Kopier brændte DVD’er?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=8192
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 18:50
Emne: Kopier brændte DVD’er?
Skrevet af: TTerning
Emne: Kopier brændte DVD’er?
Skrevet den: 14-December-2005 kl. 09:13
Hej,
Jeg ville gerne lave nye kopier af alle mine backup dvd film, da jeg har brugt en blanding af halv dårlig kvalitets medier og har klistret labels på dem alle sammen. Nu har jeg fået øjnene op for TY medier som er printable, som jeg vil stole lidt mere på.
Så mit spørgsmål er: Bliver kvalitet på nogen måde dårligere af at kopier brændte DVD'er?
Mvh Terning
|
Svar:
Skrevet af: spawn
Skrevet den: 14-December-2005 kl. 10:26
Nej, på ingen måde, sålænge du bare vælger at lave en almindelig kopi i dit brænderprogram, eks. nero, vælg dvd-copy, og ikke begynder at lave en reencodning på samme måde som du gjorde da du lavede den oprindelige backup.
|
Skrevet af: Killalot
Skrevet den: 14-December-2005 kl. 10:29
Hej Terning
Har selv prøvet at lave kopier af mine backup dvd film, og det bliver
samme kvalitet, altså hverken dårligere eller bedre end dine kopier.
Mvh.
|
Skrevet den: 14-December-2005 kl. 14:51
Okay, mange tak for hjælpen. Det betyder noget når man får det bekræftet...
Men har det nogen betydning hvilket brænder program man bruger til oprationen?
|
Skrevet den: 14-December-2005 kl. 15:07
I princippet ikke, men det er ikke alle der er lige gode til at lave dvd-video (UDF) kompatible brændinger.
Vælger du kopi i dit brænderprogram skal den lave en identisk kopi med de samme indstillinger som den oprindelige dvd er lavet med. Det betyder at spiller den oprindelige dvd, bør der heller ikke være problemer med kopien. Men har du eks. brugt forskellige brænderprogrammer, eller forskellige indstillinger til at brænde de oprindelige backuper med er de måske ikke alle lige dvd-video kompatible, og så arver kopien evt. problemer. I så fald kan det bedre betale sig at vælge ny dvd-video i dit brænderprogram, sikre at der er valgt optimale indstillinger, og dernæst blot trække AUDIO_TS og VIDEO_TS folderen fra din gamle dvd over i den nye kompilation.
Du kan selvfølgelig også komme ud for at du simpelthen ikke kan kopiere hele dvd'en, hvis du tidligere har brugt dårlige skiver så de har læsefejl i slutningen af skiven.
Jeg kan ikke sige det tit nok, så jeg siger det lige en gang til, brug altid gode kvalitetsskiver, der er ikke noget sparet ved billige dårlige noname skiver på længere sigt. Brug hellere 1 kr mere pr skive og vær sikker på den virker. Skiver fra eks. Verbatim og Ritek anbefales, men der findes også andre kvalitetsskiver.
Hvilket brænderprogram (og version) anvender du idag ?
|
Skrevet den: 15-December-2005 kl. 12:57
Jeg bruger CloneDVD 2, DVD2one 2 og Nero 6. For nyligt er jeg også begyndt at bruge DVDFab, DVD Decrypter og DVD Shrink... Jeg har fundet ud af at DVDFab er rigtig godt, hvis der er problemer med at læse en skive. Har prøvet flere gange hvor CloneDVD ikke kunne læse skiven men det kunne DVDFab godt.
Jeg har fået en masse nye forskellige programmer - DVD Clone III, DVD x copy platinum, 1ClickDVDCopy og CopyToDVD... er der nogen af dem der er at foretrække.
(Alle er nyeste versioner... bruger også AnyDVD når der er brug for det.)
Edit: Jeg havde tænkt mig at købe nogle ruller TY medier til operationen. (Printable White Ink, 16x)
|
Skrevet af: mikey1980
Skrevet den: 26-December-2005 kl. 15:18
Da en DVD normalt fylder over 4.5GB (nogen gange op til 9gb) så snart du maser den til at passe en 4.5gb dvd skive vil der være en forringning men om du kan se det tviler jeg på..
Du kan vælge at bruge gratise programmer så du ikke skal til at bruge penge ...
Vælg dvd decrypter men du skal bruge googel til at finde det for det er ved at forsvinde da usa har forbudt det (tsk tsk)...
Du kan både rippe dvden og brænde filmen med dette program :)
|
Skrevet den: 26-December-2005 kl. 15:40
Da der allerede er tale om brændte dvd'er, altså 4.7gb, som blot skal kopieres over på nogle nye bedre medier, skal der ikke benyttes nogle af de programmer som laver hverken decryptering eller transcodning. Det er spild af tid og kvaliteten vil blive dårligere hvis de forsøger at lave en transcodning. Der er ikke tale om at brænde kopier af originale krypterede 9gb film, så du skal ikke bruge dvd-shrink, dvd-decrypter, anydvd, dvd2one eller lignende. Du skal blot lave en simpel kopi af en skive du allerede har lavet.
Brug Nero6, start programmet og vælg dvd-copy
|
Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 26-December-2005 kl. 21:46
spawn skrev:
Da der allerede er tale om brændte dvd'er, altså 4.7gb, som blot skal kopieres over på nogle nye bedre medier, skal der ikke benyttes nogle af de programmer som laver hverken decryptering eller transcodning. Det er spild af tid og kvaliteten vil blive dårligere hvis de forsøger at lave en transcodning. Der er ikke tale om at brænde kopier af originale krypterede 9gb film, så du skal ikke bruge dvd-shrink, dvd-decrypter, anydvd, dvd2one eller lignende. Du skal blot lave en simpel kopi af en skive du allerede har lavet.
|
For en god ordens skyld vil jeg lige nævne at DVD Decrypter faktisk er et rigtigt godt program til at kopiere Single Layer "4.7GB" (4.38GB) DVD'er med: Et klik for at kopiere et image til harddisken og et par klik til at brænde en kopi. Jeg bruger det hele tiden til at læse DVD'er fra min Sony recorder ind på hardisken på min pc!
Hvis DVD'erne ikke er krypterede så læser DVD Decrypter dem bare uden at dekryptere dem - så simpelt er det!
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet den: 26-December-2005 kl. 22:07
#DrageMester
Det er fuldstændigt korrekt, jeg bruger den selv til at brænde iso filer med. Og ligesom dig også til at læse dvd'er fra min recorder ind på harddisken for videre behandling. Men har man både en dvd-læser og en dvd-brænder i sin pc, er det ikke nødvendigt først at lave et image på harddisken blot for at kopiere en cd/dvd. Der kan man ligesågodt lave en "on the fly" copy i Nero, og spare dels diskpladsen, dels den ekstra tid.
Men du har fuldstændig ret, det er ret nemt at gøre med dvd-decrypter også.
|
Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 26-December-2005 kl. 23:26
spawn skrev:
Men har man både en dvd-læser og en dvd-brænder i sin pc, er det ikke nødvendigt først at lave et image på harddisken blot for at kopiere en cd/dvd. Der kan man ligesågodt lave en "on the fly" copy i Nero, og spare dels diskpladsen, dels den ekstra tid.
|
Hvis man uden problem kan læse DVD'en, og man brænder med langsommere hastighed end man læser med, så er det rigtigt at man ligeså godt kan kopiere på denne måde. Men hvis DVD'en er svær at læse eller man vil brænde med mindst ligeså høj hastighed som man læser med, så er det bedre og sikrere at kopiere via harddisken - også selvom alle DVD brændere har buffer under-run beskyttelse.
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet den: 27-December-2005 kl. 01:59
Helt enig
|
|