Undersøgelse: burn-in - hvad gør I?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Plasma TV
Forumbeskrivelse: Forum for Plasma TV (PDP)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82695
Udskrevet den: 08-Juni-2025 kl. 17:44
Emne: Undersøgelse: burn-in - hvad gør I?
Skrevet af: hunt
Emne: Undersøgelse: burn-in - hvad gør I?
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 22:51
Det har været oppe flere gange herinde, jeg har selv bragt det på banen et par gange. Sagen er at flere herinde får burn-in af logo'er på nyere panasonic fjernsyn (x10, g20 m.fl.). Jeg har selv klaget over det et par gange, og det er blevet pure afvist af infocare/panasonic.
Jeg så Danmarks kamp mod Cameroun i lørdags, og idag kan jeg stadig se score-tavlen på hvid baggrund. Jeg har vel i snit set fjernsyn 2-3 timer hver dag siden.
Hvad gør I andre ved det? Kører i burn-in wash hver gang det sker? Ignorer I det blot? Finder I jer i, at pansonic stjæler jeres penge med et fejlbehæftet produkt? Eller er panasonics holdning til dette emne i orden?
I kender min holding, men jeg render hele tiden hovedet mod en mur...
Mvh Peter
|
Svar:
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 23:01
hunt skrev:
I kender min holding, men jeg render hele tiden hovedet mod en mur...
|
Jeg er åbenbart "heldig",da jeg nu er på 3. år med mit Pioneer 427 og kun oplever kortvarig retention efter eksempelvis en fodboldkamp.
Klaus
|
Skrevet af: vasif
Skrevet den: 24-Juni-2010 kl. 23:28
Ligefrem Burn-In hører man nu ikke så tit om, men prøv i første omgang med en White-Wash. Det ville jeg da i første omgang selv forsøge. Hvis der virkelig er tale om Burn-In, dækker reklamationsretten ikke, da det anses som en selvforskyldt fejl, og heller ej bliver betragtet som en fabrikationsfejl. Hvilke indstillinger har du kørt med?
|
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 12:02
vasif skrev:
Ligefrem Burn-In hører man nu ikke så tit om, men prøv i første omgang med en White-Wash. Det ville jeg da i første omgang selv forsøge. Hvis der virkelig er tale om Burn-In, dækker reklamationsretten ikke, da det anses som en selvforskyldt fejl, og heller ej bliver betragtet som en fabrikationsfejl. Hvilke indstillinger har du kørt med? |
Det var ikke lige det tråden gik på, men nu svarer jeg alligevel.
Det kan ikke passe, at man skal køre wash, hver eneste gang man har set den samme kanal i en time?
Indstillingerne har været dæmpede.
Men det kan vel heller ikke passe, at man skal skrue ned, når tv'et bliver leveret med andre indstillinger, de burde jo være lige til at bruge?
Egentlig gik tråden på, hvad andre med problemet gjorde ved det?
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 12:28
Der gøres ingenting, det er helt ukendt, der har kun været lidt Retention i starten, intet andet. Der belev stort set ikke taget nogen hensyn til indstillinger, kun lige de første 4-5 dage. Jeg kan ikke forestille mig at de nye TVer er dårligere end dem der er et par år gamle.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 12:37
Jeg gør ingenting ved "Burn-in" på hverken mit 42PX80 eller 50G20 da det ikke er eksisterende. I så fald har jeg ikke opdaget det.
------------- Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 12:47
det er ikke fedt at ungerne ser disney channel HVER dag, og de har KÆMPE store
og meget tydelige logoer, helt samme sted altid.. ÆV jeg hader kanal logoer
------------- AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 14:36
TommyBoy skrev:
det er ikke fedt at ungerne ser disney channel HVER dag, og de har KÆMPE store
og meget tydelige logoer, helt samme sted altid.. ÆV jeg hader kanal logoer |
Kunne være du skulle give ungerne et billigt LCD til deres Disney Channel
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 14:41
Gør ingenting da det ikke er et problem på mit Panasonic TV
|
Skrevet af: baekgaard
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 15:47
myrekrig. Det er bare lidt neder at skulle afbryde en god film, når jeg ikke gider se skygger fra undertekster længere.
|
Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 16:21
Jeg gør heller ingen ting, da jeg ikke har oplevet problemer på mine sidste 2 plasma fra Panasonic - min 1. plasma fik med en washer éen gang hvor jeg havde været et fjols, men ikke siden...
------------- Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
|
Skrevet af: Shooter DK
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 16:45
jeg gør dette at jeg køber en forsikring til skærmen igennem securator.dk som dækker dette og meget mere i 4år for 999kr. uden selvrisiko og låne tv ved reperation.
------------- http://www.speedtest.net">
|
Skrevet af: Vistrup
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 19:00
Nada. Har "kun" retention og jeg har endda et LG tv.
------------- LG C1 65" Sonos Arc Sonos Sub3 Apple TV 4K PS5
|
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 20:26
Okay, jeg tror, at I misforstår mig, eller også har jeg ikke forklaret mig godt nok. Indlægget var beregnet til kun at blive besvaret af de,
som oplever logo burn-in eller værre på et panasonic tv.
Ellers tak for alle de andre besvarelser! :-)
|
Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 20:46
hunt skrev:
Okay, jeg tror, at I misforstår mig, eller også har jeg ikke forklaret mig godt nok. Indlægget var beregnet til kun at blive besvaret af de,
som oplever logo burn-in eller værre på et panasonic tv.
Ellers tak for alle de andre besvarelser! :-) |
De som oplever burn-in lærer vel at leve med det? Burn-in kan mig bekendt ikke fjernes igen.
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 25-Juni-2010 kl. 20:46
du kan ikke fjerne burn in, måske derfor ingen ordentlige svar
men har endnu til gode og se det men retention. det havde mit px80 nogen gange, men var væk med lidt sne fra en hhd optager efter 5 min. ellers brug en wash out dvd
|
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 09:24
Der er vel en flydende grænse mellem burn-in og retention. Vil I kalde det retention, hvis det tager en uge med alm. tv-kiggeri at fjerne det?
Jeg mangler stadig at høre fra nogen, som oplever det. (baekgaard du er vinklet af!  )
|
Skrevet af: s0ad
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 09:53
Jeg har et stort klamt tydeligt 'tv news' logo nede i venstre hjørne, og det kan let ses ved lyse scener. Jeg aner ikke lige hvordan jeg får det fjernet, men synes det er for dårligt at det overhovedet sker.
Mit fjernsyn er et 42" Panasonic PX71E plasma fra 2007. Har et års total forsikring på det endnu fra EDB/UGS forsikringer, men er i tvivl om de dækker det.
|
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 10:11
Hej , jer der har retention , prøv at finde en tom analog kanal , hvor der jo kun er støj på skærmen . Og prøv at lade den stå på denne kanal , evt et par timer...
MVH
------------- TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet af: akas
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 12:03
drop plasma så enkelt er det
|
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 12:13
akas skrev:
drop plasma så enkelt er det |
Glem det , jeg er på mit 3 Plasma og har aldrig haft problemer....
MVH
------------- TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet af: Viking30
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 13:18
Gør intet da det ikke er et problem, hverken på mit gamle Panasonic PV60 eller mit nye Panasonic G20.
|
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 13:27
akas skrev:
så skulle man droppe og se tv
kunne være en meget god idé måske
|
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 14:52
xcardman skrev:
akas skrev:
kunne være en meget god idé måske | man må da sande at der er mange der har problemer med in burn og andet med plasma det forkommer stor set ikke på lcd elller led
|
Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 15:08
Hvem er de mange som døjer med burn-in
|
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 15:10
Sploink skrev:
| ja det er jo ikke første gang man hører det det ved du jo også der er store problemer med det skidt. plasma
|
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 15:14
akas skrev:
Sploink skrev:
| ja det er jo ikke første gang man hører det det ved du jo også der er store problemer med det skidt. plasma
|
Kunne jeg ikke få dig til at linke til artikler der beskriver de store problemer der er med Burn In på plasmaskærme af nyere dato (de sidste 2-3 år)?
At der forekommer retention er korrekt, men det er altså ikke Burn In. Burn In er en fastbrænding som aldrig forsvinder igen - det kan muligvis reduceres meget med forskellige washere, men ikke fjernes.
Retention forsvinder af sig selv.
Hvis ikke du kan smide nogle links, så synes jeg ærligt talt at du burde holde dig fra den slags udtalelser...
------------- Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
|
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 15:14
akas skrev:
xcardman skrev:
akas skrev:
kunne være en meget god idé måske | man må da sande at der er mange der har problemer med in burn og andet med plasma det forkommer stor set ikke på lcd elller led
|
nej men lcd og led har bare en masse andre ulemper
så nej tak  samt har endnu ikke set burn in på nyere skærme Men retention og nej det er ikke noget problem hverken på mit pio eller min gamle pan px80
|
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 15:21
xcardman skrev:
akas skrev:
xcardman skrev:
akas skrev:
|
nej men lcd og led har bare en masse andre ulemper
så nej tak  samt har endnu ikke set burn in på nyere skærme Men retention og nej det er ikke noget problem hverken på mit pio eller min gamle pan px80 |
Og så stopper LCD kontra Plasma snakken!
Trådstarter spørger efter gode råd i forbindelse med Burn In - ikke efter en debat om han har købt den rette teknologi eller ej!
------------- Lars B
|
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 16:34
zulfo skrev:
Kunne jeg ikke få dig til at linke til artikler der beskriver de store problemer der er med Burn In på plasmaskærme af nyere dato (de sidste 2-3 år)? |
Men efterhånden er plasmamarkedet måske også så lille, at der ikke er det store fokus på det?
Og hvad med os der har det? Skal vi finde os i, at det tager 1 uge at fjerne et logo fordi, man har set en fodboldkamp på 1,5 time?
Og hvad kan man gøre, når panasonic bestemt ikke har tænkt sig at gøre noget ved? Skal man så igennem en sag i forbrugerrådet på et halvt år?
|
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 16:41
hunt skrev:
zulfo skrev:
Kunne jeg ikke få dig til at linke til artikler der beskriver de store problemer der er med Burn In på plasmaskærme af nyere dato (de sidste 2-3 år)? |
Men efterhånden er plasmamarkedet måske også så lille, at der ikke er det store fokus på det? |
Hvis størstedelen af alle plasmakøbere oplevede problemer, så tror jeg ikke der ville mangle fokus på problemet.
Der er bare ikke noget der tyder på, at det er en stor del - og det er det jeg, og andre, prøver at forklare.
Og hvad med os der har det? Skal vi finde os i, at det tager 1 uge at fjerne et logo fordi, man har set en fodboldkamp på 1,5 time?
Og hvad kan man gøre, når panasonic bestemt ikke har tænkt sig at gøre noget ved? Skal man så igennem en sag i forbrugerrådet på et halvt år? |
Nej, selvfølgelig skal man ikke finde sig i at ens nyindkøbte skærm har problemer eller fejl - og det har hverken jeg eller andre nogen sinde skrevet - det vi har skrevet er, at det er en meget lille procentdel der har direkte defekte skærme.
Jeg ved ikke hvordan I skal gribe det an - I skal vel gøre som man altid gør med defekte varer? ------------- Lars B DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
|
Skrevet af: baekgaard
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 17:11
hunt skrev:
zulfo skrev:
Men efterhånden er plasmamarkedet måske også så lille, at der ikke er det store fokus på det?
Og hvad kan man gøre, når panasonic bestemt ikke har tænkt sig at gøre noget ved? Skal man så igennem en sag i forbrugerrådet på et halvt år? |
Jeg er i kontakt med panasonic, skal nok videregive svaret, når de engang nosser sig sammen.
|
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 17:39
Okay - jeg har ryddet op i tråden!
Den er IKKE beregnet til at diskutere plasmateknologiens eventuelle mangler, og ikke til at diskutere plasma kontra andre teknologier.
Hvis man har gode råd til trådstarter omkring hvad man skal gøre med Burn In, så sig frem - hold jer til trådens emne..
------------- Lars B
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 17:40
Hm. Nu har jeg fået nogle indlæg skjult.
Jeg mener altså stadig, at det er særdeles relevant at finde ud af, om der reelt er så store forskelle inden for samme TV-model, eller om der er forskel på ejernes oplevelse af retention.
Kunne moderatoren evt. melde sig i PM, så vi kan få en diskussion om moderationens saglighed?
Edit: Moderatoren kom frem i lyset, mens jeg var ved at skrive ovenstående. Det var naturligvis en af de personer, jeg diskuterede med. Så bliver forudsætningerne noget ulige, så jeg tror bare, at jeg trækker mig fra tråden.
|
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 17:46
zulfo skrev:
Hvis man har gode råd til trådstarter omkring hvad man skal gøre med Burn In, så sig frem - hold jer til trådens emne.. |
Jamen, trådstarter spørger jo netop ikke om, hvad han teknisk kan gøre ved sin burn-in. Det ved han tydeligvis godt.
Han spørger om, hvordan andre ejere med burn-in forholder sig til deres burn-in:
hunt skrev:
Hvad gør I andre ved det? Kører i burn-in wash hver gang det
sker? Ignorer I det blot? Finder I jer i, at pansonic stjæler jeres
penge med et fejlbehæftet produkt? Eller er panasonics holdning til
dette emne i orden? |
I den sammenhæng synes jeg faktisk, at mine spørgsmål er yderst relevante.
|
Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 17:47
Allan Olesen skrev:
Jeg mener altså stadig, at det er særdeles relevant at finde ud af, om der reelt er så store forskelle inden for samme TV-model, eller om der er forskel på ejernes oplevelse af retention.
Kunne moderatoren evt. melde sig i PM, så vi kan få en diskussion om moderationens saglighed?
|
Og jeg fik også mit skjult.. Synes nu det var meget relevant til diskussionen. 
|
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 17:51
mkirkelund skrev:
Allan Olesen skrev:
|
Og jeg fik også mit skjult.. Synes nu det var meget relevant til diskussionen. 
|
Diskussionen begyndte at udvikle sig til, at ejere af skærmene måske ikke tror de oplever retention/burn in - det er for mig at se ikke relevant for spørgeren...
Som jeg ser det, spørger trådstarter til hvordan andre forholder sig til Burn in på deres skærm...
Jeg ved godt at dele af svarene var relevante - men igen var der dele der lagde op til endnu en plasma/lcd-teknologi debat.
------------- Lars B
|
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 18:50
trist alle plasma tråd ender på den måde.
men sådan er recodere åbenbart blevet, lade være med at snakke om ulemper på et plasma
og køb noget andet.
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 19:56
Hvad folk skal gøre hvis de har burn-in? - de skal have ombyttet tv'et omgående. Jeg har aldrig oplevet burn-in på nyere plasma skærme, og jeg har endda anbefalet nogle venner at købe dem til at spille playstation/xbox/Wii på. Der er ingen problemer. Hvad kan man så konkludere?
Ikke meget ud fra den mængde brugere som melder sig på banen. Der vil altid være mandagsmodeller - fx. lykkedes det en herinde at få burn-in på sin Pioneer LX5090. Jeg har selv holdt Fifa-aftener, event med boksning og set tv på samme kanal i mange timer i træk uden at skifte kanal. Der er absolut INTET at se.
Det er altid beklageligt at nogle får burn-in, men ligefrem at sige plasma er skidt pga. det er at være for hastig med sine konklusioner. Med samme logik skal man ikke købe LCD da de tit leveres med pixelfejl - fx. har min bærbar 5-7 pixels som er døde, men jeg skal selv til lommen for at få det lavet.
Faktisk har jeg meget svært ved at se noget som helst konstruktivt komme ud af denne tråd.
|
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 20:21
Anima skrev:
Faktisk har jeg meget svært ved at se noget som helst konstruktivt komme ud af denne tråd. |
Noget konstruktivt kunne f.eks. være at høre om andres erfaringer med diverse forhandleres og panasonics håndtering af forskellig sager vedr. burn-in. Måske kunne bare én komme igennem med deres krav, hvilket kunne hjælpe os andre på vej.
En anden mulighed kunne være, at vi, der oplever problematikken, kunne danne fælles front mod panasonic?
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 20:44
hunt skrev:
Anima skrev:
Faktisk har jeg meget svært ved at se noget som helst konstruktivt komme ud af denne tråd. |
En anden mulighed kunne være, at vi, der oplever problematikken, kunne danne fælles front mod panasonic? |
Det kunne man vel have gjort i den tråd du oprettede førhen hvor du ønskede folk skulle melde sig på banen hvis de oplevede noget lign. på deres tv.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=75015&KW=&title=retention-igen-igen - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=75015&KW=&title=retention-igen-igen
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77305&KW=&title=retention-om-igen - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77305&KW=&title=retention-om-igen
Der er ikke kommet ret meget konstruktivt ud af det - tråde om burn-in ender altid med at gå over i en krig mellem LCD/LED vs plasma. Ligesom den er på vej nu.
|
Skrevet af: zemo
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 22:09
Hej
Jeg har også retension/burn-in på mit G20 (jævnfør denne tråd: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82037&PN=1&title=burnin-p-min-g20 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82037&PN=1&title=burnin-p-min-g20 )
Som jeg skrev, troede jeg ikke det forsvandt. Det er heller ikke forsvundet, men det er blevet svagere. Jeg opdagede noget, som måske har noget med mit problem at gøre.
I starten kørte jeg, af en eller anden grund, uden "overscan", dvs. at logoet sad længere nede/inde på skærmen. Nu kører jeg med "overscan". Dvs. hvis der skulle komme burn-in fra DR-logoer, skulle de komme længere oppe/ude mod venstre. Men der kommer ikke noget (Jeg holder selvfølgelig intenst øje med det).
Nu kører jeg så kun med THX-indstillingen, men i starten kørte jeg, i dagtimerne, med Normal-indstillingen (måske 10 % af tiden).
Endelig kunne det måske være at dem, som siger, de aldrig har oplevet sværere retention, at de aldrig har set ordenligt efter (fremprovokeret det med fx. en washer). Jeg havde venner på besøg til fodbold, og de er "tv-entusiaster" ligesom mig, og de så ingenting, før jeg fortalte dem om det.
Eller også at vores tv-mønstre bare er så forskellige. Her i huset bliver der fx set langt mest DR1/DR2/DRHD. Så er risikoen for et fastbrændt DR-logo jo større end hvis du ser mest BD/DVD
------------- /zemo/
|
Skrevet af: Thomas_H
Skrevet den: 26-Juni-2010 kl. 22:48
Jeg har selv en ældgammelt NEC 50MP2 som har kørt som infoskærm, så der er både firmalogo, CNN og en ret tydelig mørk bjælke i bunden og efterhånden også et ret tydelig NEWS logo i nederste venstre hjørne. Det hele er komisk tydeligt på en hvid skærm, men jeg må indrømme at det overhovedet ikke generer mig ved normal brug - det var gratis og har tjent mig i snart 3 år og står egentlig skide godt, så det er også hvad man gør problemet til. Men hvis jeg gav 18.000 for et TV, ville jeg nok også blive lidt muggen over de logoer! Jeg har faktisk skrevet til TV2-News og spurgt om de ikke kunne lave deres skide logo lidt mindre, eller i det mindste lave det mere transparant, men det gider de slet ikke svare på. Jeg synes godt de måtte slappe lidt af med deres logoer, eller flytte dem lidt rundt.
------------- --
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
|
Skrevet af: Shooter DK
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 09:44
som skrevet tidligere hvis man ikke er helt så vandt til plasma kunne en af securators forsikringer måske være værd at købe:
http://www.securator.dk/index.php?p=./modules/information/info&iid=27 - http://www.securator.dk/index.php?p=./modules/information/info&iid=27 &_
den dækker som sagt alle tekniske problemer også selvforskyldte som burn-in. ved reperation hentes skærmen på din adresse og du får et låne tv i de max 2 uger dit rigtige tv er væk dette for 999kr. i 4 år og når ja der er ingen selvrisiko:)
------------- http://www.speedtest.net">
|
Skrevet af: bantam
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 11:28
zemo skrev:
... Jeg har også retension/burn-in på mit G20 (jævnfør denne tråd: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82037&PN=1&title=burnin-p-min-g20 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82037&PN=1&title=burnin-p-min-g20 )
Som jeg skrev, troede jeg ikke det forsvandt. Det er heller ikke forsvundet, men det er blevet svagere. Jeg opdagede noget, som måske har noget med mit problem at gøre.
I starten kørte jeg, af en eller anden grund, uden "overscan", dvs. at logoet sad længere nede/inde på skærmen. Nu kører jeg med "overscan". Dvs. hvis der skulle komme burn-in fra DR-logoer, skulle de komme længere oppe/ude mod venstre. Men der kommer ikke noget (Jeg holder selvfølgelig intenst øje med det).
Nu kører jeg så kun med THX-indstillingen, men i starten kørte jeg, i dagtimerne, med Normal-indstillingen (måske 10 % af tiden). |
Din beskrivelse af symptomerne passer meget fint med definitionen af burn-in - men det har nu ikke noget med sandsynligheden for burn-in at gøre, om du kører med overscan eller ej:
Pixels i panelet ældes hurtigst i starten. Begrebet "ældning" betyder her, at der mistes en smule af evnen til at udsende lys (ikke meget, men det kan ses på en lys baggrund).
Efterhånden som de enkelte pixels ældes, flader ældningskurven ud, forstået på den måde, at hastigheden, hvormed lysudsendelsen falder, bliver mindre - og til sidst sker der ikke ret meget - men ældningen er reelt set nok ikke stoppet, da vi jo ved at der kan forekomme decideret fastbrænding, som ikke kan fjernes.
Hvis du har kørt meget i starten med samme logoer på skærmen er der sket en uens ældning af pixels - men ved at ændre adfærd (og dermed belastning af de enkelte pixels), sker der efterhånden en udjævning af lysudsendelsen, da alle pixels bevæger sig mod samme flade stykke på ældningskurven.
Derved forsvinder en del af det fastbrændte billede - men det kan tage lang tid.
Dette kan også være en del af forklaringen på, at der er yttringer i diverse fora om, at rentetion bliver mindre over tid: Mange blander begreberne sammen - men jeg har aldrig set beviser for, at retention falder over tid. Retention og burn-in er to fænomener som balanceres med bl.a. gastrykket i panelet og mængden af forurening med ilt og organiske stoffer inde i panelet.
Mit råd (uagtet at det er upraktisk og måske ikke de vises sten) er, at belaste panelet pixel jævnt de først ca. 500 timer, da ældningskurven flader meget ud herefter (se de sidste link idette indlæg).
Jeg har skrevet om fænomenerne før:
Om retension og burn-in
24-Maj-2009 kl. 21:27 + 26-Maj-2009 kl. 16:30
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=60729&PN=3&title=lidt-plasma-forklaring - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=60729&PN=3&title=lidt-plasma-forklaring
Mere om retension og burn-in
Lør 17. jan 2009, 12:52
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=9482 - http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=9482
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=11840 -
Om ældning af paneler (plasma og OLED)
26-Maj. 2010 kl. 19:41
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81245&PID=825701#825701 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81245&PID=825701#825701
------------- /lars
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 12:31
akas skrev:
|
Et god gamle CRT TV skulle ikke havde "burn-in", så er du ude over dette problem en gang for alle, da der jo også er ulempe med et LCD TV    
|
Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 13:00
Startrek skrev:
akas skrev:
|
Et god gamle CRT TV skulle ikke havde "burn-in", så er du ude over dette problem en gang for alle, da der jo også er ulempe med et LCD TV      |
Jeg har altså noget som minder om retention på mit CRT. 
|
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 13:11
Jep og du vil sikket også få det på din oled skærm
lev med det hvis det er slemt eller direkte burn in=defekt skærm
Mit råd (uagtet at det er upraktisk og måske ikke de vises sten) er, at belaste panelet pixel jævnt de først ca. 500 timer, da ældningskurven flader meget ud herefter (se de sidste link idette indlæg).
netop Bantam. behandle din skærm i starten som en lille baby i de første 200-500 timer ergo ingen problemer kan man ikke det, skal man nok se sig om efter noget andet. Men der er kun et alternativ idag oled er ikke kommet endnu, men så starter festen sikkert forfra. med retention og burn in.
|
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 13:20
bantam skrev:
det har nu ikke noget med sandsynligheden for burn-in at gøre, om du kører med overscan eller ej: |
Det er heller ikke det, han skriver.
Han skriver, at han har flyttet logoet ved at slå overscan til. Og nu kan han så se, at han kun har burn-in af logo i den første position -> hans burn-in er opstået i starten..
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 13:46
@ Bantam
Jeg kan ikke forstå at du skriver at ældningskurven flader ud efter 500 timer. Hvis jeg ser på de kurver du selv har postet i det 3. link er hældninggen da omtrent den samme ved 200 timer som den er ved knapt 1000 timer. Alle tre farver (rød, grøn og blå) taber ca 10 procentpoint fra 200 til 1000 timer. Jeg kan ikke se af kurven, at der skulle være nogen indikation af ældningen af det målte panel mindskes efter 500 timer. Tværtimod. Ældningshastigheden ser i min optik ud til at være omtrent den samme fra 200 til 1000 timer.
Det er sjovt nok den samme kurve vi kigger på, men det er vidt forskellige konklusioner vi kommer frem til: Ud fra det jeg kan se på kurven er hældningen (ældningshastigheden) ca ensartet fra 200 til 1000 timer og der er ingen indikation af udfladning hverken ved 500 timer, eller hvad værre er, ved 1000 timer! Hvis jeg forstår dig ret Bantam så mener du at ældningshastigheden mindskes efter 500 timer? Hvordan kommer du frem til det??
tvkartoffel
|
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 14:20
De 500 timer stammer fra min målinger på Panasonics plasma-TV. Kurven jeg viser i linket er en generisk kurve. Jeg kunne ved ca. 1000 timer ikke måle ældning i den blå fosfor mere (eller rettere: Måleusikkerheden begynder at spille ind) - men at ældningen ser ud til at være stoppet kan faktisk også skyldes Panasonics automatisk justering, der som sideeffekt hæver sortniveauet.
- så du har ret: Vi er sådan set ikke uenige om kurven - jeg har bare yderligere erfaring, som foitæller mig noget mere.
------------- /lars
|
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 14:23
Allan Olesen skrev:
bantam skrev:
det har nu ikke noget med sandsynligheden for burn-in at gøre, om du kører med overscan eller ej: |
Det er heller ikke det, han skriver.
Han skriver, at han har flyttet logoet ved at slå overscan til. Og nu kan han så se, at han kun har burn-in af logo i den første position -> hans burn-in er opstået i starten..
|
OK - jeg læste indlægget som om, der var formodning om en sammenhæng mellem overscan og burn-in - men de interessante er, at hans eksperiment understøtter tesen om burn-in.
------------- /lars
|
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 14:24
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 14:48
@ Bantam
OK.
Hvis plasmapaneler bliver justeret automatisk for at korrigere for slid i cellerne kan det være svært at konstatere om cellerne slides yderligere efter et givent antal timer ved at måle på panelet alene.
Som du ved er der på plasmapaneler nøje sammenhæng mellen lysudbyttet og effektoptaget, så jeg vil foreslå dig at overveje en alternativ strategi til måling af slid: Mål effektoptaget ved et bestemt lysudbytte: Juster panelet til f.eks. 130 cd/m2 og mål effekten. Kom tilbage efter 1000 timer og indstil igen til 130 cd/m2 og mål effekten. Hvis effekten er øget er det en klar indikation af at cellerne er slidt yderligere selvom det måske slet ikke har været nødvendigt at stille på panelet for at få det til at yde 130 cd/m2. (justeringen kan være sket autimatisk af panelet)
Det er selvfølgelig meget at gøre ud af det, men hvis interessen er der så er muligheden også :-)
tvkartoffel
|
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 15:01
Det kunne være en interessant øvelse...
Under alle omstændigheder, tror jeg stadig det vil være anbefalelsesværdigt at få ældningen overstået ensartet over hele panelets areal.
------------- /lars
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 16:39
Det var et stor burn-in (en på 4:3)     
|
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 18:43
jojo - men du ved, hvad jeg mener: På det tidspunkt hvor TV'et var moderne var der mange (flest) 4:3-udsendelser på alle kanaler - og da jeg ikke gad at se TV med et forkert aspect-ratio, blev fosforen mest slidt i 4:3-området. Det er ganske tydeligt i dag, når TV'et f.eks. skal vise en himmel eller noget hav, som fylder det meste af billedet: Der er to lodrette område i siderne af skærmen, hvor billedet er en del lysere, da sliddet var mindre på disse arealer.
------------- /lars
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 18:58
Så er det jo godt at man kan indstille siderne i billedet til at være andet en sort, og derved modvirke det.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 19:05
Det kan man heldigvis på moderne plasma-TV - men ikke på det gamle CRT (1996).
------------- /lars
|
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 21:24
Anima skrev:
Det kunne man vel have gjort i den tråd du oprettede førhen hvor du ønskede folk skulle melde sig på banen hvis de oplevede noget lign. på deres tv.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=75015&KW=&title=retention-igen-igen - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=75015&KW=&title=retention-igen-igen
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77305&KW=&title=retention-om-igen - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77305&KW=&title=retention-om-igen
Der er ikke kommet ret meget konstruktivt ud af det - tråde om burn-in ender altid med at gå over i en krig mellem LCD/LED vs plasma. Ligesom den er på vej nu. |
Nu kunne det jo være, at jeg var blevet mere træt af problematikken siden de indlæg, som du henviser til, og så er det altså mere optimalt at starte et nyt emne end at genoplive et gammelt emne, hvilket sjældent lykkes.
Jeg forstår, at du sikkert er glad for dit nye tv, og sandsynligvis føler dig sikker på, at du ikke bliver ramt af politikken, men ville det ikke være rart, hvis uheldet skulle være ude, at du kunne få reel hjælp til problemet?
Jeg forbeholder mig i hvert fald ret til at svine panasonic's og infocare's serviceniveau til ligeså ofte, jeg har lyst.
Det er ganske simpelt, hvis du ikke er interesseret i tråden, så lad være med at deltage i debatten...
|
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 21:49
Hvad vil du frem til
lade være med at købe plasma tv og slet ikke panasonic retention er på et plasma og en del af teknologien pioneer er den producent der så er kommet langt, men kan også få rentention og burn in så længe der ikke er noget alternativ man kan leve med, så må man leve med det eller købe noget andet. på nogen tv er det så åbenbart langt værre end normalt men som sagt har jeg selv haft et pan px80 og der var masser af retention mens min pio ingen ting stort set. LG og samsung har de samme problemer
|
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 23:19
xcardman skrev:
Hvad vil du frem til |
Som svar på ovenstående, citerer jeg lige mig selv:
hunt skrev:
Noget konstruktivt kunne f.eks. være at høre om andres erfaringer med diverse forhandleres og panasonics håndtering af forskellig sager vedr. burn-in. Måske kunne bare én komme igennem med deres krav, hvilket kunne hjælpe os andre på vej.
En anden mulighed kunne være, at vi, der oplever problematikken, kunne danne fælles front mod panasonic? |
xcardman skrev:
lade være med at købe plasma tv og slet ikke panasonicretention er på et plasma og en del af teknologien pioneer er den producent der så er kommet langt, men kan også få rentention og burn in så længe der ikke er noget alternativ man kan leve med, så må man leve med det eller købe noget andet. på nogen tv er det så åbenbart langt værre end normalt men som sagt har jeg selv haft et pan px80 og der var masser af retention mens min pio ingen ting stort set. LG og samsung har de samme problemer
|
Måske også oplyse andre om problematikken, da jeg købte mit tv, var buzz'en her på recordere, at retention og burn-in ikke var noget problem og var aflivet hos panasonic og pioneer.
|
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 23:27
hunt skrev:
Måske også oplyse andre om problematikken, da jeg købte mit tv, var buzz'en her på recordere, at retention og burn-in ikke var noget problem og var aflivet hos panasonic og pioneer. |
De fleste andre der har skrevet i dine tråde oplever ikke de samme problemer, men samtidig er jeg sikker på at de alle støtter dig i at du oplever problemer med dit tv, og hvis det er de billeder jeg husker at have set, er det heller ikke noget Panasonic bør ignorere, eller påstå er normalt ved normalt brug.
Når jeg skriver normalt brug, så er det fordi jeg er rimelig sikker på at man kan fremprovokere Burn In hvis man smider farvene, og kontrasten på 100% i flere timer, på den samme kanal eller med de samme billeder, i de første timer af skærmens levetid.
I er efterhånden nogle stykker der oplever det - hvorfor prøver I ikke i samlet flok, med fælles kræfter, at tage fat på Panasonic. Jeg er også sikker på, at et link til en sober tråd (og med det mener jeg en tråd der ikke er løbet af sporet, og som ikke indledes med et spørgsmål om folk mere at Panasonic stjæler deres penge, sådan kommer man sjældent langt!) også vil hjælpe en del.
Så fortsæt "kampen" mod Panasonic, din skærm er jo tydeligvis fejlbehæftet - men godtag også at der faktisk findes rigtig mange Panasonic kunder der aldrig har oplevet det du og et par andre oplever.
------------- Lars B
|
Skrevet den: 28-Juni-2010 kl. 08:28
zulfo skrev:
I er efterhånden nogle stykker der oplever det - hvorfor prøver I ikke i samlet flok, med fælles kræfter, at tage fat på Panasonic. Jeg er også sikker på, at et link til en sober tråd (og med det mener jeg en tråd der ikke er løbet af sporet, og som ikke indledes med et spørgsmål om folk mere at Panasonic stjæler deres penge, sådan kommer man sjældent langt!) også vil hjælpe en del.
Så fortsæt "kampen" mod Panasonic, din skærm er jo tydeligvis fejlbehæftet - men godtag også at der faktisk findes rigtig mange Panasonic kunder der aldrig har oplevet det du og et par andre oplever. |
Men somme tider er det også nødvendigt at sige sandheden.
Panasonic's hotline er mildest talt til grin, aldrig har jeg følt mig mere talt ned til af nogen, som læser op fra skærm og ikke ved noget om emnerne alligevel. Og så længe man ignorerer problemet, så mener jeg, at de rent faktisk har stjålet mine penge. At min tråd så (igen) bliver hijacket til en lcd vs. plasma kamp, kan ikke stå for min regning. (Jeg mener faktisk, at dette er første indlæg i denne tråd, hvor jeg har nævnt lcd.)
Jeg godtager, at der er andre, som har fine tv fra panasonic, det ændrer bare ikke på min oa. situation.
Du har ikke set billeder af min skærm. Det må være baekgaards, du henviser til. At panasonic ikke har lavet baekgaards tv, er ikke bare en parodi, men simpelthen en skandale, og hvis jeg havde haft det tv, havde jeg kørt til panasonic danmark, stillet tv'et i receptionen og sagt, at de kunne beholde tv'et, hvis de ellers havde samvittighed til det. (Eller kørt en sag i forbrugerklagenævnet, hvis jeg havde tålmodighed til det...)
zulfo skrev:
I er efterhånden nogle stykker der oplever det - hvorfor prøver I ikke i samlet flok, med fælles kræfter, at tage fat på Panasonic. |
God idé. 
|
Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 28-Juni-2010 kl. 09:31
Så er der jo næsten ikke andet at gøre at igen lave en ny tråd, og forsøge at sige det kun er for folk med issues..
problemet er bare, at det er NÆSTEN umuligt at holde den sober, enten er det folk der sidder i proklamere at de ikke har problemet, hvilket ikke hjælper, eller folk der nævner LCD som alternativ.
Jeg har købt et G20 til den gamle et 50", jeg har ikke turde nævne det, jeg skruede ned for lysstyrken, og forsøgte at køre den mildt ind, de tænker jo ikke over ting som burn-in og retention til hverdag, og fortalte jeg dem det, så havde de aldrig turde købe et Plasma.
De har issues, og efter hvor lidt de bruger tv´et. det er i den gamles "biograf" så det er film og INTET andet, ingen tv det ses mest i stuen.
De har klare visninger af Boarders fra film, og der hænger nogle skygger rundt. jeg har hvidvasket den, og det har taget næsten alt. men ikke nok.
Jeg fortryder jeg har anbefalet dem tv´et. turde ikke selv købe plasma, havde et V10 med dårlige erfaringer, men det var retention frit.
HELDIGVIS ligger de ikke mærke til det endnu.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio
|
Skrevet den: 28-Juni-2010 kl. 12:41
Til de af jer der har problemer med permanent burn in.
Nu er det ikke første gang Panasonic har haft problemer med deres TV. Sidste år købte jeg G20s forgænger G10. Den model havde, da den blev introduceret, problemer med at vise 24p materiale fra en blu-ray afspiller. Da Panasonic var meget længe om at reagere på sagen var der mange, mig selv inklusive, der tvivlede på at problemet nogen sinde ville blive løst. Det blev det efter flere måneder. I mellemtiden havde jeg gentagene gange kontaktet panasonic kundeservice, og mage til ligegyldighed skal man lede længe efter. Helt regulært fik jeg aldrig et ordentligt svar på min spørgsmål uanset om jeg mailede eller ringede til dem. Jeg har i øvrigt aldrig modtaget besked fra panasonic om at problemet blev løst. Den information blev postet af panasonic på recordere.dk (eller var det flatpanels.dk?) Jeg endte med at returnere mit G10 til forhandleren inden panasonic fik løst problemet, selvom jeg havde haft det længere end 14 dage.
Jeg vil opfordre jer der har problemer til at slå jer sammen og gøre fælles front mod panasonic. Det kan altså ikke være rigtigt at et TV i 2010 der har lidt skade af almindeligt brug ikke er omfattet af garantien. Jeg ved godt at der står i manualen at burn in ikke er dækket, men det stiller i min optik ikke sagen anderledes. Jeg vil mene at det må være op til en jurist at vurdere om den undtagelse holder juridisk vand i Danmark. Jeg kan ikke sige jer hvordan i skal organisere det, men jeg er sikker på at i ikke får en pind ud af at blive ved med at kontakte kundeservice. - Det fik jeg ikke. Umiddelbart ville jeg tro at i skal forsøge at køre en sag mod panasonic igennem forbrugerrådet. Det koster 160,- og en masse besvær, men hvis i mener det alvorligt er der efter min mening det værd.
tvkartoffel
|
Skrevet af: bleze
Skrevet den: 28-Juni-2010 kl. 13:04
Jeg tror heller ikke de kan fraskrive sig burn in. Hvis man har købt og brugt et TV på normal vis, kan det ikke være rigtigt at man skal finde sig i at logo'er osv brænder fast. Man skal kunne se en fodbold kamp på 1.5 time, eller et 4 timers show på samme kanal uden at frygte at TV'et er ødelagt. Så må det en tur forbi forbrugerklagenævnet eller en retsag.
Jeg har selv haft et LG som startede med Playhouse Disney's kæmpe logo var brændt fast. Efter jeg havde myrdet konen og børn, blev problemet desværre værre og hele skærmen var ligesom beskidt (Dirty Screen). Altså var det ikke deres skyld at logo'et var brændt fast men derimod panalet som var sygt. LG byttede da også TV'et uden nogen problemer. Så det er ikke alle Plasma producenter som er nogle svin som Panasonic. Jeg ved dog også at Pioneer var kolde omkring "Dirty Screen", så thumbs up til LG for at tage dette seriøst.
------------- LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner
|
Skrevet den: 28-Juni-2010 kl. 23:17
@bleze, tvkartoffel, Rasmusdc: Godt at høre fra jer gutter! :-)
|
|