Print side | Luk vindue

Ny Mac mini med HDMI

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Nyheder, anmeldelser & omtaler
Forumbeskrivelse: Til nyheder, anmeldelser, omtaler (links også velkomne)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82307
Udskrevet den: 10-Maj-2024 kl. 06:04


Emne: Ny Mac mini med HDMI
Skrevet af: Flot
Emne: Ny Mac mini med HDMI
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 11:00
Så lykkedes det apple at opgradere mac mini med bedre grafik og hdmi...
 
http://www.apple.com/dk/macmini/ - http://www.apple.com/dk/macmini/



Svar:
Skrevet af: katbird
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af Flot Flot skrev:

Så lykkedes det apple at opgradere mac mini med bedre grafik og hdmi...
 
http://www.apple.com/dk/macmini/ - http://www.apple.com/dk/macmini/

Ja den er lækker ,men alt alt for dyr.


Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 11:08
Hmm hvilken cpu er det præcist? er det intels ULV serie? kan ikke forstå hvordan de kan presse en dual core ned under 10w idle så igen har jeg ikke set cpu'er fra ulv serien med så høj ghz. 

stadig ikke blu-ray?

Forstår ikke helt hvem de rammer med den, synes den er for dyr til et mediacenter men også lidt overkill rent hardware mæssigt. Hvis man vil have en lille stationær kan man jo lige så godt købe en imac. 


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 11:08
Mangler et bluraydrev


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Hmm hvilken cpu er det præcist? er det intels ULV serie? kan ikke forstå hvordan de kan præsse en dual core ned under 10w idle så igen har jeg ikke set cpu'er fra ulv serien med så høj ghz. 
stadig ikke blu-ray?
Forstår ikke helt hvem de rammer med den, synes den er for dyr til et mediacenter men også lidt overkill rent hardware mæssigt. Hvis man vil have en lille stationær kan man jo lige så godt købe en imac. 


Jeg tror slet ikke Apple bruger ULV-processorer. Det er vist bare de samme Core 2 Duo som i Macbook, Imac osv.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 11:15
Utroligt havde aldrig forventet de ville komme med en HDMI port, normalt benytter de jo en Display port.
Men en lækker nyhed.
For dyr, tja måske og måske ikke. Der er jo ikke andre tilsvarende maskiner på markedet, så svært at vurdere om den er for dyr. En pris på 4.000 havde nok været bedre.


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Hmm hvilken cpu er det præcist? er det intels ULV serie? kan ikke forstå hvordan de kan præsse en dual core ned under 10w idle så igen har jeg ikke set cpu'er fra ulv serien med så høj ghz. 

stadig ikke blu-ray?

Forstår ikke helt hvem de rammer med den, synes den er for dyr til et mediacenter men også lidt overkill rent hardware mæssigt. Hvis man vil have en lille stationær kan man jo lige så godt købe en imac. 
Min nuværende Mini bruger 17 watt idle og den nye spare vist en del på den nye grafik del..

Kan ikke se den overkill til et mediecenter, den har da de helt rigtige specs, hvis menuer osv skal køre flydende.. og hvis den så idler på 10 watt er det da helt ok med lidt ekstra kræfterApprove


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


For dyr, tja måske og måske ikke. Der er jo ikke andre tilsvarende maskiner på markedet, så svært at vurdere om den er for dyr. En pris på 4.000 havde nok været bedre.

Altså du tænker størrelse? for mener da godt man kan finde en bærbar f.eks. med samme hardware til samme pris.

Kan en core2duo virkeligt bruge kun 10w idle... glæder mig til at se tests :)


Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Min nuværende Mini bruger 17 watt idle og den nye spare vist en del på den nye grafik del..

Kan ikke se den overkill til et mediecenter, den har da de helt rigtige specs, hvis menuer osv skal køre flydende.. og hvis den så idler på 10 watt er det da helt ok med lidt ekstra kræfterApprove

Ok :) Det var egentlig mest grafikken som jeg synes er overkill cpu'en har jeg ikke noget imod. Det skader selvfølgelig ikke men nok også fordi jeg synes den er dyr at det er overkill med hardware til mediacenter. 

Til sammenligning kan en ion give et resultat på 3300 i 3dmark 05 hvor imod en 330m som der er i minien give over 12.000. 

Jeg tænker bare at ion jo klare behovet helt fint og hvis jeg skulle have mere af noget i mit atom-ion setup så er det cpu. Nu har mac mini så både mere cpu og gfx hvilket jo gør den til et rigtigt nice som mediacenter men også lidt overkill med mindre man vil bruge den til lidt spil også.


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Min nuværende Mini bruger 17 watt idle og den nye spare vist en del på den nye grafik del..

Kan ikke se den overkill til et mediecenter, den har da de helt rigtige specs, hvis menuer osv skal køre flydende.. og hvis den så idler på 10 watt er det da helt ok med lidt ekstra kræfterApprove

Ok :) Det var egentlig mest grafikken som jeg synes er overkill cpu'en har jeg ikke noget imod. Det skader selvfølgelig ikke men nok også fordi jeg synes den er dyr at det er overkill med hardware til mediacenter. 
Ja prisen er super overkill, især hvis den bare skal bruges til mediecenter og der stadig mangler blu-ray... Men fed er den


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


For dyr, tja måske og måske ikke. Der er jo ikke andre tilsvarende maskiner på markedet, så svært at vurdere om den er for dyr. En pris på 4.000 havde nok været bedre.

Altså du tænker størrelse? for mener da godt man kan finde en bærbar f.eks. med samme hardware til samme pris.

Kan en core2duo virkeligt bruge kun 10w idle... glæder mig til at se tests :)

Nej tænker ikke på størrelsen men med det hele.
Ser ikke andre maskiner på markedet på den størrelse som f.x. også er i alu.
Ligesom de programmer der følger med.

Men lå prisen på 4.000 havde jeg købt en på stedet, men til 6000. Hmmm så skal det overvejet lidt mere.


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 12:03
der er dobbelttråd om denne minimac med hdmi, så spørger også lige her.. nogle som ved om den kan streame bdmv foldere fra netværk?.. nu må den jo kunne få hd lyden ud via hdmi?? eller??

-------------
Mvh

René


Skrevet af: tobiasl
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

der er dobbelttråd om denne minimac med hdmi, så spørger også lige her.. nogle som ved om den kan streame bdmv foldere fra netværk?.. nu må den jo kunne få hd lyden ud via hdmi?? eller??
har lige googlet lidt for dig og umebart kan jeg ikke se osx over hovet har soport for blu-ray afspling men er enlig logisk nok da de jo ingen blu-ray drab har men så ved jeg ikke om du kan med noget boot camp ,  lidt øv den er kommet kiget nemlig lidt selv på en mac mini og den nye er da læker men med pris stning er den sku også gået over gransen syns jeg når det kun var til alm konto / net brug


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 15:07
Flot ny indpakning!

- men stadig intet bluray drev. Ok, den er nok perfekt sammen med en NAS, men det ville pynte meget at man kunne afspille direkte. 


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 15:46
såvidt jeg ved kan man afspille blu ray film via mkv formatet på en mac.. det jeg kunne være interesseret i at vide var om de nye kunne afspille blu ray via NAS... jeg er ligeglad med den ikke har drevet da filmene nok skal blive lagt ind fra en anden computer.
 
og ikke mindst hd lyd


-------------
Mvh

René


Skrevet af: kena
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 15:56
Flot, flot maskine, men mindst 1000 kr. for dyr. Springet til iMac er simpelthen for lille. Jeg kan dog grue for at den næste iMac (som jeg venter på) bliver tilsvarende dyrere.


Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 15:59
I kan vel altid installere windows på den!


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

I kan vel altid installere windows på den!


Du får da ikke drevet til at læse blu-ray fordi du installerer Windows på den !!

Men er spørgsmålet ikke mere om HW kan vise HD film, evt mounted fra en NAS ?


Skrevet af: DonJensen
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 16:50
Det er ikke noget problem for den at afvikle HD video.

Jeg har selv den nu ældre model, og den er jeg meget tilfreds med (kører Plex), så jeg har ikke tavlt med at opgradere.

-------------
http://bfbc2.elxx.net/stats/ps3/K-Gaard">


Skrevet af: McNiklas
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 18:14

Er der nogen der ved om der også snart kommer nogle nye imac`sSmile



Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 18:52
@mcniklas
Jeg ved ikke om det er gået op for dig at Apple rent faktisk forsøger at holde den slags ultrahemmeligt? - og hvis de vidste det - tror du så det vil komme til at stå i et forum som dette?
men ja - der kommer nye imacs - spørgsmålet er selvfølgelig hvornår - det er der så bare ikke nogen der ved ud over nogle meget få indviede personer. men de skal nok komme. de trænger en lille smule til opdateringer (om ikke andet så for at apple kan sætte prisen op)

og så for lige at komme tilbage til tråden - havde jeg pengene så var jeg klar på en ny - men håber også lidt der kommer nogle af de lidt ældre med geforce 9400 en smule billigt til salg :-)


Skrevet af: DonJensen
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@mcniklasJeg ved ikke om det er gået op for dig at Apple rent faktisk forsøger at holde den slags ultrahemmeligt? - og hvis de vidste det - tror du så det vil komme til at stå i et forum som dette?


Små slag professor, manden spørger bare om der er en ny i vente, og denne tråd er et udemærket sted at spørge.

Et af de bedste bud, og mest overskuelige steder, er http://buyersguide.macrumors.com/#iMac - her hos MacRumors

-------------
http://bfbc2.elxx.net/stats/ps3/K-Gaard">


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

der er dobbelttråd om denne minimac med hdmi, så spørger også lige her.. nogle som ved om den kan streame bdmv foldere fra netværk?.. nu må den jo kunne få hd lyden ud via hdmi?? eller??
Det er jeg faktisk sikker på vil virke med vlc player, iLive skal dog være installeret for at afspiller MTS/MTS2 filerne. 


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Poplic
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@mcniklas
Jeg ved ikke om det er gået op for dig at Apple rent faktisk forsøger at holde den slags ultrahemmeligt? - og hvis de vidste det - tror du så det vil komme til at stå i et forum som dette?
men ja - der kommer nye imacs - spørgsmålet er selvfølgelig hvornår - det er der så bare ikke nogen der ved ud over nogle meget få indviede personer. men de skal nok komme. de trænger en lille smule til opdateringer (om ikke andet så for at apple kan sætte prisen op)

og så for lige at komme tilbage til tråden - havde jeg pengene så var jeg klar på en ny - men håber også lidt der kommer nogle af de lidt ældre med geforce 9400 en smule billigt til salg :-)


Nogen der ved, om der er nogle af de udgåede modeller til salg til billige penge?

Jeg har lige tjekket netbutikkerne hos Humac, Fona og Eblehuset uden at finde et godt tilbud på den gamle - er den ikke rigelig kraftig til at afvikle fra en NAS - og måske senere kunne optage lidt TV via EyeTV el. lign?


-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

der er dobbelttråd om denne minimac med hdmi, så spørger også lige her.. nogle som ved om den kan streame bdmv foldere fra netværk?.. nu må den jo kunne få hd lyden ud via hdmi?? eller??
Det er jeg faktisk sikker på vil virke med vlc player, iLive skal dog være installeret for at afspiller MTS/MTS2 filerne. 
ja mente nok det med ilive.. men hvad med HD lyden kan den mon bitstreame den?

-------------
Mvh

René


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:


Nogen der ved, om der er nogle af de udgåede modeller til salg til billige penge?

Jeg har lige tjekket netbutikkerne hos Humac, Fona og Eblehuset uden at finde et godt tilbud på den gamle - er den ikke rigelig kraftig til at afvikle fra en NAS - og måske senere kunne optage lidt TV via EyeTV el. lign?
den udgående model kan sagtens klare at bruges som optager med eyetv... det kræver ikke ret mange ressourcer.

-------------
Mvh

René


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 15-Juni-2010 kl. 23:19
Hvad kører en MAC mini ellers med af hardware? - er det noget man kan komme i nærheden af i en webbutik? - jeg tænker på det meget lave forbrug jo kan gøre den til en ideel medieafspiller.


Skrevet af: Oerred
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 09:30
Mega spøjst.. Nyheden om Mac Mini druknede totalt i http://billigste-iphone-4g.dk/ - iPhone 4 hysteriet. 

Jeg synes den er rigtig lækker, og Mac Mini har længe manglet et løft. Nu har Apple udviklet den fra en middelmådig firkantet kasse, til et kompetent mediecenter. Kunne sagtens finde på at smide penge efter den, når først støjniveau m.v. er blevet anmeldt.


-------------
http://http://iphone4-pris.dkl - iPhone 4 priser - http://ps3-spil.dk - PS3 spil


Skrevet af: Poplic
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Oerred Oerred skrev:

Mega spøjst.. Nyheden om Mac Mini druknede totalt i http://billigste-iphone-4g.dk/ - iPhone 4 hysteriet. 

Jeg synes den er rigtig lækker, og Mac Mini har længe manglet et løft. Nu har Apple udviklet den fra en middelmådig firkantet kasse, til et kompetent mediecenter. Kunne sagtens finde på at smide penge efter den, når først støjniveau m.v. er blevet anmeldt.


Nu blev den jo ført lanceret i går og dermed har der ikke været noget ude, da iPhone 4 blev lanceret.

Jeg har lige talt med Humac omkring den gamle model - og Apple har regnet den rigtig godt ud. Ved at sætte prisen på den nye så højt - er der nemlig ikke lagt op til at sætte prisen ned på den gamle model. Så de butikker, der har den på lager, sælger den stadig til de ca. 4300!!!

Skulle nogen finde en gammel model til reduceret pris, vil jeg dog stadig rigtig gerne høre om det.


-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Hvad kører en MAC mini ellers med af hardware? - er det noget man kan komme i nærheden af i en webbutik? - jeg tænker på det meget lave forbrug jo kan gøre den til en ideel medieafspiller.
Ja selvom den måske er lidt overkill som medie afspiller. Den er jo også en glimrende kontor maskine, jeg har selv anbefalet den til famile og venner (Den gamle model).
Faktisk er jeg sluppet for en masse support, da det er meget sjældent at der er nogle som driller !!

Angående medie afspiller, så var der en del rygter om at der var et nyt billigt Apple TV på vej. Det havde været meget interssant, men den kom desværre ikke i denne omgang.

Ligesom mobileMe heller ikke blev gratis.


Skrevet af: Goant
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 10:44
Bestilte min igår. Skulle gerne have den i slutningen af næste uge (er i Irak et par uger endnu).

Så jeg har en 1 år gammel 2Ghz, 2GB ram, 500GB harddisk til salg om et par uger :) Har kun været brugt som mediacenter :)

Angående nyt AppleTV nu her, så virker denne lancering af Mini'en med HDMI som et skridt i modsatte retning. Jobs forklarede også i et interview for nyligt at der skal ske en drastisk ændring i den amerikanske tv-branche før de vil gøre noget nyt i den retning.. og at GoogleTV snart vil finde ud af, at det ikke kan lade sig gøre endnu.


Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 13:26
Umiddelbart er jeg lidt lun på at skifte til Mac, men de ser mig noget undermotoriserede ud.
Jeg mener Intel Core 2 Duo 2,4 GHz og 2 GB RAM...til sammenligning har min nuværende 1½ år gamle PC en Intel Core 2 Quad 2,53 GHz og 8 GB RAM.
 
Men Mac's OS udnytter måske hardwaren bedre end Windows Vista? 
 
Er der nogen, der kan give et bud på, hvor meget sådan en Mac Mini larmer (blæserstøj, HDD-drev)?
 
 


Skrevet af: Kief
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 13:32
Review her: http://computershopper.com/desktops/reviews/apple-mac-mini-2010-version - http://computershopper.com/desktops/reviews/apple-mac-mini-2010-version
 
Interessant at den "kun" koster 699$ (4250 kr +/-) i USA, så er den da til at betale.. (hvis man kender nogen som skal derover indenfor en rum tid..)


-------------
Mvh.

Casper


Skrevet af: Goant
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 13:34
Ingen tvivl om at det hardware-mæssigt alle dage har kunnet betale sig at købe pc frem for Mac.. Men ja.. udnyttelsen af hardwaren foregår noget bedre i Mac OS efter min overbevisning. Og styresystemet i sig selv er jo en del af hvad du betaler for.

Men det største salgsargument er jo design og byggekvalitet. Set fra mit synspunkt er det kun Sony Vaio der kan måle sig på bærbarsiden når vi snakker kvalitet, design og materialer.. og de koster sjovt nok lige så meget som Mac.

Hvis du ikke går op i æstetikken og generelt er fint tilfreds med windows er der ingen grund til at købe mac..

Jeg har ikke hørt den mindste lyd fra min nuværende Mini i alt den tid jeg har haft den.


Skrevet af: Kief
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 13:34
Lidt en "spoiler" at du kun kan opgradere harddisken ved køb, så enten skal du leve med 320 GB (el. max 500) eller også skal du vælge en ekstern "kluntet" løsning ...

-------------
Mvh.

Casper


Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 14:03
Okay, det var primært for at spare lidt plads/fjerne det store skrummel af en PC, jeg har stående.
Men som de siger i review'et, så er der PC-baserede mini-computere, der er "bedre" og/eller billigere.
 
Men jeg takker i hvert fald for svarene, der har givet mig lidt at fundere over.


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 14:31
Lige en anmeldelse mere :)

http://www.macworld.com/article/152061/2010/06/macmini2010handson.html?lsrc=top_1 - http://www.macworld.com/article/152061/2010/06/macmini2010handson.html?lsrc=top_1




-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 14:31
7 - 8 watt i idle.. sygt!!

-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 15:31
Igen, siden det er ganske almindeligt PC-hardware burde man jo kunne samle en "PC" med samme hardware til en billigere pris? - jeg har endda set folk smide OSX på almindelige PC'er. De kaldes Hackintosh. Det er da højst interessant hvis man kunne købe bundkort osv. fra nettet og samle en selv. 8W i idle er jo ingenting.


Skrevet af: dbugdk
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 15:40
De har hurtig levering. En fra mit arbejde bestilte i går lige før kl 12. Den landede her kl 14 idag :)
Slutpris inkl lidt rabat 5827,50.

Den blev lige pakket ud og jeg må godt nok sige at den er fed. Men 5800 er jo også en slags penge...


Skrevet af: dbugdk
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Er der nogen, der kan give et bud på, hvor meget sådan en Mac Mini larmer (blæserstøj, HDD-drev)?

Det jeg lige kunne høre efter den var bootet i 1 min (uden skærm) - der sagde den intet. Havde øret helt nede ved og det var kun få "ticks" fra drevet man kunne høre :)
- kører selv med en HFX passivt kølet pc med ssd, den er totalt lydløs, så jeg er lidt "kræsen" hvad støj angår.

Skal nok lige få lidt nærmere info når den er blevet presset mht. evt. blæser støj.


Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Igen, siden det er ganske almindeligt PC-hardware burde man jo kunne samle en "PC" med samme hardware til en billigere pris? - jeg har endda set folk smide OSX på almindelige PC'er. De kaldes Hackintosh. Det er da højst interessant hvis man kunne købe bundkort osv. fra nettet og samle en selv. 8W i idle er jo ingenting.

Tjaa bundkortet er sikkert ikke helt normalt og en skjult strømstjæler er jo ofte chipset+bundkort. 
Men måske!


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 16:28
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Igen, siden det er ganske almindeligt PC-hardware burde man jo kunne samle en "PC" med samme hardware til en billigere pris? - jeg har endda set folk smide OSX på almindelige PC'er. De kaldes Hackintosh. Det er da højst interessant hvis man kunne købe bundkort osv. fra nettet og samle en selv. 8W i idle er jo ingenting.

Tjaa bundkortet er sikkert ikke helt normalt og en skjult strømstjæler er jo ofte chipset+bundkort. 
Men måske!

Når man kan med MAC Pro, så burde man også kunne med de andre.. Der er eneste forskel en chip på bundkortet (ganske alm. bundkort) og kabinettet. Det ville undre mig meget hvis ikke Apple har valgt standardkomponenter i deres mini ligeså. Min 3 år gamle lenovo med centrino pro bruger ca. 25 W idle ved stikkontakten. Det er så incl. en 15.4" højopløst LCD skærm, så de 10W burde være muligt..


Skrevet af: Wuffer
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 16:45
Jeg er normalt meget skeptisk overfor Apple og al den hype, som stort set altid følger med deres produkter, men den nye Mini ser satme lækker ud. Med et Idle forbrug på ca. 10w og ingen larm - fedt.

Jeg ved at Apple mener det "faste" medie er dødt/døende og derfor ikke støtter blu-ray, men det er jeg lodret uenig i. Det er pisse irriterende, at de i det mindste ikke lader slut brugeren have mulighed for at få smidt et blu-ray drev i - øv.

Prisen er fuldstændig overkill, men hvis ovenstående var muligt, så kunne jeg godt finde på at købe maskinen.  


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 19:56
Anima - en Mac Pro er i den grad ikke et Standard produkt. og det samme er mac mini'en heller ikke. Det er specialbyggede bundkort som ganske vist bruger nogle af de samme komponenter som pc-verdenen. (geforce, intel etc.) men det er special lavede modeller tro mig. De arbejder særdeles tæt sammen med nvidia omkring integrationen af geforce grafikken, og på mac pro siden bruger de noget specielt. jeg har endnu ikke set et bundkort i "windowsverdenen" som kan håndteres som en mac pro. hvor du for at opgradere eksempelvis ram hiver et tray ud hvor ram og cpu sidder monteret - vertikalt i forhold til resten af bundkortet - åh ja og der er ingen synlig kabelføring i kabinettet heller. De har løst den slags yderst elegant. (HP's Z800 workstation kommer en smule derhenad, men mangler stadig den med de manglende kabler.)
Bundkortene i de nye bærbare er endvidere egenkreationer. Præcis ligesom indmaden i ipad'en er lavet internt.
Så de arbejder rent faktisk på tingene selv. Men modsat alle de andre producenter er de jo enerådende på deres område - så de har tid og penge til at fokusere på andre ting end bare lige at få et nyt produkt på markedet. (selvom man nogle gange mistænker dem lidt for at skippe QA :-) )



Skrevet af: Hvedstrup
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 20:06
Den er alt for dyr til at være interessant, og er jo udstyret med forældet hardware.

Har selv lige nappet sådan en her, og det spiller MAX!

http://www.pointofview-online.com/showroom.php?shop_mode=product_detail&product_id=147 - Core i3 mini PC

EDIT: Den koster forresten 4100 incl. fragt og Windows 7 home premium, så det er jo et fund til prisen. Desuden er der plads til en yderligere 3,5" disk, så jeg har sat en WD green 2tb disk ekstra i, og Anysee USB DVB-C tuner der spiller native i Win 7 MC.




-------------
Mvh

Hvedstrup


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 20:12
Claus, bundkortene er vel ikke mere anderledes end den chip som skal sidde der før man kan installere OSX. Den behøver man så ikke i en Hackintosh. I en Hackintosh bruger man de samme dele som der sidder i deres computere, fx.  GA-P55M-UD, i5 750, Sapphire HD 4870 512 MB og G.Skill DDR3 ram. Det er godt nok for 27" iMac, men jeg har ellers fået at vide det er det samme med Mac Pro. Man installerer så med en original Snow Leopard DVD og bruger et program som gør man kan installere OSX på sin maskine (iBoot).


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 20:23
øh som jg skrev så er det selvfølgelig det samme chipsæt - men det er jo bare std. det er jo implementeringen af de chips som gør forskellen mellem de forskellige producenter- eksvis hvilke elektrolytter, kondensatorer etc der bliver brugt. og det er her Apple selv laver tingene - selvfølgelig laver de da ikke en geforce grafikchip selv. - Men de arbejder netop tæt sammen med både intel og nvidia om netop hvordan de integrereres så de kan få tingene til at virke som de vil. det er også derfor de bruger en god kombination af mobile komponenter og desktopkomponenter. - men en sydbro fra intel er jo en sydbro fra intel . det kan man ikke bare lige efterligne. (og det får de nok heller ikke lige lov til)


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:


Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:


Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Igen, siden det er ganske almindeligt PC-hardware burde man jo kunne samle en "PC" med samme hardware til en billigere pris? - jeg har endda set folk smide OSX på almindelige PC'er. De kaldes Hackintosh. Det er da højst interessant hvis man kunne købe bundkort osv. fra nettet og samle en selv. 8W i idle er jo ingenting.

Tjaa bundkortet er sikkert ikke helt normalt og en skjult strømstjæler er jo ofte chipset+bundkort. 
Men måske!

Når man kan med MAC Pro, så burde man også kunne med de andre.. Der er eneste forskel en chip på bundkortet (ganske alm. bundkort) og kabinettet. Det ville undre mig meget hvis ikke Apple har valgt standardkomponenter i deres mini ligeså. Min 3 år gamle lenovo med centrino pro bruger ca. 25 W idle ved stikkontakten. Det er så incl. en 15.4" højopløst LCD skærm, så de 10W burde være muligt..


En Hackintosh er ikke en efterligning af en Mac Pro specifikt, men "bare" en ganske almindelig PC med med komponenter så tæt på en Mac (ikke decideret Mac Pro) og en hacket udgave af Mac OS X kørende.

Men mht. bundkort, så laver Apple gerne så meget selv som muligt (baseret på standardkomponenter), og i Mac minis tilfælde har de jo så åbenbart kunne tweake strømstyringen.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af Hvedstrup Hvedstrup skrev:

Den er alt for dyr til at være interessant, og er jo udstyret med forældet hardware.

Har selv lige nappet sådan en her, og det spiller MAX!

http://www.pointofview-online.com/showroom.php?shop_mode=product_detail&product_id=147 - Core i3 mini PC

EDIT: Den koster forresten 4100 incl. fragt og Windows 7 home premium, så det er jo et fund til prisen. Desuden er der plads til en yderligere 3,5" disk, så jeg har sat en WD green 2tb disk ekstra i, og Anysee USB DVB-C tuner der spiller native i Win 7 MC.


Det er så fint nok, men hvis man går bare en anelse op i hvordan den ser ud, vinder Mac'en da med så mange længder at ovenstående er helt uden for synsvidde (efterladt i støvet laaaangt efter) !!
Men hvis det alene er rå performance der er målet, så ser det ok ud.

Man skal, som altid, være opmærksom på hvem målgruppen er for Apple.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Hvedstrup
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Hvedstrup Hvedstrup skrev:

Den er alt for dyr til at være interessant, og er jo udstyret med forældet hardware.

Har selv lige nappet sådan en her, og det spiller MAX!

http://www.pointofview-online.com/showroom.php?shop_mode=product_detail&product_id=147 - Core i3 mini PC

EDIT: Den koster forresten 4100 incl. fragt og Windows 7 home premium, så det er jo et fund til prisen. Desuden er der plads til en yderligere 3,5" disk, så jeg har sat en WD green 2tb disk ekstra i, og Anysee USB DVB-C tuner der spiller native i Win 7 MC.


Det er så fint nok, men hvis man går bare en anelse op i hvordan den ser ud, vinder Mac'en da med så mange længder at ovenstående er helt uden for synsvidde (efterladt i støvet laaaangt efter) !!
Men hvis det alene er rå performance der er målet, så ser det ok ud.

Man skal, som altid, være opmærksom på hvem målgruppen er for Apple.


Helt enig, men i mit tilfælde er maskinen alligevel ikke synlig, og jeg kan ikke få mig selv til at betale overpris for forældet HW.


-------------
Mvh

Hvedstrup


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af Hvedstrup Hvedstrup skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Hvedstrup Hvedstrup skrev:

Den er alt for dyr til at være interessant, og er jo udstyret med forældet hardware.

Har selv lige nappet sådan en her, og det spiller MAX!

http://www.pointofview-online.com/showroom.php?shop_mode=product_detail&product_id=147 - Core i3 mini PC

EDIT: Den koster forresten 4100 incl. fragt og Windows 7 home premium, så det er jo et fund til prisen. Desuden er der plads til en yderligere 3,5" disk, så jeg har sat en WD green 2tb disk ekstra i, og Anysee USB DVB-C tuner der spiller native i Win 7 MC.


Det er så fint nok, men hvis man går bare en anelse op i hvordan den ser ud, vinder Mac'en da med så mange længder at ovenstående er helt uden for synsvidde (efterladt i støvet laaaangt efter) !!
Men hvis det alene er rå performance der er målet, så ser det ok ud.

Man skal, som altid, være opmærksom på hvem målgruppen er for Apple.


Helt enig, men i mit tilfælde er maskinen alligevel ikke synlig, og jeg kan ikke få mig selv til at betale overpris for forældet HW.

Fint, du er uden for målgruppen.



-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af Hvedstrup Hvedstrup skrev:

Den er alt for dyr til at være interessant, og er jo udstyret med forældet hardware.

Har selv lige nappet sådan en her, og det spiller MAX!

http://www.pointofview-online.com/showroom.php?shop_mode=product_detail&product_id=147 - Core i3 mini PC

EDIT: Den koster forresten 4100 incl. fragt og Windows 7 home premium, så det er jo et fund til prisen. Desuden er der plads til en yderligere 3,5" disk, så jeg har sat en WD green 2tb disk ekstra i, og Anysee USB DVB-C tuner der spiller native i Win 7 MC.
Det er vel heller ikke en helt fair sammenligning.

Mac Mini er ultra-lille, kabinet er skåret i et stykke aluminium og siger sandsynligvis ikke en lyd (som nævnt tidligere i tråden fra ham der havde set den køre og mine egne erfaringer fra nyere iMac og Macbook Pro).
Den miniPC du viser er almindeligt pc kabinet (selvom det er small form factor). Jeg kan ikke sige noget om støjen på den, men mine erfaringer med standardbyggede PC'er siger mig at de, selvom de er meget stille (som fx min Asrock ION), så er det ikke noget der er sammenligneligt med en Mac.
Udover det er der den generelle hardware kvalitet at tænke på og her har jeg ikke fundet noget som helst der nærmer sig Mac, uden at koste minimum det samme.

Det kan godt være de ting ikke betyder noget for dig, men der er folk der gerne vil betale lidt ekstra for at få kvalitet hele vejen igennem.

Og så vil jeg ellers bare læne mig tilbage og vente på at få kæmpeklø med den store "Du er Apple Fanboy"-Hammer.


Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 23:29
Et eller andet sted er prisen egenlig fair nok. 

Et super lækkert og kompakt design, som ingen andre på markedet formår at komme i nærheden af og oven i det er den ultra lydsvag (har selv hørt den), hurtig og bruger mindre strøm i idle end min energisparepære i loftet!!

Kan på ingen måde sammenlignes med en barebone pc... PC'en skal og bør gemmes væk, Mac'en skal stå fremme til skue for alle, som et stykke kunst :)


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: NFB1
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

 
Det kan godt være de ting ikke betyder noget for dig, men der er folk der gerne vil betale lidt ekstra for at få kvalitet Design hele vejen igennem.

Og så vil jeg ellers bare læne mig tilbage og vente på at få kæmpeklø med den store "Du er Apple Fanboy"-Hammer.


FIXED




Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 23:33
Oprindeligt skrevet af NFB1 NFB1 skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

 
Det kan godt være de ting ikke betyder noget for dig, men der er folk der gerne vil betale lidt ekstra for at få kvalitet Design hele vejen igennem.

Og så vil jeg ellers bare læne mig tilbage og vente på at få kæmpeklø med den store "Du er Apple Fanboy"-Hammer.


FIXED


Forstår ikke den her.. Jeg arbejder i Apple biks og der kommer stortset aldrig nogen Mini'er til rep.. Den holder 100%, men har self osse et nemmere liv end en bærbarTongue


-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 23:47
Han skriver bare at du ikke betaler for at få kvalitets hardware som sådan  - men at du istedet vælger en MAC pga. designet. Man forstår det jo godt, de kan virkelig lave et fedt design. 


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Han skriver bare at du ikke betaler for at få kvalitets hardware som sådan  - men at du istedet vælger en MAC pga. designet. Man forstår det jo godt, de kan virkelig lave et fedt design. 
 
Selvfølgeligt kan du få hurtige HW end det som findes i en Mac, men det handler jo ikke kun om hastighed.

Peugeot har jo også hurtige biler, men det var jo ikke dem som stod med det store smil til sidst.

Men held og lykke med din pc !!


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 16-Juni-2010 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af NFB1 NFB1 skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

 
Det kan godt være de ting ikke betyder noget for dig, men der er folk der gerne vil betale lidt ekstra for at få kvalitet Design hele vejen igennem.

Og så vil jeg ellers bare læne mig tilbage og vente på at få kæmpeklø med den store "Du er Apple Fanboy"-Hammer.


FIXED



Du får lov at få den gratis, for gider ærligt talt ikke bruge mere tid på at diskutere med dig når det drejer som om Apple Ouch


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 00:13
Oprindeligt skrevet af NFB1 NFB1 skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

 
Det kan godt være de ting ikke betyder noget for dig, men der er folk der gerne vil betale lidt ekstra for at få kvalitet Design hele vejen igennem.

Og så vil jeg ellers bare læne mig tilbage og vente på at få kæmpeklø med den store "Du er Apple Fanboy"-Hammer.


FIXED


Ikke enig


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 07:01
Mac mini er vel blevet lidt et niche produkt. Hvis man leder efter en pc som skal være lille, pæn, lydsvag og hvor ydelse ikke betyder alt for meget så er der jo ikke nogen vej uden om at betale de 6000kr de vil have:)


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 07:53
Ja, det er lidt ærgeligt at den er steget (hvilket har slået mere igennem i Europa pga. stigende dollarkurs), for de forrige var specielt gode og billige til kontorbrug, da der ikke skal bruges de hurtigste maskiner der.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 07:54
Oprindeligt skrevet af NFB1 NFB1 skrev:


Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

 
Det kan godt være de ting ikke betyder noget for dig, men der er folk der gerne vil betale lidt ekstra for at få kvalitet Design hele vejen igennem.
Og så vil jeg ellers bare læne mig tilbage og vente på at få kæmpeklø med den store "Du er Apple Fanboy"-Hammer.
FIXED


Hmm, nu var det ellers en sober tråd.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 07:59
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Han skriver bare at du ikke betaler for at få kvalitets hardware som sådan  - men at du istedet vælger en MAC pga. designet. Man forstår det jo godt, de kan virkelig lave et fedt design. 


Hvis du kigger på helheden, er der da mere kvalitet end i en Mac mini end en eller anden plastikkasse.

Selvfølgelig, hvis I mener at forskellen mellem en Audi A3, en Golf, en Seat Leon og en Skoda Octavia (med samme motorer) bare er design, så har I vel ret.

Men jeg vil nu mene at alene interiøret i en Audi er kvalitetsmæssigt bedre end i de andre tre, på samme måde som de enkelte dele, når du ser bort fra "motoren" er af bedre kvalitet i en Mac mini end en plastik pc, som linket til tidligere.


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af NFB1 NFB1 skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

 
Det kan godt være de ting ikke betyder noget for dig, men der er folk der gerne vil betale lidt ekstra for at få kvalitet Design hele vejen igennem.

Og så vil jeg ellers bare læne mig tilbage og vente på at få kæmpeklø med den store "Du er Apple Fanboy"-Hammer.


FIXED


man kan da glæde sig over at kvaliteten af apples udstyr trods alt er bedre end kvaliteten af dine indlæg lige i denne tråd Big smile

-------------
Mvh

René


Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Hvis du kigger på helheden, er der da mere kvalitet end i en Mac mini end en eller anden plastikkasse.

Selvfølgelig, hvis I mener at forskellen mellem en Audi A3, en Golf, en Seat Leon og en Skoda Octavia (med samme motorer) bare er design, så har I vel ret.

Men jeg vil nu mene at alene interiøret i en Audi er kvalitetsmæssigt bedre end i de andre tre, på samme måde som de enkelte dele, når du ser bort fra "motoren" er af bedre kvalitet i en Mac mini end en plastik pc, som linket til tidligere.


Dårlig sammenligning. Ja der er forskel på kvaliteten af en bils interiør men selve kvaliten af hardwaren i en mac mini når man ikke snakker om kabinettet er altså fuldstændigt den samme som et hvert middel-klasse bundkort. Du får det til at lyde som om de bruger guld ledere og bedre elektroniske komponenter end andre bundkort i samme klasse.

Det dejlige ved hardware er at man ikke ligesom med hi-fi kan snakke om personlig smag men istedet se på specificationer og benchmarks og rent faktisk kan lave en brugbar sammenligning mellem forskellere computere.

Man betaler for logo, kabinet kvalitet og så den optimering de har lavet på strømforbrug (som jeg gætter på ligger i software). Vil jeg betale den dobbelte pris for noget som har dårligere performence men ser pænere ud og med dårligere udvidelsesmuligheder, nej. Jeg ville måske give 1000 kr for det.


Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 09:56
"Problemet" med en Mac Mini som stationær computer er vel, at alt andet end en Mac-skærm så ser kikset ud...og så er iMac'en jo pludselig i spil pga. pris, design samt medfølgende tastatur og mus, hvilket jo er ekstraudstyr på en Mac Mini.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 09:57
Nu kan man jo ikke sammenligne priserne direkte på hw, da der også følger en del software med.

På Minien følger der jo iLife pakken med, en pakke jeg vil vurdere til at være væsentligt bedre end de medfølgende Windows programmer.

Desuden virker det også som om at sw opgraderinger er billigere på Mac. Sidst kostede en OS opgradering kun 229kr.

Så at sammenligne en Mac med en "anden type pc" er lidt som at sammenligne æbler og bananer.

Synes stadig den er for dyr, men igen der findes ikke et alternativ på markedet i dag.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

"Problemet" med en Mac Mini som stationær computer er vel, at alt andet end en Mac-skærm så ser kikset ud...og så er iMac'en jo pludselig i spil pga. pris, design samt medfølgende tastatur og mus, hvilket jo er ekstraudstyr på en Mac Mini.
Det behøver det da ikke. Kender flere som er skiftet fra deres gamle pc til en Mac-Mini, De har beholdt deres gamle 22"/20" skærm, samt mus.

De er glade for at den ikke fylder så meget som deres gamle pc.

Men ja skal man have alt for nyt, så er en iMac mere interssant.


Skrevet af: Kief
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 10:29
Jeg har da overvejet en Mac mini som mediecenter til min Samsung 40B7050 og der tror jeg ikke det udgør noget problem, at den ikke er en Apple skærm :)
 
Synes det er værd at bemærke at modellen "kun" koster 4250 kr i USA, så en rimelig pris hvis ellers man kender nogen som lige skal en smuttur dertil..


-------------
Mvh.

Casper


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af Kief Kief skrev:

Jeg har da overvejet en Mac mini som mediecenter til min Samsung 40B7050 og der tror jeg ikke det udgør noget problem, at den ikke er en Apple skærm :)
 

Synes det er værd at bemærke at modellen "kun" koster 4250 kr i USA, så en rimelig pris hvis ellers man kender nogen som lige skal en smuttur dertil..


Ja, den kommer jo så over toldgrænsen, men ellers er den selvfølgelig ret let at tage med. Så vidt jeg kan se på Apples specifikationer, er strømforsyningen universel, dvs. man blot skal skifte ledningen for at bruge den her.


Skrevet af: Kief
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 10:42
Ja den skal naturligvis smugles ind over (told)grænsen i kufferten, men den fylder jo heldigvis så lidt, at den godt kan puttes ned imellem de brugte underbukser :)
 
Ang. strømforsyning, så plejer det godt at kunne lade sig gøre ved hjælp af en omformer eller et andet stik..


-------------
Mvh.

Casper


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 20:11
i det her tilfælde ser det faktisk ud til at man kan nøjes med at købe et alm strømkabel med philips stik og så skulle den virke - med mindre de har valgt at lave en alternativ standard - men det ser det nu ikke umiddelbart ud til de har gjort. i Tyskland koster den 809 euro, i england 649 pund så med de nuværende kurser er det vist en fællesudflugt til applestore london! :-) alternativt et smut til Schweiz! :-)


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Hvis du kigger på helheden, er der da mere kvalitet end i en Mac mini end en eller anden plastikkasse.

Selvfølgelig, hvis I mener at forskellen mellem en Audi A3, en Golf, en Seat Leon og en Skoda Octavia (med samme motorer) bare er design, så har I vel ret.

Men jeg vil nu mene at alene interiøret i en Audi er kvalitetsmæssigt bedre end i de andre tre, på samme måde som de enkelte dele, når du ser bort fra "motoren" er af bedre kvalitet i en Mac mini end en plastik pc, som linket til tidligere.


Dårlig sammenligning. Ja der er forskel på kvaliteten af en bils interiør men selve kvaliten af hardwaren i en mac mini når man ikke snakker om kabinettet er altså fuldstændigt den samme som et hvert middel-klasse bundkort. Du får det til at lyde som om de bruger guld ledere og bedre elektroniske komponenter end andre bundkort i samme klasse.


Hvorfor er det dårligt at sammenligne en bils interiør med en computers eksteriør?

Jeg sammenligner jo netop ikke motor med hardwaren, men derudover kan der sagtens være forskel på loddekvalitet og decideret komponentkvalitet.

Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Man betaler for logo, kabinet kvalitet og så den optimering de har lavet på strømforbrug (som jeg gætter på ligger i software).


Vi er jo sjovt nok enige, så jeg tror du misforstod min sammenligning, og jeg går også ud fra at du kan se en merværdi i en computer der er samlet ordentligt end en der ser ud til at falde fra hinanden bare man kigger på den.

Personligt synes jeg også at det er noget sjusk, at min kærestes tidligere Dell brugte tre forskellige slags plastik til tre dæksler i bunden.

Fair nok at andre evt. ikke går op i sådan noget, men jeg gider da ikke at blive mødt af en eller anden arrogant holdning om at jeg er en klovn (NFB1's indlæg).


Skrevet af: root
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 17:10
Jeg prøvede lige at sammensætte en Mac mini-lignende computer af løsdele fundet på Newegg.com. Følgende tror jeg vil give en BIOS-baseret-computer der ligner en Mac mini mest muligt.

Bundkort (med Socket P til CPU)
Jetway JNF93R-LF: Intel GM45, HDMI, Mini ITX - $118,99
Alternativ
Jetway JNC64-LF: Nvidia GeForce 9100M G, HDMI, Mini ITX - $149,99
Det billigste med Intel GM45 og en GMA 4500M HD grafikchip må være tilstrækkelig, altså $118,99.

Processor/CPU (den billigste på Newegg med Socket P)
Intel Core 2 Duo P8700 2,53 GHz 25 W TDP - $216,99 (en mobilprocessor er ikke billig!)

RAM
G.SKILL 2 GB (2 X 1 GB) 200-pin DDR2 SO-DIMM DDR2 800 MHz (PC2-6400) - $47,99

Trådløst netværk
Intel 512AN_????? Mini PCI Express 5100 Wi-Fi adapter - $24,99

Kabinet+strømforsyning
Antec ISK 300-65 med AC/DC netadapter - $79,99

Harddisk
WD Scorpio Blue WD3200BEVT 320 GB 5400 RPM 2.5" SATA - $52,99

Optisk drev
Samsung CD/DVD brænder SATA, slim, model SN-S083C - $29,99

Løsdele: $571,93
Mac mini: $699

Så for $127,07 får man en væsentlig hurtigere grafikchip, Mac OS X og iLife-programpakken og et Apple kabinet. Grafikmæssigt er Jetway-kortet med GeForce 9100M en lille smule derhen ad, til $31 ekstra, men kun med 8 kerner, mod de 48 i Mac miniens GeForce 320M.

Et ikke helt så optimalt alternativ, der kan købes lidt tættere på Danmark:
MSI IM-GM45 bundkort til €188 på  http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/1709119_-im-gm45-msi.html - http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/1709119_-im-gm45-msi.html
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/1709119_-im-gm45-msi.html - Intel Core 2 Duo Mobile T6600 til €100 på  http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/2196487_-core-2-duo-mobile-t6600-tray-sockel-p-45nm-aw80577gg0492ml-intel.html - http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/2196487_-core-2-duo-mobile-t6600-tray-sockel-p-45nm-aw80577gg0492ml-intel.html  (eller T7250 på edbpriser.dk, men det er en ældre model)
MSI angiver i IM-GM45 manualen energiforbruget med en Core 2 Duo Mobile 2,2 GHz (måske T6600?) til at være 15 W i tomgang(idle).
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/2196487_-core-2-duo-mobile-t6600-tray-sockel-p-45nm-aw80577gg0492ml-intel.html -

Så som altid er summa summarum: Hvis en computer som Apple tilbyder passer til ens behov, så er en Apple computer et glimrende køb til prisen.


Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 17:41
Den pris du skriver er for den gamle mac mini og ikke den nye. derudover er nogle af dine priser meget forvirende. Din konklusion er heller ikke så brugbar, dels fordi du har valgt nogle virkeligt underlige dele bla. 4500mhd som ikke er i nærheden af et 330m.


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 17:49
At sammensætte en Mac mini-lignende computer, kan man selvfølgelig gøre billige end den ny Mini Mac, men du glemme softwaren der skal bruge et operative system som fx. Windows 7 (som jo koste den del for en fuld version) plus man har problem med at få alle de drive man skal bruge til at spille sammen, så er det jo lette med en mini Mac, i med stikke og man er kørende.


Skrevet af: root
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Den pris du skriver er for den gamle mac mini og ikke den nye. derudover er nogle af dine priser meget forvirende. Din konklusion er heller ikke så brugbar, dels fordi du har valgt nogle virkeligt underlige dele bla. 4500mhd som ikke er i nærheden af et 330m.

Forkert igen, Briam. Denne besked vil jeg opdatere når jeg har gennemgået denne tråd for dine og andres misforståelser:
  • Den nye Mac mini koster $699, som jeg skrev. Det er i USD ligesom Newegg.com's priser. Der skal selvfølgelig lægges sales tax (moms) oveni før man kan tillade sig at sammenligne det med danske priser. (Briam)
  • Den nye Mac mini bruger en GeForce 320M og ikke en GeForce GT 330M - deri ligger en stor forskel, et eksempel er at 3DMark 05 pointtallet er 7000 og ikke 12000 for GeForce 320M. (Briam)
  • Mac OS X er selvfølgelig et solidt argument for Mac minien. Jeg glemmer det ikke, jeg nævner at man får Mac OS X med og nævner det som grund til prisforskellen. Desuden er Windows 7 et glimrende alternativ til Ubuntu Linux - Ubuntu er bare gratis - giv tvheadend eller MythTV på Ubuntu på en HTPC en reel chance, I vil gøre jer selv en tjeneste. (Startrek)
Grunden til at jeg valgte X4500M HD var at mange har ment at hvis man skulle bruge en Mac mini som HTPC, så har man ikke brug for mere end f.eks. GeForce 9400M. Et X4500M HD opfylder samme krav - det kan afkode H.264 (i hardware).


Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

At sammensætte en Mac mini-lignende computer, kan man selvfølgelig gøre billige end den ny Mini Mac, men du glemme softwaren der skal bruge et operative system som fx. Windows 7 (som jo koste den del for en fuld version) plus man har problem med at få alle de drive man skal bruge til at spille sammen, så er det jo lette med en mini Mac, i med stikke og man er kørende.

driver problemer? har du overhovedet prøvet windows 7? Selvom man køber windows med vil man stadig kunne købe et færdigt i3 system til under 4000kr med windows 7 installeret. Det kører også når stikket er sat i. Prisen på den nye mac mini er lige akkurat skruet så meget i vejret at jeg i hvert fald ikke vil kunne retfærdiggøre det over for mig selv at jeg smider så mange penge for software, design og byggekvalitet.


Skrevet af: JannickB
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 18:32
Det interessante for os danskere, er vel hvad mini'en koster i DK og hvad alternativer kan laves (og leveres) til? Med mindre du satser på at snige et indkøb forbi tolderne, så er $699+tax vel irrelevant? (Edit: forholdet mellem Apple US priser og komponent US priser kan næppe overføres direkte til danske apple/komponent priser).

Kunne være interessant at se bud på en sådan i3 4k komplet maskine, inkl. hvor langt ned man kan komme i idle strømforbrug.  1 watt forskel = 15-16kr om året, så bare man kommer nogenlunde ned vil det stadigt være en god forretning hvis man kun betaler 4k). 


-------------
Pioneer LX5090H | Emotiva RPA-2 | Emotiva XDA-1 | Dali Helicon 300 Mk2 | Dali Silver Wave Four | Sony PS3


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

At sammensætte en Mac mini-lignende computer, kan man selvfølgelig gøre billige end den ny Mini Mac, men du glemme softwaren der skal bruge et operative system som fx. Windows 7 (som jo koste den del for en fuld version) plus man har problem med at få alle de drive man skal bruge til at spille sammen, så er det jo lette med en mini Mac, i med stikke og man er kørende.

driver problemer? har du overhovedet prøvet windows 7? Selvom man køber windows med vil man stadig kunne købe et færdigt i3 system til under 4000kr med windows 7 installeret. Det kører også når stikket er sat i. Prisen på den nye mac mini er lige akkurat skruet så meget i vejret at jeg i hvert fald ikke vil kunne retfærdiggøre det over for mig selv at jeg smider så mange penge for software, design og byggekvalitet.

Nu tage Apple jo overpris for deres produkt især i Danmark, normal når der komme en ny model, falde prisen, bare ikke denne gang.

Man Appel er jo lidt skøre når det komme til deres salg, da de gerne ville havde 100% kontrol over hvem og hvor brugern køber deres produkt, senes skøre påfund fra Apple side er at gør det forbudt at købe en iPad i Tyskland for Dansker, tro nu ikke at det er lovlig, der er hvis noget med at man ikke må laver en handelshindring inde for et EU land.


Skrevet af: root
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af JannickB JannickB skrev:

Det interessante for os danskere, er vel hvad mini'en koster i DK og hvad alternativer kan laves (og leveres) til? Med mindre du satser på at snige et indkøb forbi tolderne, så er $699+tax vel irrelevant? (Edit: forholdet mellem Apple US priser og komponent US priser kan næppe overføres direkte til danske apple/komponent priser).
De amerikanske priser var for at få sammenlignelige tal. Min erfaring er at priserne på de mest populære løsdele er sammenlignelige på verdensplan - man flyver ikke til USA for at købe et H55 bundkort. Eftersom det ikke virker som om der pt. konkurrereres fokuseret på Intel bærbar-processorer og -bundkort i Danmark måtte jeg søge priser på delene i USA og Tyskland. Du kan ikke finde et Socket P bundkort på edbpriser.dk. Ved at informere jer om hvad der teknisk er muligt kan man jo håbe på at de danske distributører oplever øget efterspørgsel.

For der er jo med rette stor opmærksomhed omkring Mac miniens lave energiforbrug - mit mål var at finde ud af hvad det ville koste at købe en Mac mini i løsdele.

Oprindeligt skrevet af JannickB JannickB skrev:

Kunne være interessant at se bud på en sådan i3 4k komplet maskine, inkl. hvor langt ned man kan komme i idle strømforbrug.  1 watt forskel = 15-16kr om året, så bare man kommer nogenlunde ned vil det stadigt være en god forretning hvis man kun betaler 4k). 
Med en Core i3-530 tror jeg ikke du vil kunne komme længere ned end de 22 W i tomgang som Missing Remote kom ned på i deres anmeldelse[1] med H57+Core i3-530+SSD+PicoPSU. Atom 230/330 med Ion ligger i samme leje, såvidt jeg er orienteret. Så der er altså et godt stykke ned til en Mac mini i tomgang ved 10 W. Som jeg skrev så dokumenterer MSI at GM45+Core 2 Duo Mobile (Penryn, 45 nm)+2,5" HD giver 15 W i tomgang. Med en SSD kan man komme 6-8 W længere ned.

Dit estimat af hvad 1 W koster på 1 år er lidt i den lave ende. Elprisen, i hvertfald i København, er mindst 2,15 DKK/kWh, og 1 W giver 0,001 kWh*24*365 = 8,76 kWh/y * 2,15 altså 18,834 DKK for 1 W om året - 17% mere.

[1]:  http://www.missingremote.com/index.php?option=com_content&task=view&id=4701&Itemid=236&limit=1&limitstart=4 - http://www.missingremote.com/index.php?option=com_content&task=view&id=4701&Itemid=236&limit=1&limitstart=4


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 21:49
Men hvorfor gå SÅ meget op i priserne på hvad det koster at have udstyret kørende? - hvis man bruger over 6k for en MAC mini har man også råd til at have den kørende 24/7, også selvom den bruger 10W mere end den er opgivet til. At sammenligne med en Core i3-530 er det samme som at sammenligne en pære med en banan. Core i3 vil søndertæske den mobile cpu som sidder i en mac mini. 

Grunden til man skal købe en mini er ubetinget at den har et virkelig fedt design. Intet kommer tæt på. Basta. Men! - har man et flot møbel så betyder det intet om boksen ligner megan fox eller anni fønsby. 


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 22:11
Anima - jeg er nu ked af du bragte i sær den sidste på banen - men fred nu være med det! :-) jeg synes egentlig selv jeg har et ok møbel - men jeg har da i den grad min mini stående ved siden af TV'et. Jeg kunne virkelig ikke drømme om at gemme den væk i et eller andet møbel.
For de folk der brokker sig over prisen så har der rent faktisk været et generelt prishop de sidste par måneder på grund af dollarkurserns "himmelflugt" og i den anledning har apple desværre lige valgt at lægge lidt ekstra på. De er dog langt fra de eneste der har hævet priserne. både Dell, HP og Lenovo har måttet lægge en 5-10% ekstra på det sidste stykke tid. indenfor de sidste 3 mnd er dollaren faktisk steget med 20% - det kan dælme mærkes når man sælger 50000-100000 enheder på et kvartal i europa som de store producenter gør.
Problemet med prishoppet er selvfølgelig at Apple normalt aldrig følger konjukturerne som alle de andre gør. men derimod har en meget fast prispolitik. det betyder selvfølgelig også at de skal dække sig i forhold til yderligere kurssving. - de har nok også fundet ud af at dollaren kan finde på at stige endnu mere. Derfor kommer den til at koste det den gør herhjemme - desværre. :-(


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 21-Juni-2010 kl. 23:06
Claus, jeg er klar over den sidste kan virke som et surt opstød fra en Apple modstander, men det er ikke sådan den skal forstås. Jeg tror man kan koge det ned til, at dem som ikke køber Apple er "ligeglad" med om det ser godt ud eller om det ligner en million - de gemmer alligevel udstyret.

Dem som køber Apple vælger så at have det til at stå fremme - for dem er udstyret en del af indretningen som de gerne vil vise frem. Allerede her deles vandene i 2 - fred være med det.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 00:01
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Claus, jeg er klar over den sidste kan virke som et surt opstød fra en Apple modstander, men det er ikke sådan den skal forstås. Jeg tror man kan koge det ned til, at dem som ikke køber Apple er "ligeglad" med om det ser godt ud eller om det ligner en million - de gemmer alligevel udstyret.

Dem som køber Apple vælger så at have det til at stå fremme - for dem er udstyret en del af indretningen som de gerne vil vise frem. Allerede her deles vandene i 2 - fred være med det.
Beklager men synes det er noget ævl - fordomme.....

At købe et apple produkt er da ikke kun fordi man vil have det stående fremme.
Jeg har ville selv gemme den væk, har ingen grund til at flashe mit apple udstyr.

Har du overvejet at folk også køber apple fordi:
  Det er meget brugervenligt
  Det er ikke fyldt med en masse beta fejl
  Der bliver løbende udviklet på det, dvs man kan forvente nye funktioner med tiden. Nogen som andre producenter for det meste ikke går op i.

Er egentligt lidt nysgerrig, Anima har du nogensinde ejet en Mac Computer / Iphone ?
Tror det næppe, da det virker som om du tror forskellen kun er design !!




Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 07:04
Tror nærmere det handler om fordomme den anden vej. De 3 grunde kunne jo lige så godt være argumenter for at køre windows.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Tror nærmere det handler om fordomme den anden vej. De 3 grunde kunne jo lige så godt være argumenter for at køre windows.
Næh det vil jeg ikke mene, det er mere bygget på erfaring.
Havde så sent som igår sjove oplevelser med min PC, en tastatur driver som fik outlook til at opføre sig underligt !!


Skrevet af: Korsbæk
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Grunden til man skal købe en mini er ubetinget at den har et virkelig fedt design. Intet kommer tæt på. Basta. Men! - har man et flot møbel så betyder det intet om boksen ligner megan fox eller anni fønsby. 

Det her lyder som en typisk kommentar fra en person som ikke har prøvet et apple produkt i nyrere tid. Jeg har selv lige købt den nye mac mini for at gemme den i et møbel. Så designet er bestem ikke grunden til at jeg har købt den.
Jeg har købt den udfra følgende grunde: 
Mac os X: Det kører så meget bedre end windows og alle programmer starter meget hurtigere op.
Brugervenlighed: Jeg har leget med windows og pc'er i mange år og har ingen problemer med at bruge, men med mac os x går langt de fleste ting meget hurtigere da det er gjort meget mere brugervenligt.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 10:58
Nej, jeg har ikke Apple. Jeg har ikke iPhone (eller en anden touch-mobil) fordi jeg synes touch er djævlens afkom når man skal skrive sms'er, hvilket er det som jeg bruger min mobil til.

Jeg har ikke en Macbook pro, da de programmer som jeg bruger ifm. mit studie ikke understøttes af OSX, samt der ikke er drivere til en del af det edbudstyr vi bruger (nogle virker, men ret ustabilt). Så jeg er tvunget til enten at køre XP/Vista/7 på en Apple komputer. Så der er ikke noget incitement for at give det ekstra for mig.


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 11:06
Så er vi ude i PC vs Mac Disapprove

Men man købe en vel en Mac for at de skal se pæn ud samme med sit B&O, og så gør det jo ikke noget at det er super let at bruge, så alle i familie kan få glæde af den.

Det er selvfølgelige rigtig at den også kan bruges seriøs inde for film/foto og grafik, men man se vel lige så tit en PC med Linux.

Men Apple kan jo stor sælge det, så fred være med Apple.


Skrevet af: Kief
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Nej, jeg har ikke Apple. Jeg har ikke iPhone (eller en anden touch-mobil) fordi jeg synes touch er djævlens afkom når man skal skrive sms'er, hvilket er det som jeg bruger min mobil til.

Jeg har ikke en Macbook pro, da de programmer som jeg bruger ifm. mit studie ikke understøttes af OSX, samt der ikke er drivere til en del af det edbudstyr vi bruger (nogle virker, men ret ustabilt). Så jeg er tvunget til enten at køre XP/Vista/7 på en Apple komputer. Så der er ikke noget incitement for at give det ekstra for mig.
 
Well man skal passe på med at komme med sådanne absolutte kommentarer om at Apple er rent design, hvis man ikke selv har ejet et Apple produkt. Det er i orden, at du ikke (ud fra dit eget forbrug) hil få glæde af et Apple produkt, men det gør dem ikke dårlige :)
 
Jeg har selv sværget til PC i 10-15 år siden min første computer, men ville prøve en Mac for sjov og siden har jeg aldrig så meget som overvejet at skifte tilbage... Også selv om enkelt pc programmer kan drille lidt i OSX.
 
Har sågar en ven som også altid har været PC'er og han fik en Mac efter han så min og vil heller aldrig skifte tilbage.
 
Hverken han eller jeg har den nødvendigvis fordi skallen er pæn, men fordi styresystmet er windows så mange gange overlegent. (og indrømmet, så har jeg da windows kørende som sekundært styresystem, hvis jeg skal bruge et PC program og det fungerer fint, selv om det er en Mac)


-------------
Mvh.

Casper


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 11:28
Selvfølgelige hvis man har en PC med Windows Vista, så er Mac OS mange gange overlegent, men sådan se det ikke ud i dag med Windows 7 som er fuld på højde med Mac OS.

Vel Microsoft dumme sig med Windows Vista, og det fik helt sikke en del bruge over på Mac, men Microsoft har jo lært det og er komme med Windows 7, at de så lige har levet en lille dumhed, ved at man ikke kan opgrader fra Windows XP til Windows 7, da mange har sprunget Windows Vista over.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Nej, jeg har ikke Apple. Jeg har ikke iPhone (eller en anden touch-mobil) fordi jeg synes touch er djævlens afkom når man skal skrive sms'er, hvilket er det som jeg bruger min mobil til.

Jeg har ikke en Macbook pro, da de programmer som jeg bruger ifm. mit studie ikke understøttes af OSX, samt der ikke er drivere til en del af det edbudstyr vi bruger (nogle virker, men ret ustabilt). Så jeg er tvunget til enten at køre XP/Vista/7 på en Apple komputer. Så der er ikke noget incitement for at give det ekstra for mig.


At køre Windows på en Apple computer er lidt spild af penge, her er det kun design der tæller.

Men når du er færdig med studiet og ikke har brug for disse speciel programmer, så prøv at investere i en Mac. Det kunne jo være du blev overrasket,
for der er mange andre grunde til at køre Mac end at æsken er flot.

Klart windows 7 er en forbedring, men synes nu stadig ikke at programmerne er ligeså godt integeret som på mac.


En anden ting jeg selv er stødt på, noget som man måske ikke normalt tænker over.
Dem som har er iPhone 3GS, de kan nu opgradere til 4.0 ganske gratis og let.

Jeg har selv en HTC android 2.1 telefon, gad vide om den vil kunne opgraderet til 2.2 eller om jeg skal ud og købe en ny telefon ?
HTC vil helst sælge en ny.


Skrevet af: Kief
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 11:52
Ja at købe et Apple produkt udelukkende for at køre windows er lidt spild, så vil det i så fald kun være af design-årsager.. Men det er nu meget cool at kunne køre begge simultant, af og til kommer der programmer som man gerne vil køre og så booter man jo blot op i win for det ene formål...

-------------
Mvh.

Casper


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af Kief Kief skrev:

Ja at købe et Apple produkt udelukkende for at køre windows er lidt spild, så vil det i så fald kun være af design-årsager.. Men det er nu meget cool at kunne køre begge simultant, af og til kommer der programmer som man gerne vil køre og så booter man jo blot op i win for det ene formål...
prøv evt wmware fusion, så slipper du også for den lange windows boot tid !!


Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 12:21
Dualboot er og bliver fail. Har i en længere periode kørt dualboot ubuntu og windows 7 og kom så til at tænke på hvor dumt det egentlig var ikke bare at bruge det system som rent faktisk kunne alt det jeg havde brug for istedet for en system som kunne en masse lækre ting der dog ikke var lige så livsnødvendige.

Hvis jeg engang har pengene vil jeg nok også gerne have en mac. Men det bliver ikke på grund af styresystemet og slet ikke logoet bagpå, men byggekvaliteten og designet. på SU er 15-20k for en bærbar desvære alt for meget.

Men forstår ikke man vil have mac til mediacenter (hvis ikke det er designet). hvor man ikke har brug for brugerinterface da man alligevel kører mediacenter software oven på. Her vil jeg da foretrække slet ikke at have noget brugerinterface til at suge i baggrunden.

edit:
Når man skal til at bruge virtuelle maskiner for at køre programmer så er argumentet "det virker bare" ikke så aktuelt længere.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Dualboot er og bliver fail. Har i en længere periode kørt dualboot ubuntu og windows 7 og kom så til at tænke på hvor dumt det egentlig var ikke bare at bruge det system som rent faktisk kunne alt det jeg havde brug for istedet for en system som kunne en masse lækre ting der dog ikke var lige så livsnødvendige.

edit:
Når man skal til at bruge virtuelle maskiner for at køre programmer så er argumentet "det virker bare" ikke så aktuelt længere.

Du har helt ret i at dual boot ikke er optimalt, ligesom at benytte wmware.
Men det kræver desværre windows for at håndtere Windows DRM, så det er svært at slippe ud af.
Men da jeg bruger max 2 % af min tid ved computeren til windows drm, så vil jeg hellere leve med at må åbne windows de 2% af tiden,  og så have et OS der kører optimalt til mine øvrige behov.

Men vil stadig påstå at det virker bare !!


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Kief Kief skrev:

Ja at købe et Apple produkt udelukkende for at køre windows er lidt spild, så vil det i så fald kun være af design-årsager.. Men det er nu meget cool at kunne køre begge simultant, af og til kommer der programmer som man gerne vil køre og så booter man jo blot op i win for det ene formål...
prøv evt wmware fusion, så slipper du også for den lange windows boot tid !!

Wmware fusion er tung at drive for computer plus at den kræve (helst) max ram, der ud over kan den ikke bruges med alle programmer og der kan værre problem med at bruge fx. netbank (sikkerhed).


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 22-Juni-2010 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Kief Kief skrev:

Ja at købe et Apple produkt udelukkende for at køre windows er lidt spild, så vil det i så fald kun være af design-årsager.. Men det er nu meget cool at kunne køre begge simultant, af og til kommer der programmer som man gerne vil køre og så booter man jo blot op i win for det ene formål...
prøv evt wmware fusion, så slipper du også for den lange windows boot tid !!

Wmware fusion er tung at drive for computer plus at den kræve (helst) max ram, der ud over kan den ikke bruges med alle programmer og der kan værre problem med at bruge fx. netbank (sikkerhed).
Synes nu ikke den er så tung endag, men jeg har også 4GB i min maskine !
Netbank, hvorfor ikke køre det fra OSX !!



Print side | Luk vindue