Print side | Luk vindue

Projektor i sommervarmen

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82918
Udskrevet den: 09-Januar-2025 kl. 20:42

Emne: Projektor i sommervarmen
Skrevet af: Aim
Emne: Projektor i sommervarmen
Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 22:50
Jeg vil lige høre hvordan i forholder jer mht. brug af jeres projektorere her i sommervarmen.

Personligt er jeg ikke så vild med at tænde den når det er så varmt som det har været i de sidste par dage. Jeg tænker at den muligvis bliver overophedet eller jeg slider unødigt på pæren ?

Ved ikke om jeg bare er latterligt forsigtig, eller om det rent faktisk er klogest at holde lidt igen med at tænde den.

Svar:
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 23:07
Det er at være latterligt forsigtig!!!

Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 23:20
Ok så er den gris vidst barberet Smile

Tak for dit svar

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 23:41
Hehe... Godt du selv skrev formuleringen først!
Nå, men for at uddybe det, er det som med alt andet elektronik, at det er vigtigt, det kan komme af med varmen. At der bliver 25 - 30 grader skulle det gerne kunne holde til, da det stadig ikke er ekstreme forhold.
Havde selv en Optoma projektor, der en overgang stod i et hjørne. Hvis den blev for varm pga. for lidt plads til at komme af med luften, lukkede den bare ned og kølerne fortsatte med at køre. Efter 5 min. kunne man starte den op igen!
M.h.t. pærens levetid, kan jeg ikke forestille mig, den skulle blive kortere!
Elektronik er til for at blive brugt. Venter man, bliver det bare forældet... Smil... 

Skrevet den: 01-Juli-2010 kl. 23:55
Projektoren er allerede forældet Smile (sanyo z5) Men er godt tilfreds med den, og bruger den dagligt. Det er jo også en branche hvor det går hurtigt.
Men ja det lyder fornuftigt nok hvad du skriver. 5-10 grader burde ikke gøre den store forskel.  

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 02-Juli-2010 kl. 21:41
i min manual AE4000 står det at hvis den er tændt mere end 10 timer i træk
så koster det mere lampe leve tid !!
dette har vel noget at gøre med temperaturen der inden i
man stiller vel aldrig hifi grej i direkte sol lys :-)

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 03-Juli-2010 kl. 10:21
Plejer Operating temperature ikke at fremgå af manualen ved de fleste AV-produkter?

Ved min projektor står der: Operating temperature: 5C - 35C

Hvis man holder sig til det, er der vel ikke nogle problemer!?

Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 03-Juli-2010 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Plejer Operating temperature ikke at fremgå af manualen ved de fleste AV-produkter?

Jo, men hvis projektoren hænger oppe under loftet, der er 30 grader udenfor og stillestående luft, så kan den varme udblæsningsluft fra projektoren nok hæve temperaturen oppe under loftet til over 35 grader Confused

Skrevet af: Aspagilus
Skrevet den: 03-Juli-2010 kl. 12:41
Man kan også tage det næste skridt ud i at lave den fuldendte hjemmebiograf og det er en investering i en aircondition til lokalet, så der er tilstrækkelig med kølig luft til en projector, så den ikke over opheder i sommer varmen.
Og nå ja, man har det også selv dejligt køligt når man sidder og ser film eller TV.

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 03-Juli-2010 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Jo, men hvis projektoren hænger oppe under loftet, der er 30 grader udenfor og stillestående luft, så kan den varme udblæsningsluft fra projektoren nok hæve temperaturen oppe under loftet til over 35 grader Confused

Muligvis, men selv da jeg boede i lejlighed med store sydvendte vindue i stuen hvor temperaturen let kunne komme op på 30-32 grader havde jeg problemer med den projektor jeg havde på daværende tidspunkt.

Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 04-Juli-2010 kl. 00:40
En projektor er et stykke forbruger elektronik og den skal selvfølgelig bruges.
Producenten har sat nogle grænser, som formentligt er en slags garanti for at der ikke bliver problemer før på den anden side af grænserne.
Selv en kaffemaskine har en termosikring der afbryder den hvis den bliver for varm.
Måske tærer det lidt mere på pæren hvis kølingen svigter lidt; men temperatur forskellen på pærer og køleluften må alligevel være ret høj, tvivler på at 10 graders forskel, fra f.eks. 25 - 35, skulle give en forskel der umuliggør drift.
Selv en mere eller mindre dyr projektor er en brugsgenstand, og hvis man ikke bruger den, ja, så er det bare en genstand der samler støv.
Men tråden her foranledigede mig lige til at kigge efter lidt airconditioning til min bio, men det er nu mest for mit velbefindende, projektoren klarer det nok og en ny pærer koster en-to gange det lidt transportabel airconditioning koster, så ingen af delene er det der skal forhindre at jeg ser det jeg har lyst til.

Print side | Luk vindue