Print side | Luk vindue

Amazon Marketplace,købt fake (?) cd m. Snow Patrol

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82004
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 06:51

Emne: Amazon Marketplace,købt fake (?) cd m. Snow Patrol
Skrevet af: tipsen
Emne: Amazon Marketplace,købt fake (?) cd m. Snow Patrol
Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 00:06
Hej alle
Jeg snuser jævnligt rundt på Amazon.co.uk for at fylde nogle af hullerne i cd-hylden op til billig penge - dvs. jeg handler musikken hos nogle af de private forhandlere der er repræsenteret på Amazon. Jeg har efterhånden købt en del cd'er på denne måde til ganske fornuftige priser.

Her forleden bestilte jeg Final Straw af Snow Patrol - uden plastikæske, men dét er ikke det store problem - det vigtige er jo cd'en og coverart. I dag modtog jeg så denne cd:

Som jeg er overbevist om er en amatøragtig hjemmelavet skive, men sælger påstår hårdnakket at det er en original. På forsiden fremgår nummeret "3226D514 11522 10" og på bagsiden "R052-0306-5043".

Så vidt jeg kan forstå har alle musik cd'er et SID-nummer på "musik-siden" der entydigt identificerer trykkested, batch etc. Det eneste jeg med lidt internetsøgninger kan få ud af ovenstående er at der er tale om 52x speed CD-R skiver med hvid overflade til inkjetprinter.

Den eneste detalje jeg ikke kan få til at harmonere er at et forsøg på rippe skiven med Exact Audio Copy medfører massive læsefejl, hvilket jeg normalt kun ser på skiver der har en eller anden krøllet form for kopi-beskyttelse - og den slags "fejl" er jeg ikke sikker på at man vil få med ved en standard-kopi af sådan en skive...?

Er der nogen som kan nå frem til en anden konklusion end undertegnede?

Mvh Tommy

Svar:
Skrevet af: folp
Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 09:52
Jeg har fundet denne front på CDen ,ikke magen til din.

http://www.allcdcovers.com/download/b0dba406ee67c5200181a83b021a8ea2/15376/282f14d121cf72d89863aa3e79bb9df9/4c0f475c/snow_patrol_final_straw_2004_retail_cd-cd - http://www.allcdcovers.com/download/b0dba406ee67c5200181a83b021a8ea2/15376/282f14d121cf72d89863aa3e79bb9df9/4c0f475c/snow_patrol_final_straw_2004_retail_cd-cd

-------------
MVH Frank Pedersen

Skrevet af: maagren
Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 10:06
Jeg har enkelte gange modtaget "brændte" cd'er, hvis jeg eks. har købt direkte fra pladeselskabets hjemmeside. Der er så typisk tale om singler og/eller pladeselskabets bagkatalog, som så kan købes billigt uden fancy cover-art.

De plejer dog nok at kunne få deres logoer på, og din cd ser godt nok lidt hjemmebrændt ud.

-------------
Onkyo 875 I PS4 I Sony 46hx920 I Oppo BDP-103 I B&W DM683 I QED kabler

Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 11:00
kan du ikke lige poste et link til der hvor du fandt den på amazon.co.uk

det kan jo være der står noget om hvilken version det er du egentlig har købt.

hvis ikke der er cover med, så er det måske at sammenligne med at du har købt mp3 versioner, der normalt downloades, men har fået en disk med sikkerhedskopi med ?

Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 11:47
folp: (linket virker ikke, vist ikke muligt direkte til allcdcovers) Dét er også det cd-cover jeg kender og måske lidt forventede.
maagren: De cd'er du har købt på denne måde - indeholder de et ifpi-nummer/sid-kode på musiksiden?
Nikodk: Det er købt via en privat sælger på Amazon Marketplace - har opdateret min oprindelige post, da jeg ikke havde gjort opmærksom på dette.

Isoleret set gider jeg egentlig ikke gøre noget nævneværdigt ved dette, men da jeg handler en del på Amazon er jeg egentlig lidt interesseret i at vide, hvordan de håndterer problem-sager - da jeg sikkert vil løbe ind i andre i fremtiden!

Derfor vil jeg også bare være sikker på at det rent faktisk er en fake, hjemmebrændt cd jeg har med at gøre - inden jeg prøver at brokke mig via deres system - og hvis der eksempelvis var nogen som genkendte cd'en og havde én magen til, så måtte den jo være ægte nok :-)

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 14:23
Er det ikke ulovligt at købe kopier !
samt at være i besiddelse af dem ? hvis man ikke har org skiven på lager også.

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)

Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

Er det ikke ulovligt at købe kopier !
samt at være i besiddelse af dem ? hvis man ikke har org skiven på lager også.
Det vil jeg da tro det er - tror dog ikke det gælder, hvis man bestiller en original og får tilsendt en kopi - så skal jeg hvert fald ind og spjælde den :-) (der må vist være noget med "god tro")

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 15:05
ja ja den der med i god tro, handler om at kunne bevise det, så bare gem kviteringen på dit køb,
men du bør stadig informare amazon om dette

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)

Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

ja ja den der med i god tro, handler om at kunne bevise det, så bare gem kviteringen på dit køb,
men du bør stadig informare amazon om dette
Spøjs drejning denne tråd tog... - men intentionen er jo netop at være sikker på det er en kopi, så jeg rent faktisk KAN klage over det...

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Hej alle
Jeg snuser jævnligt rundt på Amazon.co.uk for at fylde nogle af hullerne i cd-hylden op til billig penge - dvs. jeg handler musikken hos nogle af de private forhandlere der er repræsenteret på Amazon. Jeg har efterhånden købt en del cd'er på denne måde til ganske fornuftige priser.

Her forleden bestilte jeg Final Straw af Snow Patrol - uden plastikæske, men dét er ikke det store problem - det vigtige er jo cd'en og coverart. I dag modtog jeg så denne cd:

Som jeg er overbevist om er en amatøragtig hjemmelavet skive, men sælger påstår hårdnakket at det er en original. På forsiden fremgår nummeret "3226D514 11522 10" og på bagsiden "R052-0306-5043".

Så vidt jeg kan forstå har alle musik cd'er et SID-nummer på "musik-siden" der entydigt identificerer trykkested, batch etc. Det eneste jeg med lidt internetsøgninger kan få ud af ovenstående er at der er tale om 52x speed CD-R skiver med hvid overflade til inkjetprinter.

Den eneste detalje jeg ikke kan få til at harmonere er at et forsøg på rippe skiven med Exact Audio Copy medfører massive læsefejl, hvilket jeg normalt kun ser på skiver der har en eller anden krøllet form for kopi-beskyttelse - og den slags "fejl" er jeg ikke sikker på at man vil få med ved en standard-kopi af sådan en skive...?

Er der nogen som kan nå frem til en anden konklusion end undertegnede?

Mvh Tommy

Det er en piratkopi du har fået fat i.

Her er det original cover art:

Skrevet af: Muele
Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 20:44
Nu er det jo før set at der findes forskellige covers til den samme CD. Men den her lugter langt væk af at være hjemmelavet.

Her er en anden udgave af samme skive:
http://www.discogs.com/image/R-1656500-1234915355.jpeg">

Ret utænkeligt at pladeselskabet skulle finde på at lave en udgave uden deres logo.

Jeg vil mene at den er skudsikker nok til at klage til Amazon.

Skrevet af: Aspagilus
Skrevet den: 10-Juni-2010 kl. 02:29
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Nu er det jo før set at der findes forskellige covers til den samme CD. Men den her lugter langt væk af at være hjemmelavet.

Ret utænkeligt at pladeselskabet skulle finde på at lave en udgave uden deres logo.

Det skal bare lige tilføjes at det billede du postede er promotion cd'en og derfor ikke en der er udgivet til det alm. marked.
Det billede fandt du vist også på Discogs.com ik' ? Wink
Men forresten, den der som er købt hos Amazon, har den ikke også en grønlig farve på den anden side ?
Så er den 100% sikkert en pirat kopi.

Skrevet af: Muele
Skrevet den: 10-Juni-2010 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Det skal bare lige tilføjes at det billede du postede er promotion cd'en og derfor ikke en der er udgivet til det alm. marked.
Det billede fandt du vist også på Discogs.com ik' ? Wink
Jo, det var det vidst.Embarrassed Jeg havde bare ikke set billedet, fordi de ikke tillader dybe links.
Det ændrer nu ikke pointerne: Skiver findes af og til med forskellige, ægte covers. Men pladeselskaberne er ret emsige med at få dere logo på (samt diverse copyright-fnidder med små bogstaver).

Print side | Luk vindue