Print side | Luk vindue

afsplning af MP4 filer

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83441
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 14:45

Emne: afsplning af MP4 filer
Skrevet af: tjensen02
Emne: afsplning af MP4 filer
Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 20:35

Hej

Hvilke afspillere kan afspille MP4 filer.

Jeg har købt sådan et lille fint sony bloggie camera for og få noget der var lidt bedre en mit andet gamle video8.

Problemet er den at der ikke er noget digital udgang på det så det skal igennem computeren og ja der kan filerne jo godt afspilles men vil da gerne have filmene over på dvd så jeg slipper for at sætte computeren til tv’et  hver gang og også hvis nogle i familien ska have optagelserne.

Jeg tænkte det jo vel nok er nogle afspillere der kan afspille de her MP4 filer men alle dem jeg har prøvet er der ingen der vil.

Der er nyere dvd afspillere der skriver at de kan sfspille MPEG4 filer men er det ikke det samme??

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 20:43

For at få dem til at køre på en DVD, så skal de jo konverteres til DVD format, det skulle NERO kunne klare, tiden det tager kommer an på filstørrelsen men det kan tage sin tid. Nogen afspillere kan også køre MPEG2 eller 4, så der kan også konverteres til et af de formater.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

Der er nyere dvd afspillere der skriver at de kan sfspille MPEG4 filer men er det ikke det samme??

En MP4 container (fil) vil normalt indeholde AVC/H264 video AAC lyd. En nyere hardware media player kan afspille det. Eksempler: Popcorn Hour, TviX, mange mobiltefoner, iPod-lignende media players med display, etc etc etc.

Når en almindelig DVD afspiller kommer med MPEG4 understøttelse, er det normalt DivX/XviD som er implementeret. Det hedder formelt MPEG4 Part II ASP, mens du i virkeligheden har behov for MPEG4 Part 10 (AVC/H264).

MPEG4 er ikke bare MPEG4...

Som altid kan der være undtagelser, så RTFS er vejen frem (read the fucking specs).

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 21:15
Det lyder noget vanskeligt og få dem på skiver så de kan afspilles på tv uden computer.
 radiomanden.  jeg har nero men den vil bare ikke køre i wista eller windows 7.
jeg kan ikke finde ud af og handle på nettet så jeg har ikke kunnet købe en ny så jeg har ashampo brænderprogram som ikke kan desværre.

Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 21:28

At handle på nettet er uhyre nemt, søg på produktet, så finder du det Download det, og køb en licens, med dit betalingskort. Ligeledes med f.eks et TV find det på forhandlerens hjemmeside  bestil og betal med kort. Ikke alt behøver at være nethandel, men man kan ikke være uden det, hvad skulle man f.eks gøre uden E Bay.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: ehelmer
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 13:27

Det lyder noget vanskeligt og få dem på skiver så de kan afspilles på tv uden computer.
 jeg kan ikke finde ud af og handle på nettet så jeg har ikke kunnet købe en ny så jeg har ashampo brænderprogram som ikke kan desværre.
Det er faktisk meget enkelt og du behøver ikke at købe noget.
Der findes mange gratis programmer, som kan lave en DVD ud fra en mp4 fil.
Et meget nemt fås fra http://www.dvdvideosoft.com/products/dvd/Free-Video-to-DVD-Converter.htm
Du kan også prøve programmer som 'DVDflick', DVDstyler', 'The Film Machine' og se om du måske synes bedre om dem.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet af: urup
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 18:24

radiomanden.  jeg har nero men den vil bare ikke køre i wista eller windows 7.

Hvilken version har du? Jeg har Nero 8 og den virker uden problemer på min win7 64bit computer.

Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 19:22

Hej Erik.

ja programmet er meget enkelt og det virker men desværre er det ikke andet son en hak video så jeg må lige prøvet et af de andre programmer også.

jeg ved ikke hvilket nero jeg har.  da jeg gik over til vista fik jeg jo så et nyt program og nu har jeg windows 7.

radiomanden.  jeg syntes nu ikke det er så let.
jeg kan godt finde programmer og downloade det men og købe står det hele på engelsk og det står for det meste ikke i danke kroner jo.  hvad koster det så og hvordan gør man så. hmmm.   jeg løber i mod en mur og  når man går ned i en computer butik og spørger efter programmer får man at vide at dem kan man købe på nettet og ja så har jeg intet alligevel. det tog mig også snart et halvt år og finde et program der kan spille blue ray men det lykkedes da i en butik hvor man så skulle købe et tv kort med men prisen var så lav at det var Ok med det.

Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 19:31

Ja, det må for det meste påregnes at det er på Engelsk, det forstås immervæk af største dele af verden, valuta kan omregnes ved at bruge en omregner som der er flere af på nettet, BD programmer er let at finde på download.com både Freeware og med licens. Der finder man i øvrigt faktisk alt hvad man skal bruge af programmer.

-------------

Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 22:21

ja programmet er meget enkelt og det virker men desværre er det ikke andet son en hak video så jeg må lige prøvet et af de andre programmer også.

Jeg forstår dig sådan, at du har ladet programmet lave en DVD skive, som ikke afspilles korrekt på din stationære DVD afspiller.
Det forstår jeg ikke. Det SKAL virke.
Du får også en mappe [VIDEO_TS] på din harddisk. Den indeholder bl.a filen VIDEO_TS.IFO, som du kan starte med det gratis program VLC og se filmen.
Du må fortælle mere præcist hvad du har lavet og hvilke fejl du mener der sker.
Du må ikke give op så hurtigt.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 09:52

Jeg har heller ikke givet op endnu.

Nej jeg får bare filerne ind i programmet og så vælger jeg høj kvalitet Pal DVD og skriver create.

Til sidst skriver den så bare at den er færdig selvom den ikke har bedt om en skive men filene ligger så på harddisken og jeg kan brænde dem med mit brænder program.

Filerne der ligger på harddisken hakker også så det er ikke i brændingen det går galt.

Jeg prøvede med nogle full HD videoer fra yotube og der er kun ganske få hak i men bestemt kun små så det må være optagelserne fra mit lille nye kamera den har problemer med.

det er et sony bloggie MHS-PM5K.

En anden ting er lige at jeg har da aldrig set sådan et fint billede fra en DVD.

Det der virkede var en Full HD video fra yotube og igennem det program.

Forskel er der da fra den originale men blev noget overrasket da jeg satte dvd’en i afspilleren.

Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 13:09

Nej jeg får bare filerne ind i programmet og så vælger jeg høj kvalitet Pal DVD og skriver create. Filerne der ligger på harddisken hakker også så det er ikke i brændingen det går galt.

.... så det må være optagelserne fra mit lille nye kamera den har problemer med.

det er et sony bloggie MHS-PM5K.

Jeg slog dit kamera op på Internettet og fandt bl.a. denne kommentar:
"terrible video quality.
If you hold the camera still, the picture isnt terrible, but as soon as you start to walk or pan side to side, it breaks up and becomes all stuttery...
This is a kids toy and really is rubbish. "

Kameraet optager i 30/60 fps. Når du omkoder til PAL DVD, som er 25 fps, så vil du uundgåeligt få lidt hakken i billeder med bevægelse.
Din TV modtager kan sikkert vise NTSC video, så prøv om det bliver lidt bedre med en NTSC DVD.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 21:56
jeg er ikke så god til engelsk men forstår at det ikke er så godt men ja jeg ved ikke.  jeg syntes det optager meget fint efter det er sådan et.
linierne bliver i hvert fald skarpe i forhold til det andet video 8 og det andet digital på 0.8 megapixel som de åbenbart stadig sælger.

ja det er jo ikke og gøre ved men jeg må jo sætte computeren til tv når jeg skal se det.
øv til de sælger noget man skal sætte til tv'et med sådan noget gammeldags som AV stik og med sorte bjælker på skærmen.

ok men ikke og gøre men gemmer da originalfilerne og håber på det kan blive ordenlig når der kommer blue ray brændere.

Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 09:45
Der er BD brændere på markedet, de er bare stadug ret dyre i anskaffelse, men selv med en sådan kan man ikke bare lige ligge de filer på en sådan og afspille dem, de skal ogå konverteres til den struktur som en BD har, så uanset hvad, så er der arbejde med det. Jeg har f.eks taget konsekvensen af det arbejde og anskaffet et MC, så er der kun redigering ikke flere skiver, problem slut. Derudover kan man have så meget andet på et MC samt diverse WebTV.

-------------

Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 10:22
ja det er utroligt det skal være sådan.
håber da ikke de dyere kameraer også skal være så besværlige.

MC er det et Media Center ???
jo men stadig er det hvis jeg skal kopiere noget jeg har optaget til familie.
det sker jo at vi tager på småture men OK jeg må bruge AV stikket.

ja media center er smarte og så kan man jo også have alt liggende på det.

Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 10:33

Den eneste type kamera hvor du ikke skal igennem diverse ting for at kunne afspille direkte på en DVD/BD afspiller, er dem der optager på DVD, og dem er man gået bort fra. Nu er det med optagelse på Flash RAM eller HDD, så der skal arbejdes med det for at få det DVD h.h.v. BD kompatibelt, hvis det ønskes at skulle afspilles den vej. Diverse Redigeringsprogrammer kan den konvertering, men det tager sin tid.

-------------

Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 10:52
ok ja jeg ville da gerne have det på skiver så man ikke skal flytte comuteren hen til tv'et hver gang man skal se noget. 

ok men så ved jeg det hvis jeg køber et af de dyere kameraer en gang at det er det samme.
da man gik over til digital og fik DV stik var det jo let.  i med stikket, tryk på overførsel og ja, så gik det af sig selv.
jeg syntes alt ting er blevet mere besværligt i forhold til før.

Jeg takker for oplysningen.

Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 11:00

Med et DV kamera kan man via Fi-Wi overføre direkte til DVD på en Recorder eller også via PCen og det rigtige SW direkte til brænderen i PCen og få en færdig DVD, men så er det ikke redigeret.

-------------

Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 11:06
jo det var rigtig smart men troede stadig det var på kameraene men det er åbenbart ikke på ret mange men næste gang skal jeg da holde øje med det.
jeg spurgte bare af og expedienten sagde at det var ingen problem og overføre optagelserne til dvd men ja det kan jeg jo ikke sige at det kan jeg ikke for det er jo så Av stikket.

ja jeg må se og på udkik efter et med DV stik og så må det andet nok sælges

Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 11:11

Det var på DV kameraer, og de er så godt som uddøde til konsumbrug, nu er det Flash RAM eller HDD man optager på.

-------------

Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 11:19
øv ja det er noget mærkeligt noget.

hmm  ja det burde være blevet nemmere men ja det er det jo ikke

Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 11:32
Det er da ikke mærkeligt, bånd er en gammel teknologi, og det tager tid med overførsel. Ram og HDD overføres med træk og slip, så kan man redigere med det samme og ikke bruge tid på overførsel. SD hvad enten det er bånd eller RAM/HDD er stadig i AVI når det er på PC HDDen. HD vil som det er på dit og på mit HD kamera være i MP4. Der kan fra et DV kamera overførers i MPEG, men det kræver en del mere af PCen da den skal konvetere "On the Fly".

-------------

Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 11:39
ja jeg kan godt se det er noget hurtigere og overføre og det er let men det er jo så bare for mig rigtig svært og få det over på mit tv.

det var så min næste spørgsmål om alle nye kameraer optager i MP4.
jeg tænker på dem til de omkring 5000 kr.

det kan da i det mindste afspilles her på computeren.  inden jeg havde windows 7 kunne jeg heller ikke afspille MP4 men det kan den nye media player da heldivis :-)

Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 11:46

HD er MP4 eller andet format. Jeg afspiller MP4 i Win XP, bare en simpel ting som et Codec så kører det, både i MP Classic og WMP.

-------------

Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 13:32

ja det er jo ikke og gøre ved men jeg må jo sætte computeren til tv når jeg skal se det.
Du har fået en masse velmenende svar, som du ikke kan bruge til ret meget.

Lad os resumere dine erfaringer:
Dine optagelser er i 30/60 fps, altså amerikansk NTSC format.
Når du ser dine optagelser på din PC, så er du tilfreds med kvaliteten.
Dine optagelser kan overføres til dit TV med AV forbindelse. Det giver en dårlig billedkvalitet, men du er iøvrigt tilfreds.
Dit TV afspiller altså optagelserne, som er i NTSC format.

Den eneste grund til at du oplever hakken i de DVD skiver du har lavet, må være konverteringen fra NTSC til PAL.
Følgelig skal du bare følge mit råd og lade DVD programmet lave en DVD skive i NTSC format istedet for PAL.
Din stationære DVD afspiller vil utvivlsomt afspille NTSC uden problemer og dit TV ved du nu kan vise det.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Du har fået en masse velmenende svar, som du ikke kan bruge til ret meget.

Lad os resumere dine erfaringer:
Dine optagelser er i 30/60 fps, altså amerikansk NTSC format.
Når du ser dine optagelser på din PC, så er du tilfreds med kvaliteten.
Dine optagelser kan overføres til dit TV med AV forbindelse. Det giver en dårlig billedkvalitet, men du er iøvrigt tilfreds.
Dit TV afspiller altså optagelserne, som er i NTSC format.

Den eneste grund til at du oplever hakken i de DVD skiver du har lavet, må være konverteringen fra NTSC til PAL.
Følgelig skal du bare følge mit råd og lade DVD programmet lave en DVD skive i NTSC format istedet for PAL.
Din stationære DVD afspiller vil utvivlsomt afspille NTSC uden problemer og dit TV ved du nu kan vise det.

Erik Helmer Nielsen

Dit svar kan ABSOLUT IKKE bruges til noget!!!
Det format han optager i er HD, og har ikke noget med NTSC at gøre. Det kan normalt heller ikke afspilles på en DVD-afspiller.
Hvis det skal brændes ud på en skive ( Og kvaliteten bevares ) er AVCHD formatet at foretrække. Herefter kan én PS3 eller en BluRay-afspiller afspille materialet!!!
Hvis skiven skal bruges på en almindelig DVD-afspiller, skal materialet omkonverteres og brændes i DVD-struktur, hvilket er meget tidskrævende og med dårligere kvalitet!!!

Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 19:18
Ok  ja jeg ved ikke om det er PAL eller noget andet men herhjemme er det vel PAL der bliver solgt noget i må man regne med.

jeg prøvede og lave en i NTSC men har ikke nået og prøve den af endnu men det skal jeg da have gjort.

hvad er AVCHD nu for noget. jeg har hørt det før men er ikke klar over hvad det er.

Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 19:26

Er det SD, så er der PAL eller NTSC, men HD er ja, HD. Her kan der læses om AVCHD som bruger et http://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC - MPEG-4 AVC/H.264  Codec.  http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD - http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD

-------------

Skrevet af: ClausJ
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Med et DV kamera kan man via Fi-Wi overføre direkte til DVD på en Recorder eller også via PCen og det rigtige SW direkte til brænderen i PCen og få en færdig DVD, men så er det ikke redigeret.
Du bli'r ved med dit hjemmegjorte "Fi-Wi" LOL
Der hjælper ikke på forståelsen, men det er selvfølgelig svært, når man er forkortelses-fikseret
(Det hedder iøvrigt Firewire)

-------------
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 12:06
kan man enlig ikke kopiere sine film over på sin harddisk optager via Firewire.
jeg kan godt tage mit gamle kamera og kopie ind i computeren men kan de ikke lade sig gøre omvendt.
computer til harddisk optager??

jeg prøvede og sette den til og den fandt også optageren men ja computeren skal vel have og vide at den skal sende filmen den vej ud

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 12:51

Der er mulighed i et Redigeringsprogram at sende den færdige film tilbage til kameraet, men det kræver at det har DV In.

-------------

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 18:26
Ok jeg må prøve og se om der er en der har et program jeg lige kan prøve med men ja der er dv ind i det gamle kamera og i min harddisk optager

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 18:49

Det er som skrevet Redigeringsprogrammer som kan det, så den færdige flim kan ligges tilbage på kameraet. WMM f.eks har den mulighed.

-------------

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 18:51

måske er jeg lidt dum men hvad er wmm

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 18:56

Redigeringsprogrammet i Win OSen, om der er mulighed for DV overforsel i Win7 udgaven ved jeg ikke, har aldrig brugt det. 

-------------

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 19:00
er det i windows eller hvordan.

det må være windows live movie maker du mener?

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 19:04

Ja, det har jeg som skrevet aldrig brugt, har kun Win7 på MCen og den bruges ikke til redigering, bruger Pinnacle som er en god del bedre.

-------------

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 19:16
Han mener Windows Live Movie Marker, som ikke følger med i windows 7 som standard, fordi forbrugen skal have mulighed for, selv at vælge hvilket program han/hun vil bruge.
Programmet er samlet i pakken Windows Live Essentials og indeholder bl.a. Movie maker, windows live mail (istedet for outlook i xp og mail programet i vista. Der er også et billederedigerings programmer og andre programmer. Vær opmærksom på at der også er en beta version, som kun understøtter vista SP2 og nyere.  Her kan du downloade den normale version  http://g.live.com/1rewlive3/da/wlsetup-web.exe - http://g.live.com/1rewlive3/da/wlsetup-web.exe

og du kan læse mere om Live Essentials her:
http://explore.live.com/windows-live-essentials?os=other - http://explore.live.com/windows-live-essentials?os=other

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 19:18
ja jeg er åbenbart ikke så klog.  jeg forstår ikke rigtigt.  jeg ved altså ikke hvad wmm er for noget.

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 19:21

Oprindeligt skrevet af urup urup skrev:

Windows Live Movie Marker, som ikke følger med i windows 7 som standard,
 Det er da med i Home Premium, og det er Live Mail også.

-------------

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 19:25
ok det må være den.

ja det hele kom med da jeg installerede messenger så live movie maker har jeg og jo den var også i vista.
jeg har aldrig brugt den da jeg syntes den var meget dårlig i kvalitet men det var også i xp jeg prøvede den dengang men jeg må prøve den her i windows 7 og se havd den kan

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 19:38

Nogle af programmer kan godt være med, hvis man har købt en ny computer med f.eks. win7. Da jeg købte min hp-bærbar var windows mail og messenger installeret i forvejen, men det var movie maker ikke. Men hele idéen går ud på at man ved køb af softwaren (dvs. kun windows 7 installtionen) er programmer som movie marker og windows photo gallery der ikke, fordi mircosoft er blevet pålagt af EU at fjerne dem, da det er konkurrence forvridende. At producenten af computeren installer dele at live essentials sammen med en masse andet crap, kan mircosoft ikke stilles til ansvar for.

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 19:40

ok det må være den.

ja det hele kom med da jeg installerede messenger så live movie maker har jeg og jo den var også i vista.
jeg har aldrig brugt den da jeg syntes den var meget dårlig i kvalitet men det var også i xp jeg prøvede den dengang men jeg må prøve den her i windows 7 og se havd den kan
Hvad var meget dårlig kvalitet? hvis du mener Movie Marker skyldes det, at Movie Marker i  Live Essentials kun understøtter vista og 7.

Skrevet den: 21-Juli-2010 kl. 19:47

Oprindeligt skrevet af urup urup skrev:

Nogle af programmer kan godt være med, hvis man har købt en ny computer med f.eks. win7. Da jeg købte min hp-bærbar var windows mail og messenger installeret i forvejen, men det var movie maker ikke. Men hele idéen går ud på at man ved køb af softwaren (dvs. kun windows 7 installtionen) er programmer som movie marker og windows photo gallery der ikke, fordi mircosoft er blevet pålagt af EU at fjerne dem, da det er konkurrence forvridende. At producenten af computeren installer dele at live essentials sammen med en masse andet crap, kan mircosoft ikke stilles til ansvar for.

Det var faktisk en meget ren installation, der var ud over Win7 en prøve version af Office og en del spildemoer (børnespil) og en Antivirus. Så det var kun Office og spillene jeg smed ud.

-------------

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

"Dit svar kan ABSOLUT IKKE bruges til noget!!!"
Det mener du.
Det fik dig så til at komme med et svar som tjensen i hvert fald ikke har bedt om og som han næppe vil kunne bruge.

tjensen skriver nemlig udtrykkelig i sit første brev at han 'da gerne have filmene over på dvd'

"Hvis skiven skal bruges på en almindelig DVD-afspiller, skal materialet omkonverteres og brændes i DVD-struktur, hvilket er meget tidskrævende og med dårligere kvalitet!!!"
Det er det tjensen beder om og det er det jeg svarer på.
Iøvrigt ved du ikke om tjensen optager i SD eller HD kvalitet.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 18:54
ja jeg kan snart ikke finde ud af det.

jeg regnede ikke med at det var noget problem da jeg købte det men tør da slet ikke mere og give 5000 kr.  for et bedre kamera engang hvis det skal være så besværligt og se det på sit tv og ikke på comuteren.
havde købt det lille da mine de andre ikke var så gode i kvalitet og jeg ikke lige nu havde råd til og købe et af de dyre

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 18:55
der er forresten full HD på det her kamera så det er det den optager i.
ja jeg ved det ikke bliver det på dvd men det er da noget bedre en det jeg har i forvejen med det jeg havde prøvet og få over på dvd

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:05

Når først det er konverteret til DVD filer med et passende program, så er det ikke et problem at brænde og bruge det, men det er noget der tager sin tid at lave. Nero er som det vist er nævnt et af de programmer der kan lave filer til DVD struktur, det kan vist kun gøres når det er i SD, da HD jo ikke er DVD.

-------------

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:06
nu har jeg så også prøvet windows live movie maker men ned jeg kan ikke få den til og sende noget signal ud i DV stikket.

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:12
OK så var det godt jeg ikke fik købt det også.
det er lige før det kamera får en med hammeren eller nej det kan vel også sælges men så får jeg jo nok samme problem når jeg får købt et nyt eller kan man håbe at de har software med til og gøre det med.

problemet er ikke det og få det brændt men bare og lave det om til dvd format

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:15

Der er muligvis ikke længere en sådan funktion, da DV kameraer jo ikke ligefrem er det sidste nye længere. Funktionen er i XP versionen.

-------------

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:18

Når først det er konverteret til DVD filer med et passende program, så er det ikke et problem at brænde og bruge det, men det er noget der tager sin tid at lave. Nero er som det vist er nævnt et af de programmer der kan lave filer til DVD struktur, det kan vist kun gøres når det er i SD, da HD jo ikke er DVD.
Jo da. Formatet AVCHD kan godt brændes på DVD og afspilles i en BD afspiller. Der er plads til ca en halv time

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:24

OK så var det godt jeg ikke fik købt det også.
det er lige før det kamera får en med hammeren eller nej det kan vel også sælges men så får jeg jo nok samme problem når jeg får købt et nyt eller kan man håbe at de har software med til og gøre det med.

problemet er ikke det og få det brændt men bare og lave det om til dvd format

Der er jo diverse SW med når man køber et kamera, men næppe noget der kan konvertere til DVD, da det jo ikke er noget man sætter i forbindelse med en kamera der optager i HD. Dertil skal du som skrevet bruge andet SW, som f.eks tidligere nævnt Nero.
Der var ikke andet SW med til mit kamera andet end en Player, og et temmelig begrænset Redigeringsprogram, og begge var totalt oveflødige.

-------------

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:24
Jeg må prøve i XP.

jeg har en computere stående med xp på så det skal da så prøves.

Kampus.  vil det sige at filerne bare skal kopieres til en DVD skive og så kan den afspille i blue ray?
på mit 4 gb kort er der også kun plads til en halv time og jeg plejer da heller ikke og optage mere.

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:26
radiomanden.

der var kun en slags kalender eller noget og så var der noget så man kunne lægge det på youtupe og det er ubrugeligt for mig så det er slettet igen.
filerne kan jeg afspille i media player

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:29

underligt.  skal man se sine optagelser på kameraet så,  altså dem med HDMI stik.

dvs.  man skal ellers kopiere det man skal se over på kameraet og derefter kan man se det.
ja som sagt så er jeg gået helt af sporet.  jeg optager tit til familie fødselsdage og andet i familien og de vil jo også gerne have en kopi til dem selv som altid men håber det bliver lettere når man får blue ray da det jo er HD på det

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:50

Nu har du fået at vide hvad du skal gøre, om du så vil det er kun op til en person at afgøre, og det er dig selv.

-------------

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:53

Jeg må prøve i XP.

jeg har en computere stående med xp på så det skal da så prøves.

Kampus.  vil det sige at filerne bare skal kopieres til en DVD skive og så kan den afspille i blue ray?
på mit 4 gb kort er der også kun plads til en halv time og jeg plejer da heller ikke og optage mere.
Nej så enkelt er det ikke. Du skal anvende et konverterings program til AVCHD. Prøv at google det

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 20:01

Det duer jo ikke for brugeren, da det format kun kan afspilles i BD player, og en sådan har han ikke, ligeledes, så skal alle der laves en skive til også have en BD player.

-------------

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 20:09
radiomanden.

jo det har jeg og det siger jeg også mange tak for og selvfølgelig også til elle jer andre.

ja en blue ray er da værd og overveje hvis man bare kan kopiere filerne ind på en dvd indtil man får en brænder.

en blue ray skal man jo have inden alt for længe alligevel så om det er nu eller senere er da næsten ligegyldigt  og jeg har da også en 3 til 4 fil liggende som jeg har købt i stedet for og købe dem på dvd.

Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 23:53

der er forresten full HD på det her kamera så det er det den optager i.
ja jeg ved det ikke bliver det på dvd men det er da noget bedre en det jeg har i forvejen med det jeg havde prøvet og få over på dvd
Har du prøvet at lave en DVD i NTSC format med 'Free Video to DVD converter' sådan som jeg tidligere har foreslået dig?
Fortæl så om du er tilfreds med resultatet eller hvilke fejl/problemer der måske er.
Du optager bedst i 1280*720 pixel 60 fps.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 09:06
jeg havde prøvet men mener den virkede i mit tv og ikk nogen anden men jeg skulle så prøve noget andet og skiven blev slettet.

skal jeg optage i 1280*720.
jeg vil da optage i full HD når jeg nu endelig har noget der er bedre og så vil jeg gemme filen til en dag det kan lade sig gøre og kopiere Full HD til skiver.  
og overfør til dvd er jo bare så man i det hele taget kan se det og så senere overfør filerne til nye skiver. 

Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 09:51
Du skal IKKE høre på ham Helmer og hans NTSC-fis...
Lyder ikke til du overhovedet aner noget om video-formater!
Den nemmeste løsning for dig vil være, at se dine videoer via en media-streamer ( WD TV Live, Popcorn Tvix mf., bare for at nævne nogle ).
Nogle nyere tv understøtter mp4 via USB, så her kan du afspille dem direkte fra en USB-stick eller ekstern HD!
Hvis du vil brænde på skiver, kan det lade sig gøre, som tidligere nævnt, i full-HD som AVCHD. Her fungerer doublelayer-dvdskiver godt.
For at afspille disse, kræver det en PS3 eller en blu-ray...
Hvis du vil brænde som almindelig dvd, skal filerne først omkonverteres og dernæst brændes som en almindelig dvd!
Så er det hele vist skåret ud i pap, ellers findes der din ven Google!!!

Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 14:08

jeg havde prøvet men mener den virkede i mit tv og ikk nogen anden men jeg skulle så prøve noget andet og skiven blev slettet.
skal jeg optage i 1280*720.
Vil du ikke godt være lidt mere præcis og fortælle om din prøve med en DVD i NTSC format fjernede dit problem med hakkende billeder.
Ja, du skal optage i 1280*720 og endelig i 60fps som jeg foreslog. De andre indstillinger i dit kamera optager kun i 30fps og det øger risikoen for hakkende billeder.
Du kan prøve at omkode en 60fps optagelse til en DVD i PAL format. Måske vil du finde at den uundgåelige hakken i billederne nu bliver så lille at den ikke generer dig.

Du har fået en masse forslag om at lave alt muligt andet end den DVD skive som du er interesseret i at fåtil at virke tilfredstillende.
Du er bl.a. blevet foreslået at du og alle dine bekendte køber en BluRay afspiller og at du konvertere dine filer til AVCHD format og brænder dem med en BluRay brænder. 
Det er selvfølgelig en ideel løsning som dog også er lidt besværlig, - du må så overveje om det er et forslag du kan bruge til at løse dit aktuelle problem.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 18:25
nu har jeg endelig fået et kamera der kan optage i full hd.
godt nok er selve kvaliteten på kameraet ikke som på de dyre men det der kommer ud er helt fin og meget bedre en mit det andet.

jeg vil da ikke optage i noget mindre en det.
som sagt vil jeg gemme filerne til en dag det kan lade sig gøre og få full hd med over på en skive der kan afspilles på mit og andre tv.

jeg prøvede med NTSC men nogle ville ikke afspille det og ande ville.  en af mine og ingen andre.
godt nok har jeg ikke meget forstand på alt det der men ved dog at vi kører med PAL system herhjemme

hvad er nu AVCHD?

Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 18:32

Det finder du en forklaring på her: http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD - http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD

-------------

Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 19:07
Ok tak for det.

nu ved jeg ikke hvem der skrev det med at xp kunne overføre til DV kamera men nu fik jeg gravet den gamle pc frem men movie maker i xp kan ikke åbne mp4 filer åbenbart så det virkede jo så ikke.

Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 19:13

Nej det kan ikke køre MP4, men nu var der jo også tale om DV (AVI) som det kan behandle.

-------------

Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 19:36
ok så har jeg misforstået.

Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 19:49
Du  burde du kunne arbejde med både MP4 og AVCHD (du skal dog være opmærksom på at der mangler nogle codecs i vista, som først skal installeres) windows live movie marker (vista og nyere) Prøv at læse mere her:
http://help.live.com/help.aspx?project=wl_movie_makerv1&market=da-DK - http://help.live.com/help.aspx?project=wl_movie_makerv1&market=da-DK
og det smarte ved vista/ 7 er at du kan brænde din film ned direkte fra Movie marker, med forskellige baggrunds menuer med mulighed for at væge kapitler.

Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 19:55

Ok tak for det.

nu ved jeg ikke hvem der skrev det med at xp kunne overføre til DV kamera men nu fik jeg gravet den gamle pc frem men movie maker i xp kan ikke åbne mp4 filer åbenbart så det virkede jo så ikke.
Movie Maker i XP kan ikke en skid Angry Godt der er kommet en videre udvikling til vista og 7, det er bare ærgerligt at den ikke findes til xp.

Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 19:58
hi ja men det virker ikke eller er det mig der er for dårlig til det.

billedet er dårligt og er kun en mindre firkant af filmen på hele skæren så det skal du ikke være ked af.
jeg har da prøvet og installere windows live movie maker i xp som også er her i vindows 7 og ellers er det den forkete der er i min windows 7

Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 20:06

hi ja men det virker ikke eller er det mig der er for dårlig til det.

billedet er dårligt og er kun en mindre firkant af filmen på hele skæren så det skal du ikke være ked af.
jeg har da prøvet og installere windows live movie maker i xp som også er her i vindows 7 og ellers er det den forkete der er i min windows 7
Du kan ikke installere Live Movie Marker i XP, der er dog en opdatering til xp versionen på Mircosoft Update, men jeg tror ikke det er besværet værd. Hvis du har Windows 7 burde det være mulig at overfører MP4 og AVCHD uden ekstra codecs, men det kan måske være de indbyggede codecs i  win7, du har problemer med.

Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 20:23
nej det er heller ingen problem med og overføre men billedet er lille og fylder ikke skærmen så det ved jeg ikke hvorfor og dårlig billekvalitet.

jeg har da haft windows live movie maker i windows 7 fordi jeg skulle prøve inden jeg skiftede til vista dengang.

Skrevet af: Yesper82
Skrevet den: 24-Juli-2010 kl. 13:43
tjensen02. Hvis du vil kunne se dine optagelser på din DVD afspiller, skal du finde et godt program som kan lave dine MP4(Full HD) filer om til en DVD skive!!!
Jeg bruger selv Nero8, og syns det fungere godt. Hvis du ikke kan finde et gratis program, må du få nogen til at hjælpe dig med at købe et.
Det kan godt være kvaliteten ikke er super, men det kan nok bare ikke blive bedre, med dit nuværende udstyr.
Glem foreløbig alt om DV-forbindelser og AVCHD, det vil ikke fungere med det udstyr du bruger.

Alternativet er at købe en afspiller(Bluray- eller media-afspiller) som kan læse dine MP4 filer direkte eller som AVCHD(MP4filerne laves om og brændes evt på en DVD)

Skrevet den: 24-Juli-2010 kl. 18:36
nero 8 er det noget der kan købes endnu.
jeg var inde på neros hjemmside og det eneste jeg kunne finde ernero burning rom men intet nummer.
jeg ville prøve en demo så jeg kunne se hvordan det virkede.

Skrevet den: 24-Juli-2010 kl. 18:41

Den er da lige her: http://nero-8.dk.malavida.com/d3948-download-gratis-windows - http://nero-8.dk.malavida.com/d3948-download-gratis-windows

-------------

Skrevet den: 24-Juli-2010 kl. 18:57

ja det er den sørme også.

jeg kikkede på neros hjemmeside.
der står bare  ikke noget om hvad den koster.

Skrevet den: 24-Juli-2010 kl. 19:04

Der står:  Licens: Kommerciel  Så den koster ikke noget, men om så den har begrænsninger om det er prøve eller andet ved jeg ikke.

-------------

Skrevet den: 24-Juli-2010 kl. 19:08

nero 8 er det noget der kan købes endnu.
jeg var inde på neros hjemmside og det eneste jeg kunne finde ernero burning rom men intet nummer.
jeg ville prøve en demo så jeg kunne se hvordan det virkede.
Hvis du vil købe Nero skal det da være den nyeste: Nero Multimedia Suite 10, som indeholder alt fra Nero 8 bare i en nyere version. Den understøttelser nye filformater og bedre video-redigering end i 8'eren.
http://www.nero.com/eng/slp-nero10.html?NeroSID=340c02f15afa2a1257e6da123abe72e4&utm_id=1153 - http://www.nero.com/eng/slp-nero10.html?NeroSID=340c02f15afa2a1257e6da123abe72e4&utm_id=1153
Jeg har set den i Proconsult i Odense til 700,-.
http://www.proconsult.dk/katalog/m_soft/s_soft-a/soft-a20/soft-nero10.html?nav=xx - http://www.proconsult.dk/katalog/m_soft/s_soft-a/soft-a20/soft-nero10.html?nav=xx

Skrevet den: 24-Juli-2010 kl. 19:12
radiomanden.  ok jeg vidste ikke hvad det betød men jeg downloader den og prøver om det virker.

urup ok den må jeg også prøve og se på.
den anden koster åbenbart ikke noget så den skal prøves først og se om den kan bruges

Skrevet den: 24-Juli-2010 kl. 19:21
radiomanden.

den bliver ved med og køre i ring når jeg trykker men pludselig kommer den så ind på microsoft side og vil hente et eller andet der og så i ring igen og så endelig ind på neros side men det ser ud til at det er en opgradering til nero 8 efter hvad der står.

Skrevet den: 24-Juli-2010 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af Yesper82 Yesper82 skrev:

tjensen02. Hvis du vil kunne se dine optagelser på din DVD afspiller, skal du finde et godt program som kan lave dine MP4(Full HD) filer om til en DVD skive!!
Det er spild af tid at komme med gode råd, det har jeg måttet erfare.

Jensens problem ligger i at han har været så klodset at købe et kamera, som kun kan optage i amerikansk format (30/60fps), og han insisterer på at lave optagelserne om til europæisk format (25/50fps).  Den omkodning vil altid  give problemer med alm. tilgængelige programmer og det fatter han ikke.

- Jeg har 17 juli anvist ham et simpelt og gratis program til at lave DVD skiver,  uden dog at kende data på hans kamera. Han får let programmet til at virke, men klager over hakkende PAL billeder.
- Jeg fortæller ham 18 og 19 Juli, at han vil undgå det ved at lave DVD'en i NTSC format, men det vil han ikke, han bor jo i Europa.
- Jeg forklarer så 22 og 23 Juli, at han skal indstille sit kamera til at optage i 60fps i stedet for 30fps for at få mindst mulig hakken i billederne ved omkodning til PAL.  Det vil han heller ikke, han vil absolut bruge en  opløsning med 30fps.

Alt synes forgæves. Jensen vil hellere diskutere alle mulige irrelevate og urealistiske ideer end forholde sig til det reelle problem.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 24-Juli-2010 kl. 22:13
hmmm  klodset.
jeg regner da med at når jeg køber det i en butik i byen passer det tv og system vi bruger herhjemme.
jeg syntes også det er mærkeligt at man køber et kamera at man så ikke kan se det på sit tv i det det nu kan, altså Full HD og det ville jeg da gerne nu jeg endelig har et der kan ellers kunne jeg da bare købe et af dem der optager i dårligere kvalitet.

i må undskylde jeg er så vanskelig men jeg er slet ikke god til computer og det virker totalt besværligt for mig.
jeg har jo lavet en DVD i NTSC men det var kun en dvd afspiller uf af 4 der kunne spille det så vil det så virke selvom jeg optager optagelsen i anderledes format når det til slut stadig er i NTSC. 
ja jeg ved det ikke men jeg kan da prøve engang i morgen.

ja jeg er nok klodset men jeg har ikke forstand på det og har aldrig drømt om det skal være sådan.

Skrevet den: 24-Juli-2010 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Oprindeligt skrevet af Yesper82 Yesper82 skrev:

tjensen02. Hvis du vil kunne se dine optagelser på din DVD afspiller, skal du finde et godt program som kan lave dine MP4(Full HD) filer om til en DVD skive!!
Det er spild af tid at komme med gode råd, det har jeg måttet erfare.

Jensens problem ligger i at han har været så klodset at købe et kamera, som kun kan optage i amerikansk format (30/60fps), og han insisterer på at lave optagelserne om til europæisk format (25/50fps).  Den omkodning vil altid  give problemer med alm. tilgængelige programmer og det fatter han ikke.

- Jeg har 17 juli anvist ham et simpelt og gratis program til at lave DVD skiver,  uden dog at kende data på hans kamera. Han får let programmet til at virke, men klager over hakkende PAL billeder.
- Jeg fortæller ham 18 og 19 Juli, at han vil undgå det ved at lave DVD'en i NTSC format, men det vil han ikke, han bor jo i Europa.
- Jeg forklarer så 22 og 23 Juli, at han skal indstille sit kamera til at optage i 60fps i stedet for 30fps for at få mindst mulig hakken i billederne ved omkodning til PAL.  Det vil han heller ikke, han vil absolut bruge en  opløsning med 30fps.

Alt synes forgæves. Jensen vil hellere diskutere alle mulige irrelevate og urealistiske ideer end forholde sig til det reelle problem.

Erik Helmer Nielsen

Det jeg egentlig ville frem til var, at hvis han VIL afspille sine optagelser på sin DVD afspiller, så må han leve med den kvalitet forringelse eller de hakker der er. Nogen converterings programmer gør det bedre end andre.
Ellers skal han købe noget udstyr som kan afspille optagelserne i det format som de er optaget.

Skrevet den: 25-Juli-2010 kl. 00:13
En bluray afspiller burde kunne afspille filerne, hvis de bliver lagt ned på en USB-pen eller en DVD-skive.
Sony's BDP-S370 kan i hvert fald afspille MP4 filer fra USB og DVD, i følge brugermanuelen.
Andre mærke vil sikkert også afspille det. Kiggede bare på Sony fordi det er et Sony kamera.

Skrevet den: 25-Juli-2010 kl. 09:44

jeg har jo lavet en DVD i NTSC men det var kun en dvd afspiller uf af 4 der kunne spille det  

Som udgangspunkt kan alle afspillere i Europa afspille NTSC, og især en hjemmeoptagelse som jo er Region 0.
 Hele problematikken kan løses ved anskaffelsen af en Medieafspiller som f.eks WD, Twix, PCH eller anden, de afspiller et bredt udsnit af diverse Video og Audio filer. Der slippes så for at rode med diverse konverteringer, man kan nøjes med en Redigering. Jeg vil tro, at det er den mest brugte løsning udover MC.

-------------

Skrevet den: 25-Juli-2010 kl. 10:14

jeg har jo lavet en DVD i NTSC men det var kun en dvd afspiller uf af 4 der kunne spille det  

Som udgangspunkt kan alle afspillere i Europa afspille NTSC, og især en hjemmeoptagelse som jo er Region 0.
 Hele problematikken kan løses ved anskaffelsen af en Medieafspiller som f.eks WD, Twix, PCH eller anden, de afspiller et bredt udsnit af diverse Video og Audio filer. Der slippes så for at rode med diverse konverteringer, man kan nøjes med en Redigering. Jeg vil tro, at det er den mest brugte løsning udover MC.

Alt det har jeg jo også tidligere beskrevet, således jeg ikke troede, der kunne være flere problemer, men åbenbart forstår trådstarter INGENTING!!!
Man kan vel ikke forvente, at afspille full-HD materiale, når man ikke har nogen afspiller, der understøtter det???

Skrevet den: 25-Juli-2010 kl. 10:27

Begge dele har du helt ret i. 

-------------

Skrevet den: 25-Juli-2010 kl. 12:49
Nej jeg fortstår ikke alt.

det er totalt nyt for mig.
derfor spurgte jeg her og havde ikke drømt om det skulle så meget til og se video på sit tv.

nu gjorde jeg som der blev sagt her.  jeg optog i 1280*720 60P brugte programmet til og lave en NTSC disk men samme resultat.  en af min ville spille og de 2 andre ikke.
jeg har så ikke kørt rundt i dag til familie og prøve igen men nu har jeg gjort hvad der stod jeg skulle med samme resultat.
nu er mine ting ikke de nyeste så måske kan det være derfor.

en anden ting er så at billedkvaliteten er blevet meget dårligere.
jeg flyttede computeren hen til fladskærmen og så det der for og have det direkte men blade på træerne og kanter på husmuren er helt rynket i kanten i forhold til den højeste kvalitet.

det var så en anden ting men på den dvd afspiller der kunne hakkede den ikke.

nu vil jeg så prøve og tage mine MP4 filer med i en butik og se om der er nogle der kan afspille dem på en blue ray afspiller.  det var også blevet foreslået her og virker det må jeg have sparet sammen til sådan en og så må familien vente med optagelser til de selv får en.
det er jo så direkte fra filen vel uden den skal laves om så vidt jeg forstod.

det er helt nyt for mig og jeg syntes det er noget vanskeligt og finde ud af.

Skrevet den: 25-Juli-2010 kl. 13:07

nu gjorde jeg som der blev sagt her.  jeg optog i 1280*720 60P brugte programmet til og lave en NTSC disk men samme resultat.  en af min ville spille og de 2 andre ikke. 

nu vil jeg så prøve og tage mine MP4 filer med i en butik og se om der er nogle der kan afspille dem på en blue ray afspiller. 

Hvilke afspillere er det du bruger.?
 En MP4 fil vil IKKE kunne afspilles direkte på en BD afspiller. Den vil kunne gøre det når det er på en DVD i AVCHD formatet, som du også har fået forklaret.
 Vi andre bøvler ikke med den slags, men bruger Mediaafspiller eller MC til afvikling af den slags ting.

-------------

Skrevet den: 25-Juli-2010 kl. 13:12
NETOP. Det hele ER blevet forklaret OG skåret ud i pap!!!
Der var blot én, der begyndte at nævne NTSC, som INTET har at gøre med dine optagelser, så glem det!!!
Køb en mediastreamer ála de eksempler, jeg endda HAR nævnt tidligere, så er dit problem løst, bortset fra dine venner og familie ikke kan se dine klip, med mindre de også investerer i nyt grej, eller du bruger den tid og bøvl, det er, at omkonvertere og brænde en DVD...

Skrevet den: 25-Juli-2010 kl. 13:27

jeg syntes også det er mærkeligt at man køber et kamera at man så ikke kan se det på sit tv i det det nu kan, altså Full HD og det ville jeg da gerne nu jeg endelig har et der kan ellers kunne jeg da bare købe et af dem der optager i dårligere kvalitet.
Det HD i 1920*1080 pixel, som dit lille kamera viser er det rene fup.

Det er blot en opscalering af et langt ringere billede. Det er noget salgsafdelingerne kræver, ellers vil brugerne ikke købe kameraet.
Den billedskarphed, som dit kamera kan præstere er begrænsert af en lille Cmos sensor (1/2.5), en lille linse og en enorm kraftig mpeg4 komprimering (ca. 3500 kbps) og det giver slet ikke fuld HD opløsning.
Du kan prøve at optage samme scene i 1920*1080 og i 640*480 pixel . Træk så et enkelt billede ud, forstør det nogle gange og kig på detaljerne. Du vil næppe se nogen mærkbar forskel.

Det bedste du kan gøre er at følge mit tidligere råd og optage i 1280*720 pixel og med 60fps.
Når du optager med 60fps, så vil en omkodning til PAL DVD give meget mindre hakken i billederne.  Så lidt at langt de fleste ikke vil være generet af det.
Hvis du omkoder til NTSC DVD undgår du fuldstændig problemet med hakkende billeder.

Erik Helmer Nielsen

Skrevet den: 25-Juli-2010 kl. 15:31

En MP4 fil vil IKKE kunne afspilles direkte på en BD afspiller. Den vil kunne gøre det når det er på en DVD i AVCHD formatet, som du også har fået forklaret.
 Vi andre bøvler ikke med den slags, men bruger Mediaafspiller eller MC til afvikling af den slags ting.

Hvorfor ikke??
BD afspillere i dag får flere og flere af de funktioner som mediaafspillere har. Bl.a. afspilning af filer fra USB og streaming over netværk.
Den Sony BDP-S370 som jeg refererer til kan i følge manuellen afspille: .mkv, .mp4, .mv4, .m2ts, .mts og AVCHD filer plus mange andre. og det skulle den kunne fra både USB og DVD.
Jeg skal ikke kunne sige om det lige præcis virker med filerne fra Jensen's Kamera, da jeg ikke selv har prøvet nogen af delene.

Jeg syns det er en god ide at Jensen vil gå ned i en butik, for at finde en afspiller som virker.

Skrevet den: 25-Juli-2010 kl. 18:37

radiomanden:  den som kan spille den er den sony jeg har her i stuen som knap er et år gammel og den der ikke kan er en noget ældre phillips og en denver til 200 kr.   det er vidst en phillips også i familien og den anden kan jeg ikke huske men de er over 4 ja måske 6 til 7 år gamle.

ehelmer:  ja jeg ved godt at det ikke kan sammenlignes med dem til 5000 kr. billedmæsigt men nu sammenligner jeg med det jeg har og det skulle bare være noget bedre som det også er med den højeste opløsning.
det jeg har er et med de normale 0,8 MP som ikke ser særlig godt ud men så er det her noget bedre når jeg kører i højeste opløsning på det nye.
jeg kan se forskel på kvaliteten når jeg optager film i forkellige opløsninger og i sær når jeg bare kører den ned i 1280*720 så minder det meget om det gamle kamera.
jeg skal nok lige prøve med og tage film i de to opløsninger og tage et billede ud.  det kan jeg da finde ud af.
nu ligger det så og lader igen.  det går død for strøm efter 10 min og skal oplades så det må være noget galt med det så det bliver nok ikke mere i aften.

det er også blevet forslået med redigeringsprogram her og de havde sjovt nok et i en butik som jeg langt om længe fandt en 14 dags demo af så det skal jeg lige have installeret og prøvet.
det er Pinnacle Studio ultimate 14 som de reklamerede med dernede og de sagde den kunne køre HD og AVCHD og MP4 så nu kan jeg da prøve det inden og se om det virker som det skal.

Skrevet den: 26-Juli-2010 kl. 19:13
ehelmer.

så prøvede jeg og tage lidt film men jeg tog så i de 3 opløsninger der var.
der er ikke den store forkel på 640x480 og 1280x720  men den der er opatget i 1920x1080 kan zoomes en ekstra gang og stadig rimelig klar i billedet.

kikker man på 640x480 og 1920x1080 i ikke zoomet tilstand er der rimelig forskel på det,  da er 1920x1080 meget mere klar og linierne står lige på skaærmen.
jeg prøvede og tage et billede med mit digital kamera i 1600x1200 jeg ved så ikke om det kan sammelignes med de tal som på videokameraet men der var så rimelig stor forskel når man zoommede.

Skrevet den: 26-Juli-2010 kl. 22:40
Ligesom ehelmer snakker om NTSC, snakker han også om opløsning. Der er himmelvid forskel på materiale optaget i full-HD fra mit Canon HF 200 samt mit gamle kamera, der optog i SD!
Der hvor det har sine begrænsninger, er ved sparsomt lys, men det er mere optikken, der halter dér.
Ved udendørsoptagelser i normalt lys, ligner det noget, der er professionelt optaget med utrolig skarphed og gode farver...

Skrevet den: 27-Juli-2010 kl. 09:37
er der nogle der ved når man engang får købt et rigtigt videkamera med full hd om de kan afspilles i blue ray eller media afspillere.

nu kikkede jeg bare på sony og de er åbenbart i MTS filer. 
hmmm nu noget helt andet

Skrevet den: 27-Juli-2010 kl. 10:16

Det kan afspilles i en BD afspiller, når de er konverteret til et format som den kan læse. I medie afspillere skulle der ikke være nogen problemer, og er der, så kan en FW opdatering sikkert løse det.

-------------

Skrevet den: 27-Juli-2010 kl. 21:46
ok  tak.   så er jeg mere rolig når det nu var et andet filsystem igen på de andre.
nu bruger jeg så det her til jeg får råd til et bedre.
så skal jeg bare have fundet ud af hvad jeg skal heve og spille det med.

nu fik jeg det byttet.  det kunne jo kun køre i ca 10 min så det var jo ikke meget tid og teste af.  det skulle jo kunne holde en time i følge manualen og det har det her snart kørt så det må virke.

ehelmer.  hvis jeg kører på av stikket på mit tv er det faktisk ikke den store forskel fra 640x480 til 1920x1080 men flytter jeg computeren hen til tv og spiller dem der er der rimelig god forkel på det på tv'et så det var lige hvad  jeg også prøvede men en del bedre en mit det andet med 0,8 MP som nu skal gemmes væk. 

Print side | Luk vindue