Print side | Luk vindue

Blu-Ray: Stieg Larsson trilogi

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=84029
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 02:33

Emne: Blu-Ray: Stieg Larsson trilogi
Skrevet af: tommykjensen
Emne: Blu-Ray: Stieg Larsson trilogi
Skrevet den: 31-Juli-2010 kl. 22:04
Er der nogen der har købt den nye extendet udgave på blu-ray ?

Jeg har og har netop set første halvdel af "Pigen der legede med ilden" og jeg synes kvaliteten er elendig visse steder. Der forekommer "iso" støj i flere sekvenser primært ved sorte overflader. Mest tydeligt er nok i scenen hvor Lisbet er på besøg på Milton security. Der hvor man ser hende foran skrivebordet. Bagpladen på skrivebordet er sort uden støj på tv udgaven men i den extendede er der kolosal meget støj.

Jeg har sammenlignet med tv udgaven og der forekommer der ikke denne støj.

Er der andre der har bemærket dette ?

Det skal siges at jeg endnu kun har en discount blu-ray afspiller så jeg ved ikke om det er den der på een eller anden måde ikke kan gøre det ordentligt men jeg synes det skulle være mærkligt hvis den kan vise tv udgaven perfekt men ikke den extendede udgave.

-------------
Tommy Jensen

Svar:
Skrevet den: 01-August-2010 kl. 18:54
Nå har nu også checket "Luftkastellet der blev sprængt". Samme problem. Det er så meget og tydeligt visse steder at jeg slet ikke gider se den.

"Mænd der hader kvinder" har ikke samme problem så kan det virklig skyldes produktions fejl på enkelte disks ? Og er det så ikke mærkligt at det er 2 ud af 3 disks der har problemet.

Jeg er meget interesseret i at høre fra andre om de ser samme problem.

-------------
Tommy Jensen

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 01-August-2010 kl. 19:31
Siger du at det er på extended, altså de nye udgaver, at der er problemer. Jeg har ikke bemærket noget på mine alm.

Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 01-August-2010 kl. 19:36
Så er jeg da glad, for at jeg ikke købte dem igår.Big smile

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 01-August-2010 kl. 19:37
Ja det er extended udgaverne som netop er udgivet :-(

Der er ingen problemer med de lidt kortere udgaver der kom tidligere på året. (og jeg har lige solgt dem :-( )

-------------
Tommy Jensen

Skrevet den: 01-August-2010 kl. 19:40
Det er sq da noget hø!Ouch

Ja det var godt du ikke brugte penge på dem Flemming. Har du de gamle?Tongue

Skrevet den: 01-August-2010 kl. 19:43
Jeg håber da at det er defekte diske hvis ikke så skulle filmselskabet sgu skamme sig over at sende sådan noget bras ud.

-------------
Tommy Jensen

Skrevet den: 01-August-2010 kl. 19:46
Har du henvendt dig til distributøren eller der hvor du har købt dem?

Skrevet den: 01-August-2010 kl. 19:49
Ikke endnu det er jo søndag ;-)  Men straks i morgen.

Jeg købte dem fredag og konstarede først problemet i går aftes.

-------------
Tommy Jensen

Skrevet den: 01-August-2010 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja det var godt du ikke brugte penge på dem Flemming. Har du de gamle?Tongue
Ja, dem har jeg. Og heldigvis har jeg ikke solgt dem.Smile

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 01-August-2010 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af tommykjensen tommykjensen skrev:

Ikke endnu det er jo søndag ;-)  Men straks i morgen.

Jeg købte dem fredag og konstarede først problemet i går aftes.
Håber da du får nogen fejlfrie så. Det ville da vist være en katastrofe hvis det er en generel fejl på alle diske.

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 01-August-2010 kl. 20:03
Hej forum.

Måske lidt off topic, men findes der et dansk forum ala highdefdigest.com hvor billedkvalitet og lydkvalitet bedømmes på lige fod med selve filmen? Udover recordere.dk... :-)

tvkartoffel

Skrevet af: MF1971
Skrevet den: 01-August-2010 kl. 22:08

Er der nogen der har købt den nye extendet udgave på blu-ray ?

Jeg har og har netop set første halvdel af "Pigen der legede med ilden" og jeg synes kvaliteten er elendig visse steder. Der forekommer "iso" støj i flere sekvenser primært ved sorte overflader. Mest tydeligt er nok i scenen hvor Lisbet er på besøg på Milton security. Der hvor man ser hende foran skrivebordet. Bagpladen på skrivebordet er sort uden støj på tv udgaven men i den extendede er der kolosal meget støj.

Jeg har sammenlignet med tv udgaven og der forekommer der ikke denne støj.

Er der andre der har bemærket dette ?

Det skal siges at jeg endnu kun har en discount blu-ray afspiller så jeg ved ikke om det er den der på een eller anden måde ikke kan gøre det ordentligt men jeg synes det skulle være mærkligt hvis den kan vise tv udgaven perfekt men ikke den extendede udgave.

Jeg har også bemærket, at der er meget støj i billedet på de to sidste film i serien. Mærkelig nok står "Mænd som hader kvinder" stort set perfekt.

Mvh
Michael/MF1971

-------------
Mvh

Michael/MF1971

Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855

Skrevet af: kimols
Skrevet den: 02-August-2010 kl. 07:07
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Så er jeg da glad, for at jeg ikke købte dem igår.Big smile
Clap....Øv,det gjorde jeg,ærgeligt jeg ikke fik læst dette her førstAngry

-------------
Mvh KimOlsen
LG G1 77”
LG G1 65”
dmr-ubc90
Integra DRX-8.4
Elac Atmos TS 30.30
Perlisten S7T| S7C|R4S|D12S|MK sound S-150TI ~|Magnetar UDP900| Strømrenser|CSN Kabler/ Nord øst kabler|Wireworld

Skrevet den: 02-August-2010 kl. 09:10
Er der nogen som ved, om det er de ekstra scener som er så dårlige? Det er trodsalt fra tvudgaven, og er muligvis optaget på anden måde.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 02-August-2010 kl. 10:05

Den første "Mænd der hader kvinder" er lavet som biograf film. De sidste 2 er kun lavet til TV, så kvaliteten er ringere på de 2 sidste film.

Jeg har de gamle udgivelser og her er de 2 sidste udgivelse en meget ringerer end Mænd der hader kvinder: Der er meget støj på billedet, især i mørke sener. 

Skrevet den: 02-August-2010 kl. 11:36
Det er ikke de ekstra scener det drejer sog om. Jeg fandt helt bevidst en scene der er i både den nye og gamle udgave og der er meget tydelig forskel.

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Den første "Mænd der hader kvinder" er lavet som biograf film. De sidste 2 er kun lavet til TV, så kvaliteten er ringere på de 2 sidste film.

Jeg har de gamle udgivelser og her er de 2 sidste udgivelse en meget ringerer end Mænd der hader kvinder: Der er meget støj på billedet, især i mørke sener. 

Jeg tror ikke det er forklaringen for når jeg sammenligner de gamle med de nye så er der ekstrem tydelig forskel dog især i mørke scener som du siger.

Jeg har fået byttet mine 2 film til andre film da det eksemplar butikken havde hjemme udviste samme problem. Så det er et generelt problem med film 2 og 3.

Nordisk Film burde skamme sig over at sende sådan noget bras på gaden.

-------------
Tommy Jensen

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 02-August-2010 kl. 11:48
Er der ikke en af jer der har mulighed for at lægge et par screen shots op?

tvkartoffel

Skrevet den: 02-August-2010 kl. 11:59
Jeg prøvede at lave et screenshot igår men det lykkedes ikke og nu har jeg leveret filmene tilbage.

-------------
Tommy Jensen

Skrevet den: 02-August-2010 kl. 12:42
Har sendt en mail til Nordisk Film for at høre hvad de har at sige. Vender tilbage når/hvis de svarer.

-------------
Tommy Jensen

Skrevet den: 03-August-2010 kl. 13:32

Har sendt en mail til Nordisk Film for at høre hvad de har at sige. Vender tilbage når/hvis de svarer.

Nå hmm første svar fra NF var et standard svar som slet ikke svarer på mit spørgsmål.

Citér
Regarding the experienced quality difference when watching the BluRay versions of “Män Som Hatar Kvinnor” and “Flickan Som Lekte Med Elden”
The experienced quality difference is a result of the film production process: “Flickan Som Lekte Med Elden” was not shot/filmed using the same negative (S-16 vs. S-35) and film type (ASA) as Män Som Hatar Kvinnor, and may for the trained eye consequently look more “grainy/pixelated ” and of optically lower quality. However, both movies are in High Definition and in line with BluRay regulations.

Edit: Ringede lige til den person der havde svaret på min mail for at sikre mig de forstod hvad jeg klagede over. Og jeg fik oplyst de havde sendt det videre internt og at de havde modtaget mange mails om kvaliteten af filmene (nr. 2 og 3).

-------------
Tommy Jensen

Skrevet af: Cami
Skrevet den: 06-August-2010 kl. 07:45
Nogen der ved om det samme er tilfældet på extended udgaverne på dvd?

-------------
Mvh. Allan

Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 15:45
Jeg er spændt på at se hvad der evt. sker. Har da 3 BR film, men der er nget over "boxe" men er sgu glad for jeg så det her .....følger udviklingen

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 13:32
Har nu fået svar fra Nordisk Film.

Vi har kigget på begge mastere nu, og ja der er forskel på de 2 versioner
Kort Version som er gradet til biografen er mørk i billedet
Lang version som er gradet til TV er lys i billedet
Kvaliteten på de 2 mastere er ens, men støjen i billedet ses tydeligere på den lyse version

Lidt udybning modtaget senere

Det drejer sig om, at den korte version er blevet finpudset (colour-gradet) til bio efter, at det blev besluttet, at den ikke ”kun” skulle på TV. Dermed fremstår den anderledes end den extendede version.

Den extendede version har ikke været på bio og er dermed ikke blevet findpudset (colour-gradet).

-------------
Tommy Jensen

Skrevet den: 16-August-2010 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Cami Cami skrev:

Nogen der ved om det samme er tilfældet på extended udgaverne på dvd?

At dømme ud fra det svar jeg lige har modtaget så kunne noget tyde på det for jeg går ud fra at de benytter samme master til at lave DVD og Blu-Ray fra.

-------------
Tommy Jensen

Skrevet af: Cami
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 10:27
Tillader mig lige at bumpe denne tråd igen, nu da boksen med alle 3 film er på vej. Er der mon stadig et problem med extended udgaverne (det er blu-ray der er aktuelt for mig, men problemet var vist også ved dvd)? Nogen der har noget "insider" info? Smile

Kæresten vil gerne have dem, men hun vil irritere sig grænseløst over at kvaliteten ikke er i orden, og så er der ingen grund til at vælge extended til hende.

-------------
Mvh. Allan

Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 10-November-2010 kl. 10:50
Jeg er glad for jeg købte denne extended. Syntes ikke jeg har lagt mærke til det helt vilde problem? I hvert fald intet der kan holde mig fra at se dem igen.

Den extended er så meget bedre end de første korte udgivelser. Altså - historien tænker jeg på. Filmene giver mere mening. Måske fordi jeg ikke har læst bøgerne.

-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!

Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 15-November-2010 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Jeg er glad for jeg købte denne extended. Syntes ikke jeg har lagt mærke til det helt vilde problem? I hvert fald intet der kan holde mig fra at se dem igen.

Du skriver du ikke har lagt mærke til det helt vilde problem, men har du lagt mærke til nogle problemer og hvis du har, hvilke Smile

Er ret nysgerrig, ville gerne have triologien den extended, dog ikke hvis der er evt. problemer deri

på forhånd tak Smile

Skrevet den: 20-November-2010 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af Cami Cami skrev:

Tillader mig lige at bumpe denne tråd igen, nu da boksen med alle 3 film er på vej. Er der mon stadig et problem med extended udgaverne (det er blu-ray der er aktuelt for mig, men problemet var vist også ved dvd)? Nogen der har noget "insider" info? Smile

Kæresten vil gerne have dem, men hun vil irritere sig grænseløst over at kvaliteten ikke er i orden, og så er der ingen grund til at vælge extended til hende.

Ud fra de svar jeg fik fra Nordisk Film da jeg henvendte mig til dem så tror jeg kvaliteten er den samme jeg har beskrevet tidligere i denne tråd. NF var udemærket klar over kvalitets forskellen og havde ingen intentioner om at ændre på det.

Så jeg har ingen intentioner om at købe den nye boks.

-------------
Tommy Jensen

Skrevet den: 20-November-2010 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Kan du prøve at se/gense den scene som jeg har beskrevet i første post ? Og læg mærke til flader skal skal være mørke eller helt sorte.

-------------
Tommy Jensen

Print side | Luk vindue