid.

-------------

Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 11:59
jeg køre altid i eco mode, som også skulle give extra timer til lampen,
i øvrigt så står der i min AE4000 manual at hvis den står tændt i over 10 timer i træk
så koster det extra på lampe levetiden..ok, hvem kan lige overleve at se så mange film i træk :-)

kan man evt forestille sig at brugere af diverse projektore har leveret lampe time tal
for når de har fået en defekt lampe, og at alle disse tal er online ?
Så kan vi hurtigt se om fabrikanternes opgivede time tal, passe statistisk med virkeligheden ??

-------------

Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 16:05

i øvrigt så står der i min AE4000 manual at hvis den står tændt i over 10 timer i træk
så koster det extra på lampe levetiden..ok, hvem kan lige overleve at se så mange film i træk :-)
Tror min projekter kørte lidt over 30 timer i et træk her i weekenden da der var Le-mans... Smile men det er jo også kun èn gang om året...

-------------
Mvh Peter

Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 16:15

Tror min projekter kørte lidt over 30 timer i et træk her i weekenden da der var Le-mans... Smile men det er jo også kun èn gang om året...

Åhåh... så har du lige brugt for 50 kr. pære - katastrofe Wink Det er betydeligt mindre du har brugt på projektorpære på Le Mans i forhold til hvor mange motorer/biler Peugeot kunne nå at bruge på samme tid LOLLOLLOL

Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 16:37
Lige præcisLOLLOLClap

-------------
Mvh Peter

Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 15:20

>den holder jo kun 2000 timer det svarer til 83 dage uafbrudt
hvad er det for en måde at regne det ud på ?
hvad med at regne på hvor mange timer du bruger dimsen pr dag ?
nogle dage er det måske 2-4 timer, samt andre dage 0
samt de 2000 timer er gennemsnit levetid, nogle lamper holder 1000 timer andre 4000,
det kan man aldrig vide.
Jeg kommer til at have den koerende omkring 8-12 timer HVER dag andre dage mere, saaa deet. kommer lynhurtigt til at gaa staerkt med paereskift, overvejer om det blir en dum investering kontra et stort 65 tommer tv Shocked

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Print side | Luk vindue