Print side | Luk vindue

12V inverter skal 'jordes'!?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Navigation og CarFi
Forumbeskrivelse: GPS navigation, bilradio, anlæg, TV og DVD til bilen
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83081
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 12:09


Emne: 12V inverter skal 'jordes'!?
Skrevet af: Frank73
Emne: 12V inverter skal 'jordes'!?
Skrevet den: 06-Juli-2010 kl. 22:17
Jeg har netop anskaffet mig en inverter (12v til 230v) til bilen. Med den skulle de være muligt at tilslutte en PlayStation, så børnene kan spille når vi i næste uge drager sydover. Nu opdager jegså, at den skal jordes..!?
Hvordan gør man det i en bil ? Hvad skal jeg bruge for at det kan lade sig gøre, og hvad sker der, hvis jeg ikke gør det ? Der er en vingemøtrik bagpå... formoder det er den der skal bruges.
 
/Frank73



Svar:
Skrevet af: ZackGem
Skrevet den: 06-Juli-2010 kl. 22:33
Jeg formoder den blot skal tilsluttes stel på bilen. Dvs. få fat i selve metalrammen et sted.


Skrevet af: Frank73
Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 07:01

ok tak, men så mangler jeg at anskaffe hvad...? en ledning af en art, eller ?



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 08:11
 
 Når den er tilsluttet i bilen, så har den stelforbindelse, ellers virker den ikke, da stelforbindelsen jo er den ene pol i kredsløbet.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Frank73
Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Når den er tilsluttet i bilen, så har den stelforbindelse, ellers virker den ikke, da stelforbindelsen jo er den ene pol i kredsløbet.


Det lyder godt, så løste det problem jo sig selv... Tak for svaret! Smile

/Frank73


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Frank73 Frank73 skrev:

Jeg har netop anskaffet mig en inverter (12v til 230v) til bilen. Med den skulle de være muligt at tilslutte en PlayStation, så børnene kan spille når vi i næste uge drager sydover. Nu opdager jegså, at den skal jordes..!?
Hvordan gør man det i en bil ? Hvad skal jeg bruge for at det kan lade sig gøre, og hvad sker der, hvis jeg ikke gør det ? Der er en vingemøtrik bagpå... formoder det er den der skal bruges.
 
/Frank73
Hvad siger din instaallations vejledning?
Hvordan "opdagede" du at den skal "jordes"?
 
Læs : http://www.sik.dk/content/download/3183/38685/file/SIK-Meddelelse%20Elmateriel%207-09.pdf - http://www.sik.dk/content/download/3183/38685/file/SIK-Meddelelse%20Elmateriel%207-09.pdf
 
Din installation og brugs af den kommer an på hvordan den er bygget og hvad den er godkendt til.
 
Virker den som en "skilletrafo" eller skal den jordes på udgangs side fordi at der er indbygget hfi?
Jeg vil antage det første, men det er bare et gæt.


-------------
.....


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 21-September-2010 kl. 12:53
Du skal banke et jordspyd ned og trække en ledning....

- en meget laaaaaaaang ledning LOL



Print side | Luk vindue