Print side | Luk vindue

HDMI er fortid

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83448
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 14:56


Emne: HDMI er fortid
Skrevet af: 3000
Emne: HDMI er fortid
Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 23:09
prøv lige og se det her Confused 

http://www.hifipriser.dk/Articles/Article.aspx?aid=%7b95B83DBF-515A-45F7-B2C4-2821E3698B13%7d - http://www.hifipriser.dk/Articles/Article.aspx?aid={95B83DBF-515A-45F7-B2C4-2821E3698B13}


-------------
__________________
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=101858&title=3000s-stue" rel="nofollow - 3000´s stue
http://c.mymovies.dk/xx3000xx%20" rel="nofollow - My Blu-Ray Collection



Svar:
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 16-Juli-2010 kl. 23:23
Ligesom SCART,  -  gad vide om der stadig findes enheder m SCART ? ?

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 08:42
Finder der enheder UDEN et SCART-stik?

Jeg vil tro, at alle apparater, der sælges lige nu har SCART (og HDMI, hvis HD er muligt).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Finder der enheder UDEN et SCART-stik?

Jeg vil tro, at alle apparater, der sælges lige nu har SCART (og HDMI, hvis HD er muligt).
 
Netop Wink - en så udbredt standart dør ikke bare lige . .  Tænk feks på hvor længe det tog at få aflivet diskettedrevet i PC´er 


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 09:47
Lyder spændende. Er der nogen der ved, om det nye kabel også er forsynet med de tåbelige kopibeskyttelseskredsløb, der gør HDMI til en daglig plage at bruge, fordi der kan går halve og hele minutter, før de tilsluttede apparater har 'godkendt' hinanden.

 


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Finder der enheder UDEN et SCART-stik?

Jeg vil tro, at alle apparater, der sælges lige nu har SCART (og HDMI, hvis HD er muligt).
mine medieplayer har ikke scart
samt har endnu ikke set nogen blu-ray afspiller med scart.



Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Lyder spændende. Er der nogen der ved, om det nye kabel også er forsynet med de tåbelige kopibeskyttelseskredsløb, der gør HDMI til en daglig plage at bruge, fordi der kan går halve og hele minutter, før de tilsluttede apparater har 'godkendt' hinanden.

 
tåbelige kopibeskyttelseskredsløb
det kommer du ikke uden om, det er helt sikkert.
 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 10:47
Mit 500M har heller ikke scart. Så mon ikke det er ved at være aflivetWink


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Mit 500M har heller ikke scart. Så mon ikke det er ved at være aflivetWink
Ikke helt for mit 500AW har da scart !!


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 11:21
De eneste apparater jeg har med scart er VHS'en og HDD optageren. Og kun sidstnævnte er endnu i anvendelse af og til


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Finder der enheder UDEN et SCART-stik?

Jeg vil tro, at alle apparater, der sælges lige nu har SCART (og HDMI, hvis HD er muligt).
mine medieplayer har ikke scart
samt har endnu ikke set nogen blu-ray afspiller med scart.

 
Måske ikke direkte SCART stik, men analoge signaler som er en del af SCART standard, så det er et spørgsmål om adaptor kabel. 
Min Medion Blu-ray fra Aldi har composite (CVBS) Gul + rød+hvid, til svarende på min Fantec media player.
Og min PCH A100 har både S-video og CVBS, foruden HDMI og Component.  Big smile
 
Mvh JørgenT
 


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 12:11
det er rigtig nok man kan tilslutte noget med analog signal som  S-video og CVBS
men det er stadig ikke et scart og hvor muligheden for RGB ligger
men hvem bruger dog også disse ting i dag.
med mindre man har et CRT tv
Mit tv har ikke ikke engang scart stik med RGB
en pio(500M)



 


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Netop Wink - en så udbredt standart dør ikke bare lige . .  Tænk feks på hvor længe det tog at få aflivet diskettedrevet i PC´er 


Det kan du stadig få.

Der laves også stadig 8" disketter (nej, ikke de små 5.25" floppy disks....)


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

det er rigtig nok man kan tilslutte noget med analog signal som  S-video og CVBS
men det er stadig ikke et scart og hvor muligheden for RGB ligger
men hvem bruger dog også disse ting i dag.
med mindre man har et CRT tv
Mit tv har ikke ikke engang scart stik med RGB
en pio(500M)


Den gennemsnitlige dansker opgraderer ikke sit TV udstyr så tit som dig.Wink

Der er mange som køber et nyt TV, en fladskærm, men beholder deres gamle DVD afspiller eller HDD recorder. Og så har de brug for SCART.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

det er rigtig nok man kan tilslutte noget med analog signal som  S-video og CVBS
men det er stadig ikke et scart og hvor muligheden for RGB ligger
men hvem bruger dog også disse ting i dag.
med mindre man har et CRT tv
Mit tv har ikke ikke engang scart stik med RGB
en pio(500M)


Den gennemsnitlige dansker opgraderer ikke sit TV udstyr så tit som dig.Wink

Der er mange som køber et nyt TV, en fladskærm, men beholder deres gamle DVD afspiller eller HDD recorder. Og så har de brug for SCART.
men nu startede det også med denne
Finder der enheder UDEN et SCART-stik?

Jeg vil tro, at alle apparater, der sælges lige nu har SCART (og HDMI, hvis HD er muligt).
mit svar
nej der findes masser af apparater uden scart stik med RGB
Men ja ellers har du ret


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 17-Juli-2010 kl. 23:31
Tja...

Der findes også apparater helt uden SCART. Bla min WDTV live og min philips bdp7300 blu-ray afspiller.

Ville det dog ikke bare være smukt hvis vi en gang for alle kunne skifte alle de forskellige signalkabler med een type, som oven i købet er billigt og kombatibelt med eksisterende netværksudstyr. Jeg anser dette her for at være vejen frem Clap

Med lidt held kan vi så komme noget af det sædvanlige kabel hokus pokus til livs samtidig :-)

tvkartoffel


Skrevet af: Fakker
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 00:03
Men det er sgu da også klart, at der ikke er Scart i en Blu-Ray afspiller,
Det siger jo ligesom sig selv.

Og hvis man købte en 500M i sin tid med, medfølgende separat tuner, var der jo også tilslutning af scart. Det kan jo ikke bare sådan uden videre blive aflivet, da der så ville være utroligt mange mennesker, som ville stå med hårdet i postkassen.

Men ja en fælles standart ville klæ produkterne/Producenterne, så vi ville være ovre det samme pis igen og igen.



PengemaskineAngry


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 10:43
Et 500M er en "ren" monitor, så ingen medfølgende separat tuner. Du tænker på 500A.
 
Så 500M et apparat der ikke modtager analoge signaler overhovedet.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Et 500M er en "ren" monitor, så ingen medfølgende separat tuner. Du tænker på 500A.
 
Så 500M et apparat der ikke modtager analoge signaler overhovedet.
Den kan da vel modtage Component Video eller hur.

-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af 3000 3000 skrev:

prøv lige og se det her Confused


Jeg ser et helt almindeligt netværkskabel, ikke andet. Det vil sige at det ikke er et nyt kabel, ej heller et nyt stik, ensidige harwaren (det fysiske lag i overførslen) er nyt.

Netværk er allerede i dag i en stor del udstyr. Det de skal blive enige om, er blot en standard for overførslen af pakker og hvordan de skal kodes/dekodes i hver ende.


Klaus


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Et 500M er en "ren" monitor, så ingen medfølgende separat tuner. Du tænker på 500A.
 
Så 500M et apparat der ikke modtager analoge signaler overhovedet.
Den kan da vel modtage Component Video eller hur.
ja det har den ellers kun hdmi og en dvi indgang
ingen scart og s-video eller composite
Men tror ikke der bliver lavet en model som 500M mere, da den kun var tænkt til erhvervslivet.



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:



Jeg ser et helt almindeligt netværkskabel, ikke andet. Det vil sige at det ikke er et nyt kabel, ej heller et nyt stik, ensidige harwaren (det fysiske lag i overførslen) er nyt.
 

Det er lige præcist dét der er det FEDE ved HDBaseT - det er ikke en ny kabeltype, kun en ny protokol. Så det er fejlagtigt at kalde det en ny kabeltype, det er en ny standard for overførsel af AV signaler i en eksisterende kabeltype (CAT5e/CAT6)

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Netværk er allerede i dag i en stor del udstyr. Det de skal blive enige om, er blot en standard for overførslen af pakker og hvordan de skal kodes/dekodes i hver ende.

 
Og det er lige præcist dét de ER blevet enige om, det er det nyheden handler om.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 19:25
Så det er altså en positiv udvkling? Og noget vi snart for at set?

-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Så det er altså en positiv udvkling? Og noget vi snart for at set?
 
Jeg synes det er MEGET positivt. Og ja, teknikken er køreklar nu - så jeg vil tro at vi ser apparater med HDBaseT i 2011.
 
Jeg mener personligt at dette er meget mere anvendeligt end at arbejde på trådløs HDMI, som ingen endnu har formået at vise et seriøst, reelt brugbart bud på efter min ydmyge mening.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 19:39

For lige at skære det ud i pap, eftersom det åbenbart ikke fremstår helt tydeligt: Det er ikke bare en "proof of concept" demonstration af en tidlig prototype eller noget i den stil, det er en demonstration af den færdige protokol. Der mangler kun nogle godkendelser og licenser, før det kan sendes i produktion.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Og det er lige præcist dét de ER blevet enige om, det er det nyheden handler om.


Bare ikke når man læser artiklen der henvises til. Så handler det om kablet. Man får enda fortalt, at det kan række 328 fod..........kunna manden da ikke bare oversætte til 100 meter og fortælle at det er selvsamme rækkevide for et 100baset (almindeligt 100Mbit ethernet).

Nyheden er spændende nok, men ufatteligt dårligt præsenteret i artiklen.

Klaus




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg mener personligt at dette er meget mere anvendeligt end at arbejde på trådløs HDMI, som ingen endnu har formået at vise et seriøst, reelt brugbart bud på efter min ydmyge mening.


Vi kunne ikek være mere enige. Trådløs HDMI er skabt til udfald.

Klaus


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:



Bare ikke når man læser artiklen der henvises til. Så handler det om kablet. Man får enda fortalt, at det kan række 328 fod..........kunna manden da ikke bare oversætte til 100 meter og fortælle at det er selvsamme rækkevide for et 100baset (almindeligt 100Mbit ethernet).

 
Nu skal du jo ikke forvente for meget af en journalist... Wink Personen i videoen taler faktisk netop om 100 meter, ikke fod - så det er nok fordi journalisten lige har lavet lidt hurtig "research" på http://www.hdbaset.org - www.hdbaset.org , og iøvrigt ikke fatten en brille af hvad teknikken går ud på.
 
Så ja, fuldstændigt enig, elendig artikel, men det er jo ikke produktets skyld.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 22:45
Hvor ville det være nice hvis HDbaseT kunne erstatte HDMI, så slipper vi for nyde udgaver af HDMI kontant, det er belastende, med HDbaseT skulle en firmware upgrade være nok, da det bygger på kendt og eksisterende hardware, men i stedet bare er en ny protokol, fantastisk. Det kan kun gå for langtsomt.


Skrevet af: BeoBrian
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 22:48
aaarrggg HDBaseT bliver vist ikke den rette erstatning for HDMI. 100MBit forbindelse er sgu ikke godt nok, når vi tænker distribution rundt i hjemmet, og de features som efterspørges idag. Vi skal op på 1GBit så begynder det at ligne noget. Så hvorfor ikke bare benytte CAT6 eller CAT7, så er vi hjemme.
Der står ikke om de 100 meter er total kabellængde eller om det er hvert kabel der kan være 100 meter. Det er også et vigtigt punkt. 


-------------
Taler på egne vegne, af ren interesse for branchen, og ønsker blot at opleve det allerbedste - Some day.....Tror faktisk jeg er ved at være der.....det næste må være projektor


Skrevet af: fredtoft
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 00:10
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

For lige at skære det ud i pap, eftersom det åbenbart ikke fremstår helt tydeligt: Det er ikke bare en "proof of concept" demonstration af en tidlig prototype eller noget i den stil, det er en demonstration af den færdige protokol. Der mangler kun nogle godkendelser og licenser, før det kan sendes i produktion.

Jeg har haft overraskende svært ved at finde noget der ligner en endelig spec. på protokollerne bag.
 
Ved du om de understøtter HDCP, eller benytter en helt anden kopieringssikring?


-------------
Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering
http://www.av-blog.dk/ - AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede


Skrevet af: Fakker
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 00:12
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Et 500M er en "ren" monitor, så ingen medfølgende separat tuner. Du tænker på 500A.
 
Så 500M et apparat der ikke modtager analoge signaler overhovedet.



Jep var også den jeg mente Smile


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 06:24
Oprindeligt skrevet af BeoBrian BeoBrian skrev:

Der står ikke om de 100 meter er total kabellængde eller om det er hvert kabel der kan være 100 meter.


Det er ganske almindeligt ethernet, ergo kan hvert kabel være op til 100 meter langt. Kablerne skal så sættes i en hub/switch/whatever og så er der igen 100 meter.

Klaus


Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 08:06
Oprindeligt skrevet af BeoBrian BeoBrian skrev:

aaarrggg HDBaseT bliver vist ikke den rette erstatning for HDMI. 100MBit forbindelse er sgu ikke godt nok, når vi tænker distribution rundt i hjemmet, og de features som efterspørges idag. Vi skal op på 1GBit så begynder det at ligne noget. Så hvorfor ikke bare benytte CAT6 eller CAT7, så er vi hjemme.
Der står ikke om de 100 meter er total kabellængde eller om det er hvert kabel der kan være 100 meter. Det er også et vigtigt punkt. 
 
Ah du har vist ikke læst noget om HDBaseT heller. Den har båndbrede på lidt over 10gbit, og kan scale til 20gbit.
De 100mbit er til data ved siden af al video/audio dataaen.
 
Den benytter fra Cat5e/cat6 kabler, som du f.eks kan have derhjemme.
 
Så jo det er netop den rette restatning.
 
http://www.hdbaset.org/files/HDBaseT_Comparison_Table_Nereus.pdf - http://www.hdbaset.org/files/HDBaseT_Comparison_Table_Nereus.pdf  


Skrevet af: ZackGem
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af BeoBrian BeoBrian skrev:

Der står ikke om de 100 meter er total kabellængde eller om det er hvert kabel der kan være 100 meter.


Det er ganske almindeligt ethernet, ergo kan hvert kabel være op til 100 meter langt. Kablerne skal så sættes i en hub/switch/whatever og så er der igen 100 meter.

Klaus
 
 
Der er et ethernetsignal med igennem HDbaseT protokollen, men protokollen har ikke noget med ethernet at gørre ellers.
Så du kan ikke køre det igennem en alm switch.
På samme måde som alm Video- og KVM-extendere som køre efter samme princip, og som har været brugt i årvis også virker. At man genbruger en udbredt kabelstandart rent fysisk. Men køre nogle helt andre signaler/protokoller hen over.
HDBasteT går bare skridtet videre og laver en fælles standart. Totalt genialt.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af fredtoft fredtoft skrev:

Jeg har haft overraskende svært ved at finde noget der ligner en endelig spec. på protokollerne bag.
 
De er næppe frigivet til offentlig skue, som jeg forstod en anden nyhed jeg så om det (skal lige prøve at finde det), så har Gefen allerede en HDMI>Cat6 converter på markedet, der benytter selvsamme protokol, dog uden alle de smarte features.
 
Oprindeligt skrevet af fredtoft fredtoft skrev:

Ved du om de understøtter HDCP, eller benytter en helt anden kopieringssikring?
 
http://www.valens-semi.com/media/1526/msnbc.pdf - Det gør de.
 
En interessant detalje er at det er Sony Pictures der er med i udviklingen, ikke Sony's hardware-afdeling. Så jeg tror der i rigeligt grad er tænkt på at sikre rettighedshaverne. Med support fra to væsentlige hardware-udbydere (LG og Samsung), OG en væsentlig software-udbyder (Sony Pictures), så ser det meget stærkt ud - det er ikke bare endnu et eksempel på et produkt hardware-selskaberne forsøger at presse ned over hovedet på software-udbyderne.
 
Mit gæt er at Sony Pictures' interesser i det her er at HDBaseT vil gøre det nemmere at distribuere film lovligt rundt i hjemmet, uden at bryde kopisikringer.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: theman7979
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 11:26

Har gået og ventet med at købe nyt AV til HDMI 1.4 kom ud. Nu ser det ud til at jeg venter et års tid længere, HDBaseT ser godt nok spændende ud.



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Så du kan ikke køre det igennem en alm switch.


Nej, det kræver selvfølgelig en "switch" der kender til deres protokol.

Efter at have nærlæst og set ordentligt efter i demo videoen er jeg dog blevet en smule mere skeptisk. Dokumentet påstår at der kan slæbes 100W gennem kablet. Det øjeblik man forsøger at slæbe 100W gennem 100 meter kabel, finder man nok nogle begrænsninger. Måske derfor manden i demoen siger 30W i stedet for 100W.

In dtil videre kun en hardware producent af chipsættet til "komprimering" tyder heller ikke på at det bliver billigt at implementere og så gætter jeg på at i de første 3-4 år bliver der masser af opgraderinger.

Ikke en vogn jeg ville satse på lige med det første.


Klaus



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 20-Juli-2010 kl. 13:22

Lidt mere info her - det lader til at sammenhængen mellem HDMI og HDBaseT er blevet lidt fordrejet. HDBaseT er tænkt som en udvidelse af HDMI protokollen, mere end en afløser af HDMI. Jeg kan dog ikke lige gennemskue om det gør nogen forskel for slutbrugeren.

http://www.cepro.com/article/inside_hdbaset_technology_a_better_hdmi_extender/D1/ - http://www.cepro.com/article/inside_hdbaset_technology_a_better_hdmi_extender/D1/


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Bruger udmeldt 10
Skrevet den: 20-Juli-2010 kl. 13:44
for forbrugeren burde det da ikke have nogen betydning om der sidder et HDMI chipset i "afsender" og "modtager" , forbruger kan jo kun se kablet.
HDMI forsvinder jo ikke, kun stikket. eller hvad?
 


Skrevet af: danji
Skrevet den: 20-Juli-2010 kl. 14:11
Selvom det ikke er en erstatning for HDMI er det jo stadig en ny transportprotokol i de fysiske lag. Som i gamle dage da vi gik fra BNC til Twisted Pair, så var det jo en klar fordedring selvom det stadig var TCP/IP pakker vi smed rundt mellem computerne. Nu er det HDMI vi smider rundt mellem apparater, men på en tilsyneladende meget mere praktisk måde. Thumbs up!

-------------
Mvh dan.



Print side | Luk vindue