Manglende netværksID/EPG i Lyngby og omegn
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82003
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 12:28
Emne: Manglende netværksID/EPG i Lyngby og omegn
Skrevet af: Torsten38
Emne: Manglende netværksID/EPG i Lyngby og omegn
Skrevet den: 08-Juni-2010 kl. 23:45
Mine svigerforældre har nu været uden EPG i snart 3 uger i Lyngby på deres TX-P42GA11.
Fjernsynet blev købt i januar og indstillet først med land Sverige for at få adgang til netværksID og dermed EPG og efterfølgende blev land skiftet tilbage til DK.
Det har så kørt indtil Maj måned hvor Yousee begyndte at rode med kanaler.
Nu kan man ikke få EPG og skal manuelt ind og finde digitale kanaler. Heller ikke ved reset til fabriksindstillinger er der hjælp at hente da man ikke længere kan finde netværksID, den skriver bare 0 og ikke 150/151 som før.
Er der andre der oplever dette? Findes der en løsning jeg ikke har fundet endnu? Panasonic Center i Søborg har ikke svar, og sørme om ikke det samme gælder for Yousee.........
Håber I kan hjælpe.
Mvh
Torsten
|
Svar:
Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 00:24
Jeg forstår ikke dette med at skifte land tilbage til Danmark. På dette Panasonic kan man vælge Dansk som sprog, men som land skal man vælge Sverige eller Finland før man påbegynder en automatisk kanalsøgning, og landet skal man ikke siden ændre.
Efter den reset til fabriksindstillinger som du har lavet, må det være muligt at vælge Sverige og foretage en automatsøgning af DVB-C kanaler i henhold til vejledningen side 13. (Ved en kanalsøgning er det dog som hovedregel ikke nødvendigt at resette til fabriksindstililinger).
------------- Venlig hilsen, Vilhelm
|
Skrevet af: Zagadka
Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 01:15
Man skal ikke skifte noget som helst med land tilbage. Med Sverige som land skal man dog huske at sætte standard sprog for undertekster og lydspor, ellers risikerer man ikke at kunne se DVB undertekster som standard.
Du kan faktisk også godt få fat i DVB-C tuneren uden at indstille land til for eksempel Sverige, det er lidt mere kringlet men Panasonic Center i Søborg viste mig hvordan man gør. DVB-C tuneren er gemt under DVB-T indstillinger og kan aktiveres derfra hvilket betyder at der kommer en DVB-C indstillingsmenu frem. Det er klart nemmere bare at vælge Sverige som land, selv om visse personer hårdnakket påstår at det er meget forkert. Hele balladen skyldes hvad der nemt kan argumenteres for at kalde en firmware fejl fra Panasonics side, for DVB-C burde have været tilgængelig som standard med Danmark som land eftersom DVB-C bruges.
Tilbage til emnet så kan det ikke overraske at Panasonic Center i Søborg ikke kan hjælpe, for det er YouSee der om og om igen laver rod i nettet. Det er desværre sket flere gang at mit G10 (i praksis samme model som GA11) har gjort præcis som du beskriver (netværksnummer 151). Dog har jeg en boks fra YouSee og den har i samme perioder haft fint signal (netværksnummer 150).
Mit bud (uden at kende meget til DVB-C) er at de enkelte signaler ligger som de plejer i nettet, men service descriptoren er ugyldig hvilket får fjernsynets tuner til at opføre sig som beskrevet.
Du kan desværre nok ikke gøre meget andet at ringe til YouSee support igen og håbe på at du kommer til at tale med en der kan hjælpe dig. Jeg ved at de har noget udstyr stående i supporten så hvis de kan få dem til at se situationen med egne øjne tror jeg de vil have nemmere ved at forstå.
------------- Panasonic TX-P42G10E Panasonic DMR-BCT720 Oppo BDP-80 RikoMagic MK802IV med uoriginal firmware Sony Xperia Z3
|
Skrevet af: Torsten38
Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 08:53
Hej igen
Vilhelm: Om man skal skifte land tilbage eller ej tror jeg ikk er relevant i denne situation. Hovedsagen er at når man vælger Sverige fra start (har ikke prøvet Finland) kan fjernsynet ikke længere finde netværksID, den viser bare netværksID 0 hvor der før maj måned kom en liste op hvor 150 og 151 var at finde på og som gav de rigtige kanaler samt EPG efter endt tuning. Dette virkede som sagt upåklageligt indtil midt i maj.
Zagadka: Det med at finde DVB-C tuneren har jeg ikke haft problem med og kan også finde de digitale kanaler denne vej rundt. Problemet er stadig at finde netværksID. Jeg har selv en Yousee boks (3126) som jeg tænker at indstille til fabriksindstillinger og så prøve på installationen og se om den kan finde netværksID, det må vel vise om der rent faktisk bliver sendt et ud eller.......
Tak til jer begge for input.
|
Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 11:00
Hvis du har adgang til DVB-C indstillingsmenuen og kan foretage en autosøgning, kan jeg ikke forstå hvad der er galt. Enten noget ved tv'et eller ved signalleverancen fra YouSee.
Tilføjelse: Ved din DVB-C autoopsætning er indstillingerne for Frekvens, Symbol-rate og Netværk ID angivet til Automatisk?
|
Skrevet den: 10-Juni-2010 kl. 19:42
Vilhelm skrev:
Tilføjelse: Ved din DVB-C autoopsætning er indstillingerne for Frekvens, Symbol-rate og Netværk ID angivet til Automatisk?
|
Det håber jeg for det er de korrekte indstillinger ifølge brugsanvisningen selvom YouSee sikkert vil sige noget andet. Jeg har dog ikke stor tiltro til hvad de siger om andre tunere end deres egen boks for de kan umulig kende til dem alle.
Du kan godt vælge at indtaste indstillingerne manuelt, men ved at vælge automatisk kommer du til at vælge netværks ID på en liste over dem tuneren kan finde og frekvens og symbolrate detekteres automatisk. Hvis Søgning er indstillet til Fuld scanner den alligevel hele frekvensområdet, mens Hurtig kun scanner den egnede frekvens i ens land. Bemærk at hvis land er indstillet til Sverige vil det være den egnede frekvens for Sverige der scannes. For at undgå problemer foreslår jeg at du vælger Fuld, og lader det tage den tid det tager.
Jeg har prøvet både at indtaste indstillinger manuelt (de findes på yousee.dk) og lade alt stå til automatisk. Resultatet er fuldstændigt det samme i form af hvad den finder og hvor hurtigt, måske ikke i form af fastholdelse af indstillingerne for hvis de står til automatisk kan det tænkes at tuneren forsøger at gendetektere dem.
------------- Panasonic TX-P42G10E Panasonic DMR-BCT720 Oppo BDP-80 RikoMagic MK802IV med uoriginal firmware Sony Xperia Z3
|
Skrevet den: 10-Juni-2010 kl. 21:11
Zagadka: Du skriver dit indlæg som om det var et svar til mig. Men det er ikke mig, men trådstarter der har et problem.
Jeg spurgte trådstarter, Torsten, om han har indstillingerne angivet til automatisk, for det skal han nemlig bare have og kunne se. Så vil autosøgningen som anført give en liste over NetværksID, hvor man vælger den man skal bruge. Men desværre får trådstarter ikke en sådan liste.
Jeg har et Panasonic V10E hvor der også vælges Sverige, og hvor menuerne for autokanalsøgning er som på trådstarters tv. Jeg har aldrig haft problemer med kanalsøgning ved at vælge Hurtig søgning.
|
Skrevet den: 10-Juni-2010 kl. 21:27
Vilhelm skrev:
Zagadka: Du skriver dit indlæg som om det var et svar til mig. Men det er ikke mig, men trådstarter der har et problem.
Jeg spurgte trådstarter, Torsten, om han har indstillingerne angivet til automatisk, for det skal han nemlig bare have og kunne se. Så vil autosøgningen som anført give en liste over NetværksID, hvor man vælger den man skal bruge. Men desværre får trådstarter ikke en sådan liste.
Jeg har et Panasonic V10E hvor der også vælges Sverige, og hvor menuerne for autokanalsøgning er som på trådstarters tv. Jeg har aldrig haft problemer med kanalsøgning ved at vælge Hurtig søgning.
|
Det var absolut ikke sådan det skulle forstås, det var tænkt som en uddybning af hvad du skrev.
Jeg siger ikke at hurtig søgning vil give problemer, kun hvad forskellen er i forhold til fuld søgning og at jeg ikke ser forskellen som noget der gør at man ikke bør vælge en fuld søgning.
Hvis det ikke fremgår klart nok af min signatur så har jeg et G10E stående i stuen og det er, så vidt jeg ved, teknisk identisk med GA11.
|
Skrevet af: viper74
Skrevet den: 13-Juni-2010 kl. 11:25
Har oplevet samme som Torsten38. Lige for at opsummere: Ved scan efter netværksID 151 i Hillerød findes der kun 'default' (se billede) som i øvrigt ikke giver nogen kanaler ved efterfølgende scan. Har identificeret dette problem på et pana 50s10 (fra okt 2009) og et 42x10y (fra jan 2010) problemet startede i maj og findes på to installationsadresser i byen.
Yousee er af den opfattelse at hvis det analoge signal går igennem så er der ikke noget galt med deres produkt, og desuden siger de at man ikke skal skanne efter netværksid....
Umiddelbart er jeg så tilbage til at "nyde" et analogt signal tværet ud over 50". Det har dog været muligt at indstille DVB-C kanaler (men uden EPG), vil ikke trætte læseren med metoden men den indebat 2x reset to factory, og på et tidspunkt får så man lov til at indtaste netværksid 151 som giver de forventede kanaler.
Nogen der kan bidrage med en opklaring på hvad der går galt?
Skærm efter reset to factory; osd english; land danmark; hvorefter den finder følgende netværksid
|
Skrevet den: 13-Juni-2010 kl. 13:27
viper74 skrev:
Yousee er af den opfattelse at hvis det analoge signal går igennem så er der ikke noget galt med deres produkt, og desuden siger de at man ikke skal skanne efter netværksid....
|
Måske ikke ifølge dem, men hvis man indtaster netværksID sker præcis det samme for netværk 151 findes slet ikke på nettet.
Der er kun en ting at gøre, kontakt YouSee og få dem til at indse at fejlen ligger hos dem.
Jeg har både et G10 som gør præcis det samme og en YouSee boks (SMT-3126) som har fint signal på netværk 150. Så kanalerne ligger sandsynligvis stadig i nettet på uændrede frekvenser og uændret symbolrate, men skanninger fejler.
|
Skrevet af: hsyack
Skrevet den: 13-Juni-2010 kl. 18:47
Har samme problem, med et Panasonic v10.
Vælger Sverige som land (vælger jeg Danmark bliver DVB-c tuneren ikke aktiveret), og finder ikke andet netværksID end 0.
Jeg kan lave en manuel søgning. Står det hele på auto finder jeg intet, men indtaster jeg Netværks ID og frekvens kommer kanalerne frem som de skal.
Desværre er jeg nu ude i at slukker jeg fjernsynet og tænder det igen, får jeg sort skærm på de fleste kanaler. En ny søgning fikser det...måske er der noget galt med tuneren...
Ringede og snakkede med Yousee. Jeg havde knap stillet mit spørgsmål færdigt før drengen i den anden ende svarede at det var ikke deres problem. Snak med forhandler eller producent sagde han. Det er selvfølgelig altid et forsøg værd.
|
Skrevet den: 13-Juni-2010 kl. 19:13
hsyack skrev:
Har samme problem, med et Panasonic v10.
Vælger Sverige som land (vælger jeg Danmark bliver DVB-c tuneren ikke aktiveret), og finder ikke andet netværksID end 0. Jeg kan lave en manuel søgning. Står det hele på auto finder jeg intet, men indtaster jeg Netværks ID og frekvens kommer kanalerne frem som de skal.
Desværre er jeg nu ude i at slukker jeg fjernsynet og tænder det igen, får jeg sort skærm på de fleste kanaler. En ny søgning fikser det...måske er der noget galt med tuneren...
Ringede og snakkede med Yousee. Jeg havde knap stillet mit spørgsmål færdigt før drengen i den anden ende svarede at det var ikke deres problem. Snak med forhandler eller producent sagde han. Det er selvfølgelig altid et forsøg værd. |
Jeg har også Panasonic V10 og har selvfølgelig valgt Sverige. Jeg har ingen problemer med kanalsøgning og har aldrig haft det. Det jeg gør ved kanalsøgning er følgende:
Går ind i Menu, vælger Indstilling, vælger DVB-C indstillingsmenu og vælger Autosøgning. Under kanalvalg vælger jeg Gratis kanaler, hvorefter jeg starter DVB-C autosøgnning. Efter kort tid kommer en lang liste over Netværk ID, hvor jeg vælger det netværks-ID, jeg skal bruge. Herefter begynder DVB-C autosøgning der varer t par minutter.
|
Skrevet af: hsyack
Skrevet den: 13-Juni-2010 kl. 20:53
Min pointe var mere at der kunne være et regionalt problem, idet jeg bor i Ordrup som vel er området omkring Lyngby. Det fik jeg så ikke lige nævnt :)
I efteråret da jeg installerede mit fjernsyn fra fabriksindstillingerne, fik jeg en lang liste med NetværksID'er som jeg kunne vælge mellem.
|
Skrevet af: viper74
Skrevet den: 13-Juni-2010 kl. 22:11
Er glad for at det ikke er alle der oplever dette udpinte problem. Til dem der ikke oplever det: Vil lige minde om at det er efter 'reset to factory' og derefter netværkssøgning inden for de seneste par uger. Men pas på med at prøve det...
|
|