Print side | Luk vindue

Loudness - Good or Bad?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83509
Udskrevet den: 23-April-2024 kl. 18:19


Emne: Loudness - Good or Bad?
Skrevet af: frugtkompot
Emne: Loudness - Good or Bad?
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 16:39
For godt en uge siden var jeg en tur forbi HIFI-Klubben for at høre en nye receiver. Under denne lytning kom vi af en eller anden årsag ind på emnet "loudness". Jeg har nemlig igennem længere tid brugt loudness på min Pioneer, og er ret glad for effekten, mens ekspedienten insisterede på, at det bør være højtalernes arbejde at definere, hvordan lyden lyder - og ikke receiverens.

Han er eksperten, så jeg har dermed siden slået loudness fra herhjemme. Om ikke andet så for at teste, om det nu også virkelig gav et bedre resultat, når jeg havde vendet mig til det.

Nu er situation så sådan, at jeg stadig mener, lyden er bedre med loudness slået til. Det tilføjer en ekstra dybde og tyngde til lyden, som virkelig mangler uden. Spørgsmålet er så, om mine Concept 6 højtalere måske i virkeligheden er for lyse til min smag, og at jeg egentlig burde have højtalere, som naturligt bidrog med den tyngde og dybde, som jeg efterspørger, uden at receiveren skal emulere denne effekt via loudness?

Hvad siger I? Er loudness skidt eller godt?




-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.



Svar:
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 16:44
Måske burde du bare investere i en subwoofer, det vil sikkert give dig det du mangler...


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 16:53
du må aldrig omtale en tilfældig sælger som "ekspert" Shocked
 
De fleste hifi sælgere er netop sælgere, de er ikke anderledes end de hg uddannede der står i vin forretningen og sælger dig specialøl.
 
Ja, loudness er "forkert", men hvis du bedre kan lide lyden med ludness på, så rager det jo reelt set ikke andre..  Hvis det er tyngde og dybde, så er eks. en subwoofer ikke nogen dårlig udvidelse.


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 17:30
True, og han var faktisk en særdeles ung sælger. Ikke desto mindre, så beskæftiger han sig med lyd hver dag, og det er trods alt værd at have med i tankerne.

Jeg har bestemt en subwoofer på ønskelisten, men må samtidig også indrømme, at jeg ikke er overbevist om, at en subwoofer vil gøre sig særlig godt til musik? Men måske er det bare en fordom. Jeg bryder mig ikke om at musikken bliver for "rungene", men foretrækker generelt en strammere bas i det tilfælde.

Der er dog ingen tvivl om, at Dali Concept 6 mangler en vis dynamik og tyngde. Jeg kan halvvejs løse problemet ved at bruge loudness til musik, men særligt ved film er det desværre meget tydeligt. Det er egentlig interessant, som man skifter ører undervejs. Da jeg i sin tid købte dem lyttede jeg dem op imod et par Argon højtalere, og der synes jeg deres lyd var langt klarere og detaljeret. Men nu bliver jeg stille og roligt mere og mere opmærksom på, hvad deres begrænsninger er. Næste gang vælger jeg sandsynligvis et sæt lidt dyrere fronthøjtalere, og så bygger jeg i højere grad ud efterhånden, som pengene kommer ind.


-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 17:40
Jeg vil tilslutte mig Kim, hvis det lyder bedre så brug det, uanset hvad andre måtte mene om det..

Uden at jeg skal gøre mig til ekspert på det menneskelige øre så er det noget med at ørets følsomhed for de højeste og de laveste frekvenser falder når musikken er lav, derfor har rigtigt mange forstærkere en knap der kompenserer for det ved at skrue lidt op for bas og diskant. I takt med at du spiller højere forsvinder nødvendigheden af loudness..

Generelt synes jeg folk burde hoppe op og falde ned på hvad der er "rigtigt" indenfor hifi, og i stedet fokusere på glæden ved at lytte. Hvis det lyder federe med loudnessknappen trykket ind så er DET den rigtige position..


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

Jeg har bestemt en subwoofer på ønskelisten, men må samtidig også indrømme, at jeg ikke er overbevist om, at en subwoofer vil gøre sig særlig godt til musik? Men måske er det bare en fordom. Jeg bryder mig ikke om at musikken bliver for "rungene", men foretrækker generelt en strammere bas i det tilfælde.


Det kommer an på hvilken sub du finder. Jeg kører ikke med sub her, jeg har et par store, dejlige basser i mine JBL og de spiller en tør og fast bas helt uden trang til at buldre og runge - det må også kunne lade sig gøre hvis du finder den rigtige sub..


Skrevet af: Aim
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 18:04
Ja hvis du synes det lyder bedre med loudness, så bare brug det. De så kaldte eksperter fraråder også at man har tone kontrol slået til (diskant, bas), man skal helst kører direkte igennem, da alle podmetere forringere lyden. Personligt er jeg komplet ligeglad med det, jeg sætter diskant og bas hvor jeg synes det lyder godt.
 
Ang. subwoofer, så er det kun hvis du køber en billig sub eller indstiller din sub forkert, at den levere en rungene lyd. En sub i +5000 kr. klassen burde kunne levere en hurtig og stram bas. Især trykkammer subs levere en super hurtig og tør bas, og som du selv er inde på kan concept 6 godt virke en smule flad i lyden.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119843&title=herreklubben-byggetrd - Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.


Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 18:07
Der findes receivere med "intelligent" loudness, hvor loudness skrues ned jo mere du skruer op for lyden.

Det synes jeg kan være en fordel, så man får lidt boost af bas og diskant, når man spiller lavt. Men, når der er fuld roulade på lyden, så skal der ikke være nogen form for loudness. Hvis der mangler tyngde i lyden, når der spilles højt, ja så er der kun en vej: Højttalere med mere BUND...


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 18:07
Det er med loudness som med sukker i kaffen. Og hvis du kan lide lyden (smagen), så fortsæt du blot med det. Det er muligt, at det ikke er den 'korrekte' lyd, men det handler vel om, at du skal synes, at det lyder godt. 

Det er ligesom med Cerwin Vega højttalere, som også giver en på mange måder 'ukorrekt' lyd, men som mange finder fed og medlevende. Måske du skulle kigge efter sådan nogle næste gang? 


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Der findes receivere med "intelligent" loudness, hvor loudness skrues ned jo mere du skruer op for lyden.

Findes de uden? Da jeg for snart 30 år siden købte mit konfirmationsanlæg i Brugsen, havde det lydstyrkeafhængig loudness.

Jeg vil i øvrigt mene, at den teoretiske argumentation for loudness er god nok. Som allerede nævnt har øret en dårligere følsomhed for høje og lave frekvenser ved lave lydstyrker (søg evt. efter "Fletcher-Munson" på Google), og ideen med loudness er at korrigere for denne dårligere følsomhed, så man hører musikken nogenlunde ens ved høj og lav lydstyrke.

Det kan selvfølgelig kun blive en tilnærmet korrektion, for anlægget kender jo ikke højttalernes følsomhed og rummets størrelse, så det ved reelt ikke, hvor højt man spiller (altså medmindre anlægget er sat op med målemikrofon).


Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Ang. subwoofer, så er det kun hvis du køber en billig sub eller indstiller din sub forkert, at den levere en rungene lyd. En sub i +5000 kr. klassen burde kunne levere en hurtig og stram bas. Især trykkammer subs levere en super hurtig og tør bas, og som du selv er inde på kan concept 6 godt virke en smule flad i lyden.

Min kommentar angående en stram bas var nu mest henvendt fronthøjtalerne. Jeg ejer ikke, og har faktisk aldrig ejet, en rigtig subwoofer, så der ved jeg slet ikke, hvad jeg ville skulle kigge efter.

Men jeg agter dog at finde en i efteråret, når/hvis pengene er til det. Men den bliver næppe over de 5000 kr.

Glad for at høre, at jeg ikke er helt væk ved at bruge loudness. Jeg slår det trygt til igen, men det ville da alt taget i betragtning være rart, hvis højtalerne spillede sådan, uden at jeg skulle korrigere lyden via receiveren. Men det er naturligvis noget, jeg må tage med mig til næste gang, der skal investeres stort.

Hvorvidt min Pioneer har intelligent loudness eller ej tør jeg ikke udtale mig om. Jeg er sjældent over -30dB, da kæresten hader høj musik og vores lejlighed ikke er så stor, at jeg tør spille naboerne helt væk :)

Jeg har en Onkyo 608 på vej, så det skal blive spændende at se, om den giver mig en anderledes lyd med/uden loudness.


-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 19:17
Selvfølgelig skal man gøre som man synes lyder bedst.

Men jeg havde et par 200-300 kroners in-ear høretelefoner til min mp3afspiller og blev nødt til at sætte alle mulige fancy filtre på for at det lød godt. Efter at have købt en par dyrere høretelefoner, så har jeg slået alt fra for nu har jeg ikke behov for det mere.

Jeg tror du kompenserer for noget som dine højttalere ikke kan gengive særligt godt, på den måde korrigere du lyden så den kommer tættere på hvordan den bør lyde.
Det er ikke nødvendigvis dårligt, det er bare en bedre løsning at finde hvad som mangler og tilsætte det til anlægget - det kunne være en subwoofer.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg tror du kompenserer for noget som dine højttalere ikke kan gengive særligt godt, på den måde korrigere du lyden så den kommer tættere på hvordan den bør lyde.

Ideen med loudness er ikke at kompensere for mangler ved højttalerne.

Hvis dine højttalere har fuldstændigt perfekt frekvensgang skal du faktisk skrue en del op for også at høre musikken med korrekt frekvensgang på grund af ørets ulineære følsomhed. Ønsker du ikke at skrue op, må du i stedet korrigere frekvensgangen i anlægget for at opleve korrekt frekvensgang.




Skrevet af: Aim
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 19:30
http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ - http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
Loudness war


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119843&title=herreklubben-byggetrd - Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ - http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
Loudness war

Det er noget helt andet, som intet overhovedet har at gøre med den loudness, der diskuteres her i tråden.

The loudness war handler om, at man forsøger at få sin musik til at lyde højere end anden musik, dels ved at bruge kompression, som hæver lydstyrken af svage passager, dels ved direkte at overstyre indspilningen, så musikken bliver højere, end CD'en (eller hvad mediet nu er) kan rumme.


Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 19:42
Det er egentlig en særdeles interessant forklaring! Desværre er det ikke altid en mulighed bare at skrue højere op :) Men det skal da i hvert fald lige testes af, næste gang kæresten er ude af hytten.

-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 19:43
Jeg æder mine ord efter Allans indlæg :)

-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: Aim
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ - http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
Loudness war

Det er noget helt andet, som intet overhovedet har at gøre med den loudness, der diskuteres her i tråden.

The loudness war handler om, at man forsøger at få sin musik til at lyde højere end anden musik, dels ved at bruge kompression, som hæver lydstyrken af svage passager, dels ved direkte at overstyre indspilningen, så musikken bliver højere, end CD'en (eller hvad mediet nu er) kan rumme.
Jo men det har vel lidt med tråden at gøre, for når du trykker på din loudness knap på din forstærker, forstærker man mellemfrekvenserne og udjævner niveauet til de høje frekvenser. Lidt som det man se producenterne gør med cdérne nu om dage.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119843&title=herreklubben-byggetrd - Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:


Jo men det har vel lidt med tråden at gøre, for når du trykker på din loudness knap på din forstærker, forstærker man mellemfrekvenserne og udjævner niveauet til de høje frekvenser. Lidt som det man se producenterne gør med cdérne nu om dage.

Det har navnet med tråden at gøre - intet andet.

Jeg har allerede beskrevet, hvordan det teknisk er noget helt andet. Derudover handler loudness wars om noget, musikproducenterne trækker ned over hovedet på dig. Den loudness, som tråden handler om, er du selv herre over.

Det er i øvrigt direkte forkert, at loudness-knappen forstærker mellemfrekvenserne. Det er faktisk lige modsat: Den hæver de øvrige frekvenser, så mellemfrekvenserne virker svagere.


Skrevet af: Wester
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 20:31
Jeg giver Olesen ret. Du vil også opleve at når du når ca. halv styrke og derover forsvinder virkningen. BrugteWink det selv meget som dreng. Syntes det var fedtLOLLOL

-------------
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers


Skrevet af: Aim
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:


Jo men det har vel lidt med tråden at gøre, for når du trykker på din loudness knap på din forstærker, forstærker man mellemfrekvenserne og udjævner niveauet til de høje frekvenser. Lidt som det man se producenterne gør med cdérne nu om dage.

Det har navnet med tråden at gøre - intet andet.

Jeg har allerede beskrevet, hvordan det teknisk er noget helt andet. Derudover handler loudness wars om noget, musikproducenterne trækker ned over hovedet på dig. Den loudness, som tråden handler om, er du selv herre over.

Det er i øvrigt direkte forkert, at loudness-knappen forstærker mellemfrekvenserne. Det er faktisk lige modsat: Den hæver de øvrige frekvenser, så mellemfrekvenserne virker svagere.

Ok Olesen, jeg havde byttet lidt rundt i frekvenserne, jeg synes nu personligt der er en sammenhæng teknisk, men det kan da godt være det var et lille sidespor, syneds bare klippet illustreret lidt om hvordan loudness fungere.  Praktisk er det noget andet som du selv nævner at loudness war er noget der bliver trukket ned over hovede på dig, og du ikke selv får valget, men det tror jeg nu godt selv de fleste kan regne ud hvis de ser klippet.



-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119843&title=herreklubben-byggetrd - Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.


Skrevet af: Aim
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af Wester Wester skrev:

Jeg giver Olesen ret. Du vil også opleve at når du når ca. halv styrke og derover forsvinder virkningen. BrugteWink det selv meget som dreng. Syntes det var fedtLOLLOL
Ja hv is det er intelligent loudness.
Min loudness knap var også altid aktiveret på mit Technics anlæg i min ungdom tilbage i 80érne, det var tider Smile Dengang var man stortset også hammerne ligegald med hvordan det lød, bare det var HØJT Beer


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119843&title=herreklubben-byggetrd - Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:


Jo men det har vel lidt med tråden at gøre, for når du trykker på din loudness knap på din forstærker, forstærker man mellemfrekvenserne og udjævner niveauet til de høje frekvenser. Lidt som det man se producenterne gør med cdérne nu om dage.

Det har navnet med tråden at gøre - intet andet.

Jeg har allerede beskrevet, hvordan det teknisk er noget helt andet. Derudover handler loudness wars om noget, musikproducenterne trækker ned over hovedet på dig. Den loudness, som tråden handler om, er du selv herre over.

Det er i øvrigt direkte forkert, at loudness-knappen forstærker mellemfrekvenserne. Det er faktisk lige modsat: Den hæver de øvrige frekvenser, så mellemfrekvenserne virker svagere.

Ok Olesen, jeg havde byttet lidt rundt i frekvenserne, jeg synes nu personligt der er en sammenhæng teknisk, men det kan da godt være det var et lille sidespor, syneds bare klippet illustreret lidt om hvordan loudness fungere.  Praktisk er det noget andet som du selv nævner at loudness war er noget der bliver trukket ned over hovede på dig, og du ikke selv får valget, men det tror jeg nu godt selv de fleste kan regne ud hvis de ser klippet.


Der er faktisk ikke ret meget sammenhæng mellem de to former for loudness. Loudness-knappen på en forstærker hæver bas og diskant, og får dermed musikken til at lyde 'federe'. Mens der med Loudness-War er tale om, at produceren hæver lydstyrken i de svage passager i musikken. Det giver mening, hvis man hører musik i støjfyldte miljøer som i en bil eller udendørs med en iPod. Men i hifi-sammenhæng er det afskyeligt og helt unødvendigt. 

Et af de værste eksempler på denne loudness war, jeg kender, er fra Led Zeppelin opsamlingen Mothership, hvor Stairway to Heaven er blevet totalt ødelagt. På  originalindspilningen er indledningen meget lav, og det virker derfor voldsomt dynamisk og overrumblende, når de elektriske guitarer tager over. På Mothership er de indledende passager blot skruet op, så det ikke virker spor overraskende, når nummeret går fra stille, akustisk quasiblues til hård rock'n roll.

Teknikken bag loudness-war kaldes i øvrigt også komprimering, og det skaber også forvirring, fordi nogle derved forveksler det med mp3 og andre pakkede lydformater. Så det handler om at holde tungen lige i munden - og ikke mindst - at holde ørerne stive ;-)


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 18-Juli-2010 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Ok Olesen, jeg havde byttet lidt rundt i frekvenserne, jeg synes nu personligt der er en sammenhæng teknisk, men det kan da godt være det var et lille sidespor, syneds bare klippet illustreret lidt om hvordan loudness fungere.  Praktisk er det noget andet som du selv nævner at loudness war er noget der bliver trukket ned over hovede på dig, og du ikke selv får valget, men det tror jeg nu godt selv de fleste kan regne ud hvis de ser klippet.


Det du ser på klippet er en udligning af svage og kraftige lydstyrker på en optagelse. Stille passager i musikken bliver kørt op på niveau med de mere larmende afsnit, forskellien på højt og lavt forsvinder og ting som fx. bækkener der originalt er meget høje bliver "klemt" så de ikke er højere end resten. Dynamikken forsvinder.

Loudness på en forstærker er noget helt andet. Knappen svarer i princippet til at skrue op for bas og diskant. Selv om du skruer op for bas og diskant går det ikke ud over dynamikken i musikken, stille passager er stadig stille og de larmende afsnit er stadig larmende.

De to ting har ikke noget med hinanden at gøre.


Skrevet af: Aim
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 06:50
All ríght, jeg retter mig ind efter jer, troede bare der var en sammenhæng.
Men interessant emne synes jeg.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119843&title=herreklubben-byggetrd - Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.


Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Der findes receivere med "intelligent" loudness, hvor loudness skrues ned jo mere du skruer op for lyden.

Findes de uden? Da jeg for snart 30 år siden købte mit konfirmationsanlæg i Brugsen, havde det lydstyrkeafhængig loudness.

Det er ikke hvad jeg kalder "intelligent" loudness..
 
Det har vist mange navne i forskellige receivere, mener det hedder 'Dynamiq EQ' hos Denon(?)


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 09:40
Jeg synes det er interessant at du går hjem og slår loudness fra fordi en sælger fra HiFi Klubben siger at det er det rigtige.
 
Loudness er faktisk lavet til at få en "korrekt" gengivelse ved lavt lytteniveau. På gode forstærkere bliver loudness svagere efterhånden som du skruer op. Der er så nogle purister iden for HiFi der mener at lyden ikke skal gå igennem alt for mange "lydforringende" kredsløb. Der er også dem der bruger formuer på smarte kabler og tilbehør. Lad dem om det.
 
Jeg er selv basoman. Selv om jeg har gulvhøjtalere med god bas, er der også kommet en sub til. Mit anlæg har en meget stram bas som ikke runger. Måske er den en anelse for kraftig. Men det er den lyd der gør mig lykkelig. Er sikker på at HiFi Klubben mener noget andet.
 
Gør hvad du synes er bedst og glem sælgeren fra HiFi Klubben.Smile
 
 


Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 09:43
God pointe. Jeg måtte trods alt teste hans tese af :)

Men den bedste forklaring er måske egentlig, at jeg ikke umiddelbart vidste, hvad loudness var (udover, hvad jeg kunne høre naturligvis). På det område har denne tråd i hvert fald været en åbenbaring.


-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Men interessant emne synes jeg.


Bestemt..

I al den tid jeg har interesseret mig for hifi har folk ævlet om linearitet og neutral gengivelse. Jo mindre man kan få et anlæg til at farve lyden, des tættere kan man komme på den information der ligger på pladen og mange mener at det er målet.

Men når du går til en koncert har lydfolkene rodet med en masse tonekontroller og forskellige effekter for at få musikken til at lyde godt lige præcis i det rum koncerten bliver holdt. De har været rundt på forskellige pladser i koncertsalen og pilleroderaget med signalerne til de forskellige højttalere for at opnå et spændende resultat så mange steder i koncertsalen som muligt. Lyden er altså langtfra neutral, den er mixet for at give en god oplevelse lige præcis i det rum..

Hvis så der er indspillet en live plade af koncerten har lydfolkene kørt det rå og umodificerede signal ned på et medie. I lydstudiet efter koncerten sidder der så nogle lydfolk og mixer på de signaler for at lave noget brugbart til en plade. Problemet er, at de ved ikke præcis hvordan dit lytterum ser ud, de har ikke været hjemme hos dig og hørt musikken på dit anlæg, så de er nødt til at mixe en lyd som er "gennemsnitlig". De aner ikke om musikken skal spilles på en lille køkkenradio, et super high-end anlæg, i en bil eller som mp3 mens du jogger. Resultatet er at de koger noget sammen som ikke nødvendigvis lyder ret spændende, men som må forventes at lyde "nogenlunde" på forskellige anlæg.

Set i det lys er det komplet bonkers at sigte efter så nøjagtig en gengivelse af pladen som muligt. Hvis du rammer den nøjagtige lyd fra pladen ender du sandsynligvis med noget musik som er kedelig og uinspirerende at lytte til. Brug istedet de virkemidler du har for at gøre musikken glad og indbydende, også selv om dem med de gyldne ører vrænger på næsen.. Tongue

Hvad angår "loudness war" så er vi ude i at studiefolkene er begyndt at mixe lyden til at passe til mp3 afspillere i stedet for rigtige anlæg. Det er tit svært at høre en klassisk koncert i en bil. Der er stille fløjtepassager hvor du er nødt til at skrue op for at det ikke drukner i hjul, vind og motorstøj og et øjeblik senere giver musikerne den gas med pauker og kanoner. Det samme gælder ofte den måde folk bruger mp3 afspillere på, de har nogle ikke ret lydtætte propper i ørerne og hører musik mens de er på farten, der dur det heller ikke rigtigt hvis der er store niveauforskelle i musikken.
Jeg synes der burde være krav om en varedeklaration på plader.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 10:50
Med akustisk musik er der faktisk en reference, og det er derfor akustisk musik tit bliver benyttet til at demonstrere anlæg med. Men du har fuldstændig ret i, at der med meget rockmusik ikke er nogen, der aner, hvordan den korrekte lyd er. Her er mit yndlingseksempel OK Computer med Radiohead, fordi den er indspillet på en sådan måde, at ingen af instrumenterne lyder som de skal. Og hvem kan så hævde, hvilket anlæg der spiller den mest 'korrekt'.

Men som denne tråd handler om, så gælder det om at finde den lyd, man bedst kan lide og så se stort på, at nogle fundamentalistiske hifi-entusiaster mener, at det handler om neutralitet og ufarvet lydgengivelse.

Jeg havde selv et par cerwin vegaer, da jeg var teenager og syntes de lyd fantastisk. Det gør jeg ikke i dag, men jeg har fuld forståelse for, hvis nogen ikke kan få for megen bas. Man skal bare være opmærksom på, at f.eks. cerwin vega, som jo har en slags indbygget loudness, ikke er lige god til at spille alle slags musik. Men hvis man primært hører tekno eller metal, gør de jobbet fremragende.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Jeg synes det er interessant at du går hjem og slår loudness fra fordi en sælger fra HiFi Klubben siger at det er det rigtige.
 
 
Nu synes jeg ikke OP har antydet at han bare blindt har gjort hvad en anden har sagt, men netop prøvet selv, for derefter at spørge her. Jeg synes da det er vigtigt at lytte til hvad andre gør og mener, og derefter prøve af om det er noget man selv kan få noget ud af. Ellers går man jo nemt glip af en masse ting man ikke lige nødvendigvis selv havde tænkt på.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:



Set i det lys er det komplet bonkers at sigte efter så nøjagtig en gengivelse af pladen som muligt. Hvis du rammer den nøjagtige lyd fra pladen ender du sandsynligvis med noget musik som er kedelig og uinspirerende at lytte til. Brug istedet de virkemidler du har for at gøre musikken glad og indbydende, også selv om dem med de gyldne ører vrænger på næsen.. Tongue
 
Jeg er delvist enig, men kun delvist. For det første, så er der netop mange hifi-entusiaster der slet ikke hører live-musik, af selvsamme årsag - det lyder ringere end studie-indspilninger. Så kan man argumentere for at det er en forkert fokusering, men sådan er dét nu engang. For det andet, så er der meget stor forskel på kvaliteten af de indspilninger der er til rådighed. Hvis man interesserer sig for lydkvalitet, så vil (bør) man interessere sig for lydkvaliteten af indspilninger i lige så høj grad som lydkvaliteten af hardware. Og uanset at der er lavet meget ballade inden musikken er lagt på skiven, så er det et mål i sig selv at undgå yderligere forringelser dérfra. Når det er sagt, så mener jeg at alt for mange lytter til lydkvalitet for lydkvalitetens skyld, og ikke for musikkens skyld.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Der findes receivere med "intelligent" loudness, hvor loudness skrues ned jo mere du skruer op for lyden.

Findes de uden? Da jeg for snart 30 år siden købte mit konfirmationsanlæg i Brugsen, havde det lydstyrkeafhængig loudness.

Det er ikke hvad jeg kalder "intelligent" loudness..
 
Det har vist mange navne i forskellige receivere, mener det hedder 'Dynamiq EQ' hos Denon(?)

Det er da muligt, at det ikke er det, du kalder intelligent loudness. Men så må du jo definere intelligent loudness bedre, end du har gjort ovenfor. Den loudness, jeg havde, svarer nemlig præcis til din beskrivelse.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Med akustisk musik er der faktisk en reference, og det er derfor akustisk musik tit bliver benyttet til at demonstrere anlæg med.
 
Det er bestemt ikke en fast reference at afspille akustisk musik. Det kan være nøjagtigt lige så håbløst at vide om det lyder "rigtigt". For det første: Ved du hvordan akustikken var i rummet der blev indspillet i? Akustikken har meget stor indflydelse på hvordan det samme instrument lyder. For det andet: Ved du hvilket udstyr og hvilken teknik der blev optaget med? Ingen mikrofon er perfekt, og optage-teknikken har stor indflydelse på hvordan optagelsen lyder. For det tredje: Ved du på forhånd hvordan ham der spiller på instrumentet lyder? Det samme instrument kan lyde meget forskelligt, alt efter hvem du giver det til. Og for det fjerde, så er der temmeligt mange hifi-entusiaster der aldrig har hørt et Steinway flygel live, så hvordan hulen skulle de kunne vurdere om det lyder "ægte" eller ej?
 
Derfor vil jeg påstå at det er en myte at sige at akustisk musik er en mere fast reference end elektrisk musik.
 
MIT yndlingseksempel hér er Jazz at the Pawnshop. Her er der skabt en myte om at den er indspillet ved hjælp af to mikrofoner der bare er stillet op i rummet, og så er lyden optaget som den er - udelukkende fordi slutresultatet lyder så realistisk. Men i virkeligheden er optagelsen noget mere avanceret, og med et noget større arbejde bag sig end dét.
 
Jeg vil påstå at den nemmeste måde at arbejde uden om disse begrænsninger, er at lade helt være med at lytte efter om lydkvaliteten er god. Lyt i stedet efter om musikken er god. Det er jo alligevel dét der er formålet med at have en god lydkvalitet, så hvorfor ikke bare lytte til musikken "direkte", i stedet for at lytte til lydkvaliteten i en forventning om at når lydkvaliteten er god, så får vi mest muligt ud af musikken? I stedet for at lytte efter om lydbilledet er tilbagelænet eller fremrykket, så lyt efter om musikerne spiller energisk og fremadrettet, eller om de spiller tilbagelænet og afslappet. I stedet for at lytte efter om bassen er præcist og detaljeret, så lyt efter bassistens spil, holder han melodi og rytme, spiller han de samme tre akkorder i kedelig repitition eller leger han med tonerne? I stedet for at lytte efter om anlægget kan adskille de enkelte instrumenter fra hinanden, så lyt til om musikerne spiller godt sammen eller ej.
 
Så er der altid nogle der siger at anlægget ikke kan få musikere til at spille bedre eller dårligere. Det er forkert - anlægget kan i dén grad få en god musiker til at lyde dårligt. Så når du kan høre om musikeren er god eller ej, så er det et tegn på at lyden er god.
 
Det er en "lytte-teknik" som for nogle (oftest ikke hifi-entusiaster) ligger helt naturligt og som en banal selvfølge, for andre noget der kræver en stor omvæltning af hele deres indgangsvinkel til hifi. Min egen erfaring er at det har taget mange år at indse værdien i at lytte til musik frem for lyd, når man evaluerer et anlæg, og jeg falder stadig ofte tilbage i grøften med teknik-fokusering frem for musik-fokusering. Men når man først har fået aha-oplevelsen og er nået dertil hvor det _reelt_ er musikken der styrer lydkvaliteten, og ikke omvendt, så opdager man flere interessante ting: For det første, så bliver glæden over éns anlæg ulige meget større, fordi der findes mange flere plader med god musik og dårlig lyd, end der findes plader med god musik og god lyd. Og værst af alt, der findes flere plader med dårlig musik og god lyd, end der findes plader med god musik og god lyd. Så ved at fokusere mere på musikken, og derved få dén sidegevinst at det er nemmere at nyde plader der ikke lige er fantastisk indspillet, så får man ganske enkelt meget mere musikglæde ud af det. Og musikglæde burde jo netop være hele formålet.
 
En ting man så vil opdage, er at nogle plader man før syntes var gode, taber i anseelse, mens andre man anså som værende "ikke-hifi", pludselig kan blive éns nye yndlingsplade. Og en anden ting: Man vil opdage at flertallet af apparaterne og især højttalerne på markedet er lavet til at blive købt af folk der lytter på lydkvalitet og ikke musik! Derfor vil man opdage at udstyr til rigtigt mange penge ofte ganske enkelt kan falde igennem, og omvendt kan meget udstyr der egentlig ikke koster alverden, give én utroligt stor musikglæde. Man kan eksempelvis opleve at en lille stander-højttaler formidler rigeligt med musikglæde til at man glemmer at lægge mærke til at dybbassen mangler. Det bliver simpelthen ligegyldigt om bassen lige er på det helt rigtige niveau, når bare man kan fornemme musikerens spil på bassen, trommeslagerens hug på stortrommen osv, og fornemme at den musikalske rytme og drive er der, så bliver det mindre afgørende om der er "bas nok". Man finder simpelthen ud af at et anlæg der leverer god musik, faktisk slet ikke behøver være vanvittigt dyrt. De seneste to højttalersæt jeg har ejet, har kostet en fjerdedel af de dyreste jeg har haft, men været langt bedre til at formidle den _musikalske_ kvalitet af min musik.
 
Jeg er tæt på at sige at jo dyrere tingene bliver, jo sværere bliver det at finde udstyr der er designet til at formidle musik frem for at tilfredsstille hifi-fetichister, fordi dem der investerer mange penge i anlæg, ofte netop er dem der fokuserer lidt for meget på lydkvalitet og lidt for lidt på musikken. Det er ikke altid sådan, men det er som altid flertallet der får lov til at bestemme.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Aim
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Når det er sagt, så mener jeg at alt for mange lytter til lydkvalitet for lydkvalitetens skyld, og ikke for musikkens skyld.
Helt enig, for mange virker det som en besættelse at jagte den optimale lydkvalitet, uden af have særlig meget fokus på det, det egenligt handler om, nemlig musikken og alle de fantatiske glæder god musik kan give en.
Jeg synes nu også jeg ser en del af disse træk hos flere her på sitet, det udspiller sig dog mere ang. billedekvalitet mm.. Synes faktisk der er utrolig lidt der debateres film, tv udsendelser herinde, og der bliver heller ikke lagt op til det fra Recorderes side, der jo stortset kun en rubrik der omhandler film mm.
Så kan man altid sige, ´jo men det er der jo så mange andre steder på nettet man kan gøre´ og ja det er der, men ville det ikke være super oplagt at gøre det her ?


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119843&title=herreklubben-byggetrd - Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 12:16
Fint indlæg Otto, og vi er stort set enige. Utroligt, at man kan sige det om en sælger ;-). Min passion for hifi hænger nøje sammen med min passion for musik, og jeg er helt enig i, at flertallet af plader med god musik har dårlig lyd, og at man derfor fratager sig selv glæden ved musik, hvis man ensidigt fokuserer på lydkvaliteten. Og en af årsagerne til, at diskussioner og tråde om hifi tit ender i ophidsede diskussioner, er netop, at man forsøger at forene glæden ved musik (noget følelsesmæssigt eller irrationelt) med betagelsen af teknik (noget rationelt).

Jeg har i min pladesamling en række piratoptagede bootleg lp'er, som er elendigt indspillet, men alligevel kan give mig gåsehud hver gang, fordi musikken er så fremragende. Og jeg har haft masser af store musikoplevelser, hvor det var et billigt plasticanlæg, der spillede. God musik lyder også godt på et dårligt anlæg, mens dårlig musik stadig er dårlig, selvom anlægget er godt.

Så musikken kommer altid i første række. 

Men derfor kan man jo godt ind i mellem sætte en rigtig hifi-plade på, der er sublimt indspillet og nyde sit anlægs kvaliteter.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Jeg synes nu også jeg ser en del af disse træk hos flere her på sitet, det udspiller sig dog mere ang. billedekvalitet mm..
 
Jeg vil så påstå at billedgengivelse er væsentligt anderledes end lydgengivelse på dette område, fordi der er en langt bedre sammenhæng mellem teknisk performance og hvad der er mest "transparent" overfor den kunstneriske performance, inden for billede end der er for lyd. En lille højttaler der ikke kan gengive bas kan stadig lyde subjektivt godt. Et TV der ikke kan gengive rød, kan ikke lave et godt billede - sådan sat lidt på spidsen.
 
Målet er det samme, teknikken skal være transparent overfor indholdet, så man ser eller hører det kunstneriske værk, og ikke teknikken. Men for billedgengivelse er det langt nemmere at vurdere ud fra tekniske termer, end det er for lyd. Derfor er det i praksis bedre at bruge mere subjektive kriterier i evaluering af lydkvalitet, mens det i evaluering af billedkvalitet i praksis er bedst at bruge objektive referencer. Ikke fordi principperne som sådan er forskellige, målet er stadig at det skal opleves subjektivt godt, det er bare en vurdering af hvad der er mest praktiskt brugbart.
 
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Synes faktisk der er utrolig lidt der debateres film, tv udsendelser herinde, og der bliver heller ikke lagt op til det fra Recorderes side, der jo stortset kun en rubrik der omhandler film mm.
Så kan man altid sige, ´jo men det er der jo så mange andre steder på nettet man kan gøre´ og ja det er der, men ville det ikke være super oplagt at gøre det her ?
 
Nu er det jo et hardware-orienteret site, så det er vel ikke så underligt. Jeg synes ikke dét i sig selv kan siges at afspejle hvor meget en bruger interesserer sig for film i forhold til hardware. Der er lidt "hønen eller ægget" over det, hvis en bruger der er meget film-interesseret, føler at der er mere værdi i debatter om film på film-sites end her, så afholder de sig måske fra at gøre det her, og det er så med til at holde niveauet nede på det punkt.
 
Debat-emnerne følger i høj grad nyhederne. Der er primært hardware-nyheder her, og det afspejler sig så i hvilke brugere der vælger at besøge sitet jævnligt.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Fint indlæg Otto, og vi er stort set enige. Utroligt, at man kan sige det om en sælger ;-). Min passion for hifi hænger nøje sammen med min passion for musik, og jeg er helt enig i, at flertallet af plader med god musik har dårlig lyd, og at man derfor fratager sig selv glæden ved musik, hvis man ensidigt fokuserer på lydkvaliteten. Og en af årsagerne til, at diskussioner og tråde om hifi tit ender i ophidsede diskussioner, er netop, at man forsøger at forene glæden ved musik (noget følelsesmæssigt eller irrationelt) med betagelsen af teknik (noget rationelt).
 
Jeg vil påstå at flertallet af ophedede debatter skyldes at folk diskuterer hvor god kvaliteten er, uden at være enige om hvad kvalitet er.
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


Men derfor kan man jo godt ind i mellem sætte en rigtig hifi-plade på, der er sublimt indspillet og nyde sit anlægs kvaliteter.
 
Det kan man da. Jeg har så bare erfaret at de anlæg hvor man sidder og er mest imponeret over anlæggets kvaliteter på dé indspilninger, ikke er de samme anlæg som lader de musikalske kvaliteter passere frit. Simpelthen fordi de egenskaber vi sidder og svælger i, i realiteten ikke har særligt meget at sige for musikaliteten. Det er lidt som med sort-niveau i billed-sammenhæng. Jeg kan da også sagtens sidde og blive dybt imponeret over et godt sort-niveau, ud fra et teknisk synspunkt. Men når det drejer sig om at opleve stemningen og de kunstneriske værdier i en film, så viser det sig bare at sort-niveau ikke er specielt vigtigt i praksis, og ganske ofte er det imponerende sort-niveau opnået ved at gå på kompromis med nogle ting som rent faktisk HAR en mere væsentlig betydning for transparensen overfor kildematerialet, men som de teknik-fikserede købere ganske enkelt ikke har forstået, eller i hvert fald forstået værdien af.
 
Derfor, så giver jeg gerne afkald på muligheden for at sidde og glæde mig over mit anlægs lydtekniske kvaliteter, hvis dét er prisen for at jeg kan sidde og glæde mig over mit anlægs evne til at gengive musikken på en inspirerende måde. Jeg vil sige det sådan, at hvis man oplever de to ting forskelligt, så er man allerede på vej det forkerte sted hen. Selv hvis du glemmer musik-oplevelserne og vælger at lytte efter anlægget mere end musikken, så bør det netop være anlæggets evne til at formidle musikken du lytter efter, ikke anlæggets renhed i diskanten, dybden i lydbilledet, bredden i stereoperspektivet osv osv osv. De ting er ikke nødvendigvis væsentlige kvaliteter. Derfor kan man godt vænne sig til at abstrahere fra om diskanten er ren, og i stedet lytte efter om bækkenet lyder troværdigt. Når man først er i mål, så sker der nemlig netop dét at man IKKE bliver imponeret over at diskanten lyder rent, hvis ikke man _samtidig_ oplever at det er befordrende for musikken.
 
Man skal simpelthen væk fra hele dén der tese med at jo bedre anlægget er, jo dårligere får den musikken til at lyde, fordi man hører begrænsningerne i indspilningerne. Hvis anlægget spiller på en måde så du ikke kan nyde et godt stykke musik selv om indspilningen er dårlig, så lyder anlæget DÅRLIGT - og så er jeg ligeglad med om det lyder godt når du spiller Nils Lofgren.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 12:49
Ja, Otto, nu ved jeg, vi tidligere har diskuteret Nils Lofgren, men lad mig tage et andet eksempel. Med Oppo BD 83-afspilleren (som du jo selv sælger ;-) medfølger en reference-blue-ray, fra Aix med hd lyd 96 KHz/24 bit; der er lidt folk, lidt jazz, lidt country og lidt klassisk, og det er da en fornøjelse at lytte til detaljeringsgraden og dybden i musikken selvom ingen af de pågældende kunstnere er nogen, jeg ville overveje at købe plader med.

Eller tag Getz/Gilberto cd'en, som jeg både har på vinyl, cd, harddisk og SACD. Oftest hører jeg min musik fra harddisk, men når jeg skal forkæle mig selv (og andre), sætter jeg gerne SACD'en på og nyder den ekstra dybde, der er i musikken, den større klarhed der er i sax'en. Det er ligesom at åbne en god flaske rødvin. 

Det, jeg prøver at sige, er, at man kan godt forene glæden ved en god lydkvalitet med glæden for den gode musik; det behøver ikke nødvendigvis at være modsætninger. 


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 12:50
Principielt er jeg faktisk enig med sælgeren ang. Loudness funktion. Nu har jeg godt nok ikke læst hele tråden, så jeg ved ikke om det er blevet nævnt. Men prøv at flytte rundt på dine højttaleres afstand til væggen så resonansens frekvensområde ændrer sig. Det ændrer i sig selv noget på en "træls" bas. Ellers vil jeg også bare istemme det gode råd om en subwoofer, som du så typisk kan placere i nærheden af lokalets letteste væg (f.eks en skillevæg) hvis det er den dybe luftforskubbende 'brystkasse og møbelryster' effekt du er ude efter i f.eks. film. Det fede ved en Sub er at den jo ikke behøver at stå lige midt imellem højttalerne. Den bedste måde at placere subwooferen på er først at placere den lige præcis hvor du selv skal sidde, og så kravle rundt i lokalet og finde det sted du syntes bedst om baslyden, og så slutteligt placere subwooferen lige netop der.

Mange glemmer faktisk at lokalet er noget nært det væsentligste parameter for hvilken type lyd og hvor god lyd man kan opnå med sit anlæg. F.eks kan det være meget svært overhovedet at få dyb bas i en lejlighed med meget hårde betonvægge, uden bass-traps placerede i lokalet til at fjerne en dominerende, meget generende og altoverskyggende så at sige "højfrekvent" bas resonans. Leg med placering i lokalet kan i sig selv give en bedre bass, og i den forbindelse er en subwoofer jo meget fleksibel


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Men prøv at flytte rundt på dine højttaleres afstand til væggen så resonansens frekvensområde ændrer sig. Det ændrer i sig selv noget på en "træls" bas. Ellers vil jeg også bare istemme det gode råd om en subwoofer, som du så typisk kan placere i nærheden af lokalets letteste væg (f.eks en skillevæg)

Ingen af delene gør noget ved det, som loudness er tænkt som en løsning på.

Som sagt så mange gange før i denne tråd:
Loudness er en funktion, som skal korrigere frekvensgangen ved lav lydstyrke, fordi ørets frekvensgang ændrer sig med lydstyrken.

Korrigerer man i stedet frekvensgangen ved at ændre sin højttaleropstilling, vil korrektionen også være til stede, når man spiller højt - og dermed har man en helt anden virkning, end man ville få med loudness.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Ja, Otto, nu ved jeg, vi tidligere har diskuteret Nils Lofgren, men lad mig tage et andet eksempel. Med Oppo BD 83-afspilleren (som du jo selv sælger ;-) medfølger en reference-blue-ray, fra Aix med hd lyd 96 KHz/24 bit; der er lidt folk, lidt jazz, lidt country og lidt klassisk, og det er da en fornøjelse at lytte til detaljeringsgraden og dybden i musikken selvom ingen af de pågældende kunstnere er nogen, jeg ville overveje at købe plader med.

Eller tag Getz/Gilberto cd'en, som jeg både har på vinyl, cd, harddisk og SACD. Oftest hører jeg min musik fra harddisk, men når jeg skal forkæle mig selv (og andre), sætter jeg gerne SACD'en på og nyder den ekstra dybde, der er i musikken, den større klarhed der er i sax'en. Det er ligesom at åbne en god flaske rødvin. 

Det, jeg prøver at sige, er, at man kan godt forene glæden ved en god lydkvalitet med glæden for den gode musik; det behøver ikke nødvendigvis at være modsætninger. 
 
Det SKAL forenes. Det er dét der er hele pointen. Selvfølgelig kommer de bedste musikalske oplevelser fra noget hvor musikken lyder godt, OG lydkvaliteten er god. Men jeg kan simpelthen ikke længere i samme grad imponeres over detaljeringsgrad f.eks. alene, hvis det ikke følges af noget musik jeg gider høre på for musikkens skyld.
 
Jeg kan også sige det sådan: Hvis musikken ikke er noget jeg ikke gad høre på på en Tivoli radio, så gider jeg heller ikke høre på det på et super-duper hifi-anlæg - heller ikke for at sidde og svælge i lydkvalitet. Det kan godt lyde lidt kynisk, men nu har jeg lissom hørt hvordan det lyder når det lyder rent, detaljeret og dynamisk - så dét i sig selv imponerer mig bare ikke rigtigt længere. Det samme gælder iøvrigt billede, jeg kan blive voldsomt imponeret over bestemte optage-teknikker osv, men jeg kan ikke få gåsehud over høj billedkvalitet alene, uanset hvor god den er. Det er bare noget der SKAL være der. Jeg bliver irriterret når det er dårligt, ikke imponeret når det er godt. Hele pointen med god lyd er ikke at være imponeret over at højttaleren lyder så godt, det er at glemme at det er højttaleren der spiller. Derfor kan højttalerens lyd i sig selv ikke hidse mig op.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Ja, Otto, nu ved jeg, vi tidligere har diskuteret Nils Lofgren, men lad mig tage et andet eksempel. Med Oppo BD 83-afspilleren (som du jo selv sælger ;-) medfølger en reference-blue-ray, fra Aix med hd lyd 96 KHz/24 bit; der er lidt folk, lidt jazz, lidt country og lidt klassisk, og det er da en fornøjelse at lytte til detaljeringsgraden og dybden i musikken selvom ingen af de pågældende kunstnere er nogen, jeg ville overveje at købe plader med.

Eller tag Getz/Gilberto cd'en, som jeg både har på vinyl, cd, harddisk og SACD. Oftest hører jeg min musik fra harddisk, men når jeg skal forkæle mig selv (og andre), sætter jeg gerne SACD'en på og nyder den ekstra dybde, der er i musikken, den større klarhed der er i sax'en. Det er ligesom at åbne en god flaske rødvin. 

Det, jeg prøver at sige, er, at man kan godt forene glæden ved en god lydkvalitet med glæden for den gode musik; det behøver ikke nødvendigvis at være modsætninger. 
 
Det SKAL forenes. Det er dét der er hele pointen. Selvfølgelig kommer de bedste musikalske oplevelser fra noget hvor musikken lyder godt, OG lydkvaliteten er god. Men jeg kan simpelthen ikke længere i samme grad imponeres over detaljeringsgrad f.eks. alene, hvis det ikke følges af noget musik jeg gider høre på for musikkens skyld.
 
Jeg kan også sige det sådan: Hvis musikken ikke er noget jeg ikke gad høre på på en Tivoli radio, så gider jeg heller ikke høre på det på et super-duper hifi-anlæg - heller ikke for at sidde og svælge i lydkvalitet. Det kan godt lyde lidt kynisk, men nu har jeg lissom hørt hvordan det lyder når det lyder rent, detaljeret og dynamisk - så dét i sig selv imponerer mig bare ikke rigtigt længere. Det samme gælder iøvrigt billede, jeg kan blive voldsomt imponeret over bestemte optage-teknikker osv, men jeg kan ikke få gåsehud over høj billedkvalitet alene, uanset hvor god den er. Det er bare noget der SKAL være der. Jeg bliver irriterret når det er dårligt, ikke imponeret når det er godt. Hele pointen med god lyd er ikke at være imponeret over at højttaleren lyder så godt, det er at glemme at det er højttaleren der spiller. Derfor kan højttalerens lyd i sig selv ikke hidse mig op.

Det er helt fint, men du må også respektere, hvis nogen føler glæde ved at svælge over deres højttaleres detaljeringsgrad eller dybdeperspektiv eller hvad ved jeg. 

Der er jo heller ingen korrekt måde at lytte på musik på. Nogle foretrækker at følge baslinjen, andre får glæde af at høre sammenhængen, mens andre svælger over vokalerne. Jeg selv gør lidt af det hele og indrømmer, at musik lyder allerbedst, når jeg ikke tænker over teknikken. Men når så et trommeslag rammer stramt og præcist kan jeg i et splitsekund godt glæde mig over, at jeg har anlægget, der kan gengive det - uden at det ødelægger min oplvelse af musikken. Hvis teknik var mig ligegyldigt brugte jeg jo ikke tid på et forum som dette.

Så husk Otto, at lige så vel, som der ikke er en facitliste på, hvad der er korrekt lyd, så er der heller ikke en korrekt måde at lytte til musik på.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:


Ingen af delene gør noget ved det, som loudness er tænkt som en løsning på.


Det har jeg heller ikke været i nærheden af at påstå. Jeg har fremhævet nogle muligheder man kan overveje, når/hvis man vil ændre på bassens egenskaber i rummet som det tydeligt fremgik af indlæget.

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Som sagt så mange gange før i denne tråd:
Loudness er en funktion, som skal korrigere frekvensgangen ved lav lydstyrke, fordi ørets frekvensgang ændrer sig med lydstyrken.


Nu hverken forstod eller svarede jeg ud fra nogen forudsætning om at der fra trådstarter var tale om et problem specifikt ved lave lydstyrker, men helt generelt utilfredshed med den oplevede bas i hans setup. Det var det jeg forholdt mig til.

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Korrigerer man i stedet frekvensgangen ved at ændre sin højttaleropstilling, vil korrektionen også være til stede, når man spiller højt - og dermed har man en helt anden virkning, end man ville få med loudness.


Præcis, og det var netop min pointe og præmis at man kunne søge at gøre noget ved bassen på den måde. Jeg forholdt mig overhovedet ikke til specifikt lave lydstyrker (snarere tværtimod hvis du jævnfører mit indlæg!) eller gjorde mig nogle sammenligninger med Loudness i øvrigt, eller noget af det andet der indirekte insinueres at jeg skulle have haft til hensigt at påstå eller udtale mig om angående loudness.

Det eneste jeg har udtalt angående Loudness er at jeg lige som sælgeren ikke selv er den store fan af funktionen.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


Så husk Otto, at lige så vel, som der ikke er en facitliste på, hvad der er korrekt lyd, så er der heller ikke en korrekt måde at lytte til musik på.
 
Klart - det er selvfølgelig bare en holdning, som man så kan være enig eller uenig i.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Aim
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Jeg synes nu også jeg ser en del af disse træk hos flere her på sitet, det udspiller sig dog mere ang. billedekvalitet mm..
 
Jeg vil så påstå at billedgengivelse er væsentligt anderledes end lydgengivelse på dette område, fordi der er en langt bedre sammenhæng mellem teknisk performance og hvad der er mest "transparent" overfor den kunstneriske performance, inden for billede end der er for lyd. En lille højttaler der ikke kan gengive bas kan stadig lyde subjektivt godt. Et TV der ikke kan gengive rød, kan ikke lave et godt billede - sådan sat lidt på spidsen.
 
Målet er det samme, teknikken skal være transparent overfor indholdet, så man ser eller hører det kunstneriske værk, og ikke teknikken. Men for billedgengivelse er det langt nemmere at vurdere ud fra tekniske termer, end det er for lyd. Derfor er det i praksis bedre at bruge mere subjektive kriterier i evaluering af lydkvalitet, mens det i evaluering af billedkvalitet i praksis er bedst at bruge objektive referencer. Ikke fordi principperne som sådan er forskellige, målet er stadig at det skal opleves subjektivt godt, det er bare en vurdering af hvad der er mest praktiskt brugbart.
 
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Synes faktisk der er utrolig lidt der debateres film, tv udsendelser herinde, og der bliver heller ikke lagt op til det fra Recorderes side, der jo stortset kun en rubrik der omhandler film mm.
Så kan man altid sige, ´jo men det er der jo så mange andre steder på nettet man kan gøre´ og ja det er der, men ville det ikke være super oplagt at gøre det her ?
 
Nu er det jo et hardware-orienteret site, så det er vel ikke så underligt. Jeg synes ikke dét i sig selv kan siges at afspejle hvor meget en bruger interesserer sig for film i forhold til hardware. Der er lidt "hønen eller ægget" over det, hvis en bruger der er meget film-interesseret, føler at der er mere værdi i debatter om film på film-sites end her, så afholder de sig måske fra at gøre det her, og det er så med til at holde niveauet nede på det punkt.
 
Debat-emnerne følger i høj grad nyhederne. Der er primært hardware-nyheder her, og det afspejler sig så i hvilke brugere der vælger at besøge sitet jævnligt.
Jeg synes nu let der kan drages en del pareller mellem de to emne, musik og film. Musikken i form af lyd, bliver farvet af det udstyr man anvender og det samme med film.  En højttaler der ikke kan spile diskant lyder da også forfærdligt ligesom et tv der ikke viser rød også ser forfærdlig ud, men du kan da både se og høre begge ting på begge apperater. Så min pointe var bare at det der skal trække læsset er jo kilden, hvor jeg synes jeg ser mange herinde der hele tiden skal have det nyeste af det nyeste. Hvis interessen ligger 100% på matrialet, ønsker man da naturligvis også at kunne afvikle det ordenligt, hvor jeg synes jeg ser mange lave opgradringer hvor vi lidt er ude i noget flueknepperi, eller overophedet debatter om hvorvidt det ene tv har 0,3 % bedre sortniveau end et andet, osv.
Når først klaveret spiller og  filmen fænger, så lægger jeg personligt egenlig ikke rigtig mærke til om jeg ser en blue-ray film eller en sd-dvd. Nok også derfor jeg ikke gider at bruge penge på at udskifte min sanyo z5, selvom film nok altid (sidste 20 år) har været min største interesse og jeg elsker min projektor og de glæder den giver mig, men jeg tror ikke oplevelsen vil blive større i det lange løb, fordi jeg lige får en projektor der er lidt mere skarp eller bedre sortniveau.
 
Ang. Film debat på Recordere, så var det ikke ment negativt om Recordere, det undre mig blot at man ikke har prioteret højere, nu hvor man i forvejen har en masse personer samlet på sitet der interessere sig for av. Det ville da være oplagt at fokusere mere på film et sted som her. Om det så er den med hønen eller ægget ?, det kan jo også bare være hele hjemmebio setupet er vor tids svar på hvad B&O setupet var for +15 år siden, altså lidt sådan en potensforlænger og interessen for film i virkeligheden ikke er specielt stor. Jaja ved godt det er en måske langt ude hypotese og man ihvertfald ikke skal skære alle folk over en kam, hvilket jeg absolut heller ikke har til hensigt med den udtagelse.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119843&title=herreklubben-byggetrd - Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.


Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 14:58
Der eksisterer uden tvivl masser af interesse for film, musik og spil herinde. Men der skal naturligvis først skabes og vedligeholdes en forumkultur, hvor folk engagerer sig i debatterne omkring disse emner.

Personligt gør jeg stor brug af Filmz til filmdiskussioner, om end deres forum de senere år er blevet overløbet af teenagere.


-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 14:59
Og i øvrigt mange tak for de mange observationer angående loudness. Det har været en stor, stor hjælp - og jeg vil snart eksperimentere lidt videre. Selvom det næppe bliver interessant for mig at flytte højtalerne, da det allerede er lidt begrænset, hvor stor frihed der er i deres placering.

-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 19-Juli-2010 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

eller noget af det andet der indirekte insinueres at jeg skulle have haft til hensigt at påstå eller udtale mig om angående loudness.

Slap dog af. Tråden handler om loudness. Så når du angiver en alternativ løsning, må en læser nødvendigvis antage, at du finder resultatet af denne løsning sammenlignelig med resultatet af loudness.

At kalde det en indirekte insinuation, når jeg påpeger forskellen, er helt hen i vejret.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 20-Juli-2010 kl. 01:40
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Slap dog af.


Gerne, ...om end alt for ofte siges det Wink

Jeg ville blot dementere at jeg skulle have haft til hensigt at fremføre noget i retning at man ved at ændre frekvensgangen ved at ændre sin højttaleropstilling skulle opnå samme virkning som med loudness.

Det er overvejende sandsynligt at jeg har læst dit indlæg forkert og gjort det urette ved at læse dét ind i det, og som en anden pedant og selvhøjtidelig gammel nar har haft for travlt med at berigtige og bortmane hvad jeg har opfattet som en misforståelse af mit synspunkt.

Jeg skal gerne uforbeholdent undskylde og beklage forholdet, såfremt jeg har gjort dit indlæg uret, og læst mere ind i dit end du har ment at sige med det.

Og faktisk kan jeg jo se at vi i bund og grund er helt enige i hvad vi skriver angående selve forholdene og implikationerne, ...så jeg vil bare slappe helt af Handshake   


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 20-Juli-2010 kl. 04:59
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Jeg synes det er interessant at du går hjem og slår loudness fra fordi en sælger fra HiFi Klubben siger at det er det rigtige.
 
 
Nu synes jeg ikke OP har antydet at han bare blindt har gjort hvad en anden har sagt, men netop prøvet selv, for derefter at spørge her. Jeg synes da det er vigtigt at lytte til hvad andre gør og mener, og derefter prøve af om det er noget man selv kan få noget ud af. Ellers går man jo nemt glip af en masse ting man ikke lige nødvendigvis selv havde tænkt på.
Helt enig.
 
Selfølgelig skal man lytte til andre og prøve ting af. Sådan gør jeg også selv. Jeg handler selv i HiFi klubben og er glad for det. Synes bare at deres sælgere kan være meget katagoriske når det handler om lyd og billede. Nærmest misionerende.
 
Som man kan læse af tråden er der ikke et klart facit på lyd. Elektronik branchen har gennem tiderne lært kunderne at spørge efter pixel, responstid, watt e.t.c. Ting der ikke nødvendigvis har noget med billede og lydkvalitet at gøre. Det gør det nemmere at sammeligne produkter på papiret. Og nemmere for sælgerne.
 
Sælgeren i HiFi Klubben burde have forklaret hvad loudness er. Så kan kunden selv finde ud af hvad der passer ham bedst.
 
Jeg synes Loudness er GOOD.
Og det er mig der bestemmer hvad god lyd er i min stue.LOL
 


Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 18:29
Efter længere debat om, hvorvidt Loudness er godt eller ej, synes jeg lige en update er på plads.

Jeg har netop fået en Onkyo 608 ind af døren, og har hørt musik på den de sidste 30 minutter via iPod'en (præcis ligesom min gamle Pioneer). Onkyo'en har ingen Loudness funktion, så vidt jeg kan se, men spiller alligevel med betydelig mere pund, end hvad min Pioneer gjorde.

Er det fordi:

1) Onkyo'en har flere kræfter.
2) Onkyo'en har et bedre EQ setup.
3) Onkyo'en er nyere?
4) Onkyo'ens klang gengivelse er anderledes?

Jeg er forundret. Den spiller samtidig også diskanten meget tydeligere.


-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:12
5. Dine højttalere var ikke i fase


Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:13
"Fase" ... ? :)

-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:19
Du kan ha' byttet rundt på plus og minus til HT tilslutningerne, så den ene front spiller modsat - i modfase


Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:20
Ah. Det kan jeg trods alt garantere ikke er tilfældet. De sidder på fuldstændig samme måde i Onkyo'en, som de gjorde i Pioneer'eren.

-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

5. Dine højttalere var ikke i fase
 
Skarpt set, den overvejede jeg slet ikke... Smile
 
Hvis plus og minus har vendt forkert på den ene fronthøjttaler, vil den udfase lyden af den anden. Det vil den gamle forstærker givetvis ikke have taget højde for det. Det gør de fleste af de nyere receivere, dvs. de vender fasen (bytter rundt på plus og minus) elektronisk på dén højttaler der vender forkert.
 
Ikke sikkert det ER det, men det er et godt bud.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:24
Jeg havde faktisk en del problemer med, at venstre højtaler faldt ud/tabte forbindelsen i venstre fronthøjtaler. Kan det også have været relateret til fase? Jeg har godt nok erstattet højtalere, kabler osv. for at finde problemet.

Det problem har Onkyo'en (heldigvis, pisse irriterende) ikke endnu.


-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

Ah. Det kan jeg trods alt garantere ikke er tilfældet. De sidder på fuldstændig samme måde i Onkyo'en, som de gjorde i Pioneer'eren.
 
Også i højttaleren? Wink
 
Hvis du har brugt auto-EQ'en i begge receivere, kan der sagtens være ret dramatiske forskelle på resultatet.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

Jeg havde faktisk en del problemer med, at venstre højtaler faldt ud/tabte forbindelsen i venstre fronthøjtaler. Kan det også have været relateret til fase?
 
Nix.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:30
Okay, indrømmet. Jeg har ikke ændret ledningernes position i højtalerne :p

Jep, jeg har brugt auto-EQ'en i begge. Men de anvender forskellige systemer. MCACC for Pioneer og Audyssey 2EQ for Onkyo'en. Jeg formoder dog, at Pioneerens udgave af deres er ældre, da forstærkeren er ca. 4 år gammel.


-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

5. Dine højttalere var ikke i fase
 
Skarpt set, den overvejede jeg slet ikke... Smile
 
Hvis plus og minus har vendt forkert på den ene fronthøjttaler, vil den udfase lyden af den anden. Det vil den gamle forstærker givetvis ikke have taget højde for det. Det gør de fleste af de nyere receivere, dvs. de vender fasen (bytter rundt på plus og minus) elektronisk på dén højttaler der vender forkert.
 
Ikke sikkert det ER det, men det er et godt bud.
Det er jo en fejl 40, som jeg selv har prøvet LOL


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

Okay, indrømmet. Jeg har ikke ændret ledningernes position i højtalerne :p

Jep, jeg har brugt auto-EQ'en i begge. Men de anvender forskellige systemer. MCACC for Pioneer og Audyssey 2EQ for Onkyo'en. Jeg formoder dog, at Pioneerens udgave af deres er ældre, da forstærkeren er ca. 4 år gammel.
Har du en farvekodning på ledningen? Ellers er et 1,5 volt batteri anvendeligt til at bestemme plus og minus. Den ledning der sidder på pluspolen på battriet når membranen på HT går ud, er plus ledningen, og skal sættes på rød klemme på recieveren.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

Okay, indrømmet. Jeg har ikke ændret ledningernes position i højtalerne :p

 
Det vigtige er ikke om du har ændret dem, men om de sidder rigtigt Smile


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:37
Ikke umiddelbart farver, men skrift.  Bruger en mombination af Argon kabler fra HFK og nogle Tara Labs, som jeg i sin tid købte med til ren overpris, da jeg købte højtalerne.

Jeg har altid sat ledningen med skrift til den røde ende, og den uden til den sorte. Hvorvidt det egentlig er korrekt, kan jeg da godt lidt komme i tvivl om, når I begynder på al den tekniske snak :)


-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 19:42
Jamen det svarer jo til en farvekodning. Og når du har den samme ledning i begge ender til rød klemme, så er alt som det skal være


Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 22-Juli-2010 kl. 23:20
Sik' en forskel der er.

 Jeg har netop spillet 2 timers PS3 (Bad Company 2), og det føles, som har jeg skiftet hele anlægget ud. Fantastisk. Suverænt den bedste investering, jeg længe har gjort i mit hjemmenanlæg.


-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 21:07
Mange tror fejlagtigt at højtalerne er det vigtigste komponent i et stereo anlæg.
 
Forstærkeren er mindst lige så vigtig. Og samspillet mellem forstærker og højtaler.
 
Du har fået en bedre forstærker som mather dine højtalere.
 
Resultatet er god lyd.Clap
 
Det har dog ikke noget med loudness at gøre.
 
Tilykke med din nye forstærker.



Print side | Luk vindue