Print side | Luk vindue

opnå tydelige pixels

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83886
Udskrevet den: 09-Januar-2025 kl. 20:54

Emne: opnå tydelige pixels
Skrevet af: mortenap
Emne: opnå tydelige pixels
Skrevet den: 28-Juli-2010 kl. 22:41
Hej,

jeg håber en af jer kan hjælpe mig med et par generelle spørgsmål om projektorer. Jeg er igang med at finde ud af om projektorer fungerer (eller kan fungere) som jeg håber på, i forbindelse med et film/kunst-projekt jeg overvejer at gå igang med:

nærmere bestemt har jeg brug for at kunne projicere en film, på en måde så pixelsne står så store og tydelige som muligt. Altså pixelsne skal være så synlige som muligt. Selve billedet skal også stå rimeligt tydeligt, men mit spørgsmål angår altså pixelgriddet.

Jeg ved ikke om det giver mening at skelne mellem de to ting, men de pixels der skal være tydelige er projektorens, og altså ikke "kun" billedets pixels (jeg forestiller mig at man kunne reducere selve filmens opløsning, og vise det på en projektor med normal afstand. Det er ikke den effekt jeg leder efter).

Efter hvad jeg har kunnet google mig frem til, er dét jeg tænker på, vist den såkaldte Screen door effect. (http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://colinfoster.net/ht/Z1Pixels.jpg&imgrefurl=http://colinfoster.net/ht/setup.html&usg=__e-FfiMTflzKvF9YM-GI9Y4_83qU=&h=180&w=421&sz=22&hl=da&start=13&tbnid=3uC1YF80K5oeLM:&tbnh=65&tbnw=153&prev=/images%3Fq%3D%2522screen%2Bdoor%2Beffect%2522%2Bdistance%26um%3D1%26hl%3Dda%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:da:official%26biw%3D1015%26bih%3D572%26tbs%3Disch:10%2C733&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=138&ei=KYhQTO69NaaHOLO99YcI&page=2&ndsp=15&ved=1t:429,r:10,s:13&biw=1015&bih=572).

Mit spørgsmål er så, om pixelsne og screendoor effekten ganske enkelt gøres størrere og tydeligere jo længere fra væggen projektoren placeres?

Jeg går ud fra at en relativt lav-opløsnings lcd projektor vil kunne gøre jobbet? Det kommer til at blive sat op i et rum der er ca. 13 meter langt, og hvor man gerne skal kunne se pixelgriddet tydeligt fra en afstand af måske 5-6 meter.
Det skal lige siges at billedets totale størrelse er underordnet, jeg satser på at få det til at strække sig fra væggen og lidt ind over loft og gulv.

Håber der er en der lige vil opklare dét her for mig, tak! :)
Vh Morten

Svar:
Skrevet af: RogueAgent
Skrevet den: 28-Juli-2010 kl. 23:24
Du har fat i noget af det rigtige når du tænker på en projektor med lav opløsning. Hvis målet er at de enkelte pixels skal være synlige, så nytter det ikke noget at have en projektor med så høj opløsning at de enkelte pixels er for små til at være synlige.

Det burde ikke være noget problem at finde en (data) projektor med et par år på bagen med f.eks. 800x600 pixels opløsning, eller endda en helt gammel på 600x480. Idag er de typisk 1024x768 eller 1280x1024 pixels.

Projektorer beregnet til film har typisk en opløsning på 1280x720 eller 1920x1080, så der er opløsningen for høj til dit formål. Desuden er film/hjemmebio projektorer normalt ikke specielt lysstærke sammenlignet med data-projektorer, så de vil ikke kunne lave et billede der er stort nok til dit formål som jeg forstår det uden at det bliver så udvasket at man næsten ikke kan se det.

-------------
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 29-Juli-2010 kl. 14:34
man har altid prøvet at lave afstanden mellem pixels så lille som muligt,
samt ikke lavet optikken bedre end at man lige akkurat kan se en pixel fra normal afstand,
alt over dette er ganske enkelt for dyrt i forehold hvad de fleste brugere gider betale for.
meget gamle LCD projektore med meget lav opløsning har dog en synlig afstand mellem pixels,
men denne kan mest ses hvis man er unormalt tæt på billedet.
Derfor anbefaler jeg at du fikser den ønskede effekt digitalt via billed behandlingssoftware
sådan at du kan bruge hvad der er normalt for denne tid af projektor.

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)

Print side | Luk vindue