Er jeg vanvittig?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=84257
Udskrevet den: 23-April-2025 kl. 00:57
Emne: Er jeg vanvittig?
Skrevet af: Simondog
Emne: Er jeg vanvittig?
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 10:46
Er det hul i hovedet at sælge sin Panasonic X10Y og købe en Samsung C655 i stedet for?
Jeg synes mit plasma larmer og flimrer, men går jeg meget ned i billedkvalitet?
|
Svar:
Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 12:09
Hej.
Du får et andet billede....kan du bedre lide det er du ikke vanvittig-kan du bedre lide dit plasma billede,ja..så er du jo ikke for klog.
Det ved kun du!
lrev
------------- Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
|
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 12:26
Jeg tror bedst jeg kan lide dybden og det "neutrale" ved et plasma TV, men jeg kan simpelthen ikke vænne mig til flimmeret og bevægelserne især ved HD! Når jeg ser HD demoer på Samsung og Sony LCD i butikkerne, så bliver jeg lidt misundelig... Jeg så f.eks. noget fra Avatar (som jeg har set i HD på mit X10y) på et Sony EX500, og her synes jeg virkelig der var stor forskel, især på bevægelserne. Det så meget mere flydende og lækkert ud i mine øjne.. Så må mavefornemmelsen jo være rigtig nok, eller?
|
Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 12:33
Ved ikke...har selv haft mit Pioneer taget ned siden Januar-og har netop sat det op igen...hold da op nogle flotte farver kontra det Sony lcd jeg havde "vænnet" mig til........men det ser nu noget "uskarpt" ud sammenlignet med lcd,så..????
Ville selv være voldsomt i tvivl hvis jeg stod for at skulle købet nyt stue tv idag.Det er ikke noget andre kan råde dig til..køb det DU bedst kan lide.
lrev
------------- Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
|
Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 12:54
Simondog skrev:
Er det hul i hovedet at sælge sin Panasonic X10Y og købe en Samsung C655 i stedet for?
Jeg synes mit plasma larmer og flimrer, men går jeg meget ned i billedkvalitet? |
Iflg. HDtvtest så skulle Samsung C650/655 være blandt det bedste LCD de har testet, så jeg ville ikke tøve med, at købe den. Så nej, du vil sikkert opleve et langt billede, end det du oplever med dit X10. Både på SD og især på HD.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-le40c650-20100506527.htm - http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-le40c650-20100506527.htm
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 12:57
Ingen tvivl om at mange falder for imponatoreffekten på LCD . Specielt den pc-agtige sterile skarphed .En ting er et butiksmiljø, - lidt noget andet er på den lange bane, og hjemme i stuen . . Ingen tvivl om at Pana´en, og ikke mindst Pioneer har en mere korrekt og øjenvenlig billedgengivelse .
Lyder lidt underlig hvis du har hakkende panorering, da PX10 skulle ha ægte 24p gengivelse. Mht flimmer og plasmabuzz , er det meget individuelt hvem der overhovedet kan se og høre det.
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
Skrevet af: Vistrup
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 13:03
Jeg ville nok slå bremsen i. Man blir hurtig fanget af netop HD med kontrast o.l. sat på max i butikker. I starten syntes jeg også at det ser vildt imponerende ud, og at mit plasma derhjemme godt nok er lidt fesent ift.
Når jeg så får nær studeret billede i butikken, kan jeg for det første næsten altid skimte diverse fejl når der er bevægelser og den unaturlige effekt det har. (også uden motion plus osv) Når jeg kommer hjem og får smækket noget HD materiale på, om aftenen, kan jeg så godt se hvorfor jeg valgte anderledes.
Men hey - Nogen er til LCD. Fred være med det.
------------- LG C1 65" Sonos Arc Sonos Sub3 Apple TV 4K PS5
|
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 13:23
Vistrup skrev:
Jeg ville nok slå bremsen i. Man blir hurtig fanget af netop HD med kontrast o.l. sat på max i butikker. I starten syntes jeg også at det ser vildt imponerende ud, og at mit plasma derhjemme godt nok er lidt fesent ift.
Når jeg så får nær studeret billede i butikken, kan jeg for det første næsten altid skimte diverse fejl når der er bevægelser og den unaturlige effekt det har. (også uden motion plus osv) Når jeg kommer hjem og får smækket noget HD materiale på, om aftenen, kan jeg så godt se hvorfor jeg valgte anderledes.
Men hey - Nogen er til LCD. Fred være med det.
|
Nu må du ikke glemme, hvilken tv vi snakker om, et X10 eller et C655, i min verden år 2010 er X10 et ret ringe tv, det kan hverken vise SD eller HD særligt godt. Mens C655 er i den gode ende af LCD skærme, det er jo ikke uden grund at HDTVtest skriver, at det et rigtig godt tv og bedre end visse plasama skærme, uden at de kommer ind på hvilken.
|
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 13:47
Fuldstændig uenig :)
IMO er x10 et godt solidt TV - det ændrer at vi er i 2010 ikke på.
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 13:53
Vistrup skrev:
Fuldstændig uenig :)
IMO er x10 et godt solidt TV - det ændrer at vi er i 2010 ikke på.
|
Netop fordi der er så forskellige meninger om det samme TV, skal trådstarter gå efter det TV han selv synes bedst om.
Han er jo netop vanvittig at stille sådan et spørgsmål i dette forum. 
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 13:59
Selvfølgelig skal han det. Det skal man vel altid. Jeg kommer bare med min mening =)
|
Skrevet af: pipper
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 14:25
Du kan roligt købe samsung'en istedet for X10.
Jeg er også en af dem som valgte at sælge mit X10, da det blinkede helt vildt og hakkede meget.
mvh
|
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 14:29
pipper skrev:
Jeg er også en af dem som valgte at sælge mit X10, da det blinkede helt vildt og hakkede meget.
mvh
|
Men du har jo heller ikke været tilfreds, med nogen af de 100 skærme du har haft siden 
|
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 14:50
Men X10 er den dårligste af de skærme jeg har haft til dato.
|
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 14:56
Okay... Lidt forvirret indtryk jeg sidder tilbage med her, men jeg tror altså jeg går efter min mavefornemmelse. Som sagt: Det kan godt være at selve billedet gengives korrekt og flot på mit X10Y, men når jeg konstant ærgrer mig over flimmer og buzz, så er det vel ikke helt dumt at skifte til et af de bedre LCD.
Fona på Nørrebrogade har faktisk et G20 stående ved siden af et C655 med samme SD-signal på, og her ser jeg også tydeligt flimren på G20. Jeg ser også at billedet er "pænere" på G20, som om det er mere blødt at se på, men jeg er simpelthen allergisk overfor den flimren og er åbenbart meget generet af det. Er Samsungs motion-teknologi bedre eller dårligere end Sonys (i samme prisklasse) ?
Vh Simon
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 15:29
Simondog skrev:
Jeg synes mit plasma larmer og flimrer, men går jeg meget ned i billedkvalitet? |
kender ikke den samsung
men en x10 er alså ikke ligefrem udtryk for et godt plasma tv man får hvad man betaler for netop flimrer ser du foreksempel ikke på mit pioneer overhovedet havde selv en px80(x10 er afløser) før og nej synes heller det var noget særligt godt til tv men til prisen var det rigtig godt, forhold til hvad man ellers kunne få dengang
det samme kan du sige om lcd tv, hvis du vil kigge på dem i stedet husk ikke at have fokus på Hd i en butik, med mindre alså du kun ser HD samt motion system er kun lavet fordi et lcd panel er lidt langsomt men et sony har et bedre motionsystem, efter min mening også billede Men det skal være deres HX modeller og det er alså i en noget anden prisklasse end G20
|
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 15:37
pipper skrev:
mvh
|
gav du ikke næsten 14000 for dit HX700 husk lige og tage den med
|
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 15:40
xcardman skrev:
pipper skrev:
mvh
|
gav du ikke næsten 14000 for dit HX700 husk lige og tage den med
|
Jo jeg gav 14.000 kr. Jeg syntes bare ikke at X10 er et godt tv - heller ikke til prisen. Det flimmer af helvedes til ifg. mig. Men det er jo ikke mit HX700 trådstarter spørger om.
|
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 15:46
Nej Men du får alså bare ikke et HX700 billede for 4000 kr
så det hjælper ikke meget og købe et lcd og resten af billedet ikke er godt
selvom man måske slipper for flimmer samt det kan være der nogle andre ulemper ved lcd, som kommer i stedet for flimmer Men det må trådstarter selv vurdere kvalitet koster alså bare mere end 4000-6000 kr
|
Skrevet af: humperdink
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 15:50
Husk at være opmærksom på de begrænsede betragtningsvinkler (IMO det største handikap ved LCD TV) som LCD TV'ene er "udstyret med". Tror det er noget som en plasma ejer virkelig skal vænne sig til. Det er jo desværre noget som er svært at se i butikken, men som måske overrasker når man tænder TV'et i normal aftenbelysning. Resultatet fra off-center betragtningsvinkler er oftest udvaskede farver og et reduceret sortniveau (læs: "grå-niveau" ) hvilket betyder ligblege ansigter og et generelt gråligt billed fra off-center betragtningsvinkler.
Jeg ville nok overveje om en opgradering til et Panasonic G20 (og sørge for returret hvis apparatet støjer) alligevel var sagen og så kunne du overveje at aktivere "Intelligent Frame Creation", hvilket jo gøre panoreringer lige så flydende som på Sony og Samsung. Jeg kører selv med IFC aktiveret på mit Panasonic plasma da min anden allergi udover betragtningsvinkler er: Hakkeri ved panoreringer. Det betyder dog et lidt kunstigt udtryk i billedet - men af 2 onder må man vælge hvad man bedst kan leve med.
------------- Alt for meget grej at opgradere på.
|
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 15:53
xcardman skrev:
selvom man måske slipper for flimmer samt det kan være der nogle andre ulemper ved lcd, som kommer i stedet for flimmer Men det må trådstarter selv vurdere kvalitet koster alså bare mere end 4000-6000 kr
|
Det har du ret i. Jeg ved ikke hvad C655 koster idag men rigtigt at man nok ikke får et lcd tv til 4-6000 der er ret godt.
Jeg kunne bare ikke leve med det flimmer som pana skærmene giver.
|
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 16:05
humperdink skrev:
Husk at være opmærksom på de begrænsede betragtningsvinkler (IMO det største handikap ved LCD TV) som LCD TV'ene er "udstyret med". Tror det er noget som en plasma ejer virkelig skal vænne sig til. Det er jo desværre noget som er svært at se i butikken, men som måske overrasker når man tænder TV'et i normal aftenbelysning. Resultatet fra off-center betragtningsvinkler er oftest udvaskede farver og et reduceret sortniveau (læs: "grå-niveau" ) hvilket betyder ligblege ansigter og et generelt gråligt billed fra off-center betragtningsvinkler.
Jeg ville nok overveje om en opgradering til et Panasonic G20 (og sørge for returret hvis apparatet støjer) alligevel var sagen og så kunne du overveje at aktivere "Intelligent Frame Creation", hvilket jo gøre panoreringer lige så flydende som på Sony og Samsung. Jeg kører selv med IFC aktiveret på mit Panasonic plasma da min anden allergi udover betragtningsvinkler er: Hakkeri ved panoreringer. Det betyder dog et lidt kunstigt udtryk i billedet - men af 2 onder må man vælge hvad man bedst kan leve med. |
Jeg har selv haft en PZ85, IFC er total ubrugligt, det gør billedet så unaturligt at man bliver bims at kigge på det mere end 5 min.
|
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 16:07
pipper skrev:
xcardman skrev:
|
Det har du ret i. Jeg ved ikke hvad C655 koster idag men rigtigt at man nok ikke får et lcd tv til 4-6000 der er ret godt.
Jeg kunne bare ikke leve med det flimmer som pana skærmene giver.
|
Et 40C655 koster omkring 6000,- så det er vel okay.
|
Skrevet af: humperdink
Skrevet den: 05-August-2010 kl. 16:45
Jeg er på nippet til at give dig ret i det med IFC på PZ85 ... det er meget fejlfyldt og kan ikke bruges til bl.a. fodbold/motorsport, men til "almindeligt" TV fungerer det hæderligt når det ikke går for stærkt.
På de nye generationer af Panasonic TV fungerer IFC heldigvis rigtigt fornuftigt, men det er jo en smagssag om man er til de flydende (lidt kunstige) eller de mere hakkende panoreringer.
En positiv effekt som IFC har er at de reducerer "pixel-flimren" i lyse områder af billedet betragteligt.
------------- Alt for meget grej at opgradere på.
|
Skrevet den: 09-August-2010 kl. 18:05
Nå - nu har jeg simpelthen bestilt et 42" Panasonic G20 fra P&P Radio i Århus, som laver et lille indreb der skulle fjerne det værste uønskede højfrekvente støj inden de leverer. Plasma-brummen vil dog stadig være der, men hvis bare det ikke er slemmere end på mit X10, så kan jeg nemt leve med det...
Især efter jeg så noget fra filmen "2012" i Elgiganten i dag ved siden af et Sony HX700, så syntes jeg G20'eren vandt med en bådslængde :)
|
Skrevet den: 09-August-2010 kl. 18:22
Skrevet den: 09-August-2010 kl. 19:12
Hov det var nok et NX700 så... Elgiganten ved Nørrebro Station har et G20, et NX700 og et NX800 stående ved siden af hinanden, så det er ret fint at sammenligne en god LCD med en god plasma
|
Skrevet den: 09-August-2010 kl. 19:14
Godt at du fandt et tv der passer dig. Tillykke med det.
|
Skrevet den: 09-August-2010 kl. 19:33
Tak, jeg giver selvfølgelig lige en opdatering på støjniveauet når jeg får det. Jeg savner lidt nogle konkrete eksempler, f.eks. en video eller en lydoptagelse så man kan høre hvor slemt det står til.. Jeg skal se om jeg kan lave noget, jeg er lydtekniker og har en del udstyr til rådighed også til at måle osv.
|
|