Print side | Luk vindue

Digital 8 overspilning til DVD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Andre video-optagere
Forumbeskrivelse: Videokameraer og videoer
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83375
Udskrevet den: 05-April-2025 kl. 10:57

Emne: Digital 8 overspilning til DVD
Skrevet af: Peter C
Emne: Digital 8 overspilning til DVD
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 01:23
Hej alle........HJÆLP ;-(

Har lånt et Sony Digital 8 videocamera DCR-TRV345E af lidt ældre dato, hvor jeg nu har noget meget vigtigt materiale jeg gerne vil have brændt over på en DVD. Bemærk det er fra 2004 så ikke
helt moderne.

Har først downloadet manualen og derigennem fundet de drivere der skal installeres og gjort dette (tror jeg nok - fandt nogle free drivers et eller andet sted på nettet) - men kan overhovedet  ikke få det til at virke........har brugt lang tid på det nu og derfor denne bøn om lidt hjælp hvis nogen kan....?
Min PC virker slet ikke som om den vil anerkende vid.kameraet - når jeg sætter USB stik i sker intet.

Hvad er den NEMMESTE metode når man som jeg ikke er nogen PC/VIDEO nørd ???

På forhånd tak til den som kan/vil hjælpe...!!!

Mvh
PC 

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 08:13

Det er dette Fi-Wi kabel der skal bruges mellem Camcorder og PC/DVD Recorder. http://www.sony.dk/product/cac-cables---connectors/vmc-il4408a - http://www.sony.dk/product/cac-cables---connectors/vmc-il4408a

VMC-IL4408A

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: avh
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 08:57
Er det ikke en USB forbindelse der er til det camera?
#radiomanden det kabel du linker til, er det ikke firewire?

http://pdf.crse.com/manuals/3079468141.pdf - http://pdf.crse.com/manuals/3079468141.pdf

Her er beskrevet meget nøjagtigt, hvordan man skal overføre fra kamera til PC, inkl. hvordan kameraet skal se ud i kontrol-panalet på PC-en.
Og så må det være vitalt at få fat i de rigtige drivers, som har fulgt med kameraet.

Et problem kan blive om driverne kan anvendes til den windows version, som du pt. anvender...
(evt. noget med at anvende en ældre pc)

-------------
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2

Skrevet af: justrace
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 10:02
Jeg havde sat det til min harddiskoptager og kopieret det hele dertil.
Derefter kan den så få lov at brænde en stak dvd'er, som så kan hældes på pc'en, hvis det er nødvendgt.

-------------
MVH
justrace
http://nikonforum.dk/ - "I AM Nikon"

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 10:19

Det er et Fi-Wi der bruges når der overføres til Recorder og PC, kameraet har en sådan tilslutning.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 10:26
Hej alle og tak for svar - jeg har ALLE kabler til kameraet.....!

MEN jeg har IKKE den originale cd rom med driverne på - disse har jeg som nævnt fundet rundt omkring og det er måske der fejlen er....?

Har læst manualen og bemærkede at man ikke må tilslutte kameraet FØR man har installeret driverne - dette gjorde jeg - så måske jeg skulle prøve at afinstallere disse og så forfra?

men det ville være fedt at vide NØJAGTIG hvilke drivere og hvorfra på nettet jeg sikkert og korrekt kan downloade disse.....

PC

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 10:33

Der skal ikke bruges Drivere når der bruges Fi-Wi, kamraet tilsluttes PCen med kablet, og man kan hent ind til HDDen med WMM, det skulle gerne registrere at kameraet er tilsluttet, det var i hvert fald tilfældet med mit Panasonic DV af lignende årgang. Mit OS på den PC er Win XP.

-------------

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 10:50
Der er jo ikke en HDD på denne her men et digital 8 bånd.

Hvordan ser det kabel ud? Der er jo et USB kabel med som jeg har brugt - regnede så med at jeg kunne trække det ind med dette og kopiere til en DVD skive.

PC 

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 10:59

Jeg har jo tidligere linket til den type kabel der skal bruges, de kan fås hos velassoterede forhandlere. HDD i kameraet.?? Det har jeg ikke skrevet at der er.

-------------

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 10:59
Metoden med at overføre fra tape til computer er beskrevet side 239 og frem og må være via usb.
Driver findes her..
http://support.sony-europe.com/dime/downloads/downloads.aspx?site=odw_en_LV&f=usbdrven&m=DCR-TRV345E - http://support.sony-europe.com/dime/downloads/downloads.aspx?site=odw_en_LV&f=usbdrven&m=DCR-TRV345E

Nb. muligvis tager jeg fejl med hensyn til hvad der kan overføres via USB-kabel,
Det optaget materiale er i digital 8 og på tape???
http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/videotransfer/vtransfer.aspx?site=odw_da_DK&sec=D8&m=DCR-TRV345E - http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/videotransfer/vtransfer.aspx?site=odw_da_DK&sec=D8&m=DCR-TRV345E

-------------
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 16:05
Hej alle,

Det er lykkedes da jeg fik installeret driverne.

Brugte endvidere Windows Movie Maker til at redigere materialet med hvilket var stor succes....:-)

Nu har jeg det både på PCeren og på en CD rom og sågar sendt det som en fil via e-mail.....

Eneste jeg ikke forstår er at jeg ikke kan afspille den brændte CD rom på min HDD optager - jeg kan godt på min PC.....???

Nogle der ved det?

Men tak til alle for hjælp!!!

Mvh
PC

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 16:06
Tak til AVH - det link var helt perfekt og jeg kunne faktisk godt bruge USB kabel og streame det med så super - tak!

PC

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 17:18
Hvis du gerne vil have den til at afspille på almindelig dvd-afspiller, skal der udføres et step mere...

Den fil du nu har fået oprettet, skal viderebehandles med et program, der kan lave et DVD-image...
Et kendt program til dette formål er Nero, men der er andre...

-------------

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 17:43
Det kan også være skiven ikke er afsluttet.

-------------
MVH
justrace

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 17:47
DVDen vi med stor sansynlighed være afsluttet når den er fra PCen, men hvis det bare lige er lagt ned i AVI format, så kan den kun afspilles derfra, den skal konverteres til DVD format, og det kan tage noget tid at gøre, det er også muligt, at DVD afspilleren kan klare MPEG direkte enten i 2 eller 4 komprimering.

-------------

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 19:52
Hej - øhhh - jeg har jo brændt CD en.....skal jeg så åbne den og få den behandlet via Nero?

Eller skal jeg tage filen jeg har gemt på PC erens harddisk og behandle den og så brænde det hele ned på en ny disk???

Har nu downloadet Neros program.....

PC

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 19:58

Den DVD kan du ikke bruge til noget udover som Frisbee, så du skal starte helt forfra. Hvis det er et Nero uden Licens, (Trial) så ved jeg ikke hvor meget det kan, der mangler ofte funktioner eller også er de begrænsede.

-------------

Skrevet af: ClausJ
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det er dette Fi-Wi kabel der skal bruges mellem Camcorder og PC/DVD Recorder. http://www.sony.dk/product/cac-cables---connectors/vmc-il4408a - http://www.sony.dk/product/cac-cables---connectors/vmc-il4408a

VMC-IL4408A
Din hjemme-gjorte forkortelse for firewire hjælper ingen  (Fi-Wi er iøvrigt forkortelse for Fiber-Wireless)

-------------
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 20:22

Jeps, men jeg vil have filmen på en CD rom så jeg kan afspille den når jeg vil - men du har ret - man kunne også lægge den over på hardidsken på DVD optager/afspilleren.....

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 20:26

Til brug på en DVD afspiller skal det være en DVD, og i et format som er understøttet af afspilleren.

-------------

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 20:30
Det vil sige at det er omsonst at bearbejde den CD rom jeg har brændt (og som virker) - jeg skal altså have det over på en anden skive for at kunne afspille den i HDD optageren???

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 21:03

Man kan anvende en cd/DVD som ganske et almindelig data-medie, ligesom en fil kan gemmes på harddisk eller f.eks. sd-card.

Det må være tilfældet hvor du er kommet til nu... 
Hvad er fil-formatet?
Du kunne da du overførte fra kamraet også blot have overført til harddisken....

Denne ekstra operation er kun nødvendig ene og alene for at  afsplille på en almindelig DVD-afspiller...
Man kunne lige så godt beholde  filen som data på cd/dvd-en...

Filen kan selvfølgelig som andre datafiler uden videre kopieres til harddisken på din PC.

Der findes en DVD-brænder på din PC??

Som #radiomanden anfører, kan det være det ikke er nødvendigt at fremstille en regulær DVD, med kapitler og alt der...
Nogle afspillere kan klare *.mpg filformatet direkte.
Altså så kan man nøjes med at konverterer filen til det...

Men hvis der ønsker en regulær DVD er fremgangsmåden at f.eks. anvende programmet nero.
Det kan tage den fil, du har lavet som input og konvertere den til DVD-formatet og brænde den...

-------------

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 23:53
Hej igen - lykkedes ikke at installere Nero alligevel da jeg skal have Win XP SP3 som min. og min PC er fra 2005 og jeg kunne ikke få det installeret.
Må være nemmere at købe en "rigtig" DVD skive og så overføre fra Win Movie Maker som jeg brugte tidligere - nemmere end at redigere filen således den kan ses på DVd afspilleren når den er på een alm. CD-R......
Alternativt vil jeg prøve at ændre filformatet men så skal jeg vel have endnu en ny CD-R igang og brænde over til......ak ja, det er ikke nemt det her ;-)

PC

Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 07:58
Problemet er at der to verdener, der støder sammen, forbrugerelektronik og PC-en...

Hvis det er et krav at kunne afspille på en almindelig DVD-afspiller er der ingen vej udenom at fremstille en DVD i dette format...

Jeg er ikke sikker på om movie maker kan fremstille en DVD...
Men movie maker må kunne importere og oprette en fil med filmen  på harddisk.
Det vil også være praktisk af hensyn til en redigering...

Herfra er det forholdsvis enkelt at anvende nero til at fremstille en DVD og brænde den...

Det er uheldigt at xp sp3 ikke virker..
Af hensyn til sikkerhed på din PC ville det være bedst at det kom til at virke (microsoft opdaterer ikke mere SP2).

-------------

Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 08:31
Jo men opgrad til fra XP 2 til XP 3 kunne jeg ikke finde ud af - tror det er en større opgave?!
Tidsforbruget modsvarer vel ikke gevinsten når jeg har andre medier lagret...???

Jeg forstår bare ikke at jeg sidder med en CD rom som kan vises på min PC men ikke på mit TVs dvd afspiller - forstår ikke forskellen - men sådan er der jo så meget ;-)

Jeg har dog fået filmen på flg. medier:

1) Min PCs harddisk hvorfra den kan vises på Win Media Player
2) Brændt på CD -R ---------------------!!-------------------------------

Tænker nu på at streame den fra kamera til harddisk på TVs harddiskoptager - så ligger den da i det mindste der også (bør være til at klare) - men men men - hvis den nu går i stykker....det var DERFOR jeg ville have en DVD film med materialet!!!

Hvad synes du AVH

PC

Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 09:08

Det er kun undtagelsesvis at jeg lægger noget ud DVD i det rigitige format, som kan afspilles på almindelige DVD.

Men jeg har masser af ting gemt på DVD, men som almindelige data..

Jeg har et tilsvarende projekt kørende med at overføre hi8 bånd fra et kamera, men kunne aldring drømme om at gemme indholdet, som regulærer DVD-er...

Spørgsmålet er det vitalt at båndene skal gemmes som "rigitige" DVD-er??

Jeg synes stadig, det er en fordel først at flytte indholdet fra tape til harddisk og udnytte redigeringsmuligheden,  inden det endelige resultat lægges på DVD.
Og som sagt det er enkelt med nero at brænde en DVD..
(den sp3 skal vel bringes til virke, for det er forsvarligt at køre med din PC???)

I forbrugerelelktronik verdenen må der også være løsninger, men det afhænger af om det du har de rigitige kasser.
Det er de muligheder som de indlægene fra de 2 andre beskriver...
Altså f.eks.at koble kameraet direkte til en DVD-optager via firewire og på den måde få brændt en "rigtig" DVD....
Men disse muligheder er de andre mere inde i...

-------------

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 09:18
Man kan godt lave lave en "DVD" på en CD-Rom også uden menuer, man kan lave så den starter op automatisk og evt. også lave den med loop så den den gentager sig selv, der kan selvfølgelige ikke være så meget på den. Når din film er konverteret til mpeg2 og evt. din lyd i DD 2.0 fremfor PCM som fylder noget mere, så må der findes nogle freeware programmer der kan compile, altså et program der laver en video_ts mappe med vob filerne i etc. ud fra din mpeg2 og lyd fil. Herefter brænder du din video_ts mappe på en disk i UDF format. Den kan spilles i DVD maskinerne.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 09:23
Måske jeg har overset noget i tråden, men hvor vil du brænde på en CD-Rom fremfor en DVD skive, de koster stort set det samme?

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 09:43

Nu har jeg fået gemt filmen på harddiskoptageren.

Og ja - nu skal jeg have fat ien rigtig DVD skive og så kopiere fra HDD til denne skive....
Er vi enige?

Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 10:04
Hvis du beder din harddiskoptager lave en dvd, så er du ude over alt det andet, for det er en rigtig dvd der kommer ud af den.

-------------
MVH
justrace

Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 10:21
Som skrevet et par gange, for at DVDen kan afspilles i en DVD afspiller, så skal den være i et format som maskinen kan læse, en PC kan læse stort set alt, det kan en afspiller ikke. De kan læse DVD formatet, og mange kan også læse i MPEG1-2-4, DiVx, så det skal være i et for den brugbart format. Du kan se i dens manual hvad den understøtter.
Jeg er forlængst holdt op med at gøre sådan, alt ligger på HDDer, og afvikles på TVet via MC.

-------------

Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 10:26
Beklager jeg er ikke så skarp i disse ting....;-)

Men nu skaffer jeg en DVD skive og fåe harddiskoptageren til at kopiere min film over på den - så må historien vel få en lykkelig udgang :-)

Kunne selvfølgelig også bare nøjes med at lade den ligge på HDD hvorfra jeg har set filmen - det virkede fint og nemt.
PC

Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 10:29
Hvis du lader dem ligge på din pc har du dem til senere brug, og når du får fat i et par dvd skiver, og din harddiskoptager har lavet dem, er du i mål, hvis man skal beskrive det kort.

-------------
MVH
justrace

Skrevet af: Ellegaard
Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 14:38
Hej Peter

Jeg er også ved og kopiere en masse hjemmevideo over på min pc, jeg bruger et program som hedder magic video converter.  http://www.magic-video-software.com/magic_video_converter/features.html - http://www.magic-video-software.com/magic_video_converter/features.html
Den kan konvertere til næsten alle formater, også video_ts.

3 års licens koster kun 19$

-------------
Sony KD75X9700 4K
Marantz SR8012
Cambridge XCUHD BluRay
Dali Ikon 7 MKII
Dali Opticon 2 Bag
Dali Oberon Vokal Center
Dali Concept Sub 12       
PS4
<b

Print side | Luk vindue