Print side | Luk vindue

Vigtighed af lærredstørrelse?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82890
Udskrevet den: 09-Januar-2025 kl. 19:49

Emne: Vigtighed af lærredstørrelse?
Skrevet af: ElDonso
Emne: Vigtighed af lærredstørrelse?
Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 11:37

Hej med jer,

Jeg står overfor mit første projektorkøb, og valget er (i hvert fald næsten 100%) faldet på en Optoma HD20. Jeg er derfor på lærredjagt, men har lidt udfordringer omkring størrelsen på lærredet og stuens indretning ;) 

Afstanden mellem lærred og projektor bliver ca. 4 m (+/- 10cm når jeg får hængt det hele op).

Problemet er, at (rulle)lærredet volder lidt problemer ift fronthøjttalerne, hvis jeg skal op i den størrelse, jeg på ProjectorCentrals calculator kan regne mig frem til. (ca 100"-108"). Optimalt i forhold til indretning (og lærredspris) ville være omkring 90". 

Hvad er problemet i at bruge fx 90" i stedet for de anbefalede ca 100"? Er det lysstyrken der bliver forkert, skarphed, eller kan det simpelthen ikke lade sig gøre at zoome ned? 

På forhånd tak for evt svar :)

Svar:
Skrevet af: musicus
Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 11:52
Jeg anvender selv et 90 tommer 16:9-lærred, og med en afstand af ca. 3 meter fra dér hvor jeg sidder og ser film.  Fra dén afstand synes lærredstørrelsen egentlig ganske okay, og det giver mig også en helt fin "biograf-oplevelse".

Men fra en sidde-afstand af ca. 4 meter - som hos dig - tror jeg dog, at 90 tommer med tiden måske vil komme til at føles lidt for småt. 100 tommer ville nok være mere pasende. Men hvis f.eks. lejlighedens indretning sætter grænser for lærredets størrelse, er man jo altid nødt til at gå lidt på kompromis. Smile

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af ElDonso ElDonso skrev:

Hej med jer,

Jeg står overfor mit første projektorkøb, og valget er (i hvert fald næsten 100%) faldet på en Optoma HD20. Jeg er derfor på lærredjagt, men har lidt udfordringer omkring størrelsen på lærredet og stuens indretning ;) 

Afstanden mellem lærred og projektor bliver ca. 4 m (+/- 10cm når jeg får hængt det hele op).

Problemet er, at (rulle)lærredet volder lidt problemer ift fronthøjttalerne, hvis jeg skal op i den størrelse, jeg på ProjectorCentrals calculator kan regne mig frem til. (ca 100"-108"). Optimalt i forhold til indretning (og lærredspris) ville være omkring 90". 

Hvad er problemet i at bruge fx 90" i stedet for de anbefalede ca 100"? Er det lysstyrken der bliver forkert, skarphed, eller kan det simpelthen ikke lade sig gøre at zoome ned? 

Kalkulatoren på projectorcentral, viser dig min/max afstand ift zoom/lærredstørrelse, så hvis den siger at du ikke kan få 90" på 4 m afstand, ja så er det eneste du kan gøre at rykke projektoren tættere på, eller bruge et større lærred.

Skrevet af: RogueAgent
Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 13:11
Som Pallec er inde på, handler det om at projektoren genererer et større billede jo længere du rykker den væk fra lærredet - hvis projektoren er så langt væk at det mindste billede den kan lave er 100", så vil du med et 90" lærred få et billede der er en del større end lærredet, hvilket selvfølgelig ikke er helt optimalt.

Så enten må du rykke projektoren tættere på lærredet, købe et lærred der er stort nok - eller løsning 3: finde en projektor der kan generere at billede på "kun" 90" på 4 meters afstand, hvis det ikke er muligt at rykke projekteren tættere på.

Når det er sagt, så er de fleste projektorsetups bedre tjent med ikke at blive blæst for stort op - jo større du gør billedet,  jo mere "udvasket" vil det blive fordi det samme lys skal dække en større overflade. De fleste projektorer til hjemmebrug er ikke gode til at lave billeder der er meget større end 90-95" før det går ud over lysstyrken i billedet.

-------------
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

EDIT: Jeg har selv en Optoma HD200x, og det kan sagtens lade sig gøre at zoome billedet op eller ned til 90 tommer.

Nej det er så netop dét den ikke kan.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 13:51
jeg har 3.7m fra sofa til lærred, og 200 cm brædde er lige akurat perfekt til mig :-)
om du tager 90 eller 100" bør ikke betyde så meget,
men jeg vill vælge det største mulige både af hensyn til din plads
samt afstand fra projektoren og dens max billed størrelse,
køb projektoren først, bare brug væggen til at se film på til at starte med,
lav diverse billede målinger, hvis man ikke har set og prøvet et lærred vil en væg stadig levere
masser af sjov indtil det nye lærred i rigtig størrelse dukker op, og du har så igen endnu en grund
til at blive glad :-)

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)

Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 15:23
*slettet*

-------------

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

2x DVDO Edge

Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 17:42

Jeg anvender selv et 90 tommer 16:9-lærred, og med en afstand af ca. 3 meter fra dér hvor jeg sidder og ser film.  Fra dén afstand synes lærredstørrelsen egentlig ganske okay, og det giver mig også en helt fin "biograf-oplevelse".

Men fra en sidde-afstand af ca. 4 meter - som hos dig - tror jeg dog, at 90 tommer med tiden måske vil komme til at føles lidt for småt. 100 tommer ville nok være mere pasende. Men hvis f.eks. lejlighedens indretning sætter grænser for lærredets størrelse, er man jo altid nødt til at gå lidt på kompromis. Smile

EDIT: Jeg har selv en Optoma HD200x, og det kan sagtens lade sig gøre at zoome billedet op eller ned til 90 tommer. Der er en pænt stor margin at arbejde med, på denne projektor - som i øvrigt også skulle være næsten identisk med en HD20.
Hvis du rykker projektoren 1/3 længere tilbage, fra 3 til 4 m, så bliver billedet 1/3 større!
Altså kan det sagtens lade sig gøre at zoome til 120 tommer!!!

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 19:31
Til alle, der ikke har læst tråden (herunder også nogle af dem, der har svaret...):
Den handler om, om man med projektoren 4 meter fra lærredet kan zoome billedet NED til 90 tommer.

Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 20:22
Allan

Ja, måden jeg svarede på var blot for at tilkendegive at foregive svar var temmeligt ubrugeligt!

Nu har jeg sat 390 cm ind i calculator og det giver minimum 98 tommer (diagonal 9:16)

Så som Otto svarer - den kan ikke lave et 90 tommer billede på den afstand!

Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af ElDonso ElDonso skrev:

Hej med jer,

Problemet er at billedet bliver større end lærredet, så du vil miste en kant hele vejen rundt!
Du kan enten flytte projektoren tættere på, eller finde en anden.

Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 20:47

*Slettet*

-------------

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

2x DVDO Edge

Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 20:53

Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Allan

Ja, måden jeg svarede på var blot for at tilkendegive at foregive svar var temmeligt ubrugeligt!

Nu har jeg sat 390 cm ind i calculator og det giver minimum 98 tommer (diagonal 9:16)

Så som Otto svarer - den kan ikke lave et 90 tommer billede på den afstand!
Jeg har nu haft både centimeter-båndet og tommestokken fremme. Wink

Fact: Projektor-linsen befinder sig 310 cm. fra lærredet, som altså er 90"
Fact: Når zoom-dimsen er drejet helt i bund, så måler billede-størrelsen oppe på lærredet kun 74 eller 75 tommer. Jeg har desværre ikke selv mulighed for at flytte hverken lærredet eller projektoren længere bagud, for at efterprøve min påstand. (Som nok mere og mere begynder at ligne en påstand Smile )

Men ved hjælp af disse oplysninger er det vel sikkert også være muligt at lave en beregning for, hvor langt Optoma HD20/HD200 projektoren så kan flyttes yderligere væk fra lærredet - og stadig fastholde billede-størrelsen inden for de maks. 90 tommer?

Det er ren forholdsregning, med en afstand på 390 cm bliver diagonalen x så:
x = 74 * 390/310 = 93,09677419 tommer!
Hvis vi så bruger dine 75 tommer og laver udregningen en gang til:
x = 75 * 372/310 = 90 tommer. - Nu er vi måske nok tæt på; MEN afstanden er kun 372 cm OG zoom er drejet helt i bund, muligvis længere end producenten har tænkt sig den skulle, der er formentligt lidt tolerance i opgivelserne og hvis der så også er det i produktionen, så er vi altså på kanten.
Dertil kommer at lysstyrken kan være for stor - det har jeg dog ikke set på.

Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 21:45

x = 75 * 372/310 = 90 tommer. - Nu er vi måske nok tæt på; MEN afstanden er kun 372 cm OG zoom er drejet helt i bund, muligvis længere end producenten har tænkt sig den skulle, der er formentligt lidt tolerance i opgivelserne og hvis der så også er det i produktionen, så er vi altså på kanten.
Dertil kommer at lysstyrken kan være for stor - det har jeg dog ikke set på.

Tak for gennemgangen af beregnings-modellen. (Matematik er lig med swahili for mig Smile )
Men jeg har tydeligvis været alt for optimistisk med hensyn til Optoma'en og de fire meters afstand. Embarrassed

-------------

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

2x DVDO Edge

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 02-Juli-2010 kl. 08:23

Oveni dette skal man lige være obs på en "hemmelighed" der er ret væsentlig: Flere producenter arbejder med tolerancer på +/- 5% på opgivelserne omkring yder-enderne, så det er farligt at kalkulere snært på yderpunkterne, især i forhold til en anden projektor. Principielt kan det være den ene ligger på -5%, og den anden på +5%, og så kan der være ret væsentlig forskel! Derfor: Man bør holde sig til de officielle opgivelser mht. afstand, og indregne en fejlmargin på 5, gerne 10% hvis man vil være sikker. Alternativt, hvis man har brug for at køre på kanten, at købe projektoren først, måle op, og så købe lærredet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 02-Juli-2010 kl. 08:46
ja har en mate der regnede lidt forkert med hans Optoma HD65 han købte et 110" lærred, og kan ikke fylde lærredet helt ud, havde han så ikke en BV7 bagved men en FLAD fladskærm så ville det godt kunne gå.

har selv en 92" må indrømme selvom hans HD65 ikke er samme type Projektor som min og ikke har samme skarphed og ikke er 1080p så vil jeg godt nok gerne op i den 110" som han har.. større er bedre, føler min 92" er ENORMT lille når jeg har set film hos ham. lidt ligesom at sidde og glo film på en 50" og komme hjem til en 40" giver bare ikke samme oplevelse, har bare ikke selv plads til 110"

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio

Skrevet den: 02-Juli-2010 kl. 11:01
Tak for alle de gode svar!

Jeg var nemlig meget i tvivl om det overhovedet kunne lade sig gøre at zoome til 90" eller om det blot var uhensigtsmæssigt, så der er jeg blevet meget klogere.

Det ender nok med et 106" og en præcis opmåling for placeringer, så jeg er sikker på der er lidt "buffer" til at zoome ind/ud. Højttalerne kommer lidt langt fra hinanden, men efter at have leget lidt med et målebånd, tror jeg godt det kan lade sig gøre så stuedøren stadig kan åbnes ;)

Jeg vil egentlig også helst have billedet så stort som muligt, så nu er der jo ingen undskyldning eller mulighed for at det ikke bliver det. Så er det jo også rart at høre at de fleste anbefaler det så stort.

:)

Skrevet den: 05-Juli-2010 kl. 10:31
kan man ikke bare bore et nyt hul i loftet og flytte den tættere på ?
det plejer da at være det omvendte problem folk har

-------------

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 05-Juli-2010 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

Jeg ville da være ked af at have en projektor hængende ned midt i rummet. En placering ved bagvæggen er meget mere diskret, og så er man jo afhængig af rummets længde.

Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 11:32
nå ja det er klart, men hvis man har været uheldig og har købt en projektor
der ikke kan zoome billedet lille nok på den ønskede monterings afstand,
er der 3 løsninger : flyt lærred tættere på, eller projektor tættere på, eller køb ny projektor.
EOD :-)

-------------

Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 11:37

nå ja det er klart, men hvis man har været uheldig og har købt en projektor
der ikke kan zoome billedet lille nok på den ønskede monterings afstand,
er der 3 løsninger : flyt lærred tættere på, eller projektor tættere på, eller køb ny projektor.
EOD :-)

Jeg valgte så løsning 4, at købe et større lærred Wink 

Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg ville da være ked af at have en projektor hængende ned midt i rummet. En placering ved bagvæggen er meget mere diskret, og så er man jo afhængig af rummets længde.

Nemlig ;) Jeg skal heller ikke sætte håret for højt hvis projektoren skal hænge lavt midt i rummet, så den skal bare helt tilbage..

Print side | Luk vindue