Print side | Luk vindue

Findes der 3d løsninger til ældre pj?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82414
Udskrevet den: 09-Januar-2025 kl. 20:24

Emne: Findes der 3d løsninger til ældre pj?
Skrevet af: geuken
Emne: Findes der 3d løsninger til ældre pj?
Skrevet den: 17-Juni-2010 kl. 21:56
Jeg sidder i skrivende stund og tænker på om der egenlig ikke findes eller udvikles 3d løsninger til alle os der har en ældre full HD projektor. Jeg har fx benq W5000. (Jeg taler ikke om rød/grøn briller) men andre forskellig forslag. Er dog mest interesseret i 3d gaming?

Er der nogle der ved noget om dette?

Svar:
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 02:20
For tide findes der kun nogle dyre prof løsning, til brug med computer grafik kort, disse løsning indbære at man skal havde to ens Pj. (med en pol. filter foran hvert Pj.)  og en boks der er forbundet med computer.

Så hvis der på et tidspunk skulle komme en udgave for Blu-ray 3D, skal du havde to benq W5000 plus den speciale boks, dette ville nok blive dyre end af købe en af de rigtig 3D pj. (til Blu-ray 3D) når de engang komme på marked.   

Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 07:54
Kan man ikke også forestille sig der kommer projektorer med 120hz og aktive briller. Det vil udmildbart være noget billigere tænker jeg da polarid løsningen vil kræve 2 projektorer (eller 1 projektor med 2 pærer). 

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 12:28
Jamen .... Der findes allerede adskillige 120Hz - og dermed også 3D-kompatible - projektorer tilgængelige. Blot ikke i Full-HD opløsning. Jeg kan ikke lige på stående fod huske alle fabrikater. Men jeg mener, at Optoma har fremstillet en model - HD67, som skulle være kompatibel med 3D-teknologien.

Har dog ikke selv set den i aktion.

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 14:33
man kunne vel sagtens forstille sig at 3D effekten ville virker i 50-60Hz mode ?
og så bruge aktive briller ?
så kan alle normale projektore jo bruges

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 15:06
Ahem .... Tror du virkelig selv på, at man bare går ud og køber sig et sæt aktive 3D-briller, og at en hvilken som helst skærm eller projektor man har stående hjemme i stuen så herefter kan bruges? Wink

Nej, mon ikke det alligevel er lidt mere kompliceret, end som så.
F.eks. at TV-skærmen/projektoren og brillerne også skal kunne kommunikere med hinanden? Smile

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 15:32
nej nej, der er jo AFSPILLEREN der har radio senderen til brillerne
som så åbner højre og venstre øje i fase med billedet,
skærmen skal bare kunne følge med opdateringen, jeg kan ikke se nogen grund til at alle normale projektore ikke skulle kunne bruges til dette.
man skal bare lige slå motion-interpolering fra

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)

Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

Ahem .... Tror du virkelig selv på, at man bare går ud og køber sig et sæt aktive 3D-briller, og at en hvilken som helst skærm eller projektor man har stående hjemme i stuen så herefter kan bruges? Wink

Nej, mon ikke det alligevel er lidt mere kompliceret, end som så.
F.eks. at skærmen/projektoren og brillerne også skal kunne kommunikere med hinanden? Smile

De løsningen der er nu til 3D, har kun en meget lav 3D opløsning og kan KUN bruges med 3D grafik kort og speciale 3D visualiserings program og nogle få spil.

Man kan så håbe at der en dag ville komme en special 3D boks til Blu-ray 3D. hvor man kan sætte to gamle projektoren til og denne boks kan så kommunikere brillerne, hver af projektoren skal så havde et pol. filter foran, denne type 3D Boks finde i dag, dog kun til speciale 3D visualiserings program fra grafik kort.

Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 17:56
Den med to projektorer der skal lines fuldstændigt nøjagtigt op tror jeg ikke bliver aktuel til hjemmebrug.
Såfremt man kan få en afspiller til at sende et dobbelt 1080p24 signal altså 1080p48 (eller 1080p30/p60) med skiftevis et højre og et venstre billede og så have noget styring til briller - så skulle det vel kunne lade sig gøre - problemet kan blive at finde ud af hvor meget delay der er i processeringen; men hvis man kører direkte fra afspiller til projektor, kan jeg ikke se at det ikke skulle kunne lade sig gøre.
Problemet kan blive om det er interessant for producenterne at lave en sådan løsning, den sælger jo "kun" en BD-afspiller og nogle briller.

Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Den med to projektorer der skal lines fuldstændigt nøjagtigt op tror jeg ikke bliver aktuel til hjemmebrug.
Såfremt man kan få en afspiller til at sende et dobbelt 1080p24 signal altså 1080p48 (eller 1080p30/p60) med skiftevis et højre og et venstre billede og så have noget styring til briller - så skulle det vel kunne lade sig gøre - problemet kan blive at finde ud af hvor meget delay der er i processeringen; men hvis man kører direkte fra afspiller til projektor, kan jeg ikke se at det ikke skulle kunne lade sig gøre.
Problemet kan blive om det er interessant for producenterne at lave en sådan løsning, den sælger jo "kun" en BD-afspiller og nogle briller.

Løsning findes, så det kan lade sig gøre, spørgsmålet er om der komme en løsning til hjemmebrug, som kan bruges til Blu-ray 3D formatet.

Nå det komme til at lines fuldstændigt nøjagtigt, så finders speciale stativer der kan justeres 100% op.

http://www.zim.uni-duesseldorf.de/hardware/grafik/3D-VR

Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 01:13
Tror ikke rigtigt der er nogen der gider at investere i to ens projektorer plus noget ekstra udstyr til allignment!
Så vil en nyere model der under støtter det direkte være lettere at have med at gøre og billigere.
Derfor tror jeg ikke det bliver aktuelt til hjemmebrug.

Skrevet den: 19-Juni-2010 kl. 13:15

Tror ikke rigtigt der er nogen der gider at investere i to ens projektorer plus noget ekstra udstyr til allignment!
Så vil en nyere model der under støtter det direkte være lettere at have med at gøre og billigere.

Det er sikke billiger at købe en ægte 3D projektorer end at købe to ens projektorer plus noget ekstra udstyr, men hvem ved måske er DVDO på vej med noget (hvem ved).

Men den eneste ægte 3D projektorer er fra LG der på vej ud på marked, og den har kun HDMI 1.3a, så ingen 1080/24p 3D fra den siden.

Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 22:22
Tak for alle jeres svar.

Jeg synes stadigvæk det er lidt underligt at man ikke kan købe en knap så god løsning til 3d spil. Jeg mindes fx at jeg havde et par 3d shutter briller til et nvidia grafik pc-kort. Det fungerede fedt nok - efter datidens standarder.

Der må da være penge i, at lave en mellem-løsning til alle de forbrugere der lige har været ud at investerer en pose penge i AV udstyr. Jeg vil da gerne købe en 3d dims.

Lad os se hvad fremtiden bringer? 

Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af geuken geuken skrev:

Tak for alle jeres svar.

Jeg synes stadigvæk det er lidt underligt at man ikke kan købe en knap så god løsning til 3d spil. Jeg mindes fx at jeg havde et par 3d shutter briller til et nvidia grafik pc-kort. Det fungerede fedt nok - efter datidens standarder.

Der må da være penge i, at lave en mellem-løsning til alle de forbrugere der lige har været ud at investerer en pose penge i AV udstyr. Jeg vil da gerne købe en 3d dims.

Lad os se hvad fremtiden bringer? 

Der er er mange 3D projektor løsning til spil på marked, så mon ikke at de funger med det optalt 3D nvidia grafik pc-kort, men som sagt de funger ikke med Blu-ray 3D film og har en lav opløsning. 

Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 23:04

jeg er dybt uenig. Det vil sandsynligvis være langt billigere at investere nogle penge i en ekstra, brugt BenQ W5000 end at investere i en sprit ny 3D projektor med samme billedkvalitet. Det er naturligvis betinget af at man allerede har den første projektor. Personligt ville jeg så nok vælge bare at købe en bedre projektor i stedet og vente lidt med 3D

Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 23:19
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

jeg er dybt uenig. Det vil sandsynligvis være langt billigere at investere nogle penge i en ekstra, brugt BenQ W5000 end at investere i en sprit ny 3D projektor med samme billedkvalitet. Det er naturligvis betinget af at man allerede har den første projektor. Personligt ville jeg så nok vælge bare at købe en bedre projektor i stedet og vente lidt med 3D

Smile He - nå ja; men så held og lykke med at aligne dette monstrum - Nåee, nej du vil jo heller ikke Wink

Skrevet den: 20-Juni-2010 kl. 23:57
Nu ville jeg også gerne kunne afspille blu-ray i 3D, spille xbox360&ps3 i 3d - så jeg mener en 3d løsning til det hele.

Print side | Luk vindue