Print side | Luk vindue

DVT-T MPEG4 til antenneforening med HDD.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83389
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 15:40

Emne: DVT-T MPEG4 til antenneforening med HDD.
Skrevet af: mdw007dk
Emne: DVT-T MPEG4 til antenneforening med HDD.
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 11:25
Hej,

Jeg er helt grøn på Setup bokse og derfor spørger jeg nok dumt, så undskyld for det.

Jeg skal til at modtage signal fra lokal antenneforening, jeg skal bruge en DVB-T tuner med MPEG4 til HD kanalerne og søger derfor rundt på både denne hjemmeside, men også mange på nettet via Google. Og udvalget er mange og de funktioner de har er jo endnu større.

Derfor henvender jeg mig her hvor jeg kan se erfaringen hersker og jeg håber på at kunne få kvalificeret hjælp og gode råd.

Jeg vil gerne have en boks der kan optage på harddisk, det skal være så man kan se et program og optage et andet.
Jeg vil gerne have en boks der kan sende signal ud til computerne i huset så man der kan se TV og selv vælge den kanal man vil se.
HDMI udgang, dolby digital udgang til forstærker er også på listen

Håber på lidt hjælp, jeg er ikke bange for teknik og roder også gerne med software hvis det skal til, jeg kender bare ikke til denne verden endnu da jeg indtil videre har været fanget i Viasats spindelvæv.

Mvh
Morten Wiingreen 

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 11:34

Er du sikker på, at det er DVB-T der bruges.? Det er ikke det normale på KabelTV. hvem er Udbyderen.? Der er flere af modtagerne fra Boxer der kan optage på HDD, enten på intern eller extern, det er ikke muligt at overføre til andre enheder Digitalt, da de er beskyttet mod den slags. Tilslutning til PC kan gøres med en Analog forbindelse. Der fås modtagere til PCer som kan tilsluttes via USB, det kniber dog med nogen der har mulighed for programkort, hvis det er nødvendigt.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: mdw007dk
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 11:40

Hej,

Udbyderen er en lokal antenneforening. http://dsa-net.dk/index.php?TV-kanaler - http://dsa-net.dk/index.php?TV-kanaler
Og der køres ikke med dekoderkort i foreningen.

Mvh
Morten

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 11:55

Så er f.eks en af modtagerne til Boxer helt OK til det brug, da de jo også kan bruges til FTA kanaler. Ligeledes er der så heller ikke problem med at finde noget der kan bruges til PCen.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: moho
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 13:48
Jo men er kvaliteten af DVB-T signalet for DR HD ikke det meget for ringe i forhold til når det bliver fordelt  i kabel DVB-C?
Godt nok misforstår jeg noget men ikke så meget.
Så kan jeg bedre forstå at mange KabelNet ikke ville fordele selve DVB-T signalet uændret i Kabel  LOL

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 14:03

Et T signal er ikke egnet til at blive fordelt i et Kabelanlæg, derfor bruger man C, men da de mindre udbydere ikke som Stofa og You See har mulighed for levering af C modtagere til deres kunder, så bruges der T, da sådanne modtagere kan fås overalt og ganske billigt. Du har ret i, at et C signal er bedre end T, da der er mere båndbredde tilrådig.

-------------

Skrevet af: Jubas
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 16:05
Billedkvaliteten har intet med C og T at gøre, det er rigtigt at et T signal ikke er beregnet til Kabel, men et T signal er ikke dårligere end et C signal. Det kommer helt an på hvor mange kanaler udbyderen fylder ned i hver MUX.
En af grundene til at, nogle antenne foreninger vælger T istedet for C, er at der er relativ få kunder der har en C tuner i deres TV.

Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Et T signal er ikke egnet til at blive fordelt i et Kabelanlæg, derfor bruger man C, men da de mindre udbydere ikke som Stofa og You See har mulighed for levering af C modtagere til deres kunder, så bruges der T, da sådanne modtagere kan fås overalt og ganske billigt. Du har ret i, at et C signal er bedre end T, da der er mere båndbredde tilrådig.
Og da jeg har lært sætte pris på Dine indlæg må jeg konkludere at det HD som sendes via Kabel vel ikke har det der Overkill mht. HD. Da bliver min påstand at det som sendes via DVB-T og kaldes HD, reelt ikke opfylder betingelserne. DR's troværdighed og undertegnedes mening herom.   Wink

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet af: Meegaard
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 21:48
Hejsa

Jeg skal selv snart overvejet at investere i en modtager til netop DSA-net. Jeg har kigget meget på Fantec's R2750 - der så fås i forskellige udgaver med harddisk størelse og med/uden WIFI.

http://www.fantec.de/html/en/3/artId/__1613/gid/__110090114090/searchStr/__R2750/article.html - http://www.fantec.de/html/en/3/artId/__1613/gid/__110090114090/searchStr/__R2750/article.html

En lille anmeldelse på http://www.digitalversus.com/fantec-r2750-p501_8935_406.html - http://www.digitalversus.com/fantec-r2750-p501_8935_406.html

Mvh.

Meegaard

Skrevet af: johnny57
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 22:43
Dejligt at vi er flere på DSA-net, som efterhånden er en af de få selvstændige antenneforeninger,
jeg ved ikke hvad målinger siger, men jeg har fremragende billeder på mine 4 fladskærme, selvom
de anvender DVB-T

-------------
Med venlig Hilsen

Johnny

Skrevet af: Meegaard
Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 10:39
Ja, det virker som en fin antenneforening - jeg har været i kontakt med dem en gang, og de virkede venlige og imødekommende - som man jo egentlig også lidt forventer (spørgsmålet gik iøvrigt på, om foreningen havde kendskab til Fantec's R2750 boks. De havde de ikke, men personen pointerede, at det vigtigste var DVB-T og MPEG4. Ting jeg vidste, men et ærligt og rigtigt svar).

Jeg kommer selv fra Glentevejens. Selve opkoblingen er utroligt nem - og af ukendte årsager virker DVB-C bare bedre med mit fjernsyn end DVB-T. For at få HD kanaler til at virke måtte den søge på DVB-C, DVB-T og analog... og jeg aner ikke hvorfor. Glenten anvendte også LCN, hvilket er meget praktisk. Der er også et (relativt) aktivt brugerforum, hvor man kan drøfte lidt af hvert. Der hopper kæden dog af for den officielle del af glenten. Arrogante svar og oftest "vi ved ikke noget om dit udstyr, det må du selv finde ud af" - samt ting man melder ud, der aldrig bliver til noget.

Mvh.

Meegaard

Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 15:27
Tanker om DVB-T og DR.
Efter mange og lange overvejelser mellem SD kvalitet og HDTV nåede jeg frem til følgende.

Da man ændrede formatet fra 4:3 over til 16:9, for så anvende linieantallet til 1080i.
Da troede DR at det var nok anvende 1,5 til 2 gange plads for SD for opnå HD via DVB-T nettet. For mig vil 1 HDTV og max 1 SD til fulde tage plads i en MUX, både MHz båndbredde såvel som MegaBit der skal transporteres.
Og når man vil presse mere igennem, kommer straffen herfor.

Ovenstående gælds også hvis det er DVB-T som fordeles direkte i kabelnet, men dette bør heller aldrig foregå.  Shocked

-------------

Print side | Luk vindue