Print side | Luk vindue

Hivilux Lærred - Justering af udrulningslængde

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82776
Udskrevet den: 07-Januar-2025 kl. 22:28

Emne: Hivilux Lærred - Justering af udrulningslængde
Skrevet af: humperdink
Emne: Hivilux Lærred - Justering af udrulningslængde
Skrevet den: 27-Juni-2010 kl. 21:54
Jeg har efter 9 ugers ventetid endelig fået et dejligt 92" tab-tension motorlærred hjem fra Tyskland ( http://www.hivilux.de - www.hivilux.de ), men jeg store kvaler med at få justeret udrulningslængden.

Jeg har af John Lin fra Hivilux fået denne simple opskrift på at justere til den korrekte længde:

1. Indstil manuelt lærredet til den korrekte højde.
2. Drej på justeringsknappen indtil lærred begynder at bevæge sig - juster derefter til ønsket rullelængde.

Desværre fungerer dette ikke og uanset hvor meget jeg drejer på justeringsskruen bevæger lærredet sig ikke ud af flækken, med mindre jeg ruller lærredet ud i sin næsten fulde længde - så kan jeg få justeringsskruen til at fungere, men kun den ene vej - og det er desværre den forkerte vej.

Er der andre Hivilux ejere der har haft samme udfordringer og har i evt. tricket som gør det muligt at få justeret rullelængden på plads?

-------------
Alt for meget grej at opgradere på.

Svar:
Skrevet af: Østergaard
Skrevet den: 28-Juni-2010 kl. 13:16
Hej Humperdink,

Er du sikker på at du skruer på den rigtige skrue? Der er nemlig 2 forskellige (en til top-positionen og en til bund-positionen), og den ene sidder djævelsk langt inde i kassen.

Jeg har selv justeret et Hivilux uden problemer, men det tog godt nok sin tid at få skrueapparatet placeret i skruen.

Hilsen Østergaard

Skrevet den: 28-Juni-2010 kl. 13:20
Hej Østergaard,

Jeg justerer på den korrekte skrue... top-position skruen fungerer fint, men bund-position skruen kan drejes og drejes indtil den ikke kan mere i begge retninger uden at det flytter på noget Cry

Jeg har dog lige nu fået en ny opskrift direkte fra fabrikken som jeg vil prøve i aften - er dog noget skeptisk mht. om det kommer til at ændre noget.

-------------

Skrevet af: Schjelde
Skrevet den: 28-Juni-2010 kl. 13:41
Bundposistion mener jeg faktisk ikke rykker sig mens du skruer. Når du så kører lærredet op og ned har du ændret på bund-stop-position.
Dvs. det er lidt et ½ skidt system indtil du har brugt 5 minutter på det, så spiller det bare (hvis man kan sige det sådan).
Havde selv lidt startproblemer de første minutter med at få det til at fungere.

Mener at ovennævnte huskes rigtigt men kan tage fejl. Lang tid siden jeg har indstillet mit til endelig position.

-------------
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset

Skrevet den: 28-Juni-2010 kl. 13:58

Mange tak for info Schjelde ... det synes jeg bestemt ikke fremgår særligt tydeligt af den medfølgende vejledning - Må vist lige nærstudere den når jeg kommer hjem. Det værste ved det hele er at hvis det forholder sig sådan så skal jeg vist bruge mere end 5 minutter på at justere - da jeg har skruet justeringsskruen laaaaaaaaaaaaaaaaaaangt væk fra den oprindelige position og den kan skrues rigtigt mange runder skal jeg hilse at sige ... får vist slidt motoren op inden jeg når tilbage til noget der kan bruges til noget Wink

-------------

Skrevet den: 28-Juni-2010 kl. 21:39
SÅ er højden justeret ... virkede perfekt ved at køre lærredet lidt op - justere lidt på justeringsskruen og så køre lærredet ned igen og checke hvor det stoppede. Dette gentog jeg 5-6 gange så var den på plads.

Mange tak for hjælpen.

Beklageligvis er det ikke den eneste udfordring jeg har med lærredet ... desværre lyder lærredet indimellem som om det mangler noget smøring og hver gang den roterer en omgang er der noget der "klikker/takker over" hvorved hele kabinettet bevæger sig.

Edit: Se/hør det her: http://www.youtube.com/watch?v=q9ZGM_VFj_U - http://www.youtube.com/watch?v=q9ZGM_VFj_U

Skal vist forsøge at få ombyttet lærredet.

-------------

Skrevet af: Case
Skrevet den: 29-Juni-2010 kl. 09:02
Bortset fra dine irriterende problemer med at indstille højden, hvordan synes du så lærred er??
Overvejer kraftigt at anskaffe mig sådan et!
Hvilken model har du købt?

Skrevet den: 29-Juni-2010 kl. 09:39

Indtil videre har mine udfordringer med indstilling af rullelængde og underlige lyde lidt overskygget vurdering af billedkvalitet m.v. og da jeg ikke har et helt optimalt rum - det er godt nok mørklagt, men er ellers helt hvidtmalet, hvilket giver alt for meget "falsk lys" i rummet, hvilket gør at sortniveauet er for ringe.

Har dog en aftale med min gode ven og mentor Wink "Bantam" (kalibreringsekspert) om at kalibrere min Panasonic PT-AE4000U op mod det nye lærred - tror jeg herefter vil være bedre i stand til at komme med noget kvalificeret om selve lærreds-/billedkvaliteten.

-------------

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 29-Juni-2010 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af humperdink humperdink skrev:

Beklageligvis er det ikke den eneste udfordring jeg har med lærredet ... desværre lyder lærredet indimellem som om det mangler noget smøring og hver gang den roterer en omgang er der noget der "klikker/takker over" hvorved hele kabinettet bevæger sig.

Edit: Se/hør det her: http://www.youtube.com/watch?v=q9ZGM_VFj_U - http://www.youtube.com/watch?v=q9ZGM_VFj_U

Skal vist forsøge at få ombyttet lærredet.

Det er nok for meget at sige at det er normalt, men jeg har oplevet to andre Hivilux lærreder der sagde "lyde" på vej op eller ned, så spørgsmålet er om man skal forvente at få ét der kører helt uden mislyde til den pris.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 29-Juni-2010 kl. 10:11

Problemet er at jeg synes mindst én af disse lyde er "usunde" ... noget der decideret hakker/takker over bør man vel ikke forvente uanset prisen?

-------------

Skrevet den: 29-Juni-2010 kl. 10:12
@Case

Det er forresten denne model jeg har investeret i: http://www.hivilux.de/shop/product_info.php?info=p156_Highend-Tension-Leinwand-92--50cm-Vl--Weiss-Schienensystem.html&XTCsid=40e5ac33433ae588744d9faa2fed6a9a - http://www.hivilux.de/shop/product_info.php?info=p156_Highend-Tension-Leinwand-92--50cm-Vl--Weiss-Schienensystem.html&XTCsid=40e5ac33433ae588744d9faa2fed6a9a

... og denne wireless trigger: http://www.hivilux.de/shop/product_info.php?info=p161_Cordless-Trigger-fuer-TZ-Serie-Tension-Leinwand.html - http://www.hivilux.de/shop/product_info.php?info=p161_Cordless-Trigger-fuer-TZ-Serie-Tension-Leinwand.html

-------------

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 29-Juni-2010 kl. 12:24

Problemet er at jeg synes mindst én af disse lyde er "usunde" ... noget der decideret hakker/takker over bør man vel ikke forvente uanset prisen?

Jeg er fuldstændigt enig, det var bare for at oplyse at jeg har oplevet det før.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 12-Juli-2010 kl. 22:45
Efter et par ugers brug er de forskellige mislyde aftaget betragteligt - så det ser ud til at lærredet bare skulle køres lidt til Approve.

Nu mangler jeg bare en spand sort maling og en håndgranat for at fjerne/reducere de generende reflektioner fra de hvide vægge i min lille hjemmebiograf Wink

-------------

Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 15:52
Hej humperdink.

Undskyld jeg tager en gammel tråd op igen, men jeg er lidt på udkig efter et rullelærred og synes dit ser meget spændende ud.. især prisen. 

Kunne godt tænke mig at høre hvordan det er gået med dit lærred siden sommer.. er du tilfreds med dit køb ? Er mislydende forsvundet ? og hvad synes du om billedkvaliteten ?

På forhånd tak 

-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo

Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 18:17
Hej cgmand,

Du er velkommen til at genoplive en gammel tråd.

Mislydende er forsvundet, men jeg er stadig lidt skuffet over dette lærred... samlekvaliteten er ikke imponerende ... jeg har bl.a. lidt småbuler i begge de nederste hjørner, men jeg kan ikke stramme udspændingssnoren, da strammeskruerne i begge sider ikke er monteret korrekt og ikke kan drejes rundt.

Set ifht. prisen kan man måske ikke regne med at det er perfekt, men synes stadig at man burde kunne få en vare der samlet korrekt og hyler/hakker i starten. Det kan jo godt være at jeg bare har været uheldig og at dette ikke er et gennemgående træk på Hivilux lærreder.

-------------

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 18:37
sjovt med de lyde, har købt det ALLER billigste 92" fra Hivilux med tabtension, siger IKKE en lyd, heller ikke den der HAK HAK HAK lyd når tabs´ene rammer, min mate har købt modellen lige under din, og den siger også de der TAB TAB lyde, men heller ikke piven, den trænger til lidt smørring i mekanismen.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio

Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 13-Marts-2011 kl. 12:30

Hej cgmand,

Du er velkommen til at genoplive en gammel tråd.

Mislydende er forsvundet, men jeg er stadig lidt skuffet over dette lærred... samlekvaliteten er ikke imponerende ... jeg har bl.a. lidt småbuler i begge de nederste hjørner, men jeg kan ikke stramme udspændingssnoren, da strammeskruerne i begge sider ikke er monteret korrekt og ikke kan drejes rundt.

Set ifht. prisen kan man måske ikke regne med at det er perfekt, men synes stadig at man burde kunne få en vare der samlet korrekt og hyler/hakker i starten. Det kan jo godt være at jeg bare har været uheldig og at dette ikke er et gennemgående træk på Hivilux lærreder.
Det er jeg da ked af på dine vegne.. Synes bare ikke jeg har hørt om så mange der har brokket sig over kvaliteten, så man må vel gå ud fra de en gang imellem leverer noget der virker. Hvilken model var det du bestilte ? den helt billige model ? og hvad måtte du smide i porto ?

-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo

Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 07:30

Mit lærred er et 92" fra TZ serien: http://www.hivilux.de/shop/product_info.php?info=p156_Highend-Tension-Leinwand-92--50cm-Vl--Weiss-Schienensystem.html - http://www.hivilux.de/shop/product_info.php?info=p156_Highend-Tension-Leinwand-92--50cm-Vl--Weiss-Schienensystem.html

Jeg kan faktisk ikke huske hvad jeg gav i porto Confused

Det skal nu siges at jeg er meget godt tilfreds med mit lærred, men det er jo lidt træls med den slags "konstruktionsuheldigheder".

-------------

Skrevet af: Kasper SD
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 22:13
Hej

Jeg har lige fået et 100" lærred fra Hivilux og det har nogle små bølger i lærredet nede i venstre hjørne. Jeg skal åbenbart være lykkelig for at der ikke var andet i vejen.

Selve tensioning systemet er godt nok noget klejnt noget lavet af en tynd nylontråd der spændes op rundt om gevindet på en bolt i bundet. Virkelig avanceret (ironi).

Har du klaget til John Lin fra Hivilux og hvad fik du evt. ud af det. Hvis der er andre der læser dette vil jeg gerne høre om i har haft erfaringer med reklamationer til Hivilux.

Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 22:21
Hej igen Humperding

Jeg fik et billede mailet nede fra Hivilux med en forklaring til de små umbacobolte der sidder i den hvide skinne rundt om der hvor tabtensioneringen sidder.

Hvis du løsner en af dem er jeg sikker på at du kan spænde din tensioningtråd.

Skal jeg maile dig en kopi?

Der er intet Hitech i spændesystemet det er bare en løs bolt med en møtrik i begge ender som stopklods. Når du spænder drejer bolten rundt hvorved snoren bliver snoet rundt om bolten og derved strammet. Fuldstændig samme princip som ved en legetøjskran fra Fætter BR Smile

Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 22:26
Hej Schelde

Jeg går ud fra at du nu har haft dit Hivilux lærred i 3/4 år hvordan har det opført sig er du tilfreds med kvaliteten?

Da du fik det var det da fuldstændig strammet ud eller havde du små bølger i hjørnerne?

Grunden til at jeg spørger er at jeg lige har købt et 100" fra Hivilux med tab-tension fra dem og jeg er lidt skuffet over tensiondelen det virker noget klejnt.

Skrevet af: Case
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 15:07
Jeg Købte et 92" sidste efterår.
Jeg har de samme problemer med bulede hjørner i bunden. Det gør dog ikke ret meget ved billedet synes jeg.
Mit problem er at der for ca hver 20.cm hele vejen ned gennem lærred er der mærker hele vejen over billedefeltet. Har talt med tyskland og de siger at det er mærker fra rullen/valsen der ikke er helt rund og derfor giver den disse mærker ved længere tids oprulning.
Hans eneste forslag er at lade det hænge og evt bløde det lidt op med en hårtørre;-)
Dog synes jeg at det gennerelt er et ok lærred til prisen. Koster en tredjedel af et anderkendt mærke, men man kan sikekrt også se forskel på dem.
Casper

-------------
Denon 3808,Denon DVD-2910,OPPO 93-EU
XBOX m/Kinect
Optoma HD20,Hivilux 92" tab-tension
XTZ 99.26 Fronter,XTZ 99.26 Center,B&W 600 S3 Bag HT
B&W ASW 610 Sub

Skrevet af: Schjelde
Skrevet den: 08-April-2011 kl. 08:55
Jeg købte mit dengang de blev forhandlet i danmark og butikken lige var startet. Har kun været tilfreds med det. Ingen buler eller problemer af nogen art.
Siger lidt lyd når det kører op lige når det rammer i toppen / falder på plads, men ellers kører det smurt.
Mit tabtension var spændt "hårdt" op og der er ingen buler overhovedet, så kan ikke være mere tilfreds for et 92" tab-tension til var det kr. 4.995,- dengang.

Ked af at høre hvis der er andre der har problemer med dem. Måske kvaliteten svinger meget fra lærred til lærred Confused

-------------
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset

Print side | Luk vindue