Print side | Luk vindue

Fælleskøb af kalibrering

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Fælleskøb ®
Forumbeskrivelse: Opnå et godt tilbud ved fælles indkøb
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82630
Udskrevet den: 16-Maj-2024 kl. 14:06


Emne: Fælleskøb af kalibrering
Skrevet af: Lars
Emne: Fælleskøb af kalibrering
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 15:00
 
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3977">
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3977 - - Sommertilbud på kalibrering af fladskærms-tv og projektor.
 


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk



Svar:
Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 15:40

2000,- det er sgu en god pris, den er jeg helt sikker med på.

 Thumbs Up godt gået til de herre, som er med i det.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 16:02
Hej Alle
 
Antal bestillinger:  4
 
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3977 - Mere om tilmelding her
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 16:07
Hvordan forgår sådan en kalibrering? Hvordan tilslutter de tv'et? Nu tænker jeg her på at jeg ikke gider pille mit tv ned af væggen for en kalibrering? Hvis de skal til en tilslutning på bagsiden.

Hvordan og hvorledes kunne være spændende at høre lidt om :)


-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!


Skrevet af: Hede
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 16:13
Ja kanon pris Clap. Bedre end jeg havde håbet på Thumbs Up. Har bestilt så må vi se hvornår Otto kommer til Esbjerg Big smile.




-------------
Mvh Hede

Stuen: Sony KD-65A1, Pioneer BDP-320,
Apple TV 4K 32GB, Arcam FMJ A32, Audiovector M3 Signature Mk.II


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 16:19
Hej Alle
 
Antal bestillinger:  7
 
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3977 - Mere om tilmelding her
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Hvordan forgår sådan en kalibrering? Hvordan tilslutter de tv'et? Nu tænker jeg her på at jeg ikke gider pille mit tv ned af væggen for en kalibrering? Hvis de skal til en tilslutning på bagsiden.

Hvordan og hvorledes kunne være spændende at høre lidt om :)
 
Det er ikke nødvendigt at pille skærmen ned. En DVD (eller blu-ray) afspilles, mens det måles på skærmen med en probe tilsluttet en PC. Selve kalibreringen sker via TV'ets menuer, ud fra målingerne.
 
Jeg poster lige det afsnit om kalibrering, der blev bragt i anmeldelsen af Pioneer 508XD. En ældre anmeldelse nu, men selve afsnittet om kalibrering er stadig lige aktuelt Smile
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 16:25
ISF kalibrering

Pioneers TV er velegnede til kalibrering. Der tilbydes et tilpas antal justeringsmuligheder, der giver mulighed for at kalibrere TV’et til en mere naturtro gengivelse.

Det er næppe nogen hemmelighed, at TV apparater sjældent viser billederne optimalt i standard indstillingen. Fabrikanterne er enige om – nærmest alle over en bred kam – at når et TV skal sælges i butikkerne skal billedet være misjusteret med pang-farver, høj kontrast og overdreven skarphed. Gerne tillagt forskellige kunstige filtre, der laver forskellige ting ved billederne.

Dette Pioneer TV skilder sig ikke ud på det punkt. Standard indstillingen er ikke brugbar, hvis man går op i hvordan billederne tager sig ud. Udover ”Standard” kan man også vælge ”Optimum”, ”Dynamisk”, ”Sport”, ”Film” og ”Spil” samt et ”Bruger” setup beregnet til at gemme egne indstillinger. Ingen af fabriksindstillingerne gengiver billederne naturtro, selvom nogle er værre end andre.

Det er egentlig underligt, at et highend produkt som Pioneer jo er, ikke tilbyder et fast setup der er kalibreret fra fabrikken. Ikke at Pioneer nødvendigvis skal kalibrere hver enkelt TV på fabrikken, det ville nok fordyre produktet en del. Jeg tænker på at tage indstillingerne fra en kalibrering, og tilbyde dem som endnu et valgfrit setup i menuen.

Men vi ville gerne afprøve hvor godt dette TV kan gengive billeder. I den forbindelse fik vi firmaet AV Precision til at komme forbi og udføre en ISF kalibrering.

Ved sådan en kalibrering måles billederne igennem vha. forskellige testbilleder, en probe til at måle med og en PC til at analysere og beregne på resultaterne. Ved at gengive kendte testbilleder, og måle indholdet af grundfarverne og deres lysstyrke, kan man justere TV’et ind til optimal gengivelse.


Otto fra firmaet AV Precision igang med selve kalibreringen.

Resultatet af kaliberingen er meget flot. Det er desværre svært at vise med billeder, for et screenshot kan aldrig vise den slags 100%. Her spiller ting som kameraets farver, din skærms farver, kompressionen af selve billedet mv. også ind. Men jeg vil alligevel prøve at illustrere nogle af de ting man vil opleve efter en kalibrering.

Som nævnt har ”Standard” indstillingen på dette TV alt for kraftige farver. Men det hjælper ikke på selve billedgengivelsen, at skrue ned for farverne. En film som Moulin Rouge kan bruges til at illustrere det. Kig rigtigt godt på de 6 billeder her nedenfor.

  • De øverste billeder viser en scene fra filmen Moulin Rouge gengivet med Standard indstillingen. De røde og de blå farver dominerer. Mandens jakke er overdreven rød, og hans ansigtskulør virker forkert.

  • De midterste billeder er samme scene, men som forsøg skrues ned for TV'ets farver for at kompensere for de kraftige farver. Men farverne virker fortsat ikke rigtige. Mandens ansigt er blå-violet. Farven på hans jakke taber rød. Det gyldne ornament nederst ligner nærmest sølv nu osv.

  • De nederste billeder viser samme scene i den nye ISF kalibrerede indstilling. Bemærk at selve tonen i farverne bevares, selvom de ikke virker så kraftige. Den røde jakke er fortsat rød. Det gyldne ornament er fortsat guld farvet. Og bemærk så mandens ansigt, nu har det pludselig fået rigtig hudfarve istedet for det mere blå-violette.


Øverst Standard indstillingen. Midterst Standard minus farver. Nederst den kalibrerede.

 

Da standard indstillingen allerede indeholder for meget rød farve, så har TV'et svært ved at gengive scener som indeholder naturligt meget rødt. Det bliver rødt på rødt, og ser forkert ud.

Nedenunder ses billeder fra en meget rød scene. Pga. den røde farve i scenes lys, så gengives den nærmest blå-violet som Standard.


En meget rød scene. Øverst Standard indstillingen og nederst den ISF kalibrerede.

I det kalibrerede setup er scenen fortsat rød, men "den brænder ikke ud". Det mere afdæmpede udtryk giver øjet ro til at betragte de øvrige detaljer i billedet. Og det er måske i virkeligheden en ligeså vigtig detalje ved kalibrering, at de mere afdæmpede billeder giver en større nydelse af filmene. Ved at man både bevidst og ubevidst får mere med. Oplever mere.

Hvad kalibreringen gør for detaljerne i de mørke toner vil jeg illustrere med dette udsnit af en scene fra Blu-ray filmen Pirates Of The Caribbean - Dead Man's Chest:


Øverst Standard indstillingen, og nederst den kalibrerede. Forstørrelser i højre side.

Bemærk de detaljer der dukker op i hundens pels og i de mørke områder af piratens hoved. Men det sorteste, eksempelvis hans ryg, er stadig lige så sort som før kalibreringen. Det er dette der menes, når man taler om at en ISF kalibrering forbedrer detaljerne.

Jeg vil slutte billeddækningen af kalibreringen, med at vise hvor forskelligt billeder kan gengives af samme TV. Nedenfor er valgt den indstilling som Pioneer kalder "Dynamisk", og den er sat ved siden af hhv. "Standard" og så resultatet af kalibreringen.


Bemærk endnu engang, at disse eksempler på ingen måde kan bruges til hverken at bedømme TV’et eller ISF kalibreringen. Illustrationerne bruges til at vise, at forskellen kan opleves ganske stor.

Præcis hvordan resultatet af en kalibrering opleves, afhænger både af hvor godt TV’et er til at gengive farver, sort, kontrast osv. sammenholdt med hvilke justeringsmuligheder der tilbydes fra fabrikantens side.

Pioneer PDP-508XD er i top på begge områder, og det giver et imponerende resultat på en ISF kalibrering. En lille pudsighed er, at dette TV egentlig ikke adskiller sig væsentligt fra forgængeren 507XD,  når det står i ”Standard” indstillingen. Jo, en anelse bedre til at gengive sort, men står de side om side ude i butikken kan jeg godt forestille mig at mange ville snuppe en 507 i stedet (så længe den stadig sælges) fordi ”de jo ligner hinanden” og 507 er billigst.

Efter kalibreringen kommer Pioneers nye forbedrede G8 plasma display derimod meget mere til sin ret. Gengivelsen af de mørke toner får flere detaljer og nuancer. Farverne bliver mere præcise og ikke mindst naturtro. Billederne er mere rolige og afdæmpede, og med endnu større dybde.

Og gengivelsen af sort er pludselig i en klasse for sig. Pioneer har formået at skabe et TV der ikke blot er ligeså godt som billedrørs-TV, men rent faktisk er bedre på flere punkter som eksempelvis gengivelsen af sort. Både niveauet af sort og detaljerne nede i de mørke nuancer.

Konklusionen her må være, at en ISF kalibrering forøger oplevelsen af dette TV betydeligt. At Pioneers G8 plasma faktisk vinder mere ved en kalibrering, end forgængerne gjorde, fordi det er muligt at komme endnu tættere på det perfekte billede.

 

Hvad er kalibrering?

Fordelene ved en ISF kalibrering er at farvegengivelsen bliver mere ægte, mere naturlig. Gengivelsen af detaljer forbedres, og alt i alt ender man med en større filmnydelse. I bonus opnås normalt også et lavere strømforbrug og dermed – i hvert fald i teorien – en forlængelse af levetiden på TV’et. En kalibrering tager typisk et par timer, og koster ca. 2500 kr alt incl.

Man kan i øvrigt ikke udføre en kalibrering af den art selv, for det er umuligt uden det nødvendige måleudstyr og viden om farvegengivelse i TV. Kalibrering er et håndværk, og som med alt andet håndværk bliver slutresultatet først optimalt hvis det udføres af en god ”håndværker” med den rette viden, erfaring og værktøj.



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 16:38
 
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Hvordan forgår sådan en kalibrering? Hvordan tilslutter de tv'et? Nu tænker jeg her på at jeg ikke gider pille mit tv ned af væggen for en kalibrering? Hvis de skal til en tilslutning på bagsiden.

Hvordan og hvorledes kunne være spændende at høre lidt om :)
 
Det er ikke nødvendigt at pille skærmen ned. En DVD (eller blu-ray) afspilles, mens det måles på skærmen med en probe tilsluttet en PC. Selve kalibreringen sker via TV'ets menuer, ud fra målingerne.
 
Jeg poster lige det afsnit om kalibrering, der blev bragt i anmeldelsen af Pioneer 508XD. En ældre anmeldelse nu, men selve afsnittet om kalibrering er stadig lige aktuelt Smile
 
  /Lars

Mange tak for afsnittet, det må lige læses igennem engang. 
Jamen, så er der jo slet intet problem. Grunden til jeg ikke orker at tage det ned af væggen, er at alle ledninger hænger inde i væggen. Så det ret svært at få på plads igen bagefter Smile

Super - nu kommer det sværeste af det hele dog. Kæresten! LOL 

(hvordan forklar man kæresten, der syntes det allerede er det bedste billed hun nogen sinde har set - at man lige vil bruge 2.000 kr på at gøre billedet mere korrekt? LOL)


-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

 

Super - nu kommer det sværeste af det hele dog. Kæresten! LOL 

(hvordan forklar man kæresten, der syntes det allerede er det bedste billed hun nogen sinde har set - at man lige vil bruge 2.000 kr på at gøre billedet mere korrekt? LOL)
Et supergodt bud vil være at forkæle kæresten (det er jo det du gør ved TV'et) med et wellness ophold hvor hun kan få massage, hudpleje og lagt make-up samt lavet negle Big smile


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

 
(hvordan forklar man kæresten, der syntes det allerede er det bedste billed hun nogen sinde har set - at man lige vil bruge 2.000 kr på at gøre billedet mere korrekt? LOL)
 
Cirka på samme måde som kæresten forklarer dig at 17 par stort set ubrugte sko altså bare ikke er nok... Wink


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 17:07
Hej Alle
 
Antal bestillinger:  11
 
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3977 - Mere om tilmelding her
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Mange tak for afsnittet, det må lige læses igennem engang. 
Jamen, så er der jo slet intet problem. Grunden til jeg ikke orker at tage det ned af væggen, er at alle ledninger hænger inde i væggen. Så det ret svært at få på plads igen bagefter Smile

Super - nu kommer det sværeste af det hele dog. Kæresten! LOL 

(hvordan forklar man kæresten, der syntes det allerede er det bedste billed hun nogen sinde har set - at man lige vil bruge 2.000 kr på at gøre billedet mere korrekt? LOL)

Du får det bare gjort en dag hun ikke er hjemme.

Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse LOL


Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

[QUOTE=RuneH] 
Super - nu kommer det sværeste af det hele dog. Kæresten! LOL 
(hvordan forklar man kæresten, der syntes det allerede er det bedste billed hun nogen sinde har set - at man lige vil bruge 2.000 kr på at gøre billedet mere korrekt? LOL)
Så en gang wellness til hende er vel også unødvendig da hun er det "bedste billede" du nogensinde har set ? Wink


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hej Alle
 
Antal bestillinger:  11
 
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3977 - Mere om tilmelding her
 
  /Lars
 
Ja, der er stadige et stykke op til de 40, som havde skrevet sig på den anden fælleskøbtråd. 


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 20:42
QUOTE=AV Precision]
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

 
(hvordan forklar man kæresten, der syntes det allerede er det bedste billed hun nogen sinde har set - at man lige vil bruge 2.000 kr på at gøre billedet mere korrekt? LOL)
 
Cirka på samme måde som kæresten forklarer dig at 17 par stort set ubrugte sko altså bare ikke er nok... Wink
[/QUOTE]
17 par, min nabos kone har 100 par, og Otto har kalibreret hans projektor Big smile


-------------
SVP03


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

QUOTE=AV Precision]
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

 
(hvordan forklar man kæresten, der syntes det allerede er det bedste billed hun nogen sinde har set - at man lige vil bruge 2.000 kr på at gøre billedet mere korrekt? LOL)
 
Cirka på samme måde som kæresten forklarer dig at 17 par stort set ubrugte sko altså bare ikke er nok... Wink
17 par, min nabos kone har 100 par, og Otto har kalibreret hans projektor Big smile
[/QUOTE]
 
Man kan undre sig, hvorfor kvinder går så meget op i sko, - når jeg en "sjældent gang" kigger på andre kvinder end min kone, så er det sgu ikke deres sko, jeg kigger på først Cool


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 20:51
Fin pris. Jeg tilmelder mig fælleskøbet til d 1 Juli Smile


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Fin pris. Jeg tilmelder mig fælleskøbet til d 1 Juli Smile
 
Har du  husket at tilmeldt dig i denne tråd?
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.aspx?articleid=3977&zoneid=6 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.aspx?articleid=3977&zoneid=6


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 21:21
Det er gjort nu Smile


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 21:37
Hej Alle
 
Antal bestillinger:  20
 
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3977 -


Skrevet af: tommyaxen
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 21:48
hvis man selv har kalibreret det ret godt er det vel begrænset hvor meget der er at hente?? jeg har brugt nogle indstillinger fra denne tråd på mit pioneer 6090h http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=50680&PN=9 er klar over det måske ikke er 100% men der er vel ikke så meget at hente så eller???


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

hvis man selv har kalibreret det ret godt er det vel begrænset hvor meget der er at hente?? jeg har brugt nogle indstillinger fra denne tråd på mit pioneer 6090h http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=50680&PN=9 er klar over det måske ikke er 100% men der er vel ikke så meget at hente så eller???
Der er synlig forskel på det, som man kan opnå ved indstilling af FILM-mode og det, som man kan opnå ved indstilling af ISF-modes på 9G'eren.
 
Jeg var som sagt ude og kalibrere en 5090H i går og der var *markante* forbedringer efter ISF-kalibreringen: Mere "punch" i billedet til aftenbrug (ISF-Night) - og nu kunne TV'et tilmed bruges i dagslys i en meget lys stue (ISF-Day/ISF-Auto) ved at tweak'e de rette parametre - nogle kun tilgængelige via ISF-interfacet.
 
TV'et var indstillet i FILM-mode med Bumptious' indstillinger - og hvidbalancen var sådan set OK - men farvedekodningen var ødelagt. I ISF-modes blev begge dele korrekt - og gamma-kurven blev bedre, hvilket giver tættere korrekt blanding af farverne.
 
Derudover blev den tilsluttede DVDO Edge scaler kalibreret til at fungere optimalt sammen med TV'ets kadencekredsløb (det gjorde den ikke før) - og de tilsluttede kilder blev kalibreret til at fungere bedst muligt mht. farvegengivelse gennem scaleren. Alt i alt en ikke ubetydelig forbedring og forøgelse af brugsværdien for setup'et.
 


-------------
/lars


Skrevet af: tommyaxen
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 22:19
er der forskel på hvem der kalibrere det??? jeg kender ikke Henrik Peulicke og ved ikke om resultatet er det samme eller hvad???

jeg synes selv at jeg har opnået et rigtigt fint billede og synes jo bare det ville være ærgeligt hvis man ikke følte at få noget ud af det


Skrevet af: MF1971
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

hvis man selv har kalibreret det ret godt er det vel begrænset hvor meget der er at hente?? jeg har brugt nogle indstillinger fra denne tråd på mit pioneer 6090h http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=50680&PN=9 er klar over det måske ikke er 100% men der er vel ikke så meget at hente så eller???
Der er synlig forskel på det, som man kan opnå ved indstilling af FILM-mode og det, som man kan opnå ved indstilling af ISF-modes på 9G'eren.
 
Jeg var som sagt ude og kalibrere en 5090H i går og der var *markante* forbedringer efter ISF-kalibreringen: Mere "punch" i billedet til aftenbrug (ISF-Night) - og nu kunne TV'et tilmed bruges i dagslys i en meget lys stue (ISF-Day/ISF-Auto) ved at tweak'e de rette parametre - nogle kun tilgængelige via ISF-interfacet.
 
TV'et var indstillet i FILM-mode med Bumptious' indstillinger - og hvidbalancen var sådan set OK - men farvedekodningen var ødelagt. I ISF-modes blev begge dele korrekt - og gamma-kurven blev bedre, hvilket giver tættere korrekt blanding af farverne.
 
Derudover blev den tilsluttede DVDO Edge scaler kalibreret til at fungere optimalt sammen med TV'ets kadencekredsløb (det gjorde den ikke før) - og de tilsluttede kilder blev kalibreret til at fungere bedst muligt mht. farvegengivelse gennem scaleren. Alt i alt en ikke ubetydelig forbedring og forøgelse af brugsværdien for setup'et.
 

Nu spørger jeg nok dumt, men det med "ISF-Night og ISF Day/Auto" er det nogle ekstra menupunkter man kan vælge efter en kalibrering ?

Mvh
Michael/MF1971


-------------
Mvh

Michael/MF1971

Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 23:31
Oprindeligt skrevet af MF1971 MF1971 skrev:

Nu spørger jeg nok dumt, men det med "ISF-Night og ISF Day/Auto" er det nogle ekstra menupunkter man kan vælge efter en kalibrering ?
Det er faktisk er helt reelt spørgsmål: Svaret er, at ISF-Night, ISF-Day og ISF-Auto dukker op i menuen sammen med FILM, SPORT etc. efter at de er blevet kalibreret via ISFccc-interfacet, som kun kan tilgås med den rette software gennem seriel-porten på bagsiden af TV'et.
 
Man behøver ikke at lave alle tre ISF-indstillinger.


-------------
/lars


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

er der forskel på hvem der kalibrere det??? jeg kender ikke Henrik Peulicke og ved ikke om resultatet er det samme eller hvad???

jeg synes selv at jeg har opnået et rigtigt fint billede og synes jo bare det ville være ærgeligt hvis man ikke følte at få noget ud af det
Som udgangspunkt er der ikke forskel på aften-indstillingen ("aften" hentyder til, at man har kontrol over belysningen i rummet, hvor displayet anvendes) - men reelt set kan der være forskellige tilgange til valg af indstillinger i signalkæden. Nogle gange kan man være nødt til at tage et subjektivt valg for at neddrosle/balancere afvigelser i forhold til hinanden. Her kommer det an på, hvordan man vægter de givne afvigelser - altså hvordan man prioriterer bestemte aspekter af billedgengivelsen.
 
Mht. dagslysindstillingen kan der givetvis være forskellige tilgange til at opnå en optimal dagslysindstilling - for her kommer man typisk til at ofre nogle aspekter i favegengivelsen for at styrke andre. Det afhænger meget af omgivelserne, som displayet er placeret i. Reelt set opnår man ikke optimal farvegengivelse i meget lyse omgivelser - så der er et antal kompromisser, der skal indgås.


-------------
/lars


Skrevet af: mikkelfrost
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 23:42
kanión  den er jeg med på :)


Skrevet af: vasif
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 23:47
Jeg overvejer at lokke min bror til at kalibrere sit Samsung B855. Jeg må erkende, at mit kalibreringsudstyr, til trods for, at jeg har betalt en høj pris, slet ikke kan give mig et tilfredsstillende resultat. Heldigvis er Tv'et i Film-mode ganske fin. Jeg er bekendt med Samsung's LCD-Tv, hvori forskellen på en kalibrering er enorm, men har ikke rigtig formået at kalibrere B855 til et meget bedre resultat, end standardindstillingen film, som iøvrigt næsten er identisk med indstillingerne Rasmus Larsen anbefaler inde på flatpanels.dk

Jeg er lidt usikker omkring hvor stor forskellen kan blive, og hvis jeg skal kunne overtale ham, må der argumenter på bordet:)

Selv har jeg G20, men her springer jeg nok fra:(




Skrevet af: vasif
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 23:54
Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

er der forskel på hvem der kalibrere det??? jeg kender ikke Henrik Peulicke og ved ikke om resultatet er det samme eller hvad???

jeg synes selv at jeg har opnået et rigtigt fint billede og synes jo bare det ville være ærgeligt hvis man ikke følte at få noget ud af det


Hvis du ikke er tilfreds med resultatet, er kalibreringen vel gratis, selvfølgelig med det forbehold, at ham som kalibrerer, indstiller tv'et tilbage til de indstillinger som det var før kalibreringen. Det er vel en ren win-win situation for dig. Det bliver aldrig billigere end de 2000 Kr, så du bør virkelig overveje det, og så har du om nogen et fjernsyn, der virkelig sparker røv efter en kalibrering.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 23-Juni-2010 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

[LALALALA]

Så bør du måske læse denne tråd, som jeg startede da jeg fik mit kalibreret - det var foresten Bantam som gjorde det.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=46174&PN=1&title=min-oplevelse-af-en-kalibrering-lx5090 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=46174&PN=1&title=min-oplevelse-af-en-kalibrering-lx5090

Jeg skriver om min oplevelse af en kalibrering og foretager en vurdering om hvem som sætter pris på den. Det er skrevet for 2 år siden, men en del af det kan sikkert stadig bruges. Tænk på det som om forskellen er endnu større når man ikke kalibrerer et Pioneer.


Skrevet af: vasif
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 00:09
Jeg har skam selv fået kalibreret min gamle Philips 9831D for snart 4 år siden af Otto, og forskellen var ret enorm, men kunne nu godt tænke mig en konkret vurdering af Samsung B855. Pioneer har jo, som jeg ser det, mere omfattende justeringer end konkurrenterne, og kalibrering er nu forskellig fra producent til producent, hvor der i mange tilfælde må tages højde for forskelligartede parametre, og hvorpå Tv'ene opfører sig anderledes ved forskellige justeringer


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 00:34
Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

Jeg har skam selv fået kalibreret min gamle Philips 9831D for snart 4 år siden af Otto, og forskellen var ret enorm, men kunne nu godt tænke mig en konkret vurdering af Samsung B855. Pioneer har jo, som jeg ser det, mere omfattende justeringer end konkurrenterne, og kalibrering er nu forskellig fra producent til producent, hvor der i mange tilfælde må tages højde for forskelligartede parametre, og hvorpå Tv'ene opfører sig anderledes ved forskellige justeringer
 
Otto har tidligere lavet en test af Samsung 855, efter den har fået en kalibrering

Jeg har netop fået finge i et Samsung 855, og får meget snart V10. Jeg ved stadig ikke hvornår og om jeg får et LG. Kort preview af 855: Meget skarpt og detaljeret billede, og fremragende farvegengivelse efter kalibrering. Før kalibrering er som det altid er med Samsung, ret middelmådigt. God sort, men ikke på Pioneer niveau. Shadow detail er med de rigtige indstillinger udmærket. Gamma-forløbet er lidt tricky, hvilket betyder at nogle scener kan fremstå for mørke - det kræver lidt mere eksperimentering før jeg kan konkludere på hvor godt det kan blive. Under alle omstændigheder klart mørkere gamma end Panasonic typisk har. Men samtidig er den maksimale lysstyrke ret høj for en plasma, hvilket betyder at oplevelsen i praksis er en god kontrast, når der er lidt lys i rummet. Lyse scener står rigtigt flot, og er reelt på Pioneer niveau, mens helt mørke scener taber lidt terræn i forhold til det ultimative. Film som The Dark Knight, der har mange mørke scener og hvor gamma'en i filmen er meget mørk, bliver den mørke gamma i skærmen et problem hvor billedet fremstår lidt "tungt", men jeg mangler som sagt at eksperimentere mere med gamma-indstillingerne på skærmen og se hvor meget det kan løses.

Den er relativt kompliceret at kalibrere. Skærmen indeholder et komplet CMS system, hvor hver enkelt farve kan kalibreres, og det kræver måleudstyr. Belønningen er en farvegengivelse især i lyse områder der som sagt er mindst på Pioneer niveau. Det bliver spændende at se hvad Panasonic'ens THX mode kan levere til sammenligning. Gamma, kontrast og brightness påvirker hinanden indbyrdes, så den korrekte indstilling af f.eks. brightness ændrer sig når man justerer på kontrast eller gamma. Dette gør at der er meget justering frem og tilbage, i stedet for bare at justere fra en ende af. Efter kalibrering er billedet på mange punkter bedre end alt andet ikke-Pioneer jeg har set, og på nogle punkter (men ikke alle) på højde med Pioneer. V10 skal være et skridt fremad i forhold til hidtidige Panasonic tv, hvis den skal være med - men Panasonic plejer at være nemmere at kalibrere, og i THX mode uden kalibrering bør Panasonic være bedre end Samsung'en i "film" mode, så vil man ikke investere i kalibreringen, så er Samsung'en nok svagere stillet - det finder vi ud af når jeg får kigget på V10 (meget snart).

Mere følger når jeg har sammenlignet mere direkte.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=59566&PN=33&title=panasonic-v10-50-vs-amsung-ps50b855 -


Skrevet af: vasif
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 00:48
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

Jeg har skam selv fået kalibreret min gamle Philips 9831D for snart 4 år siden af Otto, og forskellen var ret enorm, men kunne nu godt tænke mig en konkret vurdering af Samsung B855. Pioneer har jo, som jeg ser det, mere omfattende justeringer end konkurrenterne, og kalibrering er nu forskellig fra producent til producent, hvor der i mange tilfælde må tages højde for forskelligartede parametre, og hvorpå Tv'ene opfører sig anderledes ved forskellige justeringer
 
Otto har tidligere lavet en test af Samsung 855, efter den har fået en kalibrering

Jeg har netop fået finge i et Samsung 855, og får meget snart V10. Jeg ved stadig ikke hvornår og om jeg får et LG. Kort preview af 855: Meget skarpt og detaljeret billede, og fremragende farvegengivelse efter kalibrering. Før kalibrering er som det altid er med Samsung, ret middelmådigt. God sort, men ikke på Pioneer niveau. Shadow detail er med de rigtige indstillinger udmærket. Gamma-forløbet er lidt tricky, hvilket betyder at nogle scener kan fremstå for mørke - det kræver lidt mere eksperimentering før jeg kan konkludere på hvor godt det kan blive. Under alle omstændigheder klart mørkere gamma end Panasonic typisk har. Men samtidig er den maksimale lysstyrke ret høj for en plasma, hvilket betyder at oplevelsen i praksis er en god kontrast, når der er lidt lys i rummet. Lyse scener står rigtigt flot, og er reelt på Pioneer niveau, mens helt mørke scener taber lidt terræn i forhold til det ultimative. Film som The Dark Knight, der har mange mørke scener og hvor gamma'en i filmen er meget mørk, bliver den mørke gamma i skærmen et problem hvor billedet fremstår lidt "tungt", men jeg mangler som sagt at eksperimentere mere med gamma-indstillingerne på skærmen og se hvor meget det kan løses.

Den er relativt kompliceret at kalibrere. Skærmen indeholder et komplet CMS system, hvor hver enkelt farve kan kalibreres, og det kræver måleudstyr. Belønningen er en farvegengivelse især i lyse områder der som sagt er mindst på Pioneer niveau. Det bliver spændende at se hvad Panasonic'ens THX mode kan levere til sammenligning. Gamma, kontrast og brightness påvirker hinanden indbyrdes, så den korrekte indstilling af f.eks. brightness ændrer sig når man justerer på kontrast eller gamma. Dette gør at der er meget justering frem og tilbage, i stedet for bare at justere fra en ende af. Efter kalibrering er billedet på mange punkter bedre end alt andet ikke-Pioneer jeg har set, og på nogle punkter (men ikke alle) på højde med Pioneer. V10 skal være et skridt fremad i forhold til hidtidige Panasonic tv, hvis den skal være med - men Panasonic plejer at være nemmere at kalibrere, og i THX mode uden kalibrering bør Panasonic være bedre end Samsung'en i "film" mode, så vil man ikke investere i kalibreringen, så er Samsung'en nok svagere stillet - det finder vi ud af når jeg får kigget på V10 (meget snart).

Mere følger når jeg har sammenlignet mere direkte.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=59566&PN=33&title=panasonic-v10-50-vs-amsung-ps50b855 -


Tak, lige det jeg ledte efter. Kan pludselig godt huske ovenstående i sin tid meget interessante tråd. Lyder til, at der ingen vej er udenom:)


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 00:58
Jeg har bestilt en kalibrering til min 850.


Skrevet af: brfcjon
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 05:15

Hej Otto (AVP)/Henrik (Bigture)

Da jeg bor i Kina lige nu men kommer hjem til december er det så muligt at hoppe på nu og få gennemført kalibreringen engang i løbet af december måned. Jeg har naturligvis forståelse for at det skal passe med at I er i området alligevel for at det kan betale sig for jer.
 
Jeg bor i København når jeg flytter hjem igen.
 
vh
Kasper


Skrevet af: kimols
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 07:14
Hmm,ville ellers godt ha mit tv Kalibreret (Krp-600m)men vil jo ha Otto til at komme en tur på Amager,lidt ærgeligt da han ikke kører på Sjælland...Confused

-------------
Mvh KimOlsen
LG G1 77”
LG G1 65”
dmr-ubc90
Integra DRX-8.4
Elac Atmos TS 30.30
Perlisten S7T| S7C|R4S|D12S|MK sound S-150TI ~|Magnetar UDP900| Strømrenser|CSN Kabler/ Nord øst kabler|Wireworld


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af kimols kimols skrev:

Hmm,ville ellers godt ha mit tv Kalibreret (Krp-600m)men vil jo ha Otto til at komme en tur på Amager,lidt ærgeligt da han ikke kører på Sjælland...Confused
Iflg. Otto selv, så skulle Henrik Peulicke, være lige så kompetent som Otto er. Han er bare ikke kendt af recordere.dk bruger


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 08:27
Kan ikke se nogen grund til at fravælge kalibreringen, bare fordi det ikke er Otto som kommer forbi. 


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 09:04
Hej Alle
 
Antal bestillinger:  23
 
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3977 - Mere om tilmelding her
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: jb17j
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 09:47
Hej
ja så er jeg også tilmelt
jeg kom desværre til og trykke på enter inden jeg var færdig med og skrive alt ud styr på, regner med og kan få det med når jeg for mail fra AV precion, men måske i lige skal sætte et hold på så en gang enter ikke er nok til og sendeConfused
ellers et super godt tilbudClap


-------------
Mvh Jan B


Skrevet af: zeryus
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 10:26
@Otto / Bantam :
Hvor meget forbedringer kan jeg få ved at kalibrere min 1.5 år gamle Sony 46w4500 (med backlight bleeding og clouding)?


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af zeryus zeryus skrev:

@Otto / Bantam :
Hvor meget forbedringer kan jeg få ved at kalibrere min 1.5 år gamle Sony 46w4500 (med backlight bleeding og clouding)?
Den serie af TV er meget svær at kalibrere pga. et skoleeksempel på en dårligt designet servicemenu. Jeg ville ikke lave en kalibrering af gråtoneskalaen på den. Som hobbykalibrator (hvor man jo har tid nok, hvis det er ens eget TV) kan man godt bringe gråtoneskalaen i orden - men det tager adskillige timer, og der er fare for at ødelægge mere end man forbedrer pga. en mangel i gamma-equalizeren. 
 
Man kan selvfølgelig kalibrere de almindelige indstilliner i brugermenuen og sikre sig bedst mulig farvegengivelse, kadence-detektering og de-interlacing og den slags. Backlight bleeding og clouding kan du ikke komme af med - det der hjælper mest der, er at skrue ned for backlight.


-------------
/lars


Skrevet af: zeryus
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af zeryus zeryus skrev:

@Otto / Bantam :
Hvor meget forbedringer kan jeg få ved at kalibrere min 1.5 år gamle Sony 46w4500 (med backlight bleeding og clouding)?
Den serie af TV er meget svær at kalibrere pga. et skoleeksempel på en dårligt designet servicemenu. Jeg ville ikke lave en kalibrering af gråtoneskalaen på den. Som hobbykalibrator (hvor man jo har tid nok, hvis det er ens eget TV) kan man godt bringe gråtoneskalaen i orden - men det tager adskillige timer, og der er fare for at ødelægge mere end man forbedrer pga. en mangel i gamma-equalizeren. 
 
Man kan selvfølgelig kalibrere de almindelige indstilliner i brugermenuen og sikre sig bedst mulig farvegengivelse, kadence-detektering og de-interlacing og den slags. Backlight bleeding og clouding kan du ikke komme af med - det der hjælper mest der, er at skrue ned for backlight.

Æv, men tak for dit svar, Bantam. Jeg må se om jeg kan overtale konen til et nyt større tv snarest :-)


Skrevet af: Peter Plys
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 11:23
Med hensyn til denne kalibrering er det en kalibrering som nednævnte kalibrering eller går de ind bag ved tv'et med nogle koder for at komme ind og indstiller på nogle parameter som ikke er kendt for almindelige brugere?
 
Eksempel Samsung UE55C8705.
 

                                           

2D                           3D

Mode:

Movie

Movie

Backlight:

6

20

Contrast:

75

100

Brightness:

46

47

Sharpness:

0

0

Color:

45

45

Tint (G/R):

G50/R50

G50/R50

Eco Solution:

N/A

N/A

Advanced Settings

  Black Tone:

N/A

N/A

  Dynamic Contrast:

N/A

N/A

  Gamma:

0

0

  Color Space:

Auto

N/A

2D White Balance:
  Offset: Red 25, Green 25, Blue 24
  Gain: Red 27, Green, 25, Blue, 22

2D 10p White Balance
(White Balance and 10p White Balance used together for 2D calibration)

Level

Red

Green

Blue

1

-1

-2

+2

2

-1

0

-1

3

+1

0

0

4

-1

-2

-1

5

0

0

0

6

-1

0

0

7

0

0

0

8

0

0

+3

9

0

0

+4

White Balance 3D (2-level only)
  Offset: Red 17, Green 22, Blue 22
  Gain: Red 45, Green 25, Blue, 18

2D

3D

Flesh Tone:

N/A

N/A

Edge Enhancement:

N/A

N/A

xvYCC: Off

N/A

N/A

LED Motion Plus:

Off

Normal

Picture Options

  Color Tone:

Warm2

Warm2

  Size:

Screen Fit

Screen Fit

  Digital NR:

N/A

N/A

  MPEG Noise Reduction

N/A

N/A

  HDMI Black Level:

N/A

N/A

  Film Mode:

Auto 2

Auto 2

  Auto Motion Plus 240Hz:

N/A

N/A

Smart LED:

Standard

Standard

3D Menu
  3D Mode: Default On or 2D-->3D
  3D View Point: 0
  3D-->2D: N/A
  Depth: 4-6
  3D Auto View On



-------------
Samsung UE55C8705, DENON AVR-4310 surround receiver, DENON DVD-2500BT Blu-ray afspiller,
B&W CM1 højttaler, B&W ASW 10CM subwoofer, B&W CM7 højttaler, B&W CMC centerhøjttaler .


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 11:39
Der anvendes test- og måleudstyr at komme frem til indstillinger i stil med de, som du lister ovenfor. At kopiere indstillinger fra en kalibrering af et andet TV (uanset at det er helt samme model) er pr. definition ikke en kalibrering, da der er variationer i TV'ene og i høj grad det tilsluttede udstyr (kilderne) samt omgivelserne (mht. dagslysindstillinger).

-------------
/lars


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af Peter Plys Peter Plys skrev:

Med hensyn til denne kalibrering er det en kalibrering som nednævnte kalibrering eller går de ind bag ved tv'et med nogle koder for at komme ind og indstiller på nogle parameter som ikke er kendt for almindelige brugere?
 
Det er forskelligt fra model til model. På nogle bruger man service-menuen, andre kun bruger-menuen fordi der ikke er indstillinger i service-menuen som ikke allerede findes i bruger-menuen. De forskellige tv er meget forskelligt designet på det punkt.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Peter Plys
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 12:34
Jeg har foretaget en bestilling af tilbudet. Jeg bor i Esbjerg så det er Otto Jørgensen som skal udføre kalibreringen.
Som jeg læser tilbudet skal man betale yderligere 500 kr for basis-indstilling af surround-lyd i forbindelse med kalibreringen ialt 2500 kr
Mit spørgsmål går på om jeg vil vinde noget på at ofre de 500 kr, da jeg har fået foretaget Denon microfon test hvor den måler iforhold til "sweet spot". Eller hvad jeg præcis får for de 500 kr eksta eller om det kan svar sig i mit tilfælde, da Denon anlægget har målt rummet ud?
Jeg har nednævnte anlæg


-------------
Samsung UE55C8705, DENON AVR-4310 surround receiver, DENON DVD-2500BT Blu-ray afspiller,
B&W CM1 højttaler, B&W ASW 10CM subwoofer, B&W CM7 højttaler, B&W CMC centerhøjttaler .


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 15:38
Hvordan er det med Panasonic V10 fra sidste år? Er der nogen fordel ved at få det kalibreret i forhold til at bruge THX indstillingen, og kan der laves både dag- og nat-indstilling?



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af Peter Plys Peter Plys skrev:

Jeg har foretaget en bestilling af tilbudet. Jeg bor i Esbjerg så det er Otto Jørgensen som skal udføre kalibreringen.
Som jeg læser tilbudet skal man betale yderligere 500 kr for basis-indstilling af surround-lyd i forbindelse med kalibreringen ialt 2500 kr
Mit spørgsmål går på om jeg vil vinde noget på at ofre de 500 kr, da jeg har fået foretaget Denon microfon test hvor den måler iforhold til "sweet spot". Eller hvad jeg præcis får for de 500 kr eksta eller om det kan svar sig i mit tilfælde, da Denon anlægget har målt rummet ud?

Jeg har nednævnte anlæg

Jeg fik CSN Teknik til at lave en tilsvarende justering af mit surround i forbindelse med kalibrering af min projektor. Det var virkelig pengene værd. Der blev proppet sokker i basrefleks, flyttet på højttalere og justeret og lyttet til den store guldmedalje.
Resultatet var mærkbart forbedret. Det kommer naturligvis an på hvor skarp man selv er på at indstille - det er jeg ikke så god til, så jeg havde også blot overladt til målemikrofonen, der hørte til receiveren.





Skrevet af: bantam
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Hvordan er det med Panasonic V10 fra sidste år? Er der nogen fordel ved at få det kalibreret i forhold til at bruge THX indstillingen, og kan der laves både dag- og nat-indstilling?
På den model vil det for THX-indstillingen være en fordel at få gået hvidbalance efter (pga. ældning, som kan være ret synlig efter blot 500 timers drift - men heldigvis flader ældningskurven ud så det er ikke noget der SKAL gentages). Desuden kan FARVE-indstillingen være lidt forkert i THX - afh. af kilden/afspilleren.
 
THX-indstillingen anbefales som aften-indstilling - og som dag-indstilling kan man bruge en af de andre profiler, som så kan kalibreres op til at fungere som et godt kompromis i lyse omgivelser.


-------------
/lars


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 18:08
Jeg har et spørgsmål til fælleskøbet, ang. ekstra tilbud på indstilling af "Basis-indstilling af surround-lyd". Jeg kan ikke blive klog på, hvad man får ud af det. Det lyder lidt som hvis man selv kørte lyd setup programet på sin surr. forstærker hvilket max tager 20 min. Så er man igang.
Er det man får for sine 500 kr.? 
 
Når man nu har brugt mange penge på højtalere, subwoofer, surr. forstærker, så vil man også ha det bedste ud af det, men som jeg ser tilbudet, så er "Basis-indstilling af surround-lyd" kun for dem som slet ikke kan finde ud af, at få lyd ud af sættet. Os andre som har sat det op - og gerne vil ha det optimale ud af det. Hvor meget vil vi få ud af det?
Har jeg misforstået noget?
 
For de 500,- ekstra får man:
Basis-indstilling af surround-lyd i forbindelse med kalibreringen. Lyd-opsætningen indebærer den basale indstilling af en surround-forstærker/receivers indstillinger, delay, lydstyrke og delefrekvens for højttalere og sub, og basal indstilling af subwoofere. Prisen dækker ikke manuel justering af evt. equalizere.
 
 


Skrevet af: Peter Plys
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 19:46
Jeg har svært ved at se der er noget tilbud i dette fælleskøb af kalibrering når prisen sniger sig
op i kr 2500Clap
Det må kunne gøres bedre andre steder når vi er så mange?
Man kunne tro det er kalibrerings firmaet som har startet denne tråd?


-------------
Samsung UE55C8705, DENON AVR-4310 surround receiver, DENON DVD-2500BT Blu-ray afspiller,
B&W CM1 højttaler, B&W ASW 10CM subwoofer, B&W CM7 højttaler, B&W CMC centerhøjttaler .


Skrevet af: Jesper75
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Peter Plys Peter Plys skrev:

Jeg har svært ved at se der er noget tilbud i dette fælleskøb af kalibrering når prisen sniger sig
op i kr 2500Clap
Det må kunne gøres bedre andre steder når vi er så mange?
Man kunne tro det er kalibrerings firmaet som har startet denne tråd?

Du skal vist lige læse det hele en gang til Clap


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Peter Plys Peter Plys skrev:

Jeg har svært ved at se der er noget tilbud i dette fælleskøb af kalibrering når prisen sniger sig
op i kr 2500Clap
Det må kunne gøres bedre andre steder når vi er så mange?
Man kunne tro det er kalibrerings firmaet som har startet denne tråd?
Det er mig som har startet dette her, og jeg har intet med de folk at gøre som gør det.
Desuden er det 2000kr for kalibrering af tv. Normalpris 2800kr, så en del billigere er det vist blevet.


-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: jb17j
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 19:56
Hej
hvordan har i andre fået vide om AV presicion har modtaget bestilling, grundet til jeg spørgen er at jeg kom til at trukke på enter forhurtig men var dog næsten færdig vil bare til til føje mit ´surround anlæg, men regner med at med kan tilføje det sener.
Har ikke modtaget nogen mail  inu. fra AV
 
mvh Jan b
pioneer 5090H
pioneer SC LX71
pioneer BDP LX 71
9200 Aalborg sv


-------------
Mvh Jan B


Skrevet af: Jesper75
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af jb17j jb17j skrev:

Hej
hvordan har i andre fået vide om AV presicion har modtaget bestilling, grundet til jeg spørgen er at jeg kom til at trukke på enter forhurtig men var dog næsten færdig vil bare til til føje mit ´surround anlæg, men regner med at med kan tilføje det sener.
Har ikke modtaget nogen mail  inu. fra AV

Hej.

Sidste gang jeg var med i et fælleskøb med Otto, ringede han efter nogle dage Smile


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af jb17j jb17j skrev:

Hej
hvordan har i andre fået vide om AV presicion har modtaget bestilling, grundet til jeg spørgen er at jeg kom til at trukke på enter forhurtig men var dog næsten færdig vil bare til til føje mit ´surround anlæg, men regner med at med kan tilføje det sener.
Har ikke modtaget nogen mail  inu. fra AV
 
mvh Jan b
pioneer 5090H
pioneer SC LX71
pioneer BDP LX 71
9200 Aalborg sv
 
Det eneste vi har fået er en e-mail, at vores bestillig er modtaget, så jeg tror ikke du er gået glip noget indtil videre.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af Peter Plys Peter Plys skrev:

Jeg har svært ved at se der er noget tilbud i dette fælleskøb af kalibrering når prisen sniger sig
op i kr 2500Clap
Det må kunne gøres bedre andre steder når vi er så mange?
Man kunne tro det er kalibrerings firmaet som har startet denne tråd?

Er 800 kroner ikke en besparelse som er til at føle på? 2000 kr. er en fin pris for en kalibrering af billed, og de 500 kroner er nok også en rimelig pris taget tiden det tager, samt udstyret det kræver, i betragtning for at kalibrere lyden.

Desuden bør du være lidt mere taknemmelig for det arbejde som Flemming har lagt i for at så mange mennesker, som han aldrig har mødt, kan spare penge. 

Selvfølgelig kan det gøres billigere - men tit tager fagfolk, som ved noget om det, sig lidt bedre betalt end dem som gør et ringe stykke arbejde. Du kan prøve at ringe efter en polak næste gang du skal have lavet indkørsel..LOL 


Skrevet af: jb17j
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 20:56
det er lige det der bekymre mig, har ikke modtaget nogen mail,
mvh jan


-------------
Mvh Jan B


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Oprindeligt skrevet af jb17j jb17j skrev:

det er lige det der bekymre mig, har ikke modtaget nogen mail,
mvh jan
Så lev din bestilling igen.


Nej, når boksen "tak for din bestilling" vises er tilmeldingen allerede lagret.

Kommer email ikke frem, så check spam områder mv.

  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: oo27
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 22:21

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

hvis man selv har kalibreret det ret godt er det vel begrænset hvor meget der er at hente?? jeg har brugt nogle indstillinger fra denne tråd på mit pioneer 6090h http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=50680&PN=9 er klar over det måske ikke er 100% men der er vel ikke så meget at hente så eller???
Der er synlig forskel på det, som man kan opnå ved indstilling af FILM-mode og det, som man kan opnå ved indstilling af ISF-modes på 9G'eren.
 
Jeg var som sagt ude og kalibrere en 5090H i går og der var *markante* forbedringer efter ISF-kalibreringen: Mere "punch" i billedet til aftenbrug (ISF-Night) - og nu kunne TV'et tilmed bruges i dagslys i en meget lys stue (ISF-Day/ISF-Auto) ved at tweak'e de rette parametre - nogle kun tilgængelige via ISF-interfacet.
 
TV'et var indstillet i FILM-mode med Bumptious' indstillinger - og hvidbalancen var sådan set OK - men farvedekodningen var ødelagt. I ISF-modes blev begge dele korrekt - og gamma-kurven blev bedre, hvilket giver tættere korrekt blanding af farverne.
 
Derudover blev den tilsluttede DVDO Edge scaler kalibreret til at fungere optimalt sammen med TV'ets kadencekredsløb (det gjorde den ikke før) - og de tilsluttede kilder blev kalibreret til at fungere bedst muligt mht. farvegengivelse gennem scaleren. Alt i alt en ikke ubetydelig forbedring og forøgelse af brugsværdien for setup'et.
 

100% enig - tak for indsatsen LarsTongue Som nævnt har jeg en ekstremt lys stue med 14 vinduer etc. Så det er ikke nemme forhold.

Min film indstilling med Bumtious settings blev betydelig forbedret, så Star Trek sent i aftes og det var en ren fryd med alle de detaljer der nu er i billedet.

Jeg havde ikke troet der ville være så meget at hente på en ISF, men shadow detail, mere punch i farver (især om dagen/tidlig aften) er som nat og dag i forhold til tidligere.

Så herfra en meget varm anbefaling


-------------
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200


Skrevet af: tommyaxen
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:


Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

hvis man selv har kalibreret det ret godt er det vel begrænset hvor meget der er at hente?? jeg har brugt nogle indstillinger fra denne tråd på mit pioneer 6090h http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=50680&PN=9 er klar over det måske ikke er 100% men der er vel ikke så meget at hente så eller???

Der er synlig forskel på det, som man kan opnå ved indstilling af FILM-mode og det, som man kan opnå ved indstilling af ISF-modes på 9G'eren.
 

Jeg var som sagt ude og kalibrere en 5090H i går og der var *markante* forbedringer efter ISF-kalibreringen: Mere "punch" i billedet til aftenbrug (ISF-Night) - og nu kunne TV'et tilmed bruges i dagslys i en meget lys stue (ISF-Day/ISF-Auto) ved at tweak'e de rette parametre - nogle kun tilgængelige via ISF-interfacet.

 

TV'et var indstillet i FILM-mode med Bumptious' indstillinger - og hvidbalancen var sådan set OK - men farvedekodningen var ødelagt. I ISF-modes blev begge dele korrekt - og gamma-kurven blev bedre, hvilket giver tættere korrekt blanding af farverne.

 

Derudover blev den tilsluttede DVDO Edge scaler kalibreret til at fungere optimalt sammen med TV'ets kadencekredsløb (det gjorde den ikke før) - og de tilsluttede kilder blev kalibreret til at fungere bedst muligt mht. farvegengivelse gennem scaleren. Alt i alt en ikke ubetydelig forbedring og forøgelse af brugsværdien for setup'et.

 

100% enig - tak for indsatsen LarsTongue Som nævnt har jeg en ekstremt lys stue med 14 vinduer etc. Så det er ikke nemme forhold.
Min film indstilling med Bumtious settings blev betydelig forbedret, så Star Trek sent i aftes og det var en ren fryd med alle de detaljer der nu er i billedet.
Jeg havde ikke troet der ville være så meget at hente på en ISF, men shadow detail, mere punch i farver (især om dagen/tidlig aften) er som nat og dag i forhold til tidligere.
Så herfra en meget varm anbefaling


hvor lang tid tog det???
er der nogle andre instillinger man ikke selv har i opsætningen???

Tommy


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 23:20
Det tager nogle timer, alt efter hvor meget udstyr som skal kalibreres. Hos mig tog det en 2-3 timer hvor det både var TV og PS3 som skulle kalibreres. Dette var dog mens 5090 var helt nyt og hvor alt skulle afprøves påny i jagten på det perfekte billede. 

Der er udvidede indstillingsmuligheder gennem ISF-interfacet, så svaret er ja.


Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af Peter Plys Peter Plys skrev:

Jeg har svært ved at se der er noget tilbud i dette fælleskøb af kalibrering når prisen sniger sig
op i kr 2500Clap


Flot - du har lige vist du ikke kan læse.

Oprindeligt skrevet af Peter Plys Peter Plys skrev:

Det må kunne gøres bedre andre steder når vi er så mange?


Jeg afventer spændt at du finder et bedre tilbud.

Oprindeligt skrevet af Peter Plys Peter Plys skrev:

Man kunne tro det er kalibrerings firmaet som har startet denne tråd?


2 x flot - det er nu anden gang du viser du ikke har læst eller forstået tråden. Hvordan synes du egentlig selv det går Angry

Og som det altid gør sig gældende: der er ingen der tvinger dig til at bestille, vel? Det står dig frit for at købe din kalibrering et andet sted.



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 00:13
Hej alle,
 
Jeg har skjult et par, af det jeg vil kalde alternative indlæg i debatten.
 
Jeg skal venligst gøre opmærksom på, at denne tråd primært omhandler tilmeldning til kalibrering af af TV og projektorer m.v., og øvrige seriøse indlæg. Tråden omhandler IKKE nedværdigende kommentarer og det der er værre.
 
Det burde være til at forståSmile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: jb17j
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 08:10
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Oprindeligt skrevet af jb17j jb17j skrev:

det er lige det der bekymre mig, har ikke modtaget nogen mail,
mvh jan
Så lev din bestilling igen.


Nej, når boksen "tak for din bestilling" vises er tilmeldingen allerede lagret.

Kommer email ikke frem, så check spam områder mv.

  /Lars
Hej Lars
der er ikke kommet noget i spamfilter eller slette noget, jeg bruger google mail. men måske jeg har fået skrevet den forkert. men nu ser jeg lige om der kommer noget i dag ellers må jeg spørge AV på mandag, Otto kommer nok ikke til AAlborg i næste uger (eller gør han Smile) og jeg rejser på næste fredag og er først hjemme 14dage efter.
 
mvh Jan b


-------------
Mvh Jan B


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 08:13
Oprindeligt skrevet af jb17j jb17j skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Oprindeligt skrevet af jb17j jb17j skrev:

det er lige det der bekymre mig, har ikke modtaget nogen mail,
mvh jan
Så lev din bestilling igen.


Nej, når boksen "tak for din bestilling" vises er tilmeldingen allerede lagret.

Kommer email ikke frem, så check spam områder mv.

  /Lars
Hej Lars
der er ikke kommet noget i spamfilter eller slette noget, jeg bruger google mail. men måske jeg har fået skrevet den forkert. men nu ser jeg lige om der kommer noget i dag ellers må jeg spørge AV på mandag, Otto kommer nok ikke til AAlborg i næste uger (eller gør han Smile) og jeg rejser på næste fredag og er først hjemme 14dage efter.
 
mvh Jan b
 
Mon ikk, at vi kan få Lars til checke, om du står på listen?


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:


Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

hvis man selv har kalibreret det ret godt er det vel begrænset hvor meget der er at hente?? jeg har brugt nogle indstillinger fra denne tråd på mit pioneer 6090h http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=50680&PN=9 er klar over det måske ikke er 100% men der er vel ikke så meget at hente så eller???

Der er synlig forskel på det, som man kan opnå ved indstilling af FILM-mode og det, som man kan opnå ved indstilling af ISF-modes på 9G'eren.
 

Jeg var som sagt ude og kalibrere en 5090H i går og der var *markante* forbedringer efter ISF-kalibreringen: Mere "punch" i billedet til aftenbrug (ISF-Night) - og nu kunne TV'et tilmed bruges i dagslys i en meget lys stue (ISF-Day/ISF-Auto) ved at tweak'e de rette parametre - nogle kun tilgængelige via ISF-interfacet.

 

TV'et var indstillet i FILM-mode med Bumptious' indstillinger - og hvidbalancen var sådan set OK - men farvedekodningen var ødelagt. I ISF-modes blev begge dele korrekt - og gamma-kurven blev bedre, hvilket giver tættere korrekt blanding af farverne.

 

Derudover blev den tilsluttede DVDO Edge scaler kalibreret til at fungere optimalt sammen med TV'ets kadencekredsløb (det gjorde den ikke før) - og de tilsluttede kilder blev kalibreret til at fungere bedst muligt mht. farvegengivelse gennem scaleren. Alt i alt en ikke ubetydelig forbedring og forøgelse af brugsværdien for setup'et.

 

100% enig - tak for indsatsen LarsTongue Som nævnt har jeg en ekstremt lys stue med 14 vinduer etc. Så det er ikke nemme forhold.
Min film indstilling med Bumtious settings blev betydelig forbedret, så Star Trek sent i aftes og det var en ren fryd med alle de detaljer der nu er i billedet.
Jeg havde ikke troet der ville være så meget at hente på en ISF, men shadow detail, mere punch i farver (især om dagen/tidlig aften) er som nat og dag i forhold til tidligere.
Så herfra en meget varm anbefaling


hvor lang tid tog det???
er der nogle andre instillinger man ikke selv har i opsætningen???

Tommy
Jeg tillader mig lige at svare på dette: Kalibreringen af setup'et tog ca. 4½ time. Kompleksiteten af opstillingen var lidt over det sædvanlige pga. DVDO'ens mange muligheder (og ikke mindst besværliggjort af lysforholdene) - men til slut i processen blev det faktisk en fordel med DVDO'en, da den fungerer som en intelligent hub, der mindsker antallet af separate kalibreringer på TV'ets indgange.
 
ISFccc-interfacet har et par ekstra features (gamma-equalizer og understøttelse af 3 forskellige ISF-profiler, der dukker op sammen med de profiler, der er som standard i TV'et (FILM etc.)). Derudover er APL-kurven anderledes i ISF-modes - og den korte forklaring er, at TV'et bliver istand til at levere mere lys i billedet og det samtidigt med at bl.a. man har mindre forvridning af gråtoneskalaen op til en noget større værdi for "KONTRAST".
 
At ISF-modes fungerer på denne måde er, så vidt jeg ved, specielt for Pioneers plasma-TV - det kan sagtens være anderledes for andre TV (f.eks. synes jeg ikke at jeg har observeret det på Panasonics plasma-TV (som så har en anderledes APL-kurve, som har sine egne fordele)).


-------------
/lars


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 09:06
Hej Alle
 
http://csn-teknik.dk/ - CSN Teknik bliver nu en del af tilbudet om kalibrering. Christian vil tage sig godt af kunder i det midt- og sydsjællandske.
 
==============================================

Af praktiske grunde for at holde prisen nede har Bigture valgt at samarbejde med Christian Søgren Nielsen fra CSN Teknik om kalibreringerne på sjælland.

CSN Teknik fortager alle billed og lyd kalibreringer Syd for greve

CSN Teknik får direkte besked fra Bigture når brugerne har meldt sig til i det område, og vil derefter tage direkte fat i den enkelte bruger og aftale et tidspunkt for kalibreringen.

Se venligst kortet for det område som CSN Teknik kalibrerer i. 

==============================================
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 09:13
Hej Alle
 
Antal bestillinger:  28
 
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3977 - Mere om tilmelding her
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: oo27
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:


Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

hvis man selv har kalibreret det ret godt er det vel begrænset hvor meget der er at hente?? jeg har brugt nogle indstillinger fra denne tråd på mit pioneer 6090h http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=50680&PN=9 er klar over det måske ikke er 100% men der er vel ikke så meget at hente så eller???

Der er synlig forskel på det, som man kan opnå ved indstilling af FILM-mode og det, som man kan opnå ved indstilling af ISF-modes på 9G'eren.
 

Jeg var som sagt ude og kalibrere en 5090H i går og der var *markante* forbedringer efter ISF-kalibreringen: Mere "punch" i billedet til aftenbrug (ISF-Night) - og nu kunne TV'et tilmed bruges i dagslys i en meget lys stue (ISF-Day/ISF-Auto) ved at tweak'e de rette parametre - nogle kun tilgængelige via ISF-interfacet.

 

TV'et var indstillet i FILM-mode med Bumptious' indstillinger - og hvidbalancen var sådan set OK - men farvedekodningen var ødelagt. I ISF-modes blev begge dele korrekt - og gamma-kurven blev bedre, hvilket giver tættere korrekt blanding af farverne.

 

Derudover blev den tilsluttede DVDO Edge scaler kalibreret til at fungere optimalt sammen med TV'ets kadencekredsløb (det gjorde den ikke før) - og de tilsluttede kilder blev kalibreret til at fungere bedst muligt mht. farvegengivelse gennem scaleren. Alt i alt en ikke ubetydelig forbedring og forøgelse af brugsværdien for setup'et.

 

100% enig - tak for indsatsen LarsTongue Som nævnt har jeg en ekstremt lys stue med 14 vinduer etc. Så det er ikke nemme forhold.
Min film indstilling med Bumtious settings blev betydelig forbedret, så Star Trek sent i aftes og det var en ren fryd med alle de detaljer der nu er i billedet.
Jeg havde ikke troet der ville være så meget at hente på en ISF, men shadow detail, mere punch i farver (især om dagen/tidlig aften) er som nat og dag i forhold til tidligere.
Så herfra en meget varm anbefaling


hvor lang tid tog det???
er der nogle andre instillinger man ikke selv har i opsætningen???

Tommy
Jeg tillader mig lige at svare på dette: Kalibreringen af setup'et tog ca. 4½ time. Kompleksiteten af opstillingen var lidt over det sædvanlige pga. DVDO'ens mange muligheder (og ikke mindst besværliggjort af lysforholdene) - men til slut i processen blev det faktisk en fordel med DVDO'en, da den fungerer som en intelligent hub, der mindsker antallet af separate kalibreringer på TV'ets indgange.
 
ISFccc-interfacet har et par ekstra features (gamma-equalizer og understøttelse af 3 forskellige ISF-profiler, der dukker op sammen med de profiler, der er som standard i TV'et (FILM etc.)). Derudover er APL-kurven anderledes i ISF-modes - og den korte forklaring er, at TV'et bliver istand til at levere mere lys i billedet og det samtidigt med at bl.a. man har mindre forvridning af gråtoneskalaen op til en noget større værdi for "KONTRAST".
 
At ISF-modes fungerer på denne måde er, så vidt jeg ved, specielt for Pioneers plasma-TV - det kan sagtens være anderledes for andre TV (f.eks. synes jeg ikke at jeg har observeret det på Panasonics plasma-TV (som så har en anderledes APL-kurve, som har sine egne fordele)).


Ja - det blev desværre vanskeliggjort af at solen netop havde besluttet sig for (for første gang i næsten 7 år) at kigge frem fra skyerne!Wink

Nu skal det måske også lige nævnes at alle settings blev tjekket og så liige dobbelt tjekket - kanon grundigt, en fornøjelse.

Jeg vil sige at forskellen på selv at kalibrere og så få en "proff" til det er, at det er yderst vanskeligt at forstå alle sammenhænge i et setup med Pioneer (utallige settings) og en Scaler (selv om Edge er ret sparsom ifht. andre mht. mulige settings).

Så jeg kan ikke (i mit tilfælde) tilslutte mig Animas opfattelse af mangel på farver, jeg fik faktisk væsentlig bedre "pang" farver end min "Movie" setting.









-------------
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 12:51
Hej Alle
 
Antal bestillinger:  31
 
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3977 - Mere om tilmelding her
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Peter Plys
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 13:28
  1. Er der nogen form for garanti på ISF kalibreringen?evt hvilken?
  2. kan man miste nogle indstilling når man installere en opdatering eller laver en ny kanal søgning?
  3. Får man fuld udbytte ved ISF kalibreing på et nyt TV(Samsung UE55C8705) eller skal det have en vis alder?


-------------
Samsung UE55C8705, DENON AVR-4310 surround receiver, DENON DVD-2500BT Blu-ray afspiller,
B&W CM1 højttaler, B&W ASW 10CM subwoofer, B&W CM7 højttaler, B&W CMC centerhøjttaler .


Skrevet af: friedel
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 15:28
Hej, ville det være pengene værd at få kalibreret min sanyo z4 720p projektor? 



Skrevet af: vasif
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af Peter Plys Peter Plys skrev:

  1. Er der nogen form for garanti på ISF kalibreringen?evt hvilken?
  2. kan man miste nogle indstilling når man installere en opdatering eller laver en ny kanal søgning?
  3. Får man fuld udbytte ved ISF kalibreing på et nyt TV(Samsung UE55C8705) eller skal det have en vis alder?


1) Du får jo efter kalibreringen eftersendt alle indstillinger ned på skrift, sådan at de ikke hemmeligholdes for dig, og hvis du f.eks. skulle komme til at lave en fabriksindstilling af Tv'et, så kan du ummidelbart selv justere det på plads. Som skrevet tidligere, hvis du ikke er tilfreds med kalibreringen, koster det dig intet, men alle indstillinger bliver så også justeret tilbage til de indstillinger det var før kalibreringen.

2) Nej.

3) Det anbefales, at man kalibrerer skærmen efter ca. de første 100 timers brug. Du kan jo bare bestille kalibrering nu, og aftale en tid om f.eks. en måned.

Du bør bestemt overveje dette tilbud, da en kalibrering af netop dit Tv, vil have en ekstrem mærkbar effekt. Samsung's LED-TV har generelt dårlige standardindstillinger, men til gengæld et hav af billedindstillinger, som kan rette op på dette, og levere et meget overbevisende billede.


Skrevet af: smiletime
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 21:04
2000 lyder som en rigtig godt tilbud og svært at sige nej tak til. Har selv en Pioneer KRP-600M, hvor jeg selvfølgelig bruger Pure mode. Hvad er der netop at hente ved en ISF kalibrering på mit tv?

-------------
Min studiebiograf http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62141&KW=smiletime - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62141&KW=smiletime


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 23:41
MASSER!!! Hvis jeg sætter mit over på pure mode, så ser farverne matte ud i sammenligning med de kalibrerede.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 00:44
Hej Alle
 
Antal bestillinger:  35
 
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3977 -


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

MASSER!!! Hvis jeg sætter mit over på pure mode, så ser farverne matte ud i sammenligning med de kalibrerede.
Det er netop det, som man ser på LX-modellerne også. Man kan ikke opnå samme resultat uden tilgang til ISFccc-interfacet (hvorved man opretter ISF-Nat/Dag og evt. Auto-profilerne i brugermenuen).


-------------
/lars


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

Så jeg kan ikke (i mit tilfælde) tilslutte mig Animas opfattelse af mangel på farver, jeg fik faktisk væsentlig bedre "pang" farver end min "Movie" setting.
Jeg tror såmænd ikke, at I er uenige, når det kommer til stykket. Jeg har været ned og kigge i arkivet og kan se i Animas LX-5090-rapport, at TV'et bl.a. stod i SPORT-mode med høj farvetemperatur, skæv gamma, udbrænding i hvid og wide gamut før kalibreringen modsat dit, som stod som du nævner i FILM-mode med bumptious' indstillinger.
 
Jeg kan iøvrigt se, at I endte op med den samme FARVE-indstilling i ISF-Nat - og det er jeg specielt tilfreds med, da det er lykkes mig at reducere al matematik- og deltaE-hokus-pokus omkring farveindstilling inkl. CMS (og tilsyneladende uanset hvor skæv gamut'en og farvedekodningen ellers er) til en meget simpel metode, som indstiller farverne mest muligt korrekt i løbet af nul-komma-fem.


-------------
/lars


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Peter Plys Peter Plys skrev:

  1. Får man fuld udbytte ved ISF kalibreing på et nyt TV(Samsung UE55C8705) eller skal det have en vis alder?

Jeg vill vente *nogle* hundrede timer - jeg synes at 100 eller 200 er for lidt. Det kan selvfølgelig være, at Samsungs paneler er meget anderledes end Panasonics - og her sker der så vidt jeg kan måle, sker der en ikke ubetydelig ældning i de første ikke under 500 timer - og måske mere.

-------------
/lars


Skrevet af: huiron
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 13:29
Jeg regner også med at hoppe på dette tilbud. Har dog et et spørgsmål og en god ide. 

  1. Hvordan klarer man det faktum at skulle kalibrere til både nat og dag da han sikkert ikke bliver natten over?
  2. Omkring surround er der jo lige nu lidt snak om den her Antimode til sub'en. Kunne det være en mulighed at tage sådan en med og måske en demo DVD/blu-ray eller 2 og så tilbyde lige at proppe den ind imellem og lave en hurtig kalibrering med den. Som en form for extra service/appetit vækker? Man kunne måske lave det sådan at kunden selv måtte stå og rode med den mens Otto/Christian/... står og klarer TV'et? Kunne være at leverendøren her i landet ville se det som en god reklame mulighed. 



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 13:39
1. Kalibreringen foretages i første omgang til ISF dag. Herefter laves reducerede indstillinger til ISF nat svarende til at rummet er lidt eller ikke oplyst.
 
Og her er det at erfaringen med udstyret spiller en stor rolle. Det kunne jeg se da Otto var på besøg for at ændre på mit ISF kalibrerede 500M. Han kunne ved fuldt sollys ændre på nat-indstillingen, så den nu passer til at jeg kan se på en tilpas oplyst skærm i totalt mørke. 


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af huiron huiron skrev:

1. Hvordan klarer man det faktum at skulle kalibrere til både nat og dag da han sikkert ikke bliver natten over?
 
Da det jo ofte er lyst, når man starter opgaven, er det nemmest at lave dagslys-kalibreringen først, da denne indstilling kan variere voldsom afhængigt af rummets lysforhold.
 
Aften-indstillingen kan også laves ret let - selv i dagslys - hvis man ellers kender display og afspiller. F.eks. ved man stort set pr. automatik, hvordan et Pioneer eller Panasonic plasma-TV skal stå for at fungere under kontrollerede lysforhold (~ aften-brug).
 
Der hvor man kan få problemer i kraftigt dagslys er, hvor man skal finde ud af, hvordan samspillet mellem afspiller/testgenerator kan optimeres (video-levels, RGB vs. digital component), da man går efter en konfiguration, hvor man kan se blacker-than-black og whiter-than-white. Det var sådan en situation, jeg beskrev længere tilbage i tråden. Problemet løses ved simpel afskærmning og/eller "nærobservationer" af panelet.
 
 


-------------
/lars


Skrevet af: 3000
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 17:24
jeg vil godt lige sige undskyld hvis jeg ikke måtte skrive det men pengen  ...  men kunne ikke se hvorfor han skulle blive så sur og skrive sådan nogen 

-------------
__________________
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=101858&title=3000s-stue" rel="nofollow - 3000´s stue
http://c.mymovies.dk/xx3000xx%20" rel="nofollow - My Blu-Ray Collection


Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af 3000 3000 skrev:

jeg vil godt lige sige undskyld hvis jeg ikke måtte skrive det men pengen  ...  men kunne ikke se hvorfor han skulle blive så sur og skrive sådan nogen 


Men man må da sige det er en gylden mulighed for både recordere's brugere at spare penge, og Otto mv. at tjene penge. Tongue

2000 x 34 = 68.000,- kr.

MEN det koster jo normalt 800 kr!

 800 x 34 = 27.200,- kr. sparet. Der er da alligevel en del.Embarrassed


Skrevet af: Hede
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 18:19
Jeg synes da en besparelse på næsten 30% er da til at føle på. Jeg var også klar til at betale mere end de 2000,- for det. Synes da prisen er kanon Thumbs Up 
Om man vil ofre det i jagten på et bedre billed er jo op til hver især. 
Personligt tror jeg ikke jeg kan få bedre biled uden hjælp. 


-------------
Mvh Hede

Stuen: Sony KD-65A1, Pioneer BDP-320,
Apple TV 4K 32GB, Arcam FMJ A32, Audiovector M3 Signature Mk.II


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 22:07
Hej Alle
 
Antal bestillinger:  38
 
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=3977 -


Skrevet af: smiletime
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 05:24
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

MASSER!!! Hvis jeg sætter mit over på pure mode, så ser farverne matte ud i sammenligning med de kalibrerede.

Nu har jeg også fået tilmeldt mig Smile Kan ligeså godt få det bedste ud af det, når jeg har betalt så mange penge for det.


-------------
Min studiebiograf http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62141&KW=smiletime - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62141&KW=smiletime


Skrevet af: Hede
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af smiletime smiletime skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

MASSER!!! Hvis jeg sætter mit over på pure mode, så ser farverne matte ud i sammenligning med de kalibrerede.

Nu har jeg også fået tilmeldt mig Smile Kan ligeså godt få det bedste ud af det, når jeg har betalt så mange penge for det.

Har det på samme måde. Big smile 

Nu er vi næsten oppe på samme antal som der var interesseret på forhånd så de må have ramt plet med prisen Clap

Og lige en tak til Flemming som satte det igang Thumbs Up


-------------
Mvh Hede

Stuen: Sony KD-65A1, Pioneer BDP-320,
Apple TV 4K 32GB, Arcam FMJ A32, Audiovector M3 Signature Mk.II


Skrevet af: tommyaxen
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 13:33
Mht prisen på de 2000kr, det skal ikke misforstås som utilfredshed eller brok men jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor det er så fantastisk at man kan få en mand ud til en timeløn på 1-2000kr??? 2000kr er da ufatteligt meget for en eller to timers arbejde uanset hvordan man vender og drejer den eller hvad??? Det er måske bare mig der ikke falder på halen over det??? Jeg kunne godt finde på at tilmelde mig, tænker stadig da jeg synes 2000kr er mange penge i REN arbejdsløn....??

Igen det skal ikke forstås som brok men ville gerne høre hvorfor det koster tusindevis af kroner, er godt klar over der er transport også men alligevel......

Tommy


Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

Mht prisen på de 2000kr, det skal ikke misforstås som utilfredshed eller brok men jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor det er så fantastisk at man kan få en mand ud til en timeløn på 1-2000kr??? 2000kr er da ufatteligt meget for en eller to timers arbejde uanset hvordan man vender og drejer den eller hvad??? Det er måske bare mig der ikke falder på halen over det??? Jeg kunne godt finde på at tilmelde mig, tænker stadig da jeg synes 2000kr er mange penge i REN arbejdsløn....??

Igen det skal ikke forstås som brok men ville gerne høre hvorfor det koster tusindevis af kroner, er godt klar over der er transport også men alligevel......

Tommy
Som du selv siger er der transport. Så er der udstyr, Uddannelse, forsikring og evt. planlægnings arbejde. Den har været oppe og vende før


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

Mht prisen på de 2000kr, det skal ikke misforstås som utilfredshed eller brok men jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor det er så fantastisk at man kan få en mand ud til en timeløn på 1-2000kr??? 2000kr er da ufatteligt meget for en eller to timers arbejde uanset hvordan man vender og drejer den eller hvad??? Det er måske bare mig der ikke falder på halen over det??? Jeg kunne godt finde på at tilmelde mig, tænker stadig da jeg synes 2000kr er mange penge i REN arbejdsløn....??

Igen det skal ikke forstås som brok men ville gerne høre hvorfor det koster tusindevis af kroner, er godt klar over der er transport også men alligevel......

Tommy
Det tar' mellem 2 og 4 timer har jeg ladet mig fortælle, afhængig af TV mærke og det tilsluttede udstyr. Der laves/kontrolleres også indstillinger i f.eks. BD afspiller


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

Mht prisen på de 2000kr, det skal ikke misforstås som utilfredshed eller brok men jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor det er så fantastisk at man kan få en mand ud til en timeløn på 1-2000kr??? 2000kr er da ufatteligt meget for en eller to timers arbejde uanset hvordan man vender og drejer den eller hvad??? Det er måske bare mig der ikke falder på halen over det??? Jeg kunne godt finde på at tilmelde mig, tænker stadig da jeg synes 2000kr er mange penge i REN arbejdsløn....??

Igen det skal ikke forstås som brok men ville gerne høre hvorfor det koster tusindevis af kroner, er godt klar over der er transport også men alligevel......

Tommy


Prøv at læse http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81793&PN=23&title=snak-om-flleskb-af-kalibrering - denne tråd (gå nogle sider tilbage), hvor dette emne er blevet diskuteret rigeligt.


Skrevet af: tommyaxen
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af Prospect Prospect skrev:

Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

Mht prisen på de 2000kr, det skal ikke misforstås som utilfredshed eller brok men jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor det er så fantastisk at man kan få en mand ud til en timeløn på 1-2000kr??? 2000kr er da ufatteligt meget for en eller to timers arbejde uanset hvordan man vender og drejer den eller hvad??? Det er måske bare mig der ikke falder på halen over det??? Jeg kunne godt finde på at tilmelde mig, tænker stadig da jeg synes 2000kr er mange penge i REN arbejdsløn....?? Igen det skal ikke forstås som brok men ville gerne høre hvorfor det koster tusindevis af kroner, er godt klar over der er transport også men alligevel...... Tommy

Som du selv siger er der transport. Så er der udstyr, Uddannelse, forsikring og evt. planlægnings arbejde. Den har været oppe og vende før


Er det ikke det samme med en elektriker eller anden håndværker??? En isf "uddanelse" tager vel heller ikke 4år??

Tommy


Skrevet af: Søren Ingemann
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

Oprindeligt skrevet af Prospect Prospect skrev:

Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

Mht prisen på de 2000kr, det skal ikke misforstås som utilfredshed eller brok men jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor det er så fantastisk at man kan få en mand ud til en timeløn på 1-2000kr??? 2000kr er da ufatteligt meget for en eller to timers arbejde uanset hvordan man vender og drejer den eller hvad??? Det er måske bare mig der ikke falder på halen over det??? Jeg kunne godt finde på at tilmelde mig, tænker stadig da jeg synes 2000kr er mange penge i REN arbejdsløn....?? Igen det skal ikke forstås som brok men ville gerne høre hvorfor det koster tusindevis af kroner, er godt klar over der er transport også men alligevel...... Tommy

Som du selv siger er der transport. Så er der udstyr, Uddannelse, forsikring og evt. planlægnings arbejde. Den har været oppe og vende før


Er det ikke det samme med en elektriker eller anden håndværker??? En isf "uddanelse" tager vel heller ikke 4år??

Tommy

Gå nu tilbage i tråden og læs hvad der står. Det er debatteret rigeligt og vi behøver ikke tage det op igen. Specialistviden koster nu en gang. Hvis du synes det er for dyrt, så lad være med at købe ydelsen.


Skrevet af: tommyaxen
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 17:39
Et Debatforum er vel til at DEBATTERE, det kan sagtens være at jeg køber en kalibrering, jeg spørger bare til hvordan det kan være at det koster så meget det er vel en meget relevant ting at debattere det er jo ikke for at være efter isf folkene jeg prøver bare at finde ud af om der er en reel god grund, for hverken "uddannelse eller udstyr" retfærdiggøre i mine øjne prisen og jeg synes nærmest folk for det til at lyde som er røverkøb det er det jeg ikke helt forstår...


Skrevet af: Søren Ingemann
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 17:45
Ja, men da det allerede er debatteret rigeligt er der vel ingen grund til at fortsætte. Prisen ligger ligesom fast, så hvor er det du vil hen? Køb eller lad være - det er dit valg.

Husk i øvrigt på at momsen alene udgør de 400 kroner. Altså er der 1600 kroner tilbage til firmaet, der udfører opgaven inkl. det antal timer der skal siddes i bilen samt brændstof og afskrivninger. For mig at se er det et svært godt tilbud...


Skrevet af: Peter Plys
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 17:57
Jeg forstår heller ikke hvorfor folk reagere så voldsomt når der sættes spørgsmål ved prisen?
Det er som om der er en anden dagsorden?
Det går vel ud på at få det så billigt som muligt og ikke kun at være flink mod kalibrerings firmaet?
Det er jo ligesom ikke vores "fætters" firma eller hvad?
Prisen er vel til at blive genforhandlet til alles gode?


-------------
Samsung UE55C8705, DENON AVR-4310 surround receiver, DENON DVD-2500BT Blu-ray afspiller,
B&W CM1 højttaler, B&W ASW 10CM subwoofer, B&W CM7 højttaler, B&W CMC centerhøjttaler .



Print side | Luk vindue