Print side | Luk vindue

Se TV på projektor!? Hvordan smartest?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83664
Udskrevet den: 09-Januar-2025 kl. 20:02

Emne: Se TV på projektor!? Hvordan smartest?
Skrevet af: joni
Emne: Se TV på projektor!? Hvordan smartest?
Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 12:51
Hej med jer

Lige et spørgsmål. Jeg har netop fået min første projektor og ville lige høre jer om råd mht. tilkobling af denne.

Jeg har egentlig to udfordringer:

1. Min receiver har kun én HDMI out
2. At se TV på projektoren

I dag (inden projektoren) er min forstærker centrum for setup. Alle eksterne enheder er forbundet til den via HDMI. So far so good.

Ad.1) Min forstærker har kun én HDMI out. Hvis jeg så f.eks. vil se blu-ray på enten TV eller projektor, så skal jeg have fundet mig en splitter med to HDMI out. Har I nogen anbefalinger mht. hvilken splitter der er værd at købe?

Men des mere jeg tænker over det, så kan det jo være at det slet ikke bliver aktuelt, da når man først har anvendt projektoren til blu-ray, medie-center etc., så vil man aldrig anvende TV til andet en alm. fjernsyn længere Smile

Ad.2) Det er straks et større issue her. Hvis jeg nu engang i mellem ønsker at se fjernsyn på projektoren (f.eks. SuperBowl og lign.), så skal jeg jo på en eller anden måde have signalet til denne. Men i dag har jeg ikke nogen ekstern boks for at styre TV signal. Signalet får jeg via Stofa og CAM modul er direkte isat TV'et. Men hvordan gør jeg det smartest, at fjernsyn kan ses på enten TV eller projektor? Er det Zaptor vejen man skal gå eller har I andre forslag? Hvor mange HDMI out har en Zaptor egentlig?

Hvad gør I for at kæde det hele sammen?

På forhånd tak :o)

Svar:
Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 14:25
Hejsa

Har tidligere brugt en splitter, bare modsat til at samle input, nu kører jeg med en DVDO Edge, som du også ville kunne bruge; men en splitter er også brugbar, vær opmærksom på om du vil have to aktive udgange samtidig, eller om du vil vælge hvilken der er aktiv.
Den mere forkromede løsning vil være DVDO Duo.
Mht. fjernsyns-signal har jeg pt. YouSee og Profiber, det ser ud til at YouSee er bedst!
Du har Stofa, så jeg tror Zaptor er det rigtige.

-------------
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.

Skrevet den: 23-Juli-2010 kl. 21:49
Tak for info FNørd

Den der DVDO lyder sku' smart. Sådan en må jeg da have...indtil jeg så priserne LOL

Nå plan B. HDMI splitter it is. Er der nogen der har gode erfaring med bestemt type, eller er det bare at snuppe den først bedste? Jeg har ikke behov for at have begge HDMI aktive på samme tid. Det vil være enten/eller. Skal sådan en splitter egentlig være med power. Kan man ikke få et almindelig "y-stik" eller vil det forringe signalet? Umiddelbart behøver jeg ikke nogen extender funktionalitet.

Men jeg kan godt se at jeg må til og i tænkeboks hvordan det her skal gå op i en højere enhed. Vha. en splitter kan jeg få delt signalet fra Mediacenter og Blu-ray afspiller via forstærkeren, men har stadig lidt svært ved at se hvordan signalet skal deles imellem de to enheder. Jeg går ud fra at en Zaptor kun har en HDMI ud (spørgsmål til Zaptor ejere?). Her kan man selvfølgelig også sætte en splitter på, men da projektor kun har én HDMI ind, så begynder det at blive lidt tricky.

Skrevet af: rafgut
Skrevet den: 24-Juli-2010 kl. 15:42
Hey, du kan fra Zaptor boksen fører tv-signalet videre til dit TV.

Så brug HDMI fra Zaptor til projektor og sæt antenne stik mellem Zaptor og tv :)

Skrevet af: andershede
Skrevet den: 28-Juli-2010 kl. 11:22
Til den oprindelige skribent.

Jeg har faktisk samme setup som dig, så jeg kan lige beskrive hvad jeg har gjort.

Jeg har en Zaptor light - og det vil sige det flotte digitale signal kommer over i receiveren, ligesom iøvrigt BLuray og en anden filmafspilningsenhed.  HDMI out fra receiveren går så i projektoren.

Til Tv´et går så fra Zaptoren antennestik, så tv´et giver mig det analoge tvsignal.

Skrevet den: 29-Juli-2010 kl. 02:52

Tak for jeres svar.

@andershede/rafgut: Jeg vil helst undgå at skulle undvære digitalt signal på TV.

Jeg har ikke fundet den helt forkromede løsning endnu, men jeg må jo lige se hvad jeg kan finde ud af.

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 03-August-2010 kl. 12:05
noget man også bør overveje mht at se TV på en projektor

hvis man set TV tit, så løber timerne hurtigt.
en projektor bruger en del strøm.
en projektor har begrændset levetid pga lampen.
en ny lampe kan være ret dyr, samt svær at skaffe hvis projektoren er af ændre model.

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)

Print side | Luk vindue