Print side | Luk vindue

Sony EX501

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82048
Udskrevet den: 22-April-2025 kl. 22:02

Emne: Sony EX501
Skrevet af: kakilika
Emne: Sony EX501
Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 21:04
Så har jeg købt en fladskærm. Det endte med en Sony EX501. Elgiganten havde ikke EX500 på lager (og havde ikke haft det en måned), men sælgeren postulerede at, EX501 var identisk med førnævnte, bortset fra mulighed for trådløst internet på EX501 og sort aluminiumskant kontra sølv. Har han ret i dette? Kan næsten ikke finde noget information, eller priser, på EX501. Er det parallelimport?

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 21:15

Det kan meget vel være en model de har fået lavet til dem selv. Det er også sket at de har egne Panasonic modeller.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det kan meget vel være en model de har fået lavet til dem selv. Det er også sket at de har egne Panasonic modeller.

Men jeg kan godt regne med, at der er et identisk panel i begge skærme? Så at EX500 bliver samlet i Spanien, mens det foregår i Slovakiet for EX501 vedkommende - hvis jeg husker rigtigt. Hvorfor bliver de ikke samlet samme sted, hvis det er samme panel?

Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 21:39

Panelet er sikkert det samme, men der kan være andre små forskelle.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 21:50

Panelet er sikkert det samme, men der kan være andre små forskelle.

Der fulgte en USB-dingenot med der skulle give mulighed for trådløst internet. Plejer Sony nogle gange at inkludere dette i særudgaver?

Men tror du, at billedkvaliteten er identisk?

Skrevet den: 09-Juni-2010 kl. 21:58

Aner ikke hvad der plejer at være med til et Sony, om billedet vil være det samme, kommer jo også an på hvad der anvendes i TVet, om der er ændret på det.

-------------

Skrevet af: Melfar
Skrevet den: 10-Juni-2010 kl. 13:45
Jeg købte et EX500 i Sony center Odense igår (fremragende tv btw), de havde også et ex501 der var 500 kr. dyrere. Sælgeren sagde at den eneste forskel var den nederste liste på tv'et.

Skrevet af: Skovbo
Skrevet den: 10-Juni-2010 kl. 14:09
Forskellen på EX500 og EX501 er KUN den sorte kant.

Hvis Elgiganten har solgt EX501 med mulighed for trådløs net - er det fordi de selv har smidt en UWA-BR100 med i "pakken".  Officielt er der ingen forskel på EX500 og EX501 - udover farven på alu kanten.

-------------
http://skovbosburgerblog.dk" rel="nofollow - Min burgerblog

Skrevet den: 10-Juni-2010 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Melfar Melfar skrev:

Jeg købte et EX500 i Sony center Odense igår (fremragende tv btw), de havde også et ex501 der var 500 kr. dyrere. Sælgeren sagde at den eneste forskel var den nederste liste på tv'et.

Har du benyttet flatpanels' indstillinger fra W5500-testen? EX500 har vel heller ingen problemer med automatisk skift mellem 16:9- og 4:3-materiale? Skal om til min mormor og sætte den op nu, og hun ser meget 4:3-fjernsyn.

Skrevet den: 10-Juni-2010 kl. 15:38

Det er jo efterhånden ikke meget der længere er i 4:3 format, men hvis TVet er stillet til 4:3 så vil det vise i det format når det modtages, og alt andet vil være 16:9.

-------------

Skrevet den: 10-Juni-2010 kl. 15:47

Det er jo efterhånden ikke meget der længere er i 4:3 format, men hvis TVet er stillet til 4:3 så vil det vise i det format når det modtages, og alt andet vil være 16:9.

Nej, men der er nu lavet meget godt fjernsyn i 4:3. Hun får de fleste kanaler fra parabol, vil det være en fordel, at skifte scart-kablet ud med et HDMI ditto? Vil det forbedre billedkvaliteten? Hun ser ikke HD-tv.

Skrevet den: 10-Juni-2010 kl. 15:51

Ja, det vil da give en bedre kvalitet, og netop ved HDMI er det sådan, at der automatisk skiftes til 4:3 når et sådan signal modtages. Husk at omstille modtageren hvis den før er blevet brugt til et 4:3 TV.

-------------

Skrevet af: jackyl
Skrevet den: 10-Juni-2010 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af Melfar Melfar skrev:

Hvad var prisen, kan se man kan få sony kdl-55ex500k i bilka til 12999kr men sony center kører vist med 5års garanti så er vel bedre at handle der.
Har et ældre philips plasma opløsning 480-852 tror jeg det hedder og har ikk haft probler med det men tænkte om det var tid til at komme med på hd bølgen Smile havde også overvejet et panasonic 50g20 men kan se flere her på siden har har problemer med panasonic plasma

-------------
allan

Skrevet den: 10-Juni-2010 kl. 22:10
Har nu fået sat det op, men er i den henseende stødt på et par probemer eller tre:
  • Hun ser meget TV2 Charlie med mange 4:3-udsendelser. Men kan simpelthen ikke få tv'et til at understøtte automatisk tilpasning til kildematerialet. Men kan godt vælge 4:3-format men så vises alt i førnævnte format. Jeg har ligeledes prøvet at ændre formatet på parabolmodtageren (Pan & Scan, Postkasse og 16:9), men intet virker. Jeg bruger selv letterbox (postkasse) på min billge digital-tv-modtager, og det virker. De skal lige siges, at jeg heller ikke kan få automatisk tilpasning til at virke via antenne.
  • Kan det passe, at man skal skifte fra antenne- til parabol-signal på "Digital/analog"-knappen på fjernbetjeningen? Herefter står parabolen, via en lille tekst på tv'et, som værende analog, men det analoge parabol-signal stoppede da for længe siden?
  • Der var ingen HDMI-indgang på parabolmodtageren, så brugte det eksisterende scart-stik. Kan det være derfor, at kvaliteten er noget bedre på antenne-signalet? For er ikke imponeret over parabol-signalet. (Hun har Viasat)
  • Hun har også en video hun gerne vil have sat til, men må erkende jeg er lidt blank.

Håber meget på gode for- og opklarende svar. Har lovet, at jeg kommer om og kigger på resten i morgen.

Skrevet den: 11-Juni-2010 kl. 08:48

1. Når en extern enhed er tilsluttet et TV hvad enten det er er 4:3 eller et 16:9, så skal den stilles til at Outputte i det korrekte format i dette tilfælde 16:9.
 2. Den externe enhed er naturligvis tilsluttet via enten Scart eller HDMI, og derfor skal der vælges det Input hvor den er tilsluttet.
 3. Signalerne fra Viasat er noget skrammel.
 4. En optager tilsluttes via Gennemsløjfning: Extern enhed > optager > TV. Det virker med Recorder, men sansynligt ikke med de gamle båndmaskiner, de mangler de rigtige tilslutninger. Den skal tilsluttes en anden Scart Out på Sat. modtager, og med Scart til TV.

-------------

Skrevet den: 11-Juni-2010 kl. 11:11

1. Når en extern enhed er tilsluttet et TV hvad enten det er er 4:3 eller et 16:9, så skal den stilles til at Outputte i det korrekte format i dette tilfælde 16:9.
Det har jeg også prøvet (16:9), men den viser fortsat 4:3-formatet udstrukket.

2. Den externe enhed er naturligvis tilsluttet via enten Scart eller HDMI, og derfor skal der vælges det Input hvor den er tilsluttet.
Øhh, forstår ikke helt hvordan det lader sig gøre i praksis. Men selvom der står, at parabol-signalet er analog, må det være en fejl ikke?

3. Signalerne fra Viasat er noget skrammel.
Men de kan da vel ikke være vildt dårligere end antenne? Ville det hjælpe på billedet med en ny parabol modtager med HDMI-udgang? Hvis ja, hvor meget?

Men er der virkelig ingen der ved, om Sony EX500/501 ikke har automatisk tilpasning af billedet til det format der sendes i? 

Skrevet den: 11-Juni-2010 kl. 11:17

Ja, det vil da give en bedre kvalitet, og netop ved HDMI er det sådan, at der automatisk skiftes til 4:3 når et sådan signal modtages. Husk at omstille modtageren hvis den før er blevet brugt til et 4:3 TV.

Så hvis hun får en parabolmodtager med HDMI-udgang vil alle programmer blive vist i det korrekte format (4:3)?

Det løser dog desværre ikke antenne-problemet.

Skrevet den: 11-Juni-2010 kl. 12:17

En modtager der kun har Scart vil vise et 4:3 billede i Fullscreen, den kan ikke andet, så det er som det kan være. Det er TVet der skal stilles til 4:3, så vil modtageren via WSS vise 16:9 når det modtages. Ganske på samme måde som når TVet modtager via egen Tuner. Et signal der sendes til TVet via Scart er jo Analogt, det kan ikke være andet. Signaler fra Viasat er dårlige, der er for mange kanaler på for lidt plads, ganske som hos Boxer. DigiTV har bedre signaler. (MUX1-2).

-------------

Skrevet den: 11-Juni-2010 kl. 12:34

En modtager der kun har Scart vil vise et 4:3 billede i Fullscreen, den kan ikke andet, så det er som det kan være. Det er TVet der skal stilles til 4:3, så vil modtageren via WSS vise 16:9 når det modtages. Ganske på samme måde som når TVet modtager via egen Tuner. Et signal der sendes til TVet via Scart er jo Analogt, det kan ikke være andet. Signaler fra Viasat er dårlige, der er for mange kanaler på for lidt plads, ganske som hos Boxer. DigiTV har bedre signaler. (MUX1-2).

Aha. Så en ny modtager med HDMI-udgang vil løse problemet. Både med 4:3-signalet, men også med lidt bedre billedkvalitet? Hendes gamle Sony 4:3-tv havde dog ingen problemer med at skifte mellem formaterne med Scart-stik tilsluttet.

Du siger Scart er analog, men Viasat stoppede da den analoge sending for lang tid siden? Men hvis det er analog, kan det så være derfor, at billederne er lidt grumsede?

Det er TVet der skal stilles til 4:3, så vil modtageren via WSS vise 16:9 når det modtages.

Men hvis jeg stiller tv'et til 4:3 vises alt i dette format. Den skifter altså ikke automatisk. Er dog ikke helt med. Nu skriver du, at modtageren godt kan vise det korrekte format, mens du i samme tekst skriver, at Scart ikke muliggør dette?

Hvad er WSS?

Mange tak for din hjælp indtil videre. Håber ikke du er ved at gå ud af dit gode skind Smile

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Juni-2010 kl. 12:44
Jeg mener godt TV'et selv kan skifte til 19:9 selvom du har valgt 4:3 i indstilling. Det afhænger bare af om der sendes oplysning i signalet (ka' ikke lige huske hvad det hedder) om at der udsendes 16:9

Skrevet den: 11-Juni-2010 kl. 12:47
Det gamle TV kan jo kun vise 4:3, men da modtageren vel er sat op til et 4:3 TV, så vil den jo vise en 16:9 udsendelse i LB. Scart har jo INTET at gøre med modtagelse, det er en forbindelse mellem enhederne. Indstil nu bare TVet til 4:3, så vil du se at alle udsendelser vises i Korrekt AR, jeg kan ikke forstille mig at det vil være anderledes end hos mig. Når det er Viasat signaler er de som skrevet dårlige, HDMI vil gøre det bedre, men stadig ikke med en WoW effekt. Mener ikke at Viasat har andre modtagere med HDMI end deres HD PVR.

-------------

Skrevet den: 11-Juni-2010 kl. 12:53

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg mener godt TV'et selv kan skifte til 19:9 selvom du har valgt 4:3 i indstilling. Det afhænger bare af om der sendes oplysning i signalet (ka' ikke lige huske hvad det hedder) om at der udsendes 16:9

Som også det blev skrevet via WSS. Det er dog ikke alle kanaler der selv om kilde materialet er optaget i 16:9 der har WSS, igen en Viasat ting. En sådan kanal vil derfor vises i 4:3, med det resultat at den er både i LB og PB format, og vises på skærmen i et lille område på midten af den.

-------------

Skrevet den: 11-Juni-2010 kl. 13:19

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Som også det blev skrevet via WSS. Det er dog ikke alle kanaler der selv om kilde materialet er optaget i 16:9 der har WSS, igen en Viasat ting. En sådan kanal vil derfor vises i 4:3, med det resultat at den er både i LB og PB format, og vises på skærmen i et lille område på midten af den.
Ja det oplevede jeg også på Nat. Geo. og alle dee andre mystiske kanaler fra Boxer's fuldpakke. Noget svineriDead

Skrevet den: 11-Juni-2010 kl. 13:28

AHA, så Boxer gør det også, det må da være til skræk og advarsel til dem som påtænker at bruge dem som udbyder.

-------------

Skrevet den: 11-Juni-2010 kl. 13:48

AHA, så Boxer gør det også, det må da være til skræk og advarsel til dem som påtænker at bruge dem som udbyder.
Ja og de kanaler jeg har nu i den lille pakke, FRYSER og HAKKER, så ud til højre med Boxer når det år er gået jeg er bundetDeadLOL

Skrevet den: 11-Juni-2010 kl. 13:55

Frysen og hakken kan vel måske relatere til modtagelse af signalet, men det kan det andet i hvertfal ikke.

-------------

Print side | Luk vindue